M-ATF

Bladerunner-51

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ابتدا این مطالب رو در پستی در تاپیک تجهیز سپاه به سریعترین قایق دنیا نوشتم، وقتی پیش نمایش دادم ، با توجه به اینکه حجم مطلب نسبتا زیاد شده بود و اینکه پست در صفحات میانی تاپیک خبری بود، تصمیم گرفتم با کمی تغییرات ( به اقتضای پست اول تاپیک) این تاپیک رو در اینجا باز کنم.

به نظر میاد تا کنون 3 گونه از این قایق ساخته شده:

[b][size=14]1-Bradstone Chalenger :[/size][/b]
یکی نمونه مسابقه ای ساخت شرکت ICE Marine هست که توسط lorne Campbell طراحی شد و Bradstone Chalenger نام داره و از دو موتور 1000 اسبی مدل C18 شرکت Caterpilar آمریکا استفاده می کنه . این قایف در سال 2005 توانست رکورد سرعت دور جزیره بریتانیا رو با سرعت متوسط 62 مایل بر ساعت و با 5 بار سوخت گیری طی زمان 27 ساعت و 10 دقیقه ، رو بشکنه و رکورد قبلی رو تقریبا 4 ساعت جابجا کرد.

آقای lorne Campbell از شرکت طراحی با همین نام:
[img]http://www.lornecampbelldesign.com/images/lorne.jpg[/img]

[b]Bradstone Challenger[/b]
[img]http://www.lornecampbelldesign.com/images-Postcards/race-BradstoneChallenger.jpg[/img]

[img]http://www.icemarine.com/images/models/models_51_big7.jpg[/img]


[b][size=14]2- Bladerunner-51[/size][/b]
مدل دیگری از این قایق یک نمونه تفریحی هست که توسط شرکت ICE Marine ساخته شده و Bladerunner 51 نام داره :


[b]Bladerunner-51[/b]
[img]http://www.lornecampbelldesign.com/images-Postcards/leisure-Bladerunner51.jpg[/img]


عدد 51 به طول این قایق اشاره داره یعنی 51 فوت معادل 15.545 متر ، نسل قبلی این قایق ، قایق Bladerunner 35 بود که 35 فوت طول داشت و در سال 1998 ساخته شده بود که از دو موتور 300 اسبی هم بهره می برد:

[img]http://www.lornecampbelldesign.com/images-Postcards/leisure-Bladerunner35.jpg[/img]


[b][size=14]3-Bladerunner-51 ALB Patrol Boat[/size][/b]

و اما در مورد [b]سومین [/b] مدل از این قایق ، همونطور که گفتم Navatek مشغول کار بر روی یک [b][color=red]نمونه نظامی[/color][/b] از این قایق هست که Bladerunner-51 ALB Patrol Boat نام داره و از سال 2003 کار بر روی این پروژه شروع شده است:

[img]http://www.navatekltd.com/images/patrol1.jpg[/img]

در نمونه نظامی از دو فن آوری مهم استفاده شده ، یکی همون طراحی خاص بدنه Bladerunner-51 یا همتای مسابقه ایش هست که محصول شرکت ICE Marine هست. در کف بدنه تونل های خاصی تعبیه شده که این طراحی اصطلاحا با ETM یا Entrapment Tunnel Monohull معرفی شده است. فن آوری دیگری که در این گونه نظامی استفاده شده ، سازه های بالابرنده ای هستند که در انتهای قایق قرار گرفته اند و Navatek اون ها رو با اصطلاح Aft Lifting Bodies یا ALB معرفی می کند.

[img]http://www.navatekltd.com/images/patrol2.jpg[/img]

برخی دیگر از سازه های بالابرنده (Lifting Bodies) محصول شرکت Navatek :

[img]http://www.navatekltd.com/images/overview1.jpg[/img]

[img]http://www.navatekltd.com/images/overview2.jpg[/img]

Navatek قایقی بر مبنای Bladerunner-51 ساخت که به گفته این شرکت نسبت به قایق های تندروی اصطلاحا Monohull استاندارد ، برتریهای زیر رو داشت:
(تصویر زیر بدنه monohull و Multihull رو نشون میده)
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d3/Hull_Drawings.jpg[/img]

1- نسبت fineness ( طول به بیشترین عرض) بالاتر که موجب دستیابی به راندمان بهتری در دستیابی به سرعت بالا میشه یعنی با توان موتور کمتر به سرعت های بالاتری دست پیدا کرد. همچنین طراحی ETM بدنه منجر به افزایش ویژگی SeaKeeping میشه .

