Sotfan-Sooti

Members
  • تعداد محتوا

    135
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

تمامی ارسال های Sotfan-Sooti

  1. خاطرات خلبانان ایرانی از دفاع مقدس-۱ گردآورنده: آرمان عباس بابایی در سال 1329، در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. دوره ی ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به تحصیل گذراند و در سال 1348، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی در سال 1349، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد. با ورود هواپیماهای پیشرفته اف-14 به نیروی هوایی، شهید بابایی که جزء خلبان های تیزهوش و بسیار ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف–5 بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف–14 انتخاب و به پایگاه هوایی خاتمی اصفهان منتقل شد. شهید بابایی با دارا بودن تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت قوی چنان درخشید که شایستگی فرماندهی وی محرز و در تاریخ 7/05/1360 فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان بر عهده ی او گذاشته شد. به هنگام فرماندهی پایگاه با استفاده از امکانات موجود آن، به عمران و آبادانی روستاهای مستضعف نشین حومه پایگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامین آب آشامیدنی و بهداشتی، برق و احداث حمام و دیگر ملزومات بهداشتی و آموزشی در این روستا، خدمات شایان توجهی را انجام داد. بابایی، با کفایت، لیاقت و تعهد بی پایانی که در زمان تصدی فرماندهی پایگاه اصفهان از خود نشان داد، در تاریخ 9/9/1362 با ارتقاء به درجه سرهنگی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی ارتش منصوب و به تهران منتقل گردید. وی با بیش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده، قسمت اعظم وقت خویش را در پرواز های عملیاتی و یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب کشور سپری کرد و به همین ترتیب چهره آشنای رزمندگان و یار وفادار فرماندهان قرارگاه های عملیاتی بود و تنها از سال 1364 تا هنگام شهادت، بیش از 60 مأموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید. او برای پیشرفت سریع عملیاتها و حسن انجام امور، تنها به نظارت اکتفا نمی کرد، بلکه شخصاً پیشگام می شد و در جمیع مأموریت های جنگی طراحی شده، برای آگاهی از مشکلات و خطرات احتمالی، اولین خلبان بود که شرکت می کرد. سرلشکر بابایی به علت لیاقت و رشادت هایی که در دفاع از نظام، سرکوبی و دفع تجاوزات دشمنان از خود بروز داد، در تاریخ 8/2/1366، به درجه سرتیپی مفتخر گردید. تیمسار عباس بابایی صبح روز پانزدهم مرداد ماه مصادف با روز عید قربان همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی سرهنگ ستاد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای F-5F از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. هواپیمای آنان پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف قرار گرفت و او از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید. خلبان عباس بابایی چگونه شهید شد (از زبان سرتیپ خلبان علی محمد نادری) هدف، انجام يك ماموريت جنگي بود، نيروهاي عراقي در پشت سردشت پياده شده و در حال تجهيز خود بودند. آنها قصد حمله