-
تعداد محتوا
5,232 -
عضوشده
-
آخرین بازدید
-
Days Won
45
پست ها ارسال شده توسط Electro_officer
-
-
ببخشید من یه سری صحبت بیان کردم ولی فکر میکنم اصولا متوجه منظورم نشدید..
بیم نوک مدادی هیچ ارتباطی به آرایه فعال یا فازی یا دیش نداره!!! بلکه به طراحی ذاتی آنتن مرتبط هست، منتهی آرایه فعال اینقدر مزیت داره و اینقدر استراتژیک هست!!! که اگر کشوری به تکنولوژی کاملش، که البته چندان هم پیچیده نیست (شامل الگوریتم ها و غیره) که اینام یکم همت میخواد، و مطالعه در این مورد نیاز هست، بخشی از مزایاش رو ذکر کردم.
این جمله شما اصولا ارتباطی به پست من نداشت.. من تو پستم ندیدم نوشته باشم بیم نوک مدادی ارتباطی به فعال بودن داشته باشه و همانطور که خود شما نوشتید نظر به طراحی فیزیکی آنتن گفتم بیمش نوک مدادی است و اینکه نظر به عدم مشاهده ی ساختارفید و لنز یا آرایه شکافی آنتن احتمالا فعال هست. این رو برای بار سوم واضح عرض میکنم.
اصولا رادار راداره!!! هواپایه، زمین پایه و دریاپایه نداره!!!! تفاوت اساسی نداره، اگر شما بتونید زمین پایه بسازید (بعبارتی ساخته باشید، کپی نکرده باشید) اون هم مشکلی نداره. کلا تفاوت در نوع کلاتر، و غیره هست، و مزیت این هست، که رادار روی زمین نیست. در نهایت دو عنصر حیاتی هست که باعث میشه طراحی ها تفاوت اساسی کنند: توان ارسالی، پهنای باند سیگنال ارسالی (بعبارتی رزولشن رادار) باقی چیزا مسائل مکانیکی و پردازشی چیزی نیس که بگیم بخاطرش باید یه رادار دیگه طراحی بشه!!!! دم و دستگاه و اصول همونه ملاحظات پردازشی فرق میکنه.... که پردازشی چون اصلا ساخت مطرح نیست........ دیگه بهانه داشتن سرش واقعا مسخره هست... بخصوص که تمام نرم افزارهای مناسب هم در دسترس هستند......
منتهی در زمین پایه ملاحظه نال ها و مشکلاتی هست که زمین بوجود میاره....
در هواپایه خود رادارهم متحرکه و طبیعتا ثبات و پایداری هواپیماهم موثره ( که اگر شما طراح باشید باز مسئله ندارید برای در نظر گرفتن اینا، تاکید میکنم از مسئولین گرامی نباشید اول خرید بعدا کپی!!! اگه نشد بهمون خوش گذشت طراحی میکنیم!!!)
---
در دریا پایه زمین جای خودش رو دریا میده، اما اگر شما پهنای باند سیگنال رو حل کنید مشکل رزولشن نداشته باشید، و ارتفاعش به اندازه کافی بلند باشه، حتی از زمین پایه راحتتره!!! (جز برای sea skimming) منتهی اونجاها استاندارد های رطوبت و این مسائل مطرحه.......... که حقیقتا اینا سختتر از طراحی یه رادار نیس!!!!
----------------------------------------------------
این قست از پست شما حکایت از عدم آشنایی شما به تفاوت سیستم های راداری زمین و هواپایه داره. شما با محدودیت های عملی ساخت رادار آشنایی ندارید. در عمل بین رادار زمین هوا و دریاپایه تفاوت از زمین تا دریا و آسمان است. البته بحث اصلی روی تفاوت زمین و هواست و دریا تفاوت چندانی با زمین ندارد اما به هر حال در دریا و هوا شما نمی توانید هر راداری با هر شکل آنتنی استفاده کنید چراکه مشخصا به عنوان مثال با محدودیت فضا روبرو هستید به ویژه در هوا کلا قصه فرق میکنه. در هواپایه به دلیل گسترده بودن پهنای باند کلاتر و قرارگیری طیف فرکانسی هدف در طیف کلاتر پردازش سیگنال و استخراج هدفی که دائما سرعت نسبی و نتیجا شیفت داپلر اون در حال تغییره مکافاتی پیچیده است به نحوی که طراحی پردازشی رادار زمین پایه که با طیف کلاتر واضحی روبرو هست اساسا تکرار میکنم اساسا تفاوت داره. من از روی منابع نت صحبت نمیکنم این مساله یه مساله واضح در شاخه سامانه های مخابراتی هست و دارای پشتوانه ی علمی است. در این مورد منابع متعددی در دسترس هست که قابل ارائه هستند و از جمله ی اونها میتونم مطالعه کتب زیر رو پیشنهاد میکنم:
Introduction to Airborne Radar George W.Stimson
Air and Spaceborne Radar Systems An Introduction P. Lacomme, J.C. Marchais, J.P. Hardange and E. Normant
Airborne pulsed Doppler radar Guy V. Morris
اصولا در مورد آرایه فعال همین رو اضافه کنم، اختلال با جنگ الکترونیکی خیلی خیلی سختتر از رادارهای معمولی هست. نیازی به رادار جستجو نیست!!! خودش رادار کشف، قفل و رهگیری همه چی یکجا هست!!! نه با تغییر جهت بیم مثل آرایه فازی، بلکه میتونه با ایجاد چندین نوک بیم در چند جهت مختلف کاملا درگیر بشود، فرکانسهای اصلا یه بخش از آرایه ممکنه تغییر کنه!!!! کور کردن مستقیم رادار واقعا مشکل هست!!!
تعمیر نگهدار و خیلی مسائلش خیلی راحتتره....
شما فقط فرض کن توی رادار معراج یه بخش ازش بعلت هرچیزی ترکش ضربه آسیب ببینه!!! کل رادار رو شما باید بندازی دور!! تعمیر و برگشتش مصیبت هست...
ولی در مورد آرایه فعال این مزیت هست، بلافاصله المانهای فعال قابل جایگزینی هست.
عدم استفاده از phase shifter به سبک معمول و فریتی که خودش منبع کلی مشکلات هست، در طراحی های پیشرفته، !!! سیرکولاتور، شخصا اطمینان دارم، اگر آرایه فعال بود حتما میگفتن........ اهمیتش کمتر از ساخت هواپیما نیست!!!
اصلا مزیت هواپیماهای امروز بخش قابل توجهیش، بخاطر از انواع مختلف و پیشرفته این جور رادارهاست.
