nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلامی به گرمی تابستان امسال

آیا کشوری که سانتریفیوژ های نسل جدید می سازد که جزو پیشرفته ترین تکنولوژیهای قرن می باشد نمی تواند موتور جنگنده های 30-40 سال پیش را بسازد؟

بنده برای نظریه خود چند دلیل دارم
1-ساخت مینی موتور جت در چند سال پیش توسط ارتش که نشان از کارهایی پنهانی در این حوضه میدهد
2-نیاز شدید به موتور جت برای استفاده در طراحیهای داخلی با توجه به بازی زشت روسهای مکار حیله گر بی صفت......................evil:
3-بدست فن آوری موتور جت و ساخت هواپیماهای مسافربری و.....



کسانی که خودشان را باور ندارند همیشه نمی دانند و نمی توانند و همیشه به دیگری می خندنند
  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت موتور جت کار سختی نیست ولی ساخت یک موتور مناسب سخت است. ایران موتور جت میسازد و در حال مذاکره با روسیه برای تولید موتورهای RD-33 هستیم. شاید تا الان تولید موتورهای مذکور شروع شده باشد. همینطوری نمیشه موتور طراحی و ساخت و اول باید هواپیما رو بسازیم تا بعدا براش موتور طراحی شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موتور جت هواپيما مدل MTI-F۴۲ - IRAN-HRH توسط دانشجوي رشته مهندسي مكانيك دانشگاه بيرجند ساخته شد.

اين موتور براي انواع هواپيماها قابل استفاده است و در حال حاضر ٣ نمونه از اين موتور وجود دارد.
قدرت اين موتور براي هواپيماهاي شكاري با ٢ عدد موتور پس سوز و ترانسي معادل ٤٤ هزار و ١٠٠ پوند مي باشد.
اين موتور شباهت اندكي به توربوفن موتورهاي جت توربيني دارد. مدت زمان رسيدن به ارتفاع ٢٠ كيلومتر معادل ٨ دقيقه و ٥٤ ثانيه است.

با وجود تولید این دسته از موتورها که برایمان افتخار بزرگی محسوب میشود ولی به قول سعید آقا خب این موتور . پس هواپیماش کو ؟ هر دو اگه با هم بود خیلی بهتر میشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان طراحی و ساخت یه موتور جت راس راسکی که واقعا به درد بخور باشه خیلی سخت تر از اونیه که شما فکرش رو بکنید. محض اطلاعتون بگم که فاصله بین تیغه های ثابت و متحرک کمپرسور با واحد تاوزند یعنی هزارم اینچ سنجیده می شه. برای ساخت یه موتور باید چندین گروه مهندس طراح جمع بشوند یه تعدادشو من می نویسم که ببینید کم کاری نیس: مهندس مکانیک سیالات، مهند س مکانیک جامدات، مهندس متالورژی، مهندس کنترل، مهندس برق-الکترونیک، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس سخت افزار،و..... برای طراحی یه موتور فنی کلی آدم باید جمع بشوند دور هم که اصولا این کار از ایرانی جماعت بعیده.... به هرحال...
