برترین های انجمن

  1. arminheidari

    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      7,074


  2. HRA

    HRA

    Editorial Board


    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      466


  3. Amirali123

    Amirali123

    Members


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      119


  4. seyedmohammad

    seyedmohammad

    Scientific Pal


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      1,290



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 4 آذر 1399 در همه مناطق

  1. 7 پسندیده شده
  2. 4 پسندیده شده
    حالا این مدلی که دوستمون طراحی کردند متحرکه که محدودیت ایجاد می کند برای حمل تجهیزات پردازش، تامین برق و ... . میشه به طور ثابت طراحیش کرد و با کابل و فیبر نوری داده ها را در ایستگاه زمینی پردازش کرد و همینطور تامین برق. نیازی هم به حمل اپراتور ندارد. به لحاظ وزنی تجهیزات راداری بیشتری هم میتونه حمل کند. از اون طرف میشه تعدادش را زیاد کرد و نقاط پوشش را افزایش داد. مثلا 100 تا بالن برای 100 نقطه. حتی میشه نوع دیگه ای طراحی کرد (خیلی کوچکتر) که فقط وظیفش رله ارتباطی باشد برای هدایت مثلا پهپاد های رهگیر و انتحاری. یک شبکه پر تعداد (500 عدد) از ایستگاه های هواپایه رله ارتباطی. یا حالا کاربری های دیگه
  3. 4 پسندیده شده
    بررسی وضعیت امنیت شرق کشور از نگاه یک مدیر بومی حسنعلی نوری فرماندار سابق زاهدان مدت سخنرانی 1 ساعت و 50 دقیقه http://kolbehkeramat.org/video/nq/213.mp4 این سخنرانی پر از نکات مغفول مانده از شرق کشور است که به شخصه خیلی از این موارد رو آگاهی نداشتم بحث پیشرفت در چابهار، خط راه آهن شرق و توسعه دانشگاه ها در سیستان و بلوچستان از جمله نقاط جالب این ویدیو است امیدوارم اگر عمری بود نکات درون این ویدیو رو به متن پیاده و خلاصه کنم تقدیم به جناب @MR9 مسیر تغییر سخت و پر از سنگلاخ است و سال ها طول میکشد که درختی به ثمر بنشیند
  4. 3 پسندیده شده
    رهبری یا مدیریت رهبری با مدیریت چه فرقی دارد؟ تعاریف زیاد است ولی مدیریت جزئی از وظایف رهبری حساب می شود. بالاترین سطح رهبری جایگاه امامت است که علاوه بر نشان دادن مسیر ، همراه با فرد تا انتهای مسیر همراهی می کند. یک رهبر برای پیمودن این مسیر به نیروها انگیزه و امید می دهد تا راه را گم نکند. در کشور ما وقتی صحبت از رهبری می شود مقام معظم رهبری به اذهان می آید در حالی که هر یک از ما در جایگاه خود باید تفکر رهبری را پیدا کنیم و بکار ببندیم نشان دادن افق روشنی از آینده تاثیر مهمی در امیدبخشی برای پیمودن مسیر مه آلود و پر سنگلاخ روزگار است. اگر نوشته های دوستان رو در بازخورد از دل دغدغه ها بخونیم یک گم گشتگی دیده می شود اما علت چیست ؟ علت شاید نوع تفکر ما هست که همیشه دنبال شمردن کیلومتر مسیر، درصد پیشرفت یا گل زده یا زمان باقی مانده می گردد. برای همین هست که خیلی ها بازی شطرنج رو نمی فهمند و نمی توانند درک کنند و سریع سراغ مهره های حذف شده می روند در حالی که نوع بازی متفاوت است. واقعیت پیرامون ما هم بصورت شطرنجی پیچیده است اما در هر حرکت بازی های رقابتی و تولید مهره های جدید متفاوتی وجود دارد. انتظار انسان ها هم امید و موفقیت است پس راهکار چیست؟ در زندگی ما با گذر زمان هیچ موفقیت و هیچ هدفی ثابت نمی ماند و با مرور زمان کمرنگ و نابود می شود. مشخصا در این واقعیت نمی توان معیارهایی مثل پیروزی نهایی، تابلو امتیازات و ... رو به مردم و نیروها نشون داد. اما می توان مسیر حرکت را نشان داد، می توان موفقیت های کوچک را نشان داد، می توان گوشه ای نشست و شعر خواند پس می توان اینگونه مطرح کرد که چگونه فیل را می توان خورد؟ تکه تکه می کنیم و تکه های فیل را می خوریم پس مسیر را باید بصورت زیبا مشخص کرد و در طول مسیر اهداف و نقاط تنفسی برای لذت بردن از مسیر و درک امتیاز یا کیلومتر پیموده شده تعیین کرد. با این روش ساده و پیش پا افتاده به راحتی می توان امید و امکان پذیری مسیر را به فرد منتقل کرد در این بین سختی ها جز بصورت پنهان برای مجهز شدن و آماده شدن بیان نمی گردد و تنها زمانی رونمایی می شود که نیروها نگران می شوند و در نقطه ترس و نگرانی این آمادگی رو می شود. دیگر فرق های مابین مدیر و رهبر: 1- مدیر واکنش گراست، رهبر خلاق است 2- مدیر کارمند دارد، رهبر پیرو دارد 3- مدیر گروه را مدیریت می‌کند، رهبر تیم ایجاد می‌کند 4- مدیر مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند، رهبر مسئولیت‌ها را می‌پذیرد 5- مدیران دنبال حفظ سیستم اند و رهبران دنبال رشد سیستم هستند رهبران کاری که باید انجام شود را انجام می‌دهند نسخه فارسی http://life.karnil.com/wp-content/uploads/2017/12/2-768x1007.jpg --------------------------------- ببخشید اگر مطالب گسسته می شود و ادامه هم نمی آیند تلاش می شود در این تاپیک، مطالب پاسخی به صحبت ها و نظرات و نگاه دوستان به مسائل کشور و نظامی باشد و در کنار آن مسائل کلیدی بحث شود تقدیم به جناب @mehran55 هر بحث و گفت گویی بهانه ای برای بیان یک نکته مدیریتی است
  5. 2 پسندیده شده
    شما شرایط رو متعادل در نظر نگرفتی، جنگی و معطوف به تغییر در نتایج جنگ در نظر گرفتی. شرط موازنه نظامی، وجود صلح متکی بر وحشت از عواقب استفاده از ابزار نظامی هست. اما اینکه یک کشور ضعیف که نمیتونه به سطح برابری با حریفش برسه بتونه یه نقطه ضعف موثر پیدا کنه، خارج از مسئله موازنه است. چرا که کشور ضعیف در موازنه نبوده، و کشور دارای قدرت برتر خودش رو در تفوق کامل میدیده و حس میکرده نیازی به حمله نداره، یا بدلایلی نخواسته حمله کنه چون به اندازه کافی خودش رو بازدارنده حس کرده. این فناورانه و بخشی هست نه کلی. این مطابق تعریف از توازن بازدارنده اشتباه هست. بازدارندگی باید بتونه حریف رو از هر اقدامی بازدارد. برای همین شما در برابر هر ابزارش باید یک موازنه برقرار کنید. اما خوب دقت کنید که این موازنه هیچ وقت برقرار نمیشود. حتی در نتیجه گیری های شما هم این مشخصه. و حتی زمانی که هم همه حس میکنند چنین بازدارندگی از طریق موازنه قوا برقرار شده است، این خطر اشتباه محاسباتی سرجاش باقیه... بنابراین باید به فکر راه هایی غیر از موازنه بود. مثلا داشتن سرعت عمل بیشتر در واکنش. یا اقدامات پیش هنگام... کشیدن یا حتی نکشیدن بهنگام اسلحه.