-----------
در مورد مزایای رادار فعال صحبت فرمودید خوب کسی منکر مزایای متعدد این نوع رادارها نیست ولی بحث اکتساب داده و سرچ شاید لزومی نداشته باشه حتما فعال استفاده بشه اینطور نیست که بگیم بله این فعال نیست پس بدرد نمیخوره شما برای مسافرت کردنن ممکن هست اتوبوس یا هواپیما رو انتخاب کنید خوب وقتی موضوع زمان براتون مطرح نباشه طبعا با اتوبوس مسافرت میکنید و هزینه هواپیما رو به جان نمیخرید. به عبارت دیگه نظری میکنید به داشته ها و اهداف و بعد طرح مناسب رو انتخاب مکنید همان کاری که آمریکایی ها در مورد سامانه پاتریوت انجام دادن یا واحدهای راداری پسیو سامانه ی اس سیصد و ... پس پسیو بودن رو نقطه ضعف عمده محسوب نکنیم. بله فعال مزایای متعدد دارد که خود من بارها در سایت اونهارو توضیح دادم اما اینکه برای من صرفه دارد که هزینه ی مالی و به ویژه زمانی بالاتر و پیچیدگی بیشتر رو بپذیرم یا خیر مساله ی دیگری است..
-----------
اینا در لینکی که گذاشتید برای رادار هواپایه ذکر شده، بعنوان محدودیت:
• محدودیت توان تولیدی توسط هواگرد
در مورد رادار آرایه فازی و کلا استفاده از سیرکولاتور و slot array، وزن بالای اون و .... خوب اصلا این در مورد آرایه فعال مفهوم چندانی پیدا نمیکنه، چون شما پهنای باند سیگنال رو بالا میبری و مثل 1 نانو ثانیه یا 10 نانو ثانیه سیگنال داری توی یه فریم مثل 100 میکروثانیه یا 1 میلی ثانیه، که توان مصرفی در کل خیلی پایین میاد...... عدم استفاده از دم و دستگاههای فریت بیس، لامپ های مایکرویوو (که راندمانشون در حد یک تا 2 درصد هست) وزن رو پایین میاره در نتیجه نتیجه نیاز به خنک سازی و خیلی مسائل از بین میره. و فقط میمونه طراحی پردازشی بعبارتی اگر شما آرایه فعال بسازی باید بتونی توی F14 هم بتونی بگذاریش!!! سخت افزاری تفاوت آنچنان عجیب غریبی نداره، البته ملاحظات دما و خیلی مسائل داره، ولی وقتی ما مدعی ارسال ماهواره به فضا هستیم!!! دیگه اینجا نباید نق بزنیم!!! تلفات سیگنال و نسبت سیگنال به نویز هم در فعال بهتره، چون بلافاصله بعد از PA تششع و مهتر از اون بلافاصله بعد از المان LNA هست و تلفات مسیر مطرح نیست، و با تبدیل نسبتا فوری سیگنال به دیجیتال دیگه اصلا بحث تلفات مطرح نمیشه.
• دشواری خنک سازی رادار
توضیح داده شد
• نیاز به طراحی خاص پوشش دماغه (رادوم) هواگرد (مقاومت مکانیکی، طراحی آیرودینامیک، عدم تضعیف امواج در ارسال و دریافت)
خوب اینجا دیگه هواپیما آماده هست!!! قرار نیست دوباره طراحی بشود...... ماهیت و باند فرکانسی تفاوتی نمیکند.
• حفظ سامانه از تغییرات شدید محیطی (دما، رطوبت و ...)
پاسخ داده شد.
• نیاز به درجه اطمینان بسیار بالا
اصولا آرایه فعال یکی از دلایل استفاده ازش همین مسئله هست....... و البته عطف به همون مسئله که شما ماهواره مدعی هستی فضا میفرستی دیگه اینجا، مسئله ای نیست، ضمنا هیچ سیستم و نرم افزاری کامل نیست، بلکه باید ورژن بیرون بیاد، تست بشه، ضعفاش برطرف بشود، و بروز بشود نرم افزار.
• محدودیت حجمی و وزنی سامانه با توجه به محدودیت ذاتی هواگردها
پاسخ داده شد، بخصوص در بحث وزنی.
-------------------
در کل صحبت در این مبحث زیاد هست، ولی اینقدر بگم، جز ملاحظات محیطی مثل دما و رطوبت (که قطعه ای که استفاده میکنید باید تحمل این شرایط رو داشته باشه، بیشتر IC ها مورد استفاده هست، که خوب گرونتر هستن مثلا زمینی واسه شما -20 تا 85 درجه جواب میده!!! ولی برای هوایی ملاحظات تا حد قابل توجهی میشه مثل ماهواره، البته ماهواره خیلی مشکلتر هست) در دریایی هم بحث رطوبت هست.
در کل قطعات در چند کلاس تولید میشن، خوب قیمتاشون فرق میکنند، تنها ملاحظه اینه که برای هوایی باید یکم پول بیشتری خرج کنی!!! البته چون تعداد الماناش کمتر میشه، در نهایت تفاوتی نمیکنه، و ....
--------
بله نظرات فنی آقای جورج استیمسون در مورد راداهای هواپایه رو به چالش کشیدید اجازه بدید من از طرف ایشون این مساله رو توضیح بدم.
در مورد موضوع اول که محدودیت توان باشد مساله اینه که شما نمیتونی یه ژنراتور دیزلی رو وری هواپیما سوار کنید و هر توانی که دوست داشتید در دسترس داشته باشید این یک محدودیت است نگفتیم قابل حل نیست گفتیم محدودیت هست و این یعنی لزوم توجه طراح به مساله محدودیت توان.
در مورد موضوع خنک سازی یکی از بزرگترین معضلات رادارهای فعال بحث خنک سازی رادار هست. این موضوع به قدری چالش برانگیز است که چین برای حل مشکل خنک سازی رادارهای آرایه فازی فعال تایپ 348 خود از اکراین کمک میگیرد:
However, under an earlier but completely different contract, Ukraine did provide cooling technologies for the antenna to China
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_052C_destroyer
در مورد مساله سوم یعنی طراحی رادوم ما ندانستیم چطور هواپیما آماده شدو آلیاژ و فرم دهی مناسب برای رادوم از دید شما حل شده فرض شد چراکه این موضوع یکی از مسائل پیش روی صنایع هوایی ماست که نمیدونم حل شده است یاخیر. اما به هر حال گفتیم لازم است به طراحی رادوم توجه شود خوب این خودش شد یک مساله و یک محدودیت که باید به آن توجه شود.
سایر مواد ذکر شده به همین ترتیب .. پاسخش هم بله داده شده و در کشورهای پیشرفته جهان این موضوعات حل شده اما برای کشوری مثل ایران این موضوعات چالش برانگیز هست و نیاز به سرمایه گذاری زمانی و مالی برای حل شدن دارد که منظور ما هم همین بود. همین چند مورد که ذکر شده در منابع یعنی محدودیت یعنی تفاوت اساسی در ساخت و طراحی سخت افزاری رادار زمین پایه و هواپایه که همه اظهر من الشمس اند..
