برترین های انجمن

  1. HRA

    HRA

    Editorial Board


    • امتیاز

      31

    • تعداد محتوا

      466


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      8,621


  3. MA5

    MA5

    Members


    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      704


  4. sasasasa

    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      790



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on شنبه, 21 تیر 1399 در همه مناطق

  1. 5 پسندیده شده
    با سلام خدمت همه دوستان گرامی هر چند تجربه امور سیاسی کشور در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد تا متن انگلیسی ( در اینجا چینی ) معاهدات منتشر نشده و از کلیه پیوست های آنها رونمایی نشده نمی توان در خصوص فایده و ضرر آنها اظهار نظر کرد ولی به نظر می رسد این توافق برای هر دوطرف مزایای زیادی دارد . هر دو کشور در معرض تحریم های آمریکا قرار داشته و آمریکا در حال محدود ساختن و محاصره آنها است . طبیعی است که چنین توافقی خیال چین را از بابت نفت خلیج فارس راحت می کند و از سوی دیگر برای ایران امکان مقابله با تحریم های اقتصادی را فراهم می کند و از طرفی با تلاش های سیاسی بین المللی آمریکا و متحدینش به خصوص در شورای امنیت مقابل خواهد شد ولی خطر ایجاد امتیاز برای چین جهت معامله با آمریکا وجود دارد و همچنین اگر در متن توافق مانند سایر توافقهای این چهار دهه دقت نشود ،‌همین توافق می تواند علیه ما عمل کند . به هر حال از برجام با 6 کشور به جایی نرسیدیم باید منتظر ماند و دید از توافق با یکی از آنها به کجا می رسیم .
  2. 5 پسندیده شده
    در کل سر و صدا کردن درباره ی این تفاهم نامه ی همکاری بیشتر از اینکه علمی و منطقی باشه سیاسی و پروپاگاندا هست. این تفاهم نامه به شدت به تحریم های آمریکا ضربه میزنه که باعث شده صدای های آشکا و پنهان آمریکایی ها دربیاد. تنها بدی که این تفاهم نامه می تواند داشته باشد ایجاد انحصار برای شرکت های خارجی چینی هست و شرکت های اروپایی و آمریکایی سرشان بی کلاه می مونه که این البته خواست خودشان بوده با سرسپردگی که به تحریم های آمریکا نشان دادند این کمترین جواب برایشان هست.
  3. 4 پسندیده شده
    بسم ا... این نقدهایی به وضعیت و روند تصمیم گیری ومدیریت در کشور میشود ، به این دلیل هست 20 تیر ماه 1399 خورشیدی به تقریب سراغ ندارم که در حساس ترین تاسیسات یک کشور ، پیمانکار خارجی اجازه ورود پیدا کند ، براساس صحبتهای این فرد ( صرف نظر از درست یا اشتباه بودن چنین ادعایی ) دو سال پیش به یک طرف خارجی اجازه داده شده که وارد تاسیساتی بشود که مردم عادی ایران اجازه نزدیک شدن و ورود به آن را ندارند ، چه کسی مسئول این خبط و خطا هست ؟!!!
  4. 2 پسندیده شده
    عرض سلام و خسته نباشید.. ولی در بهترین حالت، به نظرم چیزی شبیه این اتفاق صورت گرفته (درز اطلاعات محرمانه، بدون هماهنگی) این خبر که ایشون گفت عمق فاجعه رو نشون دادن.. هیچ سودی نداره بیان این حرف ها در این زمان.
  5. 2 پسندیده شده
    سلام علیکم و رحمت ا.. ، انشا.. که همین طوری هست که می فرمایید ،چون این تریبون نماز جمعه ، یک زمانی به محلی برای افشای تحرکات نظامی ما تبدیل شده بود و براساس گفته های دشمن ، بخشی از سیاست گذاری های آینده نظام از درون خطابه های عزیزان ما ، تحلیل و ارزیابی میشد . شاید ، ولی یک شیوه ای وجود دارد برای انعکاس مطالبی که نمی بایست از مجاری خاص ( فرضا" نهاد امنیتی ) اطلاع رسانی بشود ، برای همین سعی می کنند این نظرات را به طور غیر مستقیم به جامعه تزریق کنند ( این را درز غیر رسمی اطلاعات نام گذاشتند /// اگر یادتون باشد ، سال 2006 یک شایعه ای پخش شد که قرار بود امریکایی ها شب 6 آوریل 2006 به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند ، این درز اطلاعات هم به شیوه و ادبیات سازمان اطلاعات نظامی روسیه ، نوشته و پخش شده بود !!) بله این احتمال هست ، ولی اگر تحلیل فوق الذکر را فرضا مبنا قرار بدیم ، سهل انگاری قابل توجهی صورت گرفته !!!!
  6. 2 پسندیده شده
    اظهار نظر در مورد این حادثه بعید میدونم در حیطه کاری ایشون باشه. فقط نشان دهنده این هست ایشون راز دار خوبی نمیتونن باشن (اگر قرار بود این موضوع گفته بشه خوب بقیه مسئول های مربوطه بهش اشاره میکردن) خبط و خطا هم از نظر من نبوده. حتما در آن زمان این توان در داخل کشور نبوده. ولی بنظرم ایشون بولتن مربوطه به درستی مطالعه نکردن و کلی گویی انجام شده!! مرتبط با این اظهار نظر. انفجار در بخش C که مکان یابی انجام شده.
  7. 2 پسندیده شده