داشتند و اينكه به طرف سردشت بيايند. از طرفي قرار بود نيروهاي سپاه پاسداران در آنجا عملياتي انجام دهند و ما مأموريت داشتيم كه از عمليات آنها پشتيباني كنيم. پرواز را شروع كرديم، شهيد بايايي طي مسير از كابين عقب راهنمائيهاي لازم را انجام مي‌داد و مسيرها و نشانه‌هاي معابر، پل، ارتفاع و يا جاده‌ها را به من نشان مي‌داد. وارد خاك دشمن شديم، نزديك هدف قرار گرفتيم، كار اوج‌گيري را آغاز كرديم و بعد روي هدف شيرجه رفتيم، در يك آن بمب‌ها را روي هدف ريختيم، انگار همه به هدف خورده بود، در حال بازگشت ديديم كه هدف به طور كامل منهدم شده است، و ما در پوست نمي‌گنجيديم. برگشتيم. در مسير برگشت، يك فضاي بسيار سرسبزي بود كه حالت معنويت و روحانيت خاصي به آدم مي‌داد. بابايي نگاهي به منطقه فوق كرد و در حال شكرگزاري بود، بخاطر موفقيتي كه بدست آورده بوديم تكبير مي‌گفت و با خداي خود گفتگو مي‌كرد، در همين حال ناگهان انفجاري در هواپيما رخ داد و همه ي اوضاع را به هم ريخت. سرتيپ خلبان، علي محمد نادري، همرزم شهيد عباس بابايي است، كسي كه در آخرين پرواز عقاب جبهه‌ها او را همراهي مي‌كرد. او از آخرين پرواز عاشقانه بابايي مي‌گويد، روايتي كه در تاريخ ثبت خواهد شد، تا آيندگان بدانند بر ایرانیان چه گذشت. او ادامه مي‌دهد: با صداي انفجار، صداي بابايي هم خاموش شد و من همچنان در فكر هدايت و كنترل هواپيما بودم، عليرغم اينكه خود نيز از چند ناحيه زخمي‌شده بودم، اجباراً از ارتفاع پايين آمدم، در آن لحظه و در لابلاي دره‌ها، در حال برخورد با ارتفاعات بوديم كه با خواست خدا و معجزه آسا، از آن وضعيت خارج شديم. بعد از گذراندن وضعيت فوق، تصور اوليه‌ام اين بود كه بابايي دسته «صندلي‌پران» را كشيده و يا اشتباهي صورت گرفته و دسته صندلي‌پران كشيده شده و ايشان هم با آن پايين پريده است. از طرفي هم هر چه كه از طريق تلفن داخلي او را صدا مي‌زدم، جز سروصداي شديد باد، صداي ديگري را نمي‌شنيدم، لذا اين تصور هم برايم پيش آمد كه بايايي به هر دليلي، از كابين بيرون پريده است، تا اينكه آيينه‌اي كه در كابين جلو تعبيه شده است را تنظيم كردم كه وضعيت كابين عقب را ببينم، وقتي آيينه را تنظيم كردم، متاسفانه ديدم كه «صندلي‌پران» كه بايد خلبان را از كابين بيرون ببرد، سرجايش است و چتر نجات خلبان هم پاره شده است، آنجا بود كه به اين واقعيت پي بردم كه بابايي با صندلي بيرون نرفته است. سرتيپ نادري، در حالي كه بعض گلويش را گرفته و اشك در چشمانش جاري مي‌شود، ادامه مي‌دهد: خلاصه هواپيما را به سمت پايگاه هدايت كردم، همه چيز براي نشستن مهيا شده بود، هواپيما را با تدابير خاص متوقف كردم، بلافاصله رفتم سراغ كابين عقب، ديدم متأسفانه كابين تقريبا كاملا متلاشي شده و شي‌اي به گلوي بابايي اصابت كرده و شاهرگش را پاره كرده است، قفسه سينه‌اش شكسته شده بود و وضع او طوري بود كه چنانچه اگر در همان لحظه اصابت هم به بيمارستان منتقل مي‌شد، بدليل خونريزي شديد در قفسه سينه و سيستم تنفسي‌اش امكان نجاتش نبود، لذا به احتمال قوي بابايي در دم به شهادت رسيده بود. او كه در آخرين كلامش، خطاب به همرزم آخرين پروازش گفته بود: «نگاه كن! اينجا مثل بهشت است، مي‌بيني؟ الله اكبر! الله اكبر»، چه زود و در سن 37 سالگي در راه دفاع از کشورش خاموش شد. نوشته شده در پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1385ساعت 0:2 توسط خلبانان نیروی هوایی
