Ehsan_animator

ناوچه های کلاس "Sword / F-22P" متعلق به نیروی دریایی پاکستان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]من فکر می کنم در مورد پیچیدگی های ساخت توربین گاز و بخار اشتباه می کنید

[/quote]

البته اگه جملات من رو کامل تر بخونید منظورم این نبود که ساده است، گفتم سیستم مکانیکی ساده تری داره، اتفاقا اگه به مقایسه های خودتون نگاهی کنید به نوعی شاید بشه این رو برداشت کرد، منظورم هزینه نگهداری و نیاز به روغن کاری که دیزل بیشترین هست.
اتفاقا یکی از افتخارات کشور ما و شرکت مپنا در حال حاضر ساخت توربین های گازی هست . منتها همونطور که گفتم تکنولوژی بالای اون بیشتر مربوط به ساخت مواد سازنده قطعات مورد نیاز در توربین ها. فکر می کنم از این لحاظ کشور ما جزو معدود کشورهای دارای این فناوری باشه اگه اشتباه نکنم.

حالا با توجه به اینکه با فناوری ساخت اینها دست پیدا کردیم. شاید این مسیر سریعتر باشه.

همونطور که خودتون هم به شکلی دیگه بهش اشاره کردید مزیت توربین گازی اینه که بیشترین نسبت تولید قدرت به وزن رو داره، البته منظور من بیشتر استفاده ترکیبی از توربین بخار و گازی هست.
همونطور که شما اشاره کردید مهمترین مزیت توربین بخار هم همون ارتعاش کمش هست.

البته من خیلی در مورد پیشرانه های شناور ها اطلاع کاملی ندارم، چیزی بود که به ذهنم رسید. شاید هم به قول شما ساخت موتور دیزل ساده تر و سریع الوصول تر باشه.

همونطور که گفتم فکر کنم چندی پیش کارخانه ساخت موتور دیزل سنگین در شمال کشور افتتاح شد که به اشتباه گفتم بابل ، گویا آمل بوده الان جستجو کردم اخبار مربوط به اون رو پیدا کردم:

[quote][b]88/05/01[/b]
ايران به جمع 10 كشور ‌صاحب موتور ديزل سنگين ‌پيوست
احمدي‌نژاد ‌موتور ديزل سنگين را رونمايي كرد

خبرگزاري فارس: دقايقي قبل با حضور احمدي‌نژاد موتور ديزل سنگين رونمايي شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان آمل، جمهوري اسلامي ايران امروز با پايان يافتن اجراي طرح موتور ديزل ملي به جمع 10 كشور برتر صاحب فناوري موتور ديزل سنگين دنيا ‌‌پيوست.
‌مدير عامل شركت صنعتي و توليدي ديزل سنگين ايران (دسا) در حاشيه مراسم رونمايي موتور ديزل سنگين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كار طراحي و ساخت اين موتور از سال 83 در كارخانه ديزل سنگين ايران در شهرستان آمل آغاز شد و لحظاتي قبل با حضور رئيس‌ جمهور رونمايي شد.
محمد سبزوي خاطرنشان كرد: اين كارخانه در نخستين قرارداد خود قرار است تا شهريور سال 1390‌؛ 35 دستگاه موتور ديزل سنگين ملي را تحويل راه‌آهن كشور دهد.
مدير عامل شركت دسا يادآور شد: طراحي فناوري و ساخت اين نوع موتور در كشور از خروج سالانه بيش از 20 ميليون پوند ارز از كشور جلوگيري خواهد كرد.
[/quote]


[quote]
تاريخ انتشار: [u]۲۰ مرداد ۱۳۸۷[/u] - ۱۶:۵۱
آزمایش نخستين موتور ديزل سنگين ايران
مدير كارخانه ديزل سنگين ايران در آمل تصريح كرد: 8 مرداد ماه سال‌جاري قرارداد فروش 35 دستگاه موتورهاي ديزلي ملي بين شركت ديزل سنگين ايران در آمل و راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران منعقد شده است.
فارس: مديرعامل كارخانه ديزل سنگين ايران گفت: نخستين موتور ملي توليد اين شركت تا پايان سال‌جاري براي آزمايش‌هاي بين‌المللي مورد آزمون قرار مي‌گيرد.

