sasasasa

VIP
  • تعداد محتوا

    790
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط sasasasa


  1. علت اینکه خدمت سربازی کاهش پیدا کرده احتمالا حرکت به سمت ارتش حرفه ای است. شرایط جنگ در دنیا داره تغییر میکنه و تغییر کرده. جنگ  های امروزی نیاز به سلاح های امروزی مانند پهباد موشک های دقیق زن تک تیراندازهای ماهر اخلالگر ، نیروی ویژه و  ... داره که همه نیاز به نیروی کادر آموزش دیده دارند. تیروی وظیفه با آموزش محدود پاسخگوی جنگ هابی امروزی نیست. سلاح های گران قیمت هم نمیشه در اختیارش گذاشت. ارزش هم نداره آموزش های گران قیمت ببینه. 

    • Upvote 5

  2. سوالی که در مورد  یاسین به ذهن میرسد این است که در فیلم های منتشر شده از این جنگنده آموزشی خبری از مانوری نیست. یعنی جنگنده یک مسیر ساده برخواست و نشست را انجام می دهد. آیا این جنگنده توانایی انجام مانورهای جنگی را برای آموزش به  خلبان ها دارد و یا فقط به درد پرواز ساده می خورد. 


  3. 9 minutes قبل , scorpion57 گفت:

    قیمت نهایی احتمالا بالاتر از این حرفها در میاد نگیم2برابر

     

    به هر حال بعضی جاها پیشنهاد داده بودند که ایران در این جنگنده مشارکت کنه. شایعاتی هم بود. ولی از نظر من خرید و یا مشارکت در چکمیت باید با بررسی بیشتر باشد چون عدد قیمت خیلی نامعقول است


  4. من برم رستوران پیتزا بدن زیر 200 نمی خورم. چون قطعا با 200 تومان با مواد درست حسابی استفاده نکردن سوسیس کالباس نامرغوب و پنیر افتضاح. حالا جنگنده نسل 5   که 25 تا 35 ملیون قیمت داشته باشه بعیده چیز درست حسابی دربیاد. مضاف بر اینکه بازار روسیه محدود است و مشتری های کمی داره و تولید آنقدر بالا نمیره که قیمت تمام شده کاهش پیدا کنه.  قیمت از j10c کمتر میدن که چینی و نسل 4.5 است. 

    • Like 1
    • Upvote 2

  5. بهباد کرار به همراه موشک سامانه مجید به نظر من در بهترین حالت به درد شکار پهباد هایی با سرعت کم و همچنین اخلال و از بین بردن امنیت هواپیماهای سوخترسان می خوره. در صورت بروز درگیری بین ایران و آمریکا، ایران پایگاه های آمریکا را در منطقه موشک باران میکنه. قطعا آمریکا هواپیماهاش را به پایگاه های دور دست منتقل میکنه. طبیعتا در این حالت، تعدادی سوخترسان در اطراف ایران مرتب پرواز خواهند کرد و هواپیماها پس از سوختگیری وارد فضای ایران کی شوند. اسراییل هم قطعا همین کار رو میکنه. در این حالت با کمک پهباد کرار شاید بتوان امنیت این سوخترسان ها را تا حدی تهدید کرد. نوعی پهباد انتهاری هوا به هوا هم ساختن که آن هم احتمالا به این هدف بوده. ولی امکان نداره بتوان با این پهباد امنیت جنگنده ها را مختل کرد. مگر در موارد بسیار خاص مانند موردی که در جنگ اف 5 های ما توانستند با نزدیک شدن از پشت به یم میگ 25 آنرا غافلگیر کنند که آن هم در شرایط فعلی پیشرفت سامانه های هشدار دهنده جنگنده ها بسیار مشکل است. 

    • Like 3
    • Upvote 3

  6. دوستان این قضایا را می توان در یک غالب بزرگتر هم نگاه کرد. به صورت مشخص چند جنگ در منطقه در جریان است.  چین و ایران به دنبال این هستند که به اعراب خلیج فارس نزدیک شوند. چین سعی می کند که اعراب از غرب دور شوند و امنیت آنها را به کمک ایران  تامین کند. چین علاقمند به توسعه طرح جاده ابریشم هم هست که ایران هم علاقمند به مشارکت در آن است.

    در طرف مقابل آمریکا در صدد ایجاد پیمان ابراهیم و نزدیک کردن اعراب به اسراییل  است همچنین در صدد توسعه یک مسیر ترانزیت کالای ریلی از هند به غرب با مشارکت اعراب و اسراییل است تا ایران بایکوت شده و طرح جاده چین کم رنگ شود. 

    با اتفاقات اخیر عملا تمام طرح های غرب به مشکل خورد. هر چقدر هم اسراییل پیش برود مشکل بیشتر می شود. مثلا اگر نیروی زمینی اسراییل وارد غزه شود و تلفات غیر نظامیان فلسطینی بالا رود اعراب حتی اگر بخواهند هم نمی توانند به اسراییل نزدیک شوند. 

    چین اخیرا از کشور مستقل فلسطینی حمایت کرد. یعنی ظاهرا بازی کلان تر است. 

