DeAtH-EaGlE

هواگرد هشدار دهنده زودهنگام هوابرد ئی-3 ( Boeing E-3 Sentry)

Recommended Posts

E-3 سيستم هشدار و كنترل پرنده توسط گروه دفاعي و فضايي بوپينگ ساخته شد.نقش E-3 نظارت هوايي, دستور, كنترل و ارتباطات (عملكردهاي C3) براي نبروهاي دفاع هوايي و تاكتيكي است.

http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs2.jpg

در امريكا هواپيمايي كه E-3 را حمل ميكند E-3 AWACS, در بريتانيا E-3 Sentry AEW و در فرانسه E-3 SDA ميباشد.
E-3 در سال 1977 وارد خدمت شد.هم اكنون 32 فروند در اختيار نيروي هوايي ايالات متحده, 7 فروند در اختيار نيروي هوايي سلطنتي انگلستان, 4 فروند در اختيار نيروي هوايي فرانسه و 5 فروند در اختيار عربستان سعودي است(اين 5 فروند قرار بود به ايران تحويل شود)
نيروي پيش اخطار هوايي NATO نيز در سال 1980 آغاز به كار كرد و 17 E-3A را به خدمت گرفت.

آواكس نيروي هوايي سلطنتي انگلستان
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs6.jpg

آواكس ناتو
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs7.jpg

آواكس نيروي هوايي فرانسه
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs8.jpg

آواكس نيروي هوايي عربستان
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs5.jpg

E-3 رادار با نگاه پايين و نمايش 360 درجه از از افق و در ارتفاع مورد استفاده داراي بردي بيش از 320 كيلومتر است. اين رادار ميتواند همزمان اهدافي را در هوا و آب شناسايي و رهگيري كند.
در نقش تاكتيكي E-3 ميتواند هواپيماهي دشمن را كه در ارتفاع پايين و بر فراز هر نوع تپه يا ناهمواري طبيعي در پرواز هستند را شناسايي و رهگيري كند و ميتواند هواپيماهاي خودي را نيز در همان فضا شناسايي و كنترل كند.
در نقش دفاع استراتژيك, E-3 ميتواند هر نوع خطر هوايي را شناسايي و رهگيري كند.

در سالهاي 1990 تا 1991 در عمليات توفان صحرا 845 سورتي پرواز آواكس انجام شد و آواكسهاي E-3 ناتو نيز نقش مهمي را در برقراري محدوده پرواز ممنوع براي نيروهاي سازمان ملل در بوسني و كوزوو ايفا كردند.

برنامه 30/35 نيروي هوايي امريكا براي مدرنيزه كردن E-3 ها شامل :
1-نصب سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS)
2-بالا بردن حافظه كامپيوتر
3-تصب سيستم توزيع شده مشترك (JTIDS) پايانه كلاس 2
4-سنجش پشتيابني الكترونيكي (ESM)

آواكس بلاك 30/35 آماده سوخت گيري
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs9.jpg

برنامه 40/45 شامل :
1-سيستم ماموريت مبتني بر كامپيوتر ساختار باز
2-بهبود سيستمهاي ارتباطي, ناوبري و سيستمهاي سنجش الكترونيكي

بويينگ برنده قرارداد برنامه طراحي و توليد سيستم (SDD) در سال 2003 شد و اولين پرواز هواپيماي ارتقاع يافته در جولاي 2006 انجام شد.
شروع توليد براي 2008 و تحويل 5 هواپيماي ارتقاع يافته براي 2010 برنامه ريزي شده است و تحويل 32 هواپيما براي 2016 پيش بيني شده است.

در ژانويه 2006 بويينگ و لاكهيد مارتين قرارداد ارتقاع سيستمهاي ماموريت براي 7 آواكس E-3D Sentry نيروي هوايي سلطنتي انگلستان تحت پروژه عقاب را در دست گرفتند. شروع بهبود سازي براي سال 2008 در نظر گرفته شده است.