مهرداد محمدي امروز افزود: مرحله طراحي موتورهاي ملي در اين شركت از سال 83 آغاز و در سال 86 در كارخانه ديزل سنگين ايران در آمل به پايان رسيد.

وي به عملكرد موفق اين مجموعه در صنايع مختلف و به ويژه راه‌آهن ايران اشاره كرد و بيان داشت: حمل و نقل ريلي نياز فراواني به موتورهاي ديزلي دارد.

مدير كارخانه ديزل سنگين ايران در آمل تصريح كرد: 8 مرداد ماه سال‌جاري قرارداد فروش 35 دستگاه موتورهاي ديزلي ملي بين شركت ديزل سنگين ايران در آمل و راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران منعقد شده است.

وي اظهار داشت: تبديل موتورهاي ديزل به موتورهاي دوگانه‌سوز از دستاوردهاي مهم اين مجموعه در شهرستان آمل است كه هم‌اكنون نمونه اجرايي موتور ديزل به موتورهاي دوگانه‌سوز با ظرفيت 12 هزار كيلووات در يكي از نيروگاه‌هاي غرب كشور با موفقيت راه‌اندازي و نصب شد.

محمدي گفت: با توجه به موفقيت‌آميز بودن تبديل نيروگاه غرب كشور وزارت نيرو، تبديل نيروگاه‌هاي ديگر كشور نيز ساخت موتورهاي دوگانه‌سوز به اين شركت پيشنهاد داده است.

وي فراوان بودن گاز طبيعي در كشور و سازگاري بالا در محيط زيست را از نكات مهم تبديل موتورهاي ديزلي به موتورهاي دوگانه‌سوز در نيروگاه‌ها عنوان كرد.

مدير‌كارخانه ديزل سنگين ايران در آمل با اشاره به اينكه اين شركت در سال 80 با هدف تأمين موتورهاي سنگين ديزلي در كشور براي مصارف گوناگون نيروگاهي، [b]دريايي[/b]، صنعتي و ريلي راه‌اندازي شده است، تصريح كرد: در اين مدت 320 هزار كيلووات موتورهاي مورد نياز واگن‌هاي مسافربري، 45 هزار كيلو وات موتورهاي نيروگاهي و [b]10 هزار كيلووات موتورهاي دريايي [/b]به دست متخصصان داخلي توليد و به بازار مصرف داخلي عرضه كرده است.[/quote]


[quote]
[b]۹ شهريور [/b][b]۱۳۸۸ [/b](۱۰:۵۱ق.ظ)
مديرعامل شركت ديزل سنگين ايران خبر داد:
آغاز تست دراز مدت موتور ديزل سنگين ايراني
خبرگزاري موج - همزمان با هفته دولت تست درازمدت موتور ديزل سنگين ايران آغاز شد.

