IRINavy

Navy
  • تعداد محتوا

    801
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    9

پست ها ارسال شده توسط IRINavy


  1. امروز که خبر حمله به بندر فجیره رو شنیدم، ناخودآگاه یاد این مطلب قدیمی افتادم و بهانه ای شد بعد مدتها به میلیتاری سر بزنم.

     

    آیا بالاخره انتقام گرفتیم؟!؟

    • Like 2
    • Upvote 5

  2. سلام

     

     

    آقا یه سوالی

    چرا بالک متصل به بوستر که روش نوشته stabilizer دارای سطح کنترلی هست؟

     

    باله ها هنگامیکه موشک داخل لانچر قرار دارد به حالت جمع شده هستند و زمانیکه موشک از لانچر خارج می شود باز میشوند.

     

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/noormissile.jpg]normal_noormissile.jpg[/url]

    • Upvote 12

  3. سلام

     

    از دوست عزیزم، محمدجان (الو) بابت درج این خبر ممنونم.  :rose:

     

    اما من فکر نمیکنم و چندان خوشبین نیستم که خط مشی تبلیغی رده های بالا در این زمینه تغییری بکنه! ... برای اونها حفظ طبقه بندی اطلاعات مهمتر از تبلیغات در رسانه هاست! 

    همان زمان که عملیات آزادسازی کشتی ایران گیلان انجام شد من دقیقا خاطرم هست که حتی اجازه نداده بودند قضیه خبری بشه بخصوص که در ایام تعطیلات نوروز هم بود ولی امیر سیاری با جسارت خاصشون از روابط عمومی نیرو خواستن تا خبر و تصویر تهیه کنن و در اختیار رسانه ها قرار بدن!

    چند ماه بعد هم تبلیغات نداجا یک مستند تقریبا یک ساعته و مفصل از هر دو عملیات (ایران گیلان و کشتی چینی) با نام "مدار 7 درجه" ساخت اما طبق معمول فقط یک خلاصه 15 دقیقه ای از اون پخش شد که در لینک زیر میتونید ببینید!

     

    http://www.military.ir/forums/topic/24842-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C/

     

    ----------------------------------------------

     

    وقتی درباره ارائه اسناد و اطلاعات دوران جنگ دست به عصا و با وسواس زیاد عمل می کنند چه توقعی دارید که از عملیاتهای حال حاضرشون بشنوید!؟ :|

    • Upvote 4

  4. سلام مجدد

     

    محمد جان این بحث افزایش رده که میفرمایید و مثال زدید به قول خودتون مربوط به درفشانی های رسانه ایه. شما حتما دیدید هیچگاه بصورت رسمی این اتفاق نیافتاده... من خیال کردم منظورتان این است که مثلا در یک تاریخ خاص بخشنامه ای صادر شده که مثلا از امروز به فلان شناور به جای x بگوییم y ... که خب چنین چیزی نداشتیم. مثلا همین الوندها از ابتدایی که آمدند تا کنون رده بندی شون بصورت رسمی تغییری نداشته مگر همان تبدیل DE به FFG که ناشی از تغییر رده بندی امریکایی ها بوده و تا به امروز هم تغییر نکرده.

    درباب اظهارنظرهای بی پایه و اساس رسانه ای واقعا حق با شماست ... بعنوان مثال من وقتی شنیدم در اخبار میگفت ناو بالگردبر خارک داشتم شاخ در می آوردم که چطور یک ناو لجستیکی شده بالگرد بر!!!! از این موارد ما فراوان داریم که فرمودید....

     

     

    درباره ناوچه هم و یا کلا هر واژه تخصصی در هر زمینه ای که باشه میشه از دو جنبه بررسیش کرد. یکی از حوزه زبانشناسی هست که ببینیم آیا واژه ای که بعنوان معادل لغت بیگانه انتخاب شده از نظر معنایی با اون سنخیت داره یا خیر... که عرض کردم ناو و ناوچه چه ماجرایی دارند 

    دوم اینکه اهل اون فن و تخصص از ابتدای امر از چه واژه هایی و به چه صورتی استفاده کردند که برای این منظور من به سراغ کتابها و مجلات قدیمی نیروی دریایی شاهنشاهی رفتم تا ببینم از ابتدا چگونه ترجمه و معادل سازی کرده اند.... که این هم مختصری عرض شد.

     

     

    محمد جان؛ من همچنان با این مساله مشکل دارم که ما واژه ناوچه رو یک رده خاص از شناورها بدونیم و همه حرفمم هم همین بود که ناوچه معادل یک رده خاص نیست... بخصوص که شما اون رو برای رده کروت درنظر گرفتید که ما برایش لغت پاس ور را از ابتدا داشته ایم.... ضمنا نحوه کاربرد لغت ناوچه آنطورکه از گذشته ها تا به امروز بوده چیز دیگری میگه.... ما ناوچه توپدار داشتیم ناوچه لجستیکی داشتیم ... ناوچه موشک انداز داشتیم ... این ها هیچکدام کروت نبوده اند!

