hightech

رقابت بر سر تولید سیستم عامل امن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با توسعه روز افزون شبکه های کامپیوتری، کشورهای مختلف نیروی زیادی برای تولید بسترهای امن(Secure Platforms) و سیستم عاملهای مختلف انجام میدهند.
شرکتهای کامپیوتری، محققان دانشگاهی، پیمانکاران نظامی و دفاعی همه و همه از اهمیت شبکه ها و پردازنده ها و تجهیزاتشان مطلعند.
بسیاری از این افراد از ضعف خود در ایجاد امنیت در تجهیزات و سیستم عاملها ابراز نگرانی میکنند.
در حال حاضر کشور چین بر روی "بستر ایمن محاسبات (Trusted Computing Platform - TCP)" کار میکند
احتمالا این برنامه حدود سال 2000 شروع شده است. این بستر از لایه های مختلف امنیتی در سطوح مختلف از سطح سیستم عامل تا سطح سخت افزار بهره میبرد.
اوایل سال 2009 یک دانشگاه آلمانی بخاطر تلاش 5 ساله اش برای تولید سیستم عامل جدید 3.3 میلیون دلار جایزه از سازمان تحقیقات اروپا(European Research Council) دریافت کرد.
این سیستم عامل Minix نام دارد و بر اساس لینوکس نوشته شده و امنیتی به مراتب بالاتر از لینوکس و ویندوز دارد و بسیار روان است.
استرالیا هم از غافله عقب نمانده و در سال 2009 از سیستم عامل seL4 مربوط به پروژه Secure Microkernel Project رونمایی کرد و بنا به گفته سازندگان اولین سیستم عامل چند منظوره جهان است.
در آمریکا هم تلاشهایی صورت گرفته و آوریل امسال دانشگاه ایلینوی شیکاگو جایزه 1.15 میلیون دلاری موسسه تحقیقات ملی را دریافت کرد. این دانشگاه سیستم عامل Ethos را طراحی کرد برای سیستمهای مجازی (virtual machines) ساخته شده.

البته در زمینه های غیر نظامی هم کارهای زیادی انجام شده مثلا
روسیه سیستم عامل Miraculix را برای استفاده کاربران روس ایجاد کرده است.
هم اینک چین سیستم عامل Red Flag را برای استفاده های اداری و خانگی به جریان انداخته و بسته های تشویقی فراوانی هم برای نصب این سیستم عامل به کاربران ارائه میدهد.
در ایران فعالیتها متاسفانه به نتیجه ای نرسید. پروژه پر سر و صدای سیستم عامل ملی که طرح آن بر اساس لینوکس بود پس از اختصاص بودجه فراوان (بیش از 300 میلیون تومان در سال 79 و تا سال 85 حدود 950 میلیون تومان هزینه در بر داشت - ایرنا) آرام آرام خاموش شد و پس از انتظار زیاد تنها یک ترجمه فارسی از لینوکس ارائه شد!!!

لزوم تهیه بستر محاسباتی ایمن و سیستم عامل مرتبط با گسترش روز افزون شبکه های کامپیوتری بیش از پیش احساس میشود.
با توجه به اینکه تقریبا تمام سیستمهای عامل، سیستمهای محاسباتی و تجهیزات شبکه ای ساخت آمریکا هستند لذا ضروریست در این امور احتیاط بیشتری شود و چاره ای برای این کار اندیشیده شود.

تحقیق: خودم :lol:
منابع:
Wikipedia
DefenceTech
IRNA
خودم icon_cheesygrin

[color=red][b]فقط و فقط برای میلیتاری استفاده حتما با ذکر منبع[/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما باید از تجربیات مفید دیگران تو این زمینه استفاده کنیم (بخصوص چینی ها)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام بر دوستان عزیز

به این ویکی خیلی اعتماد نکنید.

Minix یک سیستم عامل Experimental است که آقای Tanenbaum برای کتاب سیستم عاملش ساخته و خیلی قابل استفاده نیست. اخیرا ادعا شده که برای سیستم هایی با resource کم می تواند کار واقعی نیز انجام دهد.

