parvaz

بررسی یک طرح : ناوشکن ضد اژدر ( کلاس جماران ) + تصویر

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام دوستان

اين طرحي رو که در زير بصورت تصوير و واقعي در اورده ام مطمئنا و قطعا بار ها به ذهن خيلي از دوستان خطور کرده است و شايد هم در انبوه تاپيکهاي ميليتاري اشاره اي به ان شده باشد و يا در موردش بحثي در گرفته باشد که من نديده ام ..اما در اين تاپيک من سعي کردم اين طرح را بصورت واقعي و و رئال در مورد ناوشکن وطني جماران به تصوير بکشم تا دوستان صاحب ايده و نظر با ديد واقعي تري در موردش واکاوي کنند


شايد اين طرح در گوشه اي از جهان اجرا شده باشد اما من نديده باشم اما بحث در مورد معايب يا مزاياي ان است و اينکه اصلا شدني است يا خير
در اين طر ح ناوشکن ( در اينجا جماران ) بوسيله دو ديواره مجزا از دو پهلو در مقابل اژدزها ايمن شده است بطوري که اين ديواره ها طوري طراحي شده اند که به راحتي اب را شکافته و حتي الامکان در سرعت ناو کمترين تاثير را دارن
...اگر اين طرح جواب دهد در ازاي ان موتورها قويتر شده تا نقيصه کم شدن سرعت جبران شود
اجراي اين سازهاي دفاعي در دو پهلو ممکن است در حرکت چرخشي و دور زدن ناو ايجاد مقاومت کنند و سرعت را بگيرند
...که شايد با قرار دادن سکانهايي مجزا در انتهاي اين سازه ها و هم محور با سکان اصلي بر اين نقيصه فائق اييم ( نظر دوستان چيست )

وزني که اين سازه ها به ناو اضافه ميکنند با مقدار حجم ابي که اشغال ميکنند تا حدودي جبران ميشود يعني ميتوان قطر ان را طوري محاسبه کرد که که اين سازه ها به طور معمول و بدون تکيه بر عرشه اصلي بر روي اب شناور باشند .که شايد مزيت ان اين باشد تا در مواقعي کا ناو هم نفله شده باشد و در شرف فرو رفتن در اعماق ابها باشد خوده اين سازه ها ماننده جليقه نجات عمل کنند و حتي الامکان از فرو رفتن جلوگيري کنند.درون این سازه بصورت مشبک و بوده که از هم ایزوله هستند

شايد اين سئوال پيش ايد که چرا مصالحي را که در ساخت اين سازه بکار برده اييم در تقويت بدنه دو پهلو بکار نبرده ايم تا کشتي در مقابل اژدرها مقاوم شود.خب در اين حالت ناو قيافه خود را حفظ کرده و مشکل سرعت و حرکت و شايد چرخش پيش نميايد ..اين يک سئوال اساسي است
...خب با توجه به سرعت روز افزون اژدر ها و قدرت انفجاري انها و احتمالا چاشنيهاي تاخيري انها جهت نفوذ به عرشه اين تحديد همچنان باقي ايست .چه بسا که در صورت نفوذ نکردن کلاهک به درون عرشه هم موج انفجار دقيقا چسبيده به بدنه ميتواند هر عرشه اي را ناک اوت کند
...با اين طرح موج انفجار حتي الامکان از عرشه اصلي دور ميشود و کلاهک در صورت نفوذ از سازه محافظ قبل از رسيدن به عرشه (البته احتمالا ) منفجر ميشود و شکاف بزرگ ان در ديواره يا سازه محافظ است
....البته بايد برسي کرد که موج انفجار مابين عرشه و ديواره چقدر ميتواند به اين دو ايتم ضربه کاري وارد کند :( :(

در اين طرح نقطه غير ايمن و نفوذ پذير قسمت جلو و عقب ناو است که ..البته با يد ديد اين طرح شدني است يا خير بعد ميرويم سراغ ان که ان هم اماده است که البته جاي بيشتري برا ي بحث دارد..فعلا ان بماند
ناگفته نماند با شدني شدن اين طرح مشکلات ديگري هم خودنمايي ميکند مانند تيوبهاي پرتاب اژدر که با وجود اين ديواره ها پرتاب انها سخت ميشود که انهم قابل حل است ..و مطمئنا راهي براي ان وجود دارد


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/33%7E8.jpg[/img]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/22%7E17.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_22%7E17.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/11%7E47.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_11%7E47.jpg[/img][/url][/align]


در ضمن دوستانی میتوانند از اکانت گالری استفاده کنند خواهش میکنم این تصاویر رو از حالت لینک در اورند و تصویر قرار دهند









[color=brown]عکسها به گالری انتقال یافت.

