mohamadreza0912

VIP
  • تعداد محتوا

    487
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط mohamadreza0912


  1. تغییر لحن ترکیه در مورد حمله روسیه به اوکراین

    خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه مقام‌های دولت ترکیه روز یک‌شنبه تغییر رویه داده و از کلمه «جنگ» برای توصیف ورود نظامیان روسیه به اوکراین استفاده کرده‌اند، نوشته است که با این اقدام احتمالاً راه برای محدود کردن عبور نیروی دریایی روسیه از تنگه بسفر هموار شود.

    دولت ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو که سال ۱۹۳۶ امضا شده، کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل بین دریای مدیترانه و سیاه را بر عهده دارد و می‌تواند در زمان جنگ یا تهدید، این مسیر را محدود کند.

    روز جمعه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درخواست منع عبور کشتی‌های روسیه از این تنگه را مطرح کرد و حتی خبر از موافقت ترکیه با آن داد ولی دولت ترکیه آن را تأیید نکرد.

    دولت ترکیه در روزهای اخیر حمله روسیه به اوکراین را «غیرقابل قبول» خوانده بود اما از به‌رسمیت شناختن آن به عنوان «جنگ» خودداری کرده بود.

    .......................................

    لارنس فریدمن، "رئیس مطالعات استراتژیک بریتانیا" در مقاله‌ای برای وب سایت کینگز کالج لندن با عنوان "ماجراجویی بی پروا: جنگ‌ها به ندرت طبق برنامه پیش می‌روند، به خصوص اگر سخنان خود را باور داشته باشید" نوشت: اگر کی‌یف فقط ۱۰ روز مقاومت کند، روسیه با کمبود پول و تسلیحات مواجه خواهد شد.

    به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، وی افزود: جنگ روزانه معادل ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد که برای خزانه‌داری روسیه مبلغ هنگفتی است.

    • Like 3
    • Upvote 1
    • Downvote 1

  2. علت حمله روسیه به اوکراین

    « چرایی حمله روسیه به اوکراین را در چه هدف یا انگیزه‌ای می‌توان دید»، «آیا ولادیمیر پوتین به تبعات آتشی که برافروخته است، فکر کرده است»، «آمریکا به عنوان کشوری که داعیهِ‌ ابرقدرتی نظام بین‌الملل را دارد،‌ چه نقشی در شروع بحران اوکراین و پایان آن می‌تواند داشته باشد» و… پرسش با اجرایی شدن تصمیم عجیب و غیرقابل پیش‌بینی کرملین حالا نظام بین‌الملل با پدیده‌ای روبرو شده است که باید هر چه زودتر برای گذر از آن چاره‌ای بیاندیشید.

    مطهر نیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل نظام بین‌الملل در خصوص تهاجم روس‌ها به اوکراین به اظهارِنظر پرداخته است که در زیر می‌آید:

    مهدی‌ مطهرنیا با اشاره به فرمان حمله پوتین به اوکراین گفت: روس‌ها در دروان صدارت و رهبری ولادیمیر پوتین‌ باتوجه به تمایلات درونی وی درجه دست‌یابی به موقعیت قبلی روسیه، در زمینهِ ایجاد فضایی تنش‌زا در مورد محیط پیرامونی خود وارد عمل شده‌اند. از آنجایی که روسیه، اوکراین را بخشی از جامعه روس می‌داند که به هر تقدیر بر اساس دیدگاه‌ کنونی بر این آگاهی استوار است که روسیه در واقع ایجادکنندهِ یک محیط تاًسیسی برای اوکراین بوده است و این کشور زمینه‌ای بر روسیه محسوب می‌شود. لذا پوتین در سخنرانی اخیر در جهت شناسایی استقلال دو منطقهِ موجود جدایی‌خواه از اوکراین، این معنا کاملاً از سوی او مورد توجه قرار گرفت و وی عملاً‌ و رسماً‌ اعلام کرد، اوکراین را جزیی لاینفک از روسیه تلقی می‌کند. پس می‌توان گفت رییس‌جمهوری روسیه زمینه‌هایی مطرح می‌کند که در چارچوب آن نگاهِ به اوکراین به عنوان یکی از مخلوق‌های مورد توجه روسیه از منظر تاریخی محسوب می‌شود. آنهم در حالیکه اساساً اوکراین امروز جدایِ از روسیه و بر اساس قوانین بین‌المللی جزیی از کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق به‌شمار می‌رود.

     

    ===

    ادامه متن در لینک ذیل

     

    https://fa.shafaqna.com/news/1325334/مطهرنیا-هدف-روسیه-از-حمله-به-اوکراین-ام/

    • Upvote 5

  3. وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر تعهد ایالات متحده به ادامه تامین تسلیحاتی اوکراین گفته است بر اساس مشاهدات ما، مقاومت اوکراین «بسیار بیشتر» از آن چیزی است که روسیه انتظار داشت.

