scavenger

Members
  • تعداد محتوا

    152
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

130 نشان افتخار

2 دنبال کنندگان

درباره scavenger

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان دوم

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,090 نمایش های پروفایل
  1. scavenger

    مستندي از بالگرد تهاجمي آپاچي

    [quote name='death' timestamp='1402955952' post='386483'] خوب نه وقتي شما اسپايك بي وي ار داري بهترين شكارچي تانك پهپاد تا كبري خصوصا كه كبري ها پير هم شدن هزينه تعمير نگهداريشون بالا رفته برا پشتيباني نزديك هم كه اپاچي داره خود كبري هم براي اينكه از اسپايك استفاده كنن توپشون رو با يه دوربين عوض كرده بودن كه از قابليت رزميش كم ميكرد ! لينك خبر [url="http://defense-update.com/20140531_israel-air-force-opts-for-drones-over-attack-helicopters.html"]http://defense-updat...elicopters.html[/url] يا مثلا لهستان هم برنامه جايگزيني سوخو 22 هاي خودش رو با پهباد داره ما هم نيرو هوايي قوي نداريم بهتر بعضي نقش ها رو به پهپاد ها واگذار كنيم ![url="http://defense-update.com/20120817_polish_armed_uas.html#.U59oG4aCpU8"]http://defense-updat...ml#.U59oG4aCpU8[/url] [/quote] قبول دارم، درست می فرمایید. صد در صد در آینده هواگردهای خودمحتار کاملا کنترل رو از سرنشین یا اپراتور میگیرن، ولی در حال حاضر فکر نمیکنم هیچ پهپادی بتونه نامزد جایگزینی ترکیب آپاچی با هیلفایر/اسپایک nlos/برایمستون برای نابودی انواع تانک و قایق بشه! برای خالی نبودن عریضه! [CODE] http://upir.ir/93.3/AH64-by-FriX1981.jpg [/CODE]
  2. scavenger

    مستندي از بالگرد تهاجمي آپاچي

    [quote name='death' timestamp='1402867198' post='386237'] جالبه بدونید اسرائیل داره کبرا ها رو با پهپهد عوض میکنه!! [/quote] چون خیالش از بابت زرهی همسایگانش راحته! چون هیچ پخی نیستن! وگرنه یکی از بهترین شکارچی های زرهی بالگردها هستن. به قول شاه فقید که وقتی ازش پرسدین ایران برای چی اینقدر اسلحه میخره گفت: "عراق داره هر روز تانک های جدیدش از روسیه رو تحویل میگیره، عیب نداره، من برای هرکدومش یک کبرا گذاشتم کنار!"
  3. لطفا به منابعی غیر از russia today استناد کنید. راشاتودی در مورد اخبار داخلیشون یجورایی مثل فالس نیوز و مشرق خودمون هست و جزو جراید زرد حساب میشه!
  4. scavenger

