fath

Members
  • تعداد محتوا

    3,897
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط fath


  1. اقای فتح منظورتون از این که اگر اسیر از داعش گرفتن با اسلام ناب باهاش برخورد کنن؟
    شاید من اشتباه فهمیدم ولی اسلام اونجوری هم ادم کشی نیست که بزنن اسیرها رو بکشون لطفا منظورتون رو درست بیان کنید اسلام رو با حرفتون خراب نکنید

    منظور بنده روشن هست چون توی این همه سال که بنده اینجا فعالیت می کنم بنده رو همه می شناسن. یعنی وقتی اسیری گرفته میشه باید بر اساس اصول اسلام ناب با اون فرد برخورد بشه(این فرق می کنه با اینکه فرماندهان بگن اسیر نمی خوایم) نه توهین بشه بهش، نه شکنجه و... اگر هم قرار هست اعدام بشه باید حاکم شرع دستور بده و بر اساس اصول اسلامی که مثله کردن و سر بریدن و... رو تجویر نمی کنه اعدام بشه و...

    اصول فراوانی داره که باید رزمنده ما توجیه باشه و بدونه فرقی بین شیعه مولا امیرالمومنین و وهابی و آمریکایی و... هست و انم نوع تفکرش هست


    بله . 

     

    اشتباه فهمیدید .

     

    جریان حمله تازیان به ایران رو بخونید تا با دین اسلام ... از نوع حکومتیش ف آشنا بشید .

     

    دقیقاً همین بلاهارو سرشون آوردن .

     

    و الان هم تاریخ تکرار شده .

     

    باید بچشن و بچشن .

     

    هر چقدر طولانی تر ، بهتر .

     

    تا جایی که نسل کثافتشون ، از روی زمین بره .

    جو ندین خواهشا... از خداتونه یک گزکی چیدا کنید شروع کنید به برخی کارها...

    خواهشی هم دارم ازتون وقتی می خواید در مورد دین اسلام و مسائل مذهبی و دینی و اعتقادی صحبت کنید اول و ابتدا به امر در موردش اطلاعات کافی داشته باشی و مطالعه کنید و بعد صحبت کنید.

    • Upvote 4
    • Downvote 2

  2. جالبه برای من سوال شده پس اعضاء این اتحاد عربی غربی ضد داعش کجا هستن الان؟؟؟

    مگه نمی خواستن با داعش بجنگن؟؟؟ مگه اینجرلیک هم دست آمریکا نیست؟؟ خوب چرا کاری نمی کنن؟؟؟ آها حواسم نبود اینها می خوان از کردها استفاده کنن و کاری کنن هم اسد رو از بین ببرن و هم بعدا خودشون قدرت نمایی بکنن که بله ما آمدیم ما منجیان عالم هستیم و...

     

    کثافت های بی همه چیز... بد به حال شما نه ذاتتون کثیف و شیطانی هست. بد به حال اون نفهم هایی که دل امید به شما بستن... چه امید سستی هست امید به شیطان

    • Upvote 6
    • Downvote 1

  3. مشکل تو همین دریوزگی است .ایران اگر کمکی کرد وظیفه اش بود .اگر در قضیه کوبانی نمی تواند به کوبانی کمک کند یک بهانه باور ناکردنی است .ولی عیبی ندارد جوانان سزای دژخیمان رژیم را از بورالان تا ایلام خواهند داد.

    مطالب بالا مطالبی است که به گوشش اینان می رسانند.

    کرد های عراق یک حافظه تاریخی و یک خواست تاریخی دارند و بر پایه همان خواست خواهان استقلال هستند و شک ندارم اگر شرایط این طور پیش برود روزی مستقل خواهند شد. احزاب کرد عراقی به جای اینکه بگویند شرایط دنیا عوض شده و شرایط عراق نیز عوض شده ود محکمتر بر طبل استقلال می کوبند.زمانی که دموکرات ها ارام گرفته اند این اتحادیه مهینی است که به طبل می زند و سایر احزاب مجبور می شوند محکمتر به طبل بزنند.

    دوستان اول بفهمید کنه مطلب چیه بعد منفی بدید. بابا این بنده خدا عمدتا در مورد ترکیه و کردها اطلاعات خوبی ارائه میده منتهی نوع نوشتار و لحن و... خاصی داره.

    ایشون خودشون هم گفتن دارن میگن اینها اینطوری فکر می کنن بعد منفی هوار میشه رو سر ایشون.

     

    ببینید کردهای عراق و ترکیه نوع تفکرشون مشکل داره. از همه طلبکار ولی هیچوقت بدهکار نیستن. همیشه هم اتحادشون بر اساس منافع بوده و نه راهبردی... به همین دلیل هست که گاه و بیگاه می شنویم چرا ایران نرفت کمک کنه به کردها که نیفتن تو دامان نمی دونم غرب و شرق و اونها هم رفتن و افتادن و... اما کانتکست مطلب رو در نظر نمی گیرن که فرض ما  یک میلیارد دلار هم بردیم کمک کردیم خوب چون اتحاد اونها مثل ما و حزب الله دینی و اعتقادی نیست فردا آمریکا 10 میلیارد میاره و باز میرن طرف اونها.

    کردها هر وقت بهشون فشار میاد انتظار دارن همه کمک کنن حتی هر چهار حاکمیت سوریه عراق ایران و ترکیه اما به محض خوب شدن شرایط یکهو دوباره سر زخم تجزیه طلبی و... رو باز می کنن. بابا اینطوری که نمیشه.

    بعد این کشورها می خوان در ظرایط فعلی کمک کنن مطمئن نیستن فردا همین تسلیحات ضد خودشون استفاده نشه...

