ALI

معرفی نارنجک انداز اتوماتیک XM 307 و تیربار کالیبر سنگین XM 312 ساخت آمریکا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در سال 1980 ارتش آمریکا برای نیروهای زمینی خود طی طرحی به نام (( توسعه سلاح هدف )) شروع به تحقیقات و سرمایه گذاری بر روی اسلحه های جدیدی کرد. پیمانکار این طرح نیز مجموعه GDATP انتخاب شد. کلیه تسلیحاتی که بر اساس این طرح ساخته شدند با نام کلی XM شناخته می شوند. معروفترین اسلحه های این طرح XM29 OCSW و XM8 و XM 25 هستند که همگی دوستان با این سه سلاح آشنا هستند. در این مقاله به معرفی دو اسلحه دیگر از این طرح میپردازم. یکی نارنجک انداز اتوماتیک XM307 و دیگری تیربار کالیبر سنگین XM312. این دو اسلحه به صورت مشترک تحقیق و سرمایه گذاری شدند. علت سرمایه گذاری مشترک بر روی این دو اسلحه به صورت همزمان این است که ترکیب موثر این دو اسلحه میتواند قدرت بازدارندگی و دفاعی خوبی را برای نیروهای زمینی فراهم آورد.

در تصویر زیر به شباهتهای این دو سلاح در طراحی آن توجه کنید.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%281%29.jpg[/img]


[size=18]نارنجک انداز تمام اتوماتیک( XM307ACSW (Advanced Crew Served Weapon[/size]

نارنجک انداز XM307 یک نارنجک انداز تمام اتوماتیک است که قادر به شلیک گلوله های انفجاری با کالیبر 25*59 mm است. این اسلحه مجهز به سیستم کنترل آتش الکترونیکی میباشد و همچنین توان شلیک گلوله های Air-Bursting را نیز دارد. ترکیب این سیستم کنترل آتش الکترونیکی و گلوله های AB قدرت وحشتناکی به این اسلحه میبخشد به طوریکه این اسلحه میتواند در محیطهای باز یا بسته و بدون شلیک مستقیم به هدف با نفرات دشمن درگیر شد. نوع دیگر مهمات این نارنجک انداز ، مهمات Heat است. همینطور مهمات اشک آور ، مهمات FRAG point-detonating ، مهمات HEDP ، مهمات AP ، مهمات LESS - Lethal و مهمات مشقی که هر یک در موارد مخصوص به خود کاربرد دارد. مثلا مهمات HEDP برای درگیری با زرهپوشهای دشمن در نظر گرفته شده است. مهمات AP (Anti – Personnel) علیه نفرات دشمن کاربرد دارد. مهمات LL نیز برای نفوذ در استحکامات و ساختمانهای دشمن کاربرد دارد.
این نارنجک انداز با فشار گاز کار میکند. شاتون این نارنجک انداز در انتها به بولت اصلی اسلحه چفت میشود. همچنین لوله نیز به بولت اصلی اسلحه چفت میشود. نتیجه این کار این است که این نارنجک انداز دارای کمترین لگد ممکن است. تغذیه اسلحه نیز به وسیله نوار فشنگ انجام می گیرد. وقتی که اسلحه برای اولین شلیک آماده میشود بولت اصلی اسلحه در عقب اسلحه قفل میشود و پس از شلیک گلوله اول شاتون اسلحه مجددا بولت اصلی و لوله را به عقب میبرد و بولت اصلی را قفل میکند و همچنین گلوله بعدی را در محفظه شلیک میکشاند.
واحد کنترل آتش اسلحه نیز شامل یک دوربین که هم در شب و هم در روز کاربرد دارد میشود. این دوربین که مجهز به IL (Intgrall Laiser ) میباشد امکان اندازه گیری دقیق مسافت تا هدف را برای اسلحه فراهم می آورد. این نارنجک انداز در دو درجه متناسب شده ارگونومی طراحی شده است. در مدل استاندارد دگمه های سیستم کنترل آتش در زیر چشمی اسلحه قرار دارند و در مدل دیگر دگمه ها در قسمت ما بین دو دست قرار میگیرند. هر شخص به نسبت راحتی خویش یکی از این دو مدل را انتخاب میکند. همچنین مدل مخصوصی از این نارنجک انداز نیز مخصوص خودروها ساخته شده است که دارای دو محفظه تغذیه است. به این صورت که دو نوار فشنگ در اسلحه قرار می گیرد. به عنوان مثال یک نوار فشنگ از نوع AP برای درگیری با نفرات دشمن و نوار فشنگ دیگر از نوع HEDP برای درگیری با زرهپوشهای دشمن است. کاربر این اسلحه تنها با تعویض سوییچ میتواند یکی از این دو را به سرعت انتخاب یا تعویض کند.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%282%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%282%29.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%283%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%283%29.jpg[/img][/url]

