ali_64

MK-15 فالانكس

Recommended Posts

تصویر

مقدمه
امروزه جهت حمله به یک ناو، در ابتدای امر باید از یک سیستم راداری و جنگ الکترونیکی قوی برخوردار بود. در غیر این صورت ناو مذکور از چند طریق به پدافند فعال و موثر خود می پردازد.

حمله زیر سطحی: از طریق جنگ الکترونیکی، انواع اژدر، هدفهای کاذب و منفجر شونده و نهایتا هلیکوپتر ضد زیر دریایی، حملات زیر سطحی دشمن خنثی می گردد.

حمله سطحی: این حملات عمدتا به وسیله موشکهای سطح به سطح شلیک شده توسط رزمناوهای دشمن و یا موشکهای ساحل به دریا صورت می گیرد که روش پدافندی متعارف در این حالت انجام می شود. یکی از این روش ها نیز سیستم پدافند نقطه ای فالانکس است.

حمله هوایی: مسلما بمباران متعارف دیگر پاسخگو نخواهد بود. بنابراین تنها راه، استفاده از موشکهای هوا به سطح یا سطح به سطح می باشد. در این صورت ناو از طریق، جنگ الکترونیک، پرتاب هدفهای کاذب هوایی و موشک ضد موشک (Sea Sparow) اسپارو، موشک دشمن را منحرف یا خنثی و منهدم می نماید. در صورت عملکرد ناقص هر یک از پدافندهای فوق، یکی از جدیدترین سیستمهای دفاع نزدیک ناو فعال می گردد.

توپ راداری پدافند نقطه ای فالانکس MK-15(CIWS) :

سیستم سلاح MK-15 فالانکس (CIWS به معنای سیستم سلاح متوقف کردن دشمن می باشد) بر اساس دفاع نقطه ای و واکنش سریع، آتش موثر با توسل به سیستم اسلحه 20 میلی متری خود برای برقراری امنیت کشتی های ایالات متحده در برابر تهدیدات موشکهای ضد کشتی که از دیگر سیستمهای دفاعی ناو عبور کرده اند می باشد.

فالانکس، به منظور مقابله با موشکهای کروز ضد کشتی و هواپیماهای بال ثابت در شعاع عمل کوتاه طراحی و در نظر گرفته شده است. عملکرد درگیری خودکار و از پیش برنامه ریزی شده فالانکس معمولا با تفکیک قسمتهای مستقل سیستم که هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا می کنند می باشد. از قبیل ، جستجو و کشف هدف، ردیابی، ارزیابی تهدید دشمن، اکتساب داده ها، رهگیری، شلیک، انهدام هدف، ارزیابی تخریب دشمن و نهایتا وفرمان آتش بس.

تصویر

فالانکس در سال 1977 بر روی ناو« موج بزرگ »آمریکا(USS Bigelow) مراحل تست آزمایشی خود را سپری کرد و از جنبه خصوصیات تعمیرات و نگهداری قابل اعتماد و اطمینان بود. تولید فالانکس در سال 1978 با سفارش خرید23 دستگاه برای نیروی دریایی ایالات متحده (USN) و 14 دستگاه فروش نظامی خارجی شروع شد. (مسلما فروش خارجی آن به یکی از دو کشور انگلیس و اسرائیل بوده است.)

فالانکس یک سیستم کامل سلاح جهت پدافند نقطه ای است و شامل اسلحه ای 20 میلی متری که پدافند نهایی را در برابر اهداف پرنده وارد شونده به حریم ناو تامین می کند. این سیستم بدون مساعدت از دیگر سیستمهای ناو و بطور خودکار با اهدافی مانند موشکهای ضد کشتی سرعت بالا و هواپیماهای ارتفاع پائین که از پوشش پدافند اصلی ناو فرار می نمایند، درگیر می شود. بطوریکه این سیستم یکپارچه، اعمالی چون: جستجو، آشکار کردن، رهگیری، ارزیابی تهدید هدف، شلیک، برآورد تخریب و انهدام هدف را تا وقتی که فرمان توقف عملیات صادر شود به صورت خودکار انجام می دهد.
هر دستگاه در جایگاه خود با مونتاژسیستم کنترل آتش و یک زیر سیستم (Sub system) نصب می شود. زیر سیستم کنترل آتش سلاح مرکب است از: رادار جستجو جهت تجسس، ردیابی و کشف اهداف دشمن و راداررهگیر جهت نشانه روی سلاح در حین رهگیری یک هدف. سیستم کنترل آتش منحصر بفرد سلاح، هم اهداف وارد شونده را رهگیری می نماید و هم با صدور و زمان آتش رگبار خودکار گلوله هایش را بر روی هدف می ریزد. فالانکس توانایی تصحیح و تنظیم نشانه روی اهداف متحرک ( مانند موشکهای ضد کشتی هوا به سطح) را تا اصابت گلوله به هدف دارد.