- 30
-
منظور من تصویر دوم و سوم هست که در صفحه قبل در قالب یک تصویر آمده !
و تاکید من بر روی تصویر سوم ( اولی در تصاویر بالا ) هست که تفاوت هایی داره !
یک تفاوت محل قرار گیری جک های هیدرولیک هست ، در رادار پشت لانچر جک ها پشت صفحه رادار می باشد ، اما در دیگری در گوشه هاش قرار داره !حتی می شه قسمت اتصال هم تشخیص داد که با فلش سبز رنگ مشخص کردم !
این 2 رادار حداقل ظاهرشون یکسان نیست و من احتمال هم می دم ابعادشون هم متفاوت هست ( رادار پشت لانچر کوچکتر هست و بنظر من از لحاظ ابعاد مابین رادار حافظ و رادار روی ظفر هست ) !
دلیلی هم نداره که برای این نمایش 2 تا رادار یکسان بیارن !با توجه به آنچه در تصاویر مشاهده میشه بله دو رادار به لحاظ فیزیکی مجزا است ولی با توجه به ساختار آنتن خیر دو رادار یکی هست نهایتا ممکنه در تعداد المان یا برخی زیرسیستم ها تفاوت داشته باشه اما مشخصا دو رادار خروجی یه پروسه و یه هدف هست حالا ممکنه ورژن های آزامیشی یه پروژه حتی احتمالا با نام متفاوت و حتی در ادامه رادار حافظ باشند. دلیلی برای ساخت دو رادار متفاوت با یه کارایی وجود ندارد.
اگر دو تا آنتن مربع شکل، آنتن رادار آرایه فعال بشه، خوب، پس تا الان بایست رادارهای F14 با این جور ردارها تعویض شده باشه، البته منظورم آنتن در این حد نبود، منظورم معراج 4 هست که وقتی در اون ابعاد ساختن و البته بزرگترش هم میشه ساخت، چرا آرایه فعال نیست!!! اگر تکنولوژی بوده دیگه گسترش ابعاد به دو تا 3 برابر بخصوص عرضی در آرایه فعال کار خیلی ساده تری هست تا همین آرایه فازی معمولی...
حتی اگر دوستان بحث sidelobe و نویز کم، و توان بالا مطرح کنند!!! تمام اینا منتفی هست، چون با آرایه فعال قابل دستیابی هست، ضمنا سیستم انعطاف وحشتناکی در انتخاب شکل پترن تشعشعی پیدا میکنه، ضمنا بحث multiple beam هم هست، که آرایه فازی معمولی فاقدش هست، در صورتی جم شدن یه بخش، بخش دیگه میتونه خودش بعنوان رادار مجزا در فرکانس دیگری اصلا به کار ادامه بده. چون همه این در بحث دیجیتال انجام میشه و هر المان خروجیش دیجیتال هست، یعنی هر المان آرایه، فرستنده گیرنده IF همه چی یکجا داره، سیرکولاتور نمیخواد، پهنای باند زیاد سیگنال !!! در باند X و رزولشن میده در حد چی!!! کاملا مناسب دریا........ و البته شرایط پر از اهداف مشکل دار... مزیت زیاده.
توان و برد هم اگر پهنای باند ارسالی رو زیاد نگیریم، و هر المان میتونه براحتی به 100 وات برسه با طراحی خاص، (البته دست پایین گفتم، برای پهنای باند سیگنال 100 مگاهرتز که البته در اردر پهن باند میشه) با یه آنتن 10 متر در 4 متر، حداقل 12 مگاوات برای پیک سیگنال براحتی در یه طراحی typical قابل دستیابی هست!! که این رو میشه کرد ضد بالستیک و موشک، ....
اصل سوال رو بهتر بپرسم!!! آرایه فعال رو به شکل اینکه هر ردیف رو فعال کردن، یا هر المان رو مستقل کردن خودش همه چی داره (ضمنا در حالتی که المان مستقلا کار کنه خراب شدن چند المان تاثیر عجیب غریبی تو کل سیستم نمیگذاره، و براحتی قابل تعویض هم هست.)
بقول فردوسی پور بگذارید قانع نشم که اون رادارها آرایه فعال واقعی هست!!!! و صد البته، مطئمنا معراج 4 در شرایط جنگی واقعی کارایی نداره، مگر اینکه خواسته باشن یه چیز ارزون رو به تعداد زیاد برای زمان صلح درست کرده باشن، و برای زمان جنگ، افزایش تعداد اهداف!!!!
بدلیل این لینک، و مربعی و مسطحی بودنش به معنی آرایه فعال بودن نیست!!!
http://www.radartutorial.eu/06.antennas/Phased%20Array%20Antenna.en.html
چند نکته در مورد مباحث مطرح شده وجود داره که توضیح میدم.
1- نکته اول اینکه یه رادار هواپایه اساسا با رادار زمینی تفاوت های فاحش سخت افزاری و نرم افزاری داره میشه گفت رسما ارتباط چندانی بین ساخت رادار زمین پایه آرایه فعال با رادار هواپایه وجود نداره.
اطلاعات بیشتر:
2- نمی دونم چرا اینقدر اعتقاد به آرایه فاز فعال باب هست، حتی رادار سامانه ای چون پاتریوت یعنی AN/MPQ-53 هم از نوع غیرفعال هست و به خوبی کارایی خودش رو داره. نوع سخت افزار متناسب با کارایی های مدنظر و سناریوی نبرد انتخاب میشه مثلا برای یه کشتی یا جنگنده که فضا محدود هست ترجیح میدن یک رادار آرایه فعال مالتی بیم طراحی کنند ولی برای یه رادار زمین پایه اصرار چندانی روی استفاده از آرایه فعال وجود نداره و یه غیرفعال هم جوابگو هست.
3- دلیل حدس من مبنی بر فعال بودن رادار با آنتن مربعی، مربع شکل بودن اون نیست همانطور که در متن توضیح دادم نظر به آنتن مربعی بیم بایستی نوک مدادی باشه که مناسب کنترل آتش هست و نظر به عدم مشاهده فید تغذیه در پشت آنتن یحتمل این آنتن آرایه فعال است.
سلام
معذرت ميخام روي خودرو حامل رادار نوشته راداركنترل شكاري
منظورشون همون رادار كنترل اتش هست يا اينكه بين اين دو فرق وجود داره٠این رادار به نظر من با توجه به سخت افزار بعید است کنترل آتش باشد و اگر باشد پس رادار در تصاویر چه نقشی دارد؟
- 25
-
اونجایی که گفت روس ها بی معرفتی کردن واقعا به عنوان یک ایرانی دلم شکست. مردم ما 37 تحت فشارند تا دیگه سرباز بیگانه تو این مملکت نباشه اون وقت این آقایون میخواستن یواشکی به روس ها پایگاه بدن اما رودست خوردن از این روس های نامرد.اگه قرار به پایگاه خارجی بود که سگ آمریکایی ها شرف داره به این روس های بی پدر و مادر.