  2. [align=left]نویسنده: آرمان[/align] همان طوری که می دانیم، هواپیمای تامکت به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد به عنوان یکی از موفق ترین جنگنده های طول تاریخ هوانوردی به شمار می آید و هنوز نیز پس از بیش از سی سال خدمت در نیروی دریایی آمریکا، همانند هواپیمایی تازه طراحی و تولید شده می نماید. این جنگنده نسبت به همقطاران خود دو ویژگی بسیار برجسته داشت، که یکی دارابودن سیستم بال های متغیر و دیگری سیستم موشکی فینیکس، که مورد آخری ویژگی بسیار جدید و تکنولوژی نوینی در عرصه نبرد های هوایی به شمار می آمد و صد البته قیمت این پرنده به دلیل داشتن چنین سیستم گران قیمتی بسیار بالاست. در واقع، به جرات می توان اظهار کرد که محبوبیت هواپیمای تامکت بیشتر به دلیل توانایی حمل موشک های فینیکس بوده و اف-14 بدون آن هیچ کاره است. این موشک های هوا به هوا، با بردی معادل 150 کیلومتر جزو دوربرد ترین موشک های هوا به هوا به شمار آمده و با کد AIM-54 و لقب فینیکس به معنای ققنوس شناخته می شود. سیستم هدایتی این موشک از نوع فعال است، که این به این معناست که پس قفل روی هدف و شلیک موشک، دیگر نیازی به قفل ماندن رادار هواپیما روی هدف نیست و موشک می تواند مستقل از رادار هواپیما به عملیات ادامه دهد. در این سیستم راداری، پس از شلیک موشک، هدایت موشک و محاسبه زاویه مناسب برای برخورد به هدف، به عهده کامپیوتر درونی موشک سپرده شده و هواپیما می تواند به تعقیب اهداف دیگر برود. دلیل ایجاد این ویژگی نیز مشخص است، به دلیل برد بسیار آن، اگر هدف در حداکثر برد موشک باشد، نسبتاً زمان زیادی طول می کشد که موشک به 150 کیلومتری رسیده و به هدف اصابت نماید، در نتیجه، بدیهی است که فقل ماندن رادار هواپیما تا برخورد موشک به هدف آن را از انجام عملیات دیگر محروم ساخته و چه بسا به خاطر حفظ قفل روی هدف، هواپیمای پرتابگر خود طعمه هواپیمای دیگری شود. رادار فعال این موشک این امکان را به هواپیما می دهد که در هنگام برخورد به هدف، اف-14 پرتاب کننده حتی در آشیانه و خلبان های آن از آن خارج شده باشند. حداکثر سرعت عملیاتی این موشک پنج ماخ بوده و در بسیاری از موارد این موشک، پس از پیدا کردن هدف در نزدیکی آن منفجر شده و توان فوق العاده کلاهک جنگی آن هواپیمای هدف را منهدم نماید. طول این موشک حدود 4 متر بوده و قطر آن نیز به 30 سانتیمتر رسیده و وزن آن نیز حدود 450 کیلوگرم و وزن کلاهک جنگی آن در حدود 67 کیلوگرم است. این موشک از موتور توربوراکت با سوخت جامد استفاده می کند که به این موشک حداکثر سرعت را می بخشد. در هنگام شلیک این موشک، مستقیماً به دنبال هدف نمی رود بلکه مسیر احتمالی گذر آن را محاسبه کرده و به سمت آن جا می رود. در تست هایی که بر روی این موشک در مراحل اولیه آزمایش صورت گرفت، شش هدف مصنوعی که در روی رادار هواپیما به شکل هواپیماهای واقعی نمایش داده می شوند، از زمین پرتاب گردید که هر شش هدف توسط رادار قدرتمند تامکت شناسایی گردیده و شش موشک فینیکس با فاصله ی بسیار اندک، یکی پس از دیگر پرتاب گشتند. از شش موشک پرتاب شده، پنج فروند آنان به صورت مستقیم یا دایرکت هیت به اهداف برخورد کرده و آنان را به طور کامل منهدم