  6. 2 پسندیده شده
    با دیدن این عکسا فقط یه جمله به ذهنم اومد, kirov reporting!! جدای از نوستالژی فکر کنم چند مدل بالن نظارتی تا حالا رونمایی شده.یه مدل دیکوی هم زمان جنگ استفاده شده بود اگه اشتباه نکنم.اگه به سنسور های مختلف تجهیز بشن خیلی تو پوشش نقاط کور میتونن مفید باشن.
  7. 2 پسندیده شده
    خوب با اجازه دوستان چراغ اول رو خودم روشن میکنم : مدتی قبل و در یک تاپیکی پیشنهاداتی رو برای بروز رسانی تایگرهای نیروی هوائی مطرح کرده بودم. با اجازه دوستان و مدیران محترم ؛ تکمیل شده اون پیشنهادات رو با نیت ساخت جنگنده سبک وزن بومی در اینجا بازنشر میکنم : بسته پیشنهادی بنده برای ساخت جنگنده سبک نیروی هوائی : جنگنده ایرانی شماره -1 (آذرخش پارسی) (Iranian Fighter-1 = IF-1 (Persian Thunder ( جنگنده سبک وزن چند منظوره ) بخش اول - پیکربندی سازه : از آنجائی که دهه ها از اولین پرواز پرنده F-5 Tiger در آسمان ایران می گذرد و باز هم از آنجائی که بیشترین تنوع بروز رسانی و تولید نسخه های متنوع ( سیمرغ ، آذرخش ، صاعقه 1/2 ، کوثر و ... ) بر روی بدنه جنگنده اف-5 های نهاجا صورت پذیرفته است ، می توان امیدوار بود که توان ساخت بدنه این جنگنده بصورت 100% در داخل کشور وجود دارد. پس بنده هم برای پیشنهاد ساخت جنگنده سبک چند منظوره داخلی ، از بدنه تایگر کمک می گیرم. اما بدنه اف-5 دارای نواقصی ساختاری هست که می بایست برای طراحی جنگنده بومی این نواقص را برطرف نمود. شاید یکی از مهمترین ضعف های F-5 بالهای کوچک آن باشد که با تعداد پایلون های محدود (7 عدد ) توان چندانی برای حمل تسلیحات ندارد. برای تغییر بالها می توان به سراغ دو گزینه پیش و پس از اف-5 رفت. نخست جت جنگنده N-102 که پیش طرح اولیه نورتروپ بود و بعدها به F-5 تغییر یافت. دوم جت جنگنده F-16XL . شاید در نظر اول مقایسه این دو جنگنده عجیب به نظر برسد ، اما خصلت مشترک هر دو جنگنده بال دلتای آنهاست. N-102 جد اولیه F-5 Tiger F-16 در کنار F-16XL با بال دلتا آذرخش پارسی هم می تواند با دارا بودن دو بال دلتای محدب نظیر F-16XL با کمترین تغییرات در طراحی تعداد پایلون های خود را به دو برابر افزایش دهد به تعداد پایلون های نسخه پیشنهادی F-16XL توجه کنید پوشش بدنه : بارها توسط مقامات دفاعی ما اعلام شده که ما توان تولید مواد جاذب رادار رو داریم. پس چه بهتر هست که بدنه جت های آذرخش رو با مواد جاذب رادار پوشش بدیم تا توان ماندگاری اون ها رو در میدان نبرد افزایش بدیم. اما اگر خودمون توان تولید این مواد رو نداریم ، بهتر هست که بیخیال این بخش بشیم. چون هم کشورهای کمی از این دانش برخوردار هستند ، هم این اندک کشورها چنین چیزی رو در اختیار ما قرار نمیدهند و اگر هم قرار بدهند قطعا پول خون اجدادشون رو طلب خواهند کرد. مخازن سوخت : یکی از عمده ترین مشکلات تایگرها ، برد نه چندان زیاد عملیاتی و مداومت پروازی نه چندان زیاد اونها هست. که البته میشود با مخازن سوخت خارجی این مشکل رو حل کرد. اما بخاطر محدودیت تعداد پایلون های حمل سلاح توسط این پرنده رزمی ، اینکار مقرون به صرفه نیست. پس بهتر است که برای طرحی جت آذرخش پارسی از مخازن سوخت تطبیقی استفاده کنیم. ( تجربه ای که برزیل با تایگرهاش با موفقیت پشت سر گذاشت) . مخازن تطبیقی سوخت در تایگرهای برزیلی لوله سوخت گیری هوائی : طبیعتا دارا بودن این مزیت برای یک پرنده رزمی نیاز به توضیح چندانی ندارد و قبلا هم در یکی دو پرنده موجود نهاجا این تجربه به ثمر نشسته است و توان داخلی کافی برای آن وجود دارد. ( اف-5 و میگ - 29 ) پس قطعا و بی هیچ تردیدی می بایست که جت جنگنده سبک آذرخش دارای چنین قابلیتی باشد تا توان ماندگاری بر فراز آسمان اش متناسب با نیازهای امروز میدان نبرد دسته بندی گردد. تایگر نهاجا مجهز به لوله سوخت گیری هوائی موتور : طبیعتا موتور کم توان J-85 توان تحمل و پوشش دادن این همه تغییرات ( در کل سنگین تر شدن هواپیمای آذرخش نسبت به تایگر ) را ندارد پس بهتر است که برای این جنگنده بدنبال یک موتور جدید با قابلیت های بالاتر باشیم. به عقیده بنده بهترین گزینه برای جنگنده آذرخش استفاده از موتور RD-93 روسی است. موتوری که پیشتر در جنگنده JF-17 چین/ پاکستان هم استفاده شده و راندمان بهتری نسبت به J-80 و هم خانواده های تولید داخل آن دارد. موتور RD-93 جنگنده JF-17 هر چند موتور WS-10 چینی که در جت های J-10 ، J-11 ، J-15 و J-16 چینی کارنامه قابل دفاعی داشته ، هم میتواند گزینه مطلوبی برای جنگنده سبک ایرانی باشد موتور WS-10 چینی ؛ گزینه ای مطلوب برای آذرخش پارسی بخش دوم - تجهیزات الکترونیک ( اویونیک ) نصب نمایشگر بالاسری : داشتن هود یا همان نمایشگر بالاسری (HUD) امروزه جزء لاینفکی از جنگنده های رزمی می باشد و ظاهرا در پروژه کوثر هم نشان داده شده که آذرخش ها توان تجهیز به این قابلیت را دارند. ( توان بومی برای این کار وجود دارد.) پس وجود چنین قابلیتی در جنگنده سبک وزن داخلی ضرورتی غیر قابل انکار و لازم الاجراء می باشد. نمایشگر چندگانه رنگی درون کابین (MFD) : وجود حجم بالائی از عقربه ها و نمایشگرهای آنالوگ ، بخش زیادی از توجه خلبانان تایگر را به خود معطوف میدارد که با نصب یکی الی دو نمایشگر دیجیتال ، در داخل کابین جت آذرخش فضای کابین برای مدیریت پرواز توسط خلبان بسیار بهینه خواهد شد. این اتفاق هم ظاهرا در قالب پروژه کوثر اتفاق افتاده ( هر چند واقعا نیاز نیست که هر عقربه را با یک صفحه نمایشگر جایگزین نمود و نهایتا 1 الی 2 صفحه نمایش کافی است ) رادار هوا به هوا : تجهیز جنگنده های آذرخش به راداری نسبتا قدرتمند ، ضرورتی است که شاید به سختی بشود دلیلی برای رد این نیاز آورد. با توجه به توسعه بسیار زیاد دانش راداری در کشور ، یقینا با اندکی همت و متمرکز کردن یافته ها ، داشته ها و دانش های کسب شده در این راه ، امکان ساخت یک رادار هوا به هوای کارآمد در کشور وجود دارد تا جنگنده بومی ایرانی مجهز به یک رادار بومی نیز گردد. اما در صورت عدم توانمندی صنایع داخلی ، شاید بتوان از چین ، روسیه و برخی کشوهای دیگر در این زمینه طلب کمک نمود. سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین : یکی دیگر از ضرورتهای جنگنده سبک چند منظوره در قرن جدید ، وجود سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین است. تجربه ای که پیشتر در بروز رسانی تایگرهای سنگاپوری ، تایوانی و شیلیائی هم دیده شد. شاید در این حوزه