هواپيماي E-3 :

اين هواپيما داراي 4 خدمه پرواز كه شامل 2 خلبان, ناوبر و مهندس پرواز است و 13 خدمه آواكس است, مدلهاي B و C داراي 18 خدمه آواكس است.
مدل پايه E-3 مدل نطامي شده بويينگ 707-320B تجاري ميباشد كه تفاوت آن در رتودوم بزرگ چرخان بر روي آن است كه شامل رادار اصلي, شناسايي دوست از دشمن و آنتنهاي ارتباط داده كنترل جنگنده ميباشد(TADIL-C).

http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs3.jpg

طرح بندي امكانات در بدنه هواپيما در كناره ها با مكانهايي براي ارتباطات, سيگنال و پردازش اطلاعات, كنسولهاي دستور و كنترل, ناوبري و شناسايي هدف است.

سيگنال و پردازش اطلاعات بوسيله يك كامپيوتر قدرتمند IBM به نام 4PiCC-1 انجام ميشود.
هواپيما داراي 14 كنسول دستور و كنترل كه با مانيتورهاي رنگي كيفيت بالاي هازلتاين مجهز ميشود است.
در نوامبر 2006 شركت نورث روپ گرومن قرارداد توليد سيستم حفاظت خودكار منحرف كننده حرارتي براي هواپيماي بزرگ (LAIRCM) را به نام AN/AAQ-24 را براي 17 آواكس ناتو برنده شد.اين قرارد داد تا پايان دسامبر 2009 اعتبار دارد.

كنسول دستور و كنترل
http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs4.jpg

رادار :

رادار اصلي كه در روتودم جاي دارد, رادار آواكس AN/APY-1/2 ساخت شركت نورث روپ گرومن است. سيستمهاي انتقال, كامپيوترها و نمايشگرها در داخل هواپيما جاي دارند.

http://www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/images/e3awacs1.jpg

رادار 6 بار در دقيقه اسكن ميكند. در زماني كه رادار غير فعال است چرخش پوشش رادار به يك بار در هر 4 دقيقه كاهش پيدا ميكند.
اين رادار چند حالته است و از الگوريتمهاي قدرتمند ميان گذاري و معكوس ميان گذاري استفاده ميكند.
حالتهاي اصلي رادار عبارتند از :
1-پالس داپلر بدون ارتفاع(PDNES) براي نظارت بر اهداف هوايي
2-پالس داپلر با ارتفاع(PDES) براي يافت ارتفاع اهداف
3-رادار ماوراي افق
4-فقط دريافت براي عمليات غير فعال
5-حالت دريايي كه از پالس هاي موج كوتا ه براي شناسايي كشتيهاي سطحي استفاده ميكند
6-حالت آماده باش

بويينگ با همكاري بخش سيستمها و سنسورهاي لكترونيكي نورث روپ گرومن برنامه ارتقاع رادارهاي آواكس E-3 را انجام داد كه شامل امكان مقابله AN/APY-1/2 با خطراتي با بازتابش راداري كم, موشكهاي كروز و سيستمهاي جنگ الكترونيك است.
ارتقاع حساسيت در برابر اهداف با RCS كم را به وسيله چند رادار نظارت كامپيوتري جديد براي جايگزيني با پردازشگرهاي ديجيتالي داپلر مرتبط با رادار و ترجمه نرم افزار مربوطه يه زبان ADA است.
اين برنامه براي 17 آواكس ناتو, 7 آواكس انگلستان در سال 2000 و براي 32 آواكس امريكا در اپريل 2005 به پايان رسيد.
سيستم تحقيق و شناسايي AN/APX-103 توسط Telephonics Corporation براي شناسايي دوست از دشمن كه به سرعت يك مجموعه اطلاعات از تمام اهداف بر روي برد راداري براي اهداف نظامي و غير نظامي ارائه ميدهد.
اين اطلاعات شامل وضعيت دوست يا دشمن بودن, برد, سمت و موقعيت ارتفاع و كد شناسايي ميشود.

موتورها :

آواكسهاي امريكا و ناتو بوسيله 4 موتور توربو فن TF-33-PW- 100/100A ساخت پرت اند ويتني كه 21,000 پوند نيروي تراست توليد ميكند تجهيز شده اند.
آواكسهاي عربستان, انگلستان و فرانسه با چهار موتور توربوفن CFM-56-2A-2/3 ساخت شركت سي اف ام كه نيروي تراستي معادل 24,000 پوند را توليد ميكند مجهز شده اند.
قدرت بالاتر موتورهاي CFM-56 به هواپيما اجازه عمليات در ارتفاعات بالاتر را ميدهد كه باعث بالاتر رفتن برد شناسايي افقي رادار ميشود.
تانكرهاي سوخت كه در بالها قرار داده شده اند گنجايش 90,500 ليتر سوخت را دارد كه برد بدون سوخت گيري هوايي هواپيما را ميتوان بيش از 9250 كيلومتر و 11 ساعت پرواز در نظر گرفت.

