LostSky

Members
  • تعداد محتوا

    239
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

تمامی ارسال های LostSky

  1. اگر واقعیت باشد روغن ریخته رو خرج امازاده کرده چیزی از غزه و زیرساخت های خود غزه و زیر ساخت های مقاومت در غزه باقی نموند حالا عقب نشینی مصداق ضرب المثل بالاست! هر چند اگر اینها پایبند باشند که البته بعید هست ولی قطع کشتار این همه کودک بیگناه باز هم میتونه دلگرمی بده به ما. و سربلندی و از خودگذشتگی ایران در عدم پاسخ جهت توقف کشتار مردم بی دفاع غزه. اگر واقعاً پایان بدن من به شخصه راضی هستم.(نظر شخصی)
  2. جنگ مستقیم بصورت رسمی و همه جانبه و نه بصورت زد و خورد های مقطعی با رژیمی با کله شقی اسرائیل با توان و تسلیحات اتمی! که همه دیدیم هیچ ابایی از هیچ جنایتی نداره و تمام دنیای غرب در هر صورتی ازش حمایت کامل و علنی میکنند سرنوشت کاملاً نامعلومی داره. مطمئن باشید که اسرائیل بسیار راحت تر از آمریکایی که تنها استفاده کننده سلاح هسته ای علیه انسان هست از تسلیحات هسته ای خودش استفاده خواد کرد. بخصوص که اگر موجودیتش به خطر بیوفته شک نکنید که اسرائیل در استفاده از سلاح هسته ای درنگ نمیکنه. بیان فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای: حتماً این سرطان (اسرائیل) به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه ریشه‌کن خواهد شد؛ ان‌شاءالله.» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نسل جدید و جوان فلسطین هراسی از رژیم کودک کش ندارد و تنها راه نجات را ایستادگی و مقاومت می داند و به یاری خداوند بزودی نابودی اسرائیل بدست باکفایت مجاهدان فلسطینی رقم خواهد خورد. این سخنان فرماندهی کل قوا و همچنین فرماندهان نظامی و مسئولین سیاسی کشور بی دلیل گفته نمیشود. با شناختی که از رهبر معظم انقلاب داریم ایشان نشان داده که در پس هر حرفی که میزند نکته ها نهفته است. و اگر میفرمایند به دست خود مقاومت و مردم فلسطین یا محور مقاومت،دقیقاً راهبرد جمهوری اسلامی را تبیین میکنند. ایشان به خوبی تبعات رویارویی مستقیم همه جانبه با این رژیم سفاک که هیچ بویی از انسانیت نبرده و قوانین بین المللی را علناً به سخره میگیره و در ریختن خون هزاران کودک بیگناه از کشتن شبه نظامیان حماس جری تر است میدانند و به حق هم میدانند. این مسئله ای که عنوان کرده اند دقیقاً بهترین راه نابودی اسرائیل است که باید توسط مقاومت فلسطین و محور مقاومت به سرانجام برسه. مگر در صورتی که ناگزیر به رویارویی مستقیم بشیم که اون زمان روز مماشات و امان دادن نیست!
  3. چون نظام واقعاً دنبال جنگ با اسرائیل نیست و با این کاهش مدت سربازی بصورت غیر مستقیم به اسرائیل و غرب پیام میده که ما دنبال جنگ مستقیم با شما نیستیم. حداقل در حال حاضر دنبال چنین برخورد مستقیمی نیستیم.