تکنولوژی کافی در کشور وجود نداشته باشد ، اما براحتی میتوان از طریق دیگر کشورها به چنین سامانه ای دست پیدا کرد. سامانه ناوبری و هدایت : برای این منظور میتوان آذرخش ها را به سامانه ناوبری ماهواره ای دوگانه ( GPS / گلوناس ) مجهز نمود. سامانه تشخیص عوارض زمین : هم اکنون سوخو 24 های نهاجا مجهز به سامانه تشخیص عوارض زمین هستند. این قابلیت به خلبان کمک میکند تا در شب یا شرایط بد آب و هوائی پرواز ایمن تری را پشت سر بگذارد و در تعیین مسیر هم دچار خطا نشود. با توجه به تبحر بالای صنعتگران ایرانی در مهندسی معکوس ؛ امکان ساخت نسخه بومی چنین سامانه ای در کشور دور از ذهن نیست و میتوان جنگنده آذرخش را به این سامانه مجهز نمود. کابین هماهنگ با دوربین دید در شب : بنده در ارتقاء های F-5 در کشورهای مختلف با چنین قابلیتی مواجه نشدم اما جنگنده سوخو 25 ام اس در بروز رسانی خودش از چنین قابلیت توانمندی برخوردار است که با تهیه آن از روسیه میتوان قابلیت پرواز در شب آذرخش را بسیار ارتقاء دهد. سامانه شناسائی دوست از دشمن :پیش از این F-5-2000 های ترکیه به این سامانه مجهز شده اند. جنگنده های بومی آذرخش ما هم میتوانند با تکنولوژی بومی و در صورت عدم وجود دانش این کار در کشور با کمک چین و یا روسیه به این قابلیت مجهز بشوند. بخش سوم - تسلیحات و توان رزمی پوشاله / شراره : تایگرهائی که ایران خریداری نموده بود فاقد امکان استفاده از چف و فلیر ( پوشاله / شراره ) برای بقاء پذیری بیشتر در میدان نبرد بودند. اما امروزه این ابزارهای دفاعی به جزء لاینفکی در پرنده های رزمی مبدل شده اند و ضروری است که هر جت جنگنده ای که ساخته میشود به این ابزارها مجهز بشوند. هر چند ظاهرا در سال های پس از جنگ برخی از تایگرهای ایران هم با توان بومی به این امکان مجهز شده اند. هشدار قفل لیزری و راداری : قطعا و بی هیچ تردیدی ضروری است که جت های آذرخش ما به سامانه هشدار دهنده قفل لیزری و قفل راداری مجهز بگردند تا در برابر موشک های شلیک شده به این پرنده ها ، امکان بقاپذیری بیشتری در میدان نبرد داشته باشند. نرم افزار پرتاب بمب های سقوط آزاد : سوخو 24 در ارتقاء به مدل M2 از یک نرم افزار بهینه شده بهره گرفته است که باعث میشود تا خلبان در مناسب ترین زمان اقدام به رها سازی بمب های خود نماید. میتوان این نرم افزار را از طریق روسیه تهیه نمود و آذرخش ها را به این نرم افزار مجهز کرد. سامانه هدف گذاری لیزری : با توجه به توان مناسب پهپادی ایران ، امکان عملیات مشترک آذرخشها با همراهی پهپادهای رزمی و پهپادهای شناسائی ، خارج از تصور نیست. حال اگر جت های آذرخش تولید شده توسط ما مجهز به سامانه هدف گذاری لیزری بشوند ، میتوانند بزرگترین نقیصه تایگر - جد اعلای آذرخش - ( یعنی توان کم حمل تسلیحات ) را با هدایت پهپادهای رزمی ایرانی به سمت هدف بصورت قابل قبولی ارتقاء ببخشند. همچنین پهپادهای شناسائی هم میتواند با استفاده از سیستم هدف گذاری لیزری خود ، موشک ها و بمب های آذرخش را به سمت هدف ، هدایت دقیق تری بکنند. جنگ افزار : در این زمینه طیف متنوعی از تسلیحات هواپایه در ایران ساخته شده است که امکان نصب بر روی آذرخش های پارسی را دارند. موشک هوا به هوا فاطر : نسخه تولید داخل بر اساس موشک سایدویندر آمریکائی. هر چند پروژه فاطر بخاطر وجود تعداد نسبتا بالای سایدویندر موجود در انبار به تولید انبوه نرسید اما پس از تولید جنگنده بومی برای حضور در بازارهای بین المللی ، این جنگنده نیاز به موشکی دارد که توان مچ شدن با سامانه های این هواپیما را داشته باشد و میتوان مجددا پروژه فاطر را به جریان انداخت. موشک هوا به زمین بینا : موشک هوا به زمین بینا در واقع نسخه تولید داخل و مهندسی معکوس موشک ماوریک است. هر چند تایگر در حالت نرمال امکان استفاده از ماوریک را ندارد ، اما تایگرهای تایوانی نشان دادند که با ایجاد تغییر در نمایشگر این جنگنده ، توان حمل و پرتاب ماوریک را هم دارند. پس شلیک بینا از آذرخش ، گزینه غیر محتملی نیست تایگر به روزرسانی شده تایوان با قابلیت حمل و شلیک ماوریک موشک هوا به زمین زوبین : موشک 560 کیلوگرمی با برد 20 کیلومتر موشک هدایت لیزری ستار : خانواده موشک های هدایت لیزری ستار ( ا/ 2 / 3 /4 ) امکان حمل و پرتاب از آذرخش پارسی رو خواهند داشت. موشک هوا به زمین کایت : موشک هوا به زمین که علاوه بر اصابت مستقیم به هدف ، توان حمل کردن 172 بمبلت ریز ضد نفر/ضد تأسیسات را دارا می باشد. موشک کایت از پیشران ماوریک بهره می گیرد. راکت هایدرا انواع بمب های هدایت شونده ، سقوط آزاد و همچنین بمب های خوشه ای ( قدر ، قاصد ، سیمرغ ، یاسر ، یاسین ، بالابان ، سری مارک ، سری فاب و ... ) ============== ادامه دارد ... پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : ممکن است که برخی از این قابلیت ها در حال حاضر در کشور بطور 100% تحقق پذیر نباشند. پس دوستان به بزرگی خودشان ببخشند پ.ن 3 : ممکن است برخی دوستان هم پیشنهادات دیگری برای جنگنده سبک بومی کشور داشته باشند که خوشحال میشوم که با این پیشنهادات دوستان هم آشنا بشویم. پ.ن 4 : بی صبرانه منتظر مشارکت دوستان در این تاپیک ( بجای نوشتن پیشنهادات در بروز رسانی ) و خواندن پیشنهادات شان هستم.
  8. 2 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم شرکت ساب تقریبا با حضور در تمام نمایشگاه های دفاعی اخیر پلاتفرم هایی از رادار های جدید سری AESA Giraffe به خصوص Giraffe 1X زمین و دریا پایه ارائه کرده .طرح هایی که نشان دهنده ویژگی های منحصر بفرد این رادار است : نسبت بالای کارایی به ابعاد وزن پایین 150 کیلوگرمی توان مصرفی کم 2.3 کیلو واتی عدم نیاز به خنک کننده Giraffe 1X از ماژول های فرستنده گیرنده گالیم نیترید Gallium Nitride (GaN) تشکیل شده است، که باعث می شود از نظر عملکرد رادار و خنک کنندگی نسبت به ماژول های فرستنده گیرنده (TRM) گالیم آرسنید (GaA) کارا تر باشد. قابلیت به کارگیری به منظور رادار نظارتی ، رادار ردیابی هدف در سیستم های پدافندی کوتاه برد یا انجام ماموریت کشف وهشدار (S&W) در سیستم های C-RAM سازگاری و لینک شوندگی بسیار بالا و استفاده از الگوریتم های پیشرفته تشخیص اهداف LSS . شرکت ساب همچنین چندین سال است که برای طراحی سازه محصولات خود با شرکت Eker Design (ED) همکاری میکند . در مورد رادار Giraffe 1X آنها نیاز به یک طرح با نمای مدرن و کم حجم برای بازاریابی محصول داشتند. (چپ) مدیران ساب در حال بازدید از طرح شرکت Eker Design (راست) ساخت رادار در کارخانه گونتربرگ ساب معرفی رادار در نمایشگاه ها دفاعی به همراه پایه تلسکوپی پلتفرم های پیشنهادی شرکت Saab شرکت ساب با ارائه مفهوم "آسمان امن ، زمین ایمن" (Safe sky - secure ground) به معرفی ماموریت دفاع هوایی متحرک برد کوتاه (MSHORADS) در سه پلتفرم زیر نمود : شرکت ساب اساساً Giraffe 1X را به عنوان رادار کنترل آتش (FCR) برای سیستم های پدافند هوایی برد کوتاه (SHORAD) و برد بسیار کوتاه (VSHORAD) در نظر گرفته است. این فروشنده سوئدی برای انهدام اهداف در سیستم VSHORAD از RBS-70 NG با برد 9 کیلومتر استفاده میکند.