    • Like 1
    • Upvote 5

  7. یک فرضیه که وجود دارد این است که شاید روسیه سر زنگزور با ترکیه مصالحه کرده باشد. مثلا ترکیه امتیازاتی سر ناتو و دریای سیاه به روسیه داده باشد و امنیت زنگزور به صورت مشترک توسط اذربایجان و ترکیه و روسیه اداره شود و روسیه بتواند از این مجاری استفاده کند در مقابل اجازه انرا بدهد. منطقا اینکار به صورت بلند مدت برخلاف مصالح روسیه است ولی بعضا به نظر می رسد که روسیه  و پوتین نگاه بلند مدت ندارد. البته این یک نظر است که  امیدواریم درست نباشد. ولی در هر شکل ایران باید جلوی این اقدام بایستد. اصولا هیچ جای دنیا بجز ترکیه در قرن 21 انقدر راحت تلاش برای تغییر مرزهای بین المللی نمی کنند. مردم ارمنستان و خیلی از کشورهای شوروی سابق از روسیه نفرت دارند و تمام بدبختی خود را ناشی از روسیه می دانند برای همین پاشینیان غربگرا هنوز بر قدرت است و رای هم می آورد. 

    کلا ما باید بدانیم و بفهمیم که روسیه یک دوست نامرد آدم فروش  با نگاه هایی مبنی بر منافع کوتاه مدت است. با روس ها باید مثل خودشان برخورد کرد.

    • Like 3
    • Upvote 2

  8. چه نیازی به یاک 130 هست وقتی در کشور یاسین تولید می شود؟

    چند جواب به این سوال داده شده. 1- نیاز به یک جت آموزشی است که هم ژن با سوخو باشد. 2- شاید یاسین کیفیت یاک را نداشته باشد.

    هر دو جواب ممکن است درست باشند ولی یک علت عمده دیگر هم دارد. 

    اینکه قرار است در کنار یاسین یاک هم خریداری شود را من از مدت ها قبل از یک اهل فن شنیده بودم. علت را اینطور گفت که زیرساخت های آموزشی نهاجا بسیار ضعیف شده و اصلا امکان اموزش با کیفیت تعداد زیادی خلبان برای خریدهای آینده نهاجا را ندارد. تیراژ یاسین پایین است و اصولا زیرساخت لازم برای تیراژ بالای کوثر و یاسین وجود ندارد. حداکثر می توان روی تولید چند فروند در سال حساب کرد. با این حساب نهاجا نمی تواند منتظر تولید تعداد یاسین بماند و برنامه ریزی شده در کنار تولید یاسین تعدادی هم یاک خریداری شود. 

    • Like 3
    • Upvote 8

  9.  به نظر بنده بازی مشخص است. هدف رسیدن ناتو به دریای کاسپین است. اینکار دو راه دارد. راه اول اشغال سیونیک است و راه دوم الحاق ارمنستان و در ادامه باکو به ناتو است. در این بین یک پلیس بد داریم که باکو و ترکیه هستند و یک پلیس خوب داریم که آمریکا و فرانسه هستند. باکو میگه میخورمت. فرانسه میگه بیا تو ناتو تا طرف نخوردت. همه هم با هم هماهنگ هستند. این وسط تعلل و بی سیاستی روسیه جالب توجه است که داره اجازه میده ارمنستان بشه اوکراین دوم. یعنی اینجا داره تاوان این اشتباه رو میده که سال ها نذاشته ایران تو قفقاز نفوذ داشته باشد. یعنی اگر نمی توانی امنیت ارمنستان را تضمین کنی باید کمک می کرده ارمنستان در دامان ایران قرار بگیره این بسیار بهتر از این بود که ارمنستان بیافته تو دامن ناتو. 

    • Like 2
    • Upvote 4

  10. به نظر اصلا هدف اصلی آمریکا جلوگیری از صادرات نفت ایران نبوده است. اعراب اعتماد خود را برای حفظ امنیت به آمریکا از دست داده اند. اعراب کمی به چین نزدیک شدند و روابط خود را با ایران بهبود دادند. ایران و اعراب به دنبال سازکار امنیتی در خلیج فارس هستند. پروسه نزدیکی اعراب به اسراییل و پیمان ابراهیم به شکست نزدیک شد. آمریکا برای بر هم زدن بازی اقدام به توقیف نفت کش های ما کرد تا متقابلا ما هم اقدام به توقیف نفت کش های عربی کنیم و آمریکا بعنوان رابین هود ناجی از صادرات نفت اعراب  و به قول خودشان امنیت ابراهه تنگه هرمز دفاع کند بدین طریق ضمن مخدوش کردن رابطه ما با اعراب افزایش حضور نظامی خود را توجیه و اعراب بار دیگر به دامن امریکا بیافتند. به نظر من احتمالا کلیه بازیگران از جمله ایران و اعراب دست آمریکا راخوانده اندو فعلا کسی اقدام تند  و تیزی نکرده است. هدف امریکا بر هم زدن نظم در حال شکل گیری در منطقه با کمک چین  و ایران است.    

    • Like 2
    • Upvote 3

  11. یک موج افتاده در صنعت ساخت کشتی نظامی ایران که هر چقدر ممکن باشه موشک های برد بلند بیشتری روی کشتی ها و ناوچه ها نصب بشن. این روش به اعتقاد بنده درست نیست. باید دید هدف ساخت ناو یا کشتی فوق چی هست. وقتی یک ناوچه یا قایق موشک انداز به هدف دفاع ساحلی و حضور در خلیج فارس یا نواحی شمالی دریای عمان طراحی شده نیاز به موشک بلند بلند ندارد. چه بالستیک، چه پدافندی. چون می تواند تحت پوشش پدافند های برد بلند ساحلی قرار بگیرد. بالستیک برد بلند هم نیاز نیست از   قایق موشک اندازی مثل شهید سلیمانی شلیک شود می تواند از سایت های ساحلی شلیک شود. 

    ناوچه یا قایق موشک انداز شهید سلیمانی با توجه به ابعاد آن مناسب دریاهای دور دست نیست. حتی ناوچه های کلاس موج نیز برای این منظور کوچک هستند.