    مستندي از بالگرد تهاجمي آپاچي

    آپاچی تسلیحات بیشتر وبهتری حمل میکنه، در ارتفاع بالاتری پرواز میکنه، صدای بسیار کمتری تولید میکنه، با اختفا در پشت تپه یا گودال همچنان در همه جهت رصد راداری داره (اون ماسماسک بالای بال ها!) به علاوه رادار موج میلیمتری (برای مد راداری هیلفایر)، دارای سامانه های هشدار و اختلال و مقابله با قفل آی ار و راداری هست. احتمالا یک کوت جذب امواج راداری و همچنین بدنه کامپوزیتی هم داره. دوستان آپاچی از مجموعه بهترین قابلیت های کبرا، سوپر کبرا و سی کبرا (Bell AH-1W و Z) تشکیل شده پس طبیعتا دست برتر رو در اختیار داره. دوستانی که میگن دستاورد خوبی در خاورمیانه نداشته با مراجعه به صفحه ویکیپدیا آپاچی و A10 آمار شکار زرهی عراق رو در جنگ با این دو هواگرد مشاهده کنن حالا این جدای آمار خسارت وارده توسط بمب های رها شونده آنتی متریال (ترکش های اورانیومی ضعیف شده) از b2 و b1 و b52 هست!
  5. نیروهای امریکایی احتمالا فقط وظیفه امنیت منطقه سبز رو به عهده دارن که محل سفارتخونه ها و هتل های خودشون و همپیمانانشون هست. بعیده توی جبهه موصل و تکریت و انبار دخالت کنن.
  6. دوستان خبر جدیدی ندارین؟ از تلویزیون الجزیره شنیدم درگیری ها درون سامرا در جریانه؟! اینا کی وارد سامرا شدن؟ اینطوری که تا فردا کل دیاله و بعد بغداد و.... این مالکی عرضه مملکت داری نداره. عراق برای آرامش یه صدام میخواد!
  7. [quote name='hosm' timestamp='1402395603' post='384213'] انگیزش چیه؟ آخر تو کراچی به اون بزرگی و البته ناامنی، اضافه کردن مقداری ناامنی چه منفعتی براشون داره؟ [/quote] میگن که اول میخواستن چندتا هواپیما بدزدن (خلبان از کجا؟!) و بعد هم برج های مراقبت هدفشون بوده. در کل میخواستن یه عملیات11 سپتامبر به پاکستان بزنن!
  8. وقتی ایست بازرسی ها سقوط کنه و دشمن از دروازه شهر رد بشه، به ترتیب مواضع پلیس، پادگان ها و فرودگاه ها هم پشتبند سقوط میکنن و در واقع میشه گفت شهر سقوط کرده. ارتش عراق تا الان از یک سوراخ هزاران بار گزیده شده و هنوز هم نفهمیده از کجا خورده! داعش از مواضع خود در موصل اونقدر مطمئن هست که فرمانده کل نظامیشون یعنی "عمر چچنی"، امروز در فضای باز و روز روشن در حال بازدید از قنائم بوده عکس هاش منتشر شده. شما دیگه عمق فاجعه رو باید ببینی
  9. [quote name='ALIHITLER' timestamp='1402419996' post='384360'] پس این پهپاد ها خاصیتشون چیه ؟ چرا استفاده نمیشن فقط جنگ روانی بلدیم رابندازیم جیب خالی و پز عالی اون منطقه تو ایران هم فعلا مثل انبار بنزین میمونه باید با احتیاط اونجا عمل کرد [/quote] مگه پهپاد چقدر سلاح حمل میکنه؟ اصلا به فکر این اسباب بازی ها نباشین. الان زرهی سنگین و قدرتمند باید بیاد. از آسمون باز هم باید کاملا برای دشمن خطر ایجاد باشه. دوست عزیز اگه تصاویر رو نگاه کنی میبینی که ارتش عراق توی یک جنگ "کلاسیک" و نه شهری از داعش شکست خورد. الان فالکون ها و میل ها باید بیان تو آسمون. بشکه تی ان تی هم فراموش نشود! امریکا هم در منطقه آپاچی، سوپرهورنت و هم رپتور حاضر و آماده داره. مگر اینکه فرماندهی مستقر ایساف علیه داعش وارد عمل بشه وگرنه با توجه به قشر تسنن غالب تکریت تا قبل از صبح فردا تکریت هم سقوط میکنه و بعد بغداد و نجف و کربلا و... داعش نشون داده اگه زود بهشون پاتک بزنن ممکنه عقب نشینی کنه ولی اگه یک روز فقط با خیال راحت تو منطقه نیرو مستقر و هماهنگ کنه دیگه نمیشه این افعی چمبره زده رو بیرون کرد. دستور ترک شهر به مردم و حمله همه جانبه ارتش و کرد ها از زمین و آسمون ممکنه بتونه تغییری ایجاد کنه وگرنه فقط باید یه کشور سوم که از نظر هوایی هم قدرتمند باشه مثل امریکا مستقیم وارد بشه. عربستان و امارات و کویت و قطر و عمان هم نیروهای بسیار مجهزی دارن که ظاهرا قرار نیست حرکتی از خودشون نشون بدن.