محمد سبزوي مديرعامل شركت توليدي و صنعتي ديزل سنگين ايران(دسا) در گفت و گو با خبرنگار موج، با بيان اين مطلب اظهار داشت: توليد موتور 12، 16 و 20 استوانه و توليد موتور پورخوران از ديگر برنامه هايي است که اين شرکت در دستور کار خود دارد.
وي افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته بايد تا آبان ماه سال 90، 35 دستگاه موتور ديزل سنگين 12 استوانه خورجيني(دسا 150) ساخته و به راه‌آهن جمهوري اسلامي تحويل داده شود كه اين موتور روي لكوموتيو‌هاي مانوري راه‌آهن نصب خواهد شد، همچنين تا سال 1391 نيز حدود 200 دستگاه از اين نوع موتور ديزل سنگين به راه‌آهن كشور واگذار خواهد شد.
مديرعامل شركت توليدي و صنعتي ديزل سنگين ايران با بيان اينکه 70 درصد قطعات اين موتور در ايران توليد و 30 درصد آن نيز از خارج كشور خريداري مي‌شود، تصريح کرد: شرکت برنامه دارد پس از توليد 50 دستگاه، سهم ساخت داخل توليدات را به 85 درصد برسد، كه از نظر ريالي اين مساله براي دسا بسيار پراهميت است.
وي در مورد برنامه هاي دسا براي صادرات موتورهاي خود عنوان کرد: چنانچه ظرفيت سالانه شرکت هزار مگاوات بود تا پنج سال توانايي صادرات به خارج از کشور را نداشتيم اما موتورهاي ساخت شرکت اين قابليت را دارد كه اگر مازاد ظرفيت توليد داشته باشد به خاورميانه و كشورهاي C.I.S صادر شود.
سبزوي اضافه کرد: اين شرکت داراي طرح توليدي به نام طرح خانواده است که[b] متشكل از چهار موتور با مشخصات موتور خطي شش استوانه تا قدرت 500 كيلووات، موتور خورجيني هشت استوانه تا قدرت 670 كيلووات، موتور 12 استوانه خورجيني تا حداكثر توان يک هزار و 250 كيلووات (در دور 1800) و موتور دوگانه‌سوز خورجيني 12 استوانه با قدرت 800 كيلو وات است.[/b]
وي پاسخ به اين سوال که ظرفيت توليد موتور ديزل سنگين ايران چقدر است، خاطرنشان کرد: براساس پروانه بهره‌برداري وزارت صنايع و معادن، ظرفيت توليد اسمي شرکت در سال، 100 دستگاه است يعني در طراحي كارخانه برنامه اين بود كه در چهار فاز بتوانيم به توليد 300 تا 350 دستگاه در سال دست پيدا كنيم.[/quote]

البته اینطور که از خبرهای فوق برداشت میشه ، حد اقل در حال حاضر موتورهای تولیدی این کارخونه برای شناورهای بزرگی در حد جماران و بزرگتر کوچک اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

من دیدم دوستان سر اینکه توربین گازی یا دیزل محرک باشه بحث می کنند ، من یکم اطلاعات ناقص راجع به این موضوع دارم که اگر اشتباهه دوستان اصلاح بکنند .

تا آنجایی که من می دونم برای استفاده از توربین گاز و بخار محدودیت زیاد هست ، یعنی مسافتی که دیزل طی می کنه به صورت فضایی بیشتر هستش . خوب از آنجایی که مولد های نیرویی که با گاز یا بخار کار می کنند بی سر و صدا هستند خیلی کاربردی در یک ناو نداره ، شاید در زیردریایی کاربرد داشته باشه ولی در ناو نه ، پس در مورد بحث اینکه تو ایران بریم دنبال کدوم و کدوم یکی راحت تره و کدوم سخت تره رو بگذارید کنار و خودتون رو خسته نکنید .

در مورد تکنولوژی ساخت باید بگم هیچ تفاوتی نمی کنه شما مولد نیرو با توربین گاز بخواهید بسازید یا موتور دیزل فوق سنگین ، مهم اینه که شما بتونید سیستم های جانبی رو تولید کنید وگرنه هر کسی می تونه یه موتور دیزل یا گاز یا دو گانه سوز یا هر چیزی سوز بسازه مهم اینه که بتونه سیستم های جانبی مورد نیاز مانند سیستم سوخت رسانی ، خنک کننده ها ، سیستم جریان روان کننده ها ، سیستم های هوشمند هشدار دهنده ، سیستم های الکترونیکی ، مولد های دم و بازدم موتور و .... رو تامین بکنه ، پس بهتره بحث راجع به این باشه ما توان تولید این قسمت های فرعی که از اصلی مهم تر و سخت ترند رو داریم یا نه .