خارج از موضوع تاپیک بحث میفرمایید ضمن بی معنا بودن جمله آخرتون..
-
جسارتا تصویر بالایی متعلق به یک رادار دیگر هست !
به قولی سومین راداری هست که امروز نمایش دادن !با توجه به قطره چکانی تصاویر و تشابه دو آنتن نمیتونم در این مورد نظری بدم. ولی به نظرم میرسه هر دو آنتن یکی هست.
- 2
-
بسمه تعالی
ضمن قدردانی از زحمت کشان بی مزد و منت پشت این رونمایی ها در مجموعه صنایع دفاع که بار اصلی پروژه رو به دوش دارند لکن هیچ وقت روبرو دوربین نمیان و هیچ وقت اونطور که باید به ویژه طی چند سال اخیر مورد توجه مسولین واقع نمیشن و حتی با وعده های بی سرانجام و بی مهری های متعدد روبرو میشن ولی باز هم دلسوزانه کار می کنند و همچنین! تشکر از عکاس محترم وزارت دفاع که نفهمیدیم مقصودشون از عکس هایی که گرفتند عکس سیاسی خبری بوده یا فنی! که مشخصا نظر به کادربندی ضعیف در هیچ یک موفق نبودند! (ما کادربندیشون رو با اجازه اصلاح و) با اجازه اساتید میلیتاری در مورد سامانه های رونمایی شده نظراتی فنی مبتنی بر اندک تصاویر منتشرشده میدیم..
✅ نظر به شکل سخت افزاری رادار معراج 4 میتوان گفت رادار مذکور یک رادار اکتساب داده (مرحله بعد از جست و جوی پیش اخطار و قبل از ردگیری) آرایه فاز سه بعدی غیرفعال از نوع کنترل فرکانسی است.
✅ همانطور که از تصویر فوق پیداست ساختار سخت افزاری آنتن رادار به صورت موجبرهای دارای شکاف هست. در این نوع رادارها بیم به شکل بادبزنی است و چرخش افقی به صورت مکانیکی و حرکت عمودی به کمک تغییر فرکانس (نتیجتا تغییر فاز امواج خروجی از شکافها) است.
✅ از جمله رادارهای مشابه این رادار میشه به یک- رادار AN/TPS-75 دو و سه- رادار FM-90 و چهار- رادار JY-11B اشاره کرد.
✅ با توجه به شکل مربعی این آنتن و عدم مشاهده ی فید تغذیه در پشت آنتن می توان گفت این آنتن می تواند از نوع آرایه فازی فعال و کنترل آتش با بیم نوک مدادی باشد. این رادار بخش آخر سامانه باور 373 یعنی کنترل آتش است و وظیفه ی استخراج دقیق مختصات هدف در محدوده ی ارائه شده توسط رادار اکتساب را بر عهده دارد. این رادار بسیار مشابه با رادار رونمایی شده قبلی یعنی رادار حافظ است.
✅ رادار دیگر مشابه این رادار که پیش از این رونمایی شد رادار حافظ است. که آنتن آن با تصاویر منتشر شده ی امروز متفاوت است.
به کانال انجمن بپیوندید: https://telegram.me/militaryforum
- 1
- 77
-
کاربر i-ronin به دلیل توهین های مکرر به اعضا، ترولینگ کاربران در پوشش دفاع از انقلاب اسلامی و با استفاده از کلید واژه های بکار رفته توسط مقام معظم رهبری، به راه انداختن بحث های متعدد هرز سیاسی و ... برای ده روز قابلیت ارسال پست و استتوس نخواهند داشت و در صورت ادامه روند فعلی محدودیت های بیشتری بر اکانت ایشان اعمال خواهد شد.
- 1
- 31
-
با سلام
درباره radar arpa میخواستم بپرسم کارش چیه و اصول کارکردش چیه؟
ممنون
آرپا یک رادار با امکانات کمک ناوبری هست و نکته ی خاصی نداره.. متن زیر رو از تاپیک بررسی جامع سامانههای الکترونیکی شناورهای نظامی کپی میکنم:
ARPA چیست؟
کلمه آرپا مخفف عبارت Automatic Radar Plotting Aid است. این سامانه در واقع یک سامانه ناوبری راداری هوشمند جهت ناوبری دقیق و جلوگیری از تصادم است. این سامانه قادر است مسیر و سرعت حرکت شناورهای پیرامونی را بر روی صفحهای دیجیتالی نمایش دهد.نمایش سرعت و جهت حرکت شناورها
آنتن رادارهای ناوبری با توجه به پرتو تولیدی معمولا به شکل مکعب مستطیلی با قابلیت چرخش 360 درجهای بر روی سکوی فرماندهی دیده میشوند.
از جمله رادارهای ناوبری معروف حال حاضر دنیا رادارهای فرونو است که در کشور ما مکررا مورد استفاده قرار گرفتهاند.
رادار فرونو نصب شده در شناور کلاس پیکان
- 11
-
کاربر Juicer به دلیل اصرار بر رویه غلط گره زدن مسائل متعدد بر مباحث سیاسی در تاپیک های مختلف و دامن زدن به مباحث هرز درجه اخطار دریافت کرد.
کاربر mahdiarmy به دلیل ارسال های هرز متعدد و توهین به اعضای ارشد سایت با توجه به سابقه ی قبلی موقتا از دسترسی به تاپیک سوریه محروم شد. امکان استتوس دهی کاربر مذکور برای یک ماه مسدود شد.
کاربر hasanjj2 با توجه ارسال های سیاسی بدون توجه به تذکرات پیشین برای یک هفته از استتوس محروم شد.
- 1
- 24
- 2
-
باسلام
ضمن تشکر از شما ،آیا قادر به انجام ماموریت در آبهای عمیق و دور از ساحل هست یا به دلیل شکل ظاهریش فقط نزدیک سواحل به کارگرفته می شه؟
این شناورها به نحوی طراحی شدند که بتونند در شرایط سخت محیطی مانند قطب شمال به عملیات بپردازند و از این لحاظ مشکلی ندارند.
