Haj_Rezvan

تاپیک جامع موشک ضد زره RPG-18

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

rpg-18thumb_RPG-18-cutaway.JPGدر سال 1972 به تصویب ارتش شوروی رسید این سلاح از لحاظ ظاهری و همچنین کارکرد شباهت بسیاری به M72 LAW ساخت ایالات متحده امریکا دارد
این راکت انداز یکبار مصرف بوده وبرای کار با ان برخلاف نمونه های قبلی نیاز به 1 نفر است
در این سلاح بر خلاف نمونه های قبلی و به مانند M72 LAW ماشه شلیک بالای لوله قرار گرفته است .
RPG-18 با موشک PG-18 قادر است باا هرگونه هدفی در فاصله 200 متری درگیر شده وانرا منهدم نماید و کلاهک ان در صورتی که پس از 6 ثانیه با هدفی برخورد ننماید منفجر می شود .
RPG-18 شاهد استفاده گسترده ای در جنگ ویتنام بود . در واقع این سلاح چه در طراحی چه در ظاهر بسیار شبیه M72 LAW بوده است
این سلاح ها دراوایل برای ارتش سرخ شوروی طراحی شده بود (وبعد ها در دهه 90 در اختیار ارتش روسیه بود) ودر حال حاضر منسوخ شده و غیر قابل استفاده است
rpg18_2.jpg
در هنگام شلیک این سلاح هیچ گونه انسانی نباید در فاصله 15 متری ان قرار گرفته باشد وگرنه نه( انا لله و انا ......)
این سلاح با وجود کلاهک 312 گرمی قابلیت نفوذ به 300 میلیمتر و 1فوت زره فولادی همگن می باشد
ولی ان چه که این سلاح را بسیار ممتاز نموده بود وزن فوق العاده ان است که 1.4 کیلوگرم است ودر حد وزن یک یوزی واین چیزی است که باعث محبوبیت ان در ویتنام شده بود بود وزن فوق العاده پایین ان باعث شده بود که RPG-18 سلاحی مناسب برای نیرو های چریکی و چتر باز باشد
البته بعد ها یوگسلاوی سابق نمونه ای مشابه انرا با نام M80 "Zolja که انشالله بعدا به بررسی ان خواهیم پرداخت ساخت
Zolja1.jpg
m80
ویژگی ها :

وزن : 1.4 کیلوگرم بدون مهمات و 2.6 کیلوگرم با مهمات
طول: 705 میلیمتر و هنگام شلیک 1050 میلیمتر
برد موثر: 150 متر (البته ویکی اونو 200 متر اعلام کرده)
نفوذ: 375 میلیمتر و 1000میلیمتر اجر و500 میلیمتر بتن
سرعت دهانه:115 متر بر ثانیه
muha.jpg

518899.jpg
rpg-18در دست نیروی های جیش المهدی
مترجم : علی عاقلی
ذکر این مطلب منوط به ذکر لینک سایت میلیتاری ونام نویسنده می باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه علی جان

این سلاح در زمان خودش سلاح قابلی بود و به خوبی از پس تانکهایی مثل M_60 و چیفتن و امقالهم بر میامد اما الان دیگه در این مورد کارایی نداره ولی باز هم برای هدف قرار دادن لانه های تیربار و مواضع پدافندی خوبه.

با وجود وزن کمش قدرت خوبی داره که در اون زمان خوراک نیروهای چتر باز و هوابرد بود به طوری که برای برخی عملیات ها هر فرد 2 قبضه از این سلاح رو همراه با سلاحی مثل کلاش یا دراگانوف حمل میکرد.

در جنگ تحمیلی هم عراقی ها استفاده زیادی ازش کردند.(مخصوصا برای پاکسازی مواضع نیروهای ما در شهر ها)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر می کنم ما درایران باید کم کم ار پی جی ۷ و ۱۶ رو با راکت اندازی در این رده جایگزین کنیم مثلا وزن این راکت 1.5 ک گ هست ما می تونیم تا 2 ک گ هم افزایشش بدیم ولی کلاهک اون رو دو مرحله ای و سرعت اون رو بالاتر ببریم و از یک بوستر برای شلیک تا ۱۵ یا ۲۰ متری استفاده کنیم و بردش رو هم تا 300 متر اضافه کنیم البته برد مفید میشه به راحتی به نیروهای خودمون راکتی قوی و موثر با وزن کم و بدون نیاز به هیچ پیش نیازی مثل راکت و یا لانچر بدیم.

با پیشرفت در تولید سوخت و همچنین موتور در ایران و مواد منفجره فکر می کنم ما توان تولید راکتی با وزن 2.5 ک گ در این رده رو داریم که بسیار از ار پی جی ۷ و ۱۶ کاراتر و عالیتر عمل میکنه و توان حمله به بالا برای حمله به بالگردها رو هم داره برای پشتیبانی در صورت لزوم.

