HODHOD

Members
  • تعداد محتوا

    50
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

تمامی ارسال های HODHOD

  1. [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][color=#000000][background=rgb(248, 248, 248)]راکت های زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند و دقتی که اخیرا در شلیک این راکت ها به دست آمده فرصتی مناسب برای برخورد با تهدیدات احتمالی مانند ناوهای هواپیمابر رده نیمیتز است که معمولاً یک فروند از آنها در خلیج فارس پرسه می زند.[/background][/color] [color=#000000]به گزارش[color=#FF4500][b] گروه دفاع و امنیت مشرق[/b][/color]، دستیابی به راکت های سوخت جامد کوتاه برد، یکی از اهداف اولیه برنامه موشکی کشورمان از اواسط جنگ تحمیلی بوده است. گفته می شود در این راستا اولین راکت از این نوع با برد 170 کیلومتر آزمایش شده و بعدها از لحاظ برد و محموله جنگی توسعه یافته است. به طور کلی راکت ها پرتابه هایی با پیشران راکتی (غیرهواتنفسی) و بدون هدایت هستند یعنی پس از تنظیم اولیه به سمت مختصات هدف، شلیک شده و بعد از آن دیگر قابل هدایت و کنترل نبوده و در نتیجه دقت آنها عمدتاً بستگی به مراحل قبل از شلیک دارد. اما موشک ها با برخورداری از سامانه های هدایت و کنترل به طور معمول تا آخرین مراحل قبل از اصابت به هدف قابلیت تصحیح مسیر برای افزایش دقت دارند. البته برای کاهش خطای ناشی از ورودی های اغتشاشی در طی پرواز نظیر شرایط جوی و برای پایدارسازی راکت از روش های فعال و غیرفعالی استفاده می شود که تعبیه بالک در انتها ویا ایجاد دوران حول محور طولی از جمله این دو روش هستند. در نتیجه حذف سامانه های پردازشگر، حسگرها و سامانه های هدایت و کنترل و عملگرها جدا از بحث کاهش وزن برای یک طراحی مشخص، مزیت بزرگی به نام ارزان قیمت بودن راکت و سرعت و سادگی تولید ایجاد می شود که برای انهدام و آسیب زدن به اهداف غیر نقطه ای آن را به سلاح مناسب و شاید ایده آلی تبدیل می نماید که از هزینه های کلی درگیری با دشمن می کاهد ضمن اینکه طول مدت انبارداری راکت را افزایش و هزینه های این دوره را نیز کاهش می دهد زیرا نیاز به بررسی سامانه های فوق از بین می رود. در بین راکت های طراحی و تولید شده در کشورمان، خانواده راکت های «زلزال» از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا دوربردترین و مخرب ترین سلاح راکتی ایران، همین نمونه های مختلف زلزال هستند.[/color][/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278153_469.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]راکت زلزال-1 و پرتابگر تک فروندی آن[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]هر چند در مصاحبه های مختلفی از زلزال به عنوان موشک نیز یاد می شود اما تاکنون به طور رسمی صحبتی از وجود سامانه های هدایت روی نسل های مختلف زلزال به میان نیامده است از اینرو ما نیز بر مبنای اطلاعات منتشر شده بررسی آن را با فرض راکت بودن آغاز می کنیم. [b]آشنایی با خانواده زلزال[/b] به نظر می رسد راکت های زلزال دارای سه نسل اصلی هستند که تفاوت هایی در شکل ظاهری و شاخصه های عملکرد خصوصاً برد دارند. تمامی این نمونه ها از پرتابگرهای تکی که برای راکت های نازعات نیز استفاده می شود شلیک می شوند که در گزارشی به آنها پرداخته بودیم. پیکربندی تمامی نسل ها شامل بدنه استوانه ای، چهار بالک ذورنقه ای در انتهای بدنه و موتورهای راکتی دوران دهنده پیش از بخش دماغه است. این دماغه در نسل سوم زلزال مخروط ساده است که جایگزین طرح قبلی یعنی شکل منحنی نزدیک به شکل اوجایو که به یک فیوز مخروطی در نوک دماغه می رسید شده است. همانطور که پیشتر اشاره شد کاربرد موتورهای راکتی کوچک دوران دهنده که لحظاتی پس از شلیک روشن می شوند، ایجاد حرکت چرخشی موشک حول محور طولی(مانور رول) است تا تأثیر عوامل ایجاد خطا در حین پرواز به کمترین میزان ممکن برسد.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278149_105.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]موتورهای راکتی دوران دهنده نزدیک به دماغه زلزال[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در جدول زیر مشخصات اعلام شده از نمونه های مختلف راکت های زالزال ارائه شده است.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278159_796.jpg[/IMG][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]بنابر داده های فوق، نسل دوم زلزال در حالی که اختلاف ابعادی با نسل اول ندارد اما با افزایش 29 درصدی جرم سوخت، بدون کاهش میزان سرجنگی به 68 درصد برد بیشتر می رسد. البته در برخی نمایشگاه ها مشخصات متفاوتی برای طول و جرم نسل دوم عنوان شده که آن را در پرانتز آورده ایم. به گزارش مشرق، در نسل سوم ضمن افزایش طول و قطر راکت، جرم آن نیز افزایش یافته است. دو نمونه معرفی شده در این نسل دارای دو رویکرد متفاوت هستند: یکی با افزایش 50 درصدی جرم سرجنگی برای رسیدن به قدرت تخریب بیشتر(با کمی کاهش برد) و دیگری با رویکرد افزایش برد ساخته شده است.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278154_728.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]زلزال-[/b][/size][/font][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]3[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در واقع زلزال-3 نسبت به نسل قبل، 470 کیلوگرم سنگین تر است که 300 کیلوگرم آن سهم افزایش سرجنگی و 140 کیلوگرم آن سهم افزایش میزان سوخت بوده و مابقی نیز احتمالاً مربوط به افزایش حجم بدنه است. نمونه آخر زلزال که آن را با نام «زلزال جدید» در فوق آورده ایم برد بیشتری نسبت به آخرین نمونه نسل 3 دارد که به نظر می رسد بخش اعظم آن مدیون کاهش میزان محموله جنگی از 600 به 450 کیلوگرم باشد. این درحالی است که طول این نمونه نیم متر کمتر و قطر آن 4 میلیمتر بیشتر از نمونه قبلی عنوان شده است. نمونه فوق روی پرتابگرهای سه فروندی دیده شده و شاید میزان کمترین زاویه شلیک این پرتابگر جدید باعث شده که این نمونه زلزال بتواند بردهای کمتر از نسل قبل را نیز مورد اصابت قرار دهد. در راکت های سوخت جامد با توجه به اینکه کنترلی روی میزان گازهای های خروجی و زوایای حرکتی راکت در حین پرتاب وجود ندارد، زاویه اولیه پرتاب مشخص کننده میزان بیشینه و کمینه برد قابل دستیابی راکت است.