ALI

معرفی خودروی MAN - TGA غول تانکبر آلمانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام خدمت همه دوستان

در این تاپیک به معرفی خودرو تانکبر MAN TGA می پردازم.

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_1.jpg[/img][/center]

با روی کار آمدن تانکهایی نظیر آبرامز و لئوپارد و در مجموع تانکهای جدید که همگی دارای وزنی بیش از 60 تن میباشند ، دیگر تانکبر های قدیمی آلمانی نظیر FS 2670 و SLT 50 – 25 که در سراسر جهان پراکنده شده بودند ، توان جابجایی تانکهای تازه وارد را نداشتند. همچنین به دلیل فرسودگی زیاد این خودروها دیگر تعمیر این خودروها برای هیچ کشوری مقرون به صرفه نبود. به همین دلیل ستاد مشترک دفاع تصمیم به تولید نوع جدیدی از تانکبر های مدرن و پیشرفته گرفت. در سال 1980 نمونه های اولیه این تانکبر تحویل ارتش آلمان گردید تا تست های اولیه بر روی آن انجام پذیرد. آلمان از سال 1987 پس از آنکه آخرین کاستی های این تانکبر را بر طرف کرد ، شروع به پذیرش سفارشات کرد. نخستین مشتری خارجی این خودرو استرالیا بود که در سال 1988 سفارشی بالغ بر 105 دستگاه از این خودرو را به شرکت سازنده ارائه داد. کانادا و ترکیه و آرژانتین و برزیل مشتریان بعدی این خودرو بودند.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_2.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_3.jpg[/img][/url]


خودروی تانکبر MAN TGA یک خودروی قدرتمند با قالب 8*8 است. کشنده این خودرو از چهار اکسل تشکیل شده است. دو اکسل عقبی هر کدام دارای چهار چرخ بوده و دو اکسل جلویی هرکدام دارای دو چرخ میباشند و در مجموع قسمت کشنده خودرو دارای 12 چرخ میباشد. قدرت موتور خودرو به دو اکسل عقبی منتقل میشود. هر چند که این خودرو مجهز به دنده استرلینگ میباشد و در صورتی که خودرو در شرایط سخت قرار بگیرد (مثلا در گل گیر کند) امکان انتقال قدرت موتور به اکسل های جلویی هم وجود دارد و به همین دلیل این تانکبر هیچ گاه در سخت ترین شرایط محیطی نیز زمینگیر نخواهد شد. برای کنترل آسانتر خودرو ، نیروی هیدرولیک فرمان خودرو به دو اکسل جلویی منتقل میشود. دیفرانسیل های این خودرو از نوع مستقل بوده و هدایت و کنترل آن به راحتی و آسانی هرچه تمامتر صورت می پذیرد و همانند تانکبرهای قدیمی M747 آمریکایی و SLT 50 – 25 آلمانی خدمه خودرو را در مسافتهای طولانی خسته نمیکند. قسمت کمر شکن این خودرو نیز از چهار اکسل که هر کدام دارای چهار چرخ میباشند تشکیل شده است. این خودرو دارای یک پمپ فوق العاده قدرتمند هیدرولیک مرکزی از نوع واسکازین میباشد که تمام نیروهای مورد نیاز جکهای هیدرولیکی مختلفی که در این خودرو تعبیه شده است را تامین میکند. در قسمت لبه های زیرین کمر شکن خودرو جکهای هیدرولیکی تعبیه شده است که وظیفه آنها ثابت و بی حرکت نگه داشتن تانک بر روی کمر شکن است. در تانک بر های قدیمی عمل ثابت کردن تانک بر روی کمر شکن خودرو به وسیله اهرمهای مخصوص و توسط انسان انجام می گرفت و کاری بس دشوار و طاقت فرسا بود. در حالی که در این خودرو این کار توسط جکهای هیدرولیک در نهایت سهولت و سرعت انجام می پذیرد . کشنده این خودرو توان حمل دو نفر را دارد. در داخل اتاقک خودرو جای خواب ، آب سرد و گرم آشامیدنی و انواع امکانات رفاهی تعبیه شده است. یک دستگاه GPS و بیسیم نیز بر روی این خودرو نصب شده است. این خودرو در حالت عادی فاقد تسلیحات دفاعی میباشد اما در صورت نیاز میتوان بر روی بام کشنده خودرو یک تیربار 12.7 میلیمتری تعبیه کرد که شلیک توسط آن از سوراخی که در سقف خودرو وجود دارد انجام میگیرد. بدنه و شیشه این خودرو در برابر گلوله های 7.62 مقاوم هستند. همچنین تایر های این خودرو نیز از نوع ضد پنچری هستند و در برابر گلوله های 12.7 مقاومت صد در صد دارند. همین طور این خودرو به سیستم CTIS و یک کمپرسور قدرتمند 4200 PSI مجهز است. این سیستم به خودرو این امکان را میدهد که باد تایر ها را بسته به نوع زمینی که خودرو در آن طی طریق میکند تنظیم کند و به این وسیله بیشترین انعطاف پذیری را برای خودرو فراهم کند. همچنین سیستم CTIS به خودرو این امکان را میدهد که تایر خودرو را در صورت آسیب دیدگی ، آماده رزم نگه دارد. این خودرو دارای دو قرقره فوق العاده قدرتمند با کابلهای فولادی به قطر سه سانتیمتر برای بکسل کردن تانکهای صدمه دیده که قادر به حرکت نیستند بر روی کمر شکن خودرو است که این قرقره ها نیروی خود را از پمپ مرکزی خودرو دریافت میکنند. بیشترین وزنی که این خودرو قادر به حمل آن است با کمر شکن معمولی معادل 80 تن بوده و با کمر شکن دوبل و الاکلنگی معادل 130 تن میباشد که به ترتیب معادل یک و دو دستگاه تانک لئوپارد است. از این خودرو برای جابجایی بارهای فوق سنگین نیز استفاده میشود. وزن خالی این خودرو 19.2 تن است. این خودرو مجهز به یک موتور خورجینی MTU – U12 با قدرت 550 اسب بخار میباشد که از تکنولوژی توربوشارژهای سرامیکی شرکت مرسدس بنز بهره میگیرد. همچنین مخازن حمل سوخت این خودرو توان حمل 430 لیتر گازوئیل را دارند که با این مقدار گازوئیل خودرو میتواند مسافتی معادل 950 کیلومتر را طی کند. حد اکثر سرعت این خودرو در جاده های آسفالته معادل 85 کیلومتر بر ساعت است. فوردینگ خودرو نیز معادل 1.6 متر است یعنی در آبهای به عمق 1.6 متر میتواند حرکت کند بدون اینکه آب بر روی سیستم های خودرو اثر بگذارند.

