bayandar

Members
  • تعداد محتوا

    35
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

تمامی ارسال های bayandar

  1. حداقل برخورد با چنین افرادی تیرباران است. اگر قرار باشه هر درجه دار الاغی در هر رده نظامی برای خودش تصمیم بگیره که دیگه واویلا! اگر من مافوق این فرد بودم به کمتر از تیرباران رضایت نمیدادم.
  2. bayandar

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    مگه ما از آمریکا دفاع کردیم! خوب مساله ما هم اینجاست که یه عده وطن فروش و خودفروش دوره افتادن میگن بعله! پوتین در مورد بمب شیمیایی سوریه فلان گفت و از سوریه دفاع کرد، و چنین کرد. درحالیکه همه میدونن اگر استعداد آقای پوتین برای جنایت ازاستالین بیشترنباشه، کمترهم نیست. ظلم هایی هم که دریک قرن گذشته روسیه به کشور ما کرده هزاربرابر آمریکا است.
  3. bayandar

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    1. تمام عالم و آدم میدونند که آقای پوتین افسر ک.گ.ب بوده اند. حالا اگرکسی میخواد سرشو بکنه زیر برف به خودش مربوطه. 2. نمیدانستیم که برد خمپاره به چندصد کیلومتر میرسه و صدام میتوانست با خمپاره سردشت و حلبچه و فاو رو بمباران شیمیایی کنه! 3. صحبت بنده صرفا مقایسه عملکرد روسیه و آمریکا در جنگ ایران و عراق بود و تناسب موضع گیری دوستان نسبت به این دوکشور،همین وبس! 4. دشمنی با گرگ، دوستی با شغال رو توجیه نمیکنه! متاسفانه سوریه قربانی زد و بند و کشمکش منفعت طلبانه آمریکا و استالین نوین روسیه شد و بلایی که این دو کشور به سر سوریه آوردند درتاریخ فراموش نخواهد شد.
  4. bayandar

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    [quote name='bigdelimohamad9' timestamp='1377588440' post='333159'] شوروی هر چی به عراق داد دیگه شیمیایی نداد ! تمام تسلیحات کشتار جمعی عراق از شیمیایی و میکروبی گرفته تا ناپالم و بمب های خوشه ای محصول کشورهای عضو ناتوی فرانسه و آلمان غربی و ایتالیا و بلژیک و هلند بودن که بدون اجازه مستقیم امریکا شیر خشک و جوهر چاپ هم صادر نمی کنن چه برسه به اسلحه. [/quote] صدام با چه هواپیماهایی روی سردشت و حلبچه بمب شیمایی انداخت و نقشه و تکنولوژی ساخت بمب رو چه کسی به صدام داده بود؟! در مورد خود مواد هم بحث های زیادی شده و کشورهای اروپایی انکار کرده اند. البته گور بابای همشون، چه آمریکا و غرب و چه روسیه و چین. من که تعصبی روی هیچکدام ندارم. [quote name='reza2250' timestamp='1377588008' post='333156'] ببخشید مگه شوروی اون کار ها رو انجام نداد؟ [/quote] حکومت مرکزی شوروی این کار رو انجام داد یعنی روسیه و نه اقمار آن. حزب فعلی روسیه واحد دنباله همان حزب کمونیست شوروی است و استالین نوین این کشور یعنی جناب پوتین و دیگر دوستانشان نیز در زمان شوروی افسران ک.گ.ب بوده اند و مستقیما در کمک به صدام مشارکت داشته اند. دلیل ناروهایی هم که الان به ایران میزنند همان احساسات بازمانده از دوران شوروی است....
  5. bayandar

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    روسیه چطور؟! روسیه که امروز از کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه ناراحت شده، از حمله شیمیایی صدام به ایران حمایت نمیکرد؟! تا آنجایی که من میدونم 90 درصد از تسلیحات عراقی مثل موشک های اسکاد، بمب ها و جنگنده های نیروی هوایی مثل میگ 23 و سوخو 24 و دیگر سلاح هایی که صدام با آنها مردم ایران رو میکشت و شیمیایی میزد رو روسیه به این رژیم داده بود.حالا چطور شده که دوستان با بزرگترین حامی قاتل مردم ایران(روسیه) همپیاله شدن؟! و یک احتمال در مورد اینکه آمریکا ازحمله شیمیایی با خبر بوده و جلوی اون رو نگرفته رو کردن پیراهن عثمان؟! به نظر بنده همین که آمریکا در جنگ ایران و عراق حداقل در 5 سال اول بیطرف ماند و تا آخرجنگ نیز هیچ سلاحی به عراق نفروخت (آن هم با وجود رفتارهایی که ماکرده بودیم) نشانه بزرگواری آمریکا بوده است.
  6. bayandar