(زیر سیستم) ساختار بکار گرفته شده در این اسلحه عبارت است از یک گروه شامل 6 لوله دوار به عنوان سلاح گاتلینگ.

اسلحه گاتلینگ در فالانکس، قدرت آتش کالیبر20 میلی متر با گلوله های mm 15 با هسته ثاقب که از فلز سنگین ساخته شده است را فراهم می نماید. همچنین قادر به شلیک گلوله های تنگستن (کرومی) یا اورانیوم تهی شده جهت نفوذ پذیری بیشتر نیز می باشد. سلاح گاتلینگ فالانکس هر دو نوع مهمات فوق (mm20) را در آتشبار 3000 و 4500 تیر در دقیقه و در یک قطار فشنگ 60 و 100 تیری می تواند شلیک نماید.

تکیه گاه اصلی فالانکس بر اساس سیستم خود پدافندی استوار است که از اواخر دهه 70 تقریبا بر روی تمامی کشتیهای ایالات متحده نصب شده است. در واقع فالانکس جهت پدافند علیه موشکهای کروز ضد کشتی ارتفاع پائین (ASCMS) ساخته شد و اسم ابتدایی آن نیز «سد کردن مسیر پیشروی موشک» و یا به عبارت ساده تر(Block) بلوکه کردن بوده است. همچنانکه موشکهای کروز ضد کشتی پیچیده تر می شدند و توانایی حرکتی شان نیز افزایش می یافتCIWS ها نیز به دفاع از تهدید دشمن در مناطق ساحلی تبدیل می شدند.

فالانکس مدل بلوک 1: این مدل جهت کشف موشکهای ارتفاع بالا، با یک آنتن جستجوگر جدید با حساسیت بالا بهینه شد. مهمات در دسترس آن نیز با 50% افزایش نواخت تیر ارتقاء یافت. نیروی محرکه این مدل پنوماتیکی (گازی- هوایی)، نواخت تیر آن 4500 تیر در دقیقه و شروع استفاده از مهمات نوع تنگستن و همچنین اورانیوم تهی شده در این مدل بود. مدل بلوک 1 با افزایش پوشش ارتفاع بالا، افزایش گنجایش خشاب مهمات وسیع آن، همچنین تغییر در افزایش ارتفاع پوشش اسلحه و نواخت تیر و اصلاح و بهبود امکانات رادار پردازشگر آن بهینه شده است.

فالانکس مدل بلوک 1A: نصب یک کامپیوتر جدید با پردازش بالاتر اطلاعات( مدل سخنگوHolc )

جهت در دسترس قرار دادن قدرت بالای پردازش بیشتر ( و لزوم از رده خارج کردن کامپیوترهای دیجیتالی مدلهای گذشته)، بهبود محاسبات کنترل آتش در مانورهای تمرین و حمله، جستجوی مضاعف سلاح با هماهنگی بهترقسمتهای درگیر، و کارکرد بهتر سیستم تصمیم گیری جزو برنامه های بهینه سازی مدلهای جدید با نام بلوک 1A بوده است.

