HODHOD

Members
  • تعداد محتوا

    50
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط HODHOD


  1. دوست عزیز مشاهدات تمدنهای باستان از موجودات فرازمینی یا به قول شما اجنه و تصاویری که از اونها به جای مونده شباهت زیادی به مشاهدان عصر کنونی از فرازمینی ها داره.به عنوان مثال بشقاب پرنده های عصر باستان شباهت بسیاری به یوفوهای عصر حاضر دارد.پس میتوان نتیجه گرفت که این موجودات همان فرازمینی های حال حاضر هستند و از تکنولوژی خاصی استفاده نمیکنند بلکه بواسطه حضور در بعدی دیگر نسبت به بعد ما برتریهایی دارندمثل سرعت بیشتر و حرکات سریعی که قوانین فیزیکی بعد ما را میشکنه و قدرت بیشتر و .....

    10 hours قبل , eshqali گفت:

    این احادیث باید به لحاظ سندی بررسی بشن. البته این هایی که شما اینجا گذاشتید. اما من احادیثی دیدم که برداشت من از اون ها این بود که حیات در دنیا منحصر به کره ما نیست.

    اما این ها دلیل نمی شه که یوفوها همون ها باشن. نشون به اون نشون که توی ایران خودمون هر بار اصطکاک با آمریکا بیشتر می شه اغلب مشاهده یوفوها هم بیشتر می شه.

    دوستمون از نقاشی های باستانی صبحت کردن. به خصوص در مصر و آمریکای جنوبی این موارد دیده می شه. عزیز من اون نقاشی ها از مشاهدات اون افراد از اجنّه هست. نه ارتباط با موجودات فرازمینی!

     

    • Upvote 1

  2. با توجه به اینکه در تصاویر تمدنهای قدیمی مثل مصر اینکاها هند و... تصاویری شبیه سفینه های فضایی کنونی فرازمینی ها یافت میشه پس این برخورد و دیدار چیز جدیدی نیست و میتونه از سیارات دیگه نباشه و بازدید موجوداتی ناپیدا از ابعاد دیگه باشه که بواسطه خصوصیات فیزیولوژی که با بعد خودش تطابق داره مولفه های قدرت و سرعت و همچنین ناپیدا بودن برای ما را با خودش داره.من وقتی فیلمهای علمی تخیلی را نگاه میکنم احساس میکنم نویسندگان یا افرادی که در ارتباط با هالیوود هستند مشخصات این موجودات همانند قدرتهای مافوق بشری و سلاحهای آتشین و سرعت و قدرت زیاد را در اختیار داشتند و در واقع این فیلمها نمایی از جنگهای واقعی از موجوداتی در دنیاهای ناپیدای دیگه داره

    • Upvote 2

  3. شما کدوم پهپاد را سراغ دارین که بتونه با جنگنده درگیر بشه و موفق بشه اونو بزنه؟پهپادی که بتونه همچین کاری بکنه هزینه زیادی داره و تازه درصد موفقیتش هم چندان نخواهد بود.این پهپاد قرار نیست که همیشه از خاصیت موشک بودنش استفاده کنه ،فقط در صورت نیاز به حمله به هواپیمای دشمن از بین میره و تازه چون تو فاز نهایی سرعت بسیار زیادی خواهد داشت زدن اون به این آسانی که شما میگی نیست و از دست دادن اون در مقابل یه جنگنده برای ما مقرون به صرفه خواهد بود.
    • Downvote 1

  4. بسم الله الرحمن الرحیم

     

     

     چیزی که مدتیه ذهنم را مشغول کرده نبرد نا متقارن در هواست.همانطور که میدونید برای نبرد نامتقارن در زمین و دریا به خاطر قابلیت دسترسی آسانتر راهکارهایی اندیشیده شده اما برای برای نبردهای هوایی و مقابله  نا متقارن با اونها کمتر چنین چیزی را میبینیم.ایده ای که در ذهن من شکل گرفت یه نوع پهپاده که به نوعی موشک هم میتونه باشه و دارای دو موتور هستش یه موتور که بنا به نوع ماموریت و استفاده میتونه ملخی(وانکل یا پیستونی) و یا مینی جت باشه (در حالت عادی پرواز)و موتور دیگه که هنگام شلیک اون استفاده میشه در واقع موتور یه موشکه که اون را تبدیل به موشک میکنه و با سرعتی که میگیره و هدایت اون توسط رادارهای زمینی و جستجوگرهای فروسرخ و سیکرو....کار یه موشک را انجام بده و هواپیماهای دشمن را غافلگیر کنه و البته میشه برای حمله به اهداف مهم زمینی هم از اون استفاده کرد.در نظر بگیرین یه موشک فونیکس پرنده.

     

     

    ممکنه که بگین بالهای پهپاد مانع سرعت گرفتن اون میشه،طراحی اون باید به گونه ای صورت بگیره که هنگام شلیک بالهای پهپاد از اون جدا بشن و با بالکهای خود موشک پرواز (شلیک) ادامه پیدا کنه. طراحی بدنه تا حدامکان باید رادارگریز باشه.

     

    مزیتهای پهپاد موشک:

     

    1.به خاطر قیمت پایینتر از دست دادن آن هزینه کتری ایجاد میکنه و همچنن تولید اون

    2.میشه  از اون بعنوان جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری هم انجام بشه که باز هزینه های پرواز یک هواپیمای جنگی را نداره

    3.در مواقع لزوم  تعدادی از اونها میتون کار یک هواپیمای آلرت را انجام بدن.

    4.یک سکوی پرتاب موشک  متحرک با سرعت بالا و اختفای راداری در اختیار دارین.

    5.در صورت استفاده از موتور ملخی تا قبل از پرتاب با توجه به حرارت تولیدی اون تا حدی میتونه از جستجوگرهای حرارتی هم در امان بمونه.

    6.با توجه به حجم مواد مواد منفجره کار اون را هیچ کدام از پهپادهای هم اندازه با اون نمیتونن انجام بدن چون پهپاد در واقع یه موشکه.