فکرش رو بکنید اگر ارپی جی ۷ دارای اتش عقبه نمی بود در زمان جنگ نیروهای ما حداقل می تونیتن از ورود و کشتار نیروهای خودی توسط میل های عراقی جلوگیری کنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزن خوبی داره ، بردش هم بدک نیست. ولی مال زمان جنگ ویتنامه نه الان.


تو ایران در زمینه موشک اندازهای انفرادی طرح های خوبی وجود داره ، البته نمی تونم بخاطر قوانین نظامی توضیح بدم ولی دوستی گفته بود که ما باید چیزی شبیه به این بسازیم . باید بگم در زمینه انفرادی ما چیزهای قابلی در اختیار داریم که فعلا در سپاه ناصرین در حال استفاده است و قراره به زودی در کلیه یگان های سپاه توزیع بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سپاه صابرین باید مد نظرتون باشه در ضمن این سلاح در رده موشک نیست راکت هست و اینم که ما داریم از نوعی از این راکتها استفاده می کنیم می دونم ولی من دارم می گم به طور کامل باید با ارپی جی ۷و۸و۱۶ جایگزین کنیم در تمام یگانها.

ان شا الله.....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وزن خوبی داره ، بردش هم بدک نیست. ولی مال زمان جنگ ویتنامه نه الان.


تو ایران در زمینه موشک اندازهای انفرادی طرح های خوبی وجود داره ، البته نمی تونم بخاطر قوانین نظامی توضیح بدم ولی دوستی گفته بود که ما باید چیزی شبیه به این بسازیم . باید بگم در زمینه انفرادی ما چیزهای قابلی در اختیار داریم که فعلا در سپاه صابرین در حال استفاده است و قراره به زودی در کلیه یگان های سپاه توزیع بشه.[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از علی آقای گل.

به قول بلیز جون در زمان خودش راکت انداز قابلی بوده و از پس تانکهای هم عصر بر می اومده و الان هم همچین بدون کاربرد نیست. . .

[quote]من فکر می کنم ما درایران باید کم کم ار پی جی ۷ و ۱۶ رو با راکت اندازی در این رده جایگزین کنیم[/quote]

برادر عزیز، آر پی جی 7 در یک کلاس دیگه هست و اصلا راکت انداز کماندویی به شمار نمیره، به 2 خدمه هم احتیاج داره (حالا بگذریم که در ایران یه جور دیگه ازش استفاده میشه، مثل خیلی دیگه از سلاحها) شما اگه آر پی جی 7 رو با این جایگزین کردی ( که با 2 پایه 900 متر برد مفید داره) اونوقت چطوری می خوای به اهداف در فاصله مثلا 300 یا 400 متری یا بیشتر حمله کنی؟

[quote]مثلا وزن این راکت 1.5 ک گ هست ما می تونیم تا 2 ک گ هم افزایشش بدیم ولی کلاهک اون رو دو مرحله ای و سرعت اون رو بالاتر ببریم و از یک بوستر برای شلیک تا ۱۵ یا ۲۰ متری استفاده کنیم و بردش رو هم تا 300 متر اضافه کنیم البته برد مفید میشه به راحتی به نیروهای خودمون راکتی قوی و موثر با وزن کم و بدون نیاز به هیچ پیش نیازی مثل راکت و یا لانچر بدیم.[/quote]

اخوی این که همین گلوله های 2 مرحله ای آر پی جی 7 خودمون میشه که! البته اونها وزن و بردشون بیشتره.

[quote]فکرش رو بکنید اگر ارپی جی ۷ دارای اتش عقبه نمی بود در زمان جنگ نیروهای ما حداقل می تونیتن از ورود و کشتار نیروهای خودی توسط میل های عراقی جلوگیری کنن.[/quote]

اگه میشه ارتباطش رو یه کم بیشتر توضیح بدید، من متوجه نشدم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اتفاقا ار پی جی ۸ راکت انداز کماندویی هست و در ایران من خودم باهاش کار کردم.البته باز می گم ار پی جی ۸ نه ۷

برادر من اگر تعریف شده ارپی جی ۷ باید دو نفر ازش استفاده کنن و ... چه نیازی هست ما هم به این پایبند باشیم و ما می تونیم استاندارد خودمون رو تعریف کنیم.
برادر من ار پی جی با دو پایه هم همچین تظمینی برای برخورد به هدفی در این فاصله نداره گلوله عادی کلاش هم نمی شه و خیلی افراد نمی تونن از ۴۰۰ متری به یه تانک بزنن چه برسه به یه راکت و در مورد ۳۰۰ متر هم من گفتم برد مفید و ار پی جی هم برد مفیدش همین قدر هست و همین راکت رو هم میشه روی پایه هایی مخصوص شلیک کرد و محدودیتی نداره.