منبع :
Airforce Technology

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از شما مدتي است كه از اين مطالب كه محور اصلي سايت است كم ديده ميشود از شما بابت اين مطلب تشكر مي مكنم واز دوستان ديگر مي خوهم جاي نوشتن اخبار كه زياد مهم هم نيستن روي به نوشتن مطالب مهم نظامي كنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشكر از شما مدتي است كه از اين مطالب كه محور اصلي سايت است كم ديده ميشود از شما بابت اين مطلب تشكر مي مكنم واز دوستان ديگر مي خوهم جاي نوشتن اخبار كه زياد مهم هم نيستن روي به نوشتن مطالب مهم نظامي كنند


ممنون از نظرت, بله متاسفانه دوستان در نوشتن مطالب تخصصي كم لطفي ميكنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
DeAtH-EaGlE, با تشکر از مقاله خوبی که ارسال کردید. فکر کنم بهترین آواکس جهان همین E-3C و بعدا A-50 روسی باشد. برای تهیه مطالب نظامی باید افراد مشتاق به این کار را پیدا کنیم و میتوان با تشکیل گروهی مثلا گروه نویسندگان ... کارها را تقسیم کرده تا هر نفر با حداقل صرف وقت در تهیه مقاله ای با ارزش نقش مفیدی داشته باشد. یک مقاله چند ده صفحه ای را فرض کنید یک نفر بخواهد تهیه کند؟ مسلما چند ماه زمان نیاز دارد حال آنکه با همکاری دوستان همین مقاله در عرض یک ماه یا کمتر آماده میشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله نظر سعيد درست .منم يه نظري دارم مي گم براي بخش اخبار نظامي بايد مقرارت سخت گيرانه اي وضع بشهتا بيشتر به مطالب تخصصي پرداخته بشه تا به مطالب حاشيه .به نظر من با اين وضع به بار علمي سايت صدمه سختي وارد ميشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطفا ادامه بحث در مورد تهیه مقالات نظامی تخصصی را در بخش پیشنهاد و انتقادات مطرح کنید این قسمت در مورد هواپیما E-3 که دوست عزیزمان DeAtH-EaGlE تهیه کرده بهتر است در مورد هواپیما به بحث بپردازیم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم با نظر سعيد موافقم, بهتره چند موضوع رو پيشنهاد كنيم, بهترين موضوع رو انتخاب كنيم و بعد به ترجمه يا تحقيق در منابع بپردازيم. راستي كسي اگر راجع به A-50 مطلب داره بذاره تا اين دو رو باهم مقايسه كنيم و ببينيم كه اگر ايران بتونه امتياز توليد A-50 رو بگيره با چه تغييراتي ميتونه نقاط صعف اون رو نسبت به E-3 رفع كنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر ايران بتونه امتياز توليد A-50 رو بگيره با چه تغييراتي ميتونه نقاط صعف اون رو نسبت به E-3 رفع كنه.


روس ها این کار نمی کنند همان آواکس که از عراق به ایران پناهنده شد داره خاک می خوره بدلیل خرابی بشقابک چرخان و با گوگل ارت که نگاه می کنی یک عدد از موتورهاش باز کردند !

http://img.photoamp.com/i/thumbs/qvg7JTa5.jpg

راستی یک E-3 متعلق به ناتو هم در تاریخ 22 سپتامبر 1995 سقوط کرده !

