call-of-duty

تاپیک جامع موشک ضد زره FGM-148 جاولین ( Javelin)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خوب میخوام راجبه جاولین که همون اف‌جی‌ام-۱۴۸ زوبین هست بنویسم!

اف‌جی‌ام-۱۴۸ زوبین «انگلیسی:FGM-148 Javelin» یک موشک هدایت شونده ضد زره قابل حمل و شلیک توسط نفر پیاده ساخت ایالات متحده آمریکا است. این موشک اولین موشک ضد زره قابل حمل توسط نفر پیاده با قابلیت شلیک کن و فراموش کن است که توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌است

http://www.redstone.army.mil/history/archives/missiles/javelin_04.jpg

چکیده مشخصات و عملکرد موشک


موشک زوبین[۲] یک موشک با قابلیت شلیک کن و فراموش کن است که قبل از شلیک توسط کاربر (فرد شلیک کننده) به اصطلاح روی هدف قفل می‌کند و دارای سامانه هدف یابی خودکار است. این موشک دارای قابلیت حمله از بالا[۳] به هدف خود می‌باشد، بدین صورت که ابتدا موشک مسافتی را به سمت بالا طی می‌کند و سپس به قسمت بالای هدف شیرجه می‌رود. با توجه به اینکه معمولا زره بالای تانک از قسمتهای دیگر آن ضعیف تر است، حمله از بالا احتمال بالاتری برای از بین بردن تانک دارد. این موشک قابلیت حمله مستقیم جهت انهدام سنگر یا ساختمان و همچنین موقعیتهایی که امکان حمله از بالا وجود ندارد نظیر شلیک از داخل یک ساختمان را نیز دارد. این موشک همچنین قابلیت انهدام بالگردها را در حالت حمله مستقیم دارد.[۴] این موشک در حالت حمله از بالا حداکثر ۱۵۰ متر و در حالت حمله مستقیم ۵۰ متر از سطح زمین ارتفاع می‌گیرد. زوبین مجهز به سامانه رهگیری هدف با روش پردازش تصویر فرو سرخ است. سرجنگی دو مرحله‌ای این موشک مجهز به دو خرج متمرکز است که اولی زره واکنشی انفجاری تانک را از بین می‌برد و دومی زره اصلی تانک را منهدم می‌سازد. موشک زوبین به طور گسترده‌ای در تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ به کار رفت و باعث انهدام تعداد زیادی تانک تی-۷۲ و تیپ-۶۹ عراق شد. این موشک ابتدا توسط مکانیسم شلیک نرم از لوله پرتاب کننده به بیرون پرت می‌شود، سپس بعد از اینکه از پرتاب کننده فاصله مناسبی پیدا کرد، موتور راکت آن روشن می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود تا شناسایی محل شلیک کننده توسط دشمن دشوار شود، همچنین امکان شلیک موشک از داخل ساختمان نیز فراهم گردد. با این وجود موج انفجاری که از پشت لوله پرتاب کننده خارج می‌شود برای افرادی که در نزدیکی آن هستند خطرناک است. با توجه به قابلیت شلیک کن و فراموش کن این موشک، افرادی که آن را شلیک کرده‌اند می‌توانند محل شلیک را به سرعت ترک کنند تا از سوی دشمن شناسایی نگردند. این موشک غالبا توسط دو نفر استفاده می‌شود که یکی شلیک کننده و دیگری حمل کننده مهمات است، اگر چه در موقعیت‌های اضطراری امکان حمل و شلیک آن توسط یک نفر نیز وجود دارد. زمانیکه که شلیک کننده مشغول هدفگیری و شلیک موشک است، حمل کننده مهمات در پی اهداف دیگر می‌گردد و همچنین مراقب خطرات احتمالی از سوی دشمن است.

1~35.jpg

سامانه رهگیری هدف

نکته متمایز کننده این موشک با سایر موشکهای ضد زره هدایت شونده به خصوص در سالهای طراحی و ساخت این موشک (۱۹۸۹-۱۹۹۶)، بهره گیری از فن آوری پردازش تصویر طیف نوری فرو سرخ جهت رهگیری هدف بود. بطوریکه این موشک قادر است پس از جدا شدن از پرتاب کننده[۵] تمام عملیات رهگیری هدف را به صورت خودکار و به طور مستقل انجام دهد.