     


    بگو ابله حداقل کمی تاریخ بخون و جغرافیا یاد بگیر... اگر اینطوریه کل عراق مال ایران بوده شما عرب ها اونجا چکار می کنید؟؟؟
    عجب با خرهایی روبرو هستیم ما ها.........
    ++++++++++++
    یعنی واقعا منظورش رو نفهمیدی !!
    داره بحث نژادی میکنه در ضمن میدونم نژاد واسه شما مهم نیست پس لطفا این کلیشه همیشگی رو تکرار نکن

    گل پسر این داره میگه کردها از نسل ایرانی هستن و آریایی و از اعراب نیستن توی سرزمینهای اعراب چکار می کنن. بنا به همین ادعای ایشون تمام عراق و بخش هایی از ترکیه هم تاریخی متعلق به آریایی ها هست پس این مائیم که باید بگیم شما و بقیه اعراب توی عراق و ترکیه و سوریه ما چکار می کنید نه اونها.

     

    خوب این نفهم هنوز توی عصر جاهیلیت عرب هست وگرنه این حرف رو نمی زد... حرفی که 1400 سال پیش پیامبر خاتم با نزول یک سوره اون رو باطل شده اعلام کرد. بعد این نفهم ها و نفهم های دیگه از نژادهای دیگه هنوز دارن به این نژاد نژاد می بالن و لقلقه دهنشون شده...

     

    سوره تکاثر

    تفاخر به بيشترداشتن شما را غافل داشت (۱)

    تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد (۲)

    نه چنين است زودا كه بدانيد (۳)

    باز هم نه چنين است زودا كه بدانيد (۴)

    هرگز چنين نيست اگر علم‏اليقين داشتيد (۵)

    به يقين دوزخ را مى‏بينيد (۶)

    سپس آن را قطعا به عين‏اليقين درمى‏يابيد (۷)

    سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين] پرسيده خواهيد شد (۸)

     

    • Upvote 13

  4.  

     
    یک فرمانده داعش پس از ورود به شهر عین‌العرب در شمال شرق سوریه اعلام کرد: کُردها مسلمان نیستند. اگر خلافت اسلامی را بپذیرند و مسلمان شوند، و یا جزیه بپردازند، در امان خواهند بود؛ در غیر این صورت باید بمیرند.
    به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، یکی از فرماندهان گروهک تروریستی تکفیری داعش که در عملیات اشغال شهر عین العرب شرکت داشت، در اظهاراتی کُردها را غیر مسلمان دانست و اعلام کرد: کُردها مسلمان نیستند و همان حکمی که در مورد رافضی‌ها، ایزدی‌ها و مسیحی‌ها اجرا کردیم برای کُردها نیز اجرا خواهد شد.
    وی که خود را «ابوخالد عبدالله» معرفی کرد، در ادامه اظهارات خود افزود: کُردها یک قوم مجوس و ایرانی هستند و من نمی‌دانم در سرزمین اعراب چه کار می‌کنند.
    وی در ادامه اظهارات خود گفت: ما به مجاهدین دستور داده‌ایم که با دختران و زنان کُرد مثل دختران و زنان رافضی، ایزدی و مسیحی رفتار کنند.
    وی با تاکید بر این نکته که اگر کردها خلافت دولت اسلامی را بپذیرند و اسلام بیاورند در امان خواهند بود، گفت: مردم هر شهری که توسط مجاهدین آزاد می‌شوند مختارند که دو راه را برگزینند یا خلافت دولت اسلامی را قبول کنند که در این صورت در امان خواهند بود و یا جزیه بدهند و به قوانین دولت اسلامی پایبند باشند.
    وی افزود: در غیر این صورت راه سومی جز مرگ برای این افراد وجود ندارد.
    ابوخالد گفت: مردان کردی که در برابر دولت اسلامی مقاومت کنند ریختن خونشان مباح است و نکاح زنان و دختران آنان برای مجاهدین هیچ منعی ندارد.
    این فرمانده تروریست‌های داعش در ادامه اظهارات خود افزود: ما به سران غاصب و حاکم بر کشورهای اسلامی اعلام می‌کنیم که اگر با دولت اسلامی بیعت نکنند به زودی مجاهدین ما به سراغ آنان خواهند آمد.
    وی ضمن هشدار به عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دلیل شرکت در ائتلاف نظامی علیه داعش اعلام کرد: بدانید که از زیر زمین و از طریق تونل هم که شده مجاهدین ما شبانه وارد کاخ‌هایتان خواهند شد.
    ابوخالد همچنین تاکید کرد که آزادسازی اماکن مقدس مکه و مدینه از دست آل سعود در دستور کار دولت اسلامی قرار گرفته است و این سرزمین‌های مقدس به زودی آزاد خواهند شد.
    وی در پایان گفت: دارالخلافه دولت اسلامی در نهایت شهر شریف و مقدس مکه خواهد بود.
    =================================================================================
    بارزانی رسماً از ترکیه خواست با عبور پیشمرگ‌ها از خاک این کشور به شهر کوبانی با هدف مقابله با داعش موافقت کند.
    به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مصری «الیوم السابع»، یک منبع آگاه در ریاست اقلیم کردستان گفت: مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم روز سه‌شنبه رسماً از ترکیه درخواست کرد با انتقال نیروهای پیشمرگ با هدف مقابله با داعش از خاک ترکیه به شهر کوبانی موافقت کند.
    این منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری کردزبان «باسنیوز» با تایید این خبر گفت: بارزانی روز سه‌شنبه رسماً از مسئولان ترکیه درخواست کرده که موافقت خود را با حرکت نیروهای پیشمرگ به شهر کوبانی با هدف مبارزه در کنار نیروهای یگان‌های حمایت مردمی و یگان‌های حمایت از زنان در مقابل گروه تروریستی داعش اعلام کند.

     

    بگو ابله حداقل کمی تاریخ بخون و جغرافیا یاد بگیر... اگر اینطوریه کل عراق مال ایران بوده شما عرب ها اونجا چکار می کنید؟؟؟

    عجب با خرهایی روبرو هستیم ما ها...


    شبکه های اجتماعی اوضاع خوبی ندارن
    همه داعیه دار کمک به کوبانی شدن ، همش هم از چشم دولت ایران میدونن - الان کوبانی ها همون YPG هستن ؟

    فقط وای پ گ نیست همه اونجا رفتن.

    این چشم نیاز و به ایران هم خوبه و هم بد.

