nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شرکت پرتو زیر مجموعه گروه معظم مپنا از ساخت تیغه توربین سینگل کریستال خودش رونمایی کرد و برای اولین بار هم از مهندسی معکوس توربین گاز SGT400 زیمنس پرده برداشت توربین گاز SGT400 با توان ۱۶ مگاوات و کاربری رانش مکانیکی و تولید برق است که برای عمر عملیاتی بسیار بسیار بالا طراحی شده بطوریکه زمان اولین اورهال این توربین عدد اعجاب آور ۶۴هزار ساعت است.

http://www.mapnablade.com/fa/Product/پره-های-متحرک-توربین-SGT-400 

ImageImageImage

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , saiedfsd گفت:

شرکت پرتو زیر مجموعه گروه معظم مپنا از ساخت تیغه توربین سینگل کریستال خودش رونمایی کرد و برای اولین بار هم از مهندسی معکوس توربین گاز SGT400 زیمنس پرده برداشت توربین گاز SGT400 با توان ۱۶ مگاوات و کاربری رانش مکانیکی و تولید برق است که برای عمر عملیاتی بسیار بسیار بالا طراحی شده بطوریکه زمان اولین اورهال این توربین عدد اعجاب آور ۶۴هزار ساعت است.

http://www.mapnablade.com/fa/Product/پره-های-متحرک-توربین-SGT-400 

ImageImageImage

 

این خبر خوبی هست

 

توربین گاز با توان تقریبی بیش از ۲۱ هزار اسب بخار گزینه بسیار عالی برای ناو های جنگی مون میتونه باشه که میتونه مشکلمون رو در این زمینه حل کنه دیزل های پنج هزار اسب بخاری توان مورد نیازمون رو کامل تامین نمیکردن حتی در پروژه های کلاس موج

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نصب بسته قدرت توربین گازی روی ناوهای ما چنتا ویژگی مثبت داره بجز بحث مصرف بیشتر سوختش  مزایایی چون جایگیری خیل کمتر صدا و لرزش کمتر که کشف توسط سونارها کاهش میده و افزایش سرعت ناو شاید در اینده دست طراحان هم برای ساخت ناوهای بزرگتر هم بازتر باشه!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , Overdose گفت:

نصب بسته قدرت توربین گازی روی ناوهای ما چنتا ویژگی مثبت داره بجز بحث مصرف بیشتر سوختش  مزایایی چون جایگیری خیل کمتر صدا و لرزش کمتر که کشف توسط سونارها کاهش میده و افزایش سرعت ناو شاید در اینده دست طراحان هم برای ساخت ناوهای بزرگتر هم بازتر باشه!

 

بله یکی از پیش نیاز های ناو هایی همچون پروژه نگین همین حلقه مفقوده بود که شکر خدا به نتیجه رسید.

 

به امید به نتیجه رسیدن موتور هوایی توربوفن نیمه سنگین و سنگین

  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

تفاهم‌نامه نهاجا و وزارت دفاع برای افزایش تولید موتور اوج امضا شد

با حضور امیر خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ، تفاهم نامه همکاری در زمینه تامین موتورهای هوایی نهاجا، به امضاء طرفین رسید.

 

برداشت های زیادی میشه داشت:

  • افزایش  نیاز به موتور اوج با توجه به تعریف پلتفرمهای جدید و مختلف
  • بازگشایی مسیر برای خرید برخی قطعات خاص از راه های به صرفه تر و کاهش هزینه تولید
  • سخت تر شدن امکان خرید پرنده های خارجی به دلایل مختلف
  • و ...
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , alala گفت:

 

برداشت های زیادی میشه داشت:

  • افزایش  نیاز به موتور اوج با توجه به تعریف پلتفرمهای جدید و مختلف
  • بازگشایی مسیر برای خرید برخی قطعات خاص از راه های به صرفه تر و کاهش هزینه تولید
  • سخت تر شدن امکان خرید پرنده های خارجی به دلایل مختلف
  • و ...