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278155_244.jpg[/IMG][/center] [center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]پرتابگر سه فروندی زلزال با برد 270 کیلومتر[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]در طیف وسیع پرتابه های راکتی و موشکی تولید شده در ایران به طور کلی پس از سری راکت های فجر و راکت های نازعات که دارای روند صعودی در برد و قدرت تخریب هستند(از برد 8.5 تا 130 کیلومتر)، راکت های زلزال و پس از آن موشک های فاتح-110 و شهاب 1 و 2(با برد 300 تا 500 کیلومتر) قرار می گیرند. لازم به ذکر است راکت های زلزال به دلیل برخورداری از شرایط دینامیکی و میزان محموله قابل حمل، پایه طراحی و ساخت برخی از راکت های کاوشگر فضایی ایران نیز بوده اند. علاوه بر مبحث افزایش برد نمونه های مختلف زلزال، میزان خطای نسبی آنها نیز از نکات مهم است. در نمونه های اول بیشترین خطای دایره ای این راکت در حدود 5 درصد بیشینه برد بوده که برای نسل اول 6.25 کیلومتر، برای نسل دوم 10.5 کیلومتر، برای زلزال-3 کمتر از 10 کیلومتر و برای زلزال-3بی کمتر از 12.5 کیلومتر بوده است. باید متذکر شویم که خطای دایره ای(CEP) شعاع دایره ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می شود. [b]رقابت تنگاتنگ زلزال با فاتح-110 در انهدام اهداف[/b] تا به اینجای کار انتظار بیشتری هم از میزان دقت یک راکت هدایت ناپذیر نمی رفت اما مصاحبه فرمانده کل سپاه که در آن خطای آخرین نسل های راکت زلزال، 50 متر عنوان شد نگاه ها را به این سلاح تغییر داد. این میزان خطا که احتمالاً مربوط به CEP زلزال های جدید یا بهسازی شده است نقش این راکت را در نبردها دگرگون ساخته و آن را از یک پرتابه که به درد شلیک به اهداف وسیع می خورد به سلاحی شبه نقطه زن تبدیل می کند. با میزان خطای ذکر شده در واقع اگر دایره ای به قطر 100 متر حول هدف در نظر گرفته شود، بر مبنای تئوری های محاسباتی مربوطه می توان گفت دستکم نیمی از شلیک های این نمونه زلزال در آن اصابت خواهد کرد. برای مثال توقفگاه بزرگ پایگاه آمریکایی العدید در قطر که در فاصله کمتر از 270 کیلومتری سواحل و جزایر ایران قرار دارد حدود 1300 متر طول و 330 متر عرض دارد. به طور معمول در هر فاصله 100 متری عرضی و 150 متری طولی در آن دو فروند هواپیمای چند ده میلیون دلاری سوخترسان کی-سی-135 یا بمب افکن چند صد میلیون دلاری بی-1بی قرار گرفته است. هواگردهای دیگری نظیر هواپیماهای جاسوسی ئی-8، گشت دریایی اوریون و ترابری سی-130و وی-22 نیز در این توقفگاه وجود دارد که جمعاً بیش از 4 میلیارد دلار ارزش دارند.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278152_859.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]بخشی از توقفگاه اصلی پایگاه العدید[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]به گزارش مشرق، چندین آشیانه دوتایی موجود در این پایگاه که چهار جنگنده را در خود جای می دهد نیز کاملاً در محوطه دایره ای به شعاع 50 متر قرار می گیرند و از این رو به همراه نقاط تقاطع باند و سایر مکانهای مهم این پایگاه که دارای همین مقدار مساحت هستند در محدوده دقت زلزال جای دارند. این در حالی است که سرجنگی نمونه دقیق زلزال هر یک از انواع 450 تا 900 کیلوگرمی نمونه های قبلی باشد، قابلیت نابود کردن اهداف خود را در شعاع 50 متری دارد.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278151_446.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]یکی از آشیانه های دوتایی جنگنده ها[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]بنابراین اگر در اعلام خطای 50 متر منظور CEP بوده باشد، می توان گفت از هر تعداد زلزال شلیک شده به یک هدف نیمی از آن در محدوده فوق فرود آمده و با هزینه ای به مراتب کمتر از موشک های فاتح-110 که البته خطای کمتری دارند این اهداف غیر محافظت شده مورد اصابت قرار می گیرد. به علاوه به دلیل همین قیمت کمتر می توان با افزایش تعداد شلیک علیه هر هدف، بر موشک های ضد موشک دشمن نیز غلبه کرد. به عنوان یک مثال دیگر اگر هدفی ساکن با عرض 76 متر و طول بیش از 100متر در نظر گرفته شود در صورت شلیک چهار زلزال به مرکز هدف، دستکم یک فروند راکت به آن اصابت خواهد کرد زیرا محاسبات اولیه نشان می دهد 60 درصد راکت هایی که در دایره خطایی به شعاع 50 متر فرود آیند، به نقطه ای از هدف فوق اصابت می کنند. توجه داریم که ناوهای هواپیمابر رده نیمیتز که معمولاً یک فروند از آنها در خلیج فارس پرسه می زند دارای عرشه فوقانی با بیشترین عرض 76 متر و طول بیش از 300 متر است. این در حالی است که برخی اعداد اعلام شده برای خطای موشک های فاتح-110 به مراتب کمتر از زلزال بوده و البته نمونه خاصی از آن با نام خلیج فارس برای انهدام کشتی ها با جستجوگر تصویری و قابلیت انهدام هدف متحرک ساخته شده است. در صورت محول شدن بخشی از مأموریت فاتح، به زلزال با کاهش بار کاری موشک های فاتح، امکان استفاده از آنها برای سایر اهداف کوچک (مانند ساختمان های خاص) که تا کنون در مرحله اول «پاسخ کوبنده» در نظر نبوده اند فراهم شده و توان دشمن برای شناسایی و انهدام پرتابگرها که قبلاً بیشتر برای موشک های ایرانی صرف می شد، حال باید برای انبوه پرتابگرهای تکی و سه تایی راکت های زلزال نیز وارد عمل شود که با پخش شدن این توان از خطر نابودی پرتابگر موشک های ایرانی کاسته می شود. راکت های زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند و این برای غافلگیر کردن دشمن، یک مزیت بسیار مهم محسوب می شود. زمان آماده سازی این سلاح برای شلیک نیز بسیار اندک، طول مدت انبار داری آن در حدود 7 سال و قابلیت اطمینان اجزای آن بالا است. نکته مهم در اینجا چگونگی کاهش خطای راکت زلزال است. هر چند در برخی موارد از برخی نمونه های آن به عنوان موشک یاد می شود اما تا زمان اعلام رسمی چگونگی ارتقاء آن نمی توان حدس قطعی برای روش هدایت و کنترل انتخاب شده در صورت موشک شدن آن در نظر گرفت.