    این بیانیه که روز شنبه ۷ اسفند در سایت پنتاگون منتشر شده می‌افزاید نشانه‌هایی از «ناامیدی فزاینده» روسیه از عدم پیشرفت، خصوصا در جبهه شمال اوکراین دیده می‌شود.

    وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفته است نیروهای روسیه تاکنون نتوانسته‌اند کنترل هیچ کدام از شهرهای اوکراین را در دست بگیرند، اگرچه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ موشک به اوکراین پرتاب کرده‌اند و صدماتی به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های کشور وارد کرده‌اند.

    بر اساس این بیانیه، روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته یک سوم از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود در مرزهای اوکراین را وارد این کشور کرده و از سه سمت به این کشور حمله کرده است.

    پنتاگون همچنین به کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین طی یک سال گذشته اشاره کرده و گفته است جو بایدن رئیس‌جمهوری کشور نیز روز شنبه کمک اضطراری نظامی ۳۵۰ دلاری به اوکراین را امضا کرد.

    ........................................................................

    فیلیپو گراندی، کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان، می‌گوید از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون بیش از۱۵۰ هزار نفر خاک اوکراین را ترک کرده‌اند. بیشتر مهاجران اوکراینی به سمت لهستان می‌روند.

    خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام وزارت راه خبر داده است که شش کامیون که راننده ایرانی بودند، در داخل خاک اوکراین شناسایی شده و «در حال بررسی امکان هدایت و خروج امن آنها از کشور رومانی و مجارستان هستیم».

    • Like 2
    • Upvote 5

  4. آلمان با ارسال 400 شلیک کننده آرپی‌جی به اوکراین از طریق کشور ثالت موافقت کرده است. برخی منابع خبری، هلند را این کشور ثالث معرفی کرده‌اند.

    ارمنستان حضور برخی پرسنل نظامی این کشور بین نیروهای ارتش اوکراین را در بحبوحه نبرد کی‌یف با روسیه به شدت رد کرد.

    وزارت دفاع انگلیس از تحرک شماری از تجهیزات رزمی خود از جمله شناور و تانک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر داد.

    اینترفکس: روسیه سدی را که اوکراین با هدف جلوگیری از رسیدن آب به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کرده بود را منفجر کرد.

    منابع خبری از حمله سایبری به سایت‌های دولتی روسیه خبر می‌دهند که طی آن سایت کرملین و وزارت دفاع روسیه از دسترس خارج شده است.

    یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی به امکان استفاده روسیه از جمهوری آذربایجان برای دور زدن تحریم‌های غرب اشاره کرد.

    • Like 1
    • Upvote 2

  5. تا امروز که بیشتر شبیه فیلم هندی بوده تا جنگ

    اولش که با ابراز علاقه سربازان روسی به دختران اوکراینی شروع شد بعدشم که زلسنکی با بایدن و روسای اروپایی..تماس تلفنی برقرار کرده و گل گفتن و گل شنیدن و....مقاومتی هم که از ارتش اوکراین دیده نشده

    تلفات و خسارات جانی و زیر ساختی خاصی هم نبوده من نمیدونم واقعا جنگ جریان داره یا مچلمون کردن

    • Upvote 2

  6. سلام به همه دوستان

    عمدی جلوه دادن این حادثه تاسف بار فقط از ذهن مریض میتونه بیرون بیاد هیچ عمدی در کار نبود قبلا هم هدف قرار دادن اف 14 خودی توسط هوافضای سپاه سابقه داشته این اتفاقات بدلیل ضعف آموزشی و تجهیزاتی ما صورت میگیره و بار آخر هم نخواهد بود.

    • Upvote 7
    • Downvote 3

  7. ترکیه و تلاش برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه

     