سلام و وقتتان بخیر

البته با توجه به سابقه قبلی مدیران داخلی چه نظامی چه غیر نظامی شو اف و یا باز کردن سفره جدید برای لفت و لیس محتملتر است 

عزیز دل برادر زیاد جدی نگیر همش حرفه ......

 

  • Like 1
  • Upvote 4
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 hours قبل , alala گفت:

 

برداشت های زیادی میشه داشت:

  • افزایش  نیاز به موتور اوج با توجه به تعریف پلتفرمهای جدید و مختلف
  • بازگشایی مسیر برای خرید برخی قطعات خاص از راه های به صرفه تر و کاهش هزینه تولید
  • سخت تر شدن امکان خرید پرنده های خارجی به دلایل مختلف
  • و ...

 

 

خب ، موتور جهش ساخته شده ، موتور اوج هم ساخته شده ... خب ، یک سال یا 2 سال وقت و زمان برای ساخت نمونه ی توربوفن موتور اوج وقت می گذاشتند و حداقل ما یک موتور داشتیم که تراست خشکی بین 20 تا 25 کیلو نیوتون داشت و با دوتاش می شد یک جنگنده در حد جی 17 رو ساخت .

 

شده قضیه ی سایپا و ایران خودرو که سایپا حاضر نمی شه بره برای شاهین 260 میلیونی موتور EF7 رو از ایران خودرو بخره و به جاش می خواد با موتور تیبا به مردم قالبش کنه

.. 

 

والله این جزیره ای عمل کردن آقایون داره کشور رو نابود می کنه . 

 

اصلا به سبک خارجی ها ، جت شخصی تولید کنند و در ایران بفروشند ، خیلی ها هم هستند که حاضرند برای اینکه خودی نشون بدهند ، جت شخصی بخرند ... 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , Ghalam گفت:

خب ، موتور جهش ساخته شده ، موتور اوج هم ساخته شده ... خب ، یک سال یا 2 سال وقت و زمان برای ساخت نمونه ی توربوفن موتور اوج وقت می گذاشتند و حداقل ما یک موتور داشتیم که تراست خشکی بین 20 تا 25 کیلو نیوتون داشت و با دوتاش می شد یک جنگنده در حد جی 17 رو ساخت .

 

 

روال عادی طی شده به نظر.

معمولا برای تولید در مقیاس بالاتر وزارت دفاع وارد میشه. یک بار سردار حاجی زاده هم اشاره کردند فرضا که یک موشکی را هوا فضا می ساخت و تست میکرد و بعد برای تولید انبوه واگذار میکرد به وزارت دفاع و وزارت دفاع با زیرساختهای قدرتمندتری که داره تولید میکرد و تحویل میداد در تیراژ بالا. برای سایر ارانها هم به همین شکل هست تقریبا در یک وجه تولیدات دفاعی ما که اتفاقا یکی از روش های مناسب و ضد عملکرد جزیره ای است. چون زیرساختهای وزارت دفاع به عنوان صنایع مادر مدام مجبور هست به روزرسانی/تقویت/و بازبینی در مسیر افزایش نرخ تولیدو  کیفیت بشه.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا چرا بجای اینکه بیان سرمایه گذاری کنن و تکنولوژی های موجود در جی۸۵( اوج )را ارتقا بدن مثلا کاهش قطعات ؛افزایش عمر؛ اتوماسیون کردن کنترل موتور و پره های تک کریستال و تغییر طراحی این موتور به توربوفن ارتقا بدن که صد درصد هزینه و زمان لازم با توسعه یه موتور جت سبک‌برابر بود  رفتن سراغ یه تایپ کوچیک مثل جهش واقعا ادم را به فکر وا میداره؟!؟!

باداشتن یک اوج توربوفن میتونستیم قطعا پهپاد بزرگتر و کار آمد تری توسعه بدیم میتونستیم کوثر نسل بعدی بسازیم که برد و لودینگ تسلیحات بیشتری داشته باشه و کلا ویژگی های مثبت زیادتر داشت!

