TANK

موشک ضد کشتی سبک (AS-15TT-AS-12)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بیشتر موشک های هدایت شونده پیشرفته در دهه 60 ساخته شرکت NORD

(بعداAROSPATIONAL ) از نوع موشک های SS-10) ) و (SS-11) بوده اند. موشک های کوچک ضد زره و با برد کوتاه که قابلیت حمل توسط یک سرباز را داشتند و می توانستند توسط بالگرد و تجهیزات نیروی زمینی هم پرتاب شوند . این دو موشک سلف یک موشک بزرگتر و قوی تر که از این دو موشک مشتق شده به نام AS-12 بودند که قابلیت استفاده علیه اهداف زمینی و کشتی های سنگین را داشت .

AS-12 از بیشترین موشک های ضد کشتی کوچکتر اما یک سلاح خوب به شمار میرود که تاپایان سال 1982 و 8100 قبضه از آن تولید شد . AS-12 دارای بالهای خاجی کوتاه در قسمت وسط بوده وبه وسیله یک موتور سوخت جامد حرکت میکند این موشک دارای یک کلاهک ضد زره نافذ و سوراخ کننده با خرج توخالی پیازی شکل یا کلاهک خوشه ای است .

مشخصات AS-12 :

بال رس : 65 سانتیمتر طول : 87/1 متر وزن کلی : 76 کیلوگرم

وزن کلاهک : 28 کیلومتر در ساعت برد اوج گیری : 8 کیلومتر

AS-12 به کشورهای زیادی فروخته شده است . این موشک نه فقط توسط بالگرد بلکه توسط هواپیماهای گشت دریایی مانند «بریجت آلیز » «آتلانتیک » «لاک هیدنپتون » و «نیمرود » نیز حمله و شلیک میشود .تعدادی از موشک های AS-12 توسط هر دو طرف انگلیسی و آرژانتینی در جنگ فالکلند (جزیره فالکلند در جنوب اقیانوس اطلس قرار دارد که در اختیار انگلیس است ولی آرژانتین نسبت به آن ادا دارد )به کار رفت و انگلیس توسط یکی از این موشک ها یک زیر دریایی آرژانتینی را از کار انداخت . AS-12 در حال حاضر به دلیل سرعت پایین کلاهک کوچک و سامانه هدایت شونده نسبتا ضعیف کاربر

تصویر
چندانی ندارد . به هر حال شرکت AEROSPATIONAL به دلیل تولید موشک های ضد کشتی که توسط بالگردحمل میشوند از موقعیت خوب برخورداراست و در سال 1980 این شرکت شرکت شروع به تولید موشک بزرگتر و پیشرفته تر به نام AS-15TT کرد . موشک AS-15TT یک دم کروز مانند داشته و بالهای قوسی شکل در وسط موشک قرار دارند این بالها در واقع آنتن را در بر گرفته و پوشش آن محسوب میشود در این موشک یک کلاهک خوشه ای – ترکشی که از موشک AS-12 مشتق شده به کار رفته است . به علاوه دارای یک رادار فراز یاب (دستگاهی که ارتفاع موشک و هواپیما و غیره را معلوم میکند )برای حمله به اهداف در حرکت در ارتفاعات کم میباشد . در این موشک هدف گیری توسط پرتاب گرهای بالگرد با استفاده از رادار صورت میگیرد و هدایت موشک به وسیله یک زنجیره اطلاعات دیجیتالی صورت میگیرد .

مشخصات AS-15TT:

بال رس : 4/56 سانتیمتر طول : 6/2 متر

وزن کلاهک : 30کیلوگرم وزن کلی :100 کیلوگرم

سرعت : مافوق صوت برد اوج گیری : 15 کیلومتر

یک شرکت هوافضای انگلیسی یک موشک ضد کشتی سبک دیگر در همان کلاس AS-15TT با نام BAE SEA SKUA ساخته که برای پرتاب از بالگرد طراحی شده است . این موشک شکلی شبیه یک اژدر کوچک با یک دم مثلثی شکل ضربدری (صلیب شکل ) دارد که پهن و کوتاه بوده ودارای شاخه هایی به سمت انتها با زاویه 45 درجه می باشد . این موشک ارای یک موتور با سوخت جامد و یک کلاهک SAP می باشد .

مشخصات « BAE SEA SKUA »

بال رس : 72 سانتیمتر طول : 5/2 متر

وزن کلی : 145 کیلوگرم وزن کلاهک : 20 کیلوگرم

سرعت : مافوق صوت برد اوج گیری : 15 کیلومتر

Flanker.blogfa.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.