    من تصویر رو دادم به تنی چند از همسنگران گرامی که اصلاحی بدن چیزی نگفتن، انشالله در موارد بعدی باهاتون هماهنگ میکنم. البته هنوز هم خیلی ها این خطاها رو ندیدند. --- برای سامانه سوم خرداد چند نکته فنی وجود داره، از باب تنویر افکار عمومی: نخست اینکه ارتفاع درگیری 20 کیلومتر ذکر شده و برای برخی از موشکهاست به نظر میرسه موشک صیاد 2سی ارتفاع درگیری 27 کیلومتر داشته باشه. دوم در برخی منابع یا بهتر بگم بسیاری از منابع 4 هدف رو برای کل گردان ذکر کردن که صحیح نیست این 4 هدف برای آتشبار هست، بنابراین کل گردان میتونه تا 16 هدف رو درگیر بشه. سوم اینکه این سامانه انواع موشکی رو که تونسته روی خودش جا بده پرتاب کرده. برخی میگن طائر 2 سی همون طائر 3 هست و موشکی با این نام وجود نداره در حالی که تصاویری از این موشک هست با همچین نوشته ای. چهارم اینکه اپتیک های مختلفی داره این سامانه و چون اسم اون اپتیک ها هم رعد 1 و 2 هست اشتباها با اپتیکی که روی خود تلار رعد قرار داره اختلاط مشخصات دارند و دو سامانه جدا هستند. رعد 1 و 2 بین 75 تا 80 کیلومتر برد کشف دارند، ایضا سامانه مشابه رعد که سپهر 14 باشه حدود 40 کیلومتر اگر اشتباه نکرده باشم، و این اپتیکی که روی خود تلار هست بنابر شنیده ای 50 کیلومتر برد داره.
  8. 2 پسندیده شده
    نگاهی به برترین هواپیماهای اتشنشان تاریخ جهان در حال سوختن است ! در سال جاری میلادی و حتی سالیان قبل از ان این جمله تیتر بسیاری از خبرگزاری ها در سرتاسر جهان بود استرالیا و سپس امریکا و حتی کشوری نظیر ایران با پوشش جنگلی بسیار کم نیز از شعله های این بلا در امان نماندند.در این میان خلبانانی با تجربه و مهارت فوق العاده وهچنین اعصابی فولادین با بهره بردن از هواپیما و بالگردهایی که خود متشکل از پرنده های تغییر کاربری یافته از بمب افکن های جنک جهانی دوم تا هواپیماهای ترابری و یا پرواز با پرنده های مخصوص برای این امر سعی در نجات جنگل ها به عنوان گرانبهاترین اندوخته کره خاکی دارند.البته در این میان نیز جان تعدادی از خدمه این ناوگان گرفته میشود به طور مثال در بین سالهای 2003 تا 2012 میلادی 38 نفر از خدمه اتشنشان هوایی امریکا در عملیات مبارزه با گسترش اتش در مراتع طبیعی امریکا جان خود را از دست دادند.در این نوشته سعی به معرفی تاثیرگذارترین هواپیماهای اتش نشان تاریخ خواهد شد. 10-گرومن TBF Avenger این پرنده به عنوان ستون فقرات ناوگان هوایی اتش نشان امریکا در دهه 70 و 80 شناخته میشد البته شاید بزرگترین نقشی که از این پرنده در این راه ایفا کرده حضور در عملیات تحقیقاتی "توقف اتش" میباشد این عملیات که توسط دانشگاه جنگلداری کالیفرنیا در سال 1956 انجام شد برای بررسی واندازه گیری پارمترهای اساسی نظیر شرایط باد و ارتفاع و پراکندگی قطرات اب و مساحت تحت پوشش و..وتاثیر مستقیم ان بر بهبود عملیات هوایی مبارزه با گسترش اتش در جنگل ها ضورت پذیرفته بود نتایج به دست امده از این تحقیق حتی تا امروز نیز نقش اساسی در مبارزه با اتش در جنگل ها دارد.این هواپیما که تغییر کاربری یافته بمب افکن نیروی دریایی امریکا محسوب میشد قادر به حمل 2400 لیتر اب بود از نکات مثبت این پرنده قدرت ان در پرواز در توده هوای اشفته ناشی از اتش سوزی های بزرگ بود بدون انکه پایداری خود را از دست بدهد همچنین قطعات یدکی ان به فراوانی و با هزینه اندک قابل دسترس بودند.با وجود این نکات مثبت مقدار نسبتا کم گنجایش حمل اب توط این پرنده نسبت به هواپیماهای مدرن امروزی سبب شد که اخرین فروند از این هواپیما در سال 2012 برای همیشه بازنشسته بشود. 9-BAe 146 از این هواپیما باید به عناون اخرین هواپیما مسافربری ساخت بریتانیا یاد کرد هواپیمایی 4 موتوره با قابلیت حمل 110 مسافر که در سال 2002 با تولید 400 امین فروند ان برای همیشه تولید ان متوفق شد.با گذشت زمان استفاده از این هواپیما به دلیل هزینه نگه داری نسبتا بالای ان در خطوط هوایی کمر رنگ تر از قبل شد در همین زمان اداره جنگلبانی امریکا نیز در فکر نوسازی ناوگان خود بود به همین منظور با کمک فنی شرکت بی ای ئی سیستمز و نصب مخزن 11000 هزار لیتری وسیستم های کمکی تبدیل این جت مسافربری به یک تانکر اتشنشانی انجام شد.14 فروند از این پرنده اتنشنشان به خدمت وارد شده است که در عملیات های مختلف در نقاط گوناگون کره خاکی برای مثال همین اواخر در استرالیا از ان بهره برده شده است . 8-برییف Be-200 به نظر این پرنده دوزیست روسی را باید جالبترین پرنده شرقی حاضر در این لیست دانست از این دوزیست تا هم اکنون 15 فروند ساخته شده است در سال 2004 برای اولین بار از این هواپیما برای خاموش کردن اتش در ایتالیا استفاده شد.این هواپیما با مخزن 12000 هزار لیتری خود و به دلیل استفاده مستقیم از منابع اب موجود در منطقه برای پر کردن مخزن قادر است در کمترین زمان بیشترین مقدار اب را بر سطح منطقه درگیر در اتش پخش نماید.برای مثال در عملیات مشترک در ایتالیا این پرنده با 100 پرواز توانسته بود 320 تن اب را در 4 عملیات مبارزه با گسترش اتش حمل نماید.علاوه بر روسیه واذربایجان با یک فروند به نظر چین وامریکا نیر از کاربران اینده این هواپیما خواهند بود. در حال ذخیره اب در مخزن 7-ایرتراکتور AT-802F جذابترین پرنده حاضر در لیست را باید ایرتراکتور AT-802F دانست . به نوعی این هواپیما تاندربولت اتشنشان های هوایی محسوب میشود. از این هواپیما برای ایفا نقش در سمپاشی مزارع و همچنین مبارزه با اتش سوزی در طبیعت استفاده میشود.