MOHAMMAD

بررسی و مقایسه سه راکت قدرتمند زمین به زمین: فجر 5، T-300 و WS-2

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خسته نباشی محمد جان منتظر بخش بعدی هستیم.

درباره راکت انداز فجر5 یک ضعف کوچک دارد و آن کم بودن تعداد راکتها در هر پرتابگر است. اگر از یک خودروی بزرگتر استفاده بشه و پرتابگری مانند اسمرچ روسی که 12 راکت 300 میلیمتری حمل میکنه بسازیم با تعداد یکسان پرتابگر به قدرت آتش بیشتری دست می یابیم که در نتیجه باعث تقلیل پرتابگرها در عملیات های نامتقارن شده و تلفات پائین خواهد آمد.

برد راکت رو هم میتوان با بوستر کمی تقریبا 50% افزایش داد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این دو نوع راکتی که توضیح دادین تقریبا یکی هستن بجز در برد که اونهم به خاطر سیستم های حفاظتی در ایران هست وگرنه صحبتهایی در مورد برد 150 ک م برای نوع ایرانی هم وجود داره .

به هر حال بسیار ممنون این تاپیک خلی جاش خالی بود و خیلی جاها میشه به اون استناد کرد ان شا الله منتظر بقیه مطلب هستیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این راکت از سوخت 2 پایه ( نیترو گلیسیرین+ نیترو سلولوز) استفاده می کند.[/quote]

می شه در باره ی شرایط نگهداری راکت هایی با این نوع سوخت یه توضیحی بدین؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سعید ببخشید ! با توجه به حجم گرد و خاک و آتش عقبه این نوع سلاح ها ، و دقت هدفگیری جنگ افزارهای دشمن ( منظور آمریکاست ) به نظر شما ((تقلیل پرتابگر)) خوبه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا سعید ببخشید ! با توجه به حجم گرد و خاک و آتش عقبه این نوع سلاح ها ، و دقت هدفگیری جنگ افزارهای دشمن ( منظور آمریکاست ) به نظر شما ((تقلیل پرتابگر)) خوبه ؟[/quote]

احتمال اینکه پرتابگر رو بزنن کم هست چون کمی دورتر از خط مقدم مستقر میشه و با برد بالای 100 کیلومتر درصد شناسایی شدن رو پائین میاره.

اگر فاصله زمانی بین هر شلیک رو 4 ثانیه فرض کنیم میشه 12 ضرب در 4 = 48 ثانیه یعنی کمتر از یک دقیقه که در این مدت حتی اگر پرتابگر شناسایی شده باشه قبل از هدف قرار گرفتن راکتها رو شلیک کرده و البته این خوشبینانه ترین احتمال هست که چند هواپیمای دشمن در منطقه حضور داشته باشن و با توجه به مساحت ایران باید گفت شرایط با لبنان خیلی فرق داره و اونجا هم نتونستن پرتابگرها رو بزنند.

فقط کافیه چند دقیقه پرتابگر از محل جنگنده ها فاصله داشته باشه تا بعد شلیک به محل امن از قبیل تعیین شده بره و بعد از چند ساعت به یک نقطه دیگر منتقل بشه.

