Blaze

RBS 15 موشک چند منظوره سوئدی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این موشک که یک موشک برد بلند و از نوع شلیک کن و فراموش کن است دارای چند مدل هوا به سطح و سطح به سطح و ضد کشتی میباشد و در سوئد و توسط شرکت ساب طراحی و ساخته شده است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Rb15.JPG[/img]

تاریخچه این موشک تا حدی به موشک RB 08 که در اواسط دهه 1960 ساخته شد بر میگردد و این دو تقریبا نحوه ساخت و داستان مشابهی دارند به طوری که هر دو آنها از سیستم هدایتی یکسانی که یک نوع خلبان خودکار میباشد بهره میبرند و همین طور هر دو آنها علاوه بر اینکه از یک پیشرانه سوخت مایع استفاده میکنند یک رادار باند J تک پالس هم دارند.

اما طراحی RBS 15 از اواخر دهه 1970 تحت عنوان پروژه KSA شروع شدو اولین قرار داد در سال 1979 به امضا رسید. دلیل این امر آن بود که دولت سوئد در آخرین لحظه از خرید موشک آمریکایی هارپون خودداری کرد و به جای آن خواست تا توان خود را صرف یک موشک بومی ویژه نیروهای مسلح خود کند که این کار 6 سال به طول انجامید و پس از آن موشک RBS 15 MK I معرفی شد.

در سال 1984 نیروی دریایی سوئد دستور ساخت یک نمونه دفاع ساحلی از موشک RBS 15 F را به شرکت ساب داد و این شرکت توانست از مدتی این موشک را به نوع دفاع ساحلی ارتقا داده و با نام RB 15 وارد خدمت کند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Robotb%C3%83%C2%A5t.jpeg[/img]
RBS 15 MK I نصب شده روی ناو موشک انداز HMS Västervik سوئد

پس از نیروی دریایی نوبت نیروی هوایی بود که این مشک را در اختیار بگیرد این نیرو دوسال بعد یعنی در سال 1987 نوع هوا پرتاب RBS 15 MK I را دریافت کرد.

در هر صورت نوع اولیه این موشک فقط طی سالهای 1985 تا 1990 تولید شد و این در حالی بود که در اوایل دهه 1980 تحقیقات برای تولید نمونه بهینه سازی شده این موشک موسوم به MK II آغاز شده بود اما این تحقیقات تا سال 1994 به طول انجامیدند و پس از آن بود که قرار دادی برای ارتقا موشک های ضد کشتی به امضا رسید.

نمونه MK II این موشک همان برد 70 کیلومتری را داشت اما سیستم هدایت و هدف گزار فروسرخ آن همانند رادار بهبود یافته بود. این موشک در سال 1988 وارد خط تولید شد.

اما کار بر روی نمونه MK III در اوایل دهه 1990 شروع شد و وجه تمایز این موشک از سایر اسلاف خود برد و دقت بیشتر آن بود به طوری که برد این موشک با توجه به ظرفیت بالای حمل سوخت و همین طور در دسترس بودن سوخت های جدید که برد این موشک را تا 200 کیلومتری هم میتوانست برسد و همین طور با استفاده از GPS دقت آن به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته بود. همچنین از دیگر بهینه سازی هایی که روی این موشک انجام گرفت میتوان به قابلیت انتخاب اولویت حمله به اهداف اشاره کرد که انعطاف بیشتری به این سلاح میدهد و مجموع این امکانات و بهینه سای ها باعث شد تا شرکت آلمانی Dehl این موشک را به عنوان سلاح اصلی شناور های رادار گریز (کلاس Corvet) خود بر گزیند و پس از آن بود که نیروی دریایی آلمان هم نسبت به در اختیار گرفتن این موشک ابراز تمایل کرد و کمپانی فنلاندی Sisu خواستار تولید ماشین های حمل و شلیک این موشک شد.

موشک RBS 15 MK III از سال 2004 وارد خط تولید شده است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-MOL_-_mobilni_obalni_lanser.jpg[/img]
موشک RBS 15M متعلق به توپخانه دفاع ساحلی ارتش کرواسی

اما گونه های مختلف این موشک عبارتند از:

RBS-15 Mk. I : که از یک موتور فرانسوی Microturbo TRI-60 با کشش 3.73 کیلو نیوتن بهره میبرد و بردی بیش از 70 کیلومتر دارد.

RBS-15F : که نمونه هواپرتاب MK I است و و از سال 1989 وارد خدمت شده.

RBS-15 Mk. II : نمونه ارتقا یافته MK I که قابلیت شلیک از مواضع ساحلی و هوا و شناور ها را دارد.

RBS-15SF : نمونه ساخته شده برای خدمت در نیروهای مسلح فنلاند که در این کشور به MtO 85 معروف است.