[/size][/font] [center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/278150_678.jpg[/IMG][/center] [center][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][b]برخی مواقع از زلزال با عنوان موشک یاد شده است[/b][/size][/font][/center] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4]با نگاهی به برنامه های اجرا شده در دنیا در زمینه تبدیل راکت های تولید شده به موشک در می یابیم به طور کلی با قرار دادن یک سامانه هدفگیری و هدایت مانند سامانه مکانیابی جهانی(GPS) یا جستجوگر تصویری یا لیزری در بخش جلویی و تعبیه بالک های کنترلی باز شونده که پس از ورود پرتابه به قوس نزولی عمل می کنند کار هدایت و کنترل راکت و در نتیجه تبدیل آن به موشک انجام می شود؛ چیزی که در هیچ یک از زلزال های به نمایش در آمده دیده نشده است. همچنین سامانه تغییر بردار رانش که تا زمان روشن بودن موتور می تواند بجای بالک های کنترلی به تصحیح مسیر پرتابه بپردازد نیز در هیچ نمونه ای از زلزال مشاهده نشده. سامانه هایی مانند عملگرهای پلاسمایی نیز هنوز در مراحل توسعه در دنیا قرار داشته و البته محدودیت های حجمی و وزنی خاص خود را دارند. بنابراین کاهش خطای هدفگیری توسط پرتابگر، بهبود عملکرد موتورهای دوران دهنده، بهبود کیفیت ساخت بدنه و بالک موشک و کاهش بدکارکردن های موتور سوخت جامد می تواند از دلایل کاهش خطای زلزال باشد در صورتی که به موشک تبدیل نشده باشد. نکته مهم دیگر وجود یا عدم وجود امکان ارتقاء دقت زلزال های تولید شده به میزان 50 متر اعلام شده است که قابل بهسازی بودن زلزال های موجود در انبارها می تواند ارزش بسیار بیشتری به این دستاورد داده و در مدت کوتاهی تعداد انبوه این راکت ها را به سلاحی با دقت بالا علیه اهداف مختلف تبدیل کند. این اهداف می تواند شامل پایگاه های هوایی و دریایی دشمن باشد که در گزارش های پیشین به مشخصات و فواصل آنها از ایران پرداخته بودیم. کاهش خطای یک راکت در نمونه های تولیدی جدید یا تولید شده قبلی یا تبدیل آن به موشک دستاورد بسیار بزرگی هم از لحاظ علمی و هم عملیاتی برای نیروهای مسلح کشور محسوب می شود که تنوع و کمیت تسلیحات با دقت بالا را برای اجرای آتش علیه اهداف مختلف دشمن در صورت بروز یک درگیری به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.[/size][/font] [font=tahoma,geneva,sans-serif][size=4][url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/195032/%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%E2%80%8E%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]http://www.mashreghn...ای-آمریکایی-عکس[/url][/size][/font]
  2. دوست عزیز مشاهدات تمدنهای باستان از موجودات فرازمینی یا به قول شما اجنه و تصاویری که از اونها به جای مونده شباهت زیادی به مشاهدان عصر کنونی از فرازمینی ها داره.به عنوان مثال بشقاب پرنده های عصر باستان شباهت بسیاری به یوفوهای عصر حاضر دارد.پس میتوان نتیجه گرفت که این موجودات همان فرازمینی های حال حاضر هستند و از تکنولوژی خاصی استفاده نمیکنند بلکه بواسطه حضور در بعدی دیگر نسبت به بعد ما برتریهایی دارندمثل سرعت بیشتر و حرکات سریعی که قوانین فیزیکی بعد ما را میشکنه و قدرت بیشتر و .....
  3. با توجه به اینکه در تصاویر تمدنهای قدیمی مثل مصر اینکاها هند و... تصاویری شبیه سفینه های فضایی کنونی فرازمینی ها یافت میشه پس این برخورد و دیدار چیز جدیدی نیست و میتونه از سیارات دیگه نباشه و بازدید موجوداتی ناپیدا از ابعاد دیگه باشه که بواسطه خصوصیات فیزیولوژی که با بعد خودش تطابق داره مولفه های قدرت و سرعت و همچنین ناپیدا بودن برای ما را با خودش داره.من وقتی فیلمهای علمی تخیلی را نگاه میکنم احساس میکنم نویسندگان یا افرادی که در ارتباط با هالیوود هستند مشخصات این موجودات همانند قدرتهای مافوق بشری و سلاحهای آتشین و سرعت و قدرت زیاد را در اختیار داشتند و در واقع این فیلمها نمایی از جنگهای واقعی از موجوداتی در دنیاهای ناپیدای دیگه داره
  4. بسم الله الرحمن الرحیم      چیزی که مدتیه ذهنم را مشغول کرده نبرد نا متقارن در هواست.همانطور که میدونید برای نبرد نامتقارن در زمین و دریا به خاطر قابلیت دسترسی آسانتر راهکارهایی اندیشیده شده اما برای برای نبردهای هوایی و مقابله  نا متقارن با اونها کمتر چنین چیزی را میبینیم.ایده ای که در ذهن من شکل گرفت یه نوع پهپاده که به نوعی موشک هم میتونه باشه و دارای دو موتور هستش یه موتور که بنا به نوع ماموریت و استفاده میتونه ملخی(وانکل یا پیستونی) و یا مینی جت باشه (در حالت عادی پرواز)و موتور دیگه که هنگام شلیک اون استفاده میشه در واقع موتور یه موشکه که اون را تبدیل به موشک میکنه و با سرعتی که میگیره و هدایت اون توسط رادارهای زمینی و جستجوگرهای فروسرخ و سیکرو....کار یه موشک را انجام بده و هواپیماهای دشمن را غافلگیر کنه و البته میشه برای حمله به اهداف مهم زمینی هم از اون استفاده کرد.در نظر بگیرین یه موشک فونیکس پرنده.     ممکنه که بگین بالهای پهپاد مانع سرعت گرفتن اون میشه،طراحی اون باید به گونه ای صورت بگیره که هنگام شلیک بالهای پهپاد از اون جدا بشن و با بالکهای خود موشک پرواز (شلیک) ادامه پیدا کنه. طراحی بدنه تا حدامکان باید رادارگریز باشه.   مزیتهای پهپاد موشک:   1.به خاطر قیمت پایینتر از دست دادن آن هزینه کتری ایجاد میکنه و همچنن تولید اون 2.میشه  از اون بعنوان جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری هم انجام بشه که باز هزینه های پرواز یک هواپیمای جنگی را نداره 3.در مواقع لزوم  تعدادی از اونها میتون کار یک هواپیمای آلرت را انجام بدن. 4.یک سکوی پرتاب موشک  متحرک با سرعت بالا و اختفای راداری در اختیار دارین. 5.در صورت استفاده از موتور ملخی تا قبل از پرتاب با توجه به حرارت تولیدی اون تا حدی میتونه از جستجوگرهای حرارتی هم در امان بمونه. 6.با توجه به حجم مواد مواد منفجره کار اون را هیچ کدام از پهپادهای هم اندازه با اون نمیتونن انجام بدن چون پهپاد در واقع یه موشکه. 7.همزمان چند تا از اونها میتونن با یک یا چند تا از هواپیماهای دشمن درگیر بشن و این کار را برای اونها خیلی سخت میک 8.تلفات انسانی در حد صفر 9. و مزیتهای بیشمار دیگر... icon_cheesygrin   تصویر صرفا تزیینیست.