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    [b]بدنبال کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق، روزنامه " المهدی " مصاحبه ای را با آیت الله کاشانی انجام داد و از جمله خبرنگار این روزنامه از آیت الله پرسید: [/b] [b]"آیا عقیده دارید که دکتر مصدق برای برقراری رژیم جمهوری فعالیت میکرد؟".[/b] [b]آِیت الله کاشانی پاسخ میدهد:[/b] [b]"[color=#FF0000] آری، برای برقراری جمهوریت میکوشید. مصدق ۴ ماه قبل می خواست که شاه را از ایران اخراج نماید ولی من نامه ای به شاه نوشته و از او خواستم که از مسافرت خودداری نماید و شاه هم موقتأ از فکر مسافرت منصرف شد. یک هفته قبل، مصدق شاه را مجبور کرد که ایران را ترک نماید اما شاه با عزت و محبوبیت روز بعد بازگشت. در اینجا ملت شاه را دوست دارند و رژِیم جمهوری مناسب ایران نیست[/color]". [/b] [b]بدنبال آن خبرنگار در مورد مجازات دکتر مصدق از آیت الله کاشانی سئوال می کند و آیت الله جواب میدهد:[/b] [b]" طبق شرع شریف اسلامی مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش در جهاد خیانت کند مرگ است".[/b] [b]منبع : " مجموعه ای از مکتوبات، سخنرانی ها و پیامهای آیت الله کاشانی گرد آورده ی محمد دهنوی انتشارات چاپخش[/b]
  7. bayandar

    اخبار برتر نظامی

    [quote name='EMP' timestamp='1376424893' post='329687'] [b]توضیح مترجم:[/b] تشعشع این رادارهای برد بسیار بلند برای سلامت مردم کشوری مانند قطر می تواند خطرناک باشد. اما هدف قطر علاوه بر مسائل نظامی می تواند بدست گرفتن ترافیک هوایی کل منطقه و سرازیر کردن درآمدهایی که باید فرودگاه امام خمینی می داشت و اکنون به دلیل تکمیل نکردن آن فرودگاههای امارات دارند به قطر نیز باشد. علاوه بر این قطر ممکن است که در مقابل این جاسوسی راداری مبالغ خوبی هم بتواند از اروپا و اسرائیل و آمریکا دریافت بکند و این درآمد را هم از چنگ ترکیه خارج بکند. علاوه بر این با چنین راداری قطر به دنبال پیدا کردن وزنه و ساخت اهمیت استراتژیک برای خود است. البته آفت چنین سیستمی موشکهای کروز ضد رادار است که تکنولوژی بالایی هم ندارند. [/quote] 1- این رادارهای برد بلند را در مناطق غیر مسکونی مثل بیابان ها میگذارند و خطری برای سلامت انسان ها ندارند. 2- این رادارهای برد بلند نمی توانند پوشش دهنده ترافیک هوایی باشند به دلایل روشن! 3- رادار های ثابت مثل AN/FPS-132 درون یک پوشش بتنی ضد انفجاری قرار میگیرند که آن ها را در مقابل موشک های ضد رادار مصون میکند + حفاظتهای پدافندی دیگر.
  8. جناب 100 من که متوجه نشدم شما چی گفتید و منظورتان چیست، اما پیرامون مشکلات کشور سعی کنید به علت بپردازید و نه معلول. اگر آمریکا بزرگترین مشکل و علت العلل است، چرا برای ما هست و برای انبوهی از کشورها نیست؟! و یا چرا این مشکل امروز به مراتب بیشتر از 10 سال پیش است؟! 10 سال پیش ما فقط با ایالات متحده و اسرائیل مشکل داشتیم، اما الان با کانادا و اروپا و خاورمیانه و شرق آسیا و آسیای میانه و بخشی از آمریکای لاتین در نبرد و کشمکش هستیم. لاجرم تمامی جهان را تحت الحفظ ایالات متحده میدانید؟! و اما اینکه فرمودید این خود برنامه آمریکا است، توجه داشته باشید که این بحث (یعنی مذاکره با آمریکا) از زبان خود بزرگان حاکمیت و رسانه های آنان مطرح میشود. در حالی که اپوزیسیون داخلی و خارجی مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی رد کرده اند.
  9. چند صباحی است بدون اینکه کسی از منتقدان و یا مخالفان و یا .... صحبت از مذاکره با آمریکا کرده باشد، حضرات حاکمیتی مدام پیرامون این مساله سخن میگوییند، یکی شرط و شروط میگذارد و یکی رد می کند! گویی که خیلی مشتاق داغ شدن بحث مذاکره با آمریکا هستند. امیدوارم که افراطی کاری های پیشین به ترکمانچای ها و گلستان های جدید ختم نشود.
  10. bayandar