RBS-15 Mk. III : دارای بردی معادل 200 کیلومتر که قابلیت حمله به مواضع زمینی را هم دارد و تنها نسخه موجود آن قابلیت شلیک از شناور ها را دارد و از سال 2004 وارد خدمت شده.

RBS-15SF-3 : نمونه ارتقا یافته فنلاندی که حاصل بهسازی مدل های قدیمی تر میباشد و به MtO 85M مشهور است.

RBS-15 Mk. IV : این نوع هم اکنون در مرحله تحقیقات و توسعه به سر میبرد ولی طبق اخبار منتشره دارای دو جستجو گر بوده و بردی بسیار زیاد تر (حدود 1000 کیلومتر) خواهد داشت. البته سیستم های هدایتی آن نیز بسیار پیشرفته بوده و با توجه به نوع ماموریت میتوان سر جنگی ان را تغییر داد.

کاربران:

کرواسی: RBS-15m سلاح اصلی 5 فروند شناور کوروت این کشور میباشد. همچنین این کشور از کامیون های Tatra به استعداد 25 خودرو برای دفاع ساحلی استفاده میکند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/RTOP-12_Kralj_Dmitar_Zvonimir_007.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_RTOP-12_Kralj_Dmitar_Zvonimir_007.jpg[/img][/url]
قایق موشک انداز Kralj Dmitar Zvonimir کرواسی مجهز به موشک RBS 15


فنلاند: نیروی دریایی این کشور از دو نوع موشک RBS-15SF به استعداد 70 تیر و RBS-15SF-3 به استعداد 48 تیر بهره میبرد که موشک های RBS-15SF از شناور های کلاس Rauma و حتی سیستمهای متحرک دفاعی مثل کامیون های Sisu قابل شلیک هستند و موشک های RBS-15SF-3 قابل پرتاب از شناور های کلاس Hamina میباشند.

آلمان: این کشور قصد دارد تا از نمونه های MK III و MK IV در شناورهای کوروت کلاس Braunschweig و همچنین شناورهای کلاس F125 خود بهره ببرد. همچنین این کشور نسبت به ارتقا موشک های شناورهای کلاس Brandenburg خود به نمونه MK III ابراز تمایل کرده است.

لهستان : این کشور قصد دارد تا از نمونه MK III این موشک در کشتی های موشک انداز کلاس Orkan خود بهره ببرد و همچنین علاقه مند است تا این موشک را بر روی شناورهای کلاس Gawron خود که در اینده ساخته خواهند شد استفاده کند. این قرار داد که ارزشی معدل 110 میلیون یورو دارد برای سازگار سازی شناورهای کلاس Orkan با این موشک توسط صنایع Thales هلند منعقد شده است.
همچنین نمونه های MK II این موشک به عنوان پدافند ساحلی در حال خدمت هستند.

سوئد: این کشور از موشک های RBS 15 در شنار های کلاس Norrköping و Stockholm و Göteborg به همراه شناورهای کلاس Visby استفاده میکند و توپخانه دفاع ساحلی این کشور نیز مجهز به موشک های RBS-15M است که توسط کامیون های ولوو حمل میشوند.
نیروی هوایی سوئد نیز از نمونه RBS-15F این موشک بهره میبرد که جنگنده JAS 39 قابلیت شلیک آن را دارد.

ترکیه: این کشور از موشکهای RBS-15 Mk3 در شناور های کلاس Milgem خود بهره میبرد.

تایلند: به عنوان بخشی از قرار داد جنگنده های JAS 39 ای کشور مجهز به نوع RBS-15F این موشک برای مسلح سازی جنگنده های خود شده است.

یوگوسلاوی: این موشک در اوایل دهه 1980 برای استفاده در شناورهای FAC به این کشور تحویل داده شد اما کار برای سازگار سازی آن به خاطر جنگ هیچ گاه به پایان نرسید و این موشک ها بعدا وارد خدمت در ارتش کرواسی شدند.

مشخصات فنی:

نوع: موشک شلیک و فراموش کن با قابلیت حمله علیه اهداف سطحی و زمینی

سازنده: SAAB (سوئد)

ورود به خدمت: 1985 تا کنون

وزن : 800 کیلو گرم

طول: 4.33 متر

قطر: 50 سانتی متر

سر جنگی: 200 کیلویی از نوع انفجاری شدید (HE) و ترکش شونده

مکانیزم انفجار: برخوردی یا مجاورتی

پیشرانه : موتور توربو جت

عرض بالها: 1.4 متر

برد عملیاتی: بسته به مدل 70 و 250 کیلومتر

ارتفاع پروازی: سینه مال

سرعت : زیر صوت

هدایت : GPS و INS و رادار فعال باند J


مترجم: Blaze

[color=red]استفاده از این مطلب منوط به درج لینک سایت میلیتاری و ذکر نام مترجم میباشد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام و تشکر از شما ..