    به اعتقاد بنده ناوچه شهید سلیمانی ایده ال برای دفاع ساحلی و جنگ در دریای محدود خلیج پارس است. این ناوچه باید بیشتر به موشک های پدافندی کوتاه برد و حداکثر میان برد تجهیز شود و همچنین موشک های ضد کشتی حداکثر تا برذ 100(یا 200). دفاع برد بلند چه ضد کشتی چه ضد هواپیما توسط سایت های ساحلی انجام شود. 

    یک دسته ناوشکن با ابعاد 5 یا 6 هزار تن به بالا نیز برای حضور در اقیانوس هند و دریاهای دور دست طراحی شوند که به موشک های دوربرد تری مجهز باشند. 

    از نظر من کلاس موج نیز می تواند تولیدش متوقف شود. چون برای دفاع ساحلی بزرگ و برای حضور در دریاهای دوردست کوچک است.

    • Like 3
    • Upvote 7

  12. 19 minutes قبل , mehdipersian گفت:

    ایران یک کشور خشک هست. تازه در سالهای اخیر هم خشکسالی بوده و میزان بارش از حد عادی هم کمتر بوده. 

    علاوه بر آن افزایش جمعیت و پیشرفت اقتصادی نیازمند آب بیشتر هست. 

    این میزان نیاز با منابعی که داریم هماهنگ نیست. باید از انتقال آب و آب شیرین کن استفاده بشود. 

    این ربطی به صرفه جویی و کشت قطره ای و... نداره و همزمان باید با هم اجرا بشود. 

     

    کاملا مرتبط است. 90 درصد مصرف اب ایران کشاورزی است. با روش های نوین ابیاری می توان تا 50 درصد مصرف اب را در کشاورزی پایین اورد. خود شبکه اب شهر تهران  30 درصد نشتی دارد. به راحتی با بهیینه کردن مصرف میتوان مصرف اب را خداقل 30 تا 40 درصد پایین اورد. اگر جواب نداد که قطعا میده بعد سراغ روش های دیگر رفت

    • Like 2
    • Upvote 4

  13. بر 1 خرداد 1402 در 16:37 , mehdipersian گفت:

    آوردن آب دریا به مرکز کشور و ساخت آب شیرین کن ، کار مهمی هست و "باید" انجام بشود.

     

    وقتی آب وجود نداره قرار هست چه کاری انجام بشه؟ کل تمدن و شهر به خطر می افتد. 

     

    صنایع را هم نمیشه جابجا کرد هزینه های سنگین دارد. از همان اول باید کنار آب ساخته میشده حالا که نشده تنها راهش همین انتقال آب هست. 

     

    چطور آب وجود نداره؟ داره درست و بهینه مصرف نمیشه. ما در اصفهان زاینده رود را داریم. کوهرنگ بارش مناسبی داشته ولی انقدر این اب در مسیر به صورت غیربهینه و توسط صنایع اب بر و کشاورزان مصرف میشه که اب کمی به اصفهان میرسه. انقدر هم که میرسه صرف کشت برنج!!!!! در یک استان خشک میشه. خود مرکز هم بارش داره. 

    هر چیزی مراحلی داره. شما میخواهید مصرف انرژی یک ساختمان را کم کنید اولین مرحله این است به ساکنین یاد بدبد چراغ های اضافه را خاموش کنن و پنجره را در زمستان ببندن. اگه باز جواب نداد میرید سراغ راه های پیچیده مثل انرژی خورشیدی و .../ در کشور ما در زمینه مصرف آب پنجره باز است. در قرن 21 در یک کشور خشکسال بیشتر باغ ها با روش غرقابی کشت میکنن. ترکیه پرآب از ما هندوانه میخره. اینها را حل کنید بعد اگه مسئله حل نشد برید سراغ اب شیرین کن و غیره. 

    صنایع انرژی بر مرکز کشور را حشک کرده. الان کشور توان اقتصادی لازم رو نداره. ولی به نظر من بهترین کار تعطیلی این صنیع در زمان مقتضی است. این همه پول به خاک میره. چند میلیارد هم صرف حفظ و جلو.گیری از خشک شدن کشور بشه. 

    • Like 1
    • Upvote 4
    • Downvote 1

  14. بحث هامون  و هیرمند به کنار. کشور ما متاسفانه به دلایل مختلف همیشه بدترین راه ها را انتخاب می کند. راه حل مشکل کم آبی در ایران در مرحله اول اصلاح مصرف با استفاده از روش های نوین ابیاری، جلوگیری از کشت محصولات اب بر مثل هندوانه  و....است. گفته میشه 20% بارش کشور کاهش یافته. خیلی از بخش های کشور هنوز از کشت غرقابی استفاده می کنند. با روش های نوین ابیاری میتوان مصرف را حداقل 50% کاهش داد. بخصوص در اطرف دریاچه ارومیه که کشت انگور بعضا با سیب که اب بیشتری می برد جایگزین شده. گفته می شود شبکه اب تهران 30% نشتی دارد. با حل این مشکل ها، مسئله حل می شود. ساخت ذوب اهن در اصفهان از اول اشتباه بوده. به نظر من در زمان مناسب که اقتصاد کشور بالانس تر باشد باید صنایع اب بر در مرکز ایران را تعطیل و به کنار دریا منتقل کرد.  به جای اینکارها سیستم بدنبال انتقال اب دریای عمان به مرکز و ده ها پروژه دیگر است که عواقب زیست محیطی انها همه مورد تردید است. 