باید دید آیا طرح های بهتری داریم یا اینکه عدم برنامه ریزی و موازی کاری علت این امره!bs5m_screenshot_20201214-003153_samsung_

 جت فالکن ۲۰ با دو عدد موتورcf700 این موتور بر اساس موتور j85 توسعه پیدا کرده و نمونه توربوفن اونه و از نوع به اصطلاح افتر فن توربوفن هست یعنی کمپرسور فن در قسمت خروجی و اخر موتور تعبیه شده و ساختار متفاوتی داره البته روش های طراحی و تغییر گوناگونی ما میتونیم استفاده کنیم ولی کار روی اوج هنوز جا داره و موارد مصرف خوبی هم داره و توجیه پذیره.

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , Overdose گفت:

واقعا چرا بجای اینکه بیان سرمایه گذاری کنن و تکنولوژی های موجود در جی۸۵( اوج )را ارتقا بدن مثلا کاهش قطعات ؛افزایش عمر؛ اتوماسیون کردن کنترل موتور و پره های تک کریستال و تغییر طراحی این موتور به توربوفن ارتقا بدن که صد درصد هزینه و زمان لازم با توسعه یه موتور جت سبک‌برابر بود  رفتن سراغ یه تایپ کوچیک مثل جهش واقعا ادم را به فکر وا میداره؟!؟!

باداشتن یک اوج توربوفن میتونستیم قطعا پهپاد بزرگتر و کار آمد تری توسعه بدیم میتونستیم کوثر نسل بعدی بسازیم که برد و لودینگ تسلیحات بیشتری داشته باشه و کلا ویژگی های مثبت زیادتر داشت!

باید دید آیا طرح های بهتری داریم یا اینکه عدم برنامه ریزی و موازی کاری علت این امره!bs5m_screenshot_20201214-003153_samsung_

 جت فالکن ۲۰ با دو عدد موتورcf700 این موتور بر اساس موتور j85 توسعه پیدا کرده و نمونه توربوفن اونه و از نوع به اصطلاح افتر فن توربوفن هست یعنی کمپرسور فن در قسمت خروجی و اخر موتور تعبیه شده و ساختار متفاوتی داره البته روش های طراحی و تغییر گوناگونی ما میتونیم استفاده کنیم ولی کار روی اوج هنوز جا داره و موارد مصرف خوبی هم داره و توجیه پذیره.

تکنولوژی موتور های توربوفن انقدرپیچیده هست که همین جهش هم جهشیست برای خودش!!!!

از طرفی موتور جهش700برای ما که بسیاری از ملزومات ساخت پرنده های بزرگ را نداریم یا هنوز به مرحله بلوغ نرساندیم ولی در ساخت پهپاد جزء بهترین ها هستیم بسیار کاربردی خواهد بود............تصور کنید که یک موتور توربوفن بر اساس اوج میساختیم ، اولا زمان برنامه به خاطر اشنا نبودن به شیوه ساخت موتور های توربوفن خیلی بیشتر میشد دوما وقتی ساخته میشد چیزی نداشتیم که موتور توربوفن جدید را روی ان نصب کنیم!!!

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تبدیل موتور توربو جت اوج به توربوفن اوج به نظر من کار خیلی سختی نیست. چون احتمالا کمپرسور و محفظه احتراق زیاد تغییر نمی کنن فقط توربین کمی تقویت میشود چون غیر از کمپرسور باید یک فن را هم بچرخاند. به نظر من با توان داخلی ممکن است ولی چند سوال پیش می اید

1- این موتور قرار است بر روی چه هواپیمایی نصب شود؟ 

پاسخ احتمالا هواپیمای کوثر است. ولی دو مشکل وجود دارد. مشکل اول این است که نمونه توربوفن اوج قاعدتا کمی طول و قطر ان از موتور توربوجت بیشتر است و باید به کوثر خورانده شود. مشکل دوم این است که موتور توربو فن فکر میکنم حداقل حدود 30 درصد تراست بیشتر دارد. خود به خود سرعت کوثر که الان ماخ 1.5 است بیشتر میشود. بدنه کوثر و الیاژهای ان برای این سرعت طراحی شده است. گفته میشود در ماخ حدود 2 کلا نوع الیاژها باید عوض شود و از تیتانیوم که نوع نظامی ان راحت قابل دسترس نیست استفاده شود. باید دید توان فنی این باز طراحی وجود دارد یا نه

