MR9

Forum Admins
  • تعداد محتوا

    8,584
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    1,356

پست ها ارسال شده توسط MR9


  1. 8 minutes قبل , MF44 گفت:

    سلام - در اواخر جنگ تحمیلی هم با مشاوره کارشناسان پیمان ورشو  ، نیروی هوایی عراق از  ترکیبی مشابه ولی ضعیفتر برای بمباران ناجوانمردانه مراکز جمعیتی و مسکونی ایران استفاده می کرد مثلا آواکس با اسکورت رهگیر در فاصله دورتر آسمان منطقه حضور داشت و دسته هفت فروندی ( 5 سوخو22 بمب افکن و 2 میراژ  اسکورت رهگیر ) را هدایت می کرد [خاطرات خلبانان ایرانی ] سقوط چندباره جنگنده ها و آواکس ها نشان میدهد آنچه را خودشان سه دهه پیش آموزش دادند هنوز نمیتوانند به درستی اجرا کنند !؟ 

     

    سلام علیکم - تا جایی که بنده اطلاع دارم ، اطلاعات محدودی از حضور عدنان-1 در جنگ ایران و عراق وجود دارد ( یا حداقل بنده اطلاعات کمی در مورد آن دیدم ) ولی داده هایی وجود دارد که توپولف-22 ها و توپولف-16 های عراقی بدلیل استفاده قابل توجه از چف ( نوارهای باریک آلومینیومی ) به شکل رسمی ، در کارکرد سامانه ای هاوک نیروی هوایی اختلال ایجاد کرده بودندکه تاثیر آن حتی روی رادارهای اف-4 های رهگیر هم دیده شده بود . در مورد COMAO ارتش عراق بهترین نمونه حمله به نیروگاه نکاء مازندران هست که جای مطالعه دارد .

    • Like 2
    • Upvote 4

  2. 53 minutes قبل , MF44 گفت:

    سلام - هیچ توضیح و توجیه منطقی برای این روش نبرد و تلفات نیروی هوایی روسیه وجود ندارد به جز اینکه تصمیمات و اهداف سیاسیون بر ارتش حاکم است و مانع از تصمیم گیری صحیح نظامیان بر اساس اصول و آموزشهای نظامی میشود افسران KGB حاکم بر کرملین و روسیه باید امور تخصصی نظامی را به نظامیان محول کنند.

     

    سلام علیکم

    البته یک مقداری بی انصافی هست ... تاریخ نظامی شوروی و بعد از آن روسیه ، شاهد دخالت سیاسیون در حوزه نظامی بوده و دراین شکی نداریم ( البته در مقاطع مختلف فراز و نشیب داشته ) این یک قاعده کلی در تمامی ادوار جنگهای مدرن از جنگ بوئرها گرفته تا جنگ اول ، جنگ داخلی اسپانیا ، جنگ شوروی و لهستان ، جنگ فنلاند ، جنگ دوم ، جنگهای اعراب و اسراییل ، ویتنام ، خلیج فارس ، ایران و عراق و ... این مساله دیده شده ولی یک نکته ای را باید در نظر گرفت .. روسها چیزی بعنوان نیروی هوایی به شکل کلاسیک غربی آن ندارند ، شوروی سابق ، دوتا رسته هواپیمایی جبهه ای داشت و بمب افکن های استراتژیک  که رسته اول خودش به زیرمجموعه های مختلفی تقسیم می شد و کارش "توپخانه پرنده " بود ... در واقع نباید شیوه  استفاده از نیروی هوایی را در شوروی - روسیه با همتای غربی آن اصولا مقایسه کرد چون از دوتا جنس متفاوت بلحاظ ماهوی بودند و هستند .. اما نکته اینجاست که شوروی و بعد از آن روسیه فدرال ، بجز یک مقطع خاص در سوریه عملا تجربه رزمی کلاسیک نداشت ( در افغانستان و چچن نیروی هوایی بصورت یک شاخه رزمی ضد شورش عمل می کرد تا صحنه رزم کلاسیک مثل اوکراین ) که یک شبکه دفاع هوایی منسجم روبروی آن قرار داشته باشد ( نه افغان ها و نه چچن ها چنین قابلیتی را در اختیار نداشتند ) . اوکراین سال 2014 و بعد 2022 اولین تجربه رزمی کلاسیک نیروی هوایی روسیه از زمان تاسیس تا الان هست  ( 2024-1917 ) به شکل طبیعی صحنه رزم ناآشنا که تا قبل از این فقط در رزمایشها به شکل نسبی دیده می شد الان تبدیل یک به درگیری تمام عیار شده .. نکته اینجاست که این نیروی هوایی موفق شده " یادبگیرد " یا نه ؟  بخشی از  ناکارآمدی نیروی هوایی روسیه در اوکراین ناشی از دخالتهای مولفه های غیرمتخصص هست و البته بخشی هم مربوط به خود نیروست ( فناوری  ، دکترینی ، آموزشی و.. )  که بارها در تاپیک به آن پرداخته شده ... به نظر بنده نباید تنها روی یک علت متمرکز شد ... این تحلیل را وارد دالانی می کند که از آن هیچ نتیجه ای نمی شود گرفت .

    • Like 2
    • Upvote 10

  3. هم اکنون, MF44 گفت:

    سلام - ارتش سرخ بعد از انتشار خبر تهاجم ورماخت به شرق به دستور استالین از تمام متصرفات اروپای شرقی عقب نشینی کرد و پشت مرزهای شوروی  سنگر گرفت در واقع  مرحله اول تهاجم به شرق یک پیروزی سریع و آسان بود که اتحاد با دول اروپای شرقی آن را بیشتر تسهیل کرد اما در ادامه داستان تفاوت داشت 

     

    سلام 

    البته تا جایی که در ذهن دارم  در جریان سقوط لهستان ، استالین با رضایت ، این کشور را با هیتلر تقسیم کرده بود .. در نقشه هم به شکل کامل مشخص هست که روسها نیمی از لهستان را در اختیار داشتند که حمله بارباروسا شروع شد 

    • Like 1
    • Upvote 1

  4. بسم ا...