    خوبه از این منظر که ایران رو به عنوان کشوری قوی و قدرتی منطقه ای می بینن(فارغ از اونهایی که به دنبال خراب کردن ایران هستن و غرض و مرض دارن و منافقن) و به همین دلیل انظار دارن ایران کاری بکنه.

    از اون طرف هم بده چون نمی دونم چرا واقعیت ها رو نمی بینن و همه انتظارات و بعضا بیجا از ماست... چرا نمی بینن که این چاله رو ترکیه کنده و چرا باور ندارن رفتار و سیاست های عجیب سران کرد این وضعیت رو به وجود آورده و چرا اونها رو به پای میز محاکمه نمی کشن؟؟؟

     

    یک نکته دیگه هم هست و اون اینکه. اصولا الان راه کمک به کوبانی بسته هست فقط مرز ترکیه هست که وجه المصالحه قرار گرفته برای سرنگونی اسد و کردها هر دو با هم...


    یکی هم اگر تونست از موقعیت کوبانی برام توضیح بده که چطوره که ایران نمیتونه بهشون کمک کنه ؟ از کرانه باختری که بدتر نیست

    مشکل کوبانی است هست که از سه طرف در محاصره داعش هست و صدها کیلومتر با مراکز تحت اختیار دولت سوریه فاصله داره از شمال هم با ترکیه هم مرز هست که گفتن نداره قضیه چیه.

     

    اما در مورد کرانه باختری اینکه ما در مورد کرانه وضعیت اضطراری نداریم و وقت فراوانی در اختیار داریم تا در طول زمان تسلیح شون کنیم ولی کوبانی وضعیت خاص و فورس ماژور داره

     


     ایران کوبانی را زیر حاکمیت دمشق واسد به رسمیت شناخته .داعش دیر یا زود از بین خواهد رفت و این بار هم که شده نوبت رویارویی اسد با ی.پ.گ است.ایران باید امروز فکر ان روز را هم بکند.

    ایران باید فکر عراق نیز بکند پیش مرگه بار ها اذاعان کرده که از مناطق متصرفه عقب نشینی نخواهد کرد.این امر حتی بعد از حملات داعش به انها ادامه پیدا کرده  من در عراق هم احساس خطر می کنم. ک.ج.ک هم اعلام کرده که بعد از ازاد سازی سنجار ،منطقه خود مختار برای ایزدیان تشکیل خواهد .نفس عمل ک.ج.ک هم می تواند اقلیم را ناچاراً با دولت مرکزی رودرو کند. 

     

    همین اقدامات بلند پروازنه این ها هست که الان در این وضعیت هستن...تا دستشون به جایی می رسه علم خودمختاری و تجزیه رو بالا می برن.

    توی عراق هم همین بود تا فشار بالا رفت و به دریوزگی درگاه ایران و بقیه کشورها رفتن تا ناموس و خاک و شرفشون رو داعش نبره...

    نمی دونم رهبران کردها که متنبه نمی شن چرا مردمشون متوجه نیستن و کاری نمی کنن.
     

    • Upvote 11
    • Downvote 1

  5. بازم یه اشتباهی کردن ترجیح دادن سریع جمعش کنن...

    اما در مورد داعش... داعش از نظر من نهراونی ها و خوارج جدید هستند و نباید به اونها کوچکترین رحمی کرد و در واقع اصلا اسیر هم نمی خوایم مگر فرماندهانشون... اما اگر اسیر گرفتن باید بر اساس اسلام ناب با اونها رفتار بشه و لاغیر...

    • Upvote 1

  6. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/352065/130-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%DA%A9%D9%81%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF-2-%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D9%88-%D8%AE%D9%86%D8%AB%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D9%85%D9%86%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D9%88%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85

     

    وی خاطر نشان کرد: کشور با تهدید امنیتی مواجه نیست، به جز مواردی که برخی دستگاه‌ها اطلاع رسانی وزارت اطلاعات را مورد توجه قرار نمی دهند.

    علوی سپس به اطلاع رسانی به موقع به مسئولان جهت حفظ یکپارچگی در کشور اشاره کرد و گفت: طبق اسنادی که هم اکنون نیز بنده در دست دارم، قبل از تحرک گروه جیش العدل، اطلاعات لازم داده شد و حتی در گزارش ها به اهداف این گروهک اشاره شده بود.

    وی ادامه داد: مقرهای دشمن و ضعف ها و چالش های ما نسبت به تهدیدات گروهک ها شناسایی شده اند و نسبت به رفع آنها اقدام شده است.

     

    با این تفاسیر باز این ناجای محترم هست که گند زدن عین قضیه چند سال پیش پاسگاه پلیس راه روانسر که با اینکه وزارت اطلاعات خبر داشت و ارتش و سپاه هم آماده باش بودن آقایون سهل انگاری کردن و اون اتفاق اونجا افتاد.

    اینم از این وزیر محترم اطلاعات میگه ما خبر دادیم بعد آقایون گذاشتن به قول خودشون 100 و خرده ای نفر راست راست وارد بشه و راست راست هم در برن.

    یکی نبود توی اون پاسگاه خراب شده که بره جلوتر برای همین مهاجمین چند تله بزاره و چند تا کمین بزنه؟؟؟

    حالا اگر میگم افسران ناجای و جدید ما واقعا توان و تهور لازم و علم طراحی عملیاتی رو ندارن ممکنه دوستانی ناراحت بشن.


    چیزی که هیچ کس از مسئولین اشاره نکرد این بود که احتمالا این احمق ها خیال میکردند بسیجیان بومی حاضر در پاسگاه باهاشون همکاری میکنند و میتونن پاسگاه رو بدون درگیری یا با کمترین میزان درگیری تصرف کنند از یک عزیزی شنیدم گویا به مدافعین درون پاسگاه چند بار پیغام داده اند که شما بلوچید ما با شما کاری نداریم و به شما امان میدهیم..! اما گویا تیرشان به سنگ خورده..


    سلام بر مسیح بلوچستان!

    عزیز دلم این رو به اون آقایونی بفرمائید که دستور پاکسازی نژادی میدن و...

    باید دفاع رو مردمی و ملی کرد ولی وقتی یکی عقلش نمی رسه و این رو بارو نداره فکر می کنه با تمرکز روی نیرو و توان حکومت مرکزی میشه حاکمیت قوی داشت.