برادر من شما به تفاوت عمده این رده از راکت با ار پی جی توجه نکردی این رده نیاز به لانچر پرتاب ندارن(مثلا شما حساب کن یه جعبه از این راکت برای شما توسط هلی برن هوایی پایین انداخته میشه و همزمان یک جعبه هم ار پی جی خوب شما در این جعبه رو باز می کنی و بدون نیاز به لانچر پرتاب می کنی ولی اومدیم لانچر پرتاب ار پی جی ۷ از محل فرود جعبه دور بود و یا اصلا باد دورش کرده باشه و یا همرزم شما و لانچرش در اثر انفجاری شهید شده باشه خوب شما راکتهای ار پی جی ۷ رو با چی شلیک می کنی).
دوما وزن اینا خیلی کمتر از ار پی جی و لانچرش هست باز اضافه می کنم یه گلوله ار پی جی با لانچرش چیزی در حدود 8 9 ک گ میشه ولی با همین وزن شما میتونین حداقل ۳ تا از این راکت حمل کنین.
سوم حمل این رده راکت از رده ار پی جی ۷ راحتتره در ضمن سلاح های خوب و موثر رو در اختیار نیرو مخصوص می زارن خوب چرا در اختیار نیروهای عادی هم نزاریم و در کنارش لازم شد برای برد بالاتر هم میشه از اس پی جی استفاده کرد.

پس برادر من این همون ار پی جی ۷ ۲ مرحله ای خودمون نیست.

برادر من ار پی جی ۷ دارای اتش عقبه حداقل تا 20متر هست و نمیشه کسی پشت سر شما ایستاده باشه و شلیک کنید و دوما اگر به طرف بالا هم شلیک کنید اتش عقبه خود شما رو هم می گیره . در صورتی که در این نوع راکتها بوسترهایی رو قرار می دن که مثلا 20 متر اونها رو از لوله به بیرون پرتاب میکنه و بعد موتور روشن میشه فکر کنم لاو این توانایی رو داره و به همین دلیل با همین راکت شما می تونین به طرف بالا شلیک کنین.

در زمان جنگ هلی کوپترهای عراقی به راحتی روی سر نیروهای ما می اومدن و برای اونها مشکلاتی به وجود می اوردن چون ما یا نداشتیم و یا به اندازه کافی موشک دوش پرتاب نداشتیم ولی با این راکتها حداقل میشه یه اذیت نسبی رو نصیب هلی کوپترها و یا نیروهای در حال هلی برن و.... کرد.

البته می دونم الان میگید این راکت که خیلی برد کمی داره و... اما به هر حال داشتن یه توانایی بهتر از نداشتنش هست.

امیدورام جواب شما رو داده باشم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه . مطلب خوبی بود.
این عکس آخری منو یاد یه نفر میندازه. مطمئنی ساختگی نیست؟ :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اتفاقا ار پی جی ۸ راکت انداز کماندویی هست [/quote]

ولی صحبت شما از آر پی جی 7 بود نه 8 .

[quote]برادر من ار پی جی با دو پایه هم همچین تظمینی برای برخورد به هدفی در این فاصله نداره گلوله عادی کلاش هم نمی شه و خیلی افراد نمی تونن از ۴۰۰ متری به یه تانک بزنن چه برسه به یه راکت و در مورد ۳۰۰ متر هم من گفتم برد مفید و ار پی جی هم برد مفیدش همین قدر هست و همین راکت رو هم میشه روی پایه هایی مخصوص شلیک کرد و محدودیتی نداره.[/quote]

:evil: :evil: :evil:

[quote] که با 2 پایه 900 متر [color=red]برد مفید [/color]داره[/quote]

دقت کردی؟

[quote]دوما اگر به طرف بالا هم شلیک کنید اتش عقبه خود شما رو هم می گیره [/quote]

بله، البته اگه با زاویه 90 درجه بزنی، و الا با زاویه کمتر آتش هم منحرف میشه و به تیرانداز نمی خوره، در غیر این صورت شما به من بگو ببینم سومالیایی ها چطوری با آر پی جی تونستن 2 تا بلک هاوک رو تو یه روز بندازن؟! یا بعضی از رزمنده های خودمون که هلی کوپترهای عراقی رو زدن؟


[quote] در صورتی که در این نوع راکتها بوسترهایی رو قرار می دن که مثلا 20 متر اونها رو از لوله به بیرون پرتاب میکنه و بعد موتور روشن میشه [/quote]

خب برادر عزیز آر پی جی 7 هم دقیقا همینطوریه، بوستر داره( که بهش میگن خرج پرتاب) و موتور اصلی( که بهش میگن خرج پرواز) بوستر اونو حدود 15 متر از لوله می اندازه بیرون و بعد موتور اصلی روشن میشه. اگه بخوای می تونم برات عکسش رو هم بذارم.