    تفکر نوعثمانی‌گری اردوغان سبب شده است که دولت ترکیه برای نیل به اهداف خود راهبرد نوعثمانی‌گری را در قالب پروژه‌های متعددی تعریف کند و از این رو ترکیه نمی‌تواند یک کشور قابل اطمینان برای کشورهای دیگری باشد و صرفا تأمین منافع آنکارا اولویت اول و آخر اردوغان به شمار می‌آید. بدیهی است که بازی جمهوری آذربایجان در زمین ترکیه نه تنها هیچ نفعی برای ترکیه نخواهد داشت؛ بلکه باعث از دست دادن متحدان قابل اعتمادی، همچون ایران نیز خواهد شد.
    برای تبیین رفتار ترکیه در قفقاز لازم است توجه شود که در آخرین نقطه شمال غربی ایران باریکه‌ای هست به‌نام «قره سو» که یک ناحیه راهبردی به طول سه و نیم کیلومتر است. قره سو که تا قبل از سال ۱۳۱۰ بخشی از خاک ایران بود، طی مذاکراتی به جمهوری تازه تأسیس ترکیه واگذار شد. این باریکه کوچک سه و نیم کیلومتری نقش بسیار مهمی در تحقق رؤیای «دالان تورانی» دارد که در سال‌های اخیر اردوغان به‌شدت به دنبال اجرای آن است. در واقع قره‌سو نقطه مبدأ اصلی ترسیم و اجرای دالان مجعول تورانی است که دولت اردوغان در راستای تلاش و نگاه نوعثمانی‌گرایی آن را پیگیری می‌کند. پیشبرد پروژه دالان تورانی اردوغان که فعلاً در سیونیک ارمنستان با مشکل مواجه شده است. بنابراین، به‌نظر می‌رسد همکاری ترکیه و آذربایجان با هدف رفع «مهم‌ترین مانع» پیش روی دالان تورانی است. تصرف استان سیونیک ارمنستان به دست جمهوری آذربایجان که هم مرز با ایران است، می‌تواند ترکیه در تحقق ایده آرمانی خود، به موفقیت برساند. لذا حساسیت ایران نسبت به تحولات اخیر در مرزهای شمال غرب کشورمان، در واقع تلاش برای «خنثی‌سازی» سیاست حذف جایگاه «ژئوپلیتیکی» ایران و ایجاد بحران «امنیتی» برای کشورمان به شمار می‌آید.
    اجرای به اصطلاح دالان زنگزور که باعث قطع خطوط ارتباطی و مرزی ایران با ارمنستان می‌شود، به اندازه‌ای برای ترکیه و آذربایجان «اهمیت راهبردی» دارد که باکو حاضر است در ازای به دست آوردن این ناحیه که در استان سیونیک ارمنستان قرار دارد، حتی از بخشی از ادعاهایش در نقاط شمالی قره‌باغ دست بکشد! به عبارت دیگر امروز اجرای این دالان از سوی باکو‌ـ آنکارا، بر بازپس‌گیری قره‌باغ از ارمنستان، اولویت پیدا کرده است
    وصل استان سیونیک ارمنستان به جمهوری آذربایجان نه تنها برای ایران پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت، بلکه منافع دو کشور روسیه و چین نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در مرحله اول این موضوع باعث قطع ارتباط تجاری بین ایران و ارمنستان خواهد شد که به تبع ایران دسترسی خود به اروپا را از دست خواهد داد و در نتیجه کریدور جنوب به شمال و بر عکس تحقق نخواهد یافت. این اتفاق باعث تضعیف جایگاه ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و ایران وابسته به جمهوری آذربایجان و ترکیه در بحث تجارت با منقطه قفقاز، روسیه و اروپا خواهد بود. اهمیت موضوع به حدی است که این امر باعث اخلال در همکاری بین ایران و سازمان همکاری شانگهای نیز خواهد شد. کشور روسیه نیز عملا از اتحادیه اروپا کنار گذاشته خواهد شد و ترکیه با ایجاد دالان تورانی انرژی آن منطقه را تأمین خواهد کرد. لذا این موضوع باعث کاهش اهرم‌های فشار روسیه علیه اروپا خواهد شد. همچنین ایجاد خط تورانی باعث تضعیف پروژه ۵ تریلیون دلاری «یک پهنه‌ـ یک راه» چین که بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری تاریخ بشر است، می‌شود.
    پیوند عمیق الهام علی اف با صهیونیست‌ها در چند سال اخیر باعث نفوذ رژیم صهیونیستی در مراکز امنیتی‌ـ اطلاعاتی و رسانه‌ای جمهوری آذربایجان شده است. موضوعی که سبب شده است رژیم صهیونیستی در مرحله اول از طریق این رژیم به دنبال ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد که این امر از طریق ایجاد مراکز پهپادی در چند سال اخیر صورت گرفته است؛ لذا در مرحله اول با افزایش هوشیاری کامل و با به‌روزسازی تجهیزات نظامی و امنیتی در مرز، امکان عملیات تخریبی و جاسوسی را به رژیم صهیونیستی نداد و در مرحله دوم با هشدار جدی به باکو، باید دست صهیونیست‌ها را در نزدیکی مرزهای خود قطع کنیم. رویکرد دومی که صهیونیست‌ها به‌همراه جریان وابسته به خود در جمهوری آذریایجان دنبال می‌کنند، تلاش برای تغییر آثار تمدنی جمهوری اسلامی در منطقه قفقاز است. حجم سنگین تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران همگی برای توقف نفوذ معنوی ایران در آن منطقه صورت می‌گیرد.
    نکته بعدی این است که ایران نباید اجازه تغییر در مرزهای خود در شمال غرب را بدهد؛ به گونه‌ای که کوچک‌ترین تحرک را از آن طرف مرز با حساسیت دنبال کند؛ زیرا اجرای دالان مجعول تورانی باعث حذف ایران از تمام معادلات انرژی و ترانزیت منطقه قفقاز خواهد شد.