- 4
-
شناورهای Ramform دسته ای از شناورهای مدرن هستند که دارای بدنه ای دلتا شکل (شبیه قاچ پیتزا) هستند، طراحی بدنه به این شکل موجب افزایش سرعت، قابلیت اطمینان و ایمنی در انجام عملیات های لرزه نگاری دریایی بوده و با قرار دادن فضای وسیع در پاشنه باعث می شود بتوان تعداد قابل توجهی تجهیزات چون قرقره کابل متصل (24 عدد) به حسگر در این قسمت نصب و یدک کرد.پاشنه ی وسیع سبب می گردد بتوان بدون ایجاد محدودیت فضای کاری یا فاکتورهای ایمنی ادوات متعددی را در پاشنه نصب کرد و به تعادل حرکتی مناسبی دست یافت؛ این امر یک فاکتور حیاتی در عملیاتهای اطلاعات دریایی محسوب می گردد. وسیع بودن قسمت پاشنه همچنین مزایای دیگری چون افزایش فضای نگهداری ملزومات یک سفر دریایی چون سوخت را به ارمغان می آورد و نتیجتاً منجر به افزایش زمان پایداری شناور در یک مسافرت دریایی می گردد.از جمله شناورهای این مدل بدنه می توان به دو شناور معروف اشاره کرد. شناور جاسوسی اطلاعاتی Marjata نروژ [1] و [2] و شناورهای لرزه نگاری سه بعدی کلاس تایتان [3] و [4]. در ادامه به معرفی این دو شناور خواهیم پرداخت.شناور جاسوسی MarjataMarjata شناوری است که ویژه ی عملیات های جاسوسی الکترونیکی (ELINT) طراحی و ساخته شده و سومین شناور جاسوسی الکترونیکی نروژی است که به این اسم نام گذاری شده است. این شناور متعلق به موسسه تحقیقات دفاعی نروژ است اما توسط سرویس اطلاعات نروژ اداره می شود. وظیفه ی اصلی این شناور زیر نظر گرفتن فعالیت های ناوگان شمالی روسیه است با این حال قادر است در سایر نقاط جهان نیز به فعالیت بپردازد. منطقه فعالیت این شناور در آبهای بین المللی نزدیک به مرزهای روسیه است.شناور اول (1966-75) و دوم (1976-95) این رده در دوره جنگ سرد مورد استفاده واقع شده اند.بدنه این شناور به شکل خاص Ramform است که پیش از این به آن اشاره شد. ارتفاع بدنه از سینه به سمت پاشنه کاهشی است. طراحی شناور به نحوی است که پلتفرم حسگرها بسیار پایدار بوده و نویز تولیدی آن بسیار پایین است فلذا تداخلی بین حسگرها رخ نمی دهد. این شناور همچنین مجهز به سالن ویژه ای است که سیستم های مورد نیاز برای پردازش و آنالیز داده های اکتسابی را فراهم می کند. Marjata همچنین قادر است با پایداری مناسبی در شرایط قطبی به فعالیت بپردازد.بنابر اخبار اعلام شده قرار است Marjata (iii) در سال 2016 نقش خود را به چهارمین Marjata واگذار کند که شناوری بزرگتر از شناور فعلی است. بدنه این شناور در تابستان 2015 در رودخانه York واقع در ایالات متحده به آب انداخته شده است.شناورهای Marjata همواره شناورهایی مزاحم برای روسیه و شوروی سابق محسوب می شده اند. با وقوع فاجعه ی زیردریایی کورسک روس ها نروژی ها را به دلیل موضع خصمانه ی Marjata به دخالت داشتن در فاجعه متهم کردند. گفته می شود کشتی مذکور در زمان وقوع حادثه در فاصله ای نزدیک به کشتی (19 کیلومتری) قرار داشته و انفجارهای اول و دوم را ثبت کرده است؛ هرچند برخی منابع اعلام کرده اند شناور مذکور هیچگونه موضوع غیرعادی ثبت نکرده اما این موضوع از سوی منابع مختلفی رد شده است؛ دست کم روس ها اصرار به نزدیک بودن شناور به محل حادثه دارند.ویژگی هاساخت: 1992ورود به خدمت: 1995خدمه: 45 نفر (14 نفر ناوبری و 31 نفر مسول ادوات الکترونیکی)طول: 81.5 مترعرض: 41 مترآبخور: 6 مترتناژ جابجایی: 7560 تن (فول لود)سرعت: 15 گرهپیشران: 2 موتور دیزلی و دو توربین گازیMarjata 4شناور لرزه نگار سه بعدی تیتاننیاز جهان به انرژی روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن نیازمندی به کشف منابع جدید زیرزمینی افزایش یافته است. یکی از شرکت های پیشرو در زمینه کشف منابع جدید در مناطق دریایی شرکت PGS نروژ است که شناور Ramform متناسب با این نیاز را طراحی و عملیاتی کرده است. این شرک تعداد دو فروند شناور اکتشافی را به صنایع سنگین میتسوبیشی سفارش داده که اخیرا یکی از آنها تحویل داده شده است.جست و جوی مبتنی بر لرزه نگاری گونه ای خاص از کاوش لایه های زیر زمینی در مناطق دریایی است که در آن ویژگی های لایه های زیرین زمین به کمک پردازش امواج صوتی بازتابیده شده از آنها سنجش می شود و یکی از کاربردهای مهم آن کشف منابع گاز و نفت در لایه های زیرین است.شناورهای لرزه نگار اقدام به یدک آرایه ای از المان های ارسال و دریافت (هیدروفون) امواج صوتی میکنند. با پردازش امواج دریافتی از هیدروفون ها و ترکیب اطلاعات با اطلاعات جی پی اس نقشه ای سه بعدی از ویژگی های زمین کف دریا حاصل می شود. شکل زیر نمایی از کاوش لرزه ای را نمایش می دهد.در رمفورم های کلاس تیتان تلاش شده فضای پاشنه به حداکثر برسد تا تعداد تجهیزات قابل نصب در پاشنه به حداکثر برسد. تعداد بیشتر تجهیزات در دسترس امکان کاوش فضایی وسیعتر در یک عملیات کاوشی را فراهم می آورد. رمفورم قبلی شرکت PGS دارای عرض پاشه 40 متری و تعداد 22 قرقره بوده اما در نسل پنجم یعنی کلاس تایتان عرض پاشنه به 70 متر رسیده و تعداد 24 قرقره با امنیت و کارایی بالاتر مورد استفاده واقع شده است.ویژگی هاطول: 104 مترعرض: 70 مترآبخور: 6.4 مترسرعت: حداکثر 16 گرهپایداری: 150 روزتعداد خدمه: 80 نفر (60 تک کابین و 10 کابین دوبل)پیشران: دیزل الکتریک مجهز به 6 موتور، پروانه تنظیم شونده (Pitch propeller) مجهز به Bow truster[1] “Marjata,” 17 September 2015. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Marjata[2] “Marjata Intelligence Collection Ship,” 22 Dec 2009. Available: http://www.military-today.com/navy/marjata.htm[3] “PGS Ramform W-Class Vessels, Norway,” 8 July 2001. Available: http://www.ship-technology.com/projects/pgs-ramform-w-class-vessels[4] “Building the 5th Generation Ramform,” Mitsubishi Heavy Industries Technical Review Vol. 50 No. 2, 2013- 62
-
پستهای هرز حذف شدند.. نظر فنی دارید، تحلیل نظامی دارید بسم الله استفاده میکنیم.. ارسال اسپم پست های تمسخرآمیز کار راحتیه از همه برمیاد. لطفا رعایت کنید برای وقت دیگران ارزش قائل بشید..