    • Upvote 5

  7. به نظرت چرا همشون رفتن اونجا؟؟؟؟؟به زور میخوان برن اونور مرز واسه دفاع اما دولت بی شرف ترکیه یه ماهه که با گاز اشک اور و گارد ویژه متفرقشون میکنه.
    امروز موفق شدن مرز و رو بشکنن و حدود 100 نفری رفتن اونور ولی باز هم ارتش ترک مرز رو تحت کنترل گرفت

    بعد اون وقت این مردم ۱۲۰ هزار نفری کی و چرا رفتن ترکیه؟

    تورو خدا ولمون کنید که اینا آبرو و شرف برای کردها هم نزاشتن, نبل و الزهرا و آمرلی رو هم دیدیم...
    • Upvote 10
    • Downvote 2

  8. بنویسید داعش بخوانید امریکا و اسرائیل. بنظرم اسرائیل موج جدیدی از حملات و ترورها رو بر علیه ایران داره برنامه ریزی میکنه گناهش هم میوفته گردن چهارتا وهابی مادرمرده که اصلاچنین توانایی رو در ایران ندارند.

    اشتوکا جان همیشه میگن وقتی شما بخوای دفاع کنی یا بجنگی یا بخوای بری دکتر اولین اصل این هست که باور داشته باشی و معتقد باشی که جنگه یا مریضی. وگرنه اگر فرد با سادگی بگه نه همه چی آرومه من چقدر خوشحالم و... و یا مریضی که بگه من مریض نیستم دکتر و دارو و درمان هم نمی خوام خوب طبیعی هست اقدامی برای دفاع یا درمان هم نمی کنه و حتی نمی زاره بقیه کاری بکنن.

    وضع کشور ما این شده یعنی عده ای هنوز باور ندارن ما توی جنگی هستیم که نه فقط آمریکا و اسرائیل(بنا رو بزاریم آمریکا همین فردا نابود بشه و سیستم حکومتی اش هم عوض بشه... فرقی نداره فردا یه خری دیه جاش سبز میشه حالا چین یا روسیه یا فرانسه یا...دلیل هم مشخص هست تمدن نوین غرب مادر استکبار و تسعمار و سازنده اون هست فقط نقش ها عوض میشه) بلکه با بلوک تمدن غرب و فرهنگش روبرو هستیم و این درگیری میکشه میاد توی حوزه های دفاعی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی هم.

     

    عده ای هنوز امثال شما رو عده ای متوهم می دونن که از روی باد شکم حرف می زنن و میگن جنگ کجا بود اسرائیل کیه آمریکا کی این کارها رو کرده؟؟؟ کدوم سند؟ کدوم مدرک؟ شما متوهم هستید و توهم توطئه دارید و...

     

    تا وقتی چنین تفکری در میان جامعه ما هست مطمئنا وضعیت بد خواهد بود.

    صد البته موافق نیستم تحلیل و بحث باید بی سند باشه ولی ساده انگارانه هم نباید باشه.

     


    هر ضربه ای که داعش بخواد به ایران بزنه ما باید اونو تو گوش اسراییل بزنیم

    باید بفهمه که میدونیم این بچه رو کی پس انداخته و طرف حساب ما مادر این بچه اس!

    شاید خیلی ها شک دارن داعش ساخته اسراییل و آمریکا نباشه

    این دوستان هنوز نمی دونن که وهابیت رو انگلیسی ها درست کردن چون هیچ راه حلی برای مقابله با اسلام نداشتند

    اسنادش هم غیر قابل انکار است

    نگو برادر بهت میگن متوهم...

     

    اما در مورد داعش و... هر کسی که به اندازه سر سوزنی با مباحث اطلاعاتی و امنیتی آشنایی داشته باشه می فهمه که با قدرت وزارت الاعات ایران و همچنین سیطره سپاه پاسداران هر گروه پیش پا افتاده ای توان عملیات ضد امنیتی و ترور و... رو در ایران به این راحتی ها نداره مگر با پشتیبانی یک سرویس امنیتی و جاسوسی قدر و قوی خارجی حالا سیا، موساد یا هر سرویس دیگه ای...

    حتی در بعد نظامی ما شاهد بودیم چطور داعش و بقیه گروه های مسلح این همه سال دارن توی منطقه خون به دل ما می کنن و این بدون پشتبانی غرب شدنی نیست

    • Upvote 5

  9. برخی جاها این فرمیشن سلاح ها خنده دار هست و کمی غیر منطقی. مثلا جلوی دک فرماندهی موشک های محراب رو قرار دادن که از تعداد کم اونها بگذریم دو تا تو 25 م م روی همون بخش کناره ها وصل شده که این یعنی همزمان نباید از این سلاح ها استفاده کرد. چون آتش عقبه موشک ممکنه کاربر توپ رو جزغاله کنه.

     

    اونهایی که شما قرار دادین به عنوان ایر دیفنس یحتمل راکت های عادی هست که تاثیر چندانی در این شناور ایجاد نمی کنن مگر هدف ما پشتیبانی ساحلی باشه در حالی که اولویت این شناور باید اول دفاع از خودش باشه.

     

    به نظر من قرار دادن لانچرهای 2 یا 4 تایی صیاد2، و همچنین لانچرهای 4 تایی قادر از هر چیزی برای این شناور ها واجبتر هست.

    • Upvote 3
    • Downvote 1

  10. اگر بخواهیم درباره ساخت جنگنده سرنشین دار در کشور بحث کنیم باید سپاه را در این پروسه کنار بگذاریم چون سپاه رسما اعلام کرده که بطور مستقیم وارد این حوزه نخواهد شد، البته برخی فناوریهای که سپاه به آن دست پیدا کرده بصورت غیرمستقیم به این پروسه مربوط میشود.

    سپاه شاید مستقیم دخالت نکنه اما تجربه و دانش در حوزه هایی مثل رادار و الکترونیک و... در دسترس ارتش برای استفاده هست.

     

    اما من یکی دو تا نکته بگم.

