nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]رونمایی از موتورهای توربوفن در آینده‌ای نزدیک[/b]
[b]خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنایع هوایی کشور با اشاره به برگزاری نمایشگاه هوایی در کیش، گفت: در این نمایشگاه که در آینده برگزار می‌شود چند محصول جدید از جمله موتورهای توربوفن رونمایی می‌شود.[/b]


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی کشور در نشست خبری که به منظور برگزاری سومین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی صورت گرفت، گفت: پیش نویس سند هوافضا در شورای تبلیغات فرهنگی مصوب شده که تا سال 1404 فعالیت‌های تعیین شده انجام شود. در این سند توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی شده است.
منطقی با بیان اینکه تمرکز نمایشگاه ملی توانمندی هوایی بر روی قطعات است، گفت: یکی از موضوعات این نمایشگاه بحث هوانوردی عمومی است. این نمایشگاه به دنبال تشکیل مجموعه ساخت قطعات و زیرساخت‌ها با توجه به شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان است. اولویت اول ما در این نمایشگاه پشتیبانی از ناوگان هوایی است.
رئیس سازمان صنایع هوایی کشور همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه هوایی کیش، گفت: در این نمایشگاه که در آینده برگزار می‌شود چند محصول جدید از جمله موتورهای توربوفن رونمایی می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تاثیر نوسانات نرخ ارز در صنایع هوایی گفت: نرخ ارز به همه صنایع تاثیر می‌گذارد اما با توجه به محصولاتی که ما در کشور داریم و خواهان زیادی در خارج دارد، به دنبال افزایش صادرات هستیم تا تاثیر نوسانات ارزی کمتر شود.
منطقی ادامه داد: صنایع هوایی از اول انقلاب تحریم بوده و این موضوع جدیدی نیست ولی با توجه به متخصصین کشورمان پیشرفت‌های زیادی در این حوزه داشته‌ایم و قطب‌های فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم و در جهت صادرات فناوری حرکت می‌کنیم.
رئیس سازمان صنایع هوایی کشور با اشاره به برگزاری صنایع هوایی در کیش،گفت: در این نمایشگاه پروازهای نمایشی نیز خواهیم داشت که با توجه به شلوغی و محدودیت‌های موجود در فرودگاه مهرآباد، آن را در کیش برگزار می‌کنیم.
منطقی در خصوص تاسیس پارک فناوری هوایی نیز گفت: اولین فاز آن آغاز شده و فاز تکمیلی پارک فناوری هوایی را در بهمن ماه شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان صنایع هوایی کشور تاکید کرد: ساخت هواپیماهای 150 نفره را سازمان صنایع هوایی موج1 به عهده گرفته است که از ظرفیت عظیم علمی و دانشگاهی بهره می‌برند و از اول تیر ماه کارش آغاز شده است.
منطقی با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه تاکسی هوایی، گفت: پروژه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده، تا 15 منطقه در کشور به عنوان کانون‌های آموزشی، پشتیبانی و استفاده از هواپیماها برای کاربران خصوصی ایجاد شود که تا کنون چند مورد آن افتتاح شده و تا روز 13 مهر ماه در ارومیه نیز کانونی افتتاح می‌شود. این 15 کانون تا بهمن ماه افتتاح می‌شود.
وی افزود: بحث دیگر مدل‌های هواپیماهای دو نفره است و در حال حاضر موجود است. همچنین به دنبال هواپیماهای 4 نفره هستیم که به زودی به آن دست می‌یابیم و طرح هواپیماهای 6 نفره و 9 نفره نیز در دستور کار و بررسی است.
رئیس سازمان صنایع هوایی کشور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: نیاز اصلی کشور ما هواپیماهای 100 تا 150 نفره است که پروژه هواپیماهای 150 نفره تصویب شده و به دنبال تصویب طرح هواپیماهی 100 نفره هستیم و از طرفی به دنبال اورهال و بهینه سازی هواپیماهای پهن پیکر با گنجایش بیش از 220 نفر هستیم.
منطقی در ادامه با بیان اینکه با 27 کشور در سه حوزه صادرات فناوری، خدمات (تعمیرات اساسی هواپیما) و زیر سامانه‌ها و محصولات رابطه داریم که صادرات بالگرد یکی از این موارد است.
وی افزود: حجم صادرات ما در صنایع هوایی در سال گذشته 50 میلیون دلار بود و به دنبال آن هستیم که آن را به 75 میلیون دلار در سال برسانیم.
در ادامه نشست خبری ایرج ابراهیمی رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز اظهار داشت: نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران امسال از 19 الی 21 مهر ماه در مرکز نمایش‌های هوایی برگزار می‌شود.
وی افزود: امیدواریم با توجه به سند 1404 دولت و مجلس راهی را برای بخش خصوصی در صنعت هوایی باز کنند.
ابراهیمی در پایان اظهار داشت: این نمایشگاه فرصتی است تا توان بخش خصوصی به معرض نمایش گذاشته شود تا مسئولین آنها را مشاهده و اعتماد بیشتری به این بخش داشته باشند.