    • Upvote 5

  5.  

    اديب عزيز و گرامي  بدرستي اشاره كردن كه  اين ارتقاي نادرست از قبل ترها بوده البته سال خيلي پيش از 80 بود كه برميگرده به زمان انقلاب منتها  زمان انقلاب فقط يه رده ارتقا داشتيم متاسفانه از 80 به بعد يه رده ديگه هم ارتقا داديم و اين شد كه عملا دو رده ما خودمونو در ظاهرارتقا داديم اما در عمل ما دو رده خودمونو كوچيكتروسبكتركرديم

    محمد جان سلام... میشه این جمله رو بیشتر توضیح بدید... 

    از قدیمی ترین منابع به جا مانده که همان کتاب دریابد فرج الله رسایی است تا اسناد و مدارک دوران جنگ و پایان آن هیچ نشانه ای از تغییر رده بندی و افزایش اون پیدا نکردم.... عناوین اطلاق شده به شناورهامون هم اصلا تغییر نداشته... 

     

    در مورد ناوچه هم آن چیزی که ازابتدا (دوره پهلوی اول) در ایران رواج داشته رو خدمتتون عرض کردم و منابع اون رو هم معرفی کردم ... البته فرصت نداشتم از کتاب دریابد رسایی اسکن کنم ولی در اون کتاب قسمتی درباره لغات و اصطلاحات نیروی دریایی در زمان رضاشاه دارد که دقیقا ناو و ناوچه را آنطوریکه عرض شد تعریف کرده.

    اگر آنطورکه شما میفرمایید کروت ها را ناوچه بنامیم پس چرا از بدو ورود کلاسهای کیوان، پروین، کمان، 65 فوتی، 50 فوتی و ... به آنها ناوچه اطلاق شده؟

    درحالیکه وقتی در کتب قدیمی از ناوهای بایندر و نقدی و ورود به خدمتشون صحبت میشه اونها رو ناو پاس ور عنوان میکنه که از قضا لفظ پاس ور معادل صحیحتری برای کروت بنظر میاد و وظیفه اونها رو که گشت زنی و حفاظت از سواحل هست رو بدرستی معنا میکنه

     

    همچنین عمده فریگیت های حال حاضر جهان در محدوده 3000 تا 4500 تن هستند و ابدا نمی شود به آنها ناوچه گفت!؟

    منابع انگلیسی نیز فریگیت های محدوده 1000 تا 2000 تن رو لایت فریگیت می نامند و ناوهای کلاس الوند ما را لایت فریگیت میگن

     

    ضمنا شما بهتر از بنده میدونید که تعریف و تقسیم بندی شناورها به فریگیت و دیسترویر و کروت و .... برمبنای نوع ماموریت و به تبع آن نوع تسلیحات شناور هست نه صرفا تناژ آنها...

     

    خوشحال میشم در این زمینه منابعی معرفی کنید تا بیشتر بخوانم...

     

    ارادتمند :rose:

    • Upvote 6

  6. با سلام خدمت همه دوستان گرامی

    رده بندی شناورهای رزمی بر اساس چه معیاری صورت می گیرد ؟ وزن ؟ تسلیحات ؟ ماموریت ؟

     

    علیک سلام

     

    شناورهای نظامی براساس اینکه برای چه ماموریتی بکار خواهند رفت و چه وظایفی رو بعهده خواهند گرفت طراحی میشوند... طبیعتا متناسب با آن تسلیحات موردنیاز برایشان درنظر گرفته می شود و در نتیجه در محدوده معینی از وزن قرار می گیرند.

    رده بندی شناورها و مقایسه میان آنها نیز برهمین اساس شکل میگیرد.

    • Upvote 4

  7. بحث رجیستر سی کینگ ها اشتباهایی از جانب بنده داشت! که از همه دوستان عذر میخوام  :-(

    و به این شکل تصحیح می کنم.

     

    آمار بالگردهای هوادریا - دی ماه 1359

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-dey59.jpg]thumb_havadarya-dey59.jpg[/url]

     

    آمار بالگردهای هوادریا - خرداد 1361

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/havadarya-khordad61.jpg]thumb_havadarya-khordad61.jpg[/url]

     

    بالگردهای سانحه داده مانند 318 که در 12 اردیبهشت 61 بر روی بوشهر سانحه داده بود در لیست حذف شده اند.

    بالگردهای وی آی پی نیز بعدا به 319 و 320 تغییر داده شدند.