    یکی این هست که بخشی از مدیران هنوز تفکر ما می توانیم رو قبول ندارن و به هزار و یک دلیل اگر همین الان ولشون کنید بحث خرید جنگنده هم پیش می کشن(طبیعتا چون شدنی نست و تحجریم هستیم بحث رو پیشتر برده و بحث رفع تحریم رو پیش می کشن و بعد متهم کردن کشور به حساسیت زایی و جلوتر میرن در مورد ارتباط مجدد با دنیا و .... ادامه مطلب تا تبدیل شدن به ایرانی شبیه ایران گذشته که کلا همه چیز رو کنار بزاره تا چند تا جنگنده بگیره مثلا اف14 ...)

    مورد دوم اینکه ایران بعد از جنگ پی برد تولید جنگنده هزینه بر و زمانبر هست و در عین حال سرعت رشد تکنولوژی اون اینقدر بالا هست که اگر هم مثلا اف5 بسازه دیگه حتی در برابر همسایه ها هم نمی تونه موازنه و بازدارندگی برقرار کنه. مثلا شما اف5 نسل 4 به بالا با بهترین امکانات هم بساز ولی ترکیه بقل گوشتون میره اف35 می خره یا آذربایجان میره از آمریکا جنگنده می گیره عرب ها هم که... بماند. پدیده ای هستن برای خودشون.

    خوب استراتژیست های ایرانی کار دیگه ای کردن آینده هواگردها در تمام دنیا رو بررسی کردن و به این نتیجه رسیدن که آینده هواگردها پهپاد ها خواهند بود لاجرم رفتن اون طرف و ما امروز شاهد هستیم که یکی از 5 کشور این حوزه هستیم. یعنی در واقع چند پله رو پردیم.

     

    یادم میاد یکی دو سال پیش وقتی توی یک تاپیک طرح پهپاد رهگیر رو مطرح کردم و در موردش کمی توضیح دادم صدای برخی دوستان در اومد ولی امروز بحث از این موضوضع چیز عجیبی نیست.

     

    خلاء نداشتن نیروی هوایی ابتدا به دلیل ایجاد بازدارندگی با نیروی موشکی و توپخانه ای جبران کردن و برای گرو کشی اسرائیل رو هدف برد نهایی موشک در نظر گرفتن و این حوزه اینقدر پیشرفت کردیم که حتی در چند جا مرزها رو شکستیم. اگر قرار بر هزینه در پدافند بود نه بازدارندگی لازم رو داشت و نه در درگیری می تونست برای همیشه بدون آسیب باقی بمونه و چون ما توان ضربه متقابل نداشتیم زود کشور نابود میشد. لاجرم اولویت اول موشکی شد ولی بعد تامین هوایی اولویت کشور شد(در یک دهه گذشته) تمرکز روی پدافند شروع شد.

    چاره ای نبود چون باز اگر طرف هواگرد می رفتیم همون مشکلات قبلی هم بود.

     

    موشکی خلاء ها رو پر کرد و بعد از اشباع در این حوزه تمرکز روی رادار و پدافند رفت و داریم نتیجه رو می بینیم. در چند سال آینده ایران یکی از قویترین و طراز اولترین کشورهای این حوزه خواهد بود. چه رادار و سامانه های موشکی و... دیگه عجیب نیست اگر ایران ادعا کنه من دارم سامانه پدافند ضد بالستیک یا هواگرد می سازم کلا عادی میشه.

    از طرفی حوزه پدافند می تونه تغذیه کننده علمی بخش های هوایی هم باشه مثلا در بخش راداری و موشکی...

     

    اما در این دو دهه گذشته بخش هوایی هم بیکار نبوده و بیشتر روی بخش علمی قضیه تمرکز کرده و...

     

    در آینده چیزهایی دیده خواهد شد که تمام محاسبات دوستانی رو که نا امید هستن به هم می ریزه.

     

    یک نکته ای رو بگم. از کی و از چه سالی ما با یک روند رشد عجیب در دیدن محوصلا ت دفاعی کشور روبرو شدیم؟؟؟

    مشخصا چند سال گذشته طوری که از مهاجر به فطرس از شهاب به هرمز و از هاوک به 373 و... رسیدیم.

    • Upvote 8
    • Downvote 1

  11. اگر هدف ناو هواپیما بر باشه ، همین بمب 500 پوندی قابلیت غیر عملیاتی کردن ناو رو داره ، یا با استفاده از کلاهک خوشه ای که عرشه رو تمیز کنه یا استفاده از کلاهک نفوذگر برای تخریب سطح عرشه یا تخریب دکل فرماندهی !

    در ضمن در نظر داشته باشید که اگر هدف یک ناو هواپیما بر دو میلیارد دلاری باشه ، کمی هزینه کردن و استفاده از مواد متفجره نامعمول و ویژه هم بی تاثیر نخواهد بود ، بالاخره کی میخواد بیاد به این گیر بده که بعد از انفجار اثرات رادیو اکتیو دیده میشه ؟ همونطور که اونها از مواد منفجره تقویت شده استفاده میکنند ما هم همینگونه برخورد خواهیم کرد ...

    -----------

    میشه سطح درگیری رو هم تغییر داد ، مثلا یک بمب 500 پوندی EMP !

    یا یک بمب 500 پوندی حاوی اخلالگر های رادار !

    ----------

    مسئله این نیست که بی 2 توانایی حمل چه مقدار تسلیحات داره ، مهم اینه که نمیتونی جلوش رو بگیری ...

    مواد منفجره قویتر از معمول غیر اتمی و رادیو اکتیو هم میشه استفاده کرد. مثل مواد منفجره نانویی و...

    • Upvote 1

  12. من یه سوالی برام پیش اومده . چند وقت پیش اخبار میگفت 2 میلیون شیعه برای جنگیدن با داعش اماده شدن و دارن اموزش میبینن

     

     این 2 میلیون چی شدن الان ؟؟  از کجا دارن دفاع میکنن ؟

    یا شایدم اخبار خالی بسته

     

    مسئله بر میگرده به موضوضع فتوای عراق که بیش از 2 میلیون نفر برای دفاع اومده بودن. اما بازم اون رگ ... عربی زده بود و بالا و عده ای که نفهمیده بودن ظاهرا جنگه برگشته بودن.