  10. [quote name='TALASH' timestamp='1402345403' post='384066'] مقابله با داعش فقط کار اطلاعاتی میخواد کاری اطلاعاتی قوی و منسجم تا نابودی سرشاخه ها [/quote] اتفاقا من معتقدم به جای تسلیحات برتر یا این موردی که شما فرمودین، ارتش عراق به [b]مرد جنگی[/b] احتیاج داره! اگه ارتش عراق فقط یک فرمانده مثل "ابوعمر الشيشاني" فرمانده نظامی داعش داشت، تا الان کار این تروریست ها یکسره شده و قائله انبار جمع شده بود. این بابا از ناف چچن بلند شده اومده سوریه و یک جبهه بزرگ و قوی علیه اسد رو داره اداره میکنه! طرف سر تا پاش چریکه! از بچگی توی طویله چچن و توسط شبه نظامیان و در جنگ های پارتیزانی گرگ بارون دیده شده! خب معلومه وقتی بحث جنگ شهری باشه یه نفر مثل این عتیقه به صد تا فالکروم می ارزه!
  11. [font="tahoma, helvetica, arial, sans-serif"][color="#000000"][background=rgb(248, 248, 255)]قضیه [/background][/color][/font]رادار کیهانی با برد 3000 کیلومتر چی شد؟ آیا به همین 1100km اکتفا کردیم؟ چون با وجود راداری با شعاع بیم 3000km , با پوشش بسیار زیاد بر روی کل خاورمیانه آیا ساخت یک رادار 1100 کیلومتری اصلا توجیهی جز دوباره کاری خواهد داشت؟ ممکنه به خاطر محدودیت ما از ساخت نسخه 3000 کیلومتری صرف نظر کرده باشیم؟
  12. [quote name='hosm' timestamp='1401529877' post='381640'] [b]اصولا نیازی نیست برای اجرای یک وب سرور یک سیستم عامل جدید بسازیم عزیزم. سیستم عامل جدید به درد کاربردها خاص مثل RealTime میخوره. [/b] متوجه نشدم منظور شما از توسعه از کرنل چیه. اگر منظورتون Kernel Modification و اضافه کردن SystemCallها به کرنل و ... است که [b]سالهاست دانشجوهامون انجام میدن (رجوع کنید به دانشگاه تهران)[/b] اگر کد کردن یک کرنل جدید از ابتدا است که دیکه نمیشه لینوکس و ضمنا دلیل قاطعی برای تصمیم گیری برای این کار لازمه [b]مفاهیم Virtualization و ... هم همانطور که عرض کردم خیلی پیچیده نیستند ولی نیاز به مدیریت، بودجه و عزم و تلاش برای ساخته شدن نسخه نظامی اونها در کشور داریم.[/b] پیروز باشید و سلامت [/quote] دوست من حتما لازم نیست به ضرب مغلطه حرفمون رو جلو ببریم که. اگه جواب علمی با لینک و مستندات نداری خواهشا زحمت جواب دادن به پست بنده رو نکش. چون من حوصله تایپ الکی ندارم که شما بیای تو 2 خط بنده رو به این حد قانع کنی! من گفتم شما فقط یه مورد به من نشون بده که داره بصورت عملی این توزیع استفاده میشه. حالا مثلا روش آپاچی ران شده باشه. که جوابتون اون طوری بود..... گفتم یه مورد فقط نشون بده که اصلا اومدن برای یک ماشین مجازی جدید دورنما تعریف کردن که باز جوابتون این بود که کاری نداره راحته...! در ضمن به من آدرس بی راهه ندین به دانشگاه تهران، گنده تر از اون افراد توی انجمن سیتو هستن و فعالن و دارن میگن وضع علمی ما چجور پایینه در این زمینه. اگه شما کسی رو میشناسی بفرست به این [url="http://www.parsix.org/browser"]آدرس[/url] بگو کمک کنن برای 64 بیت خطاگیری کنیم.