2~26.jpg

3~20.jpg

بخشهای اصلی سامانه رهگیری هدف در این موشک به شرح زیر هستند:

* حسگر نوری

حسگر نوری این موشک یک حسگر آرایه‌ای مستطیلی[۶] به ابعاد ۶۴ در ۶۴ واحد حس کننده نور فرو سرخ طول موج بلند[۷] است. این حسگر از نوع جیوه-کادمیم-تلوریم[۸] است.[۹] مجموعه حسگر در قسمت سر موشک داخل یک نیم کره شفاف نسبت به نور فرو سرخ قرار دارد. میزان نور دریافتی هر واحد حسگر متناسب با بار الکتریکی ذخیره شده در آن واحد می‌باشد. یک مدار الکترونیکی که در پشت مجموعه حسگر جاسازی شده‌است، وظیفه خواندن بار الکتریکی کلیه ۴۰۹۶ واحد نوری و تبدیل آن به یک سیگنال مناسب برای واحد پردازش کننده را به عهده دارد.

* بخش خنک کننده حسگر

با توجه به اینکه حسگرهای جیوه-کادمیم-تلوریم برای عملکرد مناسب و دریافت سیگنال با اختشاش[۱۰] کم می‌بایست در دمای حدود ۷۷ درجه کلوین قرار بگیرند، از اینرو یک سامانه خنک کننده با استفاده از نیتروژن مایع تحت فشار در طول زمان پرواز موشک که بیشینه آن حدود ۹ ثانیه می‌باشد، وظیفه خنک کردن حسگر را به عهده دارد.

* بخش ثابت نگهدارنده موقعیت حسگر

با توجه به اینکه می‌بایست همواره جهت دید حسگر رو به هدف باشد، سامانه ثابت نگهدارنده موقعیت، حسگر را طوری در داخل محفظه نگاه می‌دارد که تکان‌های موشک و حرکات ناگهانی آن دید حسگر را مختل نکند. این سامانه از یک جیمبال[۱۱]، شتاب سنج ها[۱۲]، جایروسکوپ جرمی چرخشی[۱۳] و موتورهایی برای تصحیح موقعیت حسگر، تشکیل شده‌است. این سامانه را می‌توان به طور کلی یک خلبان خودکار[۱۴] نامید.

* بخش کنترل رهگیری

این قسمت دارای یک پردازشگر سیگنال دیجیتال[۱۵] می‌باشد که با الگوریتم‌های پردازش تصویر، محل هدفی را که قبل از شلیک توسط کاربر معین شده‌است، از روی تصویر دریافتی از حسگر نور فرو سرخ تشخیص می‌دهد و فرمان لازم را به قسمت کنترل جهت حرکت موشک صادر می‌کند تا جهت حرکت موشک همواره رو به هدف از پیش معین شده بماند. این الگوریتم‌های پردازش تصویر شامل تشخیص الگو[۱۶] و برخی الگوریتم‌های دیگر می‌باشد. ضمنا این بخش، حرکت موشک را بسته به اینکه حالت حمله از بالا یا حمله مستقیم انتخاب شده باشد، تنظیم می‌کند.

4~16.jpg

استفاده کنندگان

استرالیا ۹۲ پرتاب کننده[۱۷]
بحرین ۱۳ پرتاب کننده [۱۸]
کانادا ۲۰۰ پرتاب کننده [۱۹]
جمهوری چک ۳ پرتاب کننده و ۱۲ موشک برای استفاده در افغانستان[۲۰]
ایرلند ۳۶ پرتاب کننده
اردن ۳۰ پرتاب کننده و ۱۱۰ موشک [۲۱]
لیتوانی ۴۰ پرتاب کننده
زلاند نو ۲۴ پرتاب کننده و ۱۲۰ موشک
نروژ ۱۰۰ پرتاب کننده و ۵۲۶ موشک
پاکستان [۲۳]
تایوان ۴۰ پرتاب کننده و ۳۶۰ موشک [۲۴]

انگلستان در سال ۲۰۰۳ وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد قصد دارد این موشک را جایگزین موشک‌های میلان و سویینگ فایر کند.[۲۵]
ایالات متحده آمریکا
کاربران ناشناس در سال ۲۰۰۳ دولت ایالات متحده اعلام کرد که ۳۶ عدد پرتاب کننده موشک زوبین در عراق گم شده‌است.[۲۶] روزنامه نیویورک تایمز بعدها گزارش داد که ممکن است این تسلیحات در دست گروه‌های تروریستی افتاده باشد

از سال ۱۹۹۶ وارد خدمت شده است و در جنگ افغانستان و عراق مورد استفاده واقع شده.
طراح شرکتهای ریتیون و لاکهید مارتین
طراحی شده در ژوئن ۱۹۸۹
سازنده شرکتهای ریتیون و لاکهید مارتین
قیمت واحد هر موشک ۸۰،۰۰۰ دلار، بخش فرماندهنده پرتاب قابل استفاده برای شلیک‌های متعدد ۱۲۵،۰۰۰دلار