- 21
- 2
-
این تاپیک با توجه به رخ دادن اتفاقات اخیر در فرانسه، جدی شدن تهدیدات داعش و افزایش شمار مهاجران به این منطقه ایجاد میشه. دوستان لطف کنند اخبار و تحلیل های مربوط به فرانسه رو در این تاپیک دنبال کنند.
متشکر..
- 2
-
برادر بنده در کجا سینه چاکی کردم مگر تلفات کردها رو هم نمینویسم من فقط ترجمه میزارم از اخرین اخبار در کدوم خبر نظر شخصی خودم رو وارد کردم ! اگر سایت مال شماهست و ناراضید تا فعالیت نکنم
لزومی به قرار دادن متن کردی اخبار در یک فروم به زبان مشترک فارسی وجود نداره. قرار دادن اخبار بدون ذکر منبع موجب بی اعتباری پست خواهد شد.
- 7
-
سیستم های sar به طور خاص خیر کاربردشون همون هست که عرض شد . در مورد رادار داخل تصویر عزیزان متخصص باید نظر بدهند . اگر ان رادار از نوع AESA باشه ممکنه روی مودی غیر از sar هم کار بکنه
اون آنتن یه آنتن آرایه شکافی پسیو هست..
آنتنهای شکاف داده شده Slot Antennaآنتنهای شکافداده شده به جهت سادگی و ارزانقیمت بودن در بسیاری از رادارهای هوایی و نیز رادارهای آرایه فاز زمینی بکار گرفته میشود. این آنتنها در واقع موجبرهایی فلزی هستند که در آنها امواج از طریق شکافهایی بر روی موجبر تشعشع مییابند. پلاریزاسیون امواج در این آنتنها خطی است و میدان تولیدی آنها مشابه آنتنهای دایپل است. در این نوع آنتنها مولفههای مغناطیسی و الکتریکی امواج تشعشع یافته با توجه به عمودی یا افقی بودن شکافها متغیر است. (عمودی: مولفه مغناطیسی قویتر، افقی: مولفه الکتریکی قوی تر) پترن این نوع آنتنها را میتوان با تغییر فرکانس، اندازه و زاویهی شکافها تعیین کرد.آنتنهای شکافی مورد استفاده در جنگندهها، به موجبرهای پشت آنتن دقت کنید:
تصویری از چند موج بر:
http://www.military.ir/forums/topic/26923-نگاهی-به-رادارهای-هواپایه/?p=380835میگم برادر رادار هواپایه AESA در کشور موجود هست?
خیر رادارهای هواپایه در واقع پیچیده ترین رادارها هستند و ساخت اونها دارای پیچیدگی ها و ملاحظات متعددی است.. این رادار اولین رادار هواپایه ای هست که میبینم ولی هنوز خیلی تا یک رادار هواپایه قابل بکارگیری در یک جنگنده فاصله داریم.
• محدودیت توان تولیدی توسط هواگرد
• دشواری خنک سازی رادار
• نیاز به طراحی خاص پوشش دماغه (رادوم) هواگرد (مقاومت مکانیکی، طراحی آیرودینامیک، عدم تضعیف امواج در ارسال و دریافت)
• حفظ سامانه از تغییرات شدید محیطی (دما، رطوبت و ...)
• نیاز به درجه اطمینان بسیار بالا
• محدودیت حجمی و وزنی سامانه با توجه به محدودیت ذاتی هواگردهاقبلا در موردش تاپیک زدیم:
- 21
-
بالاخره چی شد ؟
یکی میگه sar یکی میگه aesa
لطفا یکی از عزیزان یه جمع بندی مطمئن داشته باشهAESA یک ساختار آنتنی است SAR یک فرآیند پردازشی اعمال شونده بر روی سیگنال دریافتی است.. یعنی ارتباطی نداره این دو موضوع به همدیگه..
- 11
-
یعنی رادارهای اسکن فرکانسی رو بیشتر پسیو میسازن یا علت دیگه داره ؟؟؟؟؟؟
اسکن فرکانسی اساسا زیرمجموعه رادارهای آرایه فاز پسیو هست چون شیفت با تغییر فرکانس امواج خروجی از موجبرهای برش داده شده ی تغذیه شونده توسط منبعی واحد بوجود میاد.
- 2
-
طبق روال اکثر تسلیحات کامیون پرتابمون(!)، کامیون با کاربرد دوگانه(نظامی-غیر نظامی) و قسمت پشت هم به راحتی با چادر قابل پوشاندن هست(رادار کاملا می خوابه)، بطوری که کامیون حامل مثلا آب معدنی به نظر آید.
انتخاب کامیون منطق و ملاحظات خاص خودش رو داره به عنوان مثال ابعاد آنتن و یه نکته دیگه ترافیکی بودن یا نبودن کامیون حامل هست..
با تشکر....جناب الکترو پیش بینی خودتون در مورد رادار قمر چیه نوع اکتیوه یا پسیو ؟؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن تصاویر رادار سار از نوع 2 بعدی ان یا 3 بعدی و کیفیت تصاویر با نمونه عادی اپتیکی قابل رقابته ؟؟؟؟؟؟؟
نظر قطعی در مورد اکتیو یا پسیو بودنش ندارم. یا پسیو اسکن فرکانسی است که احتمالش رو بیشتر میدونم یا اکتیو..
تصویر بردار عادی در شب با این وضوح امکان پذیر نیست. ضمن اینکه سار پشت ابر رو هم میتونه تصویر برداری کنه و انواع عوارض رو تفکیک کنه..
Synthetic Aperture Radar (SAR) complements photographic and other optical imaging capabilities because it is not limited by the time of day or atmospheric conditions and because of the unique responses of terrain and cultural targets to radar frequencies
- 14
-
به نظر من آنتن این سامانه یعنی قمر از نوع آرایه فازی اسکن فرکانسی است. چرخش پرتو در رادار آرایه فاز به کمک تغییر فاز خروجی هر المان تشعشعی امکان پذیر هست برای تغییر فاز روش های مختلفی وجود داره که یکی از آنها تغییر فرکانس در یک آنتن ارایه شکافی است. ساختار آنتنی این نوع رادار به صورت زیر هست:
به این صورت که یه ستون موجبر رو برش میدن و تغذیه اش میکنن با تغییر فرکانس موج با توجه به ثابت بودن سرعت امواج فاز امواج خروجی تغییر پیدا میکنه. مزیت این روش در عدم نیاز به شیفت دهنده های فاز و نتیجتا کاهش تلفات و پیچیدگی سیستم و افزایش پهنای باند و نتیجتا مقاومت در برابر برخی روش های حمله ی الکترونیکی است. این نوع آنتن ها معمولا به عنوان رادار سرچ یا اکتساب به کار گرفته می شن. اسکن افقی به کمک چرخش آنتن رو شفت و اسکن عمودی به صورت الکترونیکی انجام میشه:
از جمله رادارهای مشابه رادار فوق میتونیم به رادار چینی Type 120 و رادار FM-90 ACU سامانه کروتال اشاره کنیم.