    ایران باید با در پیش گرفتن سیاست‌های کنش‌مند و دیپلماسی فعال به جای رویکرد انفعالی و واکنشی و با اتکا به اصل بازدارندگی و با تدبیر سازوکارهای پیشگیرانه اجازه حضور و جولان بازیگران متخاصمی مثل رژیم صهیونیستی را ندهد و عواقب آن را نیز به نخبگان سیاسی جمهوری آذربایجان گوشزد کند. البته ناگفته نماند که ایران پل‌های راهبردی گوناگونی را در اختیار دارد که می‌تواند به منظور موازنه و پیشگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی بهره‌برداری کند.

    منبع : کانال نجوا @masaf_najva

    • Like 1
    • Upvote 5

  8. علی‌اف و اردوغان ادعاها درباره «کریدور زنگه‌زور» را تکرار کردند

    رجب طیب اردوغان در جریان سفر روز سه شنبه (دیروز) به جمهوری آذربایجان و بازدید از منطقه قره‌باغ کوهستانی ادعا کرد که روز فراخواهد رسید که سفر از «کریدور زنگه‌زور» به استانبول انجام شود.

     

    الهام علی‌اف در سخنان خود ادعاهای قبلی خود درباره کریدور موسوم به «کریدور زنگه‌زور» را تکرار کرد.

    الهام علی اف روز سه شنبه (دیروز) در نشست مشترک با رجب طیب اردوغان گفت: «امروز و وقتی که ما در زنگیلان هستیم، طبیعتا اشتباه خواهد بود که از کریدور زنگه‌زور اشاره نکنیم. زنگیلان در شرق منطقه زنگه‌زور واقع است و کریدور زنگه‌زور از اینجا کل جهان تُرک‌(کشورهای ترک‌زبان) را به هم متصل خواهد کرد. هم (جمهوری) آذربایجان و هم ترکیه در حال انجام اقدامات ملموس برای اجرای کریدور زنگه‌زور هستند. من اطمینان دارم که این اقدامات در آینده نزدیک نتیجه خواهد داد».

    https://www.farsnews.ir/news/14000805000453/علی‌اف-و-اردوغان-ادعاها-درباره-کریدور-زنگه‌زور-را-تکرار-کردند

     

    اردوغان ایران را به رفتار منطقی با باکو فراخواند!

     

    براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود «ایران اخیرا با مطرح کردن این مساله که «اسرائیل را وارد منطقه کرده‌اید» باکو را تهدید کرده است و از سوی دیگر با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان برای توقف اقدامات آنکارا و و باکو تلاش می‌کند، گفت: با آقای علی‌اف درباره این موضوع رایزنی کردیم. آقای علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به رویکرد قاطعانه خود ادامه می‌دهد.»

    رئیس جمهور ترکیه که در نشست خبری با علی اف نیز اظهاراتی علیه مناطق ارضی نزدیک به مرز ایران مطرح کرده بود مدعی شد: «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. همانگونه که با کشورهای دیگر می‌کنیم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید به سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد». وی در نهایت اظهار داشت، «امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کرده و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود».

    https://www.farsnews.ir/news/14000805000633/اردوغان-ایران-را-به-رفتار-منطقی-با-باکو-فراخواند

    • Upvote 3

  9. 1 hour قبل , mhstq گفت:

    سلام
    ترکیه و اذربایجان، انتخابات حساسی پیش رو دارند
    سرنوشت نتانیاهو می تواند برای اردوغان و الهام رقم بخورد
    اسناد پاندورا نقطه ضعف خوبی علیه الهام و خانوادش است

    سلام

    در آذربایجان انتخابات بی معنیه

    • Upvote 5

  10. الهام علی اف : اراضی آذربایجان در جنگ قره باغ به مدت ۳۰ سال توسط ارمنی ها اشغال شده بود و ایران از این مناطق برای  فرستادن مواد مخدر به اروپا استفاده می کرد که ما مانع این کار ایران شدیم.

     

     

    پاشینیان ادعای تازه علی‌اف علیه ایران و ارمنستان را تکذیب کرد

    نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت: می‌خواهم خاطرنشان کنم که ما بطور بسیار تنگاتنگ با نهادهای انتظامی ایران همکاری کرده و به شکل بسیار موثری با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم. من همچنین می‌توانم ارقامی را ارائه کنم که به خوبی میزان ناکام گذاشتن عملیات قاچاق مواد مخدر و کشف و ضبط مواد مخدر را نشان می دهند.

    https://www.asriran.com/fa/news/808017/پاشینیان-ادعای-تازه-علی‌اف-علیه-ایران-و-ارمنستان-را-تکذیب-کرد

     

    • Like 2
    • Upvote 4

  11. 1 hour قبل , mehdipersian گفت:

    رهبری سخنرانی خوبی در مورد تفکرات این مفلوک ها داشتند چیزی که به این ها امید و جرات دشمنی با ایران را میده این هست که ترکیه و اسرائیل یا شاید پاکستان متحد و دوست ما هستند و می ایند از ما محافظت میکنند. 