مخزن این هواپیما قادر به ذخیره سازی 3100 لیتر اب میباشد همچنین این هواپیما با تجهیز به مخزن مخصوص قادر به فرود بر روی دریاچه ها و دیگر منابع اب برای ذخیره سازی مستقیم اب در مخزن خود میباشد این هواپیما در شرایط بهینه قادر به تحویل 50000 لیتر اب در یک ساعت میباشد همچنین قابلیت فرود در باندهای خاکی و هزینه نگه داری و پرواز بسیار کم این پرنده را به جذابترین هواپیما این لیست تبدیل کرده است. 6-داگلاس DC-10 یک هواپیما سه موتوره مسافربری DC-10 را از شرکت مک‌دانل داگلاس تحویل بگیرید و با نصب یک مخزن اب ان را به یکی از بهترین پرنده های اتشنشان حال حاضر تبدیل نمایید.این هواپیما با قابلیت تحویل 46000 هزار لیتر اب توانایی ایفای نقش بزرگی در مهار اتش سوزی های گسترده دارد. 5-لاکهید C-130 هرکولس را باید اشناترین نام در این لیست دانست.کمترین جایی در دنیا هوانوردی وجود دارد که اثری از این پرنده دوست داشتنی در انجا دیده نشود .ویژگی هایی چون سرعت کم و قابلیت بسیار خوب پرواز در ارتفاع پایین این هواپیما که از ویژگی های اصلی برای انجام هر چه بهتر مهار اتش هستند ان را به یکی از بهترین گزینه ها در انجام این نقش تبدیل کرده است.همچنین در صورت نیاز و یا شرایط خاص این هولپیما قادر به فرود در باند ناهموار نیز میباشد که خود برتری خاصی به هرکولس داده است. تمام ویژگی های مثبت این پرنده سبب شده است که برای نسخه ترابری ان نیز کیت مخصوص مهار اتش MAFFS شامل مخازن و دیگر تحهیزات لازم تدارک دیده شود که با تجهیز سریع ان به سرعت برای این ماموریت مهیا شود. کیت مهار اتش MAFFS 4-بوئینگ Evergreen 747 Supertanker بزرگترین هوایپیما اتشنشان را باید این هوایپما دوست داشتنی دانست حضور این پرنده در این لیست شاید کمی عجیب و دور از ذهن باشد اما حمل 70000 هزار لیتر اب چیزی نیست که به راحتی بتوان از ان گذشت.اولین 747 اتش نشان هواپیمایی بود که از سال 1971 در شرکت مسافربری دلتامشغول به خدمت بود ودر سال 2009 و با شرکت در عملیات مهار اتش در اسپانیا رسما وظیفه جدیدی را پذیرفت و دو سال بعد از ان بازنشسته شد دومین 747 اتشنشان نیز از سال 2016 وبا انجام تغییرات لازم وارد این عرصه شد این هواپیما تا هم اکنون نیز در حال خدمت میباشد. 3-سیکورسکی S-64 Aircrane این بالگرد را باید جدیدترین راه برای مبارزه موثر با شعله های اتش دانست.این بالگرد از زمان معرفی برای انجام این وظیفه با استقبال زیادی روبرو بوده است از کالیفرنیا تا استرالیا تقاضا به خدمت گرفتن ان را به شرکت سازنده فرستاده اند.این بالگرد باید بیشترین دخیره اب را حمل نماید به همین دلیل باید از روتور کارامدی بهره ببرد روتوری با قطر و پیچش بیشتر در تیغه ها.همچنین یه دلیل کم اهمیت بودن پارامتر سرعت برای این بالگرد تغییراتی برای سهولت نگه داری در گیربکس ان داده شده است.این بالگرد قادر به برداشت و تحویل 25000 لیتر اب میباشد. 2-مارتین JRM Mars اگر موفقیت یک هواپیما تنها با طول عمر سرویس ان سنجش شود قطعا پیروز این میدان مارتین مارس خواهد بود.این هواپیما از سال 1942 تا 2020 در حال خدمت میباشند. مارتین مارس برای اولین بار توسط نیروی دریایی امریکا و به عنوان هواپیما ترابری به کار گرفته شد.این پرنده قابلیت حمل 269 مسافر را داشت .سرانجام پس از سالها خدمت در ارتش گروهی از شرکت های جنگلداری بریتیش کلمبیا امریکا 4 فروند از این هواپیما را در سال1959 خریداری نمودند.مارتین مارس پس از انجام تغییرات لازم قادر به حمل 27000 لیتر اب شد.این هواپیما میتوانست این مقدار اب را در مدت22 ثانیه بر روی 4 هکتار جنگل پخش نماید.اخرین مارتین مارس در سال 2015 بازنشسته شد و هم اکنون به عنوان هواپیما اجاره ای برای علاقه مندان به لذت بردن از پرواز با این پرنده خاص به پرواز در می اید. 1-بمباردیه 415 قرار گرفتن این هواپیما کانادایی به عنوان بهترین هواپیما اتشنشان امر عجیبی تلقی نمیشود این هواپیما به عنوان تنها هواپیما تخصصی طراحی شده برای مهار اتش شناخته میشود.این هواپیما با قابلیت فوق العاده در پرواز در ارتفاع پایین و سرعت کم و همچنین کنترل مناسب در شرایط جوی نامناسب و بهره بردن از دو موتور قدرتمند با مجموع 5000 اسب بخار قادر به انتقال 7000 لیتر اب میباشد. این ها هواپیما همچنین مجهز به سامانه های تشخیص اتش و حرارت نیز میباشد.از این هواپیما تا هم اکنون بیش از 95 فروند ساخته شده است که در بیش از 10 کشور در حال فعالیت می باشند.
  9. 2 پسندیده شده