    Russian air force puts X-38 air-to-surface missile into service

    چرا خارجی نوشته؟! من که خارجی بلد نیستم بخونم....
  11. خوب البته طبق مبانی آزادی بیان و عقیده و تبلیغ هر کسی مختار است که دشمن خود را انتخاب کند و درباره آن تبلیغ کند و شاید به گفته شما دارای منافعی نیز باشد. اما آنچه قابل قبول نیست توجیه و تئوری پرازی رفتارهای ناموجه و تباه کننده با استفاده از این دشمن خارجی است. به فرض مثال دولت انگلیس، ایران را دشمن خود میداند و دائما براین مساله اصرار میکند و در باره آن تبلیغ می کند، اما از آن طرف فردی به نام جرج گالوی که ماهیانه هزاران دلار از دولت ایران حقوق دریافت می کند(به خاطر مجری گری در پرس تی وی)، نماینده پارلمان انگلیس است و کسی هم به او کاری ندارد! آن "دشمن خارجی" که منظور من بود، همان دشمنی است که تولستوی درفصل آخر کتاب "جنگ و صلح" به آن اشاره میکند و نه آن دشمنی که در کتاب تاریخ تمدن توصیف شده است.
  12. بیگانه هراسی و ایجاد "دشمن خارجی" همواره در طول تاریخ یک استراتژی بسیار کارآمد ومحبوب برای تسلط بر یک جامعه و یا یک مجموعه بوده است و در داستان فاخر قلعه حیوانات نیز این استراتژی به شکلی هنرمندانه به قلم کشیده شده است. وقتی که شما دشمنی بسیار خونخوار با ماهیتی مترصد فرصت برای نابودی کامل کشورتون ایجاد کنید(حداقل در ذهن مردم) و ادای مبارزه با این دشمن خونخوار و حمایت از مردم درمقابل آن را در بیاورید، این مقوله چندین فایده بزرگ برای شما خواهد داشت: 1. نخست این که بخشی هایی از اذهان ساده لوح توده ها جذب شما خواهد شد و با این تلقی که شما ناجی آنها هستید، شما را ستایش خواهند کرد. سخنرانی و سخنوری در باب ایستادگی قهرمانانه در مقابل دشمن دارای جذابیت زیادی برای توده هاست و در وقت نیاز می تواند باب مظلومیت نمایی نیز باشد.مثلا وقتی که شما مورد انتقاد دیگران قرار گرفتید، میتوانید دلیل انتقادات و هجمه ها را ایستادگی در مقابل دشمن معرفی کنید. 2. اگر در داخل جامعه به دلیل سوءمدیریت و یا بی کفایتی و ناتوانی شما مشکلی رخ داد، می توان این مشکل را به دشمن وتوطئه های آن نسبت داد و از زیر بار پاسخگویی و مسئولیت پذیری شانه خالی کرد.حتی میتوان با مدیریت درست صحنه از بی کفایتی خود کسب محبوبیت کرد! 3. با منتسب کردن مخالفان خود به دشمن و تلقی کردن اعمال آنان به عنوان "خدمت به دشمن"، می توان مخالفان تاج و تخت خود را قلع و قمع کرد، چرا که آنان به دشمنان و بیگانگان کمک می کنند تا بر جامعه مسلط شوند و مردم را تباه و بدبخت کند. بنابراین در چنین شرایطی وظیفه تاریخی و اخلاقی و ملی شما حکم می کند که مخالفان خود را هرچند که دارای پایگاه مردمی باشند نابود کنید و کسی نیز نمیتواند شما را به این خاطر سرزنش کند. 4. و...... لذا اگر به ادبیات و منش حکومت های خودکامه ای همچون کره شمالی نگاه کنید، میبینید که واژه "دشمن" از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است! چرا که این دشمن منافع بی بدیلی برای آنها خواهد داشت و اگر دشمنی این دشمن پایان یابد، منافع زیادی را از دست خواهند داد.
  13. نخستین لایه دفاعی قدرتمند در مقابل ارتش عراق، لشکر 92 زرهی و کلاه سبزها بودند که در هفته های بعدی یگان هایی از دیگر لشکرهای ارتش مثل لشکر 77 خراسان و نیز افسران دانشگاه امام علی به نیروهای خط مقدم پیوستند.