البته من تا جایی که می دونم ما موتور رو خودمون می سازیم و قطعات و قسمت های جانبی از روسیه و چین وارد می شه ، مثل موتور جماران که طراحی و ساخت موتور ایرانی بود ولی سیستم های حساس جانبی در تکنولوژی های سنگین روسیه ای بودند ولی بعضی از قسمت های فرعی رو خودمون می سازیم و کاملا به حول و قوه الهی خود کفا هستیم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر ام ای تی اف (بابا چه اسم های بلندی دارین icon_cheesygrin ) من فکر می کنم گاتلینگها خلی موثر هستن اما فعلا برای ما استفاده از همین سلاحهای موجود بهتره و در مورد توپ مصباح هم باید بگم این توپ اینقدر هم ناتوان نیست و توپ موثری بوده چه در گذشته و چه حالا فقط باید نوع مهمات اون رو با مهمات جدید عوض کرد تا اثر گذاری اون نمود پیدا کنه مثل گلوله های تنگستنی که می بینید به راحتی هر زره هوایی رو سوراخ می کنه و گلوله های هوشمند برای انفجار در مجاورت هدف در صورتی که مستقیم به هدف نخوره.
درضمن برد این نهایی این سامانه در منابعی 2500 متر و برد در ارتفاع اون 2000 متر اعلام شده که فکر می کنم برای زدن موشکها یکروز و هواپیماهای بی سرنشین و در کل اهداف در ارتفاع پست مناسب باشه.
اینم باز اضافه کنم که این توپ با گلوله های عادی این برد رو داره وگرنه با گلوله های تنگستنی که وزن سنگینتری دارن و انرژی بیشتری ذخیره می کنن برد بیشتری هم خواهد داشت.

البته این توپ با توپ های دیگه شبکه میشه مثل سماوات برای همین می تونن ضعف های هم رو بپوشونن با توجه به اینکه سماوات که از روی اورلیکن برداشته شده هنوز هم در برابر اهداف هوایی یکی از قدرترین توپ های دنیا هست و حتی میشه در صورت ناکافی بودن توان این سامانه توپ های اون رو با توپ های استفده شده در سماوات عوض کرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
درضمن برد این نهایی این سامانه در منابعی 2500 متر و برد در ارتفاع اون 2000 متر اعلام شده که فکر می کنم برای زدن موشکها یکروز و هواپیماهای بی سرنشین و در کل اهداف در ارتفاع پست مناسب باشه.

[/quote]
درسته حق با شماست در مورد برد این سامانه من اشتباه می کردم و مواردی که شما ذکر کردید صحیحه،
ولی در مورد گلوله های هوشمند، مطمئن نیستم ولی گمان کنم تا کنون در این کالیبر کوچک ، گلوله هوشمندی( با فیوز مجاورتی) ساخته نشده باشه.
و دیگه هیچگاه تواناییهای مصباح رو رد نکردم و نمی کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر من من هم نگفتم رد کردید ناراحت نشوید من فقط می گم ساخت یک گاتلینگ با اون همه پیچیدگی که قراره کار همین سامانه رو تازه شاید در برخی موارد مثل این هم نباشه اصلا لازم نیست و باز می گم میشه اگر این توپ قوی نبود با الیکن اون رو جایگزین کرد.

فقط یک سوال اگر این موتورهای دیزل ساخت داخل توان بکارگیری تکی در ناوی مثل جماران رو ندارن میشه اونها رو ند تایی به کار برد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فقط یک سوال اگر این موتورهای دیزل ساخت داخل توان بکارگیری تکی در ناوی مثل جماران رو ندارن میشه اونها رو ند تایی به کار برد.[/quote]

اپرا جان از اول هم قرار بر این نبوده که یک عدد از این موتورها نیروی حرکت شناوری مثل جماران را تامین کند

در بعضی از شناورها از چهار موتور دیزلی هم استفاده می شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برادر من من هم نگفتم رد کردید ناراحت نشوید من فقط می گم ساخت یک گاتلینگ با اون همه پیچیدگی که قراره کار همین سامانه رو تازه شاید در برخی موارد مثل این هم نباشه اصلا لازم نیست و باز می گم میشه اگر این توپ قوی نبود با الیکن اون رو جایگزین کرد.

فقط یک سوال اگر این موتورهای دیزل ساخت داخل توان بکارگیری تکی در ناوی مثل جماران رو ندارن میشه اونها رو ند تایی به کار برد.[/quote]

نه دوست عزیز ناراحت نشدم، از چی؟ شاید ادبیات من بگونه ای بوده شما همچین برداشتی کردی.