    برای همین دارند جفتک پراکنی میکنند. 

    خبر ندارند که پاکستان دنبال دشمنی با ایرلن نیست،. اسرائیل با غزه و حزب الله اونقدر سرش گرم هست که جرات حمله به ایران را نداره چه برسه به حمایت از این بد بختها

    فقط می ماند ترکیه که اون هم خوب خبر داره که درگیری مستقیم با ایران ضربات سنگین اقتصادی و نظامی برایش خواهد داشت. 

     

    سلام به همه دوستان گرامی

    همونطور که پارسال تو تاپیک جنگ قفقاز گفتیم عمده تهدید ایران در سالهای آینده از مناطق شمال غربه که اسرائیل و ترکیه با پشتیبانی انگلیس و امریکا تحرکات ضد ایرانی رو تا حد برخورد نظامی پیش میبرن.درگیری ایران و ترکیه از هر نظر برای غرب و اسرائیل نفع داره ..اسرائیل داره مراکز جاسوسی جدید در مناطق آزاد شده می سازه و همزمان سیستمهای جدید ضد موشکی وارد باکو میکنه ترکیه هم فعلا درگیر اختلافات با یونان و کشورهای ذینفع در مدیترانه شرقی هست ولی بزودی برای ایجاد کریدوز زنگزور وارد عمل خواهند شد این چیزی نیست که ازش چشم پوشی کنند...باید در مناطق شمال و شمال غرب دفاع هوایی تقویت بشه سیستمهای موشکی جدید نصب بشه..زندگی نسل امروز و آینده کشور در جلوگیری از ایجاد این کریدور و قطع ارتباط ایران با دریای سیاه هست ..خطر بزرگتر از چیزیه بخوایم ساده انگاری کنیم

    • Like 2
    • Upvote 2

  12. تاکید علنی مقامات باکو بر سرکوب دینداران جمهوری آذربایجان به بهانه ایران گرا بودن

     

    واحد احمدوف، از اعضای سرشناس هیات حاکمه جمهوری آذربایجان و عضو کمیسیون اقتصاد و صنایع مجلس جمهوری آذربایجان بر سرکوب دینداران جمهوری آذربایجان به بهانه "ایران پرست بودن" این قشر از مردم این کشور تاکید کرد.
    واحد احمدوف در گفتگو با "ینی مساوات"، ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان، در خصوص تغییر سیاست باکو در قبال ایران از این پس، گفت: « به نظر من قاطعیت مشخصی وجود خواهد داشت. درباره حملات ایران به آذربایجان نیز،  احتمال وقوع جنگ امکان پذیر نیست. ایران به این سمت نمی رود. حتی اگر خیلی مبالغه هم بکنند،  ایران چندان قدرتی زیادی هم ندارد. متحدان جمهوری آذربایجان به قدر کافی قدرتمند هستند.  اما، ممکن است تهدیدات مشخصی وجود داشته باشد.  ما در داخل باید کارهای خیلی جدی انجام بدهیم. در داخل نیروهای "ایران پرست" وجود دارند که یواش یواش آنها را پاکسازی می کنیم!!  افرادی وجود دارند که صاحب منصب هم هستند.  اگر توجه کنید، فعالیت مسجد متعلق به رایزنی فرهنگی ایران (حسینیه اهل بیت علیه السلام در باکو) متوقف شد. این اقدام کاملا درست بود. مگر چه نیازی به فعالیت آن مسجد در اینجا وجود داشت؟  مسایل دیگری هم وجود دارند که بی تردید رییس جمهوری مان آنها را بطور مثبت حل خواهد کرد. هیچ کس نمی تواند با ما با زبان تهدید سخن بگوید. ایران فکر می کرد که تمامی اطراف خداآفرین متعلق به اوست و دائم در اختیار او خواهد بود. اما، فراموش کرده بود که مرزهای جمهوری آذربایجان هم وجود دارد که با قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده اند.»
    این عضو هیات حاکمه جمهوری آذربایجان همچنین زبان به تهدید مبنی بر تحریک قومی آذری زبانان ایران گشود و افزود : «  در کل، ایران مخاطره بزرگی می کند. فراموش می کند که در داخل 40 میلیون ترک وجود دارد.  در همین اواخر ، آذربایجانی ها در ایران به پاخاسته و تجمعات برگزار کرده اند. فراموش نکنند که اگر اتفاقی علیه آذربایجان بیفتد، هم نژادانمان در ایران همگی به پا خواهند خاست! این را هم فراموش نکنند که در کل دنیا، ( ایران) منزوی شده و این سیاست ، موفقیتی برایش ندارد.»
    گفتنی است اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی به برخی کشورهای همسایه یادآوری کردند که اتکاء به نیروهای بیگانه نمی تواند امنیت تامین کند. اما، مقامات باکو در رفتاری کودکانه و با عنادورزی و لجاجت، اتکاء به اسراییل و ترکیه را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهند و ایران را  با اشاره به قدرتمند بودن اسراییل و ترکیه به عنوان متحدان جمهوری آذربایجان تهدید می کنند!