    • Like 2
    • Upvote 6
    • Downvote 1

  15. 3 hours قبل , SAEID گفت:

     

    سلام

    تشکر مهدی جان و سایر اساتید عزیز

     

    امروز ما در ارتش و سپاه ، جمعا 5 لشکر زرهی و 5 تیپ زرهی داریم که دو تای اونها در خوزستان هستن ، لشکر 92 زرهی از ارتش و لشکر 7 ولی عصر از سپاه ، نظر شما درباره نیاز به 7 الی 8 لشکر زرهی کاملا درسته ، اما باید با توجه به شرایط موجود برنامه ریزی کنیم

    بعد از تغییراتی که در ساختار لشکرها صورت گرفت و اونها رو به تیپ های تقریبا مستقل تبدیل کردن ، طبق نوشته های ویکی پدیا ، 10 تیپ زرهی و 6 تیپ مکانیزه داریم ، البته همین ها رو جمع کنیم به استعداد همان 5 لشکر خواهیم رسید

     

    به نظر من از بین مواردی که گفتین ، یک مورد بسیار ضروری هست و اون هم تشکیل یک لشکر زرهی در مرکز کشور می باشد ، مثلا در کرمان یا یزد یا اصفهان که جلوی پیشروی دشمن احتمالی از جنوب و جنوب شرق و شرق را به سمت پایتخت مسدود کند ، مثلا میتوان تیپ های این لشکر رو در هر سه شهر مذکور مستقر کرد که یک سد دفاعی زرهی در مرکز کشور را ایجاد میکنند ، ترکیب این نیروی جدید با لشکر 88 زرهی زاهدان و لشکرهای زرهی 92 و 7 خوزستان و تیپ 37 مستقل شیراز میتونن جلوی پیشروی زمینی از جنوب شرق تا جنوب غرب رو گرفته و از عمق کشور و همچنین از پایتخت محافظت به عمل بیاورند ، در سایر مناطق کشور تهدید فوری وجود نداره که برای اون نیاز به تشکیل لشکر جدید باشد ، در مناطق غربی و شمال غرب به علت وجود رشته کوههای گسترده ، امکان تحرک زرهی خیلی پایین هست که هم برای ما و هم برای دشمنان این مشکل وجود داره و به همین دلیل مثلا در شمال غرب نیاز فوری به ایجاد لشکر زرهی نمی باشد ، بجای اون میتوان با تقویت لشکرهای غیر زرهی و مکانیزه موجود در این منطقه اونها رو برای نبرد مدرن در شرایط کوهستانی آماده کرد ، فقط موردی که وجود داره باید برای نوار شمالی کشور حداقل یک تیپ زرهی در مثلا آستارا تشکیل بشه که این تیپ در صورت وجود پشتیبانی مناسب میتونه در بخش بزرگی از قفقاز عملیات تک زرهی رو انجام بده ، در منطقه شمال شرق البته چند تیپ زرهی وجود داره و سطح تهدیدات هم در این منطقه به نسبت کمتر هست

     

    ولی یک پیشنهادی که دارم اینه که برنامه ریزی بلند مدتی صورت بگیره تا اکثر لشکرهای پیاده تبدیل به لشکر مکانیزه با قابلیت تحرک بالا بشن ، بقاپذیری لشکرهای پیاده در جنگ های مدرن به شدت کاهش یافته مگر در جغرافیای خاص کوهستانی و جنگلی و ... که برای این موارد خاص میتوان در هر منطقه مورد نظر لشکرها یا تیپ های تخصصی رو ایجاد کرد ، در اینصورت دست لشکرهای زرهی برای عملیات های تخصصی بازتر خواهد بود و همپوشانی بوجود اومده بین نیروهای زرهی و مکانیزه ، بسیار بیشتر از همپوشانی حاصل از نیروهای زرهی و پیاده میباشد ، البته بجز موارد خاصی که گفته بشد

     

    اما مشکل اصلی در حال حاضر 1- بحث منابع مالی و 2- بحث ظرفیت تولید داخلی یا خرید خارجی میباشد ، با توجه به شرایط روسیه در جنگ اوکراین و کمبود موجود در ارتش این کشور ، نمیتوان حداقل در طی چند سال فعلی روی خرید از این کشور حساب کرد ، هر چند پلتفرمی مثل تی14 آرماتا گزینه مطلوبی به نظر میرسد که گونه نفربر فوق سنگین تی15 را هم دارد و میتوان از این پلتفرم برای مواردی مثل خودروی سنگین فنی مهندسی ، توپخانه خودکششی ، پل گذار سنگین و خودروی فرماندهی خط مقدم هم استفاده کرد ، ولی برای این منظور یا باید امتیاز این پلتفرم و تکنولوژی های مربوطه رو خریداری و تولید داخل کنیم یا هم برای خرید از خارج باید یک بازه زمانی بلند مدتی در نظر بگیریم در حالی که بعضی تهدیدات کشور امکان دارد بصورت فوری ظاهر شوند و بروز یا عدم بروز تهدیدات علیه تمامیت ارضی یک چیزی مثل زلزله است که معمولا از قبل اطلاع نمی دهد و کاری هم به ایمن بودن یا نبودن ساخت و سازهای ما ندارد ! پس شرط عقل حکم میکنه که در حال حاضر از گزینه های قابل دسترس استفاده کنیم تا در آینده در صورت نیاز به سمت پلتفرم پیشرفته تری مثل تی14 هم حرکت کنیم. با این حساب در حال حاضر برای خرید داخلی یا خارجی گزینه های موجود عبارتند از ذوالفقار3 ، کرار ، وی تی4 ، وی تی5 که در این بین گویا پروژه ذوالفقار3 کنار گذاشته شده یا با سرعت خیلی کمی در حال پیگیری هست و ظرفیت تولیدی داخل به سمت پروژه کرار هدایت شده است ، در خرید خارجی هم تانک های وی تی4 و وی تی5 چینی گزینه خوبی هستن ولی در مقایسه با تی14 پلتفرم سبک تری محسوب میشن