البته ساب با حضور در نمایشگاه هایی مثل Indo Defence 2016 ، FIDAE 2018 و Singapore Airshow 2018 به جهت بازاریابی بهتر از ادوات بومی کشور های استفاده کرده است . یکی از ویژگی های Giraffe 1X توانایی کشف اهداف بسیار کوچک در دره ها و عوارض است. این ویژگی میتواند در دفع حملات نامتقارن توسط گروه های تروریستی کمک کند و همچنین این قابلیت را دارد که تنها توسط یک کاربر اداره شود.بنابراین می توان آنها را بر روی موتورهای برفی یا ATV سوار کرد. ساب همچنین برای پروژه پدافند هوایی کوتاه برد نروژ ، طرح خود با بکارگیری زره پوش ها دوزیست BvS 10 و موشک های آشیانه‌یابی فروسرخ IRIS-T و رادار Giraffe 1X معرفی کرد: موشک آلمانی IRIS-T معادل AIM-9X Sidewinder شرکت Saab در بخش دریا بخصوص برای بخش امنیت دریایی ایالات متحده ، ازجمله عملیات امنیتی شناورها و گارد ساحلی سرمایه گذاری کرده است .به طور سنتی ، کشتی های گشت کوچک فقط از رادارهای کاوش سطح استفاده میکنند ،با ظهور پهپادها این شناورها نیز باید شروع به افزودن قابلیت های نظارت هوایی کنند. رادار Sea Giraffe 1X این توانایی را دارد که آگاهی موقعیتی را برای گشت های دریایی ، عملیات سطحی و عملیات ضد پهپادی افزایش دهد.هیچ چیز دیگری در بازار وجود ندارد که این مجموعه قابلیت ها را در یک بسته سبک وزن ارائه دهد(به نقل شرکت ساب). منابع : https://andrei-bt.livejournal.com/1195241.html https://www.snafu-solomon.com/2019/03/hey-usmc-need-compact-highly-mobile.html https://saab.com/land/ground-based-air-defence/air-defence-missile-systems/mshorad/ http://www.navyrecognition.com/index.php/newsb/defence-news/2016/march-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/3743-saab-introduced-the-new-sea-giraffe-1x-3d-aesa-radar.html https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T https://quwa.org/2017/09/21/saab-receives-giraffe-1x-aesa-radar-order-undisclosed-customer/ https://www.tu.no/artikler/slik-vil-saab-bidra-til-at-den-norske-haeren-kan-forsvare-seg-mot-luftangrep-for-forste-gang-siden-2004/395429 https://www.tu.no/artikler/bard-eker-lyktes-ikke-a-kjope-saab-na-designer-han-heller-radar-for-forsvarsselskapet-med-samme-navn/437276
  9. 2 پسندیده شده
    به نام حق بحرین ؛ وزیرکشور یا وزارت امور داخلی بحرین در سال جاری میلادی (2014) به دنبال برنامه ای برای تجهیز نیروهای امنیتی این کشور به خودرو های محافظت شده (امرپ) با پیکربندی 4×4 است . امرپ های Aravis و Eagle V گزینه های مطرح بوده اند .نیروهای نظامی و امنیتی بحرین در حال حاضر به خودرو های زرهی کبرا (ساخت ترکیه) و Nimer-1 (ساخت عمان) نیز مجهز هستند. Aravis Eagle V NIMER I http://www.military....-نمر،ساخت-عمان/ خودروی کبرای بحرین (ساخت اتوکار ترکیه) http://www.military....9-کبرای-زهردار/ مصر ؛ نیرو مخصوص و نیروهای امنیتی ، پلیس ضد شورش و ... مصر به تازگی در دسته دارندگان خودروهای محافظت شده Renault Sherpa 2 و Reva V LWB (ساخت آفریقای جنوبی) وارد شده اند علاوه بر این یکصد و هشتاد دستگاه RG-32M و تعداد نامشخصی Casspir Mk3 هستند ، در ضمن این کشور سازنده نوع خاصی از نفربر در کلاس نزدیک به امرپ ها با عنوان فهد 240/280 نیز میباشد. Renault Sherpa 2 http://www.military....nault-sherpa-2/ Reva V LWB http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/aravis~1.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_aravis~1.jpg RG-32M http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1-rg32m.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_1-rg32m.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2-rg32m.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2-rg32m.jpg ] فهد 240 http://www.military....دروی-زرهی-fahd/ عراق ؛ شاید بیشترین بکارگیرنده خودروهای امرپ در منطقه عراق باشد ؛ RG-31 و رقمی بالغ بر 1240 دستگاه Cougar ، همچنین 573 خودروی زرهی اوتوکار عقرب و تعداد نامشخصی Casspir Mk3 و Dzik3 (ساخت لهستان ) ، barrakuda (ساخت شرکت Doosan کره جنوبی ) و mohafiz (ساخت Heavy Industry Taxila HIT پاکستان) RG-31 COUGAR http://www.military....ین-mrap-cougar/ Casspir Mk3 Dzik3 barrakuda mohafiz اردن ؛ 100 دستگاه مکس پرو ، 149 دستگاه کوگر ، 39 دستگاه RG-33L و 50 دستگاه 149 ماتادور . COUGAR http://www.military....ین-mrap-cougar/ International MaxxPro MPV http://www.military....pv-ساخت-آمریکا/ RG-33L http://www.military....33-ساخت-آمریکا/ Matador http://www.military....-آفریقای-جنوبی/ عمان ؛ این کشور کوچک منطقه خاورمیانه ، 132 دستگاه پنهارد VBL و همچنین 22 دستگاه خودروی شبه امرپ Saxon و رقمی در حدود 100 دستگاه نفربر فهد ساخت مصر بهره میجوید . علاوه بر این از خودروی NIMER I و NIMER II ساخت خود نیز بهره مند است. NIMER I ساخت عمان ( و هم چنین صادر شده به بحرین ) http://www.military....-نمر،ساخت-عمان/ NIMER II ساخت عمان Saxon ساخت انگلیس قطر ؛ 27 دستگاه Renault Sherpa 2 و 16 دستگاه پنهارد VBL و تعداد نامشخصی Higuard Renault Sherpa 2 http://www.military....nault-sherpa-2/ PANHARD VBL Higuard (رنو فرانسه ) عربستان ؛ از تلاش برای خرید 200 دستگاه Nexter Aravis که بگذریم؛ صنایع دفاعی عربستان در همکاری با شرکت های خارجی تولید کننده : 100 دستگاه الفهد خودروی زرهی المنصور خودروی زرهی النایف خودروی زرهی الکاسر (همان خودروی زرهی معروف در جریان اشغال بحرین) امرپ تمام عیار Nyoka mk2 ساخت آفریقای جنوبی تحت عنوان Al-Masmak http://www.military....k-ساخت-عربستان/ و همچنین تعداد نا مشخصی زرهپوش های الفیصل الشبل 1 الشبل 2 الشبل 3 (در نمایشگاه IDEX ماکتش رونمایی شد ) Twaiq ترکیه ؛ سازنده و دارنده 1200 خودروی زرهی اوتوکار کبری ، 970 اوتوکار عقرب و همچنین 468 دستگاه از امرپ های BMC ساخت این کشور تحت عنوان BMC-KRIPI 350 و خودروی زرهی KAYA OTOKAR COBRA http://www.military....9-کبرای-زهردار/ OTOKAR AKREP BMC-KRIPI 350 KAYA http://www.military....