    7.همزمان چند تا از اونها میتونن با یک یا چند تا از هواپیماهای دشمن درگیر بشن و این کار را برای اونها خیلی سخت میک

    8.تلفات انسانی در حد صفر

    9. و مزیتهای بیشمار دیگر... icon_cheesygrin

    Taurus_KEPD_350_-_ILA2002.jpg

     

    تصویر صرفا تزیینیست.

    • Upvote 3

  5. یک رسانه روسی روز پنجشنبه با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مقامات روسیه درباره تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران و برخی پنهان‌کاری‌ها در این رابطه به بررسی دلایل این موضوع در گفت‌وگو با یک کارشناس پرداخته است. 

    «محمود شوری»، عضو موسسه تحقیقات راهبردی در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک، دو دلیل را در این زمینه محتمل دانسته است. 

    او می‌گوید: «اول اینکه دو طرف، هنوز در حال انجام رایزنی‌های دو جانبه بر سر این موضوع هستند و هر نشت اطلاعات می‌تواند توافقات را مختل کند. دوم اینکه، روس‌ها در اظهاراتشان بسیار خویشتن‌داری می‌کنند و تا آنجا که من می‌دانم، آنها نمی‌خواهند سرنا را از ته گشاد بنوازند. (ناشیانه عمل کنند).»

    این کارشناسان مسائل دفاعی تصریح کرده در صورتی که روسیه به تعهداتش در قرارداد مربوط به اس 300 عمل کند، جایگاه مثبت این کشور در نزد مردم ایران بهتر هم خواهد شد. 

    روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

    وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

    ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

    دو هفته قبل مقامات روس اعلام کردند که ممکن است تهران سامانه به روزشده‌‌ای را از مسکو دریافت کند. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-300 باید شکایت خود را پس بگیرد.

     

    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/494715/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3-300-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1-%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA


  6. "ما رسیدیم !"

    شاخه داعش در یمن اعلام موجودیت کرد

     

    isis_si5B15D.jpg

     

    شاخه داعش در یمن با انتشار یک کلیپ 9 دقیقه ای رسما اعلام موجودیت نموده و تهدید کرد افراد این شاخه "گلوی حوثی ها را خواهند برید"

     

    فرمانده این شاخه داعش در کلیپ مذکور گفت "ما با مردان تشنه خون آمده ایم تا انتقام سنی ها را بگیریم و زمین های غصب شده را پس بگیریم"

     

    http://rt.com/news/253029-isis-yemen-houthi-sanaa/

    آخرین حربه ی آل یهود توسط بادکنک داعش.

    • Upvote 2
    • Downvote 3

  7. [quote name='gholamii' timestamp='1400094508' post='378375']
    جناب طاها يكى از دوستان در يكى از تاپيك ها فيلم تبليغاتى صدا وسيما رو در خصوص نيروى هوايى آپلود كرده بود كه حدود اكه اشتباه نكنم 7-8 ثانيه, پرواز مدل اف 22 حاضر در رزه رو نشون ميداد.
    [/quote]خوب اگه دارین بزارین تا ما هم ببینیم





  8. مردمی که امروز به رسانه های مختلف «فیلتر شده و فیلتر نشده» و «پارازیت دار و پارازیت ندار» دسترسی دارند، برایشان مهم است بدانند رابطه «حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس» با «بشار اسد رییس جمهور سوریه» از روز اول بحران اجتماعی و بعد تر، آغاز جنگ داخلی تا امروز که سوریه توانسته است سایه تهاجم خارجی را پس بزند، چگونه است؟ مخاطب ایرانی می خواهد بداند، «او» چگونه این قدر راحت به عراق، سوریه و لبنان و روسیه و ترکیه و چین و افغانستان و سایر نقاط جهان سفر می کند.

    مردم می خواهند بدانند چقدر فاصله از آخرین خداحافظی «حاج قاسم» و «حاج رضوان» گذشت و او چگونه خبر شهادت «عماد مغنیه» دوست و فرمانده عملیاتی اش را شنید. مردم می خواهد بدانند، «فرمانده سابق لشگر ۴۱ ثارلله» چگونه برای تششیع پیکر مادرش خود را به ایران رساند. مردم سئوال هایی از این دست در ذهن دارند؛ اما نه نگارنده چنین اطلاعاتی دارد و نه تاملات سیاسی و امنیتی اجازه انتشار مطالبی از این دست را می دهد.




    یعنی شما میخای بگی بوسیله ط.ا خودشو به نقاط مختلف جهان میرسونه؟

  9. [quote name='Goebbels' timestamp='1390111940' post='360228']
    کاری ندارم که یک نیروی سیاسی باشه یا یک کارگردان یا یک تیم ، در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه.

    اصل قضیه این است که برای تکذیب یک مطلب باید کسی که آن مطلب بهش ربط داده شده آگاه باشد وقتی نباشد تکذیب بی معنی است. این موضوع خیلی ساده است.

    حالا این آگاهی از طرف خودش ایجاد میشود یا از طرف دیگران

    برای اینکه به حقیقت ماجرا پی ببرید به دنبال مصاحبه ای مشابه از این کارگردان در سایر نشریات (دنیا) بروید.

    و ببینید که طرف جای دیگری هم گفته من این سریال رو به خواست سیا یا فلان سازمان جاسوسی تهیه کردم یا از این دست مواردی که عنوان شده.
    [/quote]
    وقتی این مصاحبه هدفمند بوده باشد و برای ایران،دیگه دلیلی نداره جای دیگه بره خودشو لو بده.اینکه میشه ضربه زدن به خود.یه مصاحبه اینچنینی را میشه تکذیب کرد اما وقتی چند تا شد دیگه تکذیبش قابل قبول نیست.

  10. [quote name='Goebbels' timestamp='1390110770' post='360225']
    بله! به شرطی که اطلاع داشته باشد ، شما انتظار دارید یک کارگردان امریکایی ماهنامه ها و مجلات ایرانی را مطالعه کند؟!

    آن هم به صورت دقیق و جز به جز؟!
    [/quote]
    در واقع ایشون یه کارگردان نیست،یه نیروی سیاسیه.خودش تنهایی که این کارو انجام نمیده.یه تیمن با یه هدف مشترک.دستگاههای مختلفی هم باهاش همکاری میکنن و مدیریت میشه.
    • Upvote 2

  11. [quote name='Goebbels' timestamp='1390067819' post='360146']
    کاری ندارم که در چه موردی است منتهی این متن رو اگر یک بچه دبستانی هم یکبار بخواند به مسئله ای که شما اشاره کردید خواهد رسید.