این سوئدی ها هم چایی خور بودن ما خبر نداشتیم ! :>


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Rb15.JPG[/img]

این موشک رو تقریبا نمیشه با هیچ موشکی مقایسه کرد به لحاظ طراحی و برد و سرجنگی تقریبا مشابه خاصی نداره ...

حالا من موندم اینو کجا منتقل کنم ! تسلیحات دریایی هوایی یا حتی زمینی چون همه منظوره است .. :mrgreen:
فعلا منتقلش کردم به تسلیحات دریایی ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه آقای Blaze.
بر حسب اتفاق من چند وقته که در مورد این موشک و ناوچه های ویسبی تحقیق میکردم.
موشک بسیار کارآمد و مدرنی هست.
آلمان هم در ناوشکن های اینده خودش قراره این موشک رو جایگزین هارپون کنه و این خودش نشان از کارآمدی این موشک داره.
صنایع نظامی سوئد خیلی جالب هستند. تقریباً سوئد تنها کشور غیر عضو ناتو هست(بغیر از روسیه) که تیشتر تجهیزات نظامی اش رو خودش میسازه اونهم با استانداردهای بالا. ناوچه ویسبی و موشک RBS-15 و زیردریایی های آینده A-26 و کلاس گاتلند و جنگنده های گریپن و آواکس های ساب-340 و سلاح هجومی Ak-5c...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست درد نکنه برادر!

خوب واریور جان یک انجمن تسلیحات چند منظوره بزنید! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از نویسنده/مترجم محترم

سوئد از کشورهایی هست که دارای صنایع نظامی گسترده و قدمتدار هست. البته از همکاری گسترده سایرین هم بی بهره نیست، بعنوان مثال در همین پروژه، همونطور که در متن اصلی هم ذکر شده، بعنوان پیشرانه اصلی (یکی از مهمترین بخشها) از موتور توربوجت فرانسوی استفاده شده، در مدل ام.کی از TRI 60-2 089 و در مدل ام.کی-3 از TRI 60-2 227

http://en.wikipedia.org/wiki/Microturbo_TRI_60

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گریپن عزیز :>
توی ویکی متن عجیبی نوشته شده :
There are many variants of this engine and it is used in many missiles and UAVs, as listed below. Aside from the known uses listed below, [b]it is widely speculated that Iran illegally [color=red]purchased many TRI-60 engines[/color] from Microturbo to assemble C-802 cruise missiles purchased from China. It is unclear which variant was purchased[/b].

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]گریپن عزیز :>
توی ویکی متن عجیبی نوشته شده :
There are many variants of this engine and it is used in many missiles and UAVs, as listed below. Aside from the known uses listed below, [b]it is widely speculated that Iran illegally [color=red]purchased many TRI-60 engines[/color] from Microturbo to assemble C-802 cruise missiles purchased from China. It is unclear which variant was purchased[/b].[/quote]

این مطلب رو من هم خوندم، حتی مطالبی هم بود که ایران یکی دو نمونه موتور توربوجت هم بر اساس همون موتور فرانسوی کپی/طراحی کرده، از جمله از طلوع-4 نام برده شده بود، ولی اینها همش در حد شایعه هستش، راستش رو بخوای طراحی تولید موتورهای توربوجت بسیار مشکل و پیچیده هست و به فناوری بسیار بالا احتیاج داره، در واقع میشه اینها رو بعنوان پیشرانه هواپیماهای جنگی در ابعادی بسیار کوچکتر در نظر گرفت، ولی رسیدن به این دانش میتونه راه رو برای تولید انواع موشکهای کروز هموار کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این طلوع 4 همون موتور کرم ابریشم نیست ؟[/quote]

راستش رو بخوای درست نمیدونم، پیشتر در یکی دو تالار گفتگو شنیدم که چنین پیشرانه ای تولید میشه و مربوط به موشک نور هست، در صفحه ویکی موشک نور هم به همین نام برخوردم و یک صفحه اختصاصی هم داره، چند لینک هم هست که البته یکیش مربوط به janes هست (میشه گفت معتبر)، اگر لینکها رو در پایین صفحه دنبال کنید یک عکس هم از این پیشرانه مربوط به سال 2005 وجود داره، چون عکس واتر مارک داره اون رو اینجا قرار نمیدم:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toloue-4

ویرایش: ببخشید الآن که سایر لینکهای ویکی رو بررسی کردم دیدم که غیر از سومی بقیه بی ربطن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشید بلیز جان. مطلب بسیار خوبی بود.همینجا حرف خودم رو در مورد شرکت ساب پس می گیرم. :mrgreen:

[color=red][size=18]این هم یک فیلم جالب و دیدنی از این موشک![/size][/color]
[color=blue]روی تصویر کلیک کنید.[/color]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/RBS_15.rar][img]http://gallery.military.ir/images/thumb_rar.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه بلیز جان .

