Blaze

بالگرد ترابری اس.آ-321 سوپرفریلون ( SA 321 Super Frelon)

Recommended Posts

FRANCE3H_SA321-2.jpg



هلیکوپتر سوپر فریلون (فریلون در فرانسوی به معنای زنبور سرخ میباشد) یک هایکوپتر ترابری سنگین یه موتوره میباشد که در فرانسه توسط شرکت ایرواسپشال طراحی و ساخته شد و در چین نیز با نام Z_8 تولید میگردد.
این پرنده در دو نوع نظامی و غیر نظامی طراحی و تولید شده است که نمونه نظامی آن دارای سه نوع ترابری سنگین ، عملیات ضد زیر دریایی(ASW) و ضد کشتی میباشد بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و بعد از تحویل به ارتش فرانسه به کشورهایی مثل آفریقای جنوبی ، چین ، لیبی و رژیم غاصب صهیونیستی نیز صادر شد.
نمونه ترابری این پرنده قدرت جابجایی 38 سرباز کاملا مسلح را دارد و میتوان از آن علاوه بر مقاصدی مثل جابجای نیروها (هلی برن) در عملیات تخلیه سریع نیز استفاده کرد.

sauvetage.jpg



نمونه جنگ ضد زیر دریایی و ضد کشتی آن نیز با استفاده از رادار جستجوی دریایی ORB-42 و 50 متر کابل نجات و همچنین داشتن امکاناتی از قبیل یک مسلسل 20 میلیمتری و سیستم دید در شب، تله های حرارتی برای منحرف کردن موشک های حرارت یاب ، سیستم سوخت گیری هوایی و لیزر ی قابلیت انجام انواع عملیات های آفندی و جستجو و نجات دریایی را دارد.

اما سابقه عملیاتی این هلیکوپتر چگونه بود؟
آرژانتین: 8 فروند سوپر فریلون اسراییلی که موتور هایشان با موتور T58 جایگزین شده بود به خدمت نیروی دریایی آرژانتین در آمدند و از آنها در جنگ فالکلند علیه شناورهای بریتانیایی استفاده شد.
چین: در خلال سالهای 1977 تا 78 نیروی دریایی ارتش چین تعداد 13 فروند از این پرنده را دریافت کرد که این رنده ها در دو نوع ضد زیر دریایی و جستجو و نجات دریایی بودند که این پرنده ها نخستین هلیکوپتر های ارتش چین بودند که میتوانستند از روی جایگاه های مخصوص حمل هلیکوپتر شناورهای چینی پرواز کرده و به انجام عملیات بپردازند.
این پرنده ها که هنوز هم در چین مورد استفاده قرار میگیرند همانطوری که قبلا اشاره شد با نام Z_8 در چین تولید میشوند که این امر نشان از کیفیت مطلوب طراحی این هواگرد دارد.
این پرنده ها برای ایفای نقش ضد زیر دریایی خود به یک رادار جستجوی دریایی به همراه سونار HS-12 فرانسوی برای شناسایی اهداف و اژدر های A244S برای مقابله با اهداف شناسایی شده مجهز شده اند.
نمونه جستجو و نجات دریایی این هلیکوپتر که به Z-8S معروف است دارای امکاناتی از قبیل نور افکن های جستجوگر قوی و همینطور سیستم جلونگر فروسرخ بهینه سازی شده و آیونیک پروازی جدید میباشد در حالی که نمونه دیگری از آن که به Z-8JH. معروف است نیز در حال خدمت است.


 

snias_super_frelon.gif

 

thumb_snias_super_frelon.gif

 



نمونه Z-8A این پرنده در فبریه سال 1999 به عنوان هواگرد ترابری سنگین ارتش چین مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در سال 2001 دو فروند از آن که دارای رادار آب و هوا در دماغه بودند برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی به ارتش چین تحویل شد که نظر مقامان نیروی زمینی را جلب نکرد و آنها تصمیم به خرید تعداد بیشتری میل 17 گرفتند.
اما نیروی هوایی ارتش چین مثل نیروی دریایی این هلیکوپتر را برای انجام ماموریت های جستجو و نجات انتخاب کرد ، این پرنده ها که از نوع Z-8K و Z-8KA بودن دراری امکاناتی از قبیل پرتاب کننده منور ، کابین بهسازی شده ، برجک مجهر به سیستم جلونگر فروسرخ به همراه نور افکن قوی زیر بدنه بودند .