2- عرض بیشتر قایق در قسمت پاشنه و نشیمنگاه قایق ( 14.5 فوت در مقابل 9.5 فوت) که موجب افزایش تحمل وزن بیشتر و پایداری بیشتر در حالت ثابت میشه

3-عرض کلی بیشتر که موجب افزایش فضای مفید قابل استفاده عرشه قایق میشه.

گونه نظامی BR-51 شرکت Navatek عرشه بازی به عرض 11 فوت و طول 30 فوت رو فراهم آورده است.

به گفته Navatek ، سازه های ALB این شرکت می توانند با کاهش حرکت و ضربات وارده به قایق در سرعت های بالا و با ایجاد Seakeeping بهتر در سرعت های پائین عملکرد عالی BR-51 رو بیش از این افزایش بدهند.

در انتها تصاویری از فضای داخلی مدل تفریحی این قایق و مشخصات فنی و عملکردی گونه تفریحی و امکاناتی که در این قایق گذاشته میشه تا با توجه به وزن اضافه شده بخاطر امکانات افزوده شده در مدل تفریحی و عملکرد اون بشه نسبت به گونه نظامی تصویری پیدا کرد.

[img]http://delagah.persiangig.com/image/Bladerunner/Bladerunner-51.jpg[/img]

[img][img]http://delagah.persiangig.com/image/Bladerunner/Bladerunner51-2.jpg[/img][/img]

[img]http://delagah.persiangig.com/image/Bladerunner/Bladerunner-Specific1.gif[/img]

[img]http://delagah.persiangig.com/image/Bladerunner/Bladerunner-Specific2.gif[/img]

حدود یک سال و نیم گذشته ایران موفق شد که یک نمونه از این قایق رو تهیه کنه که جناب زیارت در تاپیک [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12527&postdays=0&postorder=asc&start=0]تجهیز سپاه به سریعترین قایق دنیا[/url]
شرح مختصری از نحوه بدست آوردن این قایق رو به نقل از فاینشنال تایمز بدین گونه ذکر کردن:
[quote]
قضیه از این قرار بوده در سال 2005 یک تیم مسابقه قایقرانی انگلیس با یک رکورد زنی دور جزیره انگلستان را طی 27 ساعت با این قایق طی کرده!
بعد از این قضیه مقامات سپاه این قایق رو نشون می کنند و می خواستند بعنوان یک قایق تفریحی اون رو با یک واسطه بخرند که دستگاه های اطلاعاتی بریتانیا و شرکت بازرگانی بریتانیا متوجه میشه و از فروشش ممانعت به عمل میاره
بعد از این قضیه قایق مذکور فروش میره و با دور زدن نهادهای اطلاعاتی و بازرگانی بریتانیا با سه واسطه به دست سپاه میرسه!
در ژانويه سال ۲۰۰۹ ، به وسيله يك كشتى تجارى ايرانى با پرچم هنگ كنگ، به نام ديپلمات، از بندر دوربان آفريقاى جنوبى به بندر عباس فرستاده شد.
جالب اینه که این کشتی در آخر هفته از آفریقای جنوبی حرکت کرده یعنی زمانی که حساسیت مقامات آفریقای جنوبی نسبت به گمرکات کمتره! و بعد وقتی ناوهای آمریکایی خواستند در اقیانوس هند جلوی بار رو بگیرند نیروی دریایی خودش رو به کشتی مذکور رسوند و اسکورتش کرد [/quote]

با توجه به اینکه ایران قصد ساخت نمونه نظامی این قایق رو داره مسئله کاهش عملکرد و سرعت قایق به دلیل نصب و افزایش وزن تجهیزات نظامی مطرح هست.