  4. کار جالبی از آب در اومده البته با توجه به تناژ و فضای در اختیار ناو مهدوی که مشکلی از نظر وزن و اندازه سلاح نداره میتونستند از سلاح قوی تری استفاده کنند مثل همون سامانه کمند، یا حداقل ترکیبی از این دو. با توجه به برد بیشتر، نواخت بیشتر و قدرت تخریب بیشتر سامانه کمند ترکیب این دو گاتلینگ میتونست هم تهدیدات کوچک و کم خطر و هم تهدیدات پر خطر رو بصورت بهینه تر و مقرون به صرفه تر و مطمئن تر هدف قرار بده. به تقریب ۱۴ گاتلینگ ۲۰ روی مهدوی مشخصه که میتونست حداقل ۴ تا جایگاه دو تا در جلو و عقب ناو و دو تا در جناحین به کمند اختصاص داده بشه. انگار ارتش سامانه کمند رو دراختیار داره و سپاه سامانه ۲۰ میلیمتری رو. جای گاتلینگ ۲۰ میلیمتری روی ناوگان ارتش و کمند روی ناوگان سپاه خالیه و باید یک تبادل تجهیز و فناوری صورت بگیره
  5. این از طرفی خوب هست و میتواند غافلگیری ایجاد کند اما از طرفی میتواند برای کشتی های تجاری و غیر نظامی ما تهدید هم ایجاد کند! فرض کنید در یک جنگ ما از این کانتینر ها بر روی ناوگان تجاری استفاده کنیم به همین بهانه دشمن به خودش حق میدهد که تمام ناوگان تجاری و غیر نظامی مارو به عنوان تهدید مورد هدف قرار دهد فقط با بهانه اینکه مشکوک به حمل کانتینر هایی شبیه به این کانتینر ها بودند! استفاده از این روش ها به نظرم میتواند امنیت کشتی رانی غیر نظامی ما رو در جنگ تهدید کند. من امیدوارم که این تست ها برای تطبیق موشک های بالستیک با ناو های نظامی باشد و به نصب سیلو های بالستیک منجر شود.
  6. با وجود سیستم های پدافندی عمود پرتاب نواب و صیاد که در ناو شهید سلیمانی نصب شده اند به نظر مشکلی در خصوص نصب سامانه پدافندی روی این ناو ها هم وجود ندارد و حتی با توجه به اندازه و تناژ میتوان تعداد بسیار بیشتری نصب کنند احتمال زیاد در آینده این ناو ها هم به این سامانه ها تجهیز خواهند شد ما به نیمه کاره الحاق شدن ناوها تقریباً عادت کردیم
  7. بله روند در گذشته هم برای تست سامانه های پدافندی به اینگونه بود که ابتدا نمونه های سامانه های پدافندی زمین پایه رو روی ناو تست کردند و بعد به سامانه های تخصصی دریا پایه رسیدند. تست سامانه پدافندی زمین پایه سوم خرداد در دریا از روی شناور که منجر به تولید سامانه های دریا پایه و عمود پرتاب و نصب اونها در ناوهای کلاس شهید سلیمانی شد مشابه همون روند تست سامانه موشک بالستیک زمین به زمین در دریا از روی ناو! به احتمال بسیار زیاد در آینده ما باید شاهد سیلوهای پرتاب موشک های بالستیک در ناو هامون باشیم و با توجه به ابعاد و تناژ ناوهای جدید سپاه توانایی جانمایی تعداد قابل توجهی باید داشته باشند.
  8. بغیر از ورودی و خروجی موتور، مشخصاً بصورت قابل توجهی قطر و حجم محفظه موتور زیاد و حجیم شده! در صورتی که پس سوز اضافه شده باشه باید طول محفظه موتور زیاد میشد درصورتی که بیشتر قطر آن زیاد شده. به نظر یا موتور تغییر کرده و نمونه توربوفن نصب کرده اند و یا طراحی رو برای نصب موتور توربوفن تغییر دادن تا در آینده موتور جدیدی بر روی اون نصب کنند. البته قطر نازل خروجی هم به نظر زیاد نشده که احتمال تغییر موتور رو کم میکنه
  9. البته که کار بسیار بزرگی کردند یمنیها. اما احتمال حمله به یمن بسیار بالاست. خصوصاً بعد از تمام شدن جنگ غزه ممکنه که آمریکا با اعتلافی به سراغ یمن بیاد. در صورتی که زمان بیشتری داشتیم یمن میتونست بسیار تجهیزتر بشه چه نیروی موشکی و چه پدافندی. اما شرایط حال حاضر ممکنه به خرج شدن انصارالله یا تضعیف اون بینجامه. البته که خدا کنه اینگونه نشه.
  10. بله برای هدایت سامانه کمند جانمایی جدید بهتر است و در گستره دید سامانه کمند است. همچنین تخصیص یک سامانه اپتیکی مستقل برای پدافند کمند ماندگاری و پایداری سیستم رو در شرایط جنگی بیشتر میکنه. با این اوصاف سامانه کمند ناو دیلمان هم هنوز کامل تجهیز نشده. احتمال داره که سامانه اپتیک روی دکل رادار برای هدایت اپتیکی توپ ۷۶ بکار بره و یا برای کشف اهداف.