  5. لطفا یکی از مدیران تاپیک را منتقل کنند.متشکرم
  6. شما کدوم پهپاد را سراغ دارین که بتونه با جنگنده درگیر بشه و موفق بشه اونو بزنه؟پهپادی که بتونه همچین کاری بکنه هزینه زیادی داره و تازه درصد موفقیتش هم چندان نخواهد بود.این پهپاد قرار نیست که همیشه از خاصیت موشک بودنش استفاده کنه ،فقط در صورت نیاز به حمله به هواپیمای دشمن از بین میره و تازه چون تو فاز نهایی سرعت بسیار زیادی خواهد داشت زدن اون به این آسانی که شما میگی نیست و از دست دادن اون در مقابل یه جنگنده برای ما مقرون به صرفه خواهد بود.
  7. یک رسانه روسی روز پنجشنبه با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مقامات روسیه درباره تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران و برخی پنهان‌کاری‌ها در این رابطه به بررسی دلایل این موضوع در گفت‌وگو با یک کارشناس پرداخته است.  «محمود شوری»، عضو موسسه تحقیقات راهبردی در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک، دو دلیل را در این زمینه محتمل دانسته است.  او می‌گوید: «اول اینکه دو طرف، هنوز در حال انجام رایزنی‌های دو جانبه بر سر این موضوع هستند و هر نشت اطلاعات می‌تواند توافقات را مختل کند. دوم اینکه، روس‌ها در اظهاراتشان بسیار خویشتن‌داری می‌کنند و تا آنجا که من می‌دانم، آنها نمی‌خواهند سرنا را از ته گشاد بنوازند. (ناشیانه عمل کنند).» این کارشناسان مسائل دفاعی تصریح کرده در صورتی که روسیه به تعهداتش در قرارداد مربوط به اس 300 عمل کند، جایگاه مثبت این کشور در نزد مردم ایران بهتر هم خواهد شد.  روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود. وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است. دو هفته قبل مقامات روس اعلام کردند که ممکن است تهران سامانه به روزشده‌‌ای را از مسکو دریافت کند. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-300 باید شکایت خود را پس بگیرد.   http://www.mashreghnews.ir/fa/news/494715/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3-300-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1-%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
  8. با عرض سلام خدمت همه ی بزرگواران. اخباری در برخی شبکه های اجتماعی پخش شده مبنی بر حضور یک سامانه پدافندی ایرانی در الرمادی ،میخواستم ببینم این تا چه حد درسته.آیا کسی اطلاع داره؟
  9. این لینک را هم پیرامون پستهای قبلی دوستان مطالعه بفرمایند بد نیست. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930804000572
  10. [quote name='013579' timestamp='1400117876' post='378404'] [center][size=5]به نام خدا[/size][/center] [center][url="http://www.jahannews.com/images/docs/files/000360/nf00360301-1.jpg"][size=4][color=#0000FF]کاریکاتور[/color][/size][/url][/center] [/quote] اینکه باز نمیشه
  11. [quote name='gholamii' timestamp='1400094508' post='378375'] جناب طاها يكى از دوستان در يكى از تاپيك ها فيلم تبليغاتى صدا وسيما رو در خصوص نيروى هوايى آپلود كرده بود كه حدود اكه اشتباه نكنم 7-8 ثانيه, پرواز مدل اف 22 حاضر در رزه رو نشون ميداد. [/quote]خوب اگه دارین بزارین تا ما هم ببینیم
  12. [quote name='Sami1993' timestamp='1385667443' post='350482'] [b]قسمت مربوط به سهند[/b] [size=6][b][url="http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=21abdb0c27620423db46dfab88ef65e8"]Sahand.mp4[/url][/b][/size] [/quote] اینکه مینویسه فایل مورد نظر یافت نشد.
  13. یعنی شما میخای بگی بوسیله ط.ا خودشو به نقاط مختلف جهان میرسونه؟
  14. [quote name='Goebbels' timestamp='1390111940' post='360228'] کاری ندارم که یک نیروی سیاسی باشه یا یک کارگردان یا یک تیم ، در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه. اصل قضیه این است که برای تکذیب یک مطلب باید کسی که آن مطلب بهش ربط داده شده آگاه باشد وقتی نباشد تکذیب بی معنی است. این موضوع خیلی ساده است. حالا این آگاهی از طرف خودش ایجاد میشود یا از طرف دیگران برای اینکه به حقیقت ماجرا پی ببرید به دنبال مصاحبه ای مشابه از این کارگردان در سایر نشریات (دنیا) بروید. و ببینید که طرف جای دیگری هم گفته من این سریال رو به خواست سیا یا فلان سازمان جاسوسی تهیه کردم یا از این دست مواردی که عنوان شده. [/quote] وقتی این مصاحبه هدفمند بوده باشد و برای ایران،دیگه دلیلی نداره جای دیگه بره خودشو لو بده.اینکه میشه ضربه زدن به خود.یه مصاحبه اینچنینی را میشه تکذیب کرد اما وقتی چند تا شد دیگه تکذیبش قابل قبول نیست.
  15. [quote name='Goebbels' timestamp='1390110770' post='360225'] بله! به شرطی که اطلاع داشته باشد ، شما انتظار دارید یک کارگردان امریکایی ماهنامه ها و مجلات ایرانی را مطالعه کند؟! آن هم به صورت دقیق و جز به جز؟! [/quote] در واقع ایشون یه کارگردان نیست،یه نیروی سیاسیه.خودش تنهایی که این کارو انجام نمیده.یه تیمن با یه هدف مشترک.دستگاههای مختلفی هم باهاش همکاری میکنن و مدیریت میشه.
  16. [quote name='Goebbels' timestamp='1390067819' post='360146'] کاری ندارم که در چه موردی است منتهی این متن رو اگر یک بچه دبستانی هم یکبار بخواند به مسئله ای که شما اشاره کردید خواهد رسید. هیچ احمقی منویات خودش را به این صورت در جمع بیان مطرح نمیکند. [/quote] هر عاقلی هم میتونه مصاحبه خودش را تکذیب کنه.