     

    یک مورد هم بگم ، درباره ترکیب یگان های زرهی ، هر گردان زرهی در کشورهای مختلف از تعداد مختلفی تانک تشکیل میشه ، از 31 الی 54 رو اطلاع دارم ، ولی در تیپ های لشکری تعداد کمتر از تیپ های مستقل می باشد ، به نظرم اگر در لشکر زرهی هر گردان رو 36 دستگاه در نظر بگیریم میتوان آن را به 3 گروهان 12 دستگاه و آن را هم به 4 گروهان 3 دستگاه تقسیم نمود ، در کنار اینها مکانیزه و توپخانه و ... هم اضافه میشه و یک گردان با تحرک و آتش بالا رو تشکیل میدن که فقط به تعداد تانک اشاره میکنم ، هر سه گردان تشکیل یک تیپ با 108 دستگاه و هر سه تیپ هم تشکیل یک لشکر با 324 دستگاه رو میدن ، میتوان یک گردان اضافه هم برای این لشکر در نظر گرفت که که زیر نظر مستقیم فرماندهی لشکر و برای پوشش مناطق اضطراری یا کمک به تیپ هایی که در درگیری سنگین قرار دارن اعزام بشه که بدین ترتیب هر لشکر 360 دستگاه تانک رو شامل میشه ، چنین لشکری به نسبت لشکرهای سنگین تری که حداقل 400 دستگاه و حداکثر 700 دستگاه تانک دارن از توان تحرک به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود

    برای تیپ های مستقل هم میتوان هر گردان رو 45 دستگاه در نظر گرفت که با همان استاندارد به 3 گروهان تقسیم میشه ولی این گروهان بجای 4 گروه ، به 5 گروه 3 فروندی تقسیم خواهد شد ، در اینصورت این تیپ مستقل با 135 دستگاه تانک به اضافه یک گروهان مستقل زیر نظر مستقیم فرمانده تیپ که میشه 150 دستگاه ، از ظرفیت عملیاتی به مراتب بالاتری از تیپ های لشکری برخوردار خواهد بود و 41 درصد استعداد بیشتری از تیپ لشکری خواهد داشت و به نسبت یک لشکر زرهی که اشاره شد ، از استعداد 41 درصدی برخوردار خواهد بود که در موقعیت پدافندی میتواند با ضریب 1 به 3 (نیروی مهاجم باید 3 برابر نیروی مدافع باشد) در مقابل یک لشکر زرهی عملیات پدافندی انجام دهد.

     

    با این ترکیب پیشنهادی ، برای 6 لشکر زرهی (5 لشکر موجود و 1 لشکر جدید) به 2160 دستگاه تانک احتیاج است ، که با احتساب حداقل 6 تیپ مستقل به 3060 دستگاه تانک میرسد ، اینکه این تعداد از چه مدلی باشند هم یک بحث مفصل است ، ولی نکته ای که وجود داره اینه که نیاز به تانک فقط در لشکرهای زرهی نمی باشد ، برای لشکرهای مکانیزه هم بایستی تعدادی تانک در نظر گرفته شود ، از این رو اگر برای هر لشکر مکانیزه تقریبا 100 تانک در نظر بگیریم ، برای 10 لشکر مکانیزه به 1000 دستگاه و برای 20 لشکر مکانیزه 2000 تانک لازم است که به آن 3000 دستگاه تانک های اصلی اضافه کنیم ، میتوان در کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش هزینه ها ، تانک های موجود در لشکرهای زرهی رو به لشکرهای مکانیزه انتقال داد و از تانک های جدید فقط در لشکرهای زرهی استفاده کرد ، در اینصورت برای یک دوره زمانی نیازی به تهیه تانک جدید برای لشکرهای مکانیزه نمی باشد ، البته این در صورتی است که بخواهیم تعداد لشکرهای مکانیزه رو افزایش بدیم و لشکرهای پیاده رو به مکانیزه تبدیل کنیم.

     

    سلام

    اولا از ارسال تون استفاده کردم بحث هم تخصصی است و بنده وارد نیستم ولی عدد آخر که به آن رسیدید یعنی به چیزی در حدود 5000 تانک رسیدید که 3000 تا برای لشکرهای زرهی و 2000 تا برای مکانیزه. فکر نمی کنید عدد یک کم تند است. با مقایسه با زرهی کشورهای دیگر میگم. 5000 تا عدد بالایی است. اصولا ساختار نظامی ما هم تا حدی به روش های غیر کلاسیک تمایل دارد مثلا جنگ های نامنظم، پهبادی موشکی و نیروهای نیابتیو .... البته اخیرا ظاهرا تصمیم گرفته شده توان کلاسیک نظامی کشور بهبود پیدا کند. در کل 5000 تا عدد تندی به نظر میرسد. 

    • Like 2
    • Upvote 2

  16. احتمالا روش ترکیه برای ساخت تجهیزات نظامی شبیه ایران قبل از انقلاب و پروژه شفق بعد انقلاب است. در قبل از انقلاب ایران هزینه های طراحی تانک شیر ایران 1 و شیر ایران 2 را تقبل کرد که در یک شرکت انگلیسی برای ایران طراحی شدند و امتیاز آنها متعلق به ما بود. در بعد از انقلاب هم یک تیم از سوخو و میگ به ایران آمدند و هواپیمای شفق را همراه با انتقال دانش طراح در داخل ایران برای ما طراحی کردند که البته نیمه تمام رها شد. طبیعتا این روش باعث پرش از پله اول به آخر در یک پروسه 4 یا 5 ساله می شود. 