به نظر من حتی اگر ما پرتابگر رو در منطقه صفر مرزی مستقر کنیم حداقل دو سه دقیقه تا واکنش دشمن بعد از شلیک فرصت داریم.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تجربه جنگ 33 روزه ، بسیار تجربه خوبی بود ! فقط یه چیزی رو یادتون نره ! زمین لبنان با این جا یه ذره فرق داره . شما اون جا پوشش گیاهی دارید و منطقه کوهستانی که میتونید لانچر رو قبل از پرتاب از دید دشمن پنهان کنید . به غیر از شمال غرب ایران و منطقه ای از غرب ، ما پوشش گیاهی و کوهستان قابل ملاحظه در مرز نداریم . حالا به نظر شما اگر توی یه منطقه مسطح ، رادارهای آواکسها و بهپاد ها و سیستم ماهواره ، یه کامیون رو در زمان جنگ و در منطقه مرزی که کمی هم مشکوک میزنه ببینن ، چی فکر میکنن ؟ با توجه به تجربه های جنگهای قبلی و هدف قرار دادن حتی ماشینهای شخصی و غیر نظامیان ، به نظرم بعیده فکر کنن طرف داره میره پیک نیک و بهش اجازه بدن یه گوشه پارک کنه و سفره پهن کنه !
کم بودن تعداد موشک ها و زیاد بودن لانچر به نظرم بهتره ! فقط دستگاه لانچر و ماشین کشنده ، نباید خیلی گرون باشه !
همین وانتهایی که میخوان تو طرح تعویض خودروهای فرسوده بریزن بیرون ، بهتره بهینه سازی بشه برای زدن چند تا موشک و بعدش هدف قرار گرفتن ! تازه میتونیم از لحظه هدف قرار گرفتن هم فیلم تهیه کنیم و با فروختن یه فیلم اکشن ، پول ماشین رو هم در بیاریم ! ( این قسمتهای آخرش برای خنده بود ) :evil:
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آسمان ایران اینقدر بی در و پیکر هم نیست که اگر به فرض خودرو رو شناسایی کردند بتونند فوری کاری انجام دهند. فقط در صورتی میتونند ریسک حمله به خودرو رو بکنند که نزدیک به مرز باشه یعنی ما بخواهیم پایگاههای در عمق 100 کیلومتر یا بیشتر دشمن رو بزنیم. در این حالت هم با استتار راداری و دیداری و حرارتی براحتی میتوان از چشم آواکس و ماهواره تا لحظه شلیک پنهان ماند. چون تعداد هم کمه مشکلی از بابت هزینه استتار نداریم.

ولی بهترین حالت برای ما این هست که به برد بیشتری دست یابیم تا از خاک خودمون اقدام به شلیک کنیم مثلا 180 کیلومتر به بالا و دقت راکت ها هم با یک کیت ساده هدایتی که شامل چند بالچه و یک حسگر تلویزیونی باشه افزایش بدیم. اینطوری با چند شلیک خسارت سنگینی به دشمن وارد میاد و هزینه ما هم به نسبت استفاده از موشکی مثل فاتح110 پائین میاد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]می شه در باره ی شرایط نگهداری راکت هایی با این نوع سوخت یه توضیحی بدین؟[/quote]

خوشبختانه شرایط نگهداری خاصی نداره و به راحتی قابل نگهداری و ذخیره سازی طولانی مدت( برای 15 یا 20 سال) هست.

[quote]اگر از یک خودروی بزرگتر استفاده بشه و پرتابگری مانند اسمرچ روسی که 12 راکت 300 میلیمتری حمل میکنه بسازیم با تعداد یکسان پرتابگر به قدرت آتش بیشتری دست می یابیم که در نتیجه باعث تقلیل پرتابگرها در عملیات های نامتقارن شده و تلفات پائین خواهد آمد.[/quote]

البته سعید جان فراموش نشه که خودروی حامل فجر 5 کاملا ظاهر یک کامیون معمولی رو داره و با نصب یک چادر روی اون میشه اون رو به راحتی در نقاط شهری استتار کرد کاری که به هیچ عنوان برای اسمرچ قابل انجام نیست. برای همین کمیت حمل موشک فدای ضرورت استتار شده است. ان شاالله در قسمت بررسی مزایای طرح فجر 5 رو توضیح میدم و اینکه چرا برخی از نکات در اون رعایت شده.

[quote]و اونجا هم نتونستن پرتابگرها رو بزنند.[/quote]

و اضافه می کنم که برادران حزب الله تعدادی دیکوی برای اسراییلی ها کار گذاشته بودن که اونها هم با موفقیت 100 درصد همه شون رو منهدم کردن! و بعد از بازگشت فاتحانه هواپیماها و هلی کوپترهای اسراییلی آتشباری آغاز می شد!