ده-ای-از-ترکیه/ امارات متحده عربی ؛ 750 دستگاه Oshkosh M-ATV و 76 دستگاه RG-31 Mk5 در کنار خودروی زرهی Nimr یا النمر I , II به تعداد نا مشخص ؛ M-ATV http://www.military....ت-متحده-آمریکا/ RG-31 Mk5 MARKSMAN ASV Panthera (ساخت کمپانی اماراتی Ares Security Vehicles LLC - ASV ) نمر انواع نمر خودروی گشتی 6×6 نفربر 6×6 خودروی فرماندهی زرهی وانت دوکابین زرهی KRAZ-ASV Panthera ( محصول مشترک کمپانی اماراتی Ares Security Vehicles LLC - ASV و کمپانی اوکراینی KRAZ) کویت : ارتش و نیروهای امنیتی این کشور تعدادی خودروی Panhard VBL و Shorland S600 در اختیار دارند Panhard VBL ساخت فرانسه Shorland S600 آذربایجان ؛ تعداد نا مشخصی - SHERPA 2 RENAULT ،350 OTOKAR COBRA - 200 AKREP ZPT ، 110 MARAUDER , 110 MATADOR و همچنین امرپ آمریکایی COUGAR به تعداد محدود 4 دستگاه برای نیروهای حافظ صلح MATADOR http://www.military....-آفریقای-جنوبی/ MARAUDER http://www.military....amount-maraude/ AKREP ZPT COBRA http://www.military....9-کبرای-زهردار/ SHERPA 2 http://www.military....nault-sherpa-2/ COUGAR http://www.military....ین-mrap-cougar/ لازم به ذکر است که کشورهای عربی نامبرده به جز خودروهای ذکر شده هزاران دستگاه خودروی هاموی در مدل های مختلف را در اختیار دارند که شماری از این مدل ها زره پوش هستند. برخی کشورهای دیگر مثل پاکستان ، گرجستان و قزاقستان هم از انواع مختلف دیگری از امرپ ها بهره میگیرند ، اما ایران ؟!! ،... ..................... <
  10. 1 پسندیده شده
    بنام خداوند بخشنده مهربان با سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست مدتی هست که شاهد این هستیم که دوستان و کاربران عزیز انجمن در بروز رسانی ، پیشنهادات متنوع و گاها بسیار جالبی رو در خصوص بروز رسانی تسلیحات ساخت ایران ( و یا تسلیحات موجود در سازمان رزم ایران ) مطرح می کنند. با اجازه دوستان تصمیم گرفتم که بجای بروز رسانی که مطالب اش به سرعت از بین میروند ، فضائی رو فراهم کنیم که این پیشنهادات در جائی ثبت و ضبط بشه ، بلکه جائی ، گوشی و چشمی شنیدند و دیدند این پیشنهادات رو ؛ و شاید ، شاید و شاید ، از رهگذر این دیدن ها و شنیدن ها ، تأثیرات مثبتی بر تسلیحات موجود در سازمان رزم ما پدید اومد. و اما بعد : این تاپیک حول این محورها و موارد گردش میکنه. پس لطفا دوستان این قواعد رو رعایت کنند. 1. در این تاپیک پیشنهادات برای ساخت و یا بروز رسانی تسلیحات موجود در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ( ارتش ، سپاه ، ناجا و ... ) گردآوری میشه. 2. لطفا هیچگونه اشاره ای به مواردی که رسما در خصوص شان اطلاع رسانی نشده و در رده اطلاعات طبقه بندی شده قرار می گیرند ، صورت نپذیره. 3. متأسفانه بنده در حوزه نرم افزارهای گرافیکی بسیار ضعیف هستم. اما اگر دوستانی بتوانند این پیشنهادات رو به صورت تصاویر گرافیکی تبدیل کنند ، قطعا جذابیت این پیشنهادات رو دو چندان می کنه 4. چون گردآوری پیشنهادات در اینجا هدف هست ، پس دست دوستان برای خیال پردازی های احتمالی هم باز هست و الزاما نیاز نیست که در چارچوب تسلیحات پیشتر ساخته شده نظر بدهند و می توانند که پیشنهادات خودشون رو در خصوص تسلیحاتی که هنوز ساخته نشده اند هم ارائه بدهند.
  11. 1 پسندیده شده
    این تعریف برعکسه. نمیدونم کی اینکار رو با چه هدفی کرده، ولی رهبری یکی از 5 وظیفه اصلی مدیریت هست.
  12. 1 پسندیده شده
    در بعد رسانه ای با توجه به جلسه امروز سخنگوی محترم وزارت خارجه چند نکته قابل ذکر هست: ما چند رسانه ی گروه یا جناح در قدرت یا حتی خصوصی داریم که تاثیرگذاری ای غیر از خاله زنک بازیهای جناحی داخل ایران را پیش ببره و تاثیر حداقلی در سیاست های ایران در ارتباط با فضای خارجی داشته باشه؟ (خصوصا خصوصی یا جناح هایی که در قدرت نیستند و اصطلاحا مستقل) شما به نقش "آناتولی" نگاه کنید، به تنهایی مثل یک ارتش نظامی کاملا اهداف همسو با سیاستها و منافع کشور ترکیه را اون هم با انواع و اقسام ابزارهای تهاجمی پیش میبره و در تمام صحنه ها هم حاضر هست. با پروپاگاندا، تبلیغات، شایعه سازی، تحریک، خبرسازی، ایجاد موج در کشورهای هدف (نمونش در رابطه با همین درگیریهای قفقاز و در داخل ضد ایران و موجسازیهای خبری و تحریک افکار عمومی برای منفعل کردن ایران در رابطه با این جنگ) - کاملا هم مشخص هست که چطور وارد یک فاز تهاجمی و جدید شده و جالبه در داخل خود ایران. حالا ما اصلا یک رسانه داریم که در ترکیه جرات کنه جز از اب و هوا و گردشگری اصلا خبری کار کنه و به چالش بکشه سخنگویان وزارت خارجه ترکیه را در جلسات عمومیشون؟!
  13. 1 پسندیده شده
    بازخورد از دل دغدغه ها دیشب بحثی در مورد شرایط کشور و چالش ها ایجاد شد و دغدغه های دوستان در استاتوس سرازیر شد. این موارد رو دسته بندی کردم تا این دغدغه ها از غرغر کردن به یک دید از نگرانی ها تبدیل بشن ------------------------ * دغدغه های امنیتی * دغدغه های مقایسه ایران با کشورهای همسایه مثل ترکیه و عربستان * دغدغه امنیت غذایی * دغدغه بی مدیریتی
  14. 1 پسندیده شده
    موردی که ذهنم را درگیر کرده این هست که با قابلیت ها و محموله های متنوع کرار ، چگونه با چتر فرود ایمن انجام می دهد تا محموله آسیب نبیند؟
  15. 1 پسندیده شده
  16. 1 پسندیده شده
    چینش محموله ها به نظر یک چینش عملیاتی نبود بلکه یک چینش تبلیغاتی برای نمایش رسانه ای بود. نکته مثبت این رونمایی اون عنوان انتهای ویدئو بود. چیزی شبیه "رسانه نیروی دریایی سپاه جمهوری اسلامی ایران" که گویا ویدئو را تهیه کرده بود. راه طولانی ای وجود داره ولی امیدوارم قدم به قدم حرفه ای تر و تخصصی تر هر نیرویی برای خودش یک ارگان رسانه ای ثابت داشته باشه. (مهم اینه ثابت باشه و نه مقطعی برای رزمایش و رونمایی و ...) اگر توجه بشه و بعد این همه انتقاد برند سراغ نهادهای تخصصی رسانه ای برای هر نیرو یعنی یک قدم به جلو. همه اطلاع دارند و بارها عنوان شده که مثلا هر ناو هواپیمابر امریکایی به تنهایی یک مجموعه عظیم رسانه ای مختص به همون ناوگان داره. و مثلا برای ساخت فیلم و مراجعه هالیوود و مصاحبه و یا ساخت کلیپ های تبلیغاتی این مجموعه رسانه ای اون ناوگان هست که وارد موضوع میشه.