    هیچ احمقی منویات خودش را به این صورت در جمع بیان مطرح نمیکند.
    [/quote]
    هر عاقلی هم میتونه مصاحبه خودش را تکذیب کنه. :winking:

  12. [quote name='mahdavi3d' timestamp='1379571734' post='339553']
    [size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]ما بالاخره نفهمیدیم این "آماده پرتاب است" یعنی چه! :) یعنی طی همین روزهای آینده؟ یا طی همین یکی دو ماه آینده، یا طی همین یکی دو فصل جاری یا طی همین یکی دو سال آینده و.. !؟ big_grin [/font][/size]
    [/quote]جناب مهدوی یه موقع هست که شما آماده رفتنی اما وسیله نقلیه گیرت نمیاد.پس ممکنه که ماهواره آماده پرتاب باشه اما پرتابگر آماده نباشه.
    • Upvote 1

  13. [color=#000000][font=tahoma, Arial][size=3][background=rgb(248, 248, 248)]استفاده از دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در یک هواپیمای بدون سرنشین باعث می شود هر فروند پهپاد سریر بتواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد که آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود.[/background][/size][/font][/color]
    [color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]به گزارش [color=#FF0000][b]گروه دفاع و امنیت مشرق[/b][/color]، رژه 29 فروردین ماه سال جاری با نمایش یک نمونه جدید از پهپادهای ایرانی با نام «سریر» یا «H-110» همراه بود که اولین پهپاد کشورمان با قابلیت اجرای درگیری هوا به هوا محسوب می شود و از این لحاظ از نمونه های تقریباً بی نظیر در دنیا به شمار می رود.

    هر چند پهپادها برای یک نیروی دفاع هوایی کاربردهای متنوعی مثلاً در زمینه گردآوری سیگنال دارند اما در این گزارش به اهمیت مأموریت هوا به هوا برای آنها مد نظر است.

    پیش از این کشورمان در برهه های مختلف، شوک های پهپادی زیادی در رسانه های دنیا ایجاد کرده بود که تصویربرداری طولانی مدت از شناورهای رزمی کشورهای مختلف در خلیج فارس از جمله ناوهای هواپیمابر آمریکایی(و حتی عبور از روی آنها) و سالم برگشتن به مبدأ، پرواز طولانی مدت پهپاد ایرانی در اختیار حزب الله در کنار صهیونیست ها و سپس نفوذ به عمق خاک سرزمین های اشغالی و از همه مهمتر به غنیمت گرفتن پهپاد اسرارآمیز آر-کیو-170 و چندین پهپاد دیگر آمریکایی و تولید نمونه های مشابه برخی از آنها از جمله آنهاست.

    در عرصه تولیدات داخلی همانطور که در سلسله گزارش هایی در سال 1390 و همچنین سال گذشته به معرفی انواع پهپادهای ایرانی پرداخته بودیم طیف گسترده ای از پهپادها با پیکربندی و قابلیت های پروازی و عملیاتی مختلف ساخته و به صورت انبوه به نیروهای مسلح کشورمان تحویل داده شده که به عنوان دو نمونه شاخص آنها پهپاد رزمی کرار با موتور جت با برد هزار کیلومتر و سرعت بیش از 900 کیلومتر بر ساعت و قابلیت حمل تسلیحات هوا پرتاب نظیر بمب های نقطه زن و موشک کروز کوتاه برد ضد کشتی و نیز پهپاد شاهد-129 با مداومت پروازی 24 ساعت، برد نهایی 2هزار کیلومتر و قابلیت شلیک موشک هدایت شونده سدید را می توان نام برد.
    [url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321902_951.jpg "]http://www.mashreghn...951.jpg��������[/url]

    [url="http://mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321902_951.jpg"]http://mashreghnews..../321902_951.jpg[/url][/size][/font][/color]

    [center][b]پهپاد سریر مجهز به موشک برای نبرد هوا به هوا[/b][/center]
    اما پهپاد سریر که در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد از دو جهت قابل بررسی است. یکی شباهت آن به نمونه ای از پهپادهای خارجی و دیگری نوع مأموریت آن که علاوه بر کار شناسایی و نظارت هوایی شامل درگیری هوا به هوا با اهداف دشمن است.

    همانطور که در گزارش [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/66813"]"کرار؛مهاجم خستگی ناپذیر در برد1000 کیلومتری"[/url] اشاره داشتیم پهپادها با توجه به پرواز در ارتفاعات و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند. دو مزیت اصلی این چنین سامانه ای را می توان کاهش احتمال غافلگیری توسط دشمن با توجه به پرواز دائمی پهپادها و کاهش نقاط کور سامانه های زمین پایه با برقراری پوشش رزمی روی این مناطق بیان کرد.

    در واقع پهپاد به عنوان یک سکوی هواپایه شناسایی و رزمی همان نقش "گشت هوایی رزمی" را که هواپیماهای شکاری رهگیر سرنشین دار نظیر «اف-4 فانتوم» و «اف-14 تامکت» در دوران دفاع مقدس در کشورمان داشته و هم اکنون نیز در کنار «میگ-29 فالکروم» دارند به عهده خواهد داشت که محدودیت های یک پهپاد از لحاظ حجم و وزن حسگرها و جنگ افزارهای قابل حمل منجر به برآورده شدن درصدی از نیازمندی های یک عملیات گشت هوایی رزمی خواهد شد.

    البته این کمتر بودن کارایی به نوبه خود با توجه به مزایایی همچون در دسترس بودن تعداد زیاد پهپادها، توان رسیدن به مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار(حتی در صورت اجرای یک تا دو مرحله سوختگیری هوایی توسط جنگنده)، کمتر بودن احتمال شناسایی پهپاد توسط دشمن، ناچیز بودن هزینه هر ساعت پرواز پهپاد در مقایسه با جنگنده های در تحریم و خسارت بسیار کمتر در صورت بروز سانحه یا ساقط شدن پهپاد توسط دشمن(به جای جنگنده) جبران شده و حتی مزیت های حاشیه ای یا محسوس(بسته به توان پهپاد مورد استفاده) ایجاد می کند.