( اگه این همه دانشجو شما میشناسی) اون SystemCall هم خیلی زور زدن کد آماده برای x86 کامپایل کردن، بیان بوت لودر اکسس برای [b]مثلا[/b] یه گوشی اندروید پیاده کنن تا هر چیزی روش نصب شه! من خودم سخت تر از اون SystemCall رو برای کرنل گوشی خودم one x بصورتی که ماژول و اینترفیس تنظیم ولتاژ روی stock kernel قرار بگیره انجام دادم تازه تمام آدرس های حافظه و تمام کد ها هم [b]از قبل موجود بود[/b]، ولی پدرم درومد تا آخرین خطا رفع شد و کامپایل شد. همونطور که گفتم تازه همه چیز موجود بود و فقط نکته اینه بود که port کنیش و تازه کلی از اساتید xda هم جواب سوالاتم رو میدادن. از این به بعد اگه اشکالی نداره بیام از شما یا اون دانشجوها بپرسم؟! (یه toolchain خوب برا arm با مد o3 بی زحمت برام کامپایل کنین) اگه وضع اینقدر خوبه به نظرتون که بیخیال من دیگه حرفی ندارم. [img]http://www.military.ir/forums/public/style_emoticons/default/rolling%20on%20the%20floor.gif[/img] فقط یه خواهش، لطفا فکر نکنید بقیه بی سوادن. من فقط داشتم با دوستمون جناب "مقدم" یکم تبادل اطلاعات میکردیم که شما اومدی با من بحث میکنی که من مطلعم و.... اگه نظر [b]فنی و خوبی[/b] داری لطفا شما هم مثل من بیا یه پست با توضیح و لینک بده که بحث کاملتر شه و بقیه استفاده کنن نه کل کل با من. در پناه حق
  13. [quote name='hosm' timestamp='1401490388' post='381591'] بسمه تعالی چند تا نکته عرض کنم: 1 - مقداری از مطالبی که دوستان فرمودند قاطی پاطی است. 2 - هدف اصلی و استراتژیک Distro های وطنی ایجاد دانش فنی است نه روانه کردن لینوکس به بازار (که حدود 92 درصد جهانی اش دسن ویندوز و 7 دست مک و یک درصد دست لینوکسه - البته در desktop) 3 - Distroهای امن و RT های وطنی خوبی وجود دارند که بعضی وقتها در رونماییها مورد بحث قرار گرفته اند 4 - درباره دانش فنی به عنوان مطلع در این عرصه عرض می کنم که به هیچ وجه به قول دوست عزیزمان صفر نیستیم و هرچند هنوز با آمریکا فاصله داریم ولی مباحثی مثل Virtualization و ... ذاتا خیلی پیچیده نیستند. با دوستان موافقم که این عرصه دیر حاصل است و نیاز به سرمایه گذاری طویل المدت دارد [/quote] 2- موافقم بشرطی که بالاخره کاربردی هم بکننش. 3- فقط تو همون نمایشگاه ها کاربرد دارن وگرنه شما فقط یک نمونه معرفی کن که یه جا اومده باشه بطور [b]کاربردی[/b] باهاش مثلن وب سرور ران کرده باشن یا هرچیز کاربردی دیگه ای. همونطور که گفتم زیاد هستن این توزیع ها ولی اولا اومدن همون توزیع مثلن دبیان رو برداشتن مثلا با kde کامپایل کردن و راستچین کردن و پارسی سازی انجام دادن و یه اسم قلمبه سلمبه زدن رو کار. تنها نمونه ای که از توسعه کرنل کاملا اختصاصی استفاده میکرد مربوط به شریف بود که بیشتر اهداف رو بصورت شخصی سازی کامل رو فدورا انجام میداد و تا حالا سابقه نداره جز شریف کسی سمت توسعه از مرحله هسته شده باشه. همین پارسیکس یا برای مثال توزیع backtrack و... هم فقط میان همون کرنل رو با قابلیت های مختلف کامپایل میکنن و یک سری از سورس های مخزن ها رو اضافه و کم میکنن، نه اینکه بیس کرنل دبیان رو بردارن و توسعه رو ادامه بدن. راستش این اسمش توزیع نیست . اگه توزیعه پس کار بقیه یه چیز دیگست! من حال میکنم وقتی توزیع mint رو میبینم یا مثلن توزیع Tiny Core Linux برای مدار "رزبری پای" . بسیار ساده و سبک و بسیار بهینه و کاربردی. 