  17. [quote name='mahdavi3d' timestamp='1379571734' post='339553'] [size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]ما بالاخره نفهمیدیم این "آماده پرتاب است" یعنی چه! یعنی طی همین روزهای آینده؟ یا طی همین یکی دو ماه آینده، یا طی همین یکی دو فصل جاری یا طی همین یکی دو سال آینده و.. !؟ [/font][/size] [/quote]جناب مهدوی یه موقع هست که شما آماده رفتنی اما وسیله نقلیه گیرت نمیاد.پس ممکنه که ماهواره آماده پرتاب باشه اما پرتابگر آماده نباشه.
  18. [color=#000000][font=tahoma, Arial][size=3][background=rgb(248, 248, 248)]استفاده از دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در یک هواپیمای بدون سرنشین باعث می شود هر فروند پهپاد سریر بتواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد که آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود.[/background][/size][/font][/color] [color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]به گزارش [color=#FF0000][b]گروه دفاع و امنیت مشرق[/b][/color]، رژه 29 فروردین ماه سال جاری با نمایش یک نمونه جدید از پهپادهای ایرانی با نام «سریر» یا «H-110» همراه بود که اولین پهپاد کشورمان با قابلیت اجرای درگیری هوا به هوا محسوب می شود و از این لحاظ از نمونه های تقریباً بی نظیر در دنیا به شمار می رود. هر چند پهپادها برای یک نیروی دفاع هوایی کاربردهای متنوعی مثلاً در زمینه گردآوری سیگنال دارند اما در این گزارش به اهمیت مأموریت هوا به هوا برای آنها مد نظر است. پیش از این کشورمان در برهه های مختلف، شوک های پهپادی زیادی در رسانه های دنیا ایجاد کرده بود که تصویربرداری طولانی مدت از شناورهای رزمی کشورهای مختلف در خلیج فارس از جمله ناوهای هواپیمابر آمریکایی(و حتی عبور از روی آنها) و سالم برگشتن به مبدأ، پرواز طولانی مدت پهپاد ایرانی در اختیار حزب الله در کنار صهیونیست ها و سپس نفوذ به عمق خاک سرزمین های اشغالی و از همه مهمتر به غنیمت گرفتن پهپاد اسرارآمیز آر-کیو-170 و چندین پهپاد دیگر آمریکایی و تولید نمونه های مشابه برخی از آنها از جمله آنهاست. در عرصه تولیدات داخلی همانطور که در سلسله گزارش هایی در سال 1390 و همچنین سال گذشته به معرفی انواع پهپادهای ایرانی پرداخته بودیم طیف گسترده ای از پهپادها با پیکربندی و قابلیت های پروازی و عملیاتی مختلف ساخته و به صورت انبوه به نیروهای مسلح کشورمان تحویل داده شده که به عنوان دو نمونه شاخص آنها پهپاد رزمی کرار با موتور جت با برد هزار کیلومتر و سرعت بیش از 900 کیلومتر بر ساعت و قابلیت حمل تسلیحات هوا پرتاب نظیر بمب های نقطه زن و موشک کروز کوتاه برد ضد کشتی و نیز پهپاد شاهد-129 با مداومت پروازی 24 ساعت، برد نهایی 2هزار کیلومتر و قابلیت شلیک موشک هدایت شونده سدید را می توان نام برد. [url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321902_951.jpg "]http://www.mashreghn...951.jpg��������[/url] [url="http://mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321902_951.jpg"]http://mashreghnews..../321902_951.jpg[/url][/size][/font][/color] [center][b]پهپاد سریر مجهز به موشک برای نبرد هوا به هوا[/b][/center] اما پهپاد سریر که در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد از دو جهت قابل بررسی است. یکی شباهت آن به نمونه ای از پهپادهای خارجی و دیگری نوع مأموریت آن که علاوه بر کار شناسایی و نظارت هوایی شامل درگیری هوا به هوا با اهداف دشمن است. همانطور که در گزارش [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/66813"]"کرار؛مهاجم خستگی ناپذیر در برد1000 کیلومتری"[/url] اشاره داشتیم پهپادها با توجه به پرواز در ارتفاعات و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند. دو مزیت اصلی این چنین سامانه ای را می توان کاهش احتمال غافلگیری توسط دشمن با توجه به پرواز دائمی پهپادها و کاهش نقاط کور سامانه های زمین پایه با برقراری پوشش رزمی روی این مناطق بیان کرد. در واقع پهپاد به عنوان یک سکوی هواپایه شناسایی و رزمی همان نقش "گشت هوایی رزمی" را که هواپیماهای شکاری رهگیر سرنشین دار نظیر «اف-4 فانتوم» و «اف-14 تامکت» در دوران دفاع مقدس در کشورمان داشته و هم اکنون نیز در کنار «میگ-29 فالکروم» دارند به عهده خواهد داشت که محدودیت های یک پهپاد از لحاظ حجم و وزن حسگرها و جنگ افزارهای قابل حمل منجر به برآورده شدن درصدی از نیازمندی های یک عملیات گشت هوایی رزمی خواهد شد. البته این کمتر بودن کارایی به نوبه خود با توجه به مزایایی همچون در دسترس بودن تعداد زیاد پهپادها، توان رسیدن به مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار(حتی در صورت اجرای یک تا دو مرحله سوختگیری هوایی توسط جنگنده)، کمتر بودن احتمال شناسایی پهپاد توسط دشمن، ناچیز بودن هزینه هر ساعت پرواز پهپاد در مقایسه با جنگنده های در تحریم و خسارت بسیار کمتر در صورت بروز سانحه یا ساقط شدن پهپاد توسط دشمن(به جای جنگنده) جبران شده و حتی مزیت های حاشیه ای یا محسوس(بسته به توان پهپاد مورد استفاده) ایجاد می کند. بنابراین راهی که با پهپاد سریر در زمینه نبرد هوا به هوا آغاز شده در آینده و با افزایش کیفیت و کمیت سامانه های شناسایی هدف و تسلیحات در دسترس پرنده های بدون سرنشین و نیز بهبود قابلیت های خود پهپاد مورد استفاده به نقطه قوتی در زمینه دفاع هوایی پیشگیرانه در کشور منجر خواهد شد. گفتنی است هر چند برخی کشورهای غربی دستکم یک دهه پیش آزمایشاتی در زمینه مأموریت های هوا به هوا توسط پهپادها انجام داده اند اما کشورمان ایران عملاً جزء معدود کاربران عملی این فناوری و شاید تنها کاربر فعلی این توانمندی پهپادی است. [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321905_138.jpg"]http://www.mashreghn.../321905_138.jpg[/url][/center] [center][b]پهپاد