2- فرض کنیم این توان وجود داشته باشد. یعنی طراحان ما و شاید با بعضی کمک های فنی از طرف کشورهای دوست موفق به طراحی یک نمونه ارتقا یافته از کوثر با ابعادی کمی بزرگتر برای حمل بیشتر سوخت و مهمان بیشتر و رادار بزرگتر شدند که در ان از مواد کامپوزیت و تیتانیوم هم سود برده شده و وزن خیلی زیاد نشود. موتور هم توربو فن باشد 

سوال اینجاست ایا این هواپیما توانایی مقابله با تهدیدات اطراف ایران مانند f16   و یا f35  ها را در حد اولیه هم دارد؟

به نظر من پاسخ منفی است.

ما برای مواجه با این تهدیدات برای جت سبک یا نیمه سنگین حداقل نیاز به j10C یا میگ 35 داریم.

به نظر من هدف ساخت اوج و هواپیمای کوثر تامین نیازهای اموزشی است و برای اینکار هم مناسب است و نیازی و توجیه برای هزینه های کلان به منظور ارتقا ان نیست. 

اگر در نهایت مشخص شد که تامین هواپیما از خارج ممکن نیست شاید ان موقع مسئولین به عنوان اخرین راهکار به این فکر بیافتند که با کمک های پنهان کشورهای دوست بر مبنای این پلتفرم یک هواپیمای قابل قبول بسازند ولی فعلا ظاهرا هدف خرید هواپیما و دانش فنی از چین و یا روسیه است. و هدف از ساخت کوثر ایجاد زیرساخت های اموزشی برای احیا نهاجا است

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتفاقا من برعکس شما ،فکر میکنم هنوز موتور اوج گیر گلوگاهی داره صرف نداشتن هواپیمای با سرنشین مناسب این موتور ،دلیل تولید نشدن توربوفن اوج نمی تونه باشه این همه طرحهای عالی پهپاد که لنگ موتور هستند به نظر مشکل فنی هست حتی تو همون موتور توربو جت .سوای این مسیله که تجربه کمی تو توربو فن داریم

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, arjemandi گفت:

اتفاقا من برعکس شما ،فکر میکنم هنوز موتور اوج گیر گلوگاهی داره صرف نداشتن هواپیمای با سرنشین مناسب این موتور ،دلیل تولید نشدن توربوفن اوج نمی تونه باشه این همه طرحهای عالی پهپاد که لنگ موتور هستند به نظر مشکل فنی هست حتی تو همون موتور توربو جت .سوای این مسیله که تجربه کمی تو توربو فن داریم

 

کشور ما بودجه محدودی داره. هزینه اینگونه پروژه ها بسیار زیاد است. زمانی هزینه میشود که خلا و نیاز جدی باشد. من خودم حدود ده سال پیش بعنوان دانشجو زمان محدودی در صنعت موتورهای توربینی کار کرده ام. ظرفیت این صنعت هم محدود است و اولویت را به نیازهای اصلی مملکت میدهد.  دقیقا موتور توربوفن اوج را روی کدام پهباد بگذارند؟ کدام طرح عالی پهباد را سراغ دارید که لنگ موتور اوج مانده؟  موتور جهش را برای پهبادها ساخته اند و احتمالا پهبادهای اینده بر مبنای این موتور یا خانواده طلوع طراحی میشوند.  کلا توان طراحی هواپیما در ایران بسیار محدود است. من خودم تا حالا ندیدم هواپیمایی در ایران طراحی شود. قاهر که عملا شکست خورده. کوثر 88 ظاهرا کپی یک جت اموزشی تایوانی است. کوثر که کپی اف 5 است. منظورم این است توانی هم خیلی وجود ندارد که بر مبنای این موتور یا مناسب برای ان یک جت ساخته شود. یا کوثر ارتقا یابد.  اگر هم ساخته شود کدام  نیاز را پر کند؟ انچه مشخص است و از شنیده ها بر می اید کشور به دنبال خانواده هواپیمای سوخو برای جت سنگین و یک هواپیما شاید j10c شاید هم میگ برای جت نیمه سنگین یا سبک است. این وسط خلایی باقی نمی ماند که بخواهد با توربوفن اوج پر شود. 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خدمات در حال اجرای در گروه مپنا:

 

1- ابزار مخصوص:

  • طراحی و ساخت ابزار مخصوص انواع موتورها

 

2- تعمیر موتور CFM56

  • طراحی نقشه مهندسی تعمیرات موتور
  • تعمیرات اساسی موتورهای خانواد CFM56
  • تست موتور خانواده CFM56 در سلول تست

 

3- تعمیرات قطعات موتورهای هوایی

 

  • انجام مهندسی تعمیرات قطعات موتورهای هوایی
  • اجرای تعمیرات قطعات موتورهای هوایی
  • اجرای تست عملکردی ماژول‌های موتور

 

4- مهندسی و ساخت قطعات موتور

  • انجام فعالیت‌های مهندسی (شناسایی، رفع مسلئه و ...)
  • پایش وضعیت موتورهای خانواده CFM56
  • ساخت قطعات پر مصرف هوایی

 

 

EqudtFTU0AQXfSW_28129.jpg

 

 

1~3.jpg

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فعلا بیشتر به نظر تمرکز روی مهندسی معکوس و ساخت قطعات هست ولی اگر در این عرصه به یک درصد ساخت قابل قبول برسیم ممکنه به سمت مهندسی معکوس کل موتور هم بریم. به هر حال یکی از عوارض جانبی تحریم هست که دسترسی به این موتور و بازار قطعاتش را سخت کرده و خودمون شروع کردیم به طراحی و ساخت.

 

فقط و فقط یک نگرانی وجود داره، کاش یک نقشه راه بالادستی تدوین و ابلاغ بشه و یک نهاد ناظر تشکیل بشه که بعد از رفع احتمالی تحریم ها تمام این هزینه ها و راه هایی که رفته شده توسط مدیران راحت طلب و پول های سهل الوصول نفتی و ارزی و خریدهای مایه دار! برای برخی دلالان کلان و واسطه های خارجیشون (در هر دولتی که خواهد بود و خصوصا شش ماهه سال بعد که ممکن هست تمایلات فراتر از واقیعات اقتصادی منجر به آتش زدن همه این دستاوردها به سبب سیاسی و جناحی و قدرتی بشه و کلا این جریان را دچار سکته ابدی کنه) نابود نشه.

که اگر گشایشی هم صورت بگیره و حتی فرضا در یک مصداق مثل موتور دوباره موتور و قطعات هم فورخته بشه اشکال نداره هواپیما و موتور و قطعات خریده بشه ولی در کنارش حتما بودجه مخصوص و حتی بیشتر (فرض هست تحریمها رفع شده و وضع فروش نفت هم اصلاح شده) به این مراکز تزریق بشه که به صورت موازی و حتی اگر به صرفه نباشه مسیری که در میانش هستند به پایان برسونند.

 

در حقیقت تمام مسیرهایی که در تحریم و بالاجبار شروع شده به همین نحو گویی که تحریم پابرجاست ادامه پیدا کنند و حتی با بودجه بیشتر. راهش هم این هست فروش اضافی نفت و درامدهای بلوکه شده و ... اصلا وارد بودجه جاری کشور نشه و وارد صندوقی بشه فقط و فقط برای طرح ها و مسیرهای اینچنینی و در کلان خودکفایی برای روزی که عینا دوباره تحریمها حتی شدیدتر برگردند. بی اثر کردن تحریم یعنی این چه تحریم باشیم چه نباشیم.

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.