    بنابراین راهی که با پهپاد سریر در زمینه نبرد هوا به هوا آغاز شده در آینده و با افزایش کیفیت و کمیت سامانه های شناسایی هدف و تسلیحات در دسترس پرنده های بدون سرنشین و نیز بهبود قابلیت های خود پهپاد مورد استفاده به نقطه قوتی در زمینه دفاع هوایی پیشگیرانه در کشور منجر خواهد شد.

    گفتنی است هر چند برخی کشورهای غربی دستکم یک دهه پیش آزمایشاتی در زمینه مأموریت های هوا به هوا توسط پهپادها انجام داده اند اما کشورمان ایران عملاً جزء معدود کاربران عملی این فناوری و شاید تنها کاربر فعلی این توانمندی پهپادی است.


    [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321905_138.jpg"]http://www.mashreghn.../321905_138.jpg[/url][/center]
    [center][b]پهپاد سریر[/b][/center]
    نکته دیگر در مورد پهپاد سریر یا H-110 که حرف H در ابتدای مشخصه آن، بیشتر پهپاد پدافندی دیگر ایران یعنی «حازم» را به یاد می آورد، شباهت آن با پهپاد «RQ-5 هانتر» ساخت رژیم صهونیستی و توسعه یافته توسط شرکت «نورثروپ-گرومن» آمریکا است.


    [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321904_616.jpg"]http://www.mashreghn.../321904_616.jpg[/url][/center]
    [center][b]پهپاد هانتر[/b][/center]
    به گزارش مشرق، سریر مانند هانتر از یک موتور ملخی پیستونی کشنده در جلو بدنه و یک موتور فشار دهنده در انتهای آن، بال ذوزنقه ای بدون زاویه پسگرایی در لبه حمله و اندکی زاویه پیشگرایی در لبه فرار، محل نصب بال در بالای بدنه، سطوح کنترلی جداگانه روی بال، دم H شکل یا همان دم دوگانه جدا از هم(twin boom)، سطح دم عمودی دارای زاویه به داخل، سطوح کنترلی مشابه روی دم عمودی و افقی و یک جایگاه حمل جنگ افزار زیر هر بال(مشابه نمونه MQ-5 از هانتر) برخوردار است.

    بنابراین می توان یقین داشت طراحان ایرانی سریر نگاه دقیقی به پهپاد خارجی هانتر داشته اند ضمن اینکه تفاوت هایی در بدنه و خصوصاً مقطع بال نشان از طی کردن مسیر طراحی به صورت مستقل است.

    شاید شباهت های اشاره شده به دلیل نزدیک بودن قابلیت های نمونه رزمی هانتر به موارد مدنظر طراحان و یا در اختیار داشتن یک یا چند فروند از آن بوده است که در صورت رزمی بودن نمونه غنیمتی از پهپاد هانتر، نسبت به سایر پهپادهای غنیمتی ویژگی خاصی محسوب می شود.


    [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321904_616.jpg"]http://www.mashreghn.../321904_616.jpg[/url][/center]
    [center][b]نمونه رزمی پهپاد هانتر[/b][/center]
    ناگفته نماند بخش های زیادی از طراحی پهپاد هانتر در پهپاد جدید و پیشرفته «هرون» ساخت رژیم صهیونیستی هم به کار رفته است که گویای ارزشمند بودن آن است.

    اشاره به این نکته هم لازم است که دو موتوره بودن پهپاد سریر منجر به افزایش بقاپذیری و قابلیت اطمینان آن خصوصاً برای پروازهای طولانی و یا در مسیرهای پرخطر و نیز کاهش نیروی مقاوم هوا و وزن پهپاد در مقایسه با حالت نصب دو موتور در اطراف بال و بدنه می شود هر چند که به طور معمول میزان مصرف کلی سوخت با استفاده از دو موتور در مقایسه با یک موتور با سطح مشابه فناوری بیشتر است بنابراین شاید در نمونه های بعدی سریر شاهد استفاده از یک موتور با اطمینان پذیری بسیار بالا و پرقدرت به جای دو موتور فعلی باشیم.


    [center][url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321906_993.jpg"]http://www.mashreghn.../321906_993.jpg[/url][/center]
    با توجه به پیشرفت های مهم کشورمان در زمینه مواد و پوشش های جاذب امواج راداری به احتمال زیاد در ساخت سریر نیز از چنین موادی استفاده شده است که در اینصورت به میزان قابل توجهی از بازتاب راداری آن خواهد کاست.

    هر چند جایگاه حمل جنگ افزار زیر بال سریر که کامل عمودی و بزرگ بوده و در کنار بدنه سریر که دارای مقطع مستطیلی است از اصول پنهانکاری راداری فاصله دارد اما زاویه دار بودن سطح پایدارساز دم(سکان عمودی) آن کمی به کاهش سطح مقطع راداری از پهلو کمک می کند.

    ناگفته نماند طرح دم H شکل از پراستفاده ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت های سازه ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد.

    هر یک از دو بخش دم در سریر به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. ارابه فرود جلویی سریر شباهت زیادی به نمونه مورد استفاده در هانتر دارد اما ارابه فرود اصلی آن بر خلاف طرح مورد استفاده در هانتر و نمونه های بومی یعنی شاهد-129 و حتی ابابیل-3 شکلی ساده و مستقیم دارد.

    به گزارش مشرق، به نظر می رسد سلاحی که در رژه فروردین ماه زیر بال پهپاد سریر مشاهده شد از نوع موشک دوش پرتاب «میثاق-1» باشد. این موشک که طول آن 1.65 متر است در حالت شلیک از روی زمین می تواند به برد 5هزار متر، سقف پرواز 4هزار متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(در حدود 600 متر بر ثانیه در ارتفاع متوسط) دست یابد که قطعاً در صورت شلیک از یک پهپاد این قابلیت های عملکردی افزایش خواهند یافت.