[quote]ولی بهترین حالت برای ما این هست که به برد بیشتری دست یابیم تا از خاک خودمون اقدام به شلیک کنیم مثلا 180 کیلومتر به بالا و دقت راکت ها هم با یک کیت ساده هدایتی که شامل چند بالچه و یک حسگر تلویزیونی باشه افزایش بدیم. اینطوری با چند شلیک خسارت سنگینی به دشمن وارد میاد و هزینه ما هم به نسبت استفاده از موشکی مثل فاتح110 پائین میاد.[/quote]

دقیقا. موشکهایی در کلاس فاتح بسیار گران هستند و با هزینه یه دونه از اونها میشه چندتا از این نیمه راکت- نیمه موشکها هوا کرد که نتیجه بهتری هم میده.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب دوستان این هم از قمت آخر مطلب به حول و قوه الهی:


راکت WS-2 نگهبان (WEI SHI-2)



ws2.jpg



راکت WS-2 با کالیبر 400 میلی متر ساخت چین بوده و برد اعلامی حداقل و حداکثر آن به ترتیب برابر 70 و 200 کیلومتر می باشد. این راکت اولین بار در نمایشگاه هوایی ژوهای 2004 رونمایی شد. این موشک ( به علت داشتن سیستم هدایت تقریبا می توان به آن موشک اطلاق کرد) مجهز به سیستم هدایت بدوی اینرسیایی برای جبران خطای آن در بردهای طولانی می باشد. به علت استفاده از سیستم هدایت موشک دارای CEP فوق العاده برابر حداکثر 0.17 درصد می باشد که یک رکورد در این کلاس از راکتها محسوب می شود.



ws2_l1.jpg



این راکت مجهز به موتور راکتی سوخت جامد تک مرحله ای FG-41143 می باشد. سوخت این موشک از نوع HTPB بوده و دارای سطوح کنترل 4 تایی در قسمت میانی بدنه بوده که از آنها برای هدایت موشک در فاز نهایی استفاده می کند. این راکت دارای لانچر 6 تایی بوده و وزن هر راکت آن در لحظه شلیک برابر 1285 کیلوگرم می باشد.



ws2_l2.jpg



وزن کلاهک این موشک برابر 200 کیلوگرم بوده . می تواند گستره وسیعی از کلاهکها اعم از ضد نفر، خوشه ای، ضد زره، ترموباریک( هوا سوخت ) انفجاری، انفجاری شدید و . . . را با خود حمل نماید. به عنوان مثال کلاهک انفجاری ZDB-2 با ترکشهای از قبل شکل داده شده پر شده است و می تواند به عنوان ضد نفر مورد استفاده قرار گیرد و یا کلاهک خوشه ای SZB-1 برای نابودی اهداف منطقه ای بزرگ مانند گروههای زرهی و پیاده نظام، مراکز تجمع ادوات و . . . طراحی شده است. این کلاهک می تواند 500 عدد بمبلت را در خود جای داده و پس از رسیدن به بالای منطقه هدف با سرعت زیادی آنها را پراکنده نماید.




ws2_l3.jpg



لانچر راکت از کامیون TIEMA 6×6 مدل XC22 استفاده می کند. همچنین می توان به جای این کامیون از کامیون سنگینتر 8×8 TAIAN مدل TAS-5380 استفاده کرد.

لانچر می تواند تا 60 درجه به بالا و 30 درجه به طرفین حرکت نماید و دارای 4 جک هیدرولیک است.



ws2_l4.jpg
به موتور موشک و دود سفید رنگ ناشی از سوخت آن دقت کنید



مشخصات:

کالیبر: 400 میلی متر

طول راکت: 7302 میلی متر

حداقل برد: 70 کیلومتر

حداکثر برد: 200 کیلومتر

وزن سرجنگی: 200 کیلوگرم

فیوز : مجاورتی

سوخت موتور:ترکیبی از نوع HTPB

خطای دایره ای: حداکثر 0.17 درصد

دمای عملیاتی: مشخص نشده


---------------------------------------

خب پس از بررسی اجمالی هر سه راکت نوبت به مقایسه آنها می رسد، در اولین قدم به مقایسه کالیبر راکتها می پردازیم که رتبه اول را WS-2 و رتبه دوم را فجر 5 و رتبه سوم را T-300 کسب می کنند، بدیهی است به طور معمول اینطور استنباط می شود که افزایش کالیبر منجر به افزایش سوخت و سرجنگ حمل شده و نتیجتا افزایش قدرت تخریب و برد خواهد شد.