4- شما مفهوم مجازی سازی رو درست به کار نمیبری دوست من. مجازی سازی صرفا تقسیم منابع نیست، بلکه اولویت بندی منابع هم هست. من هیچوقت نگفتم کسی تو ایران یاد نداره مثلا با vmware کار کنه، گفتم کسی حتی نمیدونه مجازی سازی چطوری هست که بخواد بر اساس نیازش ماشین مجازی مخصوص خودش رو طراحی و توسعه بده. بقول شما اگه ما 0 نباشیم، خیلی بالاتر از 1 و 2 هم نیستیم وگرنه شما فقط یک مورد به من نشون بده که یک شرکت داره همچین طرحی رو بر اساس سخت افزار مطبوعش طراحی میکنه و پیش میبره. بله تا دلتون بخواد تو دیتا سنتر های ایران برای سرورهای زنون متخصص مجازی سازی هست! یا centOS و... ولی هیچکس تا حالا از اول ماشین مجازی یا لینکر نتونسته پیاده سازی بکنه. اونوقت تا دلتون بخواد ماشین های مجازی برای توسعه های مختلف لینوکس طراحی شده. مثلا لطفا در مورد [right][background=rgb(248, 248, 255)]Wind River Open Virtualization[size=4] که لینکش رو گذاشتم یه نگاهی به بروشورش بنداز ببین چه فرقهایی نسبت به بقیه داره مخصوصا روش swapو.... بی نیازی کامل یعنی این. یعنی هرچیزی رو به بهترین شکل مطابق خواستت بتونی طراحی، پیاده سازی و[/size][/background][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][background=rgb(248, 248, 255)]بهینه سازی[/background][/font][/color][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][background=rgb(248, 248, 255)]کنی. برخلاف نظر شما طراحی ماشین های مجازی یا لینکر برای کامپایلر مورد نظر بسیار مقوله پیچیده ای هست.[/background][/font][/color][/right] [right][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][background=rgb(248, 248, 255)]امیدوارم شما به عنوان یک فرد مطلع یکم برای من بی سواد روشن کنی که کجا داره همچین مباحثی بصورت علمی و کاربردی پیگیری میشه. البته امیدوارم انجمن های فارسی یا جلسات گروهی تهران و مشهد و... رو نگید چون بنده کامل در جریان قضیه هستم (قضیه یاد داشتن ویندوز و در طرف دیگر طراحی ویندوز!!!!) از این لحاظ میپرسم چون خیلی دوست دارم در این زمینه فعالیت کنم و اطلاعاتم رو افزایش بدم.[/background][/font][/color][/right] [right][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][background=rgb(248, 248, 255)]با شما کاملا موافقم که این کار ها یک شبه انجام نمیشه و منابع انسانی و مالی بسیار زیادی می طلبه. البته میبخشید که یکم با مطالب شما مخالفت کردم، شما استاد بنده هستی و منم خیلی چیزا از این سایت یاد میگیرم، اما اخلاقم اینطوری هست که جز واقعیت محض چیزی رو نمیتونم قبول یا بیان کنم.[/background][/font][/color][/right] [right][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][background=rgb(248, 248, 255)]موفق باشی دوست من[/background][/font][/color][/right]
  14. سیاوش جان مثبت هام تموم شده، ممنون از مطالب بسیار زیبایی که به اشتراک میذاری. ایا اطلاع داری 109 های ایران در چه وضعیتی هستن و آیا ارتقایی برای کارامدی بیشتر براشون منظور شده؟
  15. [quote name='Moghaddam' timestamp='1401481685' post='381581'] خب پس بذارید یه چیزی اصلا از الآن مشخص کنم من تو حوزه الکترونیک حتی در حد خوندن مدار شماتیک تخصص ندارم اونقدری که بلد بودم گفتم از اینجا به بعد راستشو بگم [b]یاد ندارم[/b]. اما در مورد باید بگم حق با شماست اما واقعا بهتر نیست دنبال یه راهکار برای این موضوع باشیم تا اینقدر به قول شما تو آی تی ضعیف نباشیم. دوست خوبم درسته تو این کشور همه به فکر پیشرفت نیستن بعضی ها جرئت ریسک ندارن خب پس باید بذاریم جهان سومی بمونیم. نه