    [center] [url="http://mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/21/321907_411.jpg "]http://mashreghnews....���������������[/url][/center]

    [center][b]موشک میثاق-1[/b][/center]

    این موشک و نمونه های جدیدتر آن سلاح کاملاً کارامدی در برابر بالگردها و بیشتر پهپادهای دشمن، سلاح مناسبی در برابر موشک های کروز و پهپادهای سریع و هواپیماهای جنگنده(در برخی از حالات پروازی آن) خواهد بود.

    البته استفاده از موشک های سطح به هوای دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در بالگردها دارای سابقه ای طولانی است و اینبار در یک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و هر فروند پهپاد سریر می تواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد.

    با توجه به ابعاد این موشک و شباهت سریر به پهپاد هانتر می توان طول آن را در حدود 6 تا 7 متر، دهانه بال 8 تا 9 متر و ارتفاع کمتر از دو متر تخمین زد. در صورت مبنا بودن قابلیت های هانتر در طراحی سریر می توان امکان رسیدن به مداومت پروازی 8 تا 12 ساعت، سقف پرواز 3500 تا 5500 متر و میزان حمل بار 80 تا 100 کیلوگرم را برای آن گمانه زنی کرد که در این صورت پهپاد سریر امکان حمل تعداد بیشتری موشک میثاق را خواهد داشت.

    هر چند احتمال دارد نمونه به نمایش در آمده از سریر، نمونه رزمی نهایی باشد با این وجود آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود که در آینده با بهبود این پهپاد و سامانه های رزمی آن و افزوده شدن قابلیت نبرد هوا به هوا به پهپادهایی نظیر شاهد-129 که با مداوت پروازی بالا سکوی پدافندی هواپایه شایسته ای خواهد بود و نمونه هایی از کرار با سرعت بالا که برای درگیری های سریع با جنگنده های دشمن مناسب است این توانمندی کشورمان گسترده تر شده و حلقه دیگری به زنجیره قدرتمند دفاع هوایی کشورمان برای تمام ساعات شبانه روز اضافه خواهد کرد.

    [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/213980/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%85%D8%B7%D9%85%D8%A6%D9%86-%D8%A7%D9%81-14-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%AF29-%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%B3"]http://www.mashreghn...ه-هوا-گذاشت-عکس[/url]
    • Upvote 9

  14. [quote name='arminheidari' timestamp='1366895175' post='308908']
    [quote name='HODHOD' timestamp='1366893883' post='308902']
    لطفا یکی از بزرگواران به بنده بگه این چیه؟


    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb__DSC2596.jpg[/img]
    [/quote]


    تصویر بزرگتری نداری؟
    [/quote]
    اینم لینکش
    [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/_DSC2596.jpg"]http://gallery.milit...06/_DSC2596.jpg[/url]
    البته حدس میزنم برای پاکسازی عوامل شیمیایی باشه درسته؟

  15. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کشورمان ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگان بالگردی دنیا است. ارزش این وسایل پرنده در دوران جنگ تحمیلی به طور واضحی بر همگان آشکار گردید و از این رو تعمیر و نگهداری، نوسازی و بهسازی و همچنین افزودن بالگردهای جدید به این ناوگان عظیم پس از جنگ تحمیلی همواره در دستور کار قرار داشته است. در این گزارش به معرفی یک نمونه از بالگردهای سبک که توسط متخصصان کشورمان طراحی شده و در سال های پیش رو به عنوان یک هواگرد بومی وارد مراحل تولید خواهد شد می پردازیم.

    یکی از اولین تجارب مهم ایران در زمینه ساخت بالگرد به ساخت قطعات و مجموعه های آن برای تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب دیده در جنگ تحمیلی باز می گردد. در کنار این فعالیت ها ساخت قطعات تند مصرف و به مرور سایر قطعات لازم به روش مهندسی معکوس برای عملیاتی نگه داشتن ناوگان بالگردی ایران رکن مهم دیگر در تسلط بیشتر بر ویژگی های فنی این وسیله پروازی شد به طوری که علاوه بر پروازی نگه داشتن بالگردهای مختلف نظامی و غیرنظامی، ده ها فروند بالگرد زمینگیر نیز طی سال های گذشته بازسازی شده و به خط پرواز بازگردانده شد.

    این فعالیت ها به طور عمده توسط شرکت «پنها (پشتیبانی نوسازی هلیکوپترهای ایران)» انجام شده و مراکز تعمیراتی «هوانیروز» ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بسیار مهمی در این رده از موفقیت ها داشته اند.

    هر چند در دو دهه گذشته حدود 50 فروند بالگرد نسبتاً سنگین میل-17 و 171 و تعداد انگشت شماری بالگرد اروپایی و غربی به ناوگان نظامی و غیرنظامی کشور افزوده شده اما وجود شرایط تحریم و عدم امکان خرید همه بالگردهای جدید مورد نیاز با مشخصات عملکردی و پروازی مد نظر موجب شد تا متخصصان کشورمان به فکر طراحی و ساخت بالگرد جدید بر مبنای تعاریف بومی افتاده و با مشارکت بخش های مختلف صنعتی و دانشگاهی کار را آغاز کنند.

    صنایع هوایی «شاهد» یکی از مجموعه های پیشرو در این زمینه بوده که بالگردهای ترابری شاهد274، شاهد278 و رزمی شاهد285 سه محصول تلاش آن است که دو نمونه آخر را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم. همچنین بالگرد سبک دو نفره نیز برای امور آموزشی توسط شرکت پنها طراحی و ساخته شده است.

    به نظر می رسد شاهد274 که یکی از اولین طرح های بومی بالگرد حمل و نقل محسوب می شود به تولید انبوه نرسیده و در عوض شاهد278 که در آن از بالگرد معروف و پرطرفدار «بل206 جت رنجر» الگو برداری شده و دارای درصد اشتراک بالای قطعات و زیرسامانه ها با آن است موفقتر ظاهر شده، توسط شرکت «هسا(هواپیماسازی ایران)» در اصفهان به تولید انبوه رسیده و چندین فروند از آن به مشتریان نظامی و غیرنظامی تحویل داده شده است.


    http://www.mashreghn.../302178_995.jpg

    بالگرد تک موتوره شاهد278


    اما تجارب عملیاتی و نیازهای جدید مشتریان لزوم طراحی های جدید خصوصاً برای بهبود قابلیت های توسعه محصول برای کاربردهای متنوع را نشان می داد در نتیجه سه پروژه اصلی بالگردهای سبک 8 و 12 نفره و یک نمونه بالگرد سنگین توسط صنایع دفاعی کشورمان با محوریت پنها تعریف شده است که بالگرد 12 نفره (پنها-1) را در گزارش های قبلی معرفی کرده بودیم.