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_4.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_5.jpg[/img][/url]


[size=4]مشخصات غول تانکبر MAN TGA[/size]

کشور و شرکت سازنده : آلمان / شرکت خودرو سازی MAN
سال ساخت : 1980
ارتفاع خودرو : 3.3 متر
عرض خودرو : 3.6 متر
طول خودرو : در حالت معمولی 14.4 متر و در حالت استفاده از کمرشکن 21.5 متر
وزن خودرو : 19.2 تن
موتور : MTU MAN Diesel – U 12
قدرت موتور : 550 اسب بخار
قدرت کمپرسور مرکزی : 4200
حداکثر وزن قابل تحمل : 80 تن در حالت معمولی و 130 تن با استفاده از الاکلنگی و کمرشکن دوبل
سرعت : 85 کیلومتر بر ساعت
فوردینگ خودرو : 1.6 متر


[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_6.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_7.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_7.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/man_tga_8.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_man_tga_8.jpg[/img][/url]



گرد آوری ، تدوین و ترجمه : علی محمدی
کلیه حقوق این مقاله مختص سایت میلیتاری است.
هرگونه استفاده از مقاله تنها با ذکر نام سایت میلیتاری و نام مترجم مقاله امکان پذیر است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود علی جان. استفاده بردیم.

هنوز که هنوزه اون مطلب بلدوزر نظامی رو که زده بودی یادمه، عجب مطلب دست اولی بود! یه وقتایی دوباره میرم می خونمش( روی هاردم سیو کردمش!)

کلا شما متخصص اینطور مطالب دست اول هستید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

آقا محمد من هم از توجه شما ممنونم :evil: :evil: :evil:

قابلی نداشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم تشکر میکنم علی جان دستت درد نکنه.

برای تبریک بازگشت علی آقا هم یه درجه مجازی به ایشون هدیه شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين خودروي تاكتيكي با اين مشخصات عالي گزينه بسيار مناسبي براي حمل تسليحات استراتژيك ماست ( به خصوص اينكه ابعاد ترافيكي كوچكتري نسبت به تانك برهاي ببر 400 نزاجا و كشنده هاي بنز نزسا داره )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم از شما ممنونم.


[quote]برای تبریک بازگشت علی آقا هم یه درجه مجازی به ایشون هدیه شد.[/quote]

لطف کردی سعید جان :evil:



[quote]اين خودروي تاكتيكي با اين مشخصات عالي گزينه بسيار مناسبي براي حمل تسليحات استراتژيك ماست ( به خصوص اينكه ابعاد ترافيكي كوچكتري نسبت به تانك برهاي ببر 400 نزاجا و كشنده هاي بنز نزسا داره )
[/quote]

در مجموع از این گونه خودروهای تانکبر در وهله اول برای جابجایی تانکها و خودروهای سنگین و در وهله دوم در جابجایی محموله های سنگین و فوق سنگین استفاده میشود. به عنوان مثال خودروی تانکبر KZKT - 7428 ساخت روسیه که از آن در جهت حمل تانک و حمل لانچرهای موشک و محموله های سنگین استفاده میشود.

برای اطلاعات بیشتر به تاپیک معرفی KZKT 7428 سری بزنید.


اینم لینکش

[url]http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4960[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.