  11. به شباهت ها دقت کنید تصوری بالا سمت چپ با تصویر پایین که مربوط به سامانه اپتیکی نصب شده بر روی ناو دیلمان است. یا این دو تصویر زیر : با این تفاوت که سامانه اپتیکی در ناو دیلمان در جلوی ناو و روی پل فرماندهی نصب شده و سامانه احتمالی اپتیکی در سهند کنار سامانه کمند در عقب ناو نصب شده. حالا دلیل این تفاوت جانمایی چیست جای سوال است. ولی اگر فقط مختص سامانه کمند باشه به نظر در سهند جانمایی بهتری دارد.
  12. به نظر سیستم اپتیکی هدایت سامانه دفاع نزدیک کمند است. تاکنون سیستم هدایت و کنترل آتش سامانه کمند نصب نشده بود احتمالاً با نصب این سیستم، سامانه تکمیل شده و باید تصاویر تست اون هم بزودی منتشر بشه.
  13. نیروی قدس و جبهه مقاومت... دلیل اینکه سپاه به سمت بکارگیری ناوها با تناژ بالا رفته وجود نیاز به حمایت و پشتیبانی از نیروی قدس سپاه و همچنین گروه های متحد جبهه مقاومت است، کاری که ارتش به دلیل تبعات سیاسی از انجام اون معذور هست. به نظر من هم نباید ارتش رو درگیر این ماموریت ها کرد. ارتش هم برنامه هایی برای بکارگیری ناوهای لجستیکی سنگین مشابه دارد اما ماموریت های متفاوت باعث شده تا سپاه هم به سراغ این شناور ها برود. از طرفی سپاه با اشباع شدن نیروی موشکی و پدافندی که به حد مطلوب و بازدارندگی قوی رسیده به دنبال تقویت بازوی دریایی خود و جلو بردن خط مقدم از مرزهای کشور است که کار بسیار معقولی هست.
  14. احتمالاً حداکثر وزن جنگنده رو گفتن ۱۱ تن جنگنده با ۷ تن تسلیحات این وزن تقریباً با ابعاد جنگنده میخونه
  15. مگر صرف مشابهت ظاهری میشه گفت که این دو با هم یکیست با این حساب پس سوخو ۲۷ هم با سوخو ۳۵ و حتی j11 وj15 یکی هستند و تفاوتی ندارند و خلبان هر کدوم از اینها میتونه با دیگر جنگنده های مشابه پرواز کنه! بله بهتره بگیم مراوداتی داشتیم قبلاً روابط خوب بود حتی توپ فجر ۲۷ هم احتمال زیاد تحت لیسانس ایتالیا بود در غیر اینصورت شکایت میکردند. الان هم تقریباً بین اروپایی ها روابط بهتری داریم ولی دیگه روابط مثل سابق نیست تحریم های تحمیلی آمریکا و سازمان ملل خیلی سنگین هست وقتی چین و روسیه منتظر پایان تحریم ها هستند بعد با کلی لاپوشونی و منت تجهیزات میدن حساب ایتالیا و دیگران رو بکنید. سامانه های اویونیک، کنترل سلاح و شبیه ساز رادار و تسلیحات و محیط کاکپیت اینهاست که در جت آموزشی مشابهت با جنگنده منظور رو داره. کوثر چطور میونه شبیه سازی رادار و کنترل سلاح و اویونیک سوخو ۳۵ رو انجام بده آیا ما نرم افزار ها و سخت افزار های اون رو داریم که روی کوثر نصب کنیم؟
  16. مگر ما جنگنده غربی خریدیم که ام ۳۴۶ برای آموزش به کار بگیریم؟ یا اصلاً مگر این جت آموزشی رو ایتالیا به ما میداد؟ اگر به دلخواه ایران بود بله به جای سوخو و یاک میرفتن اف۳۵ میخریدن روابط ما با غرب فعلاً روابط بسیار پر تنشیه و آینده روشنی هم تا مدت ها براش دیده نمیشه که بخوان به ما جت آموزشی یا جنگنده بفروشن. وضعیت واقعی ما همین هست که میبینیم پس بهتره واقع بین باشیم. پس تقریباً هیچ گزینه ای غیر از روسیه و همین سوخو و یاک که پیشنیاز آموزشی سوخو هست برای ما نمیمونه. حتی چین هم اینطور که معلومه تمایلی به دادن جنگنده به ما نداره. در مورد یاسین هم که نمیشه از اون برای آموزش سوخو استفاده کرد چون سیستم های اویونیک اون با سوخو کاملاً متفاوت هست اینکه بگیم هاد و ام اف دی داره دلیل بر مشابهت نیست. از یک جهت بله تایپ های آموزشی ما اضافه شدن که این به معنی افزایش هزینه هاست ولی وقتی گزینه ای دیگر غیر از سوخو ۳۵ نیست پس جایی هم برای بحث نیست.