  14. در 6 ماه نخست جنگ حداقل 80 درصد از بار مقابله با ارتش بعثی در مناطق جنوب غربی به عهده لشکر 92 زرهی اهواز بود. لشگر 92 زرهی اهواز به تنهایی در مقابل 6 لشگر زرهی عراق ایستاد و خوزستان را از خطر سقوط حتمی نجات داد. سرلشکر شهید علی منفرد هم فرماندهی این لشکر را بر عهده داشت که در حین دفاع از آبادان در کنار تیپ دوم این لشکر، به شهادت رسید. لشکر 92 زرهی اهواز به گردن تمام ایران حق دارد، گرچه آنقدر مظلوم هستند که حتی کاربران یک انجمن نظامی هم آنها را نمی شناسند. در مورد دفاع از خرمشهر هم به گفته خود فرماندهان جنگ اگر تکاورن دریایی نبودند، مقاومت 33روزه خرمشهر به مقاومت 3 روزه خرمشهر تبدیل می شد.
  15. [quote name='ghermez' timestamp='1355576442' post='288651'] [quote name='SAEID' timestamp='1355574587' post='288646'] دوستان لطفا موضوع رو شلوغ و متشنج نکنند. برای بار آخر عرض می کنم که این سایت همانطور که از نامش پیداست درباره مباحث نظامی است و فعالیت در بخشهای مرتبط نیاز به تایید پست ندارد ولی در بخشهای غیرنظامی چنین محدودیتی ایجاد شد برای جلوگیری از انحراف مباحث به سمت غیرنظامی و خبری تا ماهیت سایت حفظ شود. به هر حال یا باید این محدودیت در مباحث نامرتبط باشد یا هم این بخشها حذف شود و سایت تنها دارای بخشهای نظامی باشد. [/quote] اقای عزیز کدام تشنج مدیران نمی تونند از پس وظایفشون بر نمی ان به کاربرا چرا گیر می دید . بحث ها و پیشنهادات درست انجام شدن کار ها دادیم به هیچ کدامش عمل شد صاف رفتید به بدترین پیشنهاد ممکنه عمل کردید یک نظر سنجی بذارید کی موافقه و کی مخالف. [/quote] همین صحبت شما نوعی گرد و خاک به پا کردن هست. با دیگران علی الخصوص مدیر ارشد سایت مودبانه تر صحبت کنید و از شاخ و شانه کشیدن بپرهیزید.
  16. به کجا چنین شتابان پسر خوب؟! اینطور که شما گازشو گرفتی ممکنه با مخ بخوری زمین. تروریست ها یا تسلیم بشوند یا به هر وسیله ای نابودشان میکنیم؟! یکم آرومتر داداش...... . شما که اینطور نفس کش طلب میکنی، فردا اگر دیگران آمدند و همچین بلایی سر خودت آوردند، دیگه نمیتونی چیزی بگی ......
  17. عربستان اخیرا تعدادی از تایفون های سفارش داده شده را دریافت کرد. ترکیب یوروفایتر و موشک متئور بسیار خطرناک و مرگبار خواهد بود.
  18. [quote name='rastinrastini' timestamp='1354701365' post='286378'] سلام من نه علمی دارم نه توان درک و فکر درستی پس لطفا به عنوان یک دانش آموز با من صحبت کنید چون شدیدا میخوام چیز یاد بگیرم. [color=#FF0000]بنظر میاد اگر قیمت نفت بالا بره واقعا تاثیرات شدیدی بر اقتصاد آمریکا داشته باشه [/color]چون هم اقتصاد به هم پیوسته هست هم آمریکا بسیاری از سودش شاید همین صادراتش باشه(البته نمیدونم فقط شاید اگر غیر از این هست حتما بفرمایید) و دنیای اقتصاد هم یک کامپیوتر شاید نباشه که بگیم قیمت جنس 1 که بالا رفت به همون نسبت هم قیمت جنس 2 بالا میره چون عوامل تاثیر گذار در اقتصاد زیاد هست و یک مدیر نداره تا این مسائل را حل کنه. شدیدا منتظر نظر شما دوستان هستم. [/quote] البته هیچکدام از ما صاحب نظر اقتصادی نیستیم، اما اطلاعات تاریخی بنده بد نیست و با استناد به رخداد های تاریخی فکر می کنم که فرمایش شما چندان صحیح نباشه. در گذشته نچندان دور یعنی سال 2003 که آمریکا به عراق لشکرکشی کرد، قیمت نفت از 30 دلار به چیزی حدود 70 دلار رسید، یعنی بیش از دو برابر. اما در عمل اثر خاصی بر اقتصاد آمریکا و غرب نگذاشت، البته به جز کمی اثرات روانی و رسانه ای.