    ترکیه احتمالا با سرمایه گذاری سنگین و هوشمندانه با کمک طراحان و شرکت های خارجی محصو.لاتی را در داخل کشورش طراحی می کند که طبیعتا آن دانش تا حدی به طراحان ترک منتقل می شود. 

    وگرنه رسیدن به دانش ساخت چنین محصولاتی در این فاصله زمانی عملا غیر ممکن است. علاوه بر این دست ترکیه برای خرید موتور پردازنده سنسورها و.... از بهترین شرکت های دنیا و بعضا ساخت سفارشی برای ترکیه باز است. 

    در خود کشور ما بعضا پروژه هایی سال ها به علت محدودیت های تحریم متوقف می شود. مثلا پروژه هایی ساخته شده ولی تامین موتور در حد انبوه ممکن نبوده ولی ترکیه چنین محدودیت هایی ندارد.

    مشکل بعدی ما موازی کاری و رونمایی های پیاپی از پروژه هایی است که اکثرا به تولید نمی رسد. بهتر است به جای این همه رو نمایی تمرکز بر روی تعداد محدودی پروژه کاربردی و  مورد نیاز بوده که به تولید انبوه برسند. نه اینکه هر روز ی موشک و هواپیما و ... رونمایی شود ولی خبری از استفاده از آنها نباشد  

    • Like 3
    • Upvote 3

  17. با سلام

    یک هواپیما جنگنده بمب افکن دو نقش می تواند بازی کند. یک نقش بمب افکن و یک نقش به عنوان یک جنگنده رهگیر. بعنوان رهگیر من حتی فکر نکنم اف 14 هم دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد چون علاوه بر قدیمی شدن رادار و دیگر امکانات، اف 14 های ما بسیار فرسوده هستند.

    در مورد نقش بمب افکن قضیه فرق می کند. فانتوم به علت سطح مقطع راداری بالا و پیشرفت های سیستم های پدافندی در 4 دهه گذشته به راحتی قادر به نفوذ به داخل رینگ های پدافندی دشمن نیست. برای همین سیاست نهاجا این بوده که این جنگنده پیر را مجهز به انواع بمب ها و موشک های دور زن مانند قادر یاسین و... کند تا این جنگنده بعنوان یک سکوی پرتاب بتواند قبل از ورود به رینگ پدافندی دشمن هدف را با دقت از راه دور مورد اثابت قرار دهد. همچنین احتمالا مجهز یه غلاف های جنگ الکترونیک و شاید موشک های ضد رادار شده است.  برای حمل این تجهیزات که شامل انواع بمب های هدایت ماهواره ای لیزری، هدایت  تلوزیونی و غیره است نیاز به اوینیک جدید بوده است.

    به اعتقاد من در صورت در گیری با یک دشمن می تواند با توجه به قدرت دشمن فوق از این هواپیما استفاده کرد. مثلا در صورت درگیری با کشورهای عربی منطقه فانتوم می تواند بدون خارج شده از محدوده ابهای ساحلی ما اقدام به شلیک موشک های ضد کشتی مثل قادر و نصر کند و یا در صورت درگیری با دشمنی مانند باکو که فاقد نیروی هوایی موثر است با نفوذ محدود اقدام به عملیات های ضد رادار و همچنین بمباران با بمب های دور زنی مانند یاسین که تا صد کیلومتر برد انها گزارش شده هدف را بدون اینکه هواپیما مورد خطر جدی قرار گیرد نابود کند. 

    نکته اینکه بسیاری عدم کارایی موثر نیروی هوایی روسیه را در جنگ اوکراین، عدم سرمایه گذاری این کشور در ساخت انبوده این نوع سلاح های دور زن دقیق می دانند بنحوی که گفته شد، یک سایت نظامی روسی پیشنهاد خرید بمب های یاسین را از ایران داده بود. این زمانه حتی هواپیماهای جدید نسل 4+ هم به راحتی نمی توانند در شبکه های پیشرفته دفاع هوایی نفوذ کنند. هواپیماهای نسل 5 هم تا کنون فقط تعریف و تمجید بوده اند و چیزی از آنها فعلا دیده نشده. بهترین راه حملات ترکیبی با شروع حمله با پهباد به پدافندهای دشمن. بمباران گسترده باند جنگده های دشمن با کروز و بالستیک و سپس حمله با بمب های دور زن است. که بنده فرسوده بودن فانتم ها را تایید می کنم ولی ما خوشبختانه چند ابزار دیگر یعنی پهباد، بالستیک های ضد باند، بالستیک های ضد رادار  و بمب های هدایت شونده را در اختیار داریم. که کار تا حدی برای فانتوم آسان می شود.

    در مورد سطح مقطع راداری این جنگنده گفته می شود کشور به دانش رنگ های جاذب راداری رسیده. این رنگ ها تاثیر بسیار کمی در کاهش سطح مقطع راداری دارند. در مورد فرسودگی فانتوم ها شنیده شده که بعضا از سر هم بندی استفاده شده.  یعنی موتور یک جنگنده که بدنه فرسوده ولی موتور سالمی داشته را بر روی جنگنده ای که بالعکس بدنه سالم ولی موتور فرسوده ای داشته انداخته اند و یک تعداد جنگنده نسبتا سالم سر هم کرده اند که بعد ارتقا  بعنوان ذخایر استراتژیک در پایگاه های زیر زمینی قرار داده اند.

     

    • Like 3
    • Upvote 2

  18. چند نکته

    به نظر من داشتن یک سیستم دفاع فعال موثر در کنار داشتن سیستم های دفاع غیر فعال بر روی یک تانک اهمیت اش از اهمیت قابلیت های خود تانک اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. به نظر بنده باید تمرکر شدید بودجه ای برای توسعه این سیستم ها باید کرد. شاید بتوان در درگیری های اینده در لبنان و .. با به غنیمت گرفتن یک تانک مرکاوا یا هدف قرار دادن آن به سیستم تروفی دسترسی پیدا کرد. 