وزن وزن موشک ۱۱٫۸ کیلوگرم، وزن قسمت فرماندهنده پرتاب ۶٫۴ کیلوگرم
طول طول موشک ۱٫۱ متر، طول لوله پرتاب ۱٫۲ متر
قطر قطر موشک ۱۲۷ میلیمتر، قطر لوله پرتاب ۱۴۲ میلیمتر
خدمه ۲ نفر

برد نهایی ۷۵ تا ۲۵۰۰ متر
کلاهک خرج با قدرت انفجار بالا ضد تانک، انفجار متمرکز دو مرحله‌ای

موتور راکت سوخت جامد
سامانه
هدایت پردازش تصویر فرو سرخ

تهیه: call-of-duty
فقط برای : military.ir


لطفا به تاپیک مربوطه منتقل شود و عکس ها به گالری انتقال داده شوند.[/color]

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به به برادر مسعود تبريك خيلي تاپيك نابيه عالي جاولين رو تو غرب بهش مي گن چكش فولادي اگر اشتباه نكرده باشم دستت درد نكنه برادر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوستان.
لطفا عکس هارو به گالری انتقال بدین و تاپیک رو به بخش خودش.
..........
یه نکته!
توی توضیحات سلاح به استناد منابع اومده بیشینه 9 ثانیه موشک میتونه بره اما توی کلیپ که گذاشتم اون صحنه که در کنار یک جاده آزمایش میکنن میبینیم بیش از 12 ثانیه میره! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون دوستان.
لطفا عکس هارو به گالری انتقال بدین و تاپیک رو به بخش خودش.
..........
یه نکته!
توی توضیحات سلاح به استناد منابع اومده بیشینه 9 ثانیه موشک میتونه بره اما توی کلیپ که گذاشتم اون صحنه که در کنار یک جاده آزمایش میکنن میبینیم بیش از 12 ثانیه میره! :([/quote]
آيا ما هم همچين موشکي در ايران داريم? توفان 5 شايد از اين قويتر باشه! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امشب یه تصویر از عملیات والفجر8 تو تلویزیون نشون داد که دوتا رزمنده با یه قبضه مالیوتکا یه دستکاه تانک رو (فکرکنم تی -72 بود) هدف قرار دادن.
واقعا محشر بود. موشک مالیوتکا به سمت آسمون رفت و بعد کله کرد و اومد تو سر تانک و بعدش... فریادهای الله اکبر بود که به هوا میرفت.
فکر کنم با همین مالیوتکا هم میشه خیلی از این تانکهای غربی رو مورد اصابت قرار داد.
این جاولین هم بیشتر جنبه ی کاسبی داره.
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست من مالیوتکا رو نمیشه با جاولین مقایسه کرد!
مالیوتکا رو اکثرا روی بالگرد و زره پوش نصب میکنن و پرتاب به وسیله نفر کلی مکافات داره با اون چمدون مسخرش!
هدایت با سیم و چیز های بسیار پیشه پا افتاده!
اما جاولین....توضیحاتشو خوب بخونید...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امکان ادیت؟!!
...
ninos عزیز بلوف به چیز هایی میگن که نه آزمایش شدن نه اینکه فیلی ازشون در دست رس هست و نه کسی اونارو در حال کار دیده و.... در این حال بیان ازش تعریف منن میشه بلوف!
جاولین امتحانشو با موفقیت پس داده!
کلیپو دانلود کردین که؟ به فیلمش که قرار دادم یه نگاهی بندازین.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مالیوتکا سلاح ضد تانک قدیمی است و کنترل و هدایت اون سخته - البته سیستم های هدایت جدید و راحت روی اون نصب شده که از تولیدات کشور عزیزمون هست . جاولین سلاح پیشرفته و بسیار کارامدی است ! در توانایی بالای اون شکی نیست مخصوصا سیستم حمله از زاویه بالا که هر تانکی رو می تونه به سختی اسیب پذار کنه - مقایسه بین جاولین و مالیوتکا صحیح نیست .

شما با موشک انداز جاولن در هر شرایطی می تونید به زرهی صدمه های جدی وارد کنید . البته بحث سر ضعیف نشن دادن سلاح های ضد تانک متعارف نیست ولی باید تو فکر سلاح های هدایت خودکار و شلیک کن و فراموش کن باشیم اون هم با قابلیت های حمله از بالا و عملکرد در تمام شرایط اب و هوایی و روز و شب .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]توی توضیحات سلاح به استناد منابع اومده بیشینه 9 ثانیه موشک میتونه بره اما توی کلیپ که گذاشتم اون صحنه که در کنار یک جاده آزمایش میکنن میبینیم بیش از 12 ثانیه میره! :( [/quote]
درسته! همين طوره! شايد يه ارتقايى چيزى بوده؟! مثلاً بلوك هاى جديدتره پروژه جاولين؟

[quote]آيا ما هم همچين موشکي در ايران داريم? توفان 5 شايد از اين قويتر باشه! :mrgreen: [/quote]
نوع و level كارى اين دو موشك كاملاً با هم متفاوته. توفان هدايت ليزريه(بنابر اظهارات) ولى اين فروسرخه. توفان سير مستقيم داره٬ زوبين(جاولين) سير بالستيك. ولى بردشون رو نمى تونم مقايسه كنم چون نمى دونم توفان چقدر مى ره. سر جنگى هر دو تقريباً يكى هست(يعنى قدرت انفجارى مشابه دارند) امّا اين كه جاولين از بالا يورش مى بره قضيه رو متفاوت مى كنه.