    یارو توی عراق اومده اردوگاه آموزشی بهش گفتن بدو گفته نه گفتن پس برای چی اومدی اصلا؟؟ خلاصه هر وعده عده ای گذاشتن رفتن.

    یه عده قهر کردن چرا صبحانه فلان بود. اون یکی ها گفتن ما زن و زندگی داریم ... یه عده دیگه فکر کردن بازیه و فهمیدم نه بابا واقعیه و بکش بکش زرد کردن... خلاصه توی هر مرکز آموزش ریزش پشت ریزش...

    عراقی ها قبلا هم گفتم اگر فرماندهی دیکتاتور یا عامل روانی خوب داشته باشن خوب می جنگن وگرنه خیلی سست و شل و ول هستن.

    همیشه خدا هم انتظار دارن از همه عالم و آدم که یکی بیاد کمکشون و همیشه خدا اتفاقی می افته زجه موره راه می ندازن و آی ننه من غریبم و برسین به دادمون و مظلوم هستیم و... همین که خرشون از پل می گذره و مبدا و معادشون یادشون میره...

     

    آدم حیرت زده میشه از رفتار این عراقی ها...
     

    • Upvote 8

  13. دوستان به منبع بی پایان تروریستها در خبر پیوستن طالبان پاکستان به داعش اشاره می کردند، باید گفت متاسفانه از ابتدا هم تروریستها نه تنها منبعی بی پایان داشتند در منطقه و حتی در کل جهان بلکه حالا با اقدامات نمایشی ائتلاف این تعداد بی شک افزایش هم پیدا خواهد کرد چون طیف دیگری که دشمنی با غرب داشتند صرفا هم به این جمع اضافه خواهد شد که در نیت به هدف مبارزه با غرب ولی در عمل با نیروهای مدافع عراقی و سوری و مقاومت خواهند جنگید.

     

    این تنها خیانت به خصوص ترکیه هست که این سیل عظیم را از تمام منطقه و جهان و شاید پاکستان حالا به صورت ویژه بعدتر، داره گسیل میکنه به عراق و سوریه اون هم با توجیهات مضحک اوغلو و اردوغان مبنی بر ویزای توریستی این افراد. احتمالا بر خلاف تصور ما قبل تر از جنگ سوریه  توریست های ترکیه عادت داشتند علاوه بر گوش اداسی و استانبول و آنتالیا و آنکارا و غیره به روستاهای مرزی ترکیه هم سر بزند و ما خبر نداشتیم!! اون هم با نبوه ریش احتمالا!! و همه هم مسلمان اکثرا!

     

    پ.ن : ممنونم جناب فتح. مطالعش کردم. به نظرم ائتلاف از برگ برنده تروریستها ضد حزب ا.. نخواهد گذشت. هر چند رفتار ایران و حزب ا.. سنجیده هست و حتی اعلام کمک اخیر به ارتش لبنان حساب شده و خوب ولی شدت طایفه گری، عمق کینه ی برخی گروه های تحقیر شده ی لبنانی ضد حزب ا..، نفع تکرار نشونده ی! غرب و صهیونیستها از این موقعیت طلایی و حماقت و لجاجت و زخمهای فراوان تروریستها از حزب الله به حدی هست که هر برنامه ای را میشه تصور کرد که در لبنان پیاده کنند. حزب الله تا همین الان هم یکه و تنها بسیار عالی مدیریت کرده شرایط را در التهاب سنگین لبنان.

    به همین دلیل بنده هم مدتیه خیلی درگیرم و فکرم بدجوری مغشوش و حالم بده... وضعیت بسیار بدی شده برای شیعه که انگار همیشه باید مظلوم باشه. اینجاست که معنی پیچ تند تاریخی خودش رو نشون میده.

    • Upvote 1
    • Downvote 1

  14. یک خبر امروز بود از درگیری شدید تروریست ها با حزب ا.. درعرسال و مناطق اطرافش. حالا معلوم نیست این حملات به هم مربوط هست یا خیر.

    لبنان با این اوضاع طایفه ای لقمه چرب و نرمی هست برای تروریست ها، طرفدار هم کم ندارند ( خصوصا به نظرم با توجه به تحلیلی که من معتقدم  دلیل بیشتر پیوستن های افراد سنی منطقه ما به تروریستها ، همین حزب ا.. لبنان هست! ولی از این منظر که به علت حفظ و بقاء روحیه شدید طایفه گری و تعصبات مذهبی در تمام این سال ها پیروزی های یک گروه شیعی در برابر دشمن دیرینه ی سنی مذهب ها یعنی صهیونیستها که باعث تحقیر شدیدشون در چند جنگ بوده باعث شده طیف جوان و پرشور سنی مذهب های افراطی در تمام این سال ها بر خلاف تصور ما دنبال زمان و امکاناتی باشند هم برای خاموش کردن خشمشون از این پیروزی ها و هم در ادامه تصور خودشون به جای حزب ا.. در برابر کفار!! به اصطلاح ) به نظر تنها تا به حال حضور حزب ا.. بوده که لبنان بلعیده نشده ولی حالا که آتش بر منطقه افتاده برای تروریستها هم تفاوتی نمیکنه حتی با تحمل تلفات بالا از لبنان و خصوصا حزب ا.. انتقام بگیرند.

    آلالا جان توی این لینک چیزهایی نوشتم شاید به دردتون بخوره:

    http://www.military.ir/forums/topic/28555-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/#entry412866


  15. منظور منم رادار کنترل آتش بود چون هر سامانه ای رادار کنترل آتش خود با برد ، فرکانس و باند خودش رو داره و با دیگری متفاوت هست مثلا نمیشه از رادار کنترل آتش مرصاد انتظار هدایت موشک صیاد 4 و ... رو داشت ... البته من نظرم بر خلاف نظر شما اینه که رادار سامانه مرصاد هم نمی تونه صیاد 2 رو هدایت کنه ...