    منبع : https://musavat.com/news/daxildeki-iranperest-quvveleri-yavas-yavas-temizlemeliyik-sensasion-musahibe_835417.html

    ترجمه توسط کانال مطالعات جمهوری آذربایجان

    • Like 1
    • Upvote 6

  13. سلام..متاسفانه انفعال ما در قفقاز باعث جری شدن کشورکهای این منطقه شده که باید هر چه سریعتر مسئولان کشور فکری به حال این وضعیت بکنند.

     

    سایت نزدیک به حکومت آذربایجان می نویسد:


    پیامی که رزمایش ایران دربرداشت:
    به جای شیر، تنها دم شیر بر جای مانده.
    تلاشهای ایران برای ارسال پیام از طریق رزمایش در مرز جمهوری آذربایجان به مشکل برخورد.
    با وجودیکه تهران با این رزمایش هدفِ «نمایش قدرت« را دنبال می‌کرد، لیکن تمامی این اهداف یکباره تبدیل به «نمایش مضحکه‌آور» شد. «شیر»-ی که یک روحانی محلی به صورت پرمدعا از آن صحبت کرده‌بود نتوانست بغرّد، نعره‌ی این شیر که گمان میرفت همه‌جا را بلرزاند، تنها توانست تداعی‌گر «میو-میو کردن»-های گربه باشد.
    در هرصورت ایران به توانست به‌خودی خود و به سرعت شعله‌ور شده و به همان سرعت نیز خاموش شود. دوباره صحنه‌ی بی‌اساس بودن ادعاهای «قدرت» و «عظمت»  ایران  عیان شد.
    برای رزمایشهای آتی، اینچنین اصطلاحی است:
    به دوست اعتماد کن دشمن را بترسان
    اما ایران، نشان داد که رزمایشی که شروع کرده با ذهنیتی خلاف این اصطلاح شکل گرفته‌است. افزون بر این توانائی و استعداد نظامیان ارتش ایران نیز خودش را نشان داد. براساس خبرهای رسیده از منابع غیررسمی، شلیک هلیکوپتر ارتش ایران باعث نابودی تجهیزات خود شده‌است. همچنین مطابق اخباری از سایر منابع ۳الی ۱۴نفر از نظامیان ایران در این مانور کشته شده‌اند.
    هدف اول ایران از رزمایش در نزدیکی مرز آذربایجان افزایش نفوذش در منطقه و نیتش «پیام دادن» به دولت آذربایجان بود.
    اگر ایران میدانست که هدفش از این پیام، نشان دادن ناتوانی و رجزخوانی‌های بی‌فایده بود، می‌شود گفت که به مقصدش رسیده‌است.
     باز هم صحنه‌ی مشابهی تکرار شد.
    ارتش ایران که قبل‌تر هواپیمای مسافربری و سپس هنگام رزمایش در خلیج فارس قایق تندروی خودش را مورد حمله قرارداده‌بود و نیروهای ویژه‌اش در مقابل استحکام یک کوزه سفالی ناتوان بودند، دوباره در تاریخ نظامی‌گری با رسوائی مواجه شد.
    رفته‌رفته در مطبوعات خارجی خبرهایی از پایان یافتن رزمایش ایران نیز به‌گوش میرسد
     مشاهده می‌شود که ایران پتانسیل نظامی خود را به خوبی ارزیابی نکرده و
    حتی باوجود اینکه گمان می‌برد که این بار با سربلندی از عهده‌ این کار برخواهدآمد
     دچار شکست و تصمیمات عجولانه گردیده‌است.
    از این‌رو این رزمایش علیرغم اینکه چند روزی ادامه داشت، ایران از ترس نابود کردن ارتشش به دست خود، به این نمایش ریاکارانه خاتمه داده‌است.
     در اصل تحت نام «فاتحان خیبر» باز هم ترس از دوستی بین آذربایجان و اسرائیل، پنهان است.
     کسانی که از تاریخ دین اطلاعاتی دارند، به خوبی ماهیت جنگ خیبر (جنگ بین مسلمانان و یهودیان خیبر) و اینکه ایران این نام را به طور تصادفی انتخاب نکرده است را بدانند.
    ایران برای چندمین بار به صورت قطعی‌تر و واضح‌تر اعتراف کرد که در دست اضطراب خطری که وجود ندارد، اسیری بیش نیست.
    انتخاب نام فتحی مانند «خیبر» که نقش مهمی در تاریخ اسلام داشت توسط ایران، متجلی ادعای رهبری عالم اسلام توسط ایران نیز می‌باشد.
    لیکن اینکه ایران این موقعیت را به چه حقی ادعا میکند خودش جای بحث دارد.
     اما سوالاتی که قبلا نیز مطرح بود ولی با نمایش ریاکارانه ایران دوباره منتشر شد نیز وجود دارند.
     اگر ایران خود را پرچمدار اسلام میداند و اگر تنها هدفش این است که از ریشه ها و ارزشهای اسلام دفاع می‌کند ، پس چرا از دولت تروریسمی که شاید در طول تاریخ بیشترین اهانتها را علیه اسلام کرده است حمایت میکند ؟
     بله دولت ارمنستان که تفکرات افراطی که به احساسات مردم ارمنی سرایت کرده را در دستورکار خود د محوریت فعالیتش انتخاب کرده، به همین اندازه اندیشه‌های ضداسلامی نیز حاکم است و جائی برای سایر  تفکرات وجودندارد.
     بله دولت ارمنستان که تفکرات افراطی که به احساسات مردم ارمنی سرایت کرده را در دستورکار خود د محوریت فعالیتش انتخاب کرده، به همین اندازه اندیشه‌های ضداسلامی نیز حاکم است و جائی برای سایر  تفکرات وجودندارد.
    علاوه بر اینکه هیچ اثری از مسلمانان و اسلامیت در شهرهای مسلمان‌نشین و آذربایجانی دره‌له‌یز، ایروان، زنگه‌زور و این قبیل شهرها باقی نمانده، اتفاقاتی که در گذشته نزدیک در قاراباغ اتفاق افتاده‌است مگر در مقابل چشمان ایران پرچمدار نبود؟ مگر مساجدی که داخلش خوک نگهداری می‌شد صرفا متعلق به آذربایجانیها بود؟ ایران که تا این حد دارای  اندیشه حساس و باریکبینی است که قادر به یادآوری فاتحان خیبر است، چرا در همین زمانها چشم بر حقیقت بست؟
     این درحالیست که ایران از هر فرصتی برای تاثیرگذاری بر ارمنستان برخوردار بود.ارمنستان هرقدر هم سرمستی می‌کرد نمی توانست از ایران که تنها راه تنفسش در منطقه است چشم پوشی کند.آیا ایران که امروز شعار اسلام سر می دهد اسلام را به نقشه های مکارانه اش،تجارت سیاهش و منافع خودش نفروخته است؟