    بالگرد 8 نفره و دو موتوره سبا248 که می توان آن را با نمونه های بهسازی شده بل206 یعنی بل407، آگوستا 109 و 119 مقایسه کرد در یکی از پرمشتری ترین رده ها در دنیا طراحی شده است.

    این بالگرد نسبت به اکثر نمونه های همرده در حال خدمت و بالگردهای تولید شده در ایران تاکنون، دارای دو نوآوری طراحی است که شامل ملخ اصلی 4 پره و ملخ دم محصور شده است.

    به گزارش مشرق، استفاده از ملخ چهار پرّه هر چند پیچیدگی های طراحی، ساخت و تعمیرات را به دنبال دارد که خود گویای پیشرفت متخصصان کشورمان است اما مزایای بسیاری بوجود می آورد از جمله بازدهی بالاتر خصوصاً در پرواز پیمایشی، طول کوتاه تر ملخ ها، عدم نیاز به اجزای متعادل کننده برای پرّه ها، سر و صدای تولیدی کمتر، کاهش ارتعاشات وارد شونده به بدنه، ایجاد نیروی برآی مشابه در سرعت دورانی کمتر ملخ ها، پایداری بالاتر، ایجاد مشخصات مانوری و کنترلی بهتر.

    بعلاوه در ملخ های چند پرّه، بار کمتری به هر یک وارد می آید که امکان استفاده از مواد و سازه سبکتر در عین افزایش دوام را ایجاد می کند ضمن اینکه در مجموع به افزایش مانورپذیری بالگرد و کاهش اثرات تغییرات ناگهانی باد نیز منجر می شود.


    http://www.mashreghn.../302177_842.jpg


    بالگرد 8 نفره بومی سبا248


    دم محصور در واقع قرار دادن پره های دم درون یک مجرای حلقوی برای خنثی کردن گشتاور ملخ اصلی با مزیت های فراوان نسبت به طرح های معمول است از جمله امکان کاهش ارتعاشات تا حد بسیار بالا و بهبود خصوصیات آیرودینامیکی به دلیل کاهش اثرات گردابه های نوک پره. از مزیت های دیگر این طرح افزایش ایمنی بالگرد در مراحل نشست و برخاست خصوصاً در فضاهای شهری است.

    دو موتوره بودن و ظرفیت حمل نفرات بیشتر دو مزیت مهم دیگر سبا248 نسبت به بل206 و شاهد278 است. هرچند وجود موتور دوم، وزن و نیاز به حمل سوخت بیشتر را هم به دنبال دارد اما قابلیت اطمینان بسیار بهتری برای این بالگرد به ارمغان می آورد که آن را برای پرواز در محیط های پرمخاطره مانند مناطق کوهستانی و دریا مناسب می سازد.

    استفاده گسترده از مواد كامپوزيتي غير فلزي در سبا248، علاوه بر كاهش وزن پرنده و جذب و كاهش انرژي امواج راداري، فوايد ديگري نيز دارد. از آن جمله مي توان به افزایش مقاومت در برابر خستگی، عدم ايجاد خوردگي و زنگ زدگي( كه در فلزات، پديد مي آيد) و در نتيجه امكان كار در محيط هاي گوناگون، جذب و مستهلك كردن ارتعاشات توليدي موتور و همچنين عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت.

    كاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد كامپوزيتي كه از فلزات سبكتر هستند، باعث افزايش وزن محموله قابل حمل اين پرنده نيز مي شود ضمن اینکه امکان توسعه قابلیت دوام در برابر برخورد گلوله نیز وجود دارد.

    دو موتوره بودن این طرح و همچنین استفاده از ملخ چهار پره(به دلیل طول کمتر) کاربری آن را برای محیط های دریایی و نشست و برخاست از فضای محدود عرشه کشتی ها مطلوب می سازد زیرا اطمینان حاصله از دو موتور برای عملیات دریایی عمدتاً با یک بالگرد تک موتوره قابل حصول نیست.

    با توجه به توانمندی کشورمان در ساخت نمایشگرهای پیشرفته چندمنظوره(MFD) که به کاربردها و مزیت های آن در گزارش بالگرد ملی 12 نفره و بالگرد توفان-2 اشاره نموده ایم و در نمونه نمایش داده شده از جنگنده قاهر اف-313 نیز دیده شد باید انتظار استفاده از این سامانه ها را در کابین سبا248 داشته باشیم.

    علاوه بر نمایشگرهای فوق، تجهیزات مخابراتی نیز در کشور ساخته می شود که شامل انواع بیسیم و رادیوهای VHF/UHF با قابلیت جهش فرکانسی و رمزکننده های خودکار بومی و حد ارتفاع عملکردی بالا است. همچنین تجهیزات هشدار راداری و لیزری و انواع اخلالگرهای فروسرخ و سامانه های فریب دهنده، تجهیزات دید در شب، دوربین های ویدیویی و حرارتی و مسافت یاب لیزری نیز برای بالگردها در کشورمان ساخته شده است.


    http://www.mashreghn.../302176_752.jpg

    نمایی از پهلوی سبا248



    از دیگر ویژگی های قابل ذکر برای نمونه اولیه سبا248 باید به استفاده از ارابه فرود سورتمه ای(اسکید) اشاره کرد که نیروی مقاوم (پسا/درگ) کمتر نسبت به ارابه فرود چرخدار ثابت و وزن کمتر نسبت به انواع جمع شونده دارد.

    افزایش مساحت سطوح شیشه ای به کار رفته در کابین خلبان و مسافرین نسبت به نمونه های داخلی و اغلب خارجی همرده ضمن کاهش وزن نسبی، میدان دید بسیار بالاتری به اطراف ایجاد می نماید. درب بزرگ کابین مسافر در هر دو طرف بدنه برای بارگیری بهتر بارهای بزرگ مزیت دارد ضمن اینکه دسترسی آسان به موتور و سامانه های داخلی از طریق دریچه های مناسب تعبیه شده در بدنه فراهم می شود.