[size=18]مشخصات نارنجک انداز تمام اتوماتیک XM307 ACSW[/size]


کشور سازنده : ایالات متحده
شرکت سازنده : GDATP
طول کلی اسلحه : 132 cm
وزن کلی اسلحه به انضمام سه پایه : 22.7 kg
ریتم آتش : 250 گلوله در دقیقه


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%284%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%284%29.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%285%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%285%29.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%286%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%286%29.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%287%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%287%29.jpg[/img][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_307_%2810%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_307_%2810%29.jpg[/img][/url]



[size=18]تیربار کالیبر سنگین XM312[/size]


تیربار کالیبر سنگین Browning M2 در ارتش آمریکا بیش از 80 سال مشغول خدمت بود و در این مدت کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت. ولی به دلیل ضعفهایی که داشت می بایست کم کم از خدمت کنار رود و جای خود را به تیربارهای جدید بدهد. یکی از مهمترین ضعفهای تیربار M2 سنگینی این تیربار بود به همین دلیل ارتش آمریکا به یک تیربار کالیبر سنگین با وزن سبک اعلام نیاز کرد. در سال 2005 نخستین نمونه های تیربار XM 312 برای تست های ابتدایی تحویل نیروهای نظامی ایالات متحده گردید. این تیربار (اگر نگوییم سبکترین) یکی از سبکترین تیربارهای کالیبر سنگین حال حاضر جهان به شمار میرود. وزن این تیربار با سه پایه آن رقم باور نکردنی 19 کیلوگرم است. همین سبکی این تیربار باعث شده است که به وسیله دو نفر به راحتی قابل حمل باشد. این تیربار به وسیله نوار فشنگ از سمت چپ تیربار تغذیه میشود و به وسیله جعبه فشنگهای 50 تایی ساپورت میشود. برد موثر این تیربار نیز 1600 متر ذکر شده است. ریتم آتش این تیربار 260 گلوله در دقیقه میباشد که به نسبت تیربارهای هم رده خود رقم پایینی است و نسبت به تیربار M2 چهل گلوله در دقیقه کاهش یافته است. به همین سبب از این تیربار تنها علیه اهداف زمینی استفاده میشود. چرا که با این ریتم آتش پایین به سختی می توان با هواگردهای تندرو مقابله کرد. این تیربار نسبت به تیربار M2 افزایش خوبی در دقت و هدفگیری داشته است.

این تیربار با فشار گاز مسلح میشود و لوله آن به وسیله هوا خنک میشود و سیستم کاهش لگد این اسلحه نیز همانند نارنجک انداز XM307 است. سیستم تغذیه این تیربار به نسبت تیربار قدیمی آمریکا پیچیده تر شده است. کاهش وزن تیربار ، سیستمهای تشکیل دهنده آتش تیربار و موارد دیگر ، مواردی هستند که قیمت این تیربار را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. هدف اصلی ساخت تیربار XM312 این است که به کمک نارنجک انداز XM 307 بتواند سد دفاعی مستحکمی برای نیروهای خودی فراهم آورد همچنین حجم آتش بالای ترکیب این دو اسلحه پوشش مناسبی برای نیروهای خودی به شمار میرود.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%281%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%281%29.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%282%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%282%29.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%283%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%283%29.jpg[/img][/url]


[size=18]مشخصات تیربار XM 312[/size]

کشور سازنده : ایالات متحده
شرکت سازنده : GDATP
کالیبر : 12.7*99 mm
وزن : 19 کیلوگرم با سه پایه
طول اسلحه : No Data
طول لوله : No Data
تغذیه : به وسیله چعبه نوار فشنگ 50 تایی
ریتم آتش : 260 گلوله در دقیقه
برد مفید: 1600 متر


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%284%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%284%29.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%285%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%285%29.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%287%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%287%29.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/XM_312_%2810%29.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_XM_312_%2810%29.jpg[/img][/url]


گردآوری ، تدوین و ترجمه : علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هرگونه اقتباس با ذکر نام میلیتاری و مترجم مقاله امکان پذیر میباشد
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]داش علی بازم ممنون. جداً حیفه تاپیکهای شما رو کمتر از 2 بار بخونم.