نمودند، اما یکی از این موشک ها به دلیل کوچک بودن نسبی هدف مصنوعی و نیز اشکالی در رادار این موشک، از مسیر خود منحرف شد که اعلام گردید در صورت واقعی بودن هدف، امکان چنین اشتباهی وجود ندارد. میزان موفقیت این آزمایش، هشتاد درصد اعلام گردید که برای آزمایش یک موشک تازه طراحی شده و البته با هدف های مصنوعی، میزان موفقیتی بسیار عالی بود. در مورد این موشک، از بین بردن آن با انجام مانورهای شدید که در نتیجه موشک به دنبال هواپیما رفته و در اثر شتاب جی از بین می رود، امکان ندارد، چرا دیگر این حقه نیز قدیمی شده و این موشک توانایی تحمل شتاب جی، حداکثر دو برابر شتاب جی قابل تحمل توسط هواپیماهای جنگنده امروزی را دارد. در هواپیمای تامکت حداکثر شش موشک فینیکس می تواند حمل شود که شامل دو عدد زیر بال ها و چهار عدد در پایلون هایی زیر بدنه می شود. نا گفته نماند این موشک ساخت کمپانی هیوز بوده و در طی جنگ تحمیلی علیه ایران نیز نیروی هوایی کشورمان با استفاده از هواپیمای تامکت مجهز به این نوع موشک های قدرتمند هواپیماهای عراقی بسیاری را از فواصل بسیار دور و باور نکردنی، سرنگون ساخته و بار دیگر نیز برتری خود را به نمایش گذاشت. نوشته شده در یکشنبه نوزدهم تیر 1384ساعت 1:20 توسط خلبانان نیروی هوایی ايران ( http://air.blogfa.com )
  3. اي ايهالناس !!! مدير اين قسمت كدوم شير پاك خورده ايه ؟؟؟؟!!!!! چرا سوال من پاك شده ؟؟؟! پس كو اين آزادي كلام ؟؟؟؟ شما كه يك سوال كوچك را هم از من دريغ ميداريد !!! :|
  4. ديگه از اين بيشتر نمي‌تونم نشوني بدم ديگه آخرش بود مرسي برادر ولي من در بلژيك هستم و Keyboard ام فرانسويه ها ! اين بالا و پايين هايي كه ميگي هيچكدوم فايده نداره :| ولي دستت درد نكنه. آقاي reichmarshal گرامي دست شما هم درد نكنه ولي من سر حرف خودم هستم : متاسفانه چيزي به نام نو آوري در فكر ايراني وجود نداره ! دليلش هم همين پلوپز ساده است كه آلان 35 ساله كه قيافش كوچكترين فرقي نكرده ! همگي پيروز و نوآور باشيد :|
  5. حالا اومديم و فردا تمامي اين جنگنده ها به ايران تحويل داده شدند خلبانانش چي ؟؟؟ متخصصيني كه بايد اين جنگنده ها رو بعد از هر پرواز سرويس كنند چي ؟؟! تكليف چيه ؟؟!
  6. آخه پدر آمرزيده‌ها خداوند پدر شما را بيامرزد پدر من هنوز زنده است :| تا من و شما نشستيم كسي ديگه براي ما كار نمي‌كنه اي گفتي ! والا بنده خودم طراح ( Designer ) هستم و امكان نداره 2 تا از طرحهام مثل هم باشه ! ولي آيا بنده رو ميبرند بزارند مدير پروژه Design مثلا شهاب3 يا شاهد 110 ؟؟! اگه جنابعالي پارتي داري منو ببر معرفي كن جاي دوري نميره :| تو اين فيلمهاي ايراني كه ميخان ( ميخواهند ) خونه يه آدم پولدار رو نشون بدن هرچي مبل و صندلي عهد بوق ( لويي شانزدهم ) رو ميارند ميزارند اونجا !!! خيال ميكنند اين مدلهاي عهد بوق ديگه آخر كلاس و Design است ! خدا لويي شانزدهم رو بيامرزه اون آلان 3 قرن كه ريغ رحمت رو سر كشيده :lol: يعني اصلا فكر ايراني اينجوريه ! متاسفانه چيزي به نام نو آوري درش وجود نداره ! براي زدن «ج» كليد «]» براي زدن «چ» كليد «[» براي زدن «گ» كليد «'» آقا دستت درد نكنه. يك دنيا ممنون. ولي بازهم اين گ ضد انقلاب رو پيدا نميكنم :?
  7. ●صيغه اين موشك صيغه ديگه چه صيغه اي است ؟؟! :|
  8. Sotfan-Sooti