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fa/Awacscrash.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك سوال : ايا ايران اواكس از هر نوعي داره يا نه ؟ چند تا ؟ و چند در صد عملياتي هستند ؟ ممنون .........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران آواکس عملیاتی ندارد و پروژه ای برای ارتقای هواپیمای Iran-140 به آواکس وجود داشت که از سرنوشت آن خبری ندارم. قرار بود راداری با برد 600 کیلومتر و توانایی شناسایی عوارض زمینی از 200 الی 300 کیلومتر بر روی هواپیما نصب شده و در اکثر پایگاههای مهم کشور از این پرنده استفاده شود. با توجه به برد رادار 800 کیلومتر برای A-50 اگر بتوانیم ایران140 آواکس رو تولید کنیم بخاطر 200 کیلومتر برد اضافی مجبور به منت کشی از روسها نخواهیم بود که آخر سر هم بگن 2008 2010 2100 ... icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام

بوینینگ E-3 Sentry یک هواپیمای یک هواپیمای امریکایی است که یا همان AWACS یعنی مخفف کلمه airborne warning and control system است . معمولا این هواپیما ها برای ردیابی در آسمان استفاده می شند که البته این هواپیما ها به سیستم های بسیار پیشرفته و پیچیده تجهیز شدند که البته بیشتر برای جنگ الکترونیک و اخلال در سیستم های دشمن مورد استفاده قرار می گیره البته این هواپیما به هیچ سیستم دفاعی یا همان سیستم های موشکی مجهز نیست که التبه عملکرد این هواپیما نیازی به این تجهیزات ندارد . وظیفه های اصلی این هواپیما بیشتر جاسوسی در مناطق ممنوع الورود و اخلال در سیستم های دشمن . این هواپیما به همین دلیل که به هیچ سیستم دفاعی تجهیز نیست مجبور هستند که به وسیله چند جنگنده اسکورت بشن .
تصویر
نمونه های مختلف از این نوع هواپیما
EC-137D
E-3A
KE-3A
E-3B
E-3C
JE-3C
E-3D
E-3F
Sentry AEW1
کشور های استفاده کننده از این هواپیما

فرانسه
انگلستان
آیالات متحده آمریکا
عربستان صعودی


ویژگی ها

سرنشینان : 24 نفر
طول : 46.61 m
طول بال ها : 44.42 m
ارتفاع : 12.6 m
وزن بدون بار : 73,480 kg
وزن با بار : 147,400 kg
سرعت : 855 km در ساعت
نیروی حرکت : 8 ساعت حرکت بدون سوختگیری
کمپانی سانزنده : CFM International CFM56
نمونه هایی که امریکا در دست داره :
960th AACS
963rd AACS
964th AACS
965th AACS
966th AACS
تصویر
این هم یک نمونه از همین هواپیما که سقوط کرده که البته این هواپیما مال ناتو هست .

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چه كسي مي دونه چه مقدار آواكس وجود داره و دست چه كشورهايي است؟ در مورد آواكس هاي روسي هم بنويسيد، ممنون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود. :| این آواکس را میتوان قویترین رادار پرنده ساخته شده تاکنون دانست که برد راداری آن در حدود 1200 کیلومتر است که 50% بیشتر از دومین آواکس پیشرفته جهان یعنی A-50 است! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام بعد از کلی تاپیک ها در مورد نفربر و تانک و ... تصمیم گرفتم یک تاپیک در مورد این موضوع بدم که قابل توجه همه هم باشه .. دوستان همونطور که می دونید آواکس یکی از قوی ترین هواپیما های ضد رادار و ... است که می تونه بسیار زیاد و کاری در راداره ا و سیتسم های پدافندی اخلال ایجاد کنه . در این صورت آمریکا با استفاده از چند آواکس می تونه پدافند ها و سیتسم های راداری ما رو از کار بندازه ... پس راه باز می شه برای جنگنده های آمریکا . یعنی می شه پشت سر همین هواپیما چندین فروند جنگنده آمریکا ماموریت رو انجام بدند . البته من اطلاعات کامل و بسیار دقیق در مورد این هواپیما ندارم که آیا بر روی جنگنده ها هم تاثیر می زاره یا نه ولی اون طور که من از بعضی از دوستان شنیدم این هواپیما بسیار بسیار قدرتمند هست برای اخلال در سیتسم های راداری . نظر شما چیه . ؟؟؟ icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرکس جان شما راجب جنگ الکترونیک چیزی شنیدید؟ اگر خیر باید عرض کنم که ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه در زمینه های جنگ های الکترونیکی و ضد الکترونیکی هست! ما آواکس رو در زمینه اختلال در سیستم های راداری تهدیدی فرض نمی کنیم! اون سوپر هورنت هست که باید تا حدودی ازش ترسید!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.