sglaalpour

فضاپیمای اندور

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

فضاپیمای اِندِور (به انگلیسی: Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که در حال حاضر در ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده دارد. این فضاپیما به یاد اولین کشتی جیمز کوک، دریانورد و کاشف و ستارهشناس انگلیسی قرن ۱۸ نامگذاری شده است. در سفرهای اولیهی جیمز کوک با اندیور، او برای دیدن گذر زهره از بین زمین و خورشید به جنوب اقیانوس آرام رفت. عبور زهره بین زمین و خورشید این امکان را به ستارهشناسان میدهد که فاصلهی زمین تا خورشید را اندازه بگیرند و از این به عنوان واحدی برای اندازهگیری فضا استفاده کنند. در سال ۱۷۶۹، کوک اولین کسی بود که نقشهی نیوزلند را به طور کامل کشید و همچنین به هاوایی سفر کرد.

سفر کوک با اندیور نشان داد که بردن دانشمند به یک سفر دریایی نتیجه بخش میباشد. به عنوان مثال همراهی جوزف بنکس و کارل سولاندر باعث شد که تعدادی زیادی از انواع گیاهان و جانوران تاشناخته کشف شوند. در یکی از سفرهای طولانی اندور بود که یکی از دریانوردان از بیماری اسکوربی درگذشت. علت این بیماری کمبود ویتامین سی (اسکوربیک اسید) می باشد.او اولین کسی بود که با رژیم غذایی توانست با این بیماری مبارزه کند.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Endeavour_on_the_launch_pad_prior_to_STS-113%2C_Nov_22%2C_2002.jpg
تاریخچه

یک سال پس از فاجعه انهدام فضاپیمای چلنجر در سال ۱۹۸۶، کار ساخت فضاپیمایی برای جایگزینی چلنجر آغاز شد. برای اولین بار بود که برای نامگذاری یک وسیلهی فضایی در بین دبستانها و دبیرستانهای آمریکا مسابقه گذاشتند و در نهایت نام اندور را در سال ۱۹۸۹ جرج بوش پدر اعلام کرد. ساخت این فضاپیما در سال 1991 به پایان رسید و سپس در همان سال، تحویل ایستگاه فصایی کندی در فلوریدا شد. نخستین پروازش در سال ۱۹92 انجام شد که طی آن اندیور ماهواره‌ای قدیمی و ازکارافتاده به نام INTETLSAT VI را از مدار زمین جمع‌آوری کرد و به زمین بازگرداند. ماموریت کنونی فضاپیمای اِندیوِر، کمک به عملیات تکمیل ایستگاه بین‌المللی فضایی است.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Endeavour_silhouette_STS-130.jpg
مشخصات فضاپیمای اندور

اندیور از نظر تجهیزات و وسایل مدرنترین شاتل ناسا می باشد. البته در دوره بررسی دوبارهی شاتل این امکانات به دو فضاپیمای دیگر اضافه شد. کامپیوتر های قویتر و همچنین سیستم پیشرانهی آن در نوع خود منحصر به فرد هستند. بازوی روبوتیک که مجهز به یک دوربین پیشرفته و لیزر است، شاتل را برای پیدا کردن هرگونه صدمه‌ای بر بال‌ها و دماغه شاتل بازرسی می‌کند. فضاپیمای اندیور پس از بازسازی‌های مفصل، اکنون مجهز به ابزاری است که می‌تواند به شبکه برق ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شده و امکان تمدید ماموریت خود از ۱۱ روز به ۲۸ روز[۲] را بیابد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/فضاپیمای_اندور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسيار عالى! اين تصاويرى هم كه گذاشتى بسيار بزرگ و با كيفيت هست٬ تشكّر!
اندازه و ابعاد محفظه ى حمل بار كه با شاتل هاى قبلى تفاوتى نداره٬ داره؟ موتورها رو كه قوى تر كرده اند٬ شايد از اون جنبه توان حمل بار بيشترى رو داشته باشه؟ مى خواستم ببينم واقعيت چيه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه بگرد ببین فضاپیمای دیگه ای جا نموده :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ضاپیمای اِندِور (به انگلیسی: Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که در حال حاضر در ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده دارد. ا[/quote]
شاتل که بازنشست شد
در ضمن
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7275
البته تاپیکش هنوز باید ادامه پیدا کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.