  17. 1 پسندیده شده
    اصولا هیچ بعید نیست. فقط کافی است توییت ترامپ را در رابطه با واکسن را اخیرا ببینیم. در توییت عنوان میکنه جهان و تاریخدانان باید حواسشون باشه و این را ثبت کنند که واکسن کرونا "تحت هدایت و ذیل قدرت و حاکمیت" «من» ساخته شد (حالا مای واچ را میشه ده ها معنا ازش برداشت کرد با توجه به شخصیت طرف) خیلی مهمه که بدونیم با کی طرف هستیم. این واقعا عطش و التماس ثبت اسمش در تاریخ را داره. تمام اقدامات عجیب و غریبش هم نه از سر هوش و ذکاوت و تحلیل سیاسی که بر این مبنا بوده منتها در پشت پرده هر گروهی از این شخصیت این بشر به نفع خودشون استفاده کردند (اسراییل برای باقی ماندن در سوریه، طرح معامله قرن، طرح صلح ابراهیم، اشغال جولان، انتقال پایتخت و ...؛ پمپئو و تیم عبری/عربیش در ترور سردار و حملات به نیروهای مقاومت در سوریه و عراق؛ برخی سناتورهای صنعتی در خروج از معاهده پاریس و ... ) اصولا هرچند از همین موارد هم میشه برداشت کرد که لابی صهیونیسم در کاخ سفید از همه قویتر هست و بیشتر پیشنهادات از جانب اونها بوده ولی مطمئنا یک کار حسابی در "پدیده" نامیدن هر کدوم از این موارد طی ماه ها در گوش ترامپ خوندند و جمجابش کردند که هر کدام از این موارد اسم اون را در تاریخ ثبت میکنه. حالا واقعا حمله به "ایران" تنها چیزی است که تا تا به حال حاکمان امریکا موفق به انجامش نشدند و یک مورد محدود هم شکست خورد و حالا اتفاقا برای تلافی اون (که در تاریخ ثبت بشه من بودم عملیات طبس را تلافی کردم) و همچنین ثبت اسمش به عنوان نخستین رییس جمهور کافی است که روش کار بشه خصوصا اگر مطمئن بشه از کاخ سفید داره میره و تبعاتش دیگه به این مربوط نیست. در ماجرای ترور سردار هم از مدتها پیش که رسانه های جریان اصلی و عبری داستان سازیها را در مورد سردار شروع کرده بودند و مدام روی جلد مجلاتشون با تیترهای تحقیرآمیز نسبت به آمریکا در مورد سردار مقاله مینوشتند در حقیقت زیربنای کار را داشتند آماده میکردند که قطعا "حوادث آبان" و "خیانت" های مگو! زمینه نهایی را ایجاد کرد و با یک جرقه (حمله به نیروهای مقاومت در عراق که واکنش طبیعی اونها جلوس سفارت امریکا را در پی داشت ) ماجرا را برای ترامپ "حتمی و قطعی" تریم کردند که تبعاتی هم نخواهد داشت به خاطر شرایط و اسمش در تاریخ ثبت میشه. حالا هم در مورد حمله به ایران خدای ناکرده اولا باید در داخل کشور زمینه مشابهی بهشون داده نشه و ثانیا حتما بازدارندگی تقویت بشه.
  18. 1 پسندیده شده
    در رزمایش اخیر نیروی هوایی ارتش، یک هواپیمای سه‌موتوره فالکن50 با نام مستعار سایه به شاخه پرنده‌های جاسوسی و جنگ الکترونیک نیروی هوایی ارتش اضافه شد و تصاویری از آن به‌طور رسمی منتشر شد. این هواپیماها مجهز به انواع تجهیزات شنود و جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی و تحلیل و بررسی آنها هستند. سامانه‌های کشف محل رادارها و ارتباطات بیسیم و نیز سامانه‌هایی برای ایجاد اخلال در عملکرد رادارها و مخابرات دشمن در باندهای فرکانسی مختلف روی این نوع پرنده‌ها نصب می‌شوند.
  19. 1 پسندیده شده
    لاکهید مارتین اولین تصویر از سامانه جدید موشکی برد بلند هایپرسونیک ( LRHW ) را رونمایی کرد لاکهید مارتین بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی پنتاگون اولین تصویر عمومی گرافیکی ساخته شده توسط کامپیوتر سیستم موشکی برد بلند هایپرسونیک ارتش آمریکا را رونمایی کرد. با توجه به تصویر ارائه شده این سامانه شامل چهار کشنده برپاگر پرتابگر ( TEL ) که هر یک بر روی تریلر های اصلاح شده M-870 چهل تنی نصب شده اند و پست های فرماندهی میشود. هر سیستم آتش ( TEL ) شامل 2 موشک هایپرسونیک در محفظه های خود به صورت آماده و موشک های دیگری برای بارگذاری مجدد خواهد بود.
  20. 1 پسندیده شده
    شرکت آلمانی FFG خودروی 8x8 هیبریدی معرفی کرد طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت آلمانی FFG این شرکت خودروی زرهی 8x8 خود به نام Genesis (جنسیس) را رونمایی کرده است که مجهز به سیستم پیشرانه دیزلی-برقی کاملاً هیبریدی است. امروزه ، چندین مطالعه و پروژه در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و هیبرید برقی در ایالات متحده و اروپا ، چه در بخشهای نظامی و چه در بخشهای تجاری ، در حال انجام است. خودروهای رزمی هیبریدی می توانند مزایای زیادی را برای نیروهای نظامی فراهم کنند. عملکرد خودروهای هیبرید برقی از نظر سرعت، شتاب و عملیات پنهانکاری نسبت به عملکرد خودروهای دیزلی برتر هستند. سیستم های محرک الکتریکی هیبریدی به دلیل استفاده از عملکرد مطلوب موتور و بازیابی انرژی در هنگام ترمز ، مصرف سوخت بهتری نسبت به سیستم های دیزیل دارند. ذخیره انرژی روی وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی صدا کمتری تولید میکنند و همچنین سلاح الکتریکی مانند سلاح های لیزریوی یا انرژی هدایت شده راحت پشتیبانی میشود. جنسیس برای داشتن قابلیت های ماژولار همانند خودروی زرهی Boxer 8x8 آلمانی به شکل دو بخشی (بخش پیشرانه و محرکه و بخش ماژولار رزمی) ساخته شده است تا بتواند انطباق پذیری بالایی با ماموریت ها مختلف داشته باشد. این خودرو رزمی دارای پشیرانه هیبریدی دیزلی / برقی است که در جلوی خودرو نصب شده است. پیشرانه هیبریدی دیزلی/برقی فناوری است که در آن موتور احتراق داخلی دیزل یک ژنراتور را برای تولید انرژی موتور برقی در خودرو راه می اندازد. ژنراتور، برق را به باتری واقع در جلوی خودرو انتقال می دهد. انرژی الکتریکی ذخیره شده توسط هشت موتور الکتریکی استفاده می شود که از طریق شفت های محرک جداگانه حداکثر 15622 نیوتن متر گشتاور را به هر چرخ منتقل میکند. نمونه اولیه اثبات فناوری جنسیس به عنوان IFV (خودرو رزمی پیاده نظام) با یک برجک بدون سرنشین Kongsberg مسلح به توپ 30 میلی متری ساخته شده است. این خودرو دارای سه خدمه شامل راننده ، فرمانده و توپچی است و قسمت عقب خودرو می تواند تا 10 سرنشین را در خود جای دهد. با استفاده از پیشرانه الکترونیکی ، جنسیس از 40 تا 150 کیلومتر برد دارد. موتور دیزلی ، خودرو حداکثر 600 کیلومتر برد دارد و به حداکثر سرعت جاده تا 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مجموع توان پشیرانه 1860 اسب بخار است. وزن رزمی جنسیس 40 تن و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 8/25، 2/25 و 2/4 متر است. این فناوری انعطاف بالایی دارد و میتوان ان را بر روی خودروهای 4x4 یا 6x6 نیز پیاده سازی کرد پلتفرم جدید جنسیس همانند بوکسر قابلیت ماژولار بودن را داراست از جمله مزایای استفاده از پیشرانه های هیبریدی کم سر و صدا بودن است که میتواند در انجام عملیاتهای اختفا موثرباشد