به بخش لوازم و تسلیحات انفرادی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سه پایه هاش به زمین میخ شده ؟؟؟

آخه برای 12.7 یا یه نارنجک انداز مثل این باید سه پایه مهار بشه وگرنه نمی شه شلیک کرد. این حکمتش چیه ؟؟؟

ما دوشکا رو با کیسه شن سه پایه اش رو مهار می کنیم ، این چه جوری مهار شده ؟؟؟

دوستان راهنمایی کنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون بالا گفته شد لگدش خيلي كم شده . شايد به اين دليل نيازي به كيسه شن نداشته .
شايد واسه عكس گرفتن فقط گذاشتن . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آخه برای 12.7 یا یه نارنجک انداز مثل این باید سه پایه مهار بشه وگرنه نمی شه شلیک کرد. این حکمتش چیه ؟؟؟
[/quote] لگد (ريكويل)‌در حد صفر ! و اصلا داغ هم نميكنه ... حتي در كاليبر 20 ..
سيستم پيشرفته اي هم داره بطوري كه ميتونه همون گلوله هاي نارنجك رو در فاصله خاص منفجر كنه . مثلا همشون رو 20 سانت بعد از ورود به پنجره ! ....

كلا نارنجك اندازي پيشرفته تر از اين ساخته نشده فعلا ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به دوستان سلاح كارآمدي اميدوارم به تعداد زياد بتونيم براي نيروهاي مسلح كشور عزيزمون ايران تهيه كنيم و بكار بگيريم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همگي

داش علي جان ! بسيار ممنون و متشكر icon_cheesygrin

اي كاش براي برد نارنجك انداز هم توضيح مي دادي ، مطلب كامل تر بشه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه داش علی خیلی عالی بود - سلاح بسیار خوبیه - نمونه های مشابه این جون میده واسه کمین برای نیرو ویزه و در مناطق کوهستانی - براحتی حمل می شود و قدرت اتش بازدارنده خوبی داره - باید تو فکر تولید نمونه های این جنین باشیم . واسه دفاع و جلوگیری از نفوذ دشمن گزینه خوبیه .کالیبر 20 م م هم میشه بر ضد هداف انسانی و هم نیم زرهی و در مواردی واسه ضد هوایی از اون استفاده کرد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از همه دوستان كمال تشكر را دارم. :lol:

قابلي نداشت

[quote]این سه پایه هاش به زمین میخ شده ؟؟؟

آخه برای 12.7 یا یه نارنجک انداز مثل این باید سه پایه مهار بشه وگرنه نمی شه شلیک کرد. این حکمتش چیه ؟؟؟

ما دوشکا رو با کیسه شن سه پایه اش رو مهار می کنیم ، این چه جوری مهار شده ؟؟؟

دوستان راهنمایی کنند .
[/quote]

همانطور كه جناب ووريور اشاره كردند ُ‌ هم تيربار و هم نارنجك انداز هر دو به دليل دارا بودن سيستم هاي ضربه گير لگدي در حد صفر دارند و احتياجي به سفت كردن سه پايه تيربار وجود ندارد.


[quote]اي كاش براي برد نارنجك انداز هم توضيح مي دادي ، مطلب كامل تر بشه !
[/quote]


درباره برد نهايي و موثر اين سلاح در سايتهاي رسمي چيزي نديدم. اما برخي سايتهاي چيني كه نميتوان بر گفته آنها اعتماد كرد. برد نهايي نارنجك اندازXM 307 را 3500 متر و برد موثر آنرا 1900 متر ذکر کرده اند.


[quote]دستت درد نکنه داش علی خیلی عالی بود - سلاح بسیار خوبیه - نمونه های مشابه این جون میده واسه کمین برای نیرو ویزه و در مناطق کوهستانی - براحتی حمل می شود و قدرت اتش بازدارنده خوبی داره - باید تو فکر تولید نمونه های این جنین باشیم . واسه دفاع و جلوگیری از نفوذ دشمن گزینه خوبیه .کالیبر 20 م م هم میشه بر ضد هداف انسانی و هم نیم زرهی و در مواردی واسه ضد هوایی از اون استفاده کرد !
[/quote]


خواهش میکنم قابلی نداشت امین جان.

آخ گفتی

این نارنجک انداز و تیربار جون میده برای کمین زدن به دشمن.