بله چند موتور استفاده میشه ولی نه تا این تعداد، مثلا جماران الان دو تا موتور 10 هزار اسبی داره که در مجموع روی هم نسبت به موتور اصلی شناور کلاس Vosper اگه درست خاطرم باشه به نصف رسیده. در این موتور های تولیدی که معرفی شده قویترینشون 1250 کیلووات است ، یعنی برای همین 20000 اسب فعلی جماران هم بخواهیم با این موتور ها جایگزین کنیم، باید حدود 12 موتور بکار ببریم ، که من که ندیدم همچین چیزیو تا حالا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منظور من هم این نبود که یکی از این موتورها استفاده بشه چون توان این موتورها به حدی نیست که بخوان برای این شناور عظیم مورد استفادهع قرار بگیرین.

سوال من این هست که تقریبا با چند تا میشه یک حالت ایده ال برای این شناور در نظر گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]منظور من هم این نبود که یکی از این موتورها استفاده بشه چون توان این موتورها به حدی نیست که بخوان برای این شناور عظیم مورد استفادهع قرار بگیرین.

سوال من این هست که تقریبا با چند تا میشه یک حالت ایده ال برای این شناور در نظر گرفت.[/quote]

والا من خودم هم آنچنان اطلاعات کاملی درباره پیشرانه های شناورها ندارم، ولی به نظر میرسه در شناورهای جدید گرایش به سمت ترکیبی از پیشرانه ها هست. به همین دلیل معمولا شاهد چند موتور از چند نوع هستیم به جای یک موتور یا یک نوع

استفاده 4 یا 6 تا معمول هست، اما از انواع مختلف و ظرفیت های مختلف برای افزایش راندمان، مثلا یک موتور ضعیف تر برای زمانی که نیاز به توان کمتری هست و یک موتور قوی تر برای زمانی که نیاز به توان بیشتر هست، چرا که استفاده از یک موتور ضعیفتر با بهره گیری از 100 درصد توان آن راندمان بیشتری از استفاده از یک موتور قوی با بهره گیری از 30 درصد توان آن دارد.یا مثلا یک نوع موتور برای یک سری ماموریت ها مثلا سرعت کروز، یک نوع دیگر برای یک سری دیگر ماموریت ها که شاید مثلا به سرعت بالا نیاز داشته باشیم.

اینطور هم که من مشاهده کردم معمولا از هر نوع بصورت زوج استفاده میشه. مثلا 4 موتوره ها دو جفت از دو نوع موتور استفاده می کنند، 6 موتوره ها سه جفت از سه نوع موتور و شاید هم دو جفت از یک نوع و یک جفت از یک نوع دیگر.

به همین دلیل هست که الان سیستم های ترکیبی با نام های اختصاری :
CODOG(combined disel or gas)
CODAG(combined disel and gas)
CODLAG(combined disel-electric and gas)
COSAG(combined Steaml and gas)
COGAG(combined gas and gas)
COGOG(combined gas or gas)
COGAS(combined gas and Steam)
CONAS(combined nuclear and Steam)
مطرح شده اند. از میان موارد فوق اون چیزی که من بیشتر دیدم ، سه مورد اول بود.

همونطور که در موارد فوق دیده میشه و همین طور چند ناوشکن بالای 7000 تن نسبتا جدیدی از آمریکا ، کانادا و چین که من نگاه کردم به نظر میاد توربین گازی یکی از گزینه های اصلی به عنوان پیشرانه هست.

البته همونطور که در ابتدا هم گفتم، اطلاعات من هم درباره پیشرانه ها بسیار ناقص هست.

با این حال به نظر میرسه با توجه به نیازهای آینده ، در صورت تمایل برای ساخت اینچنین پیشرانه هایی در داخل به طراحی موتورهایی با قدرت حداقل 5 ، 10 و 15( یا 20) مگاوات نیاز داریم تا از ترکیب اونها برای شناورهای در اندازه های مختلفمون به توان مورد نیاز دست پیدا کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این مواردی رو که گفتین من هم خوندم اما مثلا دلیل استفاده از توربین گازی این هست که با سوختهای زیادی سازگار هست و به سرعت هم می تونه سرعت رو بالا ببره اما همیشه در ترکیب با موتورهای دیزلی و الکتریکی و... اتسفاده میشه چون مصرف سوخت اون بسیار بالا هست .