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوست عزیز

قرار دادن این دو تیغه یکی از مزایای شناور های جنگی یعنی مانور پذیری بالای ان را از بین می برد

بدنه این شناورها به خاطر بالا بردن سرعت و مانور پذیری نسبت به سایر شناورها باریک و کشیده طراحی می شود

از طرف دیگر ، یکی از مسائلی که باید در طراحی شناور مورد بررسی قرار بگیرد ، رفتار سیال در تماس با بدنه می باشد

فضاهایی که بین بدنه شناور و تیغه های طراحی شده ، بوجود آمده ممکن اسنت رفتار سیال را در اطراف بدنه اصلی تغییر دهد و این می تواند بر سرعت و شناوری و مانور شناور تاثیر منفی بگذارد

این تاثیر ها با افزایش قدرت موتور یا قرار دادن سکان حل نمی شود

چون این دو تیغه با بدنه در تماس هستند ، سکان تاثیر زیادی بر حرکت نخواهد گذاشت

با این حال من این طرح را به اساتید مربوطه در دانشگاه نشان خواهم داد و نظر علمی تر آنان را در اینجا برای شما خواهم گذاشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]میتونه بحث علمی خوبی باشه.

به بخش فناوری نیروی دریایی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نکته جالبي اشاره کرديد :
شبيه چيزي که شما اشاره کرديد تقريبا در ناوهاي هواپيمابر وجود داره .که بهش گفته ميشه [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-torpedo_bulge]Anti-torpedo bulge[/url]
.در واقع يک فاصله چند متري بين بدنه بيروني و بدنه داخلي وجود داره بخاطر محافظت از اژدر دشمن. البته در برابر اژدرها و مينهاي کوچک. اژدرهاي معمولي زيردريايي ها معمولا بيشتر از 250-300 کيلو مواد منفجره مانند HMX يا Astrolite دارند که چندين برابر TNT قدرت انفجاري دارند. بايد فاصله ديوارهايي که طراحي کرديد زيادتر باشه چون باز هم از اين فاصله اژدر ميتونه يک سوراخ بزرگ تو بدنه ايجاد کنه هرچند باز بهتر ا ز اين هستش که ناو از وسط نصف بشه در صورت نبود ديوارهاي محافظ !
به عنوان مثال انگليسي ها در سال براي نابودي رزمناو Tirpitz آلمانها يک گروه غواص رو فرستادن به محل لنگراندازي اون در نروژ. غواصها بسته هاي مواد منفجره رو در بستر دريا که [b]چند متر[/b] با بدنه اصلي ناو فاصله داشت رها و منفجر کردن. ناو آسيب سختي از انفجار ديد با اينکه مواد منفجره به بدنه[b] نچسبيده[/b] بودند.
منظورم بيشتر اينکه که حتما لازم نيست اژدر به بدنه بخوره .انفجار در چند متري بدنه هم بعلت اين که آب نيروي انفجار رو تماما منتقل ميکنه ميتونه خطرناک باشه. هرچند وجود ديواره محافظ ميتونه تا حد زيادي جبران کننده باشه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از babakim1 بابت انتقال تصاویر
و دیگر دوستان بابت نظر مثبتشون
ما باید توجه به این داشته باشیم که شرط اول در مقابله با اژدر این سامانه نیست .بلکه این سامانه فقط برای به حداقل رساندم اثرات انفجار و جلوگیری از برخورد مستقیم است
پس مهم این است که هیچ گاه اژدری به ناو نرسد تا برخوردی وجود نداشته باشد ..حالا یا از طریق جنگ الکترونیکی یا هدف قرار دادن اژدر یا منحرف کردن و یا مقابله با شناور شلیک کننده ان
پس این ایده فقط برای حلقه اخر دفاعی قرار دارد
که باید مورد بررسی قرار گیرد
فاصله ان از ناو هم با با محاسباتی باشد که من هیچ گونه تجربه ای ندارم
اما در مورد تغییر رفتار سیالات و یا اب که که باعث میشود موج متراکمی از اب مابین دو سازه بوجود اید و بر سرعت اثر بگزارد درست باید راهی باشد.
در سرعت بالای ناو همانطور که در تصاویر دیده میشود موج اب به صورت قیفی به عقب میرو د یعنی اب شکافته میشود شاید بشود این نیروی مخالف را در سرعتهای بالا بی اثر و حداقل کم اثر کرد .یعنی با در نظر گرفتن قیف بوجود امد در دو سازه ( عرشه و دیواره ) فاصله ان دو از یکدیگر را طوری بدست اورد که محل برخورد و تراکم اب حتی الامکان در انتهای این دو سازه قرار گیرد اینطوری شاید بتوان کاری کرد که در زمانی که ناو احتیاج به سرعت گرفتن دارد نیروی منفی را کم کرد