    نکته دوم اینکه ذوالفقار را فراموش کنید. هر تانکی که قیافه آن شبیه ابرامز است دلیل نمی شود که تانک خوبی باشد. اگر تانک خوبی بود پروژه ان کنار گذاشته نمی شد. اصولا یکی از دلایل عقب بودن زرهی ایران همین ذوالفقار است. 30 سال روئ یک پروژه کار کردند و به نتیجه نرسید. در این 30 سال زمان و پول زیادی هدر رفت که می توانست صرف ارتقا تی 72 ها شود. همان کاری که در کرار صورت گرفت. حالا نمی توان دوباره ده سال دیگر روی این پروژه شکست خورده پول و وقت گذاشت. اصولا دانش طراحی تانک ایران در حدی فعلا نیست که بتواند یک پلتفرم مستقل طراحی کند. بهترین و به صرفه ترین کار ارتقا پلتفرم های موجود موفق مثل تی 72و یا وارد کردن یک پلتفرم جدید مثل مرکاوا که حتی از ابرامز نیز به روزتر است.  

    • Like 2
    • Upvote 2

  19. من اعتقاد دارم خیلی نیاز به مراجعه به چین نیست. البته میشه ازش کمک های فنی گرفت ولی نیاز به خرید تانک از چین نیست. تانک کرار به نسبت تانک قابل قبولی به نظر میرسد و دانش تولید ان در کشور وجود دارد. فقط دو مشکل وجود دارد. 

    اول اینکه مشابه تی 90 نیاز است که یک موتور 1000 اسب(موتور تی 72 های کشور 800 اسب هستند) برای ان تهیه و یا تولید شود. اطلاع دارم تلاش هایی برای مهندسی معکوس موتور تی 90 در حال انجام است. این موتور ورژن دریایی هم دارد که مورد استفاده قایق های سپاه است.

    دوم نیاز به یک سیستم دفاع فعال برای تعبیه بر روی کرار است که بر روی سیستم دفاع فعال هم تلاش هایی در جریان است.

    با این اقدامات و شاید کمک هایی از روسیه بتوان به تعداد تانکی در کلاس تی 90 تولید کرد و به تعداد در اختیار نیروهای مسلح قرار داد که ظاهرا برنامه فعلی هم همین است.

    برای این ارتقا شاید بتوان از روسیه و چین کمک های فنی گرفت. 

    در مرحله بعد شاید بتوان سراغ تانک ارماتا رفت. این تانک هنوز کامل عملیاتی نشده. قرار بود روس ها ورژنی از آن با توپ 150 میلی متری بسازن که قاعدتا قوی تر از تمام توپ های غربی است

    با ساخت تعداد کافی کرار پیشنهاد می شود شاسی چیفتن ها و تانک های دیگر برای ساخت خودروهای حمل موشک و یا پدافند و یا ترمیناتور به کار گرفته شوند. 

    • Like 1
    • Upvote 6

  20. دقیق نمی دانیم که نیروی هوایی با ساخت اف 5 یا کوثر به دنبال چی هست؟ ولی به نظر من غیر از پشتیبانی نزدیک بهترین نقشی که می تواند این هواپیما بازی کند نقش آموزشی است. یاسین هم یک هواپیمای آموزشی است ولی یاسین یک هواپیمای مادون صوت است که احتمالا چابکی و قدرت مانور اف 5 را ندارد. با اف 5 می توان بسیاری از تمرینات جنگی مانند داگ فایت و یا بمباران و ... غیره را تا حد اولیه ای به خلبانان جوان قبل از اینکه با هواپیمای اصلی پرواز کنند آموزش داد و بدین ترتیب هزینه ها را پایین آورد چون این هواپیما هواپیمای کم هزینه ای است و بیشتر قطعات آن در ایران ساخته می شود. 

    یعنی می تواند مراحل آموزشی به صورت زیر باشد

    1- ملخی- 2- جت مادون صوت مانند یاسین یا یاک 130- 3- کوثر یا همان اف 5 داخلی شده دو کابینه- 4- هواپیمای اصلی مثلا سوخو 35 یا سوخو 30 دو کابینه اگر وارد شود. 

    البته اساتیدمیلیتاری شاید بهتر بتوانند نظر دهند. ولی به نظر من این بهترین پکیج است. برای این منظور باید اویونیکی شبیه هواپیماهای شرقی روی کوثر نصب کرد.

    چیزی که بنده شنیده ام خود امریکا نیز به این منظور از اف 5 استفاده میکرده. 

    • Like 3
    • Upvote 9

  21. مهمترین روش برای مقابله با جنگنده های ناتو استفاده از روشی است که خود ناتو استفاده میکنه. یعنی موشک باران حریف با استفاده از کروز(و یا بالستیک) به نحوی که پایگاه سالم و باند سالم برای حریف باقی نماند. به عبارتی باید کاری کرد که طرف مقابل مجبور باشد که پایگاه ها و ناوهای هواپیمابر خود را به فاصله دورتر منتقل کند. طبیعتا با این روش ضرب حمله حریف گرفته می شود. برد اعلامی موشک های ما 2000 کیلومتر است یعنی امریکا مجبور است که ناوها و پایگاه های خود را به فاصله 2000 کیلومتر و بیشتر منتقل کند. طبیعتا استراتژی ان این می شود که هاپیماهای ان از فاصله دورتری به سمت ایران حرکت کند و همیشه یک سری سوخترسان در نزدیک ایران مستقر باشند که هواپیماها بعد سوختگیری وارد ایران شوند. طبیعتا این کار قابل انجام است ولی ضرب حمله انها گرفته می شود. ولی برای جلوگیری از این کار باید راه ها های ابتکاری اندیشید.