  21. 1 پسندیده شده
    آیا سعودی ها موشک های یمنی رو رهگیری میکنند؟ این لحظه ورود موشک های 333 میلیمتری اسمرچ با لایه غلیظ جو: فیلم برداری در سوریه https://www.youtube.com/watch?v=rP5qBvb7J5w این لحظه ادعایی رهگیری موشک بالستیک یمنی در آسمان ریاض: https://www.youtube.com/watch?v=7H3vpZnwBdw اینم لحظه شکار یک موشک توسط سامانه پاتریوت pac-3 در تمرین واقعی: https://www.youtube.com/watch?v=KMrugIQlzOk
  22. 1 پسندیده شده
    هجمه رسانه ای و استیصال روانی همه چیز آرام هست ولی یک خبر این آرامش را می شکند و ناگهان طوفانی از حرف و همهمه می آید که هر منطقی را به استیصال می رساند این حادثه ممکن هست خوب باشد و یا بد، یک شکار موفق باشد مثل آرکیو یا ترور شهید غریبی به نام حاج قاسم سلیمانی فرقی نمی کند امواج اطلاعات بدون تفکیک و دسته بندی بدتر از کاری را می کند که نبود اطلاعات می کند با این فرق که پردازش گر به جای تحلیل تنها به دنبال نجات خود از غرق و تنفس در این موج هست در این بین رسانه های رسمی و مقامات تجربه بدی را به نمایش گذاشته اند که بیشتر به جای آرام کردن اوضاع ریختن نفت بر آتش است، نمونه آن انکار های مقامات در مورد هواپیمای اکراینی و اصرار شبکه های معاند و آمریکا بر شلیک پدافند و پس چند روز ، نامه ستاد کل فرماندهی و بیان حقیقت بود که نشان داد یک جنگ رسانه ای را به راحتی به دشمن واگذار می کنیم و اعتماد عمومی را از دست می دهیم و این تنها نبود بلکه اطلاعاتی که از سمت مقامات اکراینی و ... یا اطلاعاتی که از سمت برجام از سمت اروپایی ها آمد این تصور را ایجاد کرد که بیگانه می تواند اخبار و اسناد را ببیند ولی مردم نه، و این تکرار اتفاق و تشدید از سوی رسانه های معاند باعث شده است در این نبرد رسانه ای بازنده باشیم این قضیه شاید در دیگر کشورها بیفتد و دروغ را شاهد باشیم، ولی عدم فشار رسانه های معاند و استعفا مقامات اشتباه کننده جلوی اتفاقات بعدی را می گیرد در حالیکه ما با عدم قبول مسئولیت خود، نظام حاکم را سیبل اشتباهات خود می کنیم. طی چند روز گذشته، چند اتفاق افتاد،آتش سوزی های گسترده و عمدی، انفجار در مخازن گاز پارچین، انفجار ساختمان پزشکی سینا در تهران، انفجار در ساختمانی در غنی سازی نطنز و انفجار در ترانس نیروگاه زرگان و اوج پریشانی و آشفتگی در این جهل رسانه ای بود که به جای تحلیل احساساتی بیان میشد که تنها و تنها باعث ضدتحلیل می شد. البته سابقه هواپیمای اوکراین هم جرئت بحث رو از خیلی ها ربوده بود وهم سانسور رو به ابزاری تشدید گر احساسات تبدیل کرده است قصدم از این نوشتار پاسخ به تنش های ایجاد شده و سرگشتگی ها در چنین شرایطی هست اول: تحلیل زبان شناسی از صحبت های احساسی دوم: تفکیک لایه های دردها و احساسات و تفکیک ریشه های هر مشکل سوم: ارائه راه حل برای عدم تکرار در چنین شرایطی قسمت اول: تحلیل زبان شناسی از جملات احساسی با دیدن تکه جملاتی یاد یک تحقیق زبان شناسی افتادم که بسیار نزدیک به این بحث بود و میخوام به عنوان روش کار ازش استفاده کنم یک سخنرانی تحلیلی که از حیث نحوه برخورد بسیار جالب و نوآورانه بود بررسی تورهای ذهنی که در هنگام صحبت علیه جمهوری اسلامی گفته میشه و راه هرگونه امید و تلاش رو می بنده حالا جملاتی رو که در استاتوس خودمان را به عنوان منبع مطالعه معرفی میکنم در شروع یا میانه صحبت چند نفر شروع به تخلیه احساسات می کنند و با ترکیبی از احساس، توهم و واقعیت جو را در دست می گیرند نظر های تنش زا کاملا با اطمینان بیان می شود و نظرات تحلیل با تحلیل و احتمال خطا این پدیده بسیار بدیهی هست و در فیلم مه این اتفاق در فروشگاه شکل گرفت، انسان های در اوج فروپاشی امیدشان دست به دامن هر چیزی می شوند و هر فرمانی را اجرا می کنند وبه هر موجی می پیوندند ( یک باب روان شناسی مهم دارد) https://www.aparat.com/v/mMRhJ/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%D9%85%D9%87 جملاتی از جنس "من می دونم کارمون تمومه" جملاتی از جنس "همه مسئولان بی عرضه هستن" جملاتی از جنس "ابزارهای ما بی فایده هستن" جملاتی مبنی بر عدم تمایل به اظهار نظر جملاتی در مورد واکنش های انفعالی و بدون برنامه جملاتی تیکه وار جملاتی شامل مبنا بودن رسانه های خارجی عدم اطمینان به صحبت های رسمی جملاتی پراکنده البته چندتا جمله خوب هم داریم اگر به نرخ و پراکندگی جملات نگاهی بیندازیم، می بینیم تمرکز جملات احساسی روی "من می دونم کارمون تمومه" "همه مسئولان بی عرضه هستن" "واکنش های انفعالی و بدون برنامه" "مبنا بودن رسانه های خارجی" هست و این دقیقا نشون میده که نویسنده پیام کاملا به استیصال رسیده و تنها میخواد واکنش انفعالی از خودش بروز بده مثال ساده روانشناسی بزنم روی صندلی می نشینید و صندلی از زیرپایتان در می رود و زمین می خورید ، همه می خندند 1- شما به صندلی و سازنده اش و ... بد و بی راه میگید، 2- بعد که کمی بر خودتان تسلط پیدا کردید وضعیت را بررسی کرده و ایراد و مشکل را شناسایی و رفع می کنید 3- در نهایت خودتان را تکان می دهید و 4- فراموش می کنید همه این جملات که بخشی هم درست و بخشی نادرست هست از قسمت اول و ناسزا به صندلی و حادثه می آید فرق بین نظر درست و منطقی با نظرات آشفته چیست ؟؟ با دعوت از دوستانی چون @worior @MR9 @HRA @ahmad1361 @alala @bds110 @shirazz و دیگر دوستان برای تبادل نظر روی این موضوع
  23. 1 پسندیده شده