به هر حا لممنونم گفتم شاید شما بدونین مثلا برای جماران با 2000 تن برای رسیدن به سرعت 60 ک م چهقدر توان برای موتور لازم هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

به هر حا لممنونم گفتم شاید شما بدونین مثلا برای جماران با 2000 تن برای رسیدن به سرعت 60 ک م چهقدر توان برای موتور لازم هست.[/quote]

مشخصاتی که برای جماران معرفی کردن که وزن 1400 تن، توان 20 هزار اسب ، و حد اکثر سرعت اون هم نزدیک همین سرعتی که مد نظر شماست یعنی 55 کیلومتر بر ساعت ذکر شده.

اما من یک رابطه تجربی برای تخمین توان مورد نیاز یک شناور با وزن مشخص برای رسیدن به حداکثر سرعت مشخص در آوردم که همونطور که گفتم اصلا رابطه درست و دقیقی نیست فقط برای تخمین حدودی توان مورد نیاز هست.

از اونجا که توان یعنی ژول بر ثانیه و ژول هم یعنی همون واحد کار هست ، میشه توان رو برابر با سرعت ضربدر نیروی پیش برنده شناور دونست. در حالت سرعت ثابت این نیروی پیش برنده، برابر با نیروی مقاوم در برابر حرکت شناور و کاملا در خلاف جهت نیروی مقاوم هست.

اگر نیروی مقاومت هوا در برابر حرکت کشتی رو هم صرف نظر کنیم. و با صرف نظر کردن از این موضوع که ممکنه تمام توان پیشرانه فقط برای حرکت شناور مورد استفاده نشه و نیازهای داخلی شناور مثل تامین برق مورد نیاز رو هم باید برآورده کنه.

نیروی وزن در جهت عمود بر حرکت هست و مستقیما نمیتونه در این رابطه وارد بشه، اما میشه تخمین زد که نیروی وزن با یک ضریبی متناسب با این نیروی مقاوم هست که مجموعی از نیروهایی مثل اصطکاک و ... هست. البته این ضریب کاملا به طراحی کشتی بستگی داره، طراحی کشتی میتونه اصطکاک اون با آب ، عمقی از اون که در آب قرار می گیره و ...هست رو مشخص کنه، پس یک مقدار ثابتی نیست.

اما میشه به طور تخمینی محدوده تغییر این ضریب رو بدست آورد.

از روی شناورهایی که حداکثر سرعتشون، وزنشون و توانشون مشخص باشه، میشه محدوده این ضریب رو تخمین زد. من برای چند تا Frigate این کار رو کردم، ضریبی که بدست آوردم بین 0.45 تا 0.55 بود البته کمتر از این هم بود ( تا 0.35) و برای جماران هم با این مشخصاتی که گفته شده یعنی این ضریب بزرگتر هست. هر چی این ضریب کوچک تر باشه یعنی راندمان بیشتری در تبدیل توان تولیدی موتور به کار شناور داریم، و طراحی بهتری داریم.


خلاصه با لحاظ این مسائل این رابطه به این صورت در میاد:

[b]وزن شناور بر حسب تن ضربدر ضریبی برابر با 0.45-0.55 ضربدر حداکثر سرعت شناور بر حسب متر بر ثانیه = توان مورد نیاز موتور بر حسب کیلووات[/b]

با در نظر گرفتن ضریب 1.34 برای تبدیل کیلووات به اسب بخار ، میشه تخمین زد که برای رسیدن شناوری با وزن 2000 تن به حد اکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت باید توان موتوری حدودا برابر با 25000 اسب تا 20 هزار اسب داشته باشه.