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سا خت موتور جت اصلا ربطی به سانتریفیوژ ندارد و دوتا تکنیک وعلم از هم جدا هستند واگر ایران هم بتواند موتور جت بسازد یه چیزی رو نداره که امریکایی ها وروس ها اونو دارن و اون هم تجربه است همون طور که امام علی (ع) میگه چیزی که از علم بهتره تجربه است اما اگه از حالا شروع کنیم شاید تا 40 -50 سال اینده یه سری تو سرا بشیم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا اونجایی که میدونم کار مونتاژ موتورهای RD-33 برای جنگنده های ساخت داخل شروع شده و قطعات اون طبق قرارداد از روسیه وارد میشه و برخی قطعاتش هم در داخل تولید می شه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا که صحبت به RD-33 رسید یه سوال؟ کسی خبر داره که کدوم مدل رو به ما انداختن؟ همون RD-33 یا RD-43 یا RD-93 ؟ تا جایی که خبر دارم طرف ایرانی تمایل به خرید مدل سوم یعنی RD-93 داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته همون RD-33 میگ29 هایی که به ما انداختن ( ببخشید فروختن! icon_cool ) رو بهمون دادن و بر روی جنگنده های جدید ما مثل صاعقه و آذرخش نصب می شه ولی چون این جنگنده ها نسبت به وزن میگ 29 سبک تر هستند دچار واماندگی نمی شه و برای این جنگنده ها نسبتا مناسبه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس همچنان با خرده مشکلاتی درباره این مدل مواجه خواهیم بود! از نظر نیروی تولیدی چندان تفاوتی ندارن و فقط 7 کیلونیوتن در حالت پس سوز تراست کمتری دارد. ولی از نظر بهینه بودن و استهلاک کمتر و مصرف سوخت یکمی ضعیف هست! راستی این موتور نسبت تراست به وزن فوق العاده ای به اف5 میدهد! اگر تنها از یک موتور RD-33 با تراست 83 کیلونیوتن پس سوز و 50 کیونیوتن خشک استفاده کنیم با توجه به مشخصات اف5 که ذیلا بیان میشود به سرعت و تحرک زیادی دست یافته ایم. F-5E وزن خالی 4400 کیلوگرم وزن رزمی 6000 کیلوگرم وزن کلی (با احتساب سوخت) 7150 کیلوگرم وزن حداکثر برخواست 11200 کیلوگرم RD-33 تراست خشک 50 کیلونیوتن معادل 5000 کیلوگرم تراست با پس سوز 83 کیلونیوتن معادل 8300 کیلوگرم واضح است که نسبت تراست به وزن در حالت رزمی بیشتر از 1 بوده و این باعث تحرک و سرعت بیشتر خواهد شد. اینو بگم که از اختلاف وزن یک موتور RD-33 و دو موتور J-85-GE-21A صرف نظر شده است. حالا اگه بتونن با بزرگ کردن بدنه دو تا RD-33 نصب کنن عالی میشه ولی نیاز چندانی به این کار نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا" این موتور آر دی 33 مزخرفه مثلا" توربوفن هست ولی در حالت خشك با تراست بالا طوری دود میكنه آدم یاد موتور دیزلی میافته!!! تو مانور روز ارتش امسال من خودم نزدیك باند فرودگاه بودم و برخاستن از روی باند رو میدیدم واقعا" مزخرف بود. طوریكه خبرگزاریها مجبور شدن عكسها رو دستكاری كنن و دودها رو حذف كنن نسخه ار دی 43 كه برای میگ 29 اس ام تی طراحی شده به نظر بهتر میرسه كه گویا طرف روسی مخالفت كرده... تا همینجا وابستگی به نظر كافی میرسه بهتره روی ساختش سرمایه گذاری بشه میدونم كار بزرگی هست ولی اقتصادی هست در درزامدت... اگه موتور و رادار ور بسازیم بقیه خیلی سخت نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این روسا دیگه شورشو درآوردن انگار می خوان متور سفینه های سایوز به ایران بدن باید تا حالا متور های جت مافوق صوت را حداقل ساخته باشیم اونم چند مدل این همه وقت داشتیم متور خوب که نساختیم رادر خوب هم نساختیم تازه بعد از 20 سال حرف از RD33 روسی و...می زنیم حتما چند مدل ساخته شده ما نمی دونیم icon_cool تازه mig 29 ,... بدرد جنگ با عراق و افغانستان ... می خوره نه امریکا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