راستى دوستان در مورد كليپى كه اينجا هست(براى چندمين بار) تذكر بدم كه يه عده خوش خيالى بهشون دست نده! اون تانكى كه آخر كليپ نشون داده مى شه و عين گل كلم از هم وا مى شه٬ حقه تبليغاتيه. به قول دوستان تمام پيچ مهره هاش از قبل باز شده و مقدار كافى مواد منفجره از قبل در اون كار گذاشته شده تا با انفجار موشك جاولين بقيه در كف تكه پاره شدن تانك بمونند. در حالى كه قطعه قطعه كردن تانكى به اين هيكل نياز به سر جنگى سنگين داره٬ نه موشكى كه كلّش مى شه 11 كيلوگرم.

[size=8]به مناسبت بازگشت مسعودخان به سايت٬ من هم در اقدامى فرح بخش يه تاپيك براتون مى زنم.[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسعودجان دستت درد نكنه.جاولين يكي از بهترينهاي دنياست.تنها موشكي كه ميشه با جاولين

مقايسه كرد،موشك SPIKE MR هست كه چند وقت پيش نزديك بود رييس جمهور پرو رو زغال كنه

در آزمايشي كه ارتش هند انجام داد اين موشك(اسپايك) نتونست هدف رو از ماسه‌هاي داغ

تشخيص بده و به همين علت كنار گذاشته شد.پس نتيجه ميگيريم جاولين هنوز هم بي رقيبه!

سيستم هدايت جاولين تفاوت چنداني با سيستم هدايت ماوريك نداره و اگر سرمايه‌گذاري

خوبي روي اين پروژه بشه انشاالله ما هم ميتونيم صاحب موشكي در حد جاولين بشيم.چون

قسمتهايي مثل پيشرانه و سرنفوذ كننده در ايران توليد ميشه و فقط نياز به يك ارتقاي حسابي

داره.مثلا پيشرانه‌ي موشك دراگن الان در ايران ساخته ميشه و از طرف ديگه موشك كورنت و

آر پي جي-29 همين وضع رو دارن پس بالاخره ميشه با تركيب تمام اينها با هم يك سلاح مخوف

ساخت.هرچي باشه از ساختن موتور موشك ماهواره بر كه سخت تر نيست!پس انشاالله ميشه.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه جاولین بدون شک یکی از بهترین ضد تانک های حال حاضره. واقعا User friendly هست. دقت بالا و امکان شلیک از پشت موانع زمینی از قابلیت های فوق العاده اون هست. اما جاولین رو اگه دوستان بخواین از لحاظ قدرت تخریب با نمونه ای مثل کورنت مقایسه کنید به شدت ناامیدتون می کنه (بلوف قصه اینجاست)

امکان شلیک و هدایت جاولین از پشت موانع زمینی
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=53001.jpg][img]http://axupload.com/1/images/53001.jpg[/img][/URL]

سایت هدف گیری
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=52004.jpg][img]http://axupload.com/1/images/52004.jpg[/img][/URL]

شلیک موشک
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=29005.jpg][img]http://axupload.com/1/images/29005.jpg[/img][/URL]

اوج گیری موشک
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=80006.jpg][img]http://axupload.com/1/images/80006.jpg[/img][/URL]
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=63007.jpg][img]http://axupload.com/1/images/63007.jpg[/img][/URL]

خیزش به سمت هدف
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=33008.jpg][img]http://axupload.com/1/images/33008.jpg[/img][/URL]

لحظه اصابت به هدف
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=73010.jpg][img]http://axupload.com/1/images/73010.jpg[/img][/URL]

برخورد به هدف
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=60011.jpg][img]http://axupload.com/1/images/60011.jpg[/img][/URL]

پس از برخورد
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=78013.jpg][img]http://axupload.com/1/images/78013.jpg[/img][/URL]

شکاف حاصل از اصابت جاولین
[URL=http://axupload.com/1/view.php?filename=40015.jpg][img]http://axupload.com/1/images/40015.jpg[/img][/URL]

اگه عمری بود ویدیوی با کیفیتی از آزمایش این سلاح پیشرفته رو برای دوستان آپلود می کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.