    خیلی موافقم نه اینکه دنبال جنگنده سرنشین دار نریم، چون تو سرنشین دار مشکل داریم رو این موضوع باید تمرکز بیشتری کنیم، روس ها دو تا پهپاد در حال توسعه دارن که ما به همون علت عدم دسترسی مناسب به جنگنده های سرنشین دار نیاز عملیاتی بسیار بیشتری داریم: 1- Altius که یک پهپاد دو موتوره 5 تا 7 تنی هست، این پهپاد می تونه برای استفاده علیه گروه های کمتر برخوردار، مثل گروه های تروریستی، شورشی و جدایی طلب و امثالهم مورد استفاده قرار بگیره. در این راستا میشه طرح شاهد 149 رو ادامه داد، هر چند هنوز معلوم نیست که 149 تک موتوره هست و یا دو موتور ولی چون بحث قابل قیاس با ام کیو 9 برای اون مطرح شده اگه فرض بگیریم یک پهپاد تک موتوره هست، میشه با توسعه یک نمونه دو موتوره با قابلیت حمل محموله 2-3 تن یک پهپاد سنگین تهاجمی توسعه داد. ام کیو 9 با یک موتور 900 اسبی توان حمل 1700 کیلوگرم محموله رو داره، حالا اگه یک نمونه پهپاد با دو موتور توربوپراپ 900 اسبی توسعه داده بشه، حقیقتا محصول قابل اعتنایی میشه. آلتیوس از دو موتور بنزینی 500 اسبی بهره می بره. برای درک بهتر تصور کنید زمانی که نیروهای وابسته ایران در سوریه عملیات انجام میدادن، همچین یگان هایی از این پهپاد نقش پشتیبانی هوایی رو انجام می دادن چقدر موثر می تونست باشه. اما با توجه به مداومت پروازی بالای اینچنین هواپیماها کاربرد دیگر این پهپاد نه در نقش آفندی بلکه پدافندی می تونه باشه اون هم در دو کارکرد: 1- سکوی هواپایه پدافندی پرتاب موشک همونطور که گفته شد با توجه به مداومت پروازی بالای این پهپاد ها، میشه اونها رو به موشک های پدافندی کوتاه برد مجهز کرد و از اون بر علیه موشک های کروز و یا سایر تسلیحات هواپرتاب دور ایستا استفاده کرد. با توجه به پرواز در ارتفاع قابلیت های این سکوی پرتاب چه به لحاظ شناسایی چه به لحاظ درگیری نسبت به سکوهای زمین پایه بیشتر خواهد بود. کاربرد خاص و مفید همچین سکوی هواپایه ای علاوه بر پوشش نقاط کور سامانه های راداری و پدافندی زمین پایه، حفاظت از خود سامانه های راداری و برد بلندمون باشه، علی الخصوص ایستگاه های راداری ثابت و فراافق مثل نذیر و خلیج فارس. 2- استفاده به عنوان میکرو آواکس با توجه به توان حمل قابل اعتنای احتمالی در حدود 2-3 تن، میشه تجهیزات شناسایی و دیتالینک مثل رادار یا سامانه های اپتیکی بر روی نمونه های از اونها نصب کرد و به عنوان مکمل سامانه های زمین پایه و یا نمونه های مسلح همین پهپاد به صورت ترکیبی و هدایتگر استفاده کرد. باز به دلیل پرواز در ارتفاع و تحرک بسیار بیشتر نسبت به نمونه های زمینی در پوشش نقاط کور یا شناسایی در فواصل دورتر و هشدار اولیه تاثیر بسزایی داشته. اما برای بکارگیری موثرتر دو مورد فوق داشتن هواپیماهای AEW&C2 در یک لایه عقب تر و در نقش مکمل و فرماندهی این پهپاد ها خیلی موثر می تونه باشه. برای درک بهتر کاربرد این پهپاد ها تصور کنید در شرایط هشداری مثل پس از حمله به عین الاسد، نمونه های شناسایی و فرماندهی و همین طور نمونه های مسلح این پهپاد بر فراز نقاط کور و یا سامانه های پدافندی و راداری به پرواز و آماده باش در میومدن. 2- پهپاد اخوتنیک یا Su-70 این پهپاد به عنوان یک پهپاد تهاجمی پنهانکار که صحبت از 20 تنی بودن اون هم شده و از موتور AL-31F یا AL-41 بهره میبره که میتونه 120 تا 140 کیلونیوتن نیرو تولید کنه. در حال حاضر ما پهپاد شاهد 171 رو داریم که خوب توانایی های بسیار محدودتری رو داره، اما در صورتی که تولید انبوه موتور اوج یا نمونه توربوفن اون به ثمر برسه، ادامه این پروژه و توسعه یک پهپاد پنهانکار تهاجمی مجهز به دو موتور توربوفن مشتقه از J-85 می تونه قابلیت های قابل اعتنایی رو به لحاظ حمل و برد ثمر بده. از این چنین پهپادی میشه در تقابل های متعارف و کلاسیک با تهدیدات کاملا مجهز استفاده کرد، تصور کنید چنین پهپادی مجهز به موشک های کروز حتی مثلا کروز قدس یا سجیل، شاید حتی امکان حمله به دیگو گارسیا رو هم پیدا کنه، اگر امکان هدایت و کنترل در این فاصله برای ما امکان پذیر بشه و یا شاید حتی از پیش برنامه ریزی شده. ---- مطلب فوق رو در پاسخ به دوستمون Idmdff و تایید نظر ایشون در تاپیک نیروی هوایی آماده کردم که به نظرم رسید بهتره اینجا بگذارم.
  24. 1 پسندیده شده
    ظاهرا اعلام شده پهپاد شاهد 149 هفته دفاع مقدس تست زمینی میشه، قبلا هم اعلام شد پهپادی با موتور توربوپراپ که گفته میشه در حد و اندازه Mq-9 هست. مهمترین نکته در مورد همچین محصولی که یک جهش در حوزه خودش برای ما محسوب میشه، توانایی توسعه و تولید انبوه موتور این پهپاد هست. برای درک بهتر کلاس موتور اگه فرض کنیم که موتور این شاهد 149 توانی معادل توان موتور MQ-9 داره، اون رو با موتور چند پرنده جنگی مقایسه میکنم. موتور Mq-9 توانی معادل 900 اسب بخار داره که این از توان موتور هواپیمای آموزشی/ضد شورش توکانو برزیلی (نه سوپر توکانو) بیشتر هست. تقریبا معادل توان موتور هواپیمای آموزشی KAI KT1 کره جنوبی (که البته مثل خیلی از همکلاس های خودش نمونه رزمی در نقش تهاجمی سبک یا ضدشورش هم داره) هست. و توانی معادل تک موتور به کار رفته در موتور پک (متشکل از دو موتور) بالگرد سوپر کبرا داره. یعنی با توسعه این موتور برای این پهپاد میشه از این موتور برای توسعه و تولید هواپیمای آموزشی و یا بالگرد هم بهره برد. هر چند خود این پهپاد بخشی از وظایف یک چنین هواپیمای ضد شورش و یا حتی بالگرد تهاجمی رو پوشش می ده.
  25. 1 پسندیده شده
    مثال درستی نیست، این در عمل تو همون مفهوم موازنه هست در انتهای راه که یکی دیگه نمیتونه موازنه رو انجام بده. اما موازنه برای دو بازیگری هست که در شکلی از عقلانیت به قرارداد ذهنی یا عملی رسیدن معنی میده. یه مثال دیگه: شوروی و آمریکا سالها موازنه رو ادامه دادن تا اینکه شوروی به فنا رفت و دیگه نتونست، و دقیقا تا لحظه ای که دیگه نتونست در تمام بازی موازنه پیروز بود. این مشابه نظر شما میشه. اما مثال من اینطوری میشه: شوروی و آمریکا در موازنه بسیار محکمی روی کاغذ هستن تا اینکه گورباچف 50 تا کلاهک اتمی 10 مگاتن میکوبه تو واشنگتن یا خیلی ساده تر اینکه میزنه مثلا ناوگان مدیترانه آمریکا رو نابود میکنه. از اینجا به بعد دیگه همه تعاریف پیشین در موازنه و حتی بقا به هم میریزه. تا قبل از اینکه یکی دست به اسلحه ببره: - رامبو از ابراهیم قویتر هست، -شناخته شده تر و معروف تر هست، -رقبای زیادی رو هم شکست داده، -در هر محاسبه ای روی کاغذ رامبو ابراهیم رو شکست میده -رامبو تیربار ام 60 و آرپیجی داره ابراهیم نهایتا یدونه کالیبر 22 شاه کش اونم فقط با 2 تا گلوله -تا اینکه یکدفعه ای ابراهیم در زمانی که هیچ کس انتظارش رو نداره یه تیر میزنه تو کله رامبو -دیگه قبل و بعدش اصلا اهمیتی نداره!