مسئله جبران کاهش سرعت قایق فقط محدود به قدرت موتور نمیشه ، چرا که با افزایش قدرت موتور به دلیل افزایش وزن قایق به دلیل افزوده شدن تجهیزات نظامی همینطور احتمالا موتورهای سنگینتر ، ضربات وارده به بدنه قایق در سرعت های بالاتر هم نیروی بیشتری رو وارد می کنه که باید در ساخت بدنه لحاظ کرد.

به شخصه بعید میدونم حداقل در فاز اول مهندسی معکوس این قایق و تبدیل اون به یک نمونه نظامی یعنی در اولین نسل این قایق ها که قراره سال آینده تولید انبوه بشه، بر روی حفظ حداکثر سرعت قایق که در حالت مسابقه ای موجود هست، تلاشی بشه.

همینطور پیش بینیم اینه که با توجه به فاصله زمانی اندک بین تحویل این قایق و زمان اعلام شده برای تولید انبوه اون، احتمالا از موتورهای داخلی استفاده کنند. احتمالا وزن و ابعاد متفاوت موتورهای متفاوت نیازمند تغییراتی در سازه قایق نیز خواهد بود.

---------------
منابع:
http://www.lornecampbelldesign.com
http://www.navatekltd.com/br51.html
http://www.icemarine.com/spec/51_spec.htm
http://www.liveyachting.com/yacht-bradstone-challenger-luxury-powerboat-or-iranian-weapon

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب دست شما درد نکنه. الان بحث های در مورد بلدرانر 51 با اون قایق های تندرو یی که رونمایی شد، قاطی شده بود. من گمان کردم که همین چیزی که رونمایی شده، ساخته شده از روی بلدرانر هست.

اما هنوز عکسی یا تصویری از نمونه ی ایرانی این قایق موجود نیست. جالبه.

البته وقتی من به دوستان گفتم که فقط یک نمونه اش هست فعلا. گفتند که از کجا میگی؟ خوب وقتی خود سردار فدوی میگه با این جریانات این قایق رو رسوندیم به ایران. یعنی یه دونه است دیگه.
منظورم همون انگلیسی اش بود.

البته باید دید، قایقی که هنوز نمونه ی ایرانی اش، برای آزمایش هم رونمایی نشده، چه جوری میخواد، سال آینده تولید انبوه بشه. اون هم قایقی در این سطح تکنولوژی.

البته عرض کردم، امکانش هست که ما نمونه ی نظامی این قایق رو به تولید داخل برسونیم، با تغییراتی. اما خیلی خوش بین باشیم، نهایتا 60- 70% بازده قایق بلدرانر51 رو به دست خواهیم آورد.همونطور که جناب M-ATF هم اشاره کردند.

به هر حال ما هم خوشحال میشیم که جمال اون قایق ایرانی ساخته شده از روی بلدرانر رو تماشا کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه ! مطلب خوبی بود!

اما به نظر من سپاه به همه ی این مسایل فکر کرده! و مطمئنا به بهترین نحو ممکن انجامش میده!

بعد وزن وسایل داخلش معلوم نیست چقدره؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خود سازنده این قایق که اطلاعاتی راجع به وزن نمونه مسابقه ایش نگذاشته، فقط همین وزن خشک نمونه تفریحیش هست که گمان می کنم بیانگر وزن قایق با امکانات تفریحیشه، راجع به وزن اضافه شده صحبتی نکرده.

اتفاقا من هم مشخصات و تصاویر نمونه تفریحی رو برای این گذاشتم که در این قایق یک سری امکانات اضافه شده بود و وزن اضافه ای رو به قایق تحمیل کرده بود که موجب کاهش عملکرد قایق شده بود و این میتونست با وزن تجهیزات نظامی که به نمونه نظامی اضافه میشه مقایسه بشه.

گمان می کنم بدنه بگونه ای ساخته شده باشه که قدرت تحمل ضربات سنگین تر رو داشته باشه. در اینصورت قدرت بیشتر موتور شاید کارگشا باشه، آخه تو خود سازنده که راجع به عملکرد قایق صحبتی کرده بود که به طور دقیق نمیشه مشخص کرد، مثلا یکی از عواملی که میتونه عملکرد قایق رو تغییر بده تیونینگ موتورها بود، خوب این میتونه به این مطلب اشاره داشته باشه که بدنه تا یه حدی تحمل ضربات بیشتر نسبت حالت استاندارد رو داره .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.