    اینجا نیاز هست که یک رسانه قوی داشته باشیم نه رسانه فرمایشی که دنبال تایید نظر مسئولان باشه رسانه ای که دنبال جلب مردم باشه و خودش را پاسخگو به مردم ببینه موفق میشه رسانه هایی مثل بی ب ی سی اگر می بینید تاثیرگذار میشن، برای این هست که در ظاهر جانبداری نمی کنند و با انتخاب کارشناسان یا کلید واژه های خاصی نظرشون رو منتقل می کنند که در نگاه مستقیم به چشم نمی آید، رسانه اینترنشنال هم تلاش داره این رویه رو در پیش بگیره ولی قابل قیاس با بی ب ی س ی نیست ، در این رسانه های صحبت های مقامات ایران و نظراتشون نقل میشه و بعد مفسران هستند که حرف شبکه رو میزنن نه شبکه در ان سمت رسانه ای مثل منو تو دنبال گرافیک و نمایش رنگ و حرف جذاب هست حالا در مقابلش رسانه ای مثل شبکه خبر از رنگ و لعاب خبری نیست، گوینده بارها بصورت مستقیم منظور را می گوید به گونه ای که مخاطب زده میشه کارشناس ها هم تنها بخشی از مطلب رو میگن و تمام تصویر ارائه نمیشه در نهایت از دست دادن رسانه را شاهد هستیم واقعیت وجود شبکه ای مثل پرس تی وی نشان داد ما ظرفیت خیلی خوبی در مقابل شبکه های گفته شده در بالا را داریم ولی بدلیل کج سلیقگی و اصرار بر تک گویی و منولوگ اجازه این رفتار را در داخل نمی دهیم شبیه رفتاری که در قرارداد ها می بینیم گویی مردم ایران نا محرم هستن و خارجی ها محرم و این یعنی تشنه کردن مخاطب برای دیدن شبکه خارجی و معاند است همه این تک گویی هم از ترس قضاوت مردم هست چون مسئولان و مدیران ما عادت به قضاوت و نظارت توسط مردم را ندارند ( عدم پاسخگویی) ** تلاش شد در این جملات نقد مستقیمی بیارم ولی توهین یا اهانتی نکنم از این بابت امیدوارم کم کم نقدهای غیر توهین امیز و با هدف امیدبخشی و مسیر نجات رو شاهد باشیم *** مشکل رسانه های ما در نبرد رسانه در کلیت همین هست، ولی نیاز به بررسی در خبر رسانی هست که باید گزارش های تخصصی در این باره تهیه کنیم - از نحوه انتخاب کارشناس در موضوعات متفاوت در این رسانه ها - نحوه انتخاب کلمات و کلید واژه ها - نحوه بیان یک موضوع به صورت غیر مستقیم - مرتبت کردن غیر مستقیم اخبار و گذر و یادآوری اخبار گذشته - رنگ و نمایش
  10. 2 پسندیده شده
    عزیز دلم ، چرا انقلاب کردیم !؟ اگر قرار بود بریم زیر سایه ی یک ابر قدرت ، خب ، در همون زمان حکومت قبلی ، زیر سایه ی آمریکا بودیم ، با شوروی هم تعامل داشتیم ، با همسایگانمون هم رابطه ی خوبی داشتیم ( به جزء عراق ) ، تازه عزت و احترام هم داشتیم و مردم هم مثل سایرین زندگی می کردند و اونقدر توان مالی و ذهنی و جسارت داشتند که برای حقوقشون اقدام کنند ( البته خوشی زده بود زیر دلشون ) ... علاوه بر این شما اخبار آفریقا و کشورهایی که چین باهاشون همچین قراردادهایی رو بسته رو دنبال کن ، مثل سگ پشیمون هستند ... چرا همین قرارداد رو با آمریکا نمی بندیم !؟ دلیلی که میاری رو عینا می شه برای چین هم به کاربرد ، و حتی ده ها مرتبه بدتر برای چین در نظر گرفتش ...
  11. 2 پسندیده شده
    بسمه تعالی به مناسبت سالروز شکار پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک توسط سامانه سوم خرداد، ویدیویی از پدافند هوایی سپاه و سامانه سوم خرداد منتشر شد که حاوی تصاویر جدید و نکات جالبی بود. یکی از مهمترین این تصاویر حضور یک تلار سامانه سوم خرداد بر روی یک کشتی در حال حرکت و شلیک این سامانه بود. این تصاویر اولین اطلاعات منتشر شده از تست این سامانه در شرایط دریا، و نیز اولین تصویر شلیک در حال حرکت تلار آن بود. اما نکته دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفت نیز در تصاویر مربوط به تست دریایی سوم خرداد وجود داشت. در بخشی از تصاویر تلار این سامانه مجهز به 3 موشک دیده می شود که 2 موشک از نسل جدید موشک طائر که در شکار گلوبال هاوک نیز بکار رفت هستند که 105 کیلومتر برد دارند و از سیکر راداری بهره می برند، موشک وسطی اما موشکی ست با سیکر کاملا متفاوت که برای اولین بار تصویری از آن دیده شد. موشک مذکور بر خلاف موشک های میان برد ایرانی دیگر که عموما دارای سیکر آشیانه یاب هستند، دارای یک سیکر الکترواپتیکال است که طراحی کاملا به خصوصی دارد. در مورد استفاده از سیکر الکترواپتیک یا حرارتی در موشک های پدافندی به خصوص در ارتفاعات پایین محدودیت های جدی وجود دارد؛ چنانچه سرعت موشک از حدی فراتر رود به دلیل ایجاد استکاک شدید با هوا و ایجاد حرارت که بیشترین میزان آن در نوک موشک متمرکز است، عملکرد سیکر های حرارتی دچار اخلال جدی می شود، به همین جهت موشک های پدافندی با سیکر حرارتی یا تصویر ساز فروسرخ عموما دارای سرعت هایی کمتر از 3 ماخ هستند. در مورد موشک های برد متوسطی چون طائر و صیاد-2 (این 2 موشک از نظر ابعادی و طراحی ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر بوده به نحوی که تنها از اندک تفاوت هایی در بالک های میانی و بالک های هدایت گر انتهایی از یکدیگر قابل تمیز هستند که با توجه به زاویه تصویر تشخیص دقیق اینکه این موشک نوعی از صیاد-2 است یا طائر ممکن نیست، اما به جهت آنکه پدافند سپاه کاربر موشک طائر است و نیز 2 موشک لود شده دیگر نیز از نوع طائر است، احتمال بیشتری داده می شود که موشک مورد بحث نیز نسخه ای از موشک طائر باشد.) عموما شاهد سرعت هایی بیشتر از 4 ماخ هستیم. برای غلبه بر این مشکل طراحان ایرانی دست به ابتکار جالبی زده اند که البته استفاده از آن سابقه نیز داشته است و خصوصا پیشتر آمریکایی ها در طراحی سیکر موشک ضد بالستیک تاد از آن بهره برده