سریر[/b][/center] نکته دیگر در مورد پهپاد سریر یا H-110 که حرف H در ابتدای مشخصه آن، بیشتر پهپاد پدافندی دیگر ایران یعنی «حازم» را به یاد می آورد، شباهت آن با پهپاد «RQ-5 هانتر» ساخت رژیم صهونیستی و توسعه یافته توسط شرکت «نورثروپ-گرومن» آمریکا است. [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321904_616.jpg"]http://www.mashreghn.../321904_616.jpg[/url][/center] [center][b]پهپاد هانتر[/b][/center] به گزارش مشرق، سریر مانند هانتر از یک موتور ملخی پیستونی کشنده در جلو بدنه و یک موتور فشار دهنده در انتهای آن، بال ذوزنقه ای بدون زاویه پسگرایی در لبه حمله و اندکی زاویه پیشگرایی در لبه فرار، محل نصب بال در بالای بدنه، سطوح کنترلی جداگانه روی بال، دم H شکل یا همان دم دوگانه جدا از هم(twin boom)، سطح دم عمودی دارای زاویه به داخل، سطوح کنترلی مشابه روی دم عمودی و افقی و یک جایگاه حمل جنگ افزار زیر هر بال(مشابه نمونه MQ-5 از هانتر) برخوردار است. بنابراین می توان یقین داشت طراحان ایرانی سریر نگاه دقیقی به پهپاد خارجی هانتر داشته اند ضمن اینکه تفاوت هایی در بدنه و خصوصاً مقطع بال نشان از طی کردن مسیر طراحی به صورت مستقل است. شاید شباهت های اشاره شده به دلیل نزدیک بودن قابلیت های نمونه رزمی هانتر به موارد مدنظر طراحان و یا در اختیار داشتن یک یا چند فروند از آن بوده است که در صورت رزمی بودن نمونه غنیمتی از پهپاد هانتر، نسبت به سایر پهپادهای غنیمتی ویژگی خاصی محسوب می شود. [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321904_616.jpg"]http://www.mashreghn.../321904_616.jpg[/url][/center] [center][b]نمونه رزمی پهپاد هانتر[/b][/center] ناگفته نماند بخش های زیادی از طراحی پهپاد هانتر در پهپاد جدید و پیشرفته «هرون» ساخت رژیم صهیونیستی هم به کار رفته است که گویای ارزشمند بودن آن است. اشاره به این نکته هم لازم است که دو موتوره بودن پهپاد سریر منجر به افزایش بقاپذیری و قابلیت اطمینان آن خصوصاً برای پروازهای طولانی و یا در مسیرهای پرخطر و نیز کاهش نیروی مقاوم هوا و وزن پهپاد در مقایسه با حالت نصب دو موتور در اطراف بال و بدنه می شود هر چند که به طور معمول میزان مصرف کلی سوخت با استفاده از دو موتور در مقایسه با یک موتور با سطح مشابه فناوری بیشتر است بنابراین شاید در نمونه های بعدی سریر شاهد استفاده از یک موتور با اطمینان پذیری بسیار بالا و پرقدرت به جای دو موتور فعلی باشیم. [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321906_993.jpg"]http://www.mashreghn.../321906_993.jpg[/url][/center] با توجه به پیشرفت های مهم کشورمان در زمینه مواد و پوشش های جاذب امواج راداری به احتمال زیاد در ساخت سریر نیز از چنین موادی استفاده شده است که در اینصورت به میزان قابل توجهی از بازتاب راداری آن خواهد کاست. هر چند جایگاه حمل جنگ افزار زیر بال سریر که کامل عمودی و بزرگ بوده و در کنار بدنه سریر که دارای مقطع مستطیلی است از اصول پنهانکاری راداری فاصله دارد اما زاویه دار بودن سطح پایدارساز دم(سکان عمودی) آن کمی به کاهش سطح مقطع راداری از پهلو کمک می کند. ناگفته نماند طرح دم H شکل از پراستفاده ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت های سازه ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد. هر یک از دو بخش دم در سریر به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. ارابه فرود جلویی سریر شباهت زیادی به نمونه مورد استفاده در هانتر دارد اما ارابه فرود اصلی آن بر خلاف طرح مورد استفاده در هانتر و نمونه های بومی یعنی شاهد-129 و حتی ابابیل-3 شکلی ساده و مستقیم دارد. به گزارش مشرق، به نظر می رسد سلاحی که در رژه فروردین ماه زیر بال پهپاد سریر مشاهده شد از نوع موشک دوش پرتاب «میثاق-1» باشد. این موشک که طول آن 1.65 متر است در حالت شلیک از روی زمین می تواند به برد 5هزار متر، سقف پرواز 4هزار متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(در حدود 600 متر بر ثانیه در ارتفاع متوسط) دست یابد که قطعاً در صورت شلیک از یک پهپاد این قابلیت های عملکردی افزایش خواهند یافت. [center] [url="http://mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321907_411.jpg "]http://mashreghnews....���������������[/url][/center] [center][b]موشک میثاق-1[/b][/center] این موشک و نمونه های جدیدتر آن سلاح کاملاً کارامدی در برابر بالگردها و بیشتر پهپادهای دشمن، سلاح مناسبی در برابر موشک های کروز و پهپادهای سریع و هواپیماهای جنگنده(در برخی از حالات پروازی آن) خواهد بود. البته استفاده از موشک های سطح به هوای دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در بالگردها دارای سابقه ای طولانی است و اینبار در یک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و هر فروند پهپاد سریر می تواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد. با توجه به ابعاد این موشک و شباهت سریر به پهپاد هانتر می توان طول آن را در حدود 6 تا 7 متر، دهانه بال 8 تا 9 متر و ارتفاع کمتر از دو متر تخمین زد. در صورت مبنا بودن قابلیت های هانتر در طراحی سریر می توان امکان رسیدن به مداومت پروازی 8 تا 12 ساعت، سقف پرواز 3500 تا 5500 متر و میزان حمل بار 80 تا 100 کیلوگرم را برای آن گمانه زنی کرد که در این صورت پهپاد سریر امکان حمل تعداد بیشتری موشک میثاق را خواهد داشت. هر چند احتمال دارد نمونه به نمایش در آمده از سریر، نمونه رزمی نهایی باشد با این وجود آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود که در آینده با بهبود این پهپاد و سامانه های رزمی آن و افزوده شدن قابلیت نبرد هوا به هوا به پهپادهایی نظیر شاهد-129 که با مداوت پروازی بالا سکوی پدافندی هواپایه شایسته ای خواهد بود و نمونه هایی از کرار با سرعت بالا که برای درگیری های سریع با جنگنده های دشمن مناسب است این توانمندی کشورمان گسترده تر شده و حلقه دیگری به زنجیره قدرتمند دفاع هوایی کشورمان برای تمام ساعات شبانه روز اضافه خواهد کرد. [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/213980/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%85%D8%B7%D9%85%D8%A6%D9%86-%D8%A7%D9%81-14-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%AF29-%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]http://www.mashreghn...ه-هوا-گذاشت-عکس[/url]