فکرش را بکن بعد از خالی کردن آتش سنگین بر روی نیروهای دشمن بلافاصله اسلحه ها را برداشته و فلنگ را میبندیم. تا دشمن بفهمد که از کجا خورده است ما به پایگاه برگشتیم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]آخه برای 12.7 یا یه نارنجک انداز مثل این باید سه پایه مهار بشه وگرنه نمی شه شلیک کرد. این حکمتش چیه ؟؟؟
[/quote] لگد (ريكويل)‌در حد صفر ! و اصلا داغ هم نميكنه ... حتي در كاليبر 20 ..
سيستم پيشرفته اي هم داره بطوري كه ميتونه همون گلوله هاي نارنجك رو در فاصله خاص منفجر كنه . مثلا همشون رو 20 سانت بعد از ورود به پنجره ! ....

كلا نارنجك اندازي پيشرفته تر از اين ساخته نشده فعلا ..[/quote]

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ یعنی انقدر لگدش کمه ؟؟؟ مگه از چه تکنیکی در ساختش استفاده می شه ؟؟؟ خیلی مشتاقم بدونم ؟؟؟

دست بر و بچ درد نکنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] مگه از چه تکنیکی در ساختش استفاده می شه ؟؟؟[/quote] لوله سلاح عقب نشيني داره البته نواختش هم كمتره ... ولي فيلمي ازش ديدم كه يه ليوان آب گذاشت روي اسلحه و شروع به تير اندازي ليوان از روي اسلحه نيفتاد ! و فقط مقداري آب توش جابجا شد ! ... !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا ممنون از شما و زحماتی که کشیدی.

نواخت تیر تیربار خیلی کم هست، اینو کی لمس می کنی، زمانی که حجم نیروهای پیشروی کننده دشمن زیاد باشه، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده که یک تیربار نیمه سنگین یا سنگین باید از نواختی برخوردار باشه که بتونه با هواگردهای کم سرعت دشمن(مانند بالگردها) درگیر بشه و اینگونه پرنده ها( خصوصا بالگردها) علی رغم داشتن زره های نسبتا مناسب، اما از مواجه با تیربارهایی که به سمت آنها شلیک می کنند پرهیز دارند، پس تیرباری که نتواند با اهداف زرهی درگیر شود نه تنها حفاظتی برای نزدیکان خود به ایجاد نکرده بلکه در درجه اول جان خود تیربارچی را به خطر می اندازد و وی را به عنوان طعمه ای مناسب در کانون توجه خلبان دشمن قرار می دهد.

از پهپادهای رزمی نگوییم بهتر است که مقابله با آنها خیلی سختتر است و نواخت تیر بالاتر می خواهد.

ضمن اینکه تیربارهای جدید 12.7 شرقی ( مانند کرد) ضمن داشتن وزن مناسب، توان شلیک از روی 2 پایه را هم دارند. قدرت فشنگ 12.7 شرقی به واسطه 9 میلی متر طول بیشتر پوکه آن( و به تبع باروت بیشتر) و همچنین لوله های عموما بلندتر تیربارهای شرقی، در فواصل بالای 1000 متر (عمده فواصل درگیری تیربارهای سنگین) بیش از تیربارهای غربی است، به عنوان مثال در فاصله بیش از 3000 متر تیربارهای 12.7 شرقی هنوز قدرت بالایی دارند حال آنکه تیربار های غربی در این برد توان ضعیفی از خود به نمایش می گذارند.

[quote] سیستم تغذیه این تیربار به نسبت تیربار قدیمی آمریکا پیچیده تر شده است.[/quote]

اضافه می کنم که این پیچیدگی می تواند باعث شود در محیطهای پر گرد و غبار( مانند عراق و بخشهایی از افغانستان) اسلحه دچار گیر شود. . .

-----------------------

اما بر عکس تیربار، اون نارنجک انداز طرح نسبتا خوبی هست و کارایی مناسبی داره، گلوله های الکترونیکی اون همونطور که واریور هم توضیح داد می تونه بصورت زمانی یا ضربه ای( فیوز قابل تنظیم دارند) تنظیم شوند، یکی از دلایل طراحی چنین گلوله هایی( که 10 برابر گلوله انفجاری معمول قیمت دارند) هدف قرار دادن دشمن در پشت سنگرها بوده است.