اند. اول آنکه محل قرار گیری لنز سیکر از دماغه موشک به زیر رادوم که از مواد شفاف، احتمالا نوعی سرامیک، ساخته شده منتقل شده است تا از نقطه تمرکز استکاک و تنش حرارتی به دور باشد. در مرحله دوم به جهت دور کردن هرچه بیشتر تنش حرارتی از جداره شفاف سیکر، در طراحی دماغه به جای نوک تیز از نوک پخ استفاده شده است که گرچه به لحاظ ایرودینامیکی دارا بودن نوک تیز برای سرعت های مافوق صوت بهتر است، اما این نوک پخ باعث می شود تا تنش های حرارتی از اطراف دریچه سیکر تا حد امکان دور شود. علاوه بر این، بخش نوک دماغه موشک که روی رادوم شفاف قرار گرفته از ماده سیاه رنگ ماتی ساخته شده است که به نظر می رسد از مواد فدا شونده کامپوزیتی ساخته شده باشد. این مواد به ویژه در صنایع هوافضا جهت ایجاد سپر حرارتی بکار گرفته می شوند. کاربرد این مواد به این گونه است که در محل هایی که مورد شوک یا تنش حرارتی قرار می گیرند بکار گرفته می شود، این مواد قابلیت جذب حرارت بالایی داشته در عین حال ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارند که موجب می شود بتوانند میزان حرارت خیلی زیادی را جذب کنند که منجر به سوختن و یا تصعید آنها می شود و از سوی دیگر حرارت بسیار ناچیزی را به قسمت های مجاور سازه وسیله هوا-فضایی انتقال می دهند. مساله دیگر حائز اهمیت در این پیکرده بندی آن است که به جهت محل قرار گیری سیکر، می توان از سیکر های بزرگتر با دهانه دیافراگم وسیع تری استفاده کرد که از یک سو پیچیدگی و هزینه های ساخت سیکر را کاهش می دهد، از سوی دیگر باعث می شود میدان و برد دید بیشتری توسط سیکر کسب شود.
  12. 1 پسندیده شده
    وقتی چشم ها محصور جادو می شود فرق بین واقعیت و فریب غیر ممکن است در بازار شعار معرفی وجود دارد که می گوید " تبلیغات همه چیز هست و همه چیز تبلیغات" پیرو صحبت ها و پیشرفت های ترکیه نکته ای به نام تبلیغات و ارائه محتوا وجود دارد که خیلی از بحث ها رو تحت تاثیر قرار می دهد یک ارائه خوب می توان یک جنس بد را چند برابر قیمت ارزش گذاری کند و یا یک جنس خوب را نابود کند در مورد ترکیه تبلیغات به عنوان یک ابزار مهم به خوبی استفاده شده است بازوی اصلی تبلیغات بروشور و تصاویر و کارهای گرافیکی است که تنها در نمایشگاه نفت و گاز تهران بصورت محدود این گونه ارائه را مشاهده کردم و این جای تاسف دارد که چرا ما در بحث ارائه محصولات اینگونه ضعیف عمل می کنیم کیفیت تصاویری گرفته شده از محصولات کاملا حرفه ای و در سطح بسیار بالایی قرار دارد کار گرفیکی و تصحیح در تصاویر مشهود بوده و پای کارها و محتواهای بعدی است فایل بروشورهای تولید با کیفیت بالا در اینترنت و منابع ترکی یافت می شود و مشخصا کار گرافیکی خوبی روی انها صورت گرفته است از نظر روانشناسی هم روی بروشورها کار شده است و کاری جذاب تولید شده است. اما اگر کمی دقت کنیم شیوه تولید گرافیک بهتر درک می شود مثال 1 بمب های مارک که هوشمند و هدایت لیزری شده اند تصویر اصلی تصویر بروشور شده مثال 2 بمب های مارک که هدایت لیزری شده اند از نوع دیگر تصویر اصلی از یک بمب در نمایشگاه گرفته شده و بعد از کارهای گرافیکی در قالب بروشور استفاده شده است. بروشور http://firatcams.com/portfolio/roketsan/ https://www.roketsan.com.tr/wp-content/uploads/2019/07/july2016.pdf تصویر های بروشوری از یک حالت بمب، در هر دو تصویر هواپیماها متفاوت ولی بمب ها یکسان هستند مثال 3 پهباد ساخت ترکیه AKSUNGUR تصویر اصلی ابتدا حذف پس زمینه و بعد تصاویر گرافیکی که از این تصویر بیرون آمده است مثال 4 پهباد دیگر ترکی AKINIC اصل تصویر که کمی کار گرافیکی برای نشان دادن اجزا به آن اضافه شده است ولی اصل عکس پهباد و پس زمینه ثابت مانده است بعد از حذف پس زمینه پوستر ها ایجاد شد حالا برای من یک کار این شکلی از محصولات ایرانی بیاورید؟ در حوزه های دیگر و غیر نظامی آیا کار گرافیکی خوبی پیدا می کنید؟ در اروپا وآمریکا بیش از 50 سال هست که کار گرافیکی و تغییر در عکس انجام می شود و این موضوع در مجلات نظامی و غیرنظامی و... مشهود دیده می شود کار گرافیکی افراد ناآشنا و عادی را به راحتی فریب می دهد و تنها کسانی که اصالت کار را بشناسند می توانند تشخیص دهند چه میزان حقیقت پشت تصویر وجود دارد اما سوال دوم چرا در کشوری مثل ترکیه و اروپا و امریکا اینطور بر تبلیغات کار شده و سواد تبلیغاتی خود را بالا برده اند ؟ ولی در ایران و روسیه چنین چیزی به هیچ عنوان رشد نکرده است؟ سواد تبلیغاتی را که جستجو می کند؟ آیا بازار انحصاری و عدم رقابت سبب آن است؟ باتشکر از زحمات جناب @MR9 پیشنهاد می کنم تاپیکی با مضمون "ارائه محتوا و کار گرافیکی در صنایع نظامی" ایجاد بشه تا بشه بصورت یکپارچه کارهای انجام شده و اصول و مثال های کار تبلیغاتی در اون بحث بشه
  13. 1 پسندیده شده
    سلام گرامی زیاد روی حرفهایی که از این تریبون زده میشه حساب نکنید ، معمولا سفارشی است و مطابق برنامه های مرکز هر هفته توصیه میشه که موضوع چی باشه و چه چیزهایی گفته بشه و چه چیزهایی گفته نشه !