    جنگاوران جاويد ايران زمين

    آقا دستت درد نكنه خيلي حال دادي. چو ايران نباشد....
  9. باز هم كه حرفهاي من بدبخت سانسور شد كه :| كسي جواب من رو نميده ؟؟ ج - چ - گ رو چطور مينويسند ؟؟؟
  10. از قدیم گفتن نرود میخ آهنین بر سنگ! عزیز قرار دادن عکس از سایتی دیگر مجاز نیست بخصوص زمانیکه اکانت گالری داشته باشید. SAEID برادر جان مسلا ( اين س سه نقطه لعنتي رو پيدا نميكنم ) من دارم يه متن مي نويسم يهو ميخام يه عكس هم بندازم توش خوب تندي ميرم رو GOOGLE يه عكس پيدا ميكنم ميندازم رو متنم ! حالا شما ميفرماييد از همين سايت عكس بيارم ! خوب چطوري ؟؟؟!!! لطفا بنده رو ارشاد بفرماييد :|
  11. بالگرد های Tiger HAP 35 میلیون دلار ، بالگرد Tiger ARH 36 میلیون دلار ، بالگرد Tiger HAD 48 میلیون دلار و بالگرد Tiger UHT 43 میلیون دلار است ارزون بده مشتري شيم :| http://www.aerospaceweb.org/aircraft/helicopter-m/tiger/tiger_hap_schem.gif http://danger-zone.fotografeert.nl/homepage/show/1115893.jpg http://homepage.eircom.net/~steven/images/tiger6.jpg از قدیم گفتن نرود میخ آهنین بر سنگ! عزیز قرار دادن عکس از سایتی دیگر مجاز نیست بخصوص زمانیکه اکانت گالری داشته باشید. SAEID
  12. والا من يكي چشمم آب نميخوره كه ايران يه چيز جديد با قيافه جديد بسازه ! 3-2 روز پيش رفته بودم مغازه ايراني خريد كنم يه پلوپز ديدم قيافش درست عينه همون مدل هاي 35-30 سال پيش بود ! سماور ها هم همينطور ! آفتابه و قليون و بقيه بماند ! :| يعني ايران قربونش برم يه چيزي كه درست ميكنه ديگه تا دنيا دنياست امكان نداره قيافش رو عوض كنه ! اگر كسي ميگه من نامربوط ميگم يه مسل بزنه لطفا. ( مسل با س سه نقطه البته ولي من اين س سه نقطه لعنتي رو پيدا نميكنم ) :|
  13. Sotfan-Sooti

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    آخه دوست من، امير المؤمنين، كسى را مثل آمريكا جلوي رو نداشتند، اولا. دوما خود امام خمينى هم خده كردند ! سياست يعنى كلك و پيچ و تاب ! و گر نه، هر كسى ميشد سياست مدار !
  14. نا گفته نماند كه اين تانك اولين تانكي بود كه ميتوانست در حال حركت هم شليك كنه ! تا اون موقعه، تانكها بايد اول در جا مى ايستادند و بعد شليك ميكردند !
  15. Sotfan-Sooti