[quote]البته می دونم الان میگید این راکت که خیلی برد کمی داره و[/quote]

بردش در حد خودش خوبه.

امیدوارم جواب شما رو داده باشم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تفاوت چندانی بین ۷ و ۸ نیست فقط ۸ برای راحتی در هنگام هلی برن هوایی کوتاه تر شده و یکدسته داره و به جای کائو چو برای پوشش هم از فایبرگلاس استفاده شده.

سه پایه های برای این نوع رده هم میشه استفاده کرد در ضمن شما در ۹۰۰ متری با این راکت اگر چجوری می تونی تانک بزنی؛ اینم اضافه کنم انسان در 500 متری یک انسان بلند قد رو به شکل یک نقطه خط می بینه و در بالاتر از این برد اصلا انسان رو نمی بینه حالا فکر کنین شما چجوری می تونین از فاصله 900 متر هدفی رو با دقت بزنین .
بهترین تیر اندازان هم نمی تونن از فاصله ۴۰۰ متری یه هدف عادی رو با گلوله تفنگ بزنن حال چه برسه به یه راکت و اینم باز اضافه کنم برادر من در تمام دنیا برد درگیری یک راکت بیشتر از 300 متر تعیین نشده و نمیشه چون یک راکت برای درگیری در این فاصله ساخته شده و همین توانش هست و برای برد های بالاتر از موشکها و توپهای سبکی مثل اس پی جی و... استفاده میشه.

برادر من همون رزمنده زمان جنگ روی تنه درخت نخلی رفته بود و شلیک کرده بود و سومالیایی ها هم بیشتر از روی ساختمان اقدام به شلیک کرده بودن اونم زمانی که هلی کوپترها برای پیاده کردن نیرو در فاصله چند متری بودن.

در مورد بوستر منظور من رو اصلا نگرفتید مثلا بوستر جاولین رو در نظر بگیرین که بوستر لاو هم همین طور هست که اصلا اتش عقبه نداره برادر من نه مثل ار پی جی که میشه باهاش مرغ سوخاری کرد.
و بعد از شلیک جاولین و یا لاو بعد از ۲۰ متر که این بوستر تمام میشه البته ممکنه گازش داغ هم نباشه بوستر جدا شده و موتور اصلی روشن میشه.

در نهایت همین رو بگم تمام این بحث ها من رو بیشتر به این نقطه می رسونه که این رده از راکت بیشتر از رده لانچر دارها به کار می اد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله، البته اگه با زاویه 90 درجه بزنی، و الا با زاویه کمتر آتش هم منحرف میشه و به تیرانداز نمی خوره، در غیر این صورت شما به من بگو ببینم سومالیایی ها چطوری با آر پی جی تونستن 2 تا بلک هاوک رو تو یه روز بندازن؟! یا بعضی از رزمنده های خودمون که هلی کوپترهای عراقی رو زدن؟ [/quote]



نیروهای افغان در نبرد با شوروی و سومالی در نبرد با آمریکایی ها با ابتکاری جالب و اضافه کردن یک لوله ی انعطاف پذیر به ته تیوپ گازهای خروجی را از مسیری دیگر خارج می کردند و با آر پی جی هلی کوپترها را هدف قرار می دادند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه در هنگام شلیک هیچ کس نباید در 15 متریش باشه پس اونی که شلیک میکنه چی ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دستت درد نکنه . مطلب خوبی بود.
این عکس آخری منو یاد یه نفر میندازه. مطمئنی ساختگی نیست؟ :evil: [/quote]
اى كلك! حرف هاى بودار مى زنى عزيز؟! ما به شما احتياج داريم٬ اي طورى خودت رو به فنا نده! :evil:

در مورد اين راكت هم مهمترين و عالى ترين كاربردش اين راكت براى نيروهاى ويژه هست كه سنگرها يا مواضع مورد نظر خودشون رو هدف قرار بدهند و از محيط درگيرى خارج بشوند٬ نفوذ خوبى در ديوار آجرى و بتونى داره...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه در هنگام شلیک هیچ کس نباید در 15 متریش باشه پس اونی که شلیک میکنه چی ؟[/quote]
در پشت سر فرد شلیک کننده نباید باشه نه اطرافش چون اون پشت دما به حدی هست که طرف رو ذغال کنه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.