  19. گرچه بنده شخصا از جاه طلبی های هیتلر خوشم میاد، ولی انصافا اگر آلمان نازی سقوط نکرده بود، دنیا رو به توبره میکشید.....
  20. انقلاب های عربی و گسترش گفتمان حمایت از فلسطین باعث شده تا اعتماد به نفس سران حماس به شکل نا متعارفی بالا بره و دیگه از هیچ جنگی ترس نداشته باشند. چون به هر حال کشور های عربی -اسلامی هستند و مجبورند به حماس در مقابل اسراییل کمک کنند. ادامه این درگیری ها سود چندانی به حال فلسطینی ها نداره و هرچقدر که یهودی کشته بشه، ده برابرش از فلسطینی ها کشته میشوند. به نظر بنده باید کشورهای اسلامی تلاش کنند تا هرچه سریعتر این معرکه تمام شود.
  21. "اگرمیخواهی آرامش داشته باشی، به چیزی فکر نکن". این جمله برای وضعیت الان خیلی کاربرد داره.
  22. از ظاهر امر بر میاد که آقا مصطفی علاقه زیادی به امپراطور بودن دارند! اشکال نداره آقا مصطفی، به قول یک بزرگی آرزو بر جوانان عیب نیست. هر وقت امپراطور شدی بیا ما رو هم بذار فرمانده ارتش امپراطوری تا با هم جهان رو فتح کنیم!
  23. [size=6]آمریکا و فرانسه مخالفان اسد را به رسمیت شناختند[/size] آمریکا و فرانسه، مجموعه جدید مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه با نام "ائتلاف ملی نیروهای مخالفان و انقلاب سوریه" را به رسمیت شناختند. به گزارش عصر ایران [url="http://www.asriran.com/"] [/url]به نقل از شبکه الجزیره، این مجموعه جدید متشکل از 60 نفر از فعالان سیاسی و نظامی مخالف اسد، چند روز پیش پس از رایزنی های گسترده در دوحه قطر تشکیل شد. آمریکا ائتلاف ملی مخالفان سوریه را نماینده مشروع ملت سوریه به رسمیت شناخت اما به مانند فرانسه از شناسایی این مجموعه به عنوان یک دولت انتقالی خودداری کرد. مارک تونر دستیار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: معتقدیم تشکل جدید مخالفان در سوریه ، نماینده مشروع ملت این کشور است. این مجموعه ، انعکاسی از ملت سوریه است. ما می خواهیم که این ائتلاف از مخالفان توانایی خود را برای نمایندگی ملت سوریه نشان دهد. فرانسه هم اعلام کرد می توان با لغو ممنوعیت فعلی ارسال سلاح برای سوریه در اتحادیه اروپا، برای مخالفان اسد سلاح ارسال کرد. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفت که پاریس، ائتلاف ملی مخالفان سوریه و دولت انتقالی که در آینده تشکیل خواهد داد را به عنوان تنها نماینده مشروع ملت سوریه به رسمیت می شناسد. با این اقدام، اموال، دارائی ها و سفارت سوریه در پاریس تحویل مخالفان اسد خواهد شد. دولت فرانسه نیز تمامی ارتباطات خود را با حکومت اسد قطع خواهد کرد. این مجموعه جدید قبل از این از طرف شورای همکاری خلیج فارس (6 کشور جنوب خلیج فارس) و اتحادیه عرب به رسمیت شناخته شد. [url="http://www.asriran.com/fa/news/241369/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86%D8%AF"]http://www.asriran.com/fa/news/241369/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86%D8%AF[/url]