    استراتژی های زیر پیشنهاد می شود

    1-افزایش برد موشک های زمین یه زمین به بیش از 2000 برای دور کردن بیشتر پایگاه های امن دشمن

    2- استفاده از  پهبادهای انتحاری هوا به هوا. چون سوخت رسان بزرگ است و سرعت کمی دارد و موقع سوخت رسانی سرعت را کاهش می دهد و با این استراتژی ممکن است بتوان در کار ان اخلال کرد و یا انرا هدف قرار داد و یا حداقل امنیت انرا کاهش داد. 

     

    عامل دوم  که می تواند ضرب حمله دشمن را بگیرد ساخت و توسعه موشک های ضد ماهواره است. ماهواره های جاسوسی چشمان دشمن هستند. وقتی کور شوند ضرب حمله دشمن گرفته می شود

     

    روش های بعدی همانطوریکه دوستان اشاره کردند و اکنون روی ان کار می شود گسترش پدافند و انتقال پایگاه ها زیر زمین است

    ولی اضافه شود که بهترین دفاع حمله است. هیچ استراتژی صرفا دفاعی کارساز نیست. بهترین روش همان است که در اول پست گفتم حمله متقابل گسترده پهبادی و موشکی به پایگاه های دشمن برای تخریب نا امن سازی و دور کردن انها

    • Like 4
    • Upvote 4

  22. بر 27 آذر 1401 در 06:07 , SHAHDAD گفت:

    ادامه بررسی جنگنده سوخو ۳۵ اس ام

     

    article_62a47b3bb313b3_23651429.jpg

     

     

     

    در این رابطه قبلا بحث هایی در میلیتاری انجام شد. تعدادی سوخو 35 که قبلا قرار بوده به مصر تحویل داده شود قرار است به ایران داده شود. این جنگنده ها قبلا ساخته شده اند و شاید قابل تغییر نباشند.  ولی اگر تعداد بیشتری سفارش داده شد  باید تلاش شود این ارتقا ها در جنگنده داده شده باشد. بخصوص رادار ارایه فعال و موشک R77M مهم هستند. همچنین رادار باند L  و سیستم مادون قرمز برای مواجه با جنگنده های رادار گریز مهم هستند. ما در نقطه ای از دنیا هستیم که با اف 35 و رافائل و یوروفایتر مواجه هستیم. نیاز ما جنگنده کاملا به روز است. 

    • Like 1
    • Upvote 13

  23. 8 hours قبل , masy1987 گفت:

    الماس دوس پرتاب هست ما دو نمونع موشک الماس تاپ اتک داریم موشک الماس یک و موشک الماس 2 که بزرگتره موشک الماس دو از روی پهپادها و حامل های مختلف شلیک میشه و موشک تاپ اتک الماس یک هم یک به صورت دوش پرتاب  شلیک میشود ویه چیز شبیه موشک اسپایک اسراییلیست برد موشک الماس یک حدود 4/5 کیلومتره و برد موشک الماس دو حدود 8 کیلومتره  عملکرد موشک الماس هم مثل موشکهای ضدتانک پیشرفته جهان است هم به صورت مستقیم شلیک میشن و هم به صورت تاپ اتک از بالا به هدف خودش حمله میکنه درست مثل جاولین 

     

    سلام

    الماس رو اطلاع داشتم تاپ اتک است. ولی تاکنون تصویری ندیدم کخ نشان بده به وسیله نفر حمل میشه و دوش پرتاب است. شما دیده اید؟

    • Upvote 1

  24. کشوز ما اخیرا چند سلاح استراتژیک را رونمایی کرد. موشک هایپرسونیک، ماهواره بر(بخوانید موشک قاره پیما) سامانه باور با برد 300 کیلومتر. به نظر رونمایی ها کمی عجولانه بوده است. مثلا موشک هایپر سونیک اصلا به نمایش در نیامده  و معلوم نیست در چه مرحله ای است.

    از طرفی اخیرا گزاافه گویی الهام علی اف، انتصاب یا انتخاب مجدد نتانیاهو، تنش هایی با عربستان و مانور بمب افکن های امریکایی را داشته ایم. اعتراضات داخلی هم به هر حال باعث تضعیف نظام شده

    ظاهرا نظام به این نتیجه رسیده که این تهدیدات همزمان با هم مرتبط است. و رونمایی های عجولانه اخیر پاسخی به این تهدیدات است. به عبارتی یک سناریو برای ما تنظیم شده است.

    احتمال هم دارد این ها اخرین شاخ و شانه کشیدن های طرفین برای شروع مذاکرات باشد. گفته می شد دور جدید مذاکرات پس از انتخابات امریکا خواهد بود.

    روسیه در تله اوکراین افتاد. ما باید سعی کنیم در تله نیافتیم ولی نباید هم نگاه به شرایط روسیه ما را در برابر باکو منفعل کند. در اعتراضات اخیر، مردم استان های اذری  خیلی در اعتراضات فعال نبودند. ممکن است تنش ها با باکو به سبب تحریک مردم اذری داخل کشور طراحی شده باشد. 

    نکته اخر اینکه در برابر کشورهایی مانند باکو و ترکیه نقش نیروی هوایی می تواند به چشم اید. اگر ما حداقل 100  فروند هواپیمای به روز داشتیم می توانست در این تنش ها کارساز باشد. امیدواریم سوخو ها زودتر تحویل شوند.   

    • Like 3
    • Upvote 6