    برداشت من این هست که دارن به طرف یکپارچه سازی میرن که این مشکلات هم حل بشه و یا حداقل ارتقاء هایی بدن که این مشکل رو حل کنه

    • Upvote 1

  16. به یاد مردم دزفول افتادم. اینا تا فهمیدن داعش داره میاد از چند روز قبل شهرو ول کردند و فرار ... مردم دزفول زیر موشک باران هم حاضر به ترک شهر نشدند.

     

     

    ویرایش: البته نمیدونم حقیقت امر چیه. آیا این کوبانی ها واقعا دستشون خالی است و چاره ای ندارند جز فرار؟

    بیشتر پیرمرد و پیرزن ها و زنان از کوبانی باید در حال فرار باشن و مردهاشون برای دفاع موندن. منتهی مشکل نبود امکانات کافی هست وگرنه کردهای سوریه بر عکس کردهای عراق که رفاه زده شدن نشون دادن جنگ جویان خوبی هستن(البته نباید فراموش کرد پشت اینها پ پ ک هست که یک گروه چریکی قوی و آموزش دیده هست نه پیشمرگ های رفاه زده و متمدن عراقی).

    معمولا توی درگیرها هم تلفات بیشتری در برابر تلفات خودشون به داعش و بقیه گروه ها زدن منتهی محاصره و کمبود مهمات و اسلحهع اونها رو آسیب پذیر کرده. از طرفی داعش از سلاح های نیمه سنگین استفاده می کنه و این کار رو براشون سخت تر هم کرده.

     


  17. بنده هم انکار نمیکنم که امکان پذیر نیست اما تنها برنامه نویسی موشک نیست باید سخت افزارش هم با دیگه سامانه ها هماهنگ شده باشه مثلا برای استفاده موشک صیاد 2 در سامانه اس 200 اومدن تلاش رو ساختن و ...

    اون طور که من متوجه شدم شما میگین هر سامانه ای میتونه هر موشکی رو شلیک کنه میشه منبعی برای اثبات معرفی کنین ؟ مثلا اس 200 بتونه صیاد و طائر رو شلیک کنه ؟ و ...

    هر سامانه ای هر موشکی نه...

    ولی وقتی کشوری موشک ها و رادارها رو خودش می سازه و شبکه پدافندی می زنه می تونه این کار رو بکنه.

    بزارین اینطور بگم ببینید این شکبه پدافندی باید با هم مرتبط باشن خوب بین این شبکه و گره های شبکه چی جابجا میشه؟؟

    چیزی که جابجا میشه یک پکیج داده هست که مثلا شامل ساعت و تاریخ و ارتفاع و جهت و سرعت و.... هست که به شبکه ارسال میشه. خوب این بسته می تونه هر جایی مورد استفاده قرار بگیره. خوب تمام این شبکه موشک ها و رادارها و... بر اساس یک قوانین یا بهتر بگم پروتکل مشترک کار می کنن.

    ما دوران سیستم های جدا از هم رو طی کردیم و دنیا به طرف پروتکل های مشابه رفته.

     

    البته اینم باید مد نظر داشت که مباحث سخت افزاری هم هست مثلا فرکانس کاری رادار کنترل آتش و رادار موشک و... ولی در کشور ما چون همه چیز داره بومی میشه حل کردن اینها زیاد سخت نیست


  18. با سلام

    چطور میشه صیاد 2 رو با هر سامانه ای شلیک کرد ؟ مگه سیستم هدایتی صیاد 2 با رادار اس 200 هماهنگ نشده .

    مبحث خیلی پیش پا افتاده وس اده ای هست. در قالب برنامه نویسی شی گرا و ... هست. یعنی موشک شما بلک باکسی طراحی میشه فقط ورودی رو میگیره و میره طرف هدفش حالا اون ورودی می تونه از هر سامانه ای باشه.

    البته این کار باید در تمام سامانه ها و موشک های خودی انجام بشه و فکر می کنم شده.

     


  19. کی گفته فینکیس توان رسیدن به سرعت 7 ماخ رو داره ؟! نهایت سرعتی که برای فینیکس در منابع مختلف اومده 4.3 ماخ بوده یعنی 3 دهم ماخ بالاتر از اسپارو ؛ پس از این نظر تفاوتی ندارن و خیلی هم مهم نیست چون کمتر پیش میاد هواپیمای هدف بالاتر از 2 ماخ سرعت داشته باشه به اضافه این که سرعت هواپیمای حامل هم اضافه میشه.شما مثل این که هنوز تاریخچه طراحی پکیج تامکت ، AWG-9 و فینیکس رو مطالعه نکردید.بعد از ورود به خدمت بمب افکن های توپولوف Tu-16/22 شوروی که حامل موشک های کروز ضد کشتی بودند اصولاً برنامه F-111B مجهز به AWG-9 (با قابلیت ویژه درگیری همزمان با 6 هدف) و فینیکس برای هدف قراردادن این بمب افکن ها پیش از رسیدن به محدوده برد شلیک به ناوهای هواپیمابر و بعد از اون هدف قرار دادن موشک های کروز بوده کما این که گویا یک موشک کرم ابریشم هم توسط تامکت های ما شکار شده.استدلالتون در مورد چالاک تر بودن فینیکس نسبت به اسپارو هم برای من قابل قبول نبود.هیچ وقت ندیدم و نشندیم کسی از مانورپذیری اسپارو گلایه داشته باشه و عمده انتقادات سیستم هدایت نیمه فعال این موشک بود.

     

    اتفاقاً من امرام روی برای همین عرض کردم.بد نیست نتایج تست های این موشک رو مطالعه کنید تا متوجه بشید اسپارو با کمی اصلاحات میتونه حتی در فواصل زیر 5 کیلومتر مورد استفاده قرار بگیره و الان به جرات امرام یکی از مانورپذیرترین موشک های میان برده ؛ یه مقایسه ای بین بدنه اسپارو و امرام بکنید.همه بحث من اینه که آمریکا یک راهی رو رفته و اسپارو رو به امرام تبدیل کرده و دلیلی نداره ما بخوایم آزمون و خطا کنیم.شما میگید ما بیایم فینیکس رو کوچک تر کنیم یعنی وزنش رو از 450 برسونیم به 200 کیلوگرم که بتونه روی بقیه هواپیماها هم نصب بشه ؛ خب این که شد همون که ! بدنه ، موتور ، سیستم هدایت ، محفظه سوخت ، سرجنگی و... همه باید از صفر طراحی بشن و این یک موشک جدیده و اسمش فینیکس کوچک شدست که شما باید از صفر تا صدش رو دوباره طراحی کنی و آخرش هم مشخص نیست که به نتیجه برسی یا نه.اما توسعه اسپارو یه چیزیه که آخرش به نتیجه رسیده و سالهاست در حال خدمته و نقشه راه هم مشخصه.