البته همونطور که گفتم این رابطه یک رابطه صرفا تخمینی و کلی است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون حالا میشه یک تصور کلی داشته باشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طبق اين تصوير كه متعلق به سايت صنايع دفاع هست .
همونطور كه ميبينيد موج رو فريگيت حساب كرده نه كروزر !!! .
و توان موتور رو هم اونجا نوشته كه براي ناوچه كلاس سينا با سرعت 63 كيلومتر در ساعت ! حدود 3 موتور 150 كيلوواتي و براي موج (جماران) براي اون سرعت 28 نات يا 50 كيلومتر بر ساعت از 4 موتور 550 كيلواتي استفاده كردن ..... كه ميشه 2.2 مگاوات ...


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/sina.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]طبق اين تصوير كه متعلق به سايت صنايع دفاع هست .
همونطور كه ميبينيد موج رو فريگيت حساب كرده نه كروزر !!! .
و توان موتور رو هم اونجا نوشته كه براي ناوچه كلاس سينا با سرعت 63 كيلومتر در ساعت ! حدود 3 موتور 150 كيلوواتي و براي موج (جماران) براي اون سرعت 28 نات يا 50 كيلومتر بر ساعت از 4 موتور 550 كيلواتي استفاده كردن ..... كه ميشه 2.2 مگاوات ...


[/quote]
در مورد تصویر اون اعداد و ارقامی که گفتید مربوط به Disel Generator هست که [b]احتمالا فقط وظیفه تامین برق مورد نیاز شناور[/b] رو بر عهده دارند. اعداد مربوط به توان موتور در ردیف چهارم با عنوان Engine Power نوشته شده که همون 2 موتور 10 هزار اسبی و در مجموع 20 هزار اسب هست که قبلا عرض کرده بودم.



خوب این خوبه که سایت صنایع دفاع کمی حرفه ای تر عمل می کنه و موج رو ناوشکن یا Destroyer ندونسته، هر چند اگه Frigate هم بدونیم جزو سبکترین ها باید به حساب بیاریمش. در مورد کروزر متوجه منظورتون نشدم، من تا حالا ندیدم کسی جماران رو کروزر بنامه.


روزی که فرمانده نیروی دریایی ارتش تو تلویزیون در پاسخ به سوال نحوه نامگذاری های شناورهای جنگی ، از ناو محافظ و ناوشکن سبک و ناوشکن سنگین و ... نام برد و این شناور رو ناوشکن سنگین دونست خیلی برام ناراحت کننده و دلسرد کننده بود، تا اون موقع اطلاع رسانی نادرست رو فقط منتسب به خبرنگارهای بی اطلاع از مسائل نظامی میدونستم و از فرمانده نیروی دریایی ارتش همچین انتظاری رو نداشتم.

آف تاپیک :
[i]چند روز پیش تو پرس تی وی یک خبری گذاشته بود با عنوان Iran to design Long range missiles ، خوب معنای این خبر کاملا مشخصه یعنی موشک های دوربرد بالستیک دیگه.
در حالیکه متن خبر رو می خوندی صحبتی بود به نقل از وزیر دفاع که از برنامه ریزی برای ساخت پدافند هوایی دوربرد صحبت کرده بود. باز جالبه تو متن خبر این کار رو به نقل از وزیر دفاع Passive Defence ذکر کرده بود!!! اتفاقا وقتی نظرات مخاطبان رو می خوندی تاثیر این اشتباهات و خطاها رو بوضوح میشد دید.

متاسفانه برای یک شبکه بین المللی در این حد این اشتباهات خیلی اسفناکه، اون هم وقتی که قراره به مقابله با این همه شبکه های بین المللی حرفه ای کشورهای غربی بریم. و البته از این اشتباهات در سایت پرس تی وی کم نیست. من چند باری با این مشکلات مواجه شدم. امیدوارم شبکه تلویزیونی پرس تی وی اینگونه عمل نکرده باشه. حتی در بازتاب اخبار سیاسی هم جایی که لازمه به مقابله با شبکه های خارجی بریم، به عقیده من سریع و به موقع و حرفه ای در اون حدی که ازش انتظار میره عمل نکرده ( سایتش رو فقط اطلاع دارم)[/i]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.