فالانکس مدل بلوک 1B: جهت رهگیری موشکهای سطحی (ارتفاع پست):

این مدل با قابلیت درگیری در ارتفاع پست با جستجوگر مادون قرمز خود جهت رهگیری و انهدام اهدافی که در ارتفاع پائین حرکت می کنند مانند هواپیما و قایقهای سطحی بهینه و عرضه شد. بطور تطبیق جستجوگرمادون قرمز با سیستم جستجوگر راداری در رهگیری موشکهای ضد کشتی ارتفاع پائین (ASCMS) موجبات افزایش شانس کشتی را در انهدام مهاجم فراهم می نماید. فالانکس بلوک 1B از یک تصویرگر حرارتی فرو سرخ اتوماتیک جهت هدفیابی و رهگیری ویدیویی (AAVT) برخوردار است سیستم تعادل، سلاح را در زوایای مختلف رهگیری به صورت الکترو اپتیکی و سطحی میسر می سازد. توسعه و ارتقاء فالانکس بلوک1B ، جهت توانایی کشف اهداف کوچک سطحی، هدفهای هوایی در ارتقاء و سرعت پائین، هلیکوپتر و درگیری در روز و شب به تصویب رسیده است.

2C :اصلاح و بهبود این سیستم با تامین و یکپارچه سازی توانایی تمامی دستگاههای عمل کننده سلاح انجام شد. عملیات یکپارچه سازی توانایی و قابلیت سیستم در این مدت شامل:

کنترل سیستم فرماندهی، حسگرهای (CIWS) گزارش هدف، روش عملکرد و دکترین عملیات گردید.

حسگرهای مورد استفاده در صورت دریافت داده های رادار رهگیر، دفاع پوششی و رهگیری اهداف را تا 360 درجه ، جهت سلاح امکان پذیر می نمایند.

این موضوع سلاح را به صورت یک کیت در می آورد و باعث اطمینان و راحتی تعمیرات و نگهداری سیستم می گردد.

لازم به ذکر است مونتاژ و آماده کردن سلاح بر روی عرشه ناو به محلی محکم جهت استقرار و نصب نیاز دارد.


تصویر

مشخصات

MK15-phalanx

ماموریت: پدافند موشکی ضد کشتی

پیمانکار سازنده: شرکت ریتون سیستم. قبلا شرکت سیستمهای موشکی هیوز و گروه پومانای جنرال دینامیک در سال 1992

وزن : 12500 پوند-5625 کیلوگرم(مدلهای آخر 13600پوند-6120 کیلوگرم)

برد: محرمانه- طبقه بندی شده

مدل اسلحه: گاتلینگ 6 لول M-61A1 (ام 61 آ 1)

نواخت تیر:3000 تیر در دقیقه- مدلهای جدید4500 تیر دقیقه. ( محصولات تولیدی 1988 با فرمان حرکت پنوماتیکی «گازی-هوایی»

ظرفیت خشاب: 989 تیر. (مدلهای جدید 1550 تیر فشنگ )

کالیبر: 20 میلی متر

نوع مهمات : مهمات تقویت شده ضد زره با هسته گلوله ثاقب (APDS) از نوع اوارنیوم تهی شده و یا تنگستن کروم

حسگرها: از نوع جستجوگر تمام فعال و رادار رهگیر

رادار جستجو گر: کوباند- دیجیتالی مدل MTI

رادار رهگیر: کوباند- پالس داپلر از نوع پالس مونو

حسگرهای رادار مراقبتی: از نوع تصویر گرمادون قرمز(فلیر FLIR) اتوماتیک با هدایت کننده رهگیری

کنترل آتش: سیستم تشخیص و تنظیم تیر( با قرار دادن هدف در محدوده بسته)

گرداننده توپ: نیروی محرکه پنوماتیکی (گازی- هوایی)

نیروی محرکه توپ: الکتریکی

تاریخ استقرار و شروع به خدمت: 1980 (ابتدا روی کشتی مرجان دریایی) USS coral sea (مدلهای آخر روی کشتی ویسکانسین USS Wisconsin)
...................................................................
منبع: http://www.jangafzar.ir
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مهمات مورد استفاده توسط توپ 20 میلیمتری سیستم دفاع نزدیک Phalanx

 

 

 

IMG_5327crop_zps64977002~original.jpg

 

 

 

 

گلوله 20 میلیمتری MK 149:

 