    ایران چگونه یکدفعه به  فکر محافظت از اسلامی که ارامنه برای منافع خودشان بارها به آن خیانت کرده اند افتاد؟ مگر در سال های اشغال زمانی که آثار مدنی،تاریخی و دینی ما در جبرائیل و زنگیلان غارت یا تخریب می شد ایران نمی توانست فاتحان خود را به این مناطق بفرستند و منطقه را به لرزه درآورد؟! ارمنی هایی که برای تخریب مناره های مساجد رفته بوند، آیا نمی توانستند توسط آتش توپخانه ی ایران از همان مناره به زمین بیوفتند یاارامنه ای که در مساجد خوک نگه می داشتند به دلیل ترس هنگام فرار زیر پای همین خوک ها بمانند؟ارامنه با ویران کردن مساجد قره باغ فقط خدای مسلمانان آذربایجان را تحقیر کرده بودند؟خدای ایران،دین رسمی کشورش اسلامی متفاوت است؟
     این اطلاعات به ما نه تنها دینداری دوگانه ی ایران را نشان داد، بلکه مشخص شد ارتش "قدرتمند" ایران افسانه ای بیش نیست، همانطور که می گویند ایران سریع آمد و سریع هم جمع کرد
     ایران با جمع کردن تجهیزات نظامی خراب و قدیمی اش و افسران به اصطلاح حرفه ای خود ذیل نام رزمایش فاتح خیبر یک بار دیگر خود را مقابل هر انسانی باشعوری که تاریخ اسلام و جهان را می داند رسوا کرده است.با انتخاب این نام ایران ماهیت ریاکارانه ی خود را که در زمان اشغال به آن خیانت کرده بود آشکار کرده است. و با انتخاب این نام که به زعم خود باید دوستی میان آذربایجان-اسرائیل را تهدید می کرد در اصل عشق خود را به ارامنه که آن را قربانی اهداف دینی خود کرده بود آشکار کرده است.

    منبع : https://oxu.az/politics/535233

    ترجمه توسط کانال مطالعات جمهوری آذربایجانhttps://t.me/mutaliatazerb

    • Like 3
    • Upvote 4
    • Downvote 3

  14. 3 minutes قبل , Deepblue گفت:

    به نظرم ایران جواب قفقاز را همین زمستان امسال در ادلب خواهد داد.

     

    فشار به ادلب، بازگشت مهاجران سلفی به خاک ترکیه و انتقال بحران به مرزهای داخلی گوشی دستشان خواهد داد که اینجا کی رئیسه;)

    سلام

    یکی از دلایل آزاد سازی قره باغ همین انتقال تروریستهای تحت حمایت ترکیه و غرب بود که به کشورشون برنگردن و در میان مدت ترکیب مذهبی آذربایجان رو از شیعه به سنی تغییر بدن و همزمان برای ایران و روسیه تهدید ایجاد کنن یعنی با یک تیر 4-5 نشان زدن!