    اخبار عمومی منطقه و جهان

    شكى در هوش و ذكاوت آقا احمدى نژاد ندارم، ولى به نظر من ايشان ساده تر از اون هستند كه بتوانند رييس جمهور باشند ! يك مرد سياسى اول از همه بايد كلك و دو روى داشته باشه ! آقا احمدى نژاد خيلى ساده و بى آلايش صحبت ميكنه كه اين در زمينه سياست اصلا خوب نيست ! مثلا : آقاي احمدى نژاد گفت كه اسراييل بايد از نقشه پاك شه ! همين حرفش بهانه داد به دست اروپا و آمريكا ! اول زير زيركي موشك هاي هسته ايي رو درست كن، حسابى كه ايران قوى شد و خودش شد يك ابر قدرت، اونوقت بزن پدر اسراييل را هم در بيار، ما كه حرفى نداريم، دنيا هم ديگه جرات نميكنه بگه بالاى چشم ات ابروست ! همين آقا، اين كيه مرديكه، اها همين جورج بوش نيومد بگه كه ميخواهيم حمله كنيم عراق رو بگيريم كه مردمش را تار و مار كنيم و نفتش رو بكشيم بالا ! اولش الكى ميگفت ميخواهيم دمكراسى صادر كنيم، با اين كلك حمله كرد ! اگر اولش ميگفت كه ميخواهيم عراق رو از رو نقشه پاك كنيم، كه دنيا صداشون در مى اومد ! به بهانه دمكراسى تزريقي حمله كرد و حالا هم مردم رو ميكشه، هم نفت رو ميكشه بالا، هم خودش رو مستقر كرده بيخ گوش ايران ! به اين ميگن سياست ! ولى آقا احمدى نژاد از همون اول راست و حسينى همه چيز رو بر ملاء كرد و بهانه رو داد دست آمريكا ! خدا جون چى ميشد يك بار يك تاعون يا وبا مى افتاد تو اين آمريكا، كه اقلا من يك كم دلم خنك شه ! اما تا حالا دقت كرديد، هر چى مرگ و ميره ماله كشور هايى جهان سومه ! مثلا، تو هند بارون مياد، ميگن ۳۰۰۰ نفر مردند ! تو بلژيك ۵۰ سال پيش يك معدن خراب شد كه هنوز هم اون روز عزاى مليه، همش ۱۳۰ نفر مردند ! تو ايران يك زلزله اومد ۵۰،۰۰۰ نفر مردند ! تو آمريكا چند سال پيش يك زلزله اومد، تمامش شهر خراب شد، ۳ نفر مردند كه يكى شون هم سكته كرده بود تازه ! به قول معروف : هر چى سنگه مال پاى لنگه ! پيروز باشيد ---------------------------------------------------------------------- اگر دستم رسد بر چرخ گردون از او پرسم كه اين چون است و آن چون يكى را داده ايي صد گونه نعمت يكى را قرص جو آلوده در خون
  16. Sotfan-Sooti

    هواپيماهاي بخت برگشته !!

    سلام، البته من اين عكس ها را در سايت ديگرى ديده بودم ولى بر عكس ! يعنى اينكه آمريكايى ها در حال زنده به گور كردن هواپيما هاى عراقى هستند !
  17. [align=center]فجر ۲۷ [/align] http://fr.youtube.com/watch?v=H7JQeYvqrXE&feature=related [align=center] http://media.farsnews.com/Media/8507/ImageReports/8507050406/4_8507050406_L600.jpg http://img227.imageshack.us/img227/7403/76mm1se3.jpg http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2006/09/224475_orig.jpg [/align] عکسها را در گالری آپلود کنید. SAEID
  18. Sotfan-Sooti