[url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910709000500"]http://www.farsnews....=13910709000500[/url]

[color=#ff8c00]عنوان تاپیک ویرایش شد..نصیر[/color]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم بنظرم اصلی ترین گزینه همین توربوفن جی85 باشه

البته چون ایشون لفظ موتورهای توربوفن رو بکار برده احتمالا غیر از توربوفن جی85 شاید باید منتظر موتورهای دیگه ای مثل اف100 جنرال الکتریک هم باشیم

البته گزینه دوم احتماله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b] رییس سازمان صنایع هوایی و فضایی ادامه داد: موتورهای پیستونی تک سیلندر، 2 سیلندر و 4 سیلندر برای هواپیما ها طراحی و ساخته شده است و[color=#0000ff] در حال حاضر به دنبال ساخت موتورهای توربینی برای هواپیماهای سنگین هستیم.[/color][/b]
http://www.yjc.ir/fa/news/4113284/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

......
نمی دونم چقدرخبر فارس نیوز درست هست اما امیدوارم این موتور همان مینی موتور توربوفن نباشه!

چون در ایسنا که مشروح این نشست ارائه شده منطقی گفته به پایه های موتور توربوفن رسیدیم که در نمایشگاهی که آذرماه در کیش داریم نمونه ای از این دستاورد رو نمایش میدیم در مصاحبه های اخیر هم گفته 2 دستاورد در نمایشگاه کیش در آذرماه امسال معرفی می کنیم که یکیش ارابه فرود هست ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا ایران سازنده موتور شود... دل میلیتاریست ها تبخیر شود.
یادم نیست جمله کدوم دانشمندی بود؟؟؟ fi_lone_ranger

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمال داره یکیش موتور هواپیمای آنتونوف 158 باشه (دی 436)

تو این گزارش قبلا منطقی صحبت از موتور 436 کرده بود که بعید نیست منظورش دی 436 بوده باشه :
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/126965/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-24%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7"]http://www.mashreghnews.ir/fa/news/126965/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-24%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7[/url]
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همین که اصول ساخت یه موتور توربوفن رو یاد گرفتن خیلی چیزا رو می رسونه فقط باید توسعه پیدا کنه که کار ساده تریه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همیشه اولی ها سخترند اما قدم دوم مطمعن باشید خیلی فرق میکنه!!
اخه ما ایرانی هستیم
یا حق = یا علی(ع)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به متن زیر احتمالا فقط یه موتور رونمایی میشه و با توجه به اینکه قبلا خبر ساخت موتور توربوفن برای پهپاد داده شده بود و البته رونمایی هم نشده بود میشه گفت موتور مذکور که قرار رونمایی بشه موتور پهپاده!
[quote]

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با اشاره به اینکه آذر امسال نمایشگاه هوایی در کیش برپا می شود، افزود: در این نمایشگاه از دو محصول ساخت داخل رونمایی می کنیم که یکی از آنها ارابه فرود هواپیماست.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/160404/دست-یابی‌ایران-به‌فناوری-ارابه‌فرود-هواپیما
[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به نظرتون این موتور در تصویر نمایشگاه مدتی پیش صنعت هوایی به کدوم یک از دو حالت زیر نزدیکه

1-طلوع چهار یا نسخه توربوفن طلوع

2-J-85 یا نسخه توربوفن اون

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10104/jamejamonlineimage1.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
از نظر بنده اگه بتونیم نسخه ی توربو فن موتور جی 85 رو با بزرگتر شدن سایز بسازیم و این موتور چیزی حدود 30-35 کیلو نیوتن تراست خشک داشته باشه ، بسیار خوب می شه ... ( به شرط معقول بودن مصرف سوخت ! )

با دو تاش تراستی برابر 60-70 تا به وجود میاد که این یعنی قدرت کافی برای طرح M-ATF ( هر چند که قابلیت حمل تسلیحات و همچنین برد کم می شه ، ولی برای امن کردن آسمانمان در این شرایط کافی خواهد بود !! )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان به نظرتون این موتور در تصویر نمایشگاه مدتی پیش صنعت هوایی به کدوم یک از دو حالت زیر نزدیکه

1-طلوع چهار یا نسخه توربوفن طلوع

2-J-85 یا نسخه توربوفن اون

jamejamonlineimage1.jpg


نصیر جان قطر موتوری که قرار دادی در حدود نیم متره پس نمیتونه موتور طلوع باشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.