اما ملاحظه می فرمایید که راکت ترکیه ای علی رغم کالیبر کمتر، برد بیشتری نسبت به فجر 5 دارد( البته سر جنگی آن کوچکتر است) دلیل آن چیست؟

دلیل آن در استفاده راکت ترکیه ای از موتور با سوخت ترکیبی است که تراست و ضربه ویژه قوی تری به آن می دهد اما در عوض رد سفید رنگی از خود به جا می گذارد که تا دقایقی هم ادامه پیدا کرده و می تواند منجر به شناسایی موقعیت راکت انداز و در صورت وجود تیمهای گشت هوایی دشمن در نزدیکی محل شلیک، منجر به هدف قرار گرفتن آن شود. اما فجر 5 از موتور با سوخت 2 پایه استفاده می کند. این ویژگی در 2 راکت دیگر مورد بررسی وجود ندارد و به نوعی در آن دو راکت دیگر عدم اختفاء سیستم، فدای دستیابی به برد بیشتر (در اثر استفاده از موتور با سوخت مرکب) شده است که البته حرجی بر آن نیست و هر کدام از طراحی ها دارای مزایای ویژه خود می باشد و با توجه به الزامات هر کشور طراحی شده است. به عنوان مثال ما چون باید خود را در برابر دشمنی چون آمریکا که از امکانات شناسایی قوی ای برخوردار است، آماده کنیم فلذا استتار و اختفای سیستم برای ما اهمیت زیادی داشته و برای همین از موتور با سوخت 2 پایه استفاده شده اما ترکیه و به خصوص چین با چنین مشکلی زیاد روبرو نبوده ( همسایگان دو کشور را عرض می کنم) و به دستیابی به برد بیشتر اهمیت داده اند. خصوصا راکت WS-2 چون از فاصله دوری شلیک می شود زیاد بحث اختفاء برای آن مطرح نیست.

در مرحله دوم به بررسی طول راکتها می پردازیم، در این مرحله راکت ترکیه ای مقام اول و فجر 5 مقام دوم را از لحاظ کمترین طول کسب می کنند، شاید بپرسید که چرا به طول کمتر امتیاز بیشتری می دهیم؟ چون باعث کوچکتر شدن خودروی حامل و به تبع سختتر شدن شناسایی آن خواهد شد. البته فجر 5 یک ویژگی غیر قابل رقابت دارد و آن استفاده از کامیونی با کاربرد دوگانه دفاعی و غیر دفاعی است که در صورت کشیدن چادری بر روی آن به راحتی می تواند در نقاط شهری بدون جلب توجه جاسوسان دشمن به تردد پرداخته و خود را مخفی نماید. امری که شامل حال دو راکت دیگر نمی شود.

مورد سوم نداشتن حداقل برد است، این مورد کمک می کند تا راکت برای فواصل نزدیک نیز مورد استفاده قرار گیرد. در مورد فجر 5 در هیچ یک از منابع متعددی که بنده مراجعه کردم اشاره ای به حداقل برد نشده است و این خود برتری خوبی به این راکت می دهد. رتبه آخر هم متعلق به راکت چینی است که حداقل برد آن عدد غیر قابل قبول 70 کیلومتر است!

مورد چهارم حداکثر برد است که راکت چینی با فاصله زیادی در صدر آن قرار می گیرد که با توجه به کالیبر و طول و نوع موتور آن قابل پیش بینی هم می نمود. رتبه آخر نیز از آن فجر 5 است.

مورد پنجم ، در خصوص سر جنگی راکتها است. موشک چینی بدلیل برخورداری از سر جنگی سنگینتر و متنوعتر رتبه اول، فجر 5 رتبه دوم و راکت T-300 رتبه سوم را کسب می نمایند.

مورد ششم خطای دایره ای است که موشک چینی بدلیل برخورداری از سیستم هدایت ساده با اختلاف زیادی رتبه اول و دو راکت دیگر به طور مساوی و بدلیل برخورداری از سیستم ثابت کننده مسیر پروازی ساده، رتبه دوم را به خود اختصاص می دهند.

مورد هفتم دمای عملیاتی است که فقط در مورد فجر 5 در دسترس بود که رنج خوبی را نشان می دهد.