  14. 1 پسندیده شده
    از همه مسخره تر این فیلم علی تجزیست که پخش میکنه 3 ثانیه یک انفجارو 2 بار تکرار میکنه دومی رو میرور کرده روش یه فیلتر film damage هم انداخته خیلی حروم زادست
  15. 1 پسندیده شده
    برادر من ،رنگین کمان همجنس گراها رو راه انداختی !؟ مسئولین تمامی این مواردی که می گی رو می دونند ، مشکلش اینه که اینها ملت ایران رو مشتی رعیت احمق می دونند که نیازی به پاسخگویی بهشون نمی بینند ...
  16. 1 پسندیده شده
    ۱- اگر وابستگی به شرق و غرب برای بقای یک نظام فشل مشکلی نیست اصلا” چرا انقلاب شد؟ پس شعار نه شرقی نه غربی چه شد؟ ۲- جدا” این قرارداد چرا مثلا” با آلمان بسته نمی شود؟ ۳- شایعه واگذاری جزایر و پایگاه های نظامی دقیقا” توسط خود عوامل رسانه ای نظام انتشار یافته تا عوام کالانعام را به اصل قرارداد راضی کنند. یعنی عوام کالانعام ایرانی را از یک خطر بسیار بزرگ‌تر ولی غیر واقعی که در قرارداد وجود ندارد بترسانند تا در پایان به خود قرارداد که خطر بزرگی است قانع بشوند. این بازی کثیف مشابه آنچیزی است که پرستو بازان حاکم بر کشور هر از چندگاهی درباره بهای ارزهای خارجی، خودرو، ... انجام می دهند. قیمتها را مثلا” هشتاد درصد بالا برده و سپس در پنجاه درصد افزایش متعادل می کنند و تازه منت هم سر عوام کالانعام می گذراند که ما قیمتها را سی درصد پایین آوردیم. مردم عوام هم راضی ! ۴- متأسفانه ما عوام کالانعام ایران خیلی بی انصاف تشریف داریم و همین باعث مشکلات بسیاری برای کشور شده است. در زمان فتحعلی شاه قاجار ما با یکی از ‘ابر قدرتهای نظامی جهان’ زمان یعنی روسیه تزاری جنگیده و پس از نثار خونهای بسیار و شهدای عزیز، نبرد را به آنها واگذار کردیم. یعنی تلاشمان را کردیم ولی خوب نتیجه مطلوب حاصل نشد. نتیجه این شکست از ‘ابرقدرت نظامی’ زمان هم قراردادهای گلستان و ترکمانچای شد. در زمان رضا شاه هم سه ابرقدرت زمانه یعنی شوروی، آمریکا، و انگلستان به میهن ما تاختند و آن را اشغال کردند. ولی عوام کلانعام ما همواره با مسخره کردن این دو واقعه و‌ بدون در نظر گرفتن واقعیات (پیروزی نظامی ایران در هیچ یک از دو واقعه یاد شده امکانپذیر نبود) درباره آن قضاوت می کنند. در حال حاضر پس از چهل و یکسال و تزریق تریلیون ها دلار ارز ناشی از صدور منابع خدادادی به اقتصاد کشور، بدون جنگ و خونریزی دو دستی کشور تاریخی خود را به یک کشور کمونیست تقدیم می کنیم! ۵- حالا خداوکیلی هنوز هم این شانس وجود دارد که اصل قرارداد چیز دیگری باشد و هیاهوی ما هم برای هیچ. شخصا” امیدوارم که تمامی این مطالب مطرح شده در روزهای اخیر شایعات بی پایه و اساس باشد.
  17. 1 پسندیده شده
    خوب در بازدید نمایندگان دیوان محاسبات در پژوهشگاه فضایی یک عکسی منتشر شده بلاخره باید نشان بدهند پولها کجا خرج می شود گروه پژوهش پیشرانه قالبگیری سوخت جامد و احتمالا یکی از موتور خانواده ارش عکس از نظر من مشکل حفاظتی دارد چند نمونه از شکل های گرین سوخت جامد و نمودار رانش تولیدی بر حسب زمان شماره3 منبع نمودار موتور ارش 24 https://www.aparat.com/v/XMHBZ
  18. 1 پسندیده شده
    باسلام یه سری غلط ریز داره. به نظرم هم فونت توضیحات عوض بشه باعث روان تر شدن خوانش میشه.
  19. 1 پسندیده شده
    بسمه تعالی تقدیم عزیزان پدافند.
  20. 1 پسندیده شده
    مشکلی که این استیصال را به اوج رسوند میل زیاد به کتمان همه چیزه به گمان اینکه این کتمان مشکل را از بین می برد ولی این مورد به جای حل مسئله، پاک کردن مسئله است و باعث بی اعتمادی به منابع رسمی و اعتماد به منابع غیر رسمی یا بیگانه می شود و اگر این مسیر وجود داشته باشد باید منتظر بلایی باشیم که بی بی سی بر سر اتحادیه جماهیر شوروی آورد. حالا راه حل چیست؟ قبول هر نوع ایراد با شجاعت تمام و میل به یافتن مسیر حل این مشکلات.
  21. 1 پسندیده شده
    چندتا تصویر ازسانسور شدید ارتش رژیم صهیونیستی اکثر پرسنل فعال پشت به عکاس هستندویا تصویر صورتشان سانسور شده است تمام پنل ها و نمایشگر نیز تار شدند مراسمات نظامی. فارغ التحصیلی .اعطا درجه مقایسه شود با صدها نفری که تصویرشان در مراسمات دانشگاه افسری امام علی یا امام حسین منتشر شد این هم مراسم فارغ التحصیلی خلبان پهپاد نیرو هوایی اسراییل که هر سال 2 دوره 6 ماه اموزش خلبان پهپاد برگزار میکند تصاویر مربوط به دوره 30 یا 31 هست 6 ماه قبل 30 نفر اموزش ها رو بطور کامل طی کردند 3زن و 27 مرد از اینگونه عکس زیاد دیدیم معمولا صورت ها مشخص است و روبه عکاس اگر خلبان جنگنده بودند هلمت رو سرشون بودتا صورتشون زیاد مشخص نباشه اتاق کنترل زمینی پهپاد مقایسه شود با تصاویر اتاق کنترل زمینی پهپاد شاهد 129 تصاویر سانسور کاکپیت هرکولس نمای داخلی زیر دریایی کلاس دلفین1 اسراییل حالا ببینم کانال اجا مدیا و امثالهم دست از سر انتشار تصاویر پرسنل بر می دارند یا خیر در بازدید ها البته کرونا سبب خیر شده همه مجبور شدند ماسک بزنند به صورتشون هر چند دانشمندان هسته ای خیلی وقته ماسک صورت میزنند خبر رسانی صحیح منافاتی با رعایت حفاظت اطلاعات ندارد
