Ehsan_animator

شناورهای hydrofoil

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=red]در ادامه تاپیک "شناورهای multihulls " و به دلیل مستقل بودن موضوع جدید نسبت به ایجاد تاپیک جدید با عنوان " شناورهای hydrofoil " اقدام شده است[/color]

[b][color=green]hydrofoil[/color][/b]

حرکت در آب بسیار سخت تر از حرکت در هواست و به همین دلیل شناورها به نسبت هواپیما و اتومبیل ها سرعت کمتری دارند . آب به نسبت هوا ، هزار بار چگال تر است و به همین دلیل بخش بزرگی از نیروی پیشرانه تولید شده توسط موتور شناورها ، صرف غلبه بر نیروی پسا یا همان نیروی اصطکاک بین بدنه شناور و آب می شود .
هیدروفیلها ( شناورهای مجهز به هیدروفیل ) بسیار سریع تر از شناورهای معمولی حرکت می کنند و دلیل این امر این است که به جای حرکت در آب ، بدنه اصلی شناور ( Hull ) در بالای سطح آب حرکت می کند و بنابراین امکان سر خوردن ( لیز خوردن ) بر روی امواج فراهم می شود .

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/0hg0g710wf65dn96rpe.jpg[/img][/URL]

[color=green][b]هیدروفیل چیست ؟[/b][/color]

شناورهای هیدروفیل از جمله سریع ترین شناورها به حساب می آیند
( با سرعتی در حدود 100 تا 110 کیلومتر بر ساعت )
اکثر هیدروفیل های پر قدرت ، دارای سه موتور متفاوت می باشند که :

دو موتور دیزلی برای حرکت در آب با سرعت های متوسط و پایین
و یک موتور پر قدرت توربین گازی برای بلند کردن شناور بر روی هیدروفیل های آن ( شناور در این حالت با سرعت بالا حرکت می کند )

هیدروفیل ها به صورت گسترده به عنوان شناورهای مسافربری پر سرعت و همچنین شناورهای گشت زنی پر سرعت نظامی ، استفاده می شوند

[b][color=green]هیدروفیل چگونه کار می کند ؟[/color][/b]

[color=red]هیدروفیل در حقیقت یک سازه همانند باله است که در زیر شناورها نصب می شود و در هنگام حرکت ، شناور را تا حدودی روی سطح آب قرار می دهد

با این کار نیروی حاصل از اصطکاک بدنه کشتی با آب ( نیروی پسا ) کاهش چشم گیری پیدا می کند

هدیدروفیل ها به وسیله تولید یک نیروی لیفت مناسب برای بالابردن و پایین آوردن بدنه شناور نسبت به سطح آب ، کاهش چشمگیری در نیروی پسا و متناظر با آن افزایش چشمگیر سرعت را در پی خواهند داشت .

حال ببینیم این نیروی لیفت کذایی چگونه به وجود می آید
شناورهای هیدروفیل در حقیقت یک حد واسط بین کشتی ها و هواپیماها هستند . این گونه شناورها دارای سه باله هستند که در اصطلاح به آنها "foils" گفته می شود و در زیر سطح آب قرار دارند .
هنگامی که شناور سرعت می گیرد ، آب در سطح بالایی باله ها که به صورت منحنی است ، شتاب می گیرد و به این ترتیب یک نیروی رو به پایین در پشت باله ها به وجود می آید .
در این زمان ، باله ها آب را به سمت پایین فشار می دهند .
قانون سوم نیوتون خدا بیامرز !! به ما می گوید که هر نیرویی که به جسمی وارد می شود ، یک عکس العمل در جهت مخالف خواهد داشت و به این ترتیب از طرف آب هم یک نیروی رو به بالا به باله ها وارد خواهد شد .
همین نیروی وارده از آب بر باله ها ( نیروی لیفت ) ، قدرت لازم را برای این که بدنه شناور بر روی امواج قرار بگیرد را به ما می دهد .
این حالت را در کوسه ها هم می توان مشاهده کرد . باله های سینه ای که در اطراف بدن کوسه وجود دارد ، به روش مشابه نیروی لیفت را برای کوسه به وجود می آورند !!! قدرت خدا !!!![/color]


[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/7wl3v8q773s40xa14j8.jpg[/img][/URL]

[color=green][b]جتفیل jetfoils چیست ؟[/b][/color]

هیدروفیل های سریع به وسیله پروانه حرکت نمی کنند بلکه این کار توسط جت های عظیم آبی صورت می گیرد که نیروی حرکت را در سرعت های بالا بوجود می آورند .
یک موتور توربین گازی می تواند در هر دقیقه 180 تن آب را پمپاژ نماید !!

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/kstvkn1qf7udrzcbug4y.jpg[/img][/URL]

[color=blue]در ادامه به ذکر مثال های نظامی از این نوع شناورها خواهیم پرداخت[/color]

[b][color=green]USS AQUILA[/color][/b]

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/dhka0i016awpbqqnf9y.jpg[/img][/URL]

این شناور نظامی چهارمین شناور از رده ی PEGASUS از نوع هیدروفیل می باشد که در اختیار نیروی دریایی آمریکا بوده است

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/ekbq8drg3klh1hflq6w4.jpg[/img][/URL]

مشخصات

طول 40.5 متر
عرض 8.5 متر

نیروی محرکه :
یک توربین گازی با قدرت 18000 اسب بخار به همراه واترجت
دو موتور دیزلی با قدرت 1600 اسب بخار

جابه جایی 255 تن در صورت بارگذاری کامل

سرعت در دو حالت :
12 گره دریایی در هنگام سرعت های پایین ( بدنه در آب قرار دارد )
48 گره دریایی در هنگام سرعت های بالا ( بدنه در آب قرار ندارد )

تسلیحات : دو لانچر برای موشک های MK140 هارپون ... یک عدد توپ 76 میلیمتری

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/wwrefoikpqm344tgcl6q.jpg[/img][/URL]

.........................
[color=blue]برای داشتن دید بهتر نسبت به این نوع شناورها می توانید کلیپ زیر را مشاهده نمایید[/color]

[quote]http://www.youtube.com/watch?v=_cJKwJHR03U[/quote]

.........................
[color=blue]فقط برای میلیتاری
استفاده از مطالب با ذکر نام سایت بلامانع می باشد[/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه احسان جان.
یه سوال این کشتی چه جوری تعادلشو حفظ کرده؟ یه موج 4 یا 5 متری چپش نمیکنه؟ icon_idea

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی است .
من خودم سوار مشابه غیر نظامی و البته کوچکترش شده ام در مقابل موج هایی که از روبرو می آید کشتی کارایی بالایی دارد ولی موجهایی که از پهلو برخورد می کند حال بهم زن است دهن آدم سرویس می شود.
همانطور هم که اشاره کردید این گونه شناورها سرعت خوبی دارند
به بخش مربوطه منتقل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سر می خوره .... عین کسی که داره اسکی روی آب می کنه .... به همین خاطر تاثیر موج روی این شناور مانند شناورهای دیگر نخواهد بود

در ضمن انتخاب اینکه شناور در حالت سرعت بالا باشد یا سرعت پایین با کاپیتان کشتی است ... در آب مواج میشه شناور رو در حالت کم سرعت تنظیم کرد که در این صورت مانند بقیه شناورها خواهد بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تقريبا 85 كيلومتر در ساعت حداكثر سرعت ! ...

عالي بود احسان جان ممنون .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.