  17. با این حساب هر طرحی که موتور j85 روش نصب بشه اف ۵ هست! مثل تزارو !؟ چطور یاسین اف ۵ هست؟ یاسین یک طراحی کاملاً متفاوت از اف ۵ هست یک طراحی صفر تا صد بدنه، آیرودینامیک اکستراکچر ، مخازن سوخت و دیگر بخش ها، حتی موتور هم مشتق شده از j85 هست و بدون پس سوز، نه دقیقاً اون. الزاماً که نباید روی برهان توربوفن میگذاشتیم موتور در دسترس ما تا الان همین j85 با تغییراتی بوده یا حتماً این نیست که مثلاً اون طرح بدون فلای بای وایر پرواز نمیکرد بلکه با سیستمی شبیه همین سیستمی که روی یاسین استفاده شده میشد برهان رو تجهیز کرد. بحث این هست راهی که نصفش انجام شده و بروز تر بود رو منتقی تر بود ادامه میدادیم تا اینکه دوباره از صفر و بیس شروع کنیم. البته تجربه ساخت از صفر یاسین بسیار با ارزش هست اما میتوانستیم این تجربه و هزینه رو در قالب طرحی دیگر اجرا و به کار میگرفتیم.
  18. یک چیز برای من جالب تر هست. با دقت به تصاویر یاک و برهان که در بالا قرار گذاشته شد به شباهت بسیار بالای این دو جنگنده میرسیم یا بهتر بگم تقریباً کمتر تفاوتی دیده میشود، این بدین معنیه که طراحی برهان به اقتباس از یاک نیست بلکه دقیقاً همان طرح هست! امکان نداره با اقتباس از یک طرح خارجی که در دسترس هم نبوده اون هم در اون زمان، به این سطح از شباهت رسید! حالا این برای من سوال هست که وقتی ما طرح پیشرفته برهان رو داشتیم که تقریباً طراحی پخته و کامل و پیشرفته ای هم بود چرا باید به سراغ یک طراحی دیگری میرفتیم و از صفر شروع میکردیم! وقتی دانش و تکنولوژی ما در حال حاضر به حدی رسیده که بتونیم یاسین رو بصورت کامل چه طراحی بدنه و چه سازه و استراکچر و ارابه فرود و سیستم اویونیک پیشرفته در داخل بسازیم و به نتیجه برسونیم چرا از این توان برای ساخت و به نتیجه رسیدن برهان استفاده نکردیم؟ حرف من کم ارزش کردن جت آموزشی یاسین نیست بلکه در این پروژه کار بزرگی صورت گرفت که خیلی ارزش دارد، اما به هر صورتی باز هم اگر برهان تکمیل و ساخته میشد طراحی خیلی برتر و کاربردی تر از طراحی یاسین داشت.