نکته مهم در مورد فجر 5 آنتنی است که بر روی سقف اتاقک اپراتور موشک به چشم می خورد، در مورد این آنتن من به اطلاعات دقیقی دست پیدا نکردم اما حدس شخصی بنده و با توجه به شکل آنتن این است که این آنتن یک آنتن مخابراتی ( و نه راداری) است که برای دریافت و ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت لانچر و هدف به کار می رود و شکل آنتن و طول موج به کار رفته در اینگونه آنتنها باعث تبادل اطلاعات بدون ترس از شوند آنها خواهد شد اما نکته مهم د راین آنتنها تنظیم انه است به گونه ای که حتما 2 آنتن باید مستقیما یکدیگر را در دید داشته باشند و در صورت به هم خوردن تنظیم یکی از آنها، ارتباط قطع می شود اما به هر حال روش مناسبی برای ارسال و دریافت اطلاعات بدون ترس از انتشار آن است.


-------------------------------


خب این از کل مطلب و نظرات بنده. منتظر نظرات مفید دوستان هستم.


نویسنده: MOHAMMAD
منبع:
سایت ACIG.ORG و برخی سایتهای دیگر به صورت پراکنده + اضافات خودم.

فقط برای میلیتاری و غیر قابل انتشار مجدد در وب. رسانه های مکتوب با اجازه ادمین محترم سایت مجاز به استفاده یا انتشار می باشند.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر محمد جان.

با توجه به مشخصات و اینکه برد نهایی فجر5 میتواند تا 120 کیلومتر افزایش یابد و برخورداری از اختفای بهتر این راکت انداز را میتوان برتر از نمونه ترکیه ای قرار داد ولی در برابر نمونه چینی اگر در جنگ مشکل اختفا نداشته باشیم و مهم نباشد محل راکت انداز کشف شود (امنیت هوایی برقرار باشد) این راکت انداز بهتر جواب میده بخصوص با خطای پائینی که دارد و برای یک راکت فوق العاده محسوب میشود.

البته جای راکت انداز آمریکایی M270 (و نمونه جدیدتر آن HIMARS) در مقایسه خالی بود چرا که از نظر برد در محدوده فجر5 قرار میگیره با برد 39 الی 70 کیلومتر در راکتهای مختلف و در اختیار ترکیه و بحرین نیز هست. ضمن اینکه نیروهای آمریکایی در منطقه از نمونه هیمارس با موشکهای MGM-140 برخوردارند که بردی در حدود 160 کیلومتر دارد و از این موشک در جنگ سال 2003 علیه عراق بصورت گسترده استفاده و 450 موشک شلیک شد.

به هر حال در صورت بروز درگیری بین ما و دشمن طرف مقابل از موشکهای فوق استفاده میکنه و ما نیز در مقابل چون در خاک خود و در حال دفاع از خود هستیم حداقل چند برابر بیشتر راکت فجر5 شلیک کنیم به همراه موشک فاتح110 برای زدن هدفهای با ارزش بالا.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسه تعالی

با سلام

محمد جان دستت درد نکنه . عالی بود. :evil:

خب من حیث المجموع فکر میکنم که وی-اس-2 چینی کاملا" برتره ولی فجر-5 ما یه پروژه قابل اتکاست که باید به متخصصین تلاشگر عزیزمن یه خسته نباشید جانانه گفت. منتها این رکت به نظر ضعفهایی نیز در قیاس با نمونه های روسی 9A52-2T Smerch و آمریکاییM142 HIMARS و M270 MLRS هم رده اش (الته مدل های امریکایی از نظر کالیبر تفاوت دارن که منظور بیشتر به لحاظ میزان برده) داره که قطعا" متخصصین لایق ما بهشون اشراف پیدا کردن و انشاءالله مرتفع خواهد شد که یکیش نحوه بارگذاری و نیز تعداد کم راکت در هر لانچر است که اگه از یه سیستم کاملا" مکانیکی مشابه نمونه روسی 9A52-2T Smerch یا حتی مثل M142 HIMARS و M270 MLRS امریکایی بهره ببره قطعا" حرف های زیادی حتی در زمینه صادرات خواهد داشت.