    توپ دريايي ساخت ايران

    دستت درد نكنه برادر.
  19. Korosh ‌26‌ تا ‌31‌ شهریور در شهر تولوس‌ فرانسه‌ برگزار می‌ شود. انشاالله هميشه خوش خبر باشى فقط دو نقطه كوچك را بهش اشاره كنم : يك اينكه : شهر تولوس نيست بلكه شهر تولوز است ! فقط ميگم كه تلفظ درستش را ياد بگيرى ها، ناراحت نشي يه وقت. دوم اينكه اسمِ خودت رو اگر اينجورى كه نوشتى بنويسى، خارجى ها آنرا كرش ميخوانند ! اگر ميخواهى كه درست تلفظ كنند بايد بنويسى : Koorosh يا Kourosh اگر گذارت به يك كشور فرانسوي زبان افتاد، حتما بنويس Kourosh و گر نه همان كرش ميخوانند. پيروز باشى
  20. [align=center]MiG Skat UCAV The Unmanned Combat Air Vehicle (UCAV)[/align] بله دوستان، روسيه يك بمب افكن جديد رو معرفى كرده كه شباهت زيادي به F-117 داره ولي به مراتب از نوع آمريكايي اش رادار گريز تر است ! Mig Skat بدون خلبان است و چون هيچ راداري روى آن سوار نيست، قابليت مخفى ماندن از رادارهاي زميني يا هوايي دشمن را دارد. اين بمب افكن قابليت شكار اهداف زمينى و درياي را دارد و چون موشك ها و بمب هايي كه بر روى اين هواپيما سوار ميشوند همه در داخل بدنه جا ميگيرند و هيچ انعكاس راداري ايجاد نميكنند ! نمونه اوليه اين بمب افكن پرواز خود را با خلبان و در دومين نمونه پرواز خود را بدون خلبان با موفقيت كامل به انجام رساند و تا دو سال ديگر به بهره برداري ميرسد. Le Skat mesure 10,25 mètres de long pour 11,5 m d’envergure. طول : ۱۰.۲۵ متر - شعاع ۱۱.۵۰ Son poids maximum au décollage est de 10 tonnes pour une vitesse maxi de 800 km/h à basse altitude. حد اكثر وزن در موقع بلند شدن ۱۰ تن است با سرعت حد اكثر ۸۰۰ كيلو متر در ساعت Son rayon d’action avoisinerait les 2 000 km. شعاع عملياتي ۲۰۰۰ كيلومتر Pour conserver la furtivité du drone, les armements sont emportés dans deux soutes internes autorisant l’emport de deux tonnes d’armements dont le missile anti-radar Kh-31 (AS-17 Krypton) et des bombes KAB-500. براى مخفى ماندن از رادار دشمن، سلاح هاى همراه در دو مخزن درونى جا سازى ميشوند با ظرفيت حد اكثر ۲ تن كه عبارت اند از : موشك هاي ضد رادار Kh-31 بمب هاي KAB-500 Le Skat sera motorisé par un unique réacteur RD-5000B, un dérivé du RD-93 de Klimov. اين هواپيما يك موتوره خواهد بود. RD-5000B كه مدل بهينه سازي شده RD-93 است. البته سوخوي هم بيكار ننشسته و اعلام كرده كه آنها هم تا ۲ سال ديگر هواپيماي رادار گريز خود را به رخ جهانيان ميكشند. http://fr.youtube.com/watch?v=Jt0V4Ag7ufs http://news.ntv.ru/115584/video/ http://www.1tv.ru/news/n107903
  21. و بنده هم هيچ موقع ادعا نكردم كه اين رو خودم نوشتم : نوشته شده در یکشنبه نوزدهم تیر 1384ساعت 1:20 توسط خلبانان نیروی هوایی ايران ( http://air.blogfa.com )
  22. سلاح گوشه زن دنباله لینک مشاهده‌ی ویدئو: http://www.aparat.com/v/vTXiC
  23. آخه قربونت بشم من icon_cheesygrin تو هواپيماي مسافر برى، خلبان مسئول جون مسافرهاست، نميتونه كه خودش اول از همه بپره پائين ! اما تو اين هواپيما ها، خلبان ميگه گور باباى بوش با اين يك و نيم ميليارد دلارش، تا هواپيما يك تقي صدا ميكنه، دسته EJECT رو مي كشه ! :mrgreen:
  24. والا بيلميرم ولي اينجا نوشته : ..... دچار نقص فنی شد ،اما خلبان این هواپیما نجات یافت. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد،خلبان این هواپیما با چتر به بیرون پرتاب شده و در وضعیت خوبی به سر می برد. شايد امدادهاي غيبي به داد اين بابا هم رسيدن icon_cheesygrin