بهترین سیستم عامل برای کاربردهای نظامی در سیستم های Embedded سیستم عامل QNX و در سیستم های عادی Linux های خاص است. فضای سرورها هم در دنیا بیشتر در اختیار Free/Open BSD در سیستم های کوچک و IBM AIX در سیستم های بزرگ است. البته اخیرا توحهات بسیار زیادی به Linux در فضای سرورهای بزرگ نیز شده است. نهایتا به نظر من امن ترین سیستم عاملی که می توانید روی PC Compatible ها نصب کنید، سیستم عامل OpenBSD است که در 10 سال اخیر تقریبا هیچ نفوذ موفقی به هسته آن ثبت نشده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دوستان من یکمی زیاد در این زمینه اطلاعات دارم .

1. سیستم عامل امن = سیستم عامل متن باز (Open Source)
2. سیستم عامل امن = سیستم عامل بومی
3. سیستم عامل امن = سیستم عامل کد گذاری شده ( Encryption OS)
4. ...

در حال حاضر سیستم عامل های زیادی بر مبنای Unix تو دنیا هست ولی من یکی خودم به شخصه از FreeBSD استفاده می کنم . اگر دوستان Red Hat Enterprise Linux هم گیر بیارند بدک نیست ولی هیچ کدوم قابل اعتماد نیستند چون تولید داخل نیستند .

یکی دوستان راجع به سیستم عامل ملی گفت که باید بگم این سیستم عامل هم اکنون داره عرضه می شه ولی چون Kernel از kernel های معمولی لینوکس هستش و نه تولید داخل باز هم نمی شه روش حساب کرد.

ما یکم واسه تولید سیستم عامل دیر اقدام کردیم و متاسفانه الان در این زمینه انقدر وابستگی داریم که نمی شه کاری کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بیشتر اطلاعات از DefenceTech هست اگه به سایت Minix مراجعه کنید کاربردهاشو میتونید مشاهده کنید.
DefenceTech به این اشاره کرده که Minix برای کاربردهای واقعی تر خصوصا زمینه های امنیتی استفاده میشه همچنین قابلیت خود اصلاحی هم داره.
درسته که دیر اقدام شده (در حقیقت هیچ اقدامی نشده) اما هنوز هم دیر نشده
پروژه بلند پروازانه (و البته دست یافتنی) اینترنت ملی نیاز به یک بستر کاملا مطمئن و امن داره و البته سخت افزارهای قابل اطمینان
درسته.. چین در این زمینه خیلی پیشرفت کرده یک نمونه شبکه جهانی CNGI که نسل جدید اینترنت با مرکزیت چین هست و از فن آوریهای پیشرفته در اون استفاده شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پروژه سیستم عامل ملی فکر می کنم قرار بود با بودجه ۵ میلیارد تومانی به سرمنزل مقصد برسد اما این اعتبار به پروژه تزریق نشد و باعث توقف این پروژه شد.
ما دارای توان انسانی و فنی لازم برای این کار هستیم فقط نیاز به یک پشتیبانی قوی و مالی داره تا کار انجام بشه به نظر من مکاتبه با رییس جمهور که در تمام زمینه های اینچنینی سعی در از بین بردمن وابستگی باروشی انقلابی دارن می تونه مشکل رو حل کنه.

بهترین کار هم استفاده از سیستم عاملی بر پایه لینوکس هست چون کدهای منبع اون در دسترس هست و خدمت دوستان عرض کنم اگر سیستم عاملی بومی نباشه نمیشه گفت امن نیست به دو دلیل سیستم عاملی اگر اپن سورس نباشه و داخلی هم نباشه خطرناکه چون کدش موجود نیست مثل ویندوز و دوم اینکه ممکنه لینوکسها بومی نباشن اما چون کد اونها به راحتی در دسترسه بسیار امن هستن و در صورت لازم میشه باگهای موجود رو در داخل سریع پوشش داد کما اینکه بیشتر سرورهای دنیا حتی بنا به چیزی که من شنیدم خود مایکروسافت هم در سرور خودش از این سیستم عامل استفاده می کنه.

و مسیله دوم در مورد یک سیستم عامل بومی این نیست که فقط ساخت داخل باشه نه مثلا اگر ما همون لینوکس های موجود رو بتونیم استفاده کنیم دیگه نیازی به سرمایه بیشتر برای ساخت موردی جدید نیست اما مهمتر از اون توانایی پشتیبانی از این سیستم عامل داخلی هست اینکه شما توانایی به کار گیری و ساخت نرم افزارهای مورد نظر مراکز سازمانها و مردم عامی رو داشته باشید که احساس نیاز چندانی به ویندوز نکنن و بشه روند مهاجرت به این سیستم عامل رو تسریع کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.