  24. البته اونهایی که از ابتدا آقای احمدی نژاد رو یک قهرمان بزرگ توصیف کردند، همین الان هم با تمام وجود دارند همون کار رو انجام میدهند و منکر تمامی مسائل هستند و ناخرسندی از وضع موجود را خدمت به دشمن تلقی میکنند! این مال همین امروزه: [url="http://isna.ir/fa/news/91081711014/%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C313-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7%D8%A1"]http://isna.ir/fa/news/91081711014/%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C313-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7%D8%A1[/url] و اما مطرح شد که اگر آن دوسال تعلیق صورت نگرفته بود ما الان دوسال جلوتربودیم، نخست بدین مساله عنایت بفرمایید که در سال های اخیر هرگاه طرف مقابل (و درکل بسیاری ازکشورهای جهان) از ایران درخواست اعتماد سازی و انعطاف کرده اند، حضرات والا مقام طرف مقابل را ارجاع داده اند به همان دو سال تعلیق، و فرموده اند که ما دوسال در زمان جناب آقای خاتمی تعلیق کردیم، اما چون شما به انعطاف ما پاسخ ندادید، ما هم تعلیق را شکاندیم و شما صادق نیستید و ما نمیتوانیم به شما اعتماد کنیم و چه و چه وچه ........ و این مساله خود حکایت از آن دارد که آن دوسال تعلیق اساسا مبنا و شالوده ی منطق و مواضع هسته ای ایران در 7 سال گذشته بوده است و به عبارت بهتر کاری بود که انجام آن اجتناب ناپذیر بود و چه بسا اگر آن دوسال تعلیق صورت نگرفته بود، مذاکره کنندگان ما حرفی برای گفتن نداشتند. در ثانی، برای اینکه بفهمیم دو سال حرکت بیشتردر مسیر پرونده هسته بر منوال سالیان اخیر چه نتایجی دربر داشت، بهتراست دو طرف ما جرا را بررسی کنیم، ما در طول 6 سال گذشته توانسته ایم 6000 سانتریفیوژ را وارد مدار غنی سازی کنیم، به فرض که در دوسال از دست رفته هم 6000 سانتریفیوژ دیگر وارد مدارمیکردیم و الان دو برابر اورانیم غنی کرده بودیم. به این دستاورد میتوانید پیشرفت های بخش رادیو داروها و کشاورزی را هم اضافه کنید. اما از سوی دیگر الان ایران در جهان به عنوان کشوری غیرقابل انعطاف و فاقد انگیزه لازم برای رفع سوء تفاهمات هسته ای شناخته شده بود و چندین سال زودتر و با سرعت بسیار بالاتر اجماع بین المللی و تحریم های ویران گر علیه کشور ما شکل گرفته بود و دیگر نیازی به توضیح نیست که چه بلایی بر سر کشور می آمد. حالا خودتون بفرمایید که کدام یک برای کشور ما دردناک تر و مضرتر بود؟ پس بهتره عجولانه قضاوت نکنیم و منطقی تر به مسائل نگاه کنیم. در زمان همان سیاست خارجی "شاه سلطان حسینی" کشور توانست که مجاهدین خلق را وارد لیست گروههای تروریستی بین المللی کند، حتی با کشورهای اروپایی و... نیز روابط خوب برقرار کند که خود منافع صنعتی، علمی ، اقتصادی و سیاسی خوبی برای کشورمان داشت. هیچگاه اتفاق نیفتاد که رییس جمهور کشورمان به کشور دیگری سفر کند و به وسیله پلیس فرودگاه مورد استقبال قرار گیرد و ..... البته من شرایط اون دوره رو بی عیب و نقص نمیدانم و معتقدم که میتوانست بهتر باشد.