    • Like 3
    • Upvote 2

  15. سلام

    چند سال پیش وزیر اسرائیلی گفته بود آذربایجان رو برای ایران مثل لبنان برای اسرائیل میکنیم..یعنی همونطور که ایران در لبنان حزب الله رو تشکیل داد و حمایت کرد بدنبال این هستن که در اذربایجان از گروهکهای تروریستی وهابی و پانترکیستی برای ایران تهدید ایجاد کنند در حال حاضر هم مقدمات این کار توسط ترکیه و اسرائیل و حکومت علیف آماده میشه اگه مقابله نکنیم تا چندسال آینده مشکلات جدی امنیتی در این بخش از مرزهامون خواهیم داشت..

    دیگه باید مماشات و کلی گویی در مورد این کشورک ها رو کنار گذاشت و با استراتژی صحیح و اقدامات عملی به مقابله با تهدیدات پیش رو بپردازیم

     

    • Like 1
    • Upvote 10

  16. سلام

    احتمال وقوع جنگ داخلی تمام عیار در افغانستان زیاده باید مراقبت از مرزها بیشتر بشه همزمان حضور نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما در داخل افغانستان باید بیشتر از قبل باشه چون احتمال قدرت گرفتن داعش زیاده دولت دموکرات امریکا هم همینو میخواد..

     

    • Upvote 2

  17. سلام به همه دوستان گرامی

    باید این مباحث گسترده تر بررسی بشه باید به استراتژی کشور نگاه کنیم ببینیم هدفگذاری برای آینده کشور چی هست! وقتی کشور در زمینه غنی سازی با همه هزینه هایی که از نظر سیاسی و اقتصادی برامون داشته کوتاه نمیاد پس باید متوجه باشیم که هدفگذاری برای آینده فراتر از خرید جنگنده از کشوری مثل روسیه هست که هیچگاه قابل اعتماد نبوده و از نظر تکنولوژی هم در برابر جنگنده های غربی حرفی برای گفتن نداره..

    هدف ایران تبدیل شدن به یکی از قطبهای علمی ، اقتصادی و نظامی جهان هست برای این هدف ما نمیتونیم از نظر نظامی وابسته به هیچ کشوری باشیم.

    موشکها برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دشمنان کوچک مثل کشورهای همسایه بسیار کارآمد هست و در مقابل کشورهای قدرتمندی مثل امریکا هم میتونه هزینه زیادی براشون داشته باشه که حداقل در میان مدت فکر حمله رو از سرشون دور کنه

    بنظرم استراتژی کشور در وهله اول ایجاد بازدارنگی و سپس توسعه تکنولوژیهای مربوط به صنعت هوایی است دقیقا از پروژهای مثل موتور جهش یا موتور اوج میشه فهمید که این پروژه ها حداقل از دو دهه پیش شروع شده و در حال حاضر شاید موتورهای توربو فن با تراست بالاتر هم ساخته شده باشه و در زمینه اویونیک هم با توجه به توسعه بومی پهپادها میشه امیدوار بود و البته همکاری با کشوری مثل چین رو هم باید در نظر بگیریم..در حیطه تسلیحات هوایی هم فکر کنم به نتایج خوبی رسیدیم

    از نظر بنده برای تبدیل شدن به قدرت تاثیر گذار در جهان همین مسیر باید ادامه داشته باشه در غیر اینصورت با هزینه های بیشتر در سطح قدرتهای  درجه 3 دنیا باقی خواهیم ماند.

    • Like 1
    • Upvote 4
    • Downvote 3

  18. 8 hours قبل , oldmagina گفت:

    سلام

    کشور شوروی وارث تمام معاهدات روسیه بود و الان کشور روسیه فعلی وارث تمام معاهدات شوروی سابق است .

    البته در متن قراردادها هیچ تاریخ انقضایی وجود ندارد .

    سلام

    یک بار به متن معاهده های سرزمینی مراجعه کنید . هیچ کدام تاریخ انقضایی ندارند .

    لطفا متن قرار داد رو بطور کامل اگه دارید بذارید..تا جایی که اطلاع دارم و از رسانه های ترک شنیدم این قرارداد سال 2023 منقضی میشه

     

    • Upvote 1

  19. 1 hour قبل , oldmagina گفت:

    سلام

    این تاریخ انقضای معاهده لوزان رو از کجا نقل می کنید ؟ ظاهرا توی خود معاهده که تاریخ انقضایی پیشبینی نشده ؟؟؟

    مگه تاریخ انقضا داشتند ؟

    تو یکی از رسانه های ترکیه گفته بود 100 ساله بوده معاهده ها معمولا تاریخ معینی دارن مثل همین برجام یا ترکمنچای و...

    • Upvote 1