     

    ما نیازی به نسخه های پیشرفته اسپارو نداریم ، قراره  فقط از بدنه اسپارو استفاده و اصلاح بشه و سیستم های هدایت ، سوخت ، سرجنگی و.. جدید خواهند بود و ما بعد از این همه سال باید تونسته باشیم همچین سیستم هایی رو تولید کنیم و فکر نمیکنم از این نظر مشکلی باشه.ما 8 سال با این موشک ها جنگیدیم و خلبانای ما کاملاً به ضعف و قوت موشک هاشون احاطه دارن چه برسه به فرماندهان.پس این صحبت که آمریکایی ها مال خودشون بوده ضعف و قوتش رو میدونستن اصلاً درست نیست و ما نباید راهی که آمریکایی ها رفتن و به نتیجه رسیدن رو ول کنیم یه راه جدید بریم که تهش معلوم نیست. باز هم میگم آمرام از نظر طول با اسپارو فرقی نداره ، وزنش پایین تره و قطرش هم کمتر ؛ حتماً هم میدونید که آمرام هدایت فعال هست و با این وجود قطرش از اسپارو هم کمتره فینیکس به کنار ! پس با این اطلاع ، نتیجه گیری پایانی شما هم غلطه ؛ ما برای ساخت یک موشک هدایت فعال نیازی به افزایش قطر اسپارو نداریم.

    موضوع سرعت فقط برای زدن هدف نیست بلکه برای موشک دوربرد رسیدن به هدف قبل از خروج از محدوده اثر موشک هست. 160 کیلومتر می دونید یعنی چی؟؟؟ یعنی اگر هواگرد دور بزنه و با تمام سرعت فرار کنه این موشک ماست که باید خودش رو به هدف برسونه.

     

    تاریخچه خوبه ولی در عمل باید دید چه اتفاقی افتاده و همونطوری که جناب آرش و ایام پی فرمودن این موشک یکی از پر افتخارترین موشک های دینا هست که از همه رده و سرعت و اندازه هدفی رو زده.

     

    آرمام بابا یک موشک جدید هست و چند بار دیگه گفتم وارد بحث ما نیتس ما داریم در مورد دو تا موشک داخلی حرف می زنیم که هر دو رو قبل از انقلاب گرفتیم و بعد از اون کلا ارتباط ما با سازنده قطع شده.

    آمرام حاصل فناوری و تفکر جدید علمی آمریکا هست.

    برخی مشکلات رو جنای ای ام پی گفتن ولی وقتی ما میگم طرح بر اساس یعنی چه طرح اسپارو و چه فینیکس یکی اساس کار هست. در اسپارو شما باید سوخت جدید و موتور جدید و سیستم هدایتی جدید و... بازم از صفر طراحی کنید چون این اسپارو هم اون اسپارو نیست.

    در ضمن ایران هر سلاح جدیدی کهمی سازه فقط بدنه اش اون قبلی هست وگرنه تمام داخلش لاجرم عوض میشه

     

    استدلال شما قابل قبول نیست نه فرماندهان و نه خلبانان با تمام علمشون نمی تونن مثلا در مورد نرم افزار و یا الکترونیک موشک اظهار نظر کنن چون این کار یک دکترای تخصصی اون رشته هست. یا شرکت سازنده که تمام مستندات رو داره...

     

    ته فونیکس معلومه و ته هاوک و استاندارد هم هست اسپارو از اول ته نداشت البته اونی که ما داشتیم خوب ما ته سلاحی رو بریم که از اول هم ته اش برای ما معلوم نبود و نیست؟؟؟

     

    در نهایت باز عرض می کنم اشکال شما این هست که بحثتون روی اسپارو موجود در کشور ما نیست که موشکی به تمام معنا کم توان هست بلکه توی بحثتون امرامی رو وارد می کنید که ما کلا نداریمش و محصول فناوری نو آمریکا هست پس کل مبحث شما پایه ای اشکال داره


  20. نقل قول از جناب فتح: "قبلا تاکید کرده بودم اگر غوطه شرقی دمشق و حلب وضعیتشون تغییر کنه و در دست ارتش بیافتن دیگه کار مسلحین تمام شده فرض خواهد شد."

     به نظر من اگر فشار به مسلحین در حلب خیلی زیاد بشه این ترکیه پدرسوخته سعی میکنه اونجاها منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنه :-x

    نظر دوستان چیه؟

    من فقط یک طرف قضیه رو گفتم اما مشکل دیگه ای هم هست و اون اینکه هرگاه ارتش سوریه و حزب الله پا روی گلوگاه تروریست ها گذاشتن راهی برای کاهش فشار پیدا و دخالت کردن. باز هم امکان این رویه از طرف غرب و آمریکا دور از انتظار نیست


  21. بله حق با شماست، اشتباه متوجه منظورتون شدم اینطور فکر کردم منظورتون اینه که تلاش-2 را با سوم خرداد هماهنگ کنیم. فقط در اینصورت باید دید که آیا امکان شلیک موشک صیاد2 و یا صیاد-3 توسط لانچر سوم خرداد امکان پذیر است، با در نظر گرفتن سایز دو موشک شاید بشه نظر قطعی تر داد.

    بازم نگرفتی :-)

    اصلا نیاز نیست که حتما صیاد2 روی ماشین حامل لانچر سوم خرداد سوار بشه بلکه خودش روی یک کامیون سوار میشه و میاد لینک میشه به بقیه مجموعه پدافندی سوم خرداد

    • Upvote 1