البته احتمال آرایه فازی فعال بودنش هم هست.. ولی این شکل آنتن من رو یاد آنتن اسکن فرکانسی انداخت..
-----------------------------------------
سامانه بشری یک سامانهی آرایه فازی اکتیو هست که مشخصا مبتنی بر رادار حافظ توسعه داده شده. یک رادار ردگیر آرایه فاز تفاوت چندانی با یک رادار fire finder نداره.. فقط در مرحلهی اسکن باید یه ملاحظه ی نرم افزاری صورت بگیره و اونم اینکه رادار به صورت خودکار افق رو اسکن کنه و با شناسایی عوارض پرتو رو روی عوارض و به سرعت حرکت بده و در واقع یه فنس الکترومغناطیسی ایجاد کنه.. هر گلوله ای که این فنس رو پاره کنه آشکارسازی میشه و با توجه به سرعت، برد و زاویهی شلیک موقعیت تقریبی قبضه دشمن شناسایی میشه فلذا یه واحد محاسبه ریاضی لازم داره و یه الگوی هوشمند اسکن محیط. جای خالی این نوع رادار در کشور حس میشد کارهای تحقیقاتی دانشگاهی در این حیطه انجام شده بود ولی از برنامه ی تولیدش اطلاع نداشتم. با تولید این رادار این نیاز کشور رفع شده..
از جمله نمونه های مشابه این رادار می تونیم به AN/TPQ-37،SLC-2 ،COBRA ،ARTHUR، AN/TPQ-36 رادار سامبلین و ... اشاره کرد که توسط کشورهای مختلف دنیا طراحی و ساخته شده ..
رادار سامبلین، ماشین قیامت ساز
------------------------------------------
این تصویر خروجی یه رادار SAR هست.. در مورد این رادار قبلا مطلبی در سایت قرار داده شد که عینا نقل میکنم..
برای تهیهی یک نقشه دقیق از زمین و عوارض موجود در آن لازم است از یک آنتن طویل استفاده کنیم اما امکان ساخت و بکارگیری راداری با آنتن بزرگ جهت دستیابی به رزولوشن بالا از عوارض زمینی امکانپذیر نیست. برای رفع این مشکل از تکنیک ردار دریچه مصنوعی یا SAR استفاده میشود. در این تکنیک هواگرد در حال حرکت اقدام به ارسال دریافت امواج کرده و بدین ترتیب یک آنتن طویل شبیه سازی میشود.
مزیت تصویر برداری به این روش در مقاومت نسبت به شرایط آب و هوایی و امکان تصویر برداری در شب هست.
--------------------------------------------
این تصویر یحتمل یه تقویت کننده ی مایکرویوی است که در فرستنده ها مورد استفاده واقع میشه احتمالا از نوع کلایسترون و یا شاید TWT هست.. که قبلا تاپیکشون رو زدیم:
آشنایی با لامپهای مایکروویو کلایسترون آشنایی با لامپ های TWT و کلایسترونهای هیبریدی
https://en.wikipedia.org/wiki/Klystron
-------------------------------------
و اما لازم میدونم از دست اندرکاران این پروژه ها و عزیزانی که زحمت اصلی استقلال دفاعی کشور رو به دوش میکشند و در مقابل کمترین توجه و پاداش رو دریافت میکنند تشکر کنم جز یه تشکر خشک و خالی کار دیگه ای از ما برنمیاد.
یک گله هم از اون دوستانی دارم که بدون توجه به شرایط فرهنگی کشور و حتی بدون داشتن نقش اساسی در توسعه و ساخت این سامانه ها، دائما از اسامی عربی در نام گذاری ادوات استفاده می کنند و راه رو برای افراد متحجر باستان گرا و سلطنت طلبین کور هموار میکنند تا انقلاب رو به تلاش برای فراموشی زبان فارسی متهم کنند.. بعضا کلمات عربی وارد زبان رسمی ما شدن اونها رو فاکتور میگیریم اما اخیرا شاهد استفاده از کلماتی هستیم که هیچگونه کاربردی در صحبت های روزمره یک فارسی زبان ندارند که از نظر این حقیر قابل پذیرش نیست و این موضوع باعث سواستفاده افراد معلوم الحال میشه متاسفانه..
- 85
-
بیجی ازادشد قلب پایگاه داعش، توسط رزمندگان سپاه حضرت ابوالفضل العباس ازادشد.البته هنوز تایید نشده
قلب پایگاه داعش؟
-
یعنی برای سپاه متاسفم اینهمه فرمانده رده بالا دارن کشته میشن هیچ اقدامی انجام نمیده لطفا یک عده نیان توجیه کنن بگن کار اسرائیل و امریکاست چون حرفی بیخود هست فردا روز اگه تو این مملکت جنگ شد(خدا هیچوقت اون روز نیاره) اگه با امریکا رودروشدیم میخواهیم چیکار کنیم کی قرار ما درس بگیریم هیچوقت ظاهرا قرار نیست از اشتباهاتمون درس بگیریم هی یک مورد تجربه کنیم
شهید میشن..
- 30
-
دقیقاً نیاز صحنه نبرد رو شناختند و با توجه به نیازی که بوده دست به طراحی سلاح زدن..
- 26
-
بنظر من هم کلاهک منفجره بود. اگر حساب کنیم که کلاهک ۷۵۰ کیلو وزن داره از این مقدار حداقل ۲۵۰ کیلو
رو وزن خود بدنه کلاهک تشکیل میده مضاف بر اینکه این کلاهک سیستم هدایت هم داره و در حالت خوشبینانه وزن
خود ماده منفجره بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو هست و انفجار این مقدار همین گودالی و حجم انفجاری که میبینید رو تولید میکنه.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/hg9z86qsyvfpb7vm0emm.png][/url]
به نظر من انفجاری متناسب با این مقدار ماده منفجره صورت نگرفته اولا اثری از سوختگی و تغییر رنگ توی خاک محل اصابت مشاهده نمیشه ثانیا اگه انفجاری با این مقدار ماده صورت بگیره بایستی اون تکه سنگ هایی که محل انفجار هست کلا پودر بشه که همچین چیزی مشاهده نمیشه. به نظر من این انفجار، انفجار سرجنگی واقعی نیست.
کلا نمیصرفه این تکنولوژی رو برا همچین انفجاری بکار گرفت.