یا علی مدد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نکته مهم در مورد فجر 5 آنتنی است که بر روی سقف اتاقک اپراتور موشک به چشم می خورد، در مورد این آنتن من به اطلاعات دقیقی دست پیدا نکردم اما حدس شخصی بنده و با توجه به شکل آنتن این است که این آنتن یک آنتن مخابراتی ( و نه راداری) است که برای دریافت و ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت لانچر و هدف به کار می رود و شکل آنتن و طول موج به کار رفته در اینگونه آنتنها باعث تبادل اطلاعات بدون ترس از شوند آنها خواهد شد اما نکته مهم د راین آنتنها تنظیم انه است به گونه ای که حتما 2 آنتن باید مستقیما یکدیگر را در دید داشته باشند و در صورت به هم خوردن تنظیم یکی از آنها، ارتباط قطع می شود اما به هر حال روش مناسبی برای ارسال و دریافت اطلاعات بدون ترس از انتشار آن است. [/quote]

محمد جان ، این آنتن اگر یک آنتن دایرکشنال با دید مستقیم باشه ، حتما از Gain پایینی برخورداره ، البته در آن صورت حرف شما درسته و شنود کردن آن بسیار سخت و تقریبا با توجه به اینکه encryption هم داره تقریبا غیر ممکنه. اما فکر نمی کنم که استفاده این آنتن این طوری باشه چون در این صورت باید از رادیویی با میلی وات بالا و آنتنی با Gain بالا استفاده کرد ، مثلا رادیوی 1000 میلی وات و همین آنتنی حداقل با Gain 36 dbi تا بتونه یک برد مناسب با یک پهنای باند مناسب بده. شاید این آنتن استفاده دیگری داشته باشه، تا در موردش کسی اطلاعاتی نده نمی شه روش اظهار نظر کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ضمن اینکه نیروهای آمریکایی در منطقه از نمونه هیمارس با موشکهای MGM-140 برخوردارند که بردی در حدود 160 کیلومتر دارد و از این موشک در جنگ سال 2003 علیه عراق بصورت گسترده استفاده و 450 موشک شلیک شد.
[/quote] بلاك 2 اين موشك دايره خطاي در حد يك متر دارند ! كه (بواسطه جي پي اس به اين مقدار از دقت ميرسند) ...

اين هم فجر 5 در رژه امسال ؛

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMG_0440.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMG_0441%7E0.jpg[/img]






[quote]محمد جان ، این آنتن اگر یک آنتن دایرکشنال با دید مستقیم باشه ، حتما از Gain پایینی برخورداره ، البته در آن صورت حرف شما درسته و شنود کردن آن بسیار سخت و تقریبا با توجه به اینکه encryption هم داره تقریبا غیر ممکنه. اما فکر نمی کنم که استفاده این آنتن این طوری باشه چون در این صورت باید از رادیویی با میلی وات بالا و آنتنی با Gain بالا استفاده کرد ، مثلا رادیوی 1000 میلی وات و همین آنتنی حداقل با Gain 36 dbi تا بتونه یک برد مناسب با یک پهنای باند مناسب بده. شاید این آنتن استفاده دیگری داشته باشه، تا در موردش کسی اطلاعاتی نده نمی شه روش اظهار نظر [/quote]
اون آنتن هايي كه بطور معمول براي تجهيزات وايرلس استفاده ميشن 24 dbi با حدود 83 مگاهرتز پهنا و 2.4 گیگاهرتز هستند که برای ارسال داده شبکه بصورت دوبرد استفاده میشن ..
دو آنتن رو در روی هم حدود 10 کیلومتر ...
البته فکر کنم فقط یک آنتن محض هست ! نه سیستم وایرلس .. شاید هم هدف از این کار هماهنگی در چینش سامانه های موشکی در مکانهای مختلف بوده باشه تا از هم فاصله داشته باشند ..
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به محمد عزيز

تشكر فراوان از اطلاعات ارائه شده :evil: و زحماتي كه كشيدي !!!
----------------------------------------------------------------------------
1-

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/WS-1-1.jpg[/img]

[quote]این راکت با لانچر 6 تایی شلیک شده که وزن هر راکت در لحظه شلیک برابر 524 کیلوگرم می باشد....[/quote]

داخل عكس 4 تاست :evil:

--------------------------------------------------
2-

[quote].... اما ویژگی منحصر به فردی به این راکت عظیم الجثه میدهد و آن این است که موتور دارای سوزش بدون دود بوده و حتی در لحظه شلیک نیز تشخیص مکان لانچر آن با سیستم های اپتیکی طیف مریی به سادگی امکان پذیر نیست....[/quote]

به نظرت در اين برد ، كسي به فكر استفاده از سيستم اپتيكي براي شناسايي محل شليك موشك هست ؟ مگر اينكه در فاز نهايي ، وقتي كه جنگنده ها مي رسن به درد بخوره ، اما اگر از شناسايي راداري استفاده بشه ( يا هرچي كه شما اسمش رو مي گذاريد ) به راحتي مكانش كشف مي شه ! البته توجيه خوبي براي لانچر چهارتايي هست !