البته اگر این سلاح با کالیبر 40 میلی متر ساخته می شد به مراتب کارایی رزمی اون افزایش می یافت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ یعنی انقدر لگدش کمه ؟؟؟ مگه از چه تکنیکی در ساختش استفاده می شه ؟؟؟ خیلی مشتاقم بدونم ؟؟؟

دست بر و بچ درد نکنه .

[/quote]


لگد هر اسلحه يكي از عوامل كاهش دقت در تيراندازي با آن است. امروزه طراحان اسلحه به يكي از مهمترين عواملي كه در طراحي اسلحه توجه ميكنند سيستم كاهش لگد اسلحه است. اسلحه هاي امروزي مثل AK 101 و XM 8 لگدی در حد صفر دارند.

در ساخت نارنجك انداز يك سيستم ضربه گير در محل اتصال بولت اصلي اسلحه به انتهاي بدنه تعبيه شده است. همچنين لوله اين نارنجك انداز نيز به صورت تلسكوپي طراحي شده است كه به وسيله دو شاتون فنري به انتهاي بدنه نارنجك انداز متصل ميشود. نتيجه تركيب اين دو سيستم اين است كه لگد نارنجك انداز چيزي در حد صفر است. اما تير بار كاليبر سنگين تنها از يك سيستم ضربه گير استفاده ميكند.



جناب محمد عزیز من هم از توجه شما ممنونم


من هم از این تیربار خوشم نیومد. تیربار XM 312 در مناقصه وزارت دفاع آمریکا نتوانست به عنوان جانشین تیربار M2 انتخاب شود.


اگر عمری باقی باشد در آینده نزدیک یکی دیگر از 50 های ساخت آمریکا را خدمتتان معرفی خواهم کرد که تا چند سال آینده جانشین تیربار M2 در ارتش آمریکا خواهد شد. کار آماده سازی تاپیک در مراحل انتهایی آن است. انشاالله


در مورد 50 های روسی نیز با شما هم عقیده ام. من خودم KORD را بر همه 50 های شرقی و غربی ترجیج میدهم. نواخت تیر بالا ، لوله بلندتر ، خرارت تولید شده کمتر ، قدرت و برد بیشتر ، امکان درگیری با هواگردهای دشمن و ... دلایل برتری KORD بر 50 های غربی است.


اما از همه اینها که بگذریم تیربار های روسی (و در مجموع همه تسلیحات ساخت روسیه و بلوک شرق) یک مزیت بسیار مهم بر تیربار های غربی دارند. آن اینکه بقا پذیری بسیار بالایی در میدان نبرد دارند. تیربار M2 و یا همین تیربار XM 312 پس از یک روز فعالیت در میدان نبرد میبایست به پایگاه برگشته و مورد نظافت قرار گیرند. در حالیکه تیربارهای روسی مثل KORD ، PKP ، PKM ، PK ، RPK ، اگر تا یک هفته نیز در میدان نبرد باقی بمانند میتوانند بدون کوچکترین ایرادی به کار خود ادامه دهند.

یک مثال دیگر هم بزنم.

هواپیمای SU 39 روسی عمدتا با هواپیمای A 10 وارت هاگ تاندربولت مقایسه می شود. هواپیمای SU 39 در نبود سوخت جت میتواند با نفت ، گازوییل ، بنزین ، حتی الکل نیز پرواز کند. همچنین SU 39 از باندهای صحرایی که چاله چوله نیز دارند نیز میتواند پرواز کند. درخالیکه A 10 چنین امکاناتی ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا با شما کاملا موافقم، به چشم خودم چندین کلاش غنیمتی عراقی رو دیدم که بعد از 20 سال استفاده در سپاه( و خدا می دونه چه قدر جلوتر در عراق!) و بدون اینکه نظافتی در کار باشه، هنوز با دقت خوبی تیر می انداختن!

در حالی که یه سرباز آمریکایی در افغانستان گفته بود که در یکی از درگیری ها با طالبان، بعد از شلیک 12 خشاب(یعنی 360 تیر)، اسلحه اش گیر کرده بوده!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از دوستان من هم که در جنگ تحمیلی در جبهه ی کردستان بود این طور تعریف کرد:

در حالیکه یک کلاش روسی دستم بود و بر روی لجن زارها سینه خیز میرفتم. ناگهان از دور دو نفر کرد مسلح به سمت من آمدند. با اینکه بر روی لجن زار سینه خیز رفته بودم و لوله اسلحه و همچنین خود اسلحه پر از گل و لجن شده بود وقتی خواستم با کردها درگیر شوم بدون هیچ نقصی شروع به تیراندازی کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.