    به گزارش مشرق، دو موتوره شدن سبا248 و تغییراتی در طرح بدنه خصوصاً محفظه قرارگیری موتور و متعلقات ملخ اصلی(که نشان دهنده تلاش برای بهبود شکل آیرودینامیکی بالگرد برای رسیدن به مشخصات عملکردی بهتر است) البته گویای اجرا شدن فرایندهای طراحی و بهینه سازی شکل ظاهری است نه یک مهندسی معکوس ساده از نمونه های داخلی و خارجی.

    از مشخصات اصلی اعلام شده برای بالگرد سبا248 می توان به بیشینه جرم برخاست 2944.5 کیلوگرم، بیشینه سرعت پیمایشی 287 کیلومتر بر ساعت، نرخ اوجگیری(در سطح دریا)540 متر بر دقیقه، برد نهایی 740 کیلومتر و بیشترین مداومت پروازی 4 ساعت اشاره کرد.

    به علاوه سقف پرواز ایستا تحت تأثیر زمین (IGE) برای این بالگرد 4267 متر، سقف پرواز ایستا خارج از اثر زمین (OGE) 3352 متر و سقف پرواز نهایی آن 4572 متر است که به کمک دو موتور با بیشینه توان برخاست 650 اسب بخار و بیشترین توان پیوسته 570 اسب بخار برای هر یک از آنها ممکن می شود.

    بالگرد سبا248 با توجه به فضای کابین مناسب، سرعت بالا، طراحی آیرودینامیکی جدید و بهینه برای بدنه و مانورپذیری بالا عملاً بالگردی چند منظوره است که می تواند در مأموریت های نظامی همچون حمل و نقل نفرات، گشت هوایی و دیده بانی، هدایت آتش و رزمی سبک در محیط های گوناگون مرتفع و گرم، کوهستانی و دریایی که همه آنها با هم در کشورمان ایران وجود دارد به کار گرفته شود.

    به علاوه کاربردهای غیرنظامی فراوانی مانند تاکسی و آمبولانس هوایی نیز که با توجه به رشد صنعت هوافضا در کشورمان بیش از پیش قابلیت توسعه دارد در محدوده قابلیت های سبا248 می گنجد.

    سبا248 نشان می دهد سطح توانمندی متخصصان داخلی از مهندسی معکوس که در شاهد278 دیده می شد بسیار فراتر رفته و به رده طراحی بومی از نظر عملکرد، سازه، مکانیزم ها، بدنه و اویونیک رسیده است. تولید انبوه این بالگرد برای افزایش و جایگزینی ناوگان فعلی در سالیان آینده ضمن ایجاد اشتغال، کاهش و قطع وابستگی به خارج و حتی امکان صادرات، سطح بالاتری از توانمندی های عملیاتی را برای بخش های نظامی و غیر نظامی کشور فراهم می کند.

    http://www.mashreghn...-شد-عکس��������

    • Upvote 3

  16. [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/thumb_Besmellah_06.png[/img][/center]
    [center][url="http://www.mashreghnews.ir/fa/1392#"]به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق،[/url][color=#000000][font=Tahoma,Arial][size=3] دژ قلعه رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. [/size][/font][/color]

    [color=#000000][font=Tahoma,Arial][size=3]برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند.این قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد. دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته شده است.[/size][/font][/color][/center]

    [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/IMG_2330_the_spider1-lowres_cop_copy~1.jpg[/img][/center]
    [center]
    [color=#000000][font=Tahoma,Arial][size=3]فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان ۲۵کیلومتر وتا ماسوله ۴۵کیلومتروتا شفت ۲۰کیلومتر است.اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن 25 کیلومتر و تا ماکلوان تقریبا 35 کیلومتر و تا ماسوله 60 کیلومتر است.[/size][/font][/color][/center]
    [center][color=#000000][font=Tahoma,Arial][size=3]در جهت شمال غرب قلعه، رودخانه ای به همین نام جاری است که از ارتفاعات پشت کوه و ماسوله داغ تالش - حد فاصل استان گیلان و زنجان - سرچشمه می گیرد. ارتفاع قلعه از شهر رشت 680 متر است.
    در جهت شمالی قلعه، رودخانه ای به نام قلعه ی رودخان وجود دارد که با باران اندکی هم آب آن دو برابر می شود، به طوری که آب نسبتا زیاد این رودخانه در گذشته مانع حرکت سربازانی بوده که به طرف این قلعه می رفته اند.
    جنگل های انبوه قدیمی نیز مانع دیگری برای حرکت مردان جنگلی بوده است، به همین خاطر این دژ در دوران آبادانی ممتد خود کمتر مورد حمله ی متجاوزین قرار گرفته است.
    در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است. بر روی کتیبه سردر ورودی قلعه که اکنون در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود٬ درج شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.
    امیره حسام الدین دباج فومنی (مظفرالسلطان)، فرمانروای بیه‌پس اولین قدرت منطقه‌ای بود که از اطاعت از صفویان سرپیچی کرد، و قلعه رود خان را بازسازی کرد تا از آنجا به مقاومت بپردازد ولی موفقیتی به دست نیاورد و به دربند گریخت و نهایتاً دستگیر و در تبریز اعدام شد.[/size][/font][/color][/center]
    [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/IMG_2330_the_spider1-lowres_cop_copy~0.jpg[/img][/center]
    [center][color=#000000][font=Tahoma,Arial][size=3]قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده و در کنار آن رودخانه‌ای با همین نام جاری است.
    قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است.
    قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.
    [b]بخش غربی[/b]
    شامل دروازه ی ورودی، چشمه، حوض، آب انبار و سردخانه، حمام، آب ریزگاه، شاه نشین و تعدادی واحد مسکونی که به وسیله ی برج و باروهایی محصور شده اند. قلعه کلا دارای دو ارگ و شانزده قراول خانه است.
    ارگ یا شاه قلعه در دو طبقه و از آجر ساخته شده؛ قراول خانه ها به صورت دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد مسلط بر محیط اطراف است. در ورودی یا دروازه ی قلعه، شمالی است و در دو طرف آن دو برج توپر بسیار عظیم ساخته شده است که در گذشته بر بالای آن سنگ نبشته ای نصب بود که اکنون در موزه ی رشت نگهداری می شود.[/size][/font][/color]
    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/Peru08~0.jpg[/img]
    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/nazca-lines-map~0.jpg[/img]