فرانسه: این پرنده در اکتبر سال 1965 به هوا دریای ارتش فرانسه به عنوان هلیکوپتر جنگ ضد زیردریایی برای حمایت از زیر دریایی های مجهز به موشک های بالستیک این کشور پبوست

super-frelon.jpg

 

thumb_super-frelon.jpg

 

 



بعضی از انواع ای پرنده نیز برای شرکت در جنگ علیه اهداف سطحی به رادار دماغه جهت هدایت موشک ضد کشتی اگزوسه مجهز شدند اما در سال 2003 تمامی سوپر فریلون های هوادریای ارتش فرانسه مشغول به خدمت به عنوان هلیکوپتر ترابری شدند و سرانجام در سال 2010 از این وظیفه نیز بازنشسته شدند تا با هلیکوپتر مدرن NH 90 جایگزین گردند.

عراق: این کشور از نمونه SA321H این پرنده استفاده میکرد که قادر به شلیک موشک های ضد کشتی اگزوسه بود.
از سال 1977 تعداد 16 فروند از این پرنده ها وارد خدمت در ارتش عراق شد که در جنگ تحمیلی علیه ایران به عنوان سکوی مناسبی برای پرتاب موک های اگزوسه علیه شناور های ایرانی (اعم از نظامی و غیر نظامی) تا زمان آماده شدن جنگنده های میراژ استفاده میشدند که در این میان حد اقل 2 فروند از آنها توسط نیرو های ایرانی ساقط شد.
یکی از این پرنده ها توسط موشک ماوریک شلیک شده از فانتوم ایرانی در عملیات مروارید روی سکوی البکر منهدم شد.

رژیم اشغالگر قدس: این رژیم برای ترابری نیروهای خود در سال 1965 تعداد 12 فروند از این پرنده ها را سفارش داد که بعد ها موتور استاندارد این پرده ها را با موتور T58 تعویض کرد.
همچنین این رژیم از این پرنده ها در جنگ های یوم کیپور و لبنان نیز استفاده کرده بود که شاید از مهمترین موارد استفاده از این پرنده حمله به یکی از سایت های پدافندی ارتش مصر در صحرای سینا بتوان اشاره کرد.


super_frelon_101.jpg



لیبی: این کشور 6 فروند از نوع SA-321GM مجهز به رادار و 8 فروند از نوع SA321M برای ترابری را در سالهای 1980 تا 1981 دریافت کرد.

آفیرقای جنوبی: نیروی هوایی این کشور تعداد 16 فروند از این پرنده ها را برای گشت زنی در مرزهای خود با آنگولا سفارش داد اما بعدا در سال 1990 آنها را بازنشسته کرد و با هلیکوپتر پوما جایگزین ساخت.

سوریه: برخی منابع بر این باورند که این کشور تعداد 12 فروند از این هلیکوپتر ها را خریداری کرده است اما مدرکی دال بر عملیاتی بودن آنها در دست نیست و از این رو احتمال میرود که این پرنده ها به کشور دیگری مثل لیبی فروخته شده باشند


super_frelon_sa-321-ja_zs-htn_dvdb07_02.

 

 

thumb_super_frelon_sa-321-ja_zs-htn_dvdb



normal_Super-Frelon.jpg

 

 

thumb_normal_Super-Frelon.jpg

 



مشخصات فنی:

نوع: هلیکوپتر ترابری سنگین یا جنگ دریایی
سازنده: فرانسه
خدمه: 5نفر
ظرفیت: 27 سرباز مسلح یا 15 برانکارد
طول: 23 متر
ارتفاع: 6.66 متر
قطر پره اصلی: 18.9 متر
وزن خالی: 6.8 تن
حداکثر وزن برخاست: 13 تن
پیشرانه: 3 موتور توربو شفت Turboméca Turmo IIIC هریک با توان 1570 اسب بخار
حداکثر سرعت مجاز: 275 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت: 249 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی: 1020 کیلومتر
سقف پروازی:3150متر
سرعت اوج گیری: 6.7 متر بر ثانیه
مداومت پروازی: 4 ساعت


مترجم: Blaze
استفاده از این مطلب منوط به درج لینک سایت میلیتاری و ذکر نام مترجم مباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از Blaze عزيز . مطلب خوبي بود .
تا آخرش خوندم چون خوب ترجمه كرده بودي .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بلیز جان دستت طلا
نوک دماغش چرا اینطوریه؟یاد سگ لوک خوش شانس افتادم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه.