  19. شباهت کم نیست ! بلکه کمی زیاد هم هست! یاک ایرانی (روسی) برهان ایرانی ام ۳۴۶ مستر ایتالیایی این شباهت زیاد، غیر عادی و اتفاقی نیست و نشان از ریشه مشترک جنگنده یاک ۱۳۰ با طرح برهان ایرانی داره. بعید نیست که برهان هم در قالب همان همکاری ایران و روسیه در پروژه شفق به عنوان جت آموزشی سبک تر از شفق یک همکاری مشترک بوده باشه. خیلی جالبه که تقریباً سال آغاز همکاری مشترک ایران و روسیه در پروژه شفق که طبق اعلام تقریباً سال ۷۷ بوده مصادف هست با همکاری مشترک روسیه و ایتالیا بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ برای ساخت جنگنده آموزشی مشترک ! همکاری های مشترک دو جانبه بین سه کشور با خروجی طراحی هایی تقریباً مشابه! "یاک ۱۳۰ ، ام ۳۴۶ مستر ، برهان" روس ها این طرح رو به جنگنده آموزشی پیشرفته یاک ۱۳۰ ختم کرده اند! و ایتالیایی ها به جت آموزشی پیشرفته ام ۳۴۶ مستر! اما ایران بعد از قطع همکاری روسها هر جند طرح نیمه کاره با ارزشی در دست داشت، بدلیل نداشتن زیرساخت و دانش کافی موفق به تکمیل پروژه برهان نشد. یکی از امید های زنده شده برای من با آمدن یاک، امید زنده شدن پروژه برهان هست. در صورتی که اراده این کار وجود داشته باشه میتوان با مهندسی معکوس برخی از اجزاء و سامانه های یاک ۱۳۰ و اصلاح طراحی برهان ، به یک جنگنده آموزشی پیشرفته داخلی در حد توانایی های یاک ۱۳۰ برسیم. هر چند که یاسین تقریباً به مرحله نهایی ساخت نمونه واقعی رسید ولی طراحی جنگنده آموزشی برهان از نظر طراحی خیلی پیشرفته تر از یاسین به نظر میرسه و میتونه تا سالها نیاز آموزشی کشور رو به خوبی تامین کنه.
  20. بله من هم کاملاً موافق داشتن جنگنده پشتیبانی نزدیک هستم همانطور که مخالف فروش یا تحویل سوخو ۲۵ ها به عراق بودم. در کارایی سوخو ۲۵ شکی نیست و مقایسه ای هم با A10 صورت نگرفته و مخالفتی هم با خرید یاک ۱۳۰ نشده یاک به منظوری خریداری شده و اون هم بحث آموزش سوخو ۳۵ است. بلکه استفاده یک جنگنده آموزشی که قابلیت های محدود پشتیبانی دارد رو باید بررسی کرد که آیا در مقابل سامانه های پدافندی کوتاه برد و بخصوص دوشپرتاب ها که در حال حاضر بسیار گسترده شده میتونه نقش پشتیبانی هوایی رو بدرستی و با تلفات پایین و ایمن انجام بده؟ به نظر بنده با این شرایط ریسک بالایی داره و بهتره برای این کار سراغ هواگرد هایی مثل سوخو۲۵ یا A10 بریم به نظر بنده هم داشتن یک جنگنده مولتی رول تمام عیار مانند SU30sm2 که آخرین نسخه سوخو ۳۰ مورد استفاده روسها هست بهتر از سوخو ۳۵ میبود چون قابلیت های بسیار بالاتری در تهاجم زمینی و دریایی داشت و برای نیروی هوایی ما که در بحث بودجه در تنگنا هست و نمیتونه مانند قبل از انقلاب چند تایپ متفاوت و تخصصی به کار بگیره موثر تر میبود وگر نه که ما هم از خدامونه مثل روسها تمام سری خانواده فلانکر ها رو داشته باشیم. در هر صورت باز هم بدست آوردن سوخو ۳۵ برای نیروی هوایی فرسوده ما غنیمتیست در این دوران. درسته که با شبیه ساز میتوان یکسری آموزش های ابتدایی سوخو ۳۵ رو آموزش داد و با اون خلبان با محیط و قابلیت های جنگنده تا حدودی آشنا میشود اما سوخو ۳۵ تک سرنشین برای آموزش های پروازی راهی جز یاک ۱۳۰ برای کشوری مانند ما نمیگذاره، اگر مانند روسیه سوخو ۳۰ داشتیم با توجه به شباهت های بسیار بالای اون ها میتونستیم از شبیه ساز سوخو ۳۵ برای آموزش های مقدماتی و جنگنده سوخو ۳۰ برای آموزشهای تکمیلی پرواز استفاده کنیم. اما ما به منظور آموزش های پروازی سوخو ۳۵ الزاماً نیاز به یاک داریم. وقتی جنگنده رجیستر نیروی هوایی رو خورده و استتار آموزشی ایران رو گرفته پس طبیعتاً به منظور تست نیامده و انشالله که ماندگار است. با آمدن یاک ۱۳۰ من که شکی در بسته شدن قرارداد سوخو ۳۵ ندارم و به امید خدا اون رو هم خواهیم دید اما دنیا الان شده مثل همون سیبی که بالا میندازی آینده چه پیش میآید خدا میدونه.