    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/nasca002~0.jpg[/img]
    [/center]

    [center][b]بخش شرقی:[/b]مساحت بخش شرقی کمتر از بخش غربی است. بناهای موجود در آن بیشتر جنبه ی نظامی داشته و شامل دروازه ی ورودی جداگانه با دو برج بزرگ، زندان، تعدادی واحد مسکونی و در اضطراری (دزد در) است.
    در دیوار شمالی و جنوبی قلعه و در فواصل نامنظم، برج هایی است که بالای آن ها اطاق های هشت ضلعی، از آجر ساخته شده و در دیوارها، منافذ و ترکش هایی برای دیده بانی و برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی، تعبیه شده است.
    از وجوه جالب توجه در معماری قلعه رودخان، کاربرد طاق های جناغی و انواع مختلف آن و نیز طرح های آجرکاری و سنگ چینی است که نشان از دقت نظر سازندگان آن دارد.[/center]
    [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10228/nazca~0.jpg[/img][/center]
    [center]
    [/center]
    [center]۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند.
    لازم به ذکر است که در طول تاریخ قلعه، هیچ‌گاه دشمنی به آن نفوذ نکرده و نتوانسته آن را فتح کند.
    چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه‌ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد)یاتغییر یافته آن به نام قلعهٔ رودخان خوانده می‌شود. این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده میشود.
    سپس به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است. این قلعه در دوران‌های تاریخی به نام‌های «قلعهٔ هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است.
    قلعه رودخان از نظر زمین‌شناسی در منطقه‌ای بنا شده که در تقسیم‌بندی زمین‌شناسی به مجموعه گشت شهرت دارد و طبق بررسی‌های اشتوکلین شامل دو فاز دگرگونی است.
    اولی مربوط به پرکامبرین-پالئوزوئیک با شدت دگرگونی بالا است و دیگری به زمان مزوزوئیک و با شدت دگرگونی پایین مطلق است. با توجه به گزارش‌های زمین‌شناسی، احتمال وجود ذخایر آهن در این منطقه بالا است.
    شواهدی برای فعالیت معدن کاری باستانی در این منطقه گزارش شده است. ازجملهٔ آن‌ها پس‌مانده‌های ذوب در این منطقه‌است.[/center]
    [center][url="http://dalahoo.us/news/mi_ax/AxSlideShow/1391/10/1494.jpgبا"]با[/url] اینکه قلعه رودخان مدت ها تخت سلطنت و مرکز حکمرانی حکام گیلانی بیه پس بوده، در متون تاریخی و جغرافیایی گیلان تا قبل از قرن دهم هجری نامی از این قلعه به میان نیامده. تنها «عبدالفتاح فومنی» در کتاب تاریخ گیلان یک بار از کوه قلعه رودخان یاد می کند و می نویسد:
    «... امیره شاهرخ و کامیاب، پسران امیره سالار و بنی اعمام حسین خان بودند که به دستور حسن خان کهدمی در کوه قلعه رودخان کشته شدند...»

    [b]پوشش گیاهی:[/b]جنگل قلعه رودخان شامل قسمتی از ارتفاعات و میان بند محدودی منابع طبیعی استان گیلان و منطقه ی حفاظتی منابع حفاظتی منابع طبیعی فومن و جنگل های ماکلوان بوده که دارای عناصر درختی و درختچه های مانند گلابی وحشی، لیلکی، خرمندی، ممرز، تمشک، آلوچه وحشی، ازگیل آقطی، آلوچه و گیلاس وحشی و درختان راش، افرا، عذرا، لیلکی اوجا، خرمالو و انجیر وحشی، گیاهان گل بنفشه، پونه و کاسنی که کاربرد دارویی دارند و پوشش گیاهی برای چرای دام می باشد. تیپ های جنگلی محدودی نیز شامل توسکا، ممرزستان و راشستان سرخدار است.
    [b]حیات جانوری[/b]
    شغال، روباه، گراز، خرس قهوه ای
    خرس قهوه ای را می توان بزرگ ترین پستاندار استان گیلان دانست. طول بدن این حیوان تا 2 متر و وزن آن تا 400 کیلوگرم می رسد. این جانور که در کلیه ی نقاط جنگلی استان وجود دارد غذای خود را از قسمت سبز گیاهان، میوه ها، حشرات و مهره داران کوچک تامین می کند. با توجه به خسارت ها و مزاحمتی که خرس قهوه ای از طریق شکستن شاخه ی درختان و تخریب مزارع به بار می آورد، روستاییان و جنگل نشینان نسبت به خرس قهوه ای تنفر و کینه ای زاید الوصف دارند.
    زیرا این حیوان با شکستن شاخه ی درختان و تخریب مزارع خسارت زیادی را به آنان وارد می سازد. خرس ها معمولا به انسان ها حمله نمی کنند مگر آنکه زخمی شوند یا کسی بطور ناگهانی در مقابل آن ها ظاهر شود.
    گونه ی شغال از خانواده ی سگسانان است که کفتار و گرگ کوچک تر و از روباه بزرگ تر می باشد. این جانور شب فعال که اغلب به صورت گروهی حرکت می کند از پستانداران کوچک مثل خرگوش، مار، مارمولک، پرندگان اهلی و وحشی تغذیه می کند و غذاهای گیاهی مثل خربزه، هندوانه و انگور نیز باب طبع او می باشد. شغال در قسمت های جلگه ای و ساحلی استان گیلان فراوان مشاهده می شود. این جانور هم خسارت های قابل توجهی به روستاییان وارد می کند.

    [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/203830/%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B9%DA%A9%D8%B3 "]http://www.mashreghn...���������������[/url][/center]
    • Upvote 6