  22. 1 پسندیده شده
    . سالهای ابتدای اشغال و حتی حالا برخی مدام آرزوی افغانستان شدن ایران را داشتند چون با اشغال آمریکا اونجا دارای اینترنت موبایل ( برای کابل و چند شهر بزرگ و به صورت نقطه ای ) و صدور مسترکارت شده بود. حالا نماینده افغانستان که مامور شده کشته شدن چند قاچاق انسانی را توسط قاچاقچیان در ایران در بی بی سی فارسی معادل کشته شدن جورج فلوید قرار بده در پاسخ به نماینده ایرانی در مناظره که مگر جروج فلوید قاچاق انسانی بوده در امریکا و مرزهای ایران هم خاله بازی است که ما اجازه بدیم هر کس وارد و خارج بشه و پس مرزهاتون چرا انقدر ولنگاره میگه خب ما پول نداریم پاسگاه بسازیم و اون 100 تا پاسگاه مرزی را هم شما برای ما ساختید که البته قرار بوده به شرط که توش نیرو مستقر کنند که به دستور غنی همه نیروهاشون را در سال 97 از پاسگاه ها تخلیه کردند. بماند در کنار اینکه رژیم و شخص اشرف غنی ماموریت کشتار هر روزه شیعیان افغانستان را در مساجدشون و با بمب گذاریهای مشکوک و تماشای نیروهای امنیتی، رها کردن مرزها برای هجوم قاچاقچی های تروریست و انسان و مواد مخدر و بستن مرزهای تجاری برای عدم صادرات از ایران و بعد هم بازی های رسانه ای تولید شده در سفارت امریکا را توسط برخی عواملش داره هر روز اجرا میکنه و کشتار مردمش را در ترکیه و پاکستان و اخراج هر روزشون از اروپا را تماشا. نهایتا بماند که با توجه به اینکه اکثر مهاجرین افغان در ایران کار میکنند تا پولی برای خانواده بفرستند و با این وضع تحریم و فشارها به ما و افت ارزش پول ملی ما و در نتیجه به صرفه نبودن درامدهاشون برای تبدیل به دلار و فرستادن به افانستان چه وضعیتی در افغانستان دارند بندگان خدا که باز تمام خطرات قاچاقچی های انسان را به جان میرخند تا وارد کشور ما بشند. اون هم در جاییکه ترکیه با دیوارکشی در مرزهای ما ورود غیرقانونی به خاکش را غیرممکن کرده تقریبا.
  23. 1 پسندیده شده
    انواع پرتابه ها EFP میله بلند تا شده از عقب میله بلند تا شده از جلو توپی چین خورده بنا به سرعت قسمت های مختلف آستر وضخامت آن حالت های مختلف رخ می دهد که در صورت نیاز توضیح مفصل ارائه خواهد شد. پی نوشت: اگر اشتباهی وجود دارد کمک کنید. منابع در پایان مطلب خواهد امد انشاالله ادامه خواهد داشت...
  24. 1 پسندیده شده
    اثر مونرو و جزئیات بیشتر از EFP ها در صورتیکه درون قطعه ماده منفجره که در تماس با سطح فلز در تست ها (احتمالا تست دندانه) قرار میگیرد یک حفره وجود داشته باشد (این حفره بعد ها در طراحی خرج گود استفاده شد) میزان تخریب فلز نسبت به حالتی که سطح ماده منفجره صاف باشد (علی رقم وجود جرم ماده منفجره کمتر)، بیشتر خواهد بود و این پدیده به عنوان اثر مونرو شناخته می شود. در صورتی که از یک لایه فلز بر روی سطح حفره قطعه ماده منفجره استفاده شود به دلیل ایجاد جت فلزی میزان نفوذ بیشتر می شود و اگر همین مجموعه از سطح فلز فاصله بیشتری داشته باشد (محدوده مشخصی وجود دارد) میزان عمق نفوذ بیشتر می شود. تفاوت نحوه ایجاد جت در دو نوع حفره در تصویر زیر دیده می شود که شکل مخروطی بیشتر در سلاح های معمول خرج گود (RPG7) استفاده می شود و شکل مقعر معمولا در EFP ها استفاده می شود. تفاوت مراحل شکل گیری جت در خرج گود های معمولی و خرج گود های EFP در تصاویر زیر مشخص هست. از دیگر عواملی که روی شکل جت و در پی آن میزان نفوذ جت تاثیر می گذارد زاویه حفره درون قطعه مواد منفجره ایت که در تصویر زیر مشخص می باشد. مقدار بهینه برای زاویه داخلی خرج گود تعریف شده است و در ادامه به آن اشاره خواهد شد. انواع پرتابه های EFP به لحاظ شکل ظاهری شامل موارد زیر هسند که در بخش های بعدی اطلاهات کامل تری ارائه خواهد شد. 1- توپ فشرده توپ فشرده خود شامل دونوع پرتابه است که در ذیل امده است. W -چین خورده : استر به شکل W جمع شده و پین می خورد توپی: آستر به شکل یک توپ فشرده می شود 2- میله بلند در این حالت پرتابه به دو شکل فشرده می شود میله بلند تا شده از جلو میله بلند تاشده از عقب تصاویر مربوط به طرح های بالا با جرئیات بیشتر در بخش های بعدی خواهد آمد پی نوشت: انشاالله ادامه دارد اگر نکته ای و یا اشتباه فنی هست لطفا بیان کنید. منبع در پایان این مبحث ارائه خواهد شد...
  25. 1 پسندیده شده
    دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی این پژوهشگاه، با اعلام مطلب فوق، گفت: نمونه‌های مهندسی تراسترهای تک‌پیشرانه و دوپیشرانه در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده و آزمون‌های عملکردی را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند. در این مصاحبه، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران توضیح داد که سامانه‌های فضایی مانند ماهواره‌ها، سفینه‌ها و ماه‌نشین‌ها برای حرکت در فضا و کنترل موقعیت خود از موتورهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند. در کاربردهای فضایی به این نوع از موتورها، تراستر اطلاق می‌شود. ویژگی‌هایی همچون گستردگی محدوده نیروی رانش تولیدی، امکان روشن و خاموش کردن به ‌دفعات، کنترل‌پذیری مناسب و همچنین سابقه طولانی استفاده‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ها در دنیا، باعث شده است که این سامانه‌های کم پیشران به‌عنوان پرکاربردترین تراسترها در انواع مأموریت‌های فضایی به کار برده شوند. دکتر صمیمی در باره کاربرد این تراسترها گفت: ویژگی‌هایی همچون گستردگی محدوده نیروی رانش تولیدی، امکان روشن و خاموش کردن به ‌دفعات، کنترل‌پذیری مناسب و نیز سابقه طولانی استفاده‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ها در دنیا، باعث شده است که این سامانه‌های کم‌پیشران به‌عنوان پرکاربردترین تراسترها در انواع مأموریت‌های فضایی به کار برده شوند. وی خاطرنشان ساخت: با توسعه فناوری تراسترهای تک‌پیشرانه و دو‌پیشرانه، امکان تعریف مأموریت‌های گسترده و متنوعی برای محموله‌های فضایی و ماهواره‌های بومی آتی فراهم شده است. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در باره اهمیت این پروژه تصریح کرد: در مسیر توسعه برنامه‌های فضایی در تناسب با نقشه راه فضایی کشور و به منظور ارتقاء قابلیت‌های مأموریتی ماهواره‌های بومی نسل آینده، توسعه سامانه‌های کم‌پیشران فضایی به عنوان منابع تولید نیروهای پیشران و همچنین نیروهای کنترلی لازم، ضروری است. از سوی دیگر، با توجه به سطح بالای فناوری‌های مختلف موجود در این نوع از تراسترها، مدت زمان طراحی و توسعه آن‌ها طولانی است. بدین ترتیب، در راستای رفع نیاز مأموریت‌های فضایی جاری و آینده کشور، توسعه این نوع از زیرسیستم‌های فضایی، به منظور ارتقاء سبد محصولات فضایی کشور و همچنین، کاهش زمان طراحی، توسعه و ساخت محوله‌های فضایی، ضرورت دارد. دکتر صمیمی در باره پیشینه‌این پروژه اظهار نمود: پروژه توسعه تراسترهای تک‌پیشرانه و دوپیشرانه از سال ۱۳۹۵ در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، با هدف کاربرد در ماهواره‌های موجود در نقشه راه فضایی کشور، وارد فاز عملیاتی شد و در گام نخست و پس از اتمام فاز طراحی مفهومی، فرآیند طراحی، آزمون و توسعه این فناوری در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: بدین ترتیب، متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی موفق شدند مراحل طراحی، ساخت و آزمون نمونه آزمایشگاهی این نوع از تراسترها را به انجام رسانند. در این مسیر، پس از طراحی اولیه و ساخت نمونه‌های اثبات فناوری و اجرای موفق تست‌های مد نظر، توسعه فناوری تراسترهای کم پیشران، تک پیشرانه و دو پیشرانه انجام شده و نمونه‌های آزمایشگاهی تولیدی، آزمون‌های عملکردی مورد انتظار را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: اینک، فرآیند طراحی دقیق و ساخت نمونه مهندسی تراسترهای فضایی مورد اشاره به اتمام رسیده و آزمون‌های فاز نمونه محیط آزمایشگاهی یا نمونه مهندسی نیز با موفقیت انجام شده است. در این مرحله، امکان توسعه و بهره‌برداری از محصولات به دست آمده، در انواع پروژه‌های ماهواره‌ای کشور و ارتقاء سطح مأموریت آن‌ها، فراهم شده است. وی در باره مواد به کار رفته در این سازه گفت: مواد به کار رفته در سازه تراسترهای دوپیشرانه از آلیاژ ویژه‌ای از پلاتین با قابلیت تحمل درجه حرارت بسیار بالا و مقاوم در برابر سایش و اکسیداسیون است. دست‌یابی به فناوری اخیر، منجر به ایجاد امکان انجام مأموریت‌های فضایی با زمان عملکرد بالا شده است. همچنین، برای دستیابی به فناوری تراسترهای تک‌پیشرانه، نیاز به نانوکاتالیست با قابلیت تحمل خصوصیات فیزیکی و ترمودینامیکی محصولات برآمده از تجزیه سوخت، است. این نوع از کاتالیست‌ها توسط متخصصان حوزه نانوفناوری پژوهشگاه فضایی ایران تولید شده‌اند. دکتر صمیمی همچنین به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مجهز برای آزمایش این تراسترها اشاره کرد و اظهار نمود: یک تراستر، پیش از استفاده در فضا، لازم است که مراحل مختلف آزمون و ارزیابی را در زمین و در آزمایشگاه‌های تخصصی با قابلیت شبیه‌سازی محیط فضا پشت سر بگذارد. از این رو، لازم است که محیط خلأ فضا و سایر مشخصات مرتبط با آن، در محیط آزمایشگاهی شبیه‌سازی شده تا بتوان عملکرد سامانه را در محیط واقعی ارزیابی کرد. بدین منظور، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مجهز، زیرساخت‌های لازم برای آزمایش تراسترهای فضایی را نیز فراهم کرده‌اند. طراحی، توسعه و ساخت تراسترهای فضایی تک‌پیشرانه در پژوهشگاه فضایی ایران آزمون گرم تراستر دوپیشرانه نمونه مهندسی در آزمایشگاه ابوریحان بیرونی پژوهشگاه فضایی ایران آزمون نمونه آزمایشگاهی تراستر تک‌پیشرانه هیدرازینی در آزمایشگاه ابوریحان بیرونی پژوهشگاه فضایی ایران آزمون نمونه مهندسی تراستر تک‌پیشرانه هیدرازینی در آزمایشگاه ابوریحان بیرونی پژوهشگاه فضایی ایران http://isrc.ac.ir/fa/اخبار-و-رویداد/اخبار/اخبار-داخلی/با-تلاش-متخصصان-پژوهشگاه-فضایی-ایران-تراسترهای-تک