     

    سال جهش تولید با مشارکت مردم

     

    8Jex-720X404.jpg

     

     

    عید امسال
    بهشت تو پُر از مهمان است

    :wub:

     

    photo_2024-03-19_21-11-10.jpg

     

    یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
    یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
    حلول سال نو و بهار پرطراوت که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است
    را به تمامی کاربران انجمن میلیتاری تبریک و تهنیت عرض می‌کنم

    و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای همه عزیزان  از خداوند بزرگ مسئلت دارم 

    انشا.. درسایه قدرت الهی ، سال 1403 هجری شمسی پُر از موفقیت برای همه دوستان باشد 

    انشاا.. 

    • Like 5
    • Upvote 9

  5. 2 minutes قبل , 41148 گفت:

     

    همانطور که اطلاع دارید. کشور ترکیه و شرکت راکتسان یک برجک جدید ماژولار طراحی و ابداع کرده اند و قرار است روی تانک های ام ۶۰ آ ۳ خود بهره ببرند و البته احتمال صادرات این برجک را نیز داده اند.

     

     

     

    داده نمای قابلیتهای تانک اصلی میدان نبرد ام-60 آ.3 نیروی زمینی ارتش ترکیه

    برجک جدید برای پاتون های تُرک

    • Like 3
    • Upvote 2

  6. 6 minutes قبل , MF44 گفت:

    سلام - اشتباه در عدم شناخت از جغرافیای منطقه و عوارض زمین که منجر به نشست زمین و فرو رفتن تانک در لجنزار شد یک طرف ماجراست  و طرف دیگر ماجرا که فاجعه اصلی است خارج کردن ناشیانه تانک اول با کمک تانک دوم در اون شرایط که منجر به صدمه شدید موتور و به خصوص گیربکس اتوماتیک تانک دوم خواهد شد اگر خودرو ریکاوری ندارند لااقل از بلدزور یا  تراکتور سنگین برای این کار استفاده کنند که جنگ افزار گرانقیمت و کمیاب صدمه نبیند

     

    سلام

    این عکس را اگر اشتباه نکنم یک خبرنگار انگلیسی منتشر کرده بود که فرصت نشد مطالبش بازتاب داده بشود .. خلاصه کلام این بود که تانکهای غربی ارتش اوکراین درشرایط خوبی نگهداری نمی شوند و اوکراینی ها بیش از گذشته به تسلیحات روسی وابسته می شوند .. تلاش کشورهایی مثل لهستان ، چک ، کشورهای حوزه بالتیک ، تلاش برای خرید قطعات یدکی و مهمات روسی از هند ، مصر ، کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و حتی آفریقایی موید این امر هست که ارتش اوکراین هنوز وابستگی شدیدی به فناوری محصول دوره اتحاد شوروی خودش دارد. البته مساله چندان عجیبی هم نیست ، در تاریخ نظامی مدرن هیچ کشوری برای نمونه موفق نشده تا در میانه یک جنگ سنگین ، دکترین نظامی خودش را تغییر بدهد و اوکراینی ها هم از این مساله مستثنی نیستند.

    14 minutes قبل , MF44 گفت:

    ( عجب از روزگار که ما برای تانک اوکراینی ناراحت هستیم )

     

    برخلاف بخش عمده ای از مسیری که دیگران دارند طی می کنند ، سعی براین هست که کمتر نسبت به یک طرف ماجرا ، احساسات نشان داده بشود ولی اگر یک جاهایی دیدید ( که قطعاً می بینید ) که متناوباً نسبت به طرفین مطالب خاصی منتشر م شود برای این هست که یک عده ای بفهمند می شود این کار را کرد ولی تحلیل نظامی استاندارد ، چنین وضعیتی را بطور دائم برنمی تابد .. بطور قطع ارتش اوکراین قابلیتهایی داشته که جدا از کمکهای غرب تا الان جلوی روسها مقاومت کرده و روسها هم قطعاً قابلیتهایی دارند که علیرغم کمک های چند ده میلیاردی غرب ، ضربه های قابل توجه به کیف زدند ( فارغ از بحث چرایی حمله به اوکراین که به اندازه کافی در مورد آن توضیح داده شده ) . یک جایی اوکراینی ها ، شیوه های قابل بررسی را نشان  دادند و باید آن را مورد توجه قرار داد و یک جاهایی هم روسها ... در طول دوسال اخیر هم قطعاً و یقیناً این مسیر به شکل متوازن برای هر دوطرف درگیر ادامه پیدا کرده ...

    • Like 1
    • Upvote 9

  7. بسم ا...

     

    69_new~0.jpg

     

    بالگرد ترابری  سی اچ-47 سی به شماره بدنه 9302-5 

    این بالگرد یکی از هواگردهای شرکت کننده در بازسازی سینمایی  عملیات ارتش شاهنشاهی در ظفار عمان بود

    که بدلایل مختلف هیچ گاه فرصت نمایش آن بصورت عمومی فراهم نیامد 

     

    • Like 3
    • Upvote 10

  8. بسم ا...

     

     

    photo_2024-03-10_20-11-23.jpg All_grades_of_Order_of_Fath.jpg

     

    80794_635.jpg

     

    80795_456.jpg

     

     

     

    امروز ( بیستم اسفند 1402 خورشیدی )

      طی مراسمی سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده معظم کل قوا شدند. 

    نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است.

    این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

     

     

    • Like 4
    • Upvote 10