  19. [quote name='arminheidari' timestamp='1366895175' post='308908'] [quote name='HODHOD' timestamp='1366893883' post='308902'] لطفا یکی از بزرگواران به بنده بگه این چیه؟ [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb__DSC2596.jpg[/img] [/quote] تصویر بزرگتری نداری؟ [/quote] اینم لینکش [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/_DSC2596.jpg"]http://gallery.milit...06/_DSC2596.jpg[/url] البته حدس میزنم برای پاکسازی عوامل شیمیایی باشه درسته؟
  20. لطفا یکی از بزرگواران به بنده بگه این چیه؟ [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb__DSC2596.jpg[/img]
  21. حال اگه من پست داده بودم مدیر محترم تذکر میداد (چند دفعه باید بگم تصاویری که از گالری سایت نیست را لینکشو بزارید )
  22. HODHOD

    اخبار برتر نظامی

    بچه ها دقت کردین میسالو یه مدتیه پیداش نیست؟
  23. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کشورمان ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا است. ارزش این وسایل پرنده در دوران جنگ تحمیلی به طور واضحی بر همگان آشکار گردید و از این رو تعمیر و نگهداری، نوسازی و بهسازی و همچنین افزودن بالگردهای جدید به این ناوگان عظیم پس از جنگ تحمیلی همواره در دستور کار قرار داشته است. در این گزارش به معرفی یک نمونه از بالگردهای سبک که توسط متخصصان کشورمان طراحی شده و در سال های پیش رو به عنوان یک هواگرد بومی وارد مراحل تولید خواهد شد می پردازیم. یکی از اولین تجارب مهم ایران در زمینه ساخت بالگرد به ساخت قطعات و مجموعه های آن برای تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب دیده در جنگ تحمیلی باز می گردد. در کنار این فعالیت ها ساخت قطعات تند مصرف و به مرور سایر قطعات لازم به روش مهندسی معکوس برای عملیاتی نگه داشتن ناوگان بالگردی ایران رکن مهم دیگر در تسلط بیشتر بر ویژگی های فنی این وسیله پروازی شد به طوری که علاوه بر پروازی نگه داشتن بالگردهای مختلف نظامی و غیرنظامی، ده ها فروند بالگرد زمینگیر نیز طی سال های گذشته بازسازی شده و به خط پرواز بازگردانده شد. این فعالیت ها به طور عمده توسط شرکت «پنها (پشتیبانی نوسازی هلیکوپترهای ایران)» انجام شده و مراکز تعمیراتی «هوانیروز» ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بسیار مهمی در این رده از موفقیت ها داشته اند. هر چند در دو دهه گذشته حدود 50 فروند بالگرد نسبتاً سنگین میل-17 و 171 و تعداد انگشت شماری بالگرد اروپایی و غربی به ناوگان نظامی و غیرنظامی کشور افزوده شده اما وجود شرایط تحریم و عدم امکان خرید همه بالگردهای جدید مورد نیاز با مشخصات عملکردی و پروازی مد نظر موجب شد تا متخصصان کشورمان به فکر طراحی و ساخت بالگرد جدید بر مبنای تعاریف بومی افتاده و با مشارکت بخش های مختلف صنعتی و دانشگاهی کار را آغاز کنند. صنایع هوایی «شاهد» یکی از مجموعه های پیشرو در این زمینه بوده که بالگردهای ترابری شاهد274، شاهد278 و رزمی شاهد285 سه محصول تلاش آن است که دو نمونه آخر را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم. همچنین بالگرد سبک دو نفره نیز برای امور آموزشی توسط شرکت پنها طراحی و ساخته شده است. به نظر می رسد شاهد274 که یکی از اولین طرح های بومی بالگرد حمل و نقل محسوب می شود به تولید انبوه نرسیده و در عوض شاهد278 که در آن از بالگرد معروف و پرطرفدار «بل206 جت رنجر» الگو برداری شده و دارای درصد اشتراک بالای قطعات و زیرسامانه ها با آن است موفقتر ظاهر شده، توسط شرکت «هسا(هواپیماسازی ایران)» در اصفهان به تولید انبوه رسیده و چندین فروند از آن به مشتریان نظامی و غیرنظامی تحویل داده شده است. http://www.mashreghn.../302178_995.jpg بالگرد تک موتوره شاهد278 اما تجارب عملیاتی و نیازهای جدید مشتریان لزوم طراحی های جدید خصوصاً برای بهبود قابلیت های توسعه محصول برای کاربردهای متنوع را نشان می داد در نتیجه سه پروژه اصلی بالگردهای سبک 8 و 12 نفره و یک نمونه بالگرد سنگین توسط صنایع دفاعی کشورمان با محوریت پنها تعریف شده است که بالگرد 12 نفره (پنها-1) را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم. بالگرد 8 نفره و دو موتوره سبا248 که می توان آن را با نمونه های بهسازی شده بل206 یعنی بل407، آگوستا 109 و 119 مقایسه کرد در یکی از پرمشتری ترین رده ها در دنیا طراحی شده است. این بالگرد نسبت به اکثر نمونه های همرده در حال خدمت و بالگردهای تولید شده در ایران تاکنون، دارای دو نوآوری طراحی است که شامل ملخ اصلی 4 پره و ملخ دم محصور شده است. به گزارش مشرق، استفاده از ملخ چهار پرّه هر چند پیچیدگی های طراحی، ساخت و تعمیرات را به دنبال دارد که خود گویای پیشرفت متخصصان کشورمان است اما مزایای بسیاری بوجود می آورد از جمله بازدهی بالاتر خصوصاً در پرواز پیمایشی، طول کوتاه تر ملخ ها، عدم نیاز به اجزای متعادل کننده برای پرّه ها، سر و صدای تولیدی کمتر، کاهش ارتعاشات وارد شونده به بدنه، ایجاد نیروی برآی مشابه در سرعت دورانی کمتر ملخ ها، پایداری بالاتر، ایجاد مشخصات مانوری و کنترلی