نمونه محل برخورد بدون کلاهک:
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/crater.JPG][/url]
نمونه محل با کلاهک:
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/IsraeliMissileImpact.jpg][/url]
- 46
-
خب چرا بنرش رو زدن؟؟؟؟ بنظرتون در حال ساخت نیست؟؟؟
نمایشی.. این تحقیق کارشناسی هست.. باز ارشد یا دکتری بود یه چیزی.. حالا من تو ارشد یه چیزهایی دیدم ولی اینی که میبینید یه مقدمه است نه بیشتر.. اصلا نمیشه همچین کاری رو در سطح ساخت به دانشجوی کارشناسی سپرد.
- 1
-
دوستان نخندین ولی این تفنگ ریلی الکتریکی که سپاه در حال ساختشه و یا ساخته شده
شبیه ریل گان نیروی دریایی امریکا نیس؟؟؟
احتمالا صرفا یه پایان نامه بوده.. ساخت این سیستم کار یه دانشجو و یه پایان نامه ساده نیست.. یه صنعت لازم داره..
مقطع کارشناسی هم هست..!!!
عکس هم تزیینی است..
- 2
سامانه پدافند هوایی باور373 (1)
در پدافند هوایی
ارسال شده در · Report reply
به قول معروف جانا سخن از زبان ما میگویی... درصد بالایی از مسائلی که گفتید رو من رد نکردم تا حالا... خیلی از این مسائل از نظر بنده درسته منکر این مسائل نشدم نمیدونم چرا فکر میکنید من منکر حل شده بودن این مسائل در کشورهای پیشرفته و در جنگنده اف22 شدم! که اگه حل نشده میبود که اصولا رادار هواپایه ای وجود خارجی نداشت! شما مهندس هستید بهتون میگن اینقدر فضا داری اینقدر توان این نوع هدف یعنی چی؟ یعنی محدودیت در طراحی یعنی لزوم در نظر گرفتن عوامل متعدد که نهایتا ختم میشود به دشواری در طراحی و ساخت و نیاز به صرف هزینه های زمانی و مالی.. ولی در زمین پایه کار سهل ترهست. البته برخی مسائل رو مطرح میکنید که من بهشون نقد جدی دارم..
شما اصولا منکر قضیه ی لزوم خنک سازی سلولهای تی آر آنتن فعال هستید.. مگه میشه همچین چیزی؟؟؟ این موضوع یه مساله مطرح و البته حل شده در محافل علمی راداری است! این نوع رادار قطعا و یقینا نیاز به خنک سازی دارد.. این موضوع بدیهی هست.. به ویژه به ویژه در رادار هواپایه که مجبوریم در فضایی کم تعداد زیادی سلول بچینیم..! منابع و مقالات متعددی با مثال آوردن رادارهای عملی به لزوم توجه به این موضوع تاکید کردن..
در مورد همین رادار اف-22 که شاهد آوردید در مقاله زیر به سیستم خنک سازی اشاره شده:
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?arnumber=622737&filter%3DAND%28p_IS_Number%3A13493%29%26pageNumber%3D3
یا در اینجا:
http://www.ausairpower.net/APA-Raptor.html
Avionics cooling in the F-22A also departed from convention, using a liquid cooling system to dump heat out of the core avionic suite, especially the APG-77 radar and Common Integrated Processors (CIP).
یا در این مقاله که اختصاصا به این مساله در باند Ka پرداخته شده:
https://www.researchgate.net/publication/225018532_Cooling_System_for_a_Ka_Band_Transmit_Antenna_Array
Active antenna arrays working at higher frequencies result in higher packaging densities. The antenna array under consideration operates at about 30 GHz and will be installed in an aircraft. Commercially available power amplifiers at these frequencies have an efficiency of typically 20 %, which results in high amounts of dissipated heat for the required high radiated power. The dissipated power, up to 9.5 kW as a worst case for a 50 × 50 element array, has to be transfered from the antenna to a heat exchanger or to the ambient air. Several cooling techniques including forced air and liquid cooling as well as heat pipes will be presented in this work, always considering the packaging density and the little space available. Simulations based on the software Flotherm led to the result that a liquid cooled cold plate is the most feasible approach while meeting all requirements. Experiments on a simplified model and comparison with simulations confirmed the results. Additionally, a forced air convection fin heat sink based on standard components was proposed, which can be used for an antenna demonstration model with 4 × 4 elements.
یا در این مقاله:
http://www.electronics-cooling.com/2003/02/challenges-in-thermal-control-of-military-electronics-systems/
Besides the usual challenge of obtaining good information on dissipated power and appropriate boundary conditions, many of the current challenges to thermal engineers working with defense electronics can be categorized as either compromise for cost or technical challenges to removing heat. Thermal management of phased array radars serves as a good example of both challenges
Beam pointing of the radar is accomplished by individual control of many microwave modules with each module having transmit and receive circuitry. In this particular design, the microwave modules are attached to liquid cooled slats, with the slats spaced about 2 cm apart for operation at X-band frequencies
و نمونه محصولات تولیدی برای خنک سازی آرایه های فعال:
http://www.tat-technologies.com/Cold-Plates-and-Antennas.html
پس بحث خنک سازی آرایه یه بحث مهم هست و باید مورد توجه واقع بشه این یعنی محدودیت در طراحی! بازم لازم میدونم تکرار کنم من مهندسم به من میگن یه پمپ بساز بجای قلب عمل کنه چقدر محدودیت در طراحی دارم؟ یه موقع میگن پمپ بساز برای آب پاشی به شیشه ماشین پیکان! چقدر آزادی عمل دارم؟ هر دو پمپ ساخته شده و مسائل پیش رو حل شده ولی این کجا و آن کجا؟ منظور من اینه من نمیگم حل نشده مشکلات بله مشکلات مربوط به رادارهواپایه حل شده اما برای کشوری مثل ایران این مسائل چالش هست و نیاز به صرف هزینه داره برای حل شدن...
کلیت کلام من اینه از بررسی منابع و شنیدن صحبت های اهل فن میشه فهمید ساخت رادار برای هواپیما چه در نرم افزار و چه در سخت افزار دشوار (و نه غیرممکن!) هست و نیازمند صرف هزینه هایی گزاف هست..
بله فیزیک دو رادار که مجزا هست اما من عقیده دارم هر دو رادار خروجی یه پروژه است برای یه هدف طراحی شده.. ممکنه در یکی بعد ساخت به نتایج مطلوب نرسیده باشن و بعد از اصلاح طرح دوباره پیاده سازی انجام داده باشن... یا ممکنه در یک فاز یه نمونه مثلا با تعداد المان کمتر ساخته باشن و بعد از تست فرآیند رو ادامه داده باشن... و چه بسا روی هر پیاده سازی یه اسم بزارن و رنمایی کنند... اینکارها تو ساخت اونم یه همچین پروژه ای معمول هست..