ما اگه خودمون تلاش کنیم میشه چیزهایی رو عوض کرد که دنیا فکرشو نمی کنه. به عنوان مثال من تو زمینه پیشران و موتور موشک طرحی داشتم و دارم که تو دنیا نمونه اش نیست تا الان تمام تست هایی که داشتم جواب داده مهمترین ویژگیش هم کم هزینه و سوخت با مدت نگهداری بالا هستش. ولی تا امروز با تمام پیگیری ها حتی نتونستم با یه مسوول تو این زمینه صحبت کنم. مشکل از من و شماست که پیگیر کارمون نیستیم اگه من مقدم ناامید نشم به خاطر این سرزمین به خاطر یه نفری که اون بالا میدونم داره خون دل میخوره از این بی عدالتی های جامعه مسلما بالاخره جواب میده من شاید چون طرحم خیلی بزرگه و تو سطوح پایین اجازه تحقیقاتش صادر نمیشه ولی اگه دوبار سربار یه فرمانده رده پایین بشم واسه خلاصی از دستم هم که شده منو به بالا معرفی میکنه ولی کو حوصله واسه این کارا متاسفانه تو این کشور فقط یاد داریم پول مردمو بخوریمو بریم بالا یاد اونایی نمی افتیم که روزی واسه امام جون دادن جون. [/quote] دوست من مشکل همین بی عدالتی هست که شما ذکر کردید.هنوز بابک زنجانی ها باید با بیت المال شکم گنده تر کنن و کودکان روستایی این سرزمین، باید به خاطر بخاری نفتی جزغاله بشن و از طویله بجای کلاس درس برخوردار باشن. با اینکه اکثر نخبه ها هم از همین روستا ها در میان مثل پروفسور سمیعی و دکتر کوکبی و.... بی لیاقت ها و بی سواد ها باید در مناصب بزرگ باشن و اساتید فرهیخته باید به زور بازنشست بشن یا بیفتن تو هلفدونی. این واقعیت امروز مملکت شده. بقیه صحبتتون رو هم کاملا درک میکنم و قبول دارم، درد دلمون مشترکه. چیزی هست که به عینه دیدم، البته همه دیدیم. [quote name='blender' timestamp='1401457770' post='381531'] با شکست مواجه شدند !؟ یا از همون اول هم برای سر کیسه کردن بودجه بودند !؟ [/quote] به خدا این طرز فکر اشتباست. خوب معلومه اگه از یه جوون مستعد حمایت نشه تا دستش تو جیب خودش باشه نمیاد از سر دلسوزی برای شما سیستم دیزاین کنه و تمام وقت و انرژیش رو صرف پروژه کنه. تمامی این پروژه هایی که گفتم از جمله [url="https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81"]GNU Sharif[/url] که استارت بسیار خوبی هم زده بود و بر اساس توزیع debian و در نسخه بعد بر اساس فدورا بود فقط و فقط بخاطر عدم پشتیبانی به فراموشی سپرده شد. من نمیدونم چجوری بزرگان فکر میکنن که این سیستم عامل کمتر از توسعه یک موشک کار و هزینه بری داره؟ حالا به نظر خودتون کدومش مهم تره؟ بی نیازی گسترده به سیستم های کد بسته و مشکوک و صد البته قدیمی ماکروسافت یا توسعه چندباره یه موشک قدیمی ....؟ کشور ما هکرهایی مثل جناب cephexin داشت که فقط برای سخنرانی در مراسم افتتاحیه defcon 2005 بیش از 15000 دلار به علاوه تمام مخارج بهش دادن. نتیجش چی شد؟ وقتی تو کشور ما بهش بهایی ندادن چون مثلا بچه هیاتی واهل ریش نبود (به نقل از خودشون در سایت گروه قدیمی crouz) الان فکر کنم تو استرالیا در یک شرکت خصوصی امنیتی سمت مشاور و تصمیم گیر ارشد بهش داده شده. بجاش یه سری جوجه هکر بی خاصیت (آشیانه) که فقط سایت بلد بودن با اکسپلوییت های خریدنی 0day برن سایت deface کنن رو دولت جذب کرد چون فقط طریقه دسمال کشی رو بهتر یاد داشتن. پ.ن: امیدوارم توزیع [url="http://www.parsix.org/"]پارسیکس[/url] به این مصیبت دچار نشه. درسته هنوز همون توزیع دوباره debian هست ولی میشه گفت تنها امید جامعه OpenSource ایران هم هستن. ایشالا پیشرفت های بیشتری هم داشته باشن.