[quote]
این سوئدی ها هم چایی خور بودن ما خبر نداشتیم ! :> [/quote]

فلاکس رو جا گذاشتن ! ازکجا به نتیجه رسیدی که چایی هست! :mrgreen:



[quote]
حالا من موندم اینو کجا منتقل کنم ! تسلیحات دریایی هوایی یا حتی زمینی چون همه منظوره است .. :lol:
فعلا منتقلش کردم به تسلیحات دریایی ...[/quote]

به مرور تمام تسلیحات و تجهیزات نظامی بعلت صرفه جوی در هزینه داره چند منظوره میشود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این طلوع 4 همون موتور کرم ابریشم نیست ؟[/quote]

اين موضوع رو من هم خوندم حتي مي گند در طي اون سالها آمريكا چنان از اين طرح واهمه داشت كه با استفاده از همه ابزارها از جمله شبكه اشلون اين موضوع رو دنبال كرد و سعي كرد مانع از دستيابي ايران به چنين فناوري بشه! ولي گويا حتي طرف فرانسوي هم اين وسط توسط ايران بازي داده شده بود... البته من هم خوندم و مطالبش همچين قابل تاييد نيست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از آقا رضا.

همونطور که دوستان گفتند موشک خیلی خوبیه و تا کلاس وزنی 5000 تا 7000 تن واقعا مرگبار خواهد بود. برای کلاسهای وزنی بالاتر هم با افزایش تعداد موشکها می توان به نتیجه لازمه که همان غرق کردن موشک باشد دست یافت. هر چند که محل برخورد موشک هم بسیار مهم است، برای مثال موشک سی 802 شلیک شده توسط رزمنده های حزب الله علیه ناو ساعر 5 اسراییل به قسمت پشت کشتی(تزدیک محل پروانه ها) برخورد کرد که تقریبا هیچ سامانه حیاتی در این محدوده وجود ندارد، در صورتی که اگر مثلا به وسط کشتی برخورد می کرد(محل موتورها و خیلی از قسمتهای مهم کشتی) آنوقت حتی شاید منجر به غرق شدن آن هم می شد.

برد خوب این موشک هم از نقاط قوت آن است.

[quote]این سوئدی ها هم چایی خور بودن ما خبر نداشتیم ! [/quote]

معذرت می خوام این عبارت چایی خور به چه معناست و ارتباطش با آش خور رو توضیح بدید؟!

[quote]این طلوع 4 همون موتور کرم ابریشم نیست ؟[/quote]

مگه کرم ابریشم سوخت مایع نیست؟

[quote]این مطلب رو من هم خوندم، حتی مطالبی هم بود که ایران یکی دو نمونه موتور توربوجت هم بر اساس همون موتور فرانسوی کپی/طراحی کرده، از جمله از طلوع-4 نام برده شده بود، ولی اینها همش در حد شایعه هستش، راستش رو بخوای طراحی تولید موتورهای توربوجت بسیار مشکل و پیچیده هست و به فناوری بسیار بالا احتیاج داره، در واقع میشه اینها رو بعنوان پیشرانه هواپیماهای جنگی در ابعادی بسیار کوچکتر در نظر گرفت، ولی رسیدن به این دانش میتونه راه رو برای تولید انواع موشکهای کروز هموار کنه.[/quote]

خرید تسلیحات نظامی از کشورهای غربی کار خیلی سختی نیست(یه بار راه این کار رو که انجام میشه در یه تاپیک توضیح دادم سریعا توسط آقا سعید پاک شد بنابراین دیگه این کارو نمی کنم!)
این کار انجام میشه و لازم هم هست که انجام بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]معذرت می خوام این عبارت چایی خور به چه معناست و ارتباطش با آش خور رو توضیح بدید؟![/quote] هیچی توی اون عکس اگر دقت کنی یه فلاکس چایی کنار موشک وسط تصویر هست !


[quote]مگه کرم ابریشم سوخت مایع نیست؟[/quote]
چرا دیگه . بهتره بگیم بنزین خور ... طلوع 4 هم موتور مینی جت هست ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازهم یک مقاله خیلی خوب دستت درد نکنه
[quote]
RBS-15 Mk. IV : این نوع هم اکنون در مرحله تحقیقات و توسعه به سر میبرد ولی طبق اخبار منتشره دارای دو جستجو گر بوده و بردی بسیار زیاد تر (حدود 1000 کیلومتر) خواهد داشت. البته سیستم های هدایتی آن نیز بسیار پیشرفته بوده و با توجه به نوع ماموریت میتوان سر جنگی ان را تغییر داد. [/quote]
چه موشکی بشه این :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.