شاید فاصله دو سازه مقداری زیاد شود و اینکه ریخت ناو عوض شود .اما مهم اینکه این طرح در دیواره دفاعی اخر مثبت جواب دهد .

موج ایجاد شد و حالت قیفی ان در سرعت بالا
[img]http://www.royalnavy.mod.uk/upload/img_400/not5_20080325141625.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقای پرواز طرح جالبی دارید البته با توجه به کم کردن قدرت مانور ناو بهتره که از موتورهای توربینی برای فرار از دست اژدر استفاده بشه که چون ما فعلا فناوری ساختش رو نداریم و بهمون هم نمیدهند این طرح میتونه عملی بشه

من یک پیشنهاد برای کمتر کردن مشکل مانور ناو در این طرح دارم اون هم اینه که دو سر محافظ ها رو با زاویه زیاد به هم وصل کنید مثل جلوی خود کشتی تا در هنگام حرکت به چپ و راست کمتر مقاومت اب رو داشته باشه

یا در همین طرح میشه جاوی محافظ ها رو مثل فلپ های جلوی بالهای هواپیما کرد که با سکان اصلی هماهنگ باشه تا جلوی قدرت مانور گرفته نشه

من فکر میکنم پیشنهاد دومی بهتر باشه چون اولی, یعنی افزایش پهنای ناو که اگر اژدر از روبر بیاد احتمال برخورد به محافظ بیشتر میشه و به خود ناو صدمه میزنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام اين يك طرح جالبه البته با توجه به نقص هايي كه دوستان در بالا گفتند يكم قدرت مانورد پذيري رو كم ميكنه البته در عوض ناوشكن رو ايمن ميكنه ولي من يه نظر ديگه دارم اونم اينه كه ما اين دو ديواره رو به صورت متحرك قرار بديم يعني مثل قسمت جك يك ماشين سنگين بوسيله ي بازو هاي مكانيكي در صورت نياز باز شوند يعني رادار رو طوري بهينه سازي كنيم كه هنگامي كه يك اژدر يا هر چيزي رو در خود مشاهده كرد بعد از N ثانيه كه با توجه به سرعت اژدر محاسبه ميشه پهلو هاي كشتي باز بشوند (البته اين كار رو ميشه به صورت دستي هم انجام داد) اين كار ميتونه سيستم فوق را بهينه سازي كنه جوري كه ديگه سرعت و قدرت مانور پذيري پايين نياد چون ديواره ها به ناوشكن چسبيده هستند يا حتي ميتونند يه جاي خاص در بغله ي كشتي داشته باشند و هنگام
وضعيت عادي در خود ناو شكن جاي بگيرند يا حتي ميشه بازو ها رو طوري تنظيم كرد كه بتونن اين دو ديواره رو به بالا حركت بدن يعني در صورت حملات هوايي از جناحين ديواره ها به بالا بيان هرچند يكم مسخره هست البته در اين طرح نياز به بازوهاي مكانيكي مقاوم هست كه اونم ميشه طراحي كرد نظرتون چيه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/11~47.jpg[/img]