nasirirani, موتور و رادار ملی در حال طراحی است و کارهای زیادی در این خصوص صورت گرفته است. ولی چون اطلاعی از این پروژه ها در دست نیست درباره RD-33 صحبت میکنیم. فرقی نداره و بالاخره مهم اینه که ما برای جنگنده صاعقه یک موتور مناسب داشته باشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام.شما از کجا می دونید که ار دی 33که روی میگ29نصب بوده به ما داده شده؟یعنی مسئولین اینقدر احمق هستند که موتور میگ29آ رو با اینکه می دونن برد کم-مصرف زیاد-زمان استفاده کم و نیاز به سرویس زیاد رو بگیرن و بسازن؟واقعا که چه نظراتی می دید شما ایران آر دی43رو بنا بر مقتضیات انتخاب کرده وگرنه مطمئن باشید موتورهای جدید سری آر دی مورد درخواست ایران بوده؟ ایران سالها دنبال به دست اوردن امتیاز ساخت موتور بود ولی مورد دلخواه رو بهش نمی دادن بالاخره موقع سفر پوتین به تهران مثل اینکه قانع شدن.اما شما خبر داشتید اگر این مرتیکه نفهم سارکوزی سر کار نمیومد ما تا به حال رادارهای مورد نیاز برای آواکس فراز رو هم ساخته بودیم همچنین همکاریهایی در زمینه موتور و این سلف موارد داشتیم؟شک نکنید رادار ملی ساخته شده و خوب جواب داده.موتور ملی هم اگر می بینید ایران داره کمی کند پیش می ره به خاطر اینه که ایران در فکر ساخت موتوری بنا بر شرایط مطلوب هست نه اینکه آشغال بسازه که هر روز هواپیماها زمین بخورن.پس کمی تحقیق کنید حداقل در سایتهای انگلیسی زبان برید یا جستجوی انگلیسی یا فرانسوی انجام بدید بعد نتیجه رو با شگفتی زیاد خواهید دید.به قول سعید جان چون چیزی درز نکرده از موتور میگ حرف می زنیم.دلیل اینکه ایران اقدام به خرید میگ29تا مدل ام رو به روسها نداد همین موتور ضعیف بود وقتی میگ ام و ام2تحویل شد بعد می فهمید چرا ایران میگ 29دیگه نخرید همش ضعف الکترونیک نبود اون بخشی از ضعف میگ بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان طراحی و ساخت یه موتور جت راس راسکی که واقعا به درد بخور باشه خیلی سخت تر از اونیه که شما فکرش رو بکنید. محض اطلاعتون بگم که فاصله بین تیغه های ثابت و متحرک کمپرسور با واحد تاوزند یعنی هزارم اینچ سنجیده می شه. برای ساخت یه موتور باید چندین گروه مهندس طراح جمع بشوند یه تعدادشو من می نویسم که ببینید کم کاری نیس:
مهندس مکانیک سیالات، مهند س مکانیک جامدات، مهندس متالورژی، مهندس کنترل، مهندس برق-الکترونیک، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس سخت افزار،و.....
برای طراحی یه موتور فنی کلی آدم باید جمع بشوند دور هم که اصولا این کار از ایرانی جماعت بعیده....
به هرحال...

در اين مورد با اقا رضا موافقم. هر چند اين كار محال نيست ولي نياز به گروه خيلي خبره و همچنين زير ساخت هاي خيلي زيادي داره. فرض كنيم كه بدونيم پره هاي توربين از آلياژ اينكونل يا آلياژ تيتانيوم و ... ساخته ميشه خب ما اول بايد آلياژ رو توليد كنيم كهه ميدونم تا الان به توليد صنعتي نرسيده. بعدا يه روش براي ريخته گري اون پيدا كنيم كه تنش پسماندش و عيوبش و ... كمترين مقدار باشه افرادي كه بدونن ريخته گري چيه حتما ميدونن ساخت يه پره با اون شكل پيچيده و نياز به جهت دار كردن دانه هاي كريستال آلياژ در جهت طولي پره نياز به چند هزار ساعت كار و چه تجهيزاتي داره .