  21. در روزگار قدیم که سامانه های پدافندی کوتاه برد و دوش پرتاب ها اینقدر باب نبود جنگنده های پشتیبانی نزدیک زره پوش ساختند مثلA10 یا SU25، حالا با این تنوع سامانه های پدافندی و گستردگی استفاده از اونها یک جنگنده بدون زره به عنوان پشتیبانی نزدیک کارایی آنچنایی نداره. یک نگاهی به تلفات سوخو ۲۵ در اوکراین بکنید. البته مواردی هم که به اتکاء همین زره پوش بودن و داشتن ساختار و بدنه مستحکم جان سالم به در بردن در جنگ اوکراین کم نیستند که باز هم نشون میده برای پشتیبانی نزدیک هر جنگنده ای رو نمیشه استفاده کرد
  22. دوستان البته همیشه دنبال منبع موثق هستند و البته که کاملاً قانون درستی هست ولی به عنوان یک منبع کاملاً غیر موثق گفته شده که تمایلی به خرید یاک وجود نداشته ولی اجباراً زمانی که قرارداد خرید سوخو ۳۵ قطعی و بسته شده در کنار اون خرید یاک ۱۳۰ امری الزامی شد و اون هم به بعنوان هواپیمای آموزشی سوخو ۳۵. تقریباً میشود گفت یاک سر جهازی سوخو ۳۵ است. گفته شده که ایران تمایل به خرید SU30sm2 داشته ولی با مخالفت روسها مواجه شده مخالفت روسها هم بدلیل قابلیت های بیشتر هوا به زمین سوخو ۳۰ اس ام ۲ بوده، طبیعتاً سوخو ۳۰ با توجه به دو سرنشینه بودش نیاز بسیار کمتری به یک هواپیمای آموزشی اختصاصی داشت و میتونستیم با صرف هزینه یکسان تعداد بیشتری جنگنده مولتی رول سوخو ۳۰ خریداری کنیم اما وقتی تقریباً مجبور به انتخاب سوخو ۳۵ شدیم یاک رو هم در کنارش به عنوان جنگنده آموزشی خریداری کردیم
  23. خبر بسیار خوشحال کننده ای هست چون یاک پیشنیاز سوخو ۳۵ است و این خبر تقریباً تایید خرید سوخو هست. ولی در اینکه خط تولید برای یاک راه اندازی شده باشه خیلی بعید هست چون با توجه به اینکه توجیه خرید یاک برای ما آموزش خلبانان سوخو ۳۵ هست و با توجه به تعداد نه چندان زیاد سوخو ها که بصورت غیر رسمی تعداد بالایی برای اون نگفته اند پس یاک های مورد نیاز نباید زیاد باشند و برای تعداد کم، راه اندازی خط منتاژ تقریباً توجیهی نداره. در صورتی میشه خط منتاژ یاک رو توجیه کرد که بعد از اون قرار باشه در این خط سوخو ها هم منتاژ بشن.
  24. وقتی این حجم از نفوذ و خرابکاری های ریز و درشت در تولیدات و وزارت هست که بعضی وقت ها به عقل هیچ کسی ممکنه نرسه من باشم از این به بعد به پیچ و مهره و واشر ساده هم شک میکنم. هر قطعه هر چند ساده و بی ارزشی رو که در توانم باشه خودم در سیستم خودم و تحت نظارت کامل میسازم. اون کاهش هزینه هر چند چشم گیر در مقابل خطرات احتمالی چنین خرابکاری هایی واقعاً هیچ ارزشی نداره. اگر آدم بخواد با بدبینی به این قضیه پیش اومده نگاه کنه حتی با وجود اینکه قضیه لو رفته ولی باز هم واقعاً حجم خسارت میتونه بسیار بالا باشه. هر چند که به عنوان مثال یک موشک از هزاران قطعه ریز و درشت الکترونیکی یا مکانیکی تشکیل شده و ساخت همه اونها کار تقریباً غیر ممکنی هست ولی هر چقدر که درصد داخلی سازی قطعات مصرفی از قطعات پیچیده مهم تا قطعات بی ارزش ساده بالاتر بره، با کاهش نیاز به تامین قطعات خارجی در نتیجه راحت تر میتوان اون تعداد قطعات اندک وارداتی رو تست و بررسی دقیق کرد.