[quote]سلام اين يك طرح جالبه البته با توجه به نقص هايي كه دوستان در بالا گفتند يكم قدرت مانورد پذيري رو كم ميكنه البته در عوض ناوشكن رو ايمن ميكنه ولي من يه نظر ديگه دارم اونم اينه كه ما اين دو ديواره رو به صورت متحرك قرار بديم يعني مثل قسمت جك يك ماشين سنگين بوسيله ي بازو هاي مكانيكي در صورت نياز باز شوند يعني رادار رو طوري بهينه سازي كنيم كه هنگامي كه يك اژدر يا هر چيزي رو در خود مشاهده كرد بعد از N ثانيه كه با توجه به سرعت اژدر محاسبه ميشه پهلو هاي كشتي باز بشوند (البته اين كار رو ميشه به صورت دستي هم انجام داد) اين كار ميتونه سيستم فوق را بهينه سازي كنه جوري كه ديگه سرعت و قدرت مانور پذيري پايين نياد چون ديواره ها به ناوشكن چسبيده هستند يا حتي ميتونند يه جاي خاص در بغله ي كشتي داشته باشند و هنگام
وضعيت عادي در خود ناو شكن جاي بگيرند يا حتي ميشه بازو ها رو طوري تنظيم كرد كه بتونن اين دو ديواره رو به بالا حركت بدن يعني در صورت حملات هوايي از جناحين ديواره ها به بالا بيان هرچند يكم مسخره هست البته در اين طرح نياز به بازوهاي مكانيكي مقاوم هست كه اونم ميشه طراحي كرد نظرتون چيه ؟[/quote]


فراموش نکنیم که این دیواره ها با طولی برابر طول ناو بوده و فرو رفتگی ان در اب به اندازه ای است که پایینترین قسمت کشتی رو پوشش دهد پس متحرک کردن چنین سازه ای تقریبا غیر ممکنه
..
جهت جلوگیری از بوجود امدن محل طلاطم شدید اب در بین دو سازه میتوان از این روش استفاده کرد که سطح مقطع داخلی دیوار یعنی قسمتی که به سمت کشتی است را کاملا تخت کنیم و به همین صورت انتهای ان را قرینه کنیم..
نوک مثلثی ان ( تیزی ) در قسمت عرشه تخت و در قسمت ابهای ازاد دارای زاویه ای باشد تا اب به بیرون هدایت شود و کمترین فشار در داخل باشد
ماننده شکل زیر
[img][URL=http://www.4shared.com/photo/BQ9dQSxg/0_online.html][IMG]http://dc247.4shared.com/img/294961440/6285197b/0_online.bmp[/IMG][/URL][/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من واسش یه راه حل دارم ! تا حدی که بتونه در برابر موشک هم مقاومت کنه .



منتها مهندسی و ساخت اون سازه ای که توی ذهن من هست بعید میدونم توی کشور های پیشرفته براحتی پیاده سازی و اجرا بشه ...
اگر فرصت کردم طرحش رو میکشم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط در سرعت و مانور تاثير ندارد درسطح مقطع راداريم تاثير داره باعث مي شه راحتر رادار كشفش كنه
حالا اگر از پشت سر مورد حمله قرار بگيره تكليفش چي هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب اینهم ضد رادارش (تصویر زیر)
ولی بقیه قسمتهای ناو رو چیکار بکنیم ..این دیگه یه طراحی متفاوت میخواد که از اول انجام بشه
پوشش این سامانه فراتر از خود ناو نیست که بخواهد به مقطع ان اضافه کند ..تازه اینکه هیچکدوم از ناوهای ما ضد رادار نیستند
اگه هم بخواهند ضد رادار باشند از این طرح استفاده میکنیم که دیواره ها رو اریب کرده و با مواد جاذب میپوشونیم تا امواج رو حتی الامکان جذب یا به طرف بالا منحرف کنیم
برای دفاع از قسمت جلو و عقب هم طرحی دارم که هنوز مونده ولی اگه هم نشد در نهایت همون کاری رو میکنیم که الان میکنیم