-----------------------------------------------
3-

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMG_0440.jpg[/img]

در مورد اين آنتن ! :evil:
اگه به من نخندي ! من از اين دست آنتن ها توي شهر زياد مي بينم ! بالاي سر اكثر دوربين هاي حفاظتي و انتظامي روي تير همچين آنتني هست !
ببينم ، فجر 5 هدايت تصويري داره ؟!:evil:

-----------------------------------------------
4-
يك توضيحي در مورد اين كابين پشت لانچر ها بدي ممنون مي شم . اصلا اين سيم اتصاي به زمين براي چيه ! ؟

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3_8902051647_L600.jpg[/img]

-----------------------------------------------

5- براي خنده
WS-2 يك مزيت بر بقيه داره ، اوون هم كولرش براي راننده و اتاق پشتيه .
-----------------------------------------------
ممنون ، موفق باشي
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا مهدی ارمی عزیز در مناطقی مثل شمال و غرب کشور ما برای استتار و اختفای این راکت مشکلی نداریم و پوشش گیاهس و طبیعی وجود داره ولی برای مناطقی مثل جنوب و شرق میشه کانالهایی درست کرد که موشک بعد از شلیک درون اونها قرار بگیره اونم زیر زمین و این کانالها طوری ساخته میشن که رادارهای هوایی و اپتیکی و حرارتی توان دیدن داخل اونها رو ندارن و در مواقع لزوم بیرون اومده و اقدام به شلیک کنن و برای شناسایی هم ناراحت نباشین منطقه جنگی اینقدر شلوغ پلوغ هست که شناسایی و رصد کل منطقه خیلی سخته و در عین حال میشه از عملیات فریب و ... هم استفاده برد.

و اینم اضافه کنم بیشتر اوقات این راکت اندازها فقط بعد از شلیک شناسایی میشن و نه قبلش و اینم باز اشاره کنم توی عراق تا چند ماه نتونستن چند هلی کوپتر رو که فقط با شاخ و برگ نخل ها توی یک نخلستان پنهان کرده بودن بدون هیچ پوشش دیگه ای اونم از نوع میل ۲۴ و اونها رو هم بر اساس گزارشهای انسانی کشف کردن و امریکا اینقدر هم که میگه اشراف اطلاعاتی نداره و بیشتر تبلیغات می کنه و شرایط ایران اصلا حتی در جنوب قابل مقایسه با لبنان نیست که کلش به اندازه وسعت یک استان ما نیست ولی دشمن فقط در جنوب با وسعتی مثل لبنان طرفه.

در مورد راکتها هم باید گفت نوع چینی به خاطر برد و تعداد لانچر و همچنین دقت بالا برتری محسوسی نسبت به این دوتا داره اما برد گفته شده برای فجر ممکنه واقعا این نباشه.

و در کل فجر برای عملیات و جنگ نامتقارن در ایران و جغرافیای اون تهیه شده و تلاشی بسیار به جا و مفید بوده و برای ما شاید از دو نوع دیگه به صرفه تر و ارزانتر باشه.

و اینم باید در نظر داشت ما به راحتی می تونیم تعداد نا محدودی از این راکت رو با کیت های هدایتی که در مانور اخیر هم امتحان شد بسازیم و استفاده کنیم و نسبت به فاتح ۱۱۰ هزینه کمتری همم صرف کنیم و در کل پیچیدگی ساخت و توان نظامی اون برای ما نسبت به قیمتش بسیار عالی هست.

به هر حال از مقاله ممنون.
ولی فکر می کنم برداشت ما از اون انتن اشتباه باشه و اگر توجه کرده باشید سر این انتن در زمان شلیک در مانور به طرف هدف هست و این ارتباط با واحدهای دیگه رو رد می کنه و شاید به شکلی هدایت کننده راکت باشه به هر حال تا وقتی خود مسئولین از اون چیزی نگن ما زیاد نمی تونیم روش مانور بدیم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.