بهتر. بعلاوه در ملخ های چند پرّه، بار کمتری به هر یک وارد می آید که امکان استفاده از مواد و سازه سبکتر در عین افزایش دوام را ایجاد می کند ضمن اینکه در مجموع به افزایش مانورپذیری بالگرد و کاهش اثرات تغییرات ناگهانی باد نیز منجر می شود. http://www.mashreghn.../302177_842.jpg بالگرد 8 نفره بومی سبا248 دم محصور در واقع قرار دادن پره های دم درون یک مجرای حلقوی برای خنثی کردن گشتاور ملخ اصلی با مزیت های فراوان نسبت به طرح های معمول است از جمله امکان کاهش ارتعاشات تا حد بسیار بالا و بهبود خصوصیات آیرودینامیکی به دلیل کاهش اثرات گردابه های نوک پره. از مزیت های دیگر این طرح افزایش ایمنی بالگرد در مراحل نشست و برخاست خصوصاً در فضاهای شهری است. دو موتوره بودن و ظرفیت حمل نفرات بیشتر دو مزیت مهم دیگر سبا248 نسبت به بل206 و شاهد278 است. هرچند وجود موتور دوم، وزن و نیاز به حمل سوخت بیشتر را هم به دنبال دارد اما قابلیت اطمینان بسیار بهتری برای این بالگرد به ارمغان می آورد که آن را برای پرواز در محیط های پرمخاطره مانند مناطق کوهستانی و دریا مناسب می سازد. استفاده گسترده از مواد كامپوزيتي غير فلزي در سبا248، علاوه بر كاهش وزن پرنده و جذب و كاهش انرژي امواج راداري، فوايد ديگري نيز دارد. از آن جمله مي توان به افزایش مقاومت در برابر خستگی، عدم ايجاد خوردگي و زنگ زدگي( كه در فلزات، پديد مي آيد) و در نتيجه امكان كار در محيط هاي گوناگون، جذب و مستهلك كردن ارتعاشات توليدي موتور و همچنين عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت. كاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد كامپوزيتي كه از فلزات سبكتر هستند، باعث افزايش وزن محموله قابل حمل اين پرنده نيز مي شود ضمن اینکه امکان توسعه قابلیت دوام در برابر برخورد گلوله نیز وجود دارد. دو موتوره بودن این طرح و همچنین استفاده از ملخ چهار پره(به دلیل طول کمتر) کاربری آن را برای محیط های دریایی و نشست و برخاست از فضای محدود عرشه کشتی ها مطلوب می سازد زیرا اطمینان حاصله از دو موتور برای عملیات دریایی عمدتاً با یک بالگرد تک موتوره قابل حصول نیست. با توجه به توانمندی کشورمان در ساخت نمایشگرهای پیشرفته چندمنظوره(MFD) که به کاربردها و مزیت های آن در گزارش بالگرد ملی 12 نفره و بالگرد توفان-2 اشاره نموده ایم و در نمونه نمایش داده شده از جنگنده قاهر اف-313 نیز دیده شد باید انتظار استفاده از این سامانه ها را در کابین سبا248 داشته باشیم. علاوه بر نمایشگرهای فوق، تجهیزات مخابراتی نیز در کشور ساخته می شود که شامل انواع بیسیم و رادیوهای VHF/UHF با قابلیت جهش فرکانسی و رمزکننده های خودکار بومی و حد ارتفاع عملکردی بالا است. همچنین تجهیزات هشدار راداری و لیزری و انواع اخلالگرهای فروسرخ و سامانه های فریب دهنده، تجهیزات دید در شب، دوربین های ویدیویی و حرارتی و مسافت یاب لیزری نیز برای بالگردها در کشورمان ساخته شده است. http://www.mashreghn.../302176_752.jpg نمایی از پهلوی سبا248 از دیگر ویژگی های قابل ذکر برای نمونه اولیه سبا248 باید به استفاده از ارابه فرود سورتمه ای(اسکید) اشاره کرد که نیروی مقاوم (پسا/درگ) کمتر نسبت به ارابه فرود چرخدار ثابت و وزن کمتر نسبت به انواع جمع شونده دارد. افزایش مساحت سطوح شیشه ای به کار رفته در کابین خلبان و مسافرین نسبت به نمونه های داخلی و اغلب خارجی همرده ضمن کاهش وزن نسبی، میدان دید بسیار بالاتری به اطراف ایجاد می نماید. درب بزرگ کابین مسافر در هر دو طرف بدنه برای بارگیری بهتر بارهای بزرگ مزیت دارد ضمن اینکه دسترسی آسان به موتور و سامانه های داخلی از طریق دریچه های مناسب تعبیه شده در بدنه فراهم می شود. به گزارش مشرق، دو موتوره شدن سبا248 و تغییراتی در طرح بدنه خصوصاً محفظه قرارگیری موتور و متعلقات ملخ اصلی(که نشان دهنده تلاش برای بهبود شکل آیرودینامیکی بالگرد برای رسیدن به مشخصات عملکردی بهتر است) البته گویای اجرا شدن فرایندهای طراحی و بهینه سازی شکل ظاهری است نه یک مهندسی معکوس ساده از نمونه های داخلی و خارجی. از مشخصات اصلی اعلام شده برای بالگرد سبا248 می توان به بیشینه جرم برخاست 2944.5 کیلوگرم، بیشینه سرعت پیمایشی 287 کیلومتر بر ساعت، نرخ اوجگیری(در سطح دریا)540 متر بر دقیقه، برد نهایی 740 کیلومتر و بیشترین مداومت پروازی 4 ساعت اشاره کرد. به علاوه سقف پرواز ایستا تحت تأثیر زمین (IGE) برای این بالگرد 4267 متر، سقف پرواز ایستا خارج از اثر زمین (OGE) 3352 متر و سقف پرواز نهایی آن 4572 متر است که به کمک دو موتور با بیشینه توان برخاست 650 اسب بخار و بیشترین توان پیوسته 570 اسب بخار برای هر یک از آنها ممکن می شود. بالگرد سبا248 با توجه به فضای کابین مناسب، سرعت بالا، طراحی آیرودینامیکی جدید و بهینه برای بدنه و مانورپذیری بالا عملاً بالگردی چند منظوره است که می تواند در مأموریت های نظامی همچون حمل و نقل نفرات، گشت هوایی و دیده بانی، هدایت آتش و رزمی سبک در محیط های گوناگون مرتفع و گرم، کوهستانی و دریایی که همه آنها با هم در کشورمان ایران وجود دارد به کار گرفته شود. به علاوه کاربردهای غیرنظامی فراوانی مانند تاکسی و آمبولانس هوایی نیز که با توجه به رشد صنعت هوافضا در کشورمان بیش از پیش قابلیت توسعه دارد در محدوده قابلیت های سبا248 می گنجد. سبا248 نشان می دهد سطح توانمندی متخصصان داخلی از مهندسی معکوس که در شاهد278 دیده می شد بسیار فراتر رفته و به رده طراحی بومی از نظر عملکرد، سازه، مکانیزم ها، بدنه و اویونیک رسیده است. تولید انبوه این بالگرد برای افزایش و جایگزینی ناوگان فعلی در سالیان آینده ضمن ایجاد اشتغال، کاهش و قطع وابستگی به خارج و حتی امکان صادرات، سطح بالاتری از توانمندی های عملیاتی را برای بخش های نظامی و غیر نظامی کشور فراهم می کند. http://www.mashreghn...-شد-عکس��������