    • Upvote 9

  8. جناب seyed_212 ممنونم  :rose:

     

    علت اینکه این سوال رو مطرح کردم این بود که امروز درحال مطالعه اسناد و مدارک مربوط به عملیات اسکورت کاروان در تاریخ 20 مرداد 63 بودم که لابلای آنها به مساله هدف قرار گرفتن یک فروند تامکت برخوردم... قصدم از طرح این سوال بیشتر این بود که بدونم نقل مشهور در فضای مجازی از این حادثه چیست؟!

     

    با تمام احترامی که برای جناب مازندرانی عزیز قائلم... اما این روایت را نمیتونم بپذیرم! چراکه اسناد روایت دیگری را نشان می دهند! ...

     

    خلبانان تامکت در طول عملیاتهای اسکورت همواره تلاش می کردند تا بر روی موشکهای کرم ابریشم عراق (در ایران موسوم به موشک چینی!) قفل و آنها را منهدم کنند اما حادثه سقوط این اف14 قبل از شلیک اولین کرم ابریشم اتفاق افتاده! ... سقوط اف14 در ساعت 0712 از رادار امیدیه گزارش شده ... درحالیکه شلیک اولین کرم ابریشم در ساعت 0747 از پست شنود گزارش شده... که این موشک 7 دقیقه بعد یعنی در 0754 به کشتی "ایران جواد" برخورد نموده است!

     

    از آنجاییکه این مورد بسیار جالب و مهم بنظر میرسد، حتما در اینباره تحقیق بیشتری کرده و نتیجه را در قالب تاپیک جداگانه ای منتشر خواهم کرد... و برای باورپذیری بیشتر اسکن اصل اسناد را نیز قرار خواهم داد. 

    • Upvote 14

  9. مکان فوق یکی از سی کینگ های وی آی پی نیروی هوایی که در اختیار آشیانه سلطنتی بوده هست و بعد از انقلاب تحویل نیروی دریایی شد

     

    فرد هم که دریادار سیاری هستن

     

    شغلشون هم احتمالا فرماندهی تکاوران دریایی

     

    احسنت ...  :rose:

     

    همانطورکه برادر تلاش فرمودند تصویر مربوط به بالگرد سی کینگ VIP به شماره بدنه 319 هست

    icon_arrowd

     

    [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/319-VIP.jpg]thumb_319-VIP.jpg[/url]

     

    فرد داخل عکس هم دریادار سیاری هستند که در آن زمان با درجه ناخدادومی فرمانده تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس بودند... در حال سرکشی به مواضع تیپ در جزایر ابوموسی و تنب

     

    تلاش عزیز، 13 مثبت تقدیم خواهد شد.

    • Upvote 9

  10. با تشکر از توضیحات شما، آیا یکی از کاربردهای اینگونه اهداف این میتونه باشه که علاوه بر مواردی که شما ذکر کردید ، بخواهند که قدرت نفول سلاح را هم بررسی کنن یعنی ضخامت و جنس هدف را مشابه با شناورهای رزمی طراحی کنن؟؟؟ در تصویر پایین آنطور که مشخص هست موشک پس از برخورد با هدف بلافاصله منفجر نشده و از هدف مورد نظر عبور کرده است، اگر در شرایط واقعی هم اینگونه عمل کند باید خسارتهای زیادی را به هدف وارد کند و در واقع میتوان گفت که موشک کروز همانند موشکهای ضدزره دو مرحله ای عمل کرده است؟؟
     

    thumb_Ghadir_281129.jpg


    این اهداف برای تست قدرت تخریب سرجنگی استفاده نمیشن. برای تست واقعی سرجنگی باید از شناور واقعی استفاده کرد... این اهداف صرفا نحوه هدایت و دقت اصابت رو ارزیابی و تست میکنن و معمولا این تستها بدون انفجار انجام میشه.. اگر فیلمهای مشابه رو دیده باشید موشک صرفا برخورد میکنه.
    • Upvote 2

  11.  
    یک سوال داشتم، دلیل استفاده از این مدل هدف برای تست موشک کروز قدیر چیه؟ و چه مزیتهایی داره که چندین بار برای تست موشکهای کروز در گذشته هم از این  مدل هدف استفاده شده است؟؟؟ آیا نمیشد مثلا یک هداف ساده تر برای این کار در نظر گرفت؟
     

    thumb_Ghadir_28829.jpg


    اینها هدفهای کاذبی هستند که بازتاب راداری شناورها رو شبیه سازی میکنن. خوبی این اهداف اینه که صرفا یه هدف نقطه ای نیستند و بعد دارند. به این معنی که میشه تست کرد آیا موشک به نقطه پیش بینی شده اصابت میکند یا نه. این محل پیش بینی شده اغلب نزدیک خط آبخور شناورهاست چراکه میتونه روی سامانه های مهم و حیاتی شناور بیشترین اثر رو بذاره و میزان تخریب سازه شناور رو افزایش بده.
    در این نوع اهداف این پارامتر قابل ارزیابیه که در تصویر مشخص هست.
    • Upvote 7