این گلوله قدیمی تر دارای قابلیت ضد زره قابل توجهی بود که در کنار بالستیک عالی خود مقبولیت بسیاری رو کسب کرد و در نتیجه در چند سری ارتقا داده شده و از انواع مختلف ان بیش از 20 میلیون عدد برای نیروی دریایی امریکا ساخته شده است. گلوله MK149-2 که در نتیجه ارتقاهای صورت گرفته برای خانواده MK149 بدست امده به دلیل استفاده از اورانیوم ضعیف شده ،  دارای توان نفوذ بیشتری بود که همین گلوله نیز دچار تغییرات گشته و در MK149-4 اورانیوم جای خود را به تنگستن داد و در نهایت در سال 1988 نیروی دریایی آمریکا گلوله تنگستنی را به جای گلوله حاوی اورانیوم ضعیف انتخاب کرد.

 

 نیروی دریایی امریکا به دو دلیل گلوله اورانیومی که توان نفوذ بیشتری داشت را کنار گذاشت. اول انکه به زعم این نیرو گلوله تنگستنی اثرات منفی کمتری بر محیط اطراف داشته و خطر مشکلات تشعشعات در نتیجه انفجار را نیز به همراه نداشت. دلیل دوم ان بود که نیروی دریایی امریکا یادآور شد که اهدافی که توپ فالانکس می بایست با انها مقابله کند دارای زرهی سخت مانند تانک نیستند، بنابراین گلوله ها به قدرت نفوذ بسیار بالا نیازی ندارند.

 

در ادامه گلوله تنگستنی با هسته ثاقب  MK149-4 که مورد استفاده در توپ 20 میلیمتری فالانکس بود با نمایش عالی خود در برابر تهدید موشکهای کروز ضد کشتی مورد توجه نیروی زمینی ارتش و نیروی هوایی امریکا نیز قرار گرفت.

 

336.JPG

 

 

 

 

گلوله 20 میلیمتری MK 244:

 

گلوله MK 244 نسبت به نسل قبل گلوله های مورد استفاده دارای بهینه سازی ها و پیشرفتهای متعددی بود. که از جمله این انها می توان به این موارد اشاره کرد: بهینه تر شدن آلیاژ تنگستن مورد استفاده و در نتیجه قدرت نفوذ بیشتر، بهتر شدن بالستیک پروازی و برد ان در برابر اهداف شناور و موشکهای کروز ضد کشتی.

 

پراکندگی گلوله MK 244 حدود 40 درصد کمتر از MK 149 بوده ودارای خطای کمتری است که در نتیجه احتمال اصابت به هدف را افزایش می دهد.

 

222.JPG

 

گلوله MK 244همچنین نسبت به MK 149 دارای 48 درصد نفوذگر سنگینتر می باشد که همچنان که گفته شد این مهم از طریق بهبود آلیاژ تنگستن حاصل گردیده است.

 

untitled.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/mk149.htm

 

http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/mk244.htm

 

http://www.gd-ots.com/download/20mm%20MK244%20MOD%20O%20APDS.pdf

 

http://www.gd-ots.com/download/20mm%20MK149.pdf

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به اطلاعات موجود گلوله های فالانکس به عنوان دفاع لایه اخر توانایی انهدام سر جنگی موشک بالستیک با شارژ اصلی مواد منفجره معمول رو نداره.

البته گلوله APDS استفاده شده در این سلاح خصوصیات طراحی جالبی داره .اما قابلیت آغازش سر جنگی رو نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

در ادامه گلوله تنگستنی با هسته ثاقب  MK149-4 که مورد استفاده در توپ 20 میلیمتری فالانکس بود با نمایش عالی خود در برابر تهدید موشکهای کروز ضد کشتی مورد توجه نیروی زمینی ارتش و نیروی هوایی امریکا نیز قرار گرفت.

 

تشکر از پست مفیدتون

 

سوابقی از این «نمایش عالی» سراغ دارید که ما هم مطالعه کنیم؟ تا جایی که من یادم میاد سابقه رزمی فالانکس یکی از ضعیف ترین سوابق هست و تقریبا هیچ مواجهه موفقی با اهداف واقعی نداشته است، در مقابل چند مورد شکست در برابر موشکهای کروز مادون صوت داشته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.