بعد يه سيكل عمليات حرارتي براش طراحي كنيم و استحكام و چقرگي اون رو به حدي برسونيم كه خودمون ميخوايم. بعد با دقيق ترين دستگاه ها اين پره رو تراش بديم و سنگ بزنيم كه دوستمون آقا رضا گفتن تا چه تلرانسي بايد اين كار انجام بشه!! روي اين پره ها يه سري پوشش هايي داده ميشه كه محرمانه هست و ما بايد اينو هم كشف كنيم و ... تازه همه اين كارها رو كه انجام بديم يه پره چند سانتي متري ساختيم و نه بيشتر!! اين تازه دردسرهاي ساخت يه دونه پره بود كه گفتم. و تقريبا ساده ترين مرحله از ساخت يه موتور جت همين ساخت پره هست. بقيه دردسرهاش بماند... نميگم محاله ولي براي كشور ما امكان ساخت داخل وجود نداره خيلي از قطعاتش وارداتي خواهد بود. شايد 90٪ يا حتي بيشتر... ولي شايد امكان طراحي مكانيكيش رو همين الان هم داشته باشيم. دقت كنين اينكه چيزي طراحي بشه با اينكه ساخته بشه خيلي متفاوته.... ميتونيم خيلي راحت بشينيم پاي كامپيوتر و با نرم افزارهاي ساليد ورك و انسيس و كتيا و ... يه طراحي بكنيم كهاز لحاظ تپوري كار ميكنه ولي اين كار لزوما ساخت رو به دنبال نمياره. چون تو شبيه سازي ها روش ساخت مطرح نيست درحاليكه مهمترين مشكل ساخت همون روش ساخته... يعني هر قطعه اي ممكنه امكان ساخت نداشته باشه و خيلي وقت ها پيش مياد مشخصات موادي رو كه ما تو طراحي ابزار جديد بهش نياز داريم توي عالم هستي اصلا وجود خارجي نداره . مثلا در جايي حتما لازمه كه قطعه اي رو موتور باشه كه اولا با روتور توي دماي بالاي موتور بچرخه و ثانيا تحمل تنش 12000 نيوتون بر ميليمتر مربع باشه خب بريم از كدوم سياره اين ماده رو پيدا كنيم!! يا بعضي موقت ها نياز داريم يه قطعه با شكل پيچيده توليد كنيم و تنها راه توليدش هم اينه كه ريخته گري اوليه بشه. در حاليكه از بين روش هاي توليد بدترين خواص رو در حالت عادي همين ريخته گري به ما ميده ... حالا اگه امكان بهبود خواص بعد از ريخته گري با عمليات حرارتي و تنش زدايي و ... وجود نداشته باشه بايد از خير توليد قطعه گذشت و كل طراحي رو عوض كرد...
من فقط به گوشه خيلي كوچيكي از مشكلات ساخت موتور جت اشاره كردم اون هم فقط از ديد متالورژيكي... بقيه بچه ها هم هر كدوم ميتونن از ديد خودشون و با توجه به تخصص خودشون اين موضوع رو تحليل كنن. البته اين رو هم بگم كه در ساخت وسيله اي مثل موتور جت مشكل عمدتا متالورژي هست و درست كردن موادي كه بتونن خواص مورد نظر ما رو به وجود بيارن. چون كار مهندس هاي مكانيك و برق و ... كه بيشتر با شبيه سازيهاي كامپيوتري انجام ميشه همين الان چندين سال از كار ما متالورژها جلوتره. كل كار طراحي يه موتور جتاز لحاظ مكانيكي و الكترونيكي و ... 6 ماه طول ميكشه ولي امكان ساخت اين طراحي توسط متالورژيستها حداقل 10 سال زمان ميبره... به عبارتي در حال حاظر محدود كننده علم مهندسي در دنيا همين متالورژيه. اگه ميبينين چندين ساله كه سرعت هواپيماها ثابته به خاطر اين نيست كه همين الان نميتونن موتوري 10 برابر سريعتر از چيزي رو كه هست طراحي كنن چون طراحي اين موتور كار سختي نيست ولي مشكل اينجاست كه ما موادي رو كه بتونن اين تنش و استحكام رو كه براي ساخت چنين موتوري نياز داريم نميتونيم بسازيم... تو بحث موتور جت دقت كنين... پيشرفت هايي كه چندين ده سال انجام شده بررسي كنين... اومدن مصرف سوخت رو كم كردن.. راندمان رو بالا بردن و ... اينها كارهاي مكانيك موتور و سيالات و ... هست ولي سرعت ها ثابت بوده چون مواد جديدي رو ما متالورژيستها نتونستيم بسازيم كه بتونن سرعتها رو هم افزايش بدن و زود زود خراب نشن
فقط يه مورد پرنده سياه كه يه هواپيماي آمريكايي بود رو ديدم با سرعت سرسام آورش كه معلوم نيست موتورش رو با چي ساخته بودن... احتمالا سراميكي بوده موتورش چون قطعا نميتونسته فلزي باشه و با چنين سرعت بالايي بچرخه. و يا اصلا يه جور ديگه كار ميكرده و ... البته در صورت سراميكي بودن هم بعد از يك بار پرواز بايد خيلي از قسمت هاي موتور رو عوض كنن و ... كه اصلا كار به صرفه اي نيست و نميشه اسم اين كار رو گذاشت طراحي يه موتور خوب و ...
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.