[url=http://www.4shared.com/photo/0G4zUjDx/111.html]ضد رادر و ضد اژدر[/url]

[img][URL=http://www.4shared.com/photo/0G4zUjDx/111.html][img]http://dc197.4shared.com/img/294988642/4d375dd2/111.jpg[/img][/URL][/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوست من طرح جالبی من هم یه چیری به ذهنم رسیده واسه تکمیل کاره شما البته من هیچ اطلاعاتی ندارم ممکنه طرح من باعث ضعیفتر شدن هم بشه و لی خوب باید دید نظر اساتید چی هست خیلی هم وقت نذاشتم چون شاید بدرد نخوره البته این عکس دید از بالاست که شاید به نظر من حسن های زبر رو داشته باشه
1 - بتونه رو مانور پذیری تاثیر نذاره
2- تاثیر انفجار و فشار اب رو کم کنه
3- مقاومت بیشتری داشته باشه
[img]http://www.free-picture-host.com/images/MfPmij1274455199.jpg[/img]

البته جنس این شبکه باید کمی قابلیت ارتجاعی داشته باشه[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزيز از روبرو يا پشت كلي به عرض ناو اضافه كردين ان وقت با يك مقدار شيب در ديوار ضد رادار كردين
طرحت خيلي كار داره مثلا اگر به خواد اجرايي بشه اول از همه نيروي پيشرانه بايد قويتر بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته تجهیزات جنگال و مصالح مخصوص ضد رادار بعلاوه شیب حساب شده و مهندسی


در طرحهای ضد رادار دیگر کشورها میبینیم که ان چیزی که بیشتر خودنمایی میکند همان شیب مناسب و حساب شده است و دیگر موارد مانند مصالح مخصوص و تجهیزات جنگال که به چشم نمیاد و اصل مطلبند

این دیواره هم زیاد قطور نیست و واقعا اگر ضد رادار بودن مهم باشد باید طراحی ناو از ابتدا مخصوص باشد ولی در کل از عقب و جلو ما تیغه هایی رو میبینیم که میتوان ( شاید ) با طراحی خاص شیب و تجهیزات پوشش داد
ما باید ببینیم که اصلا این طرح در عملکرد و مانور ناو چقدر تاثیر داره و اصلا شدنی هست یا نه بعد برویم سراغ المانهای دیگه مثل تقویت موتور و دیگر موارد


[url=http://zone.sousmarins.free.fr/Nouveau_dossier/Visby-vue-de-la-poupe.jpg]شیب در شناورهای غربی[/url]

این تصویر از گالری میلیتاری است

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SHIP_Corvette_Visby_K32Helsingborg_Extreme_Littoral_lg.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام مجدد ..

دوستان توي اين طرح (كه البته طراحي زياد زمان نبرده ! . مشكلات طرح پرواز رو حل كردم اما شد يه طرح ديگه ! .


همونطور كه ميبينيد مخازن آب تعادل بجاي يكي بزرگ تبديل شدن به دو تا كوچكتر و باريك تر و زير اون سپر ها رو رو گرفتن ! .
اين باعث ميشه تا بدنه اصلي كشتي كه قسمت مياني هست كلا از سطح آب فاصله بگيره و زماني كه اژدر برخورد ميكنه به سپر ها هيچ ارتباطي بين اين اين دو قسمت وجود نداشته باشه .
بدنه كاملا دو تكه هست و يكي (كشتي) در اين بدنه قرار داده شده كه وقتي اين بدنه بيروني توس موشك يا اژدر منفجر شد آسيب چنداني به خدمه و محتويات داخل وارد نشه و كشتي همچنان قابليت شليك خودش رو حفظ كنه .
توي اتين طرح مشكل سرعت و شيب سطوح هم حل شده !
موشكها در بدنه جاسازي و سيستم تور هم روي بام كشتي اون سامانه مصباح هم انتها و اتوملاراي 76 هم در جلو .

ship4.jpg

ship3.jpg

ship2.jpg

ship1.jpg




احسان عزيز به نظرت ساخت چنين چيزي توي كشور ما ممكن هست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.