می بینم که دوباره برگشتی!

[quote]یک هایکوپتر ترابری سنگین [color=red]یه موتوره[/color] میباشد [/quote]


اشتباه نشده؟

-----------

ولی من میل 171 رو ترجیح میدم.

این اسراییلی ها هرچی تسلیحات از فرانسه گرفتن کپی کردن و دوباره به دنیا صادر کردن! برای همین فرانسه رد اواخر دهه 70 میلادی صادرات سلاح به اسراییل را تحریم کرد!

راستی اون 2 تایی که ایران انداخته با چی زدن؟

[quote]نوک دماغش چرا اینطوریه؟یاد سگ لوک خوش شانس افتادم[/quote]

دستت درد نکنه دیگه، پاک اعتبار رادار بنده خدا رو بردی زیر سوال!

یه باره می گفتی بیتزر سگ کارتون شاون گوسفند!

----------

یه سوال: اگه یه گلوله توپ 57 میلی متری به کابین سرنشین ( نه کابین خلبان ) بالگردی با این ابعاد برخورد کنه آیا قدرت ساقط کردن ( آنی یا در اثر آتش سوزی) اون رو داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از بليز عزيز


[quote]یه سوال: اگه یه گلوله توپ 57 میلی متری به کابین سرنشین ( نه کابین خلبان ) بالگردی با این ابعاد برخورد کنه آیا قدرت ساقط کردن ( آنی یا در اثر آتش سوزی) اون رو داره؟

[/quote]


بستگي به نوع گلوله و محل برخورد آن دارد.

اگر گلوله از نوع انفجاري باشد و به مخزن سوخت هليكوپتر برخورد كند كه باعث انفجار آن ميشود.
اگر گلوله معمولي باشد و موتور هليكوپتر برخورد كند احتمال از كار افتادن يكي از موتورها ميرود اما هليكوپتر ميتواند به وسيله موتور دوم به سلامت بر زمين بنشيند.
اما اگر گلوله به نقاط غير حساس هليكوپتر اصابت كند تعيد به نظر ميرسد كه بتواند آسيب جدي به آ» وارد آورد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه مطالب جالبي بود
ولي يك مقداري طراحي زشتي داره
فرانسه از ان دسته كشور هاي بدشانسي هستش كه داراي طراحي هاي جنگيه خوبي هست ولي در صادرات ضعيف هستش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دقت نکردی علی جان، گفتم کابین سر نشین و نه باک یا جای دیگه.

برای راهنمایی مرمی رو هم HE در نظر بگیرید.

فرض کنید از شیشه کابین بره داخل و بلافاصله منفجر بشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از لطف دوستان تشکر میکنم.

[quote] می بینم که دوباره برگشتی! [/quote]
مثل اینکه دوست داشتی بر نگردیم؟!! :lol:
اعتراف کن! :mrgreen: fi_lone_ranger

[quote] یک هایکوپتر ترابری سنگین یه موتوره میباشد



اشتباه نشده؟ [/quote]
چرا.
خوب اشتباه تایپی پیش میاد دیگه! (س بغل ی هست دیگه)
icon_frown

[quote] راستی اون 2 تایی که ایران انداخته با چی زدن؟ [/quote]
یکیشون تو عملیات مروارید با موشک ماوریک روی سکوی البکر نابود شد و اون یکی رو هم فکر کنم تامکت ها با توپشون یا موشک سایدوایندر از بین بردند.

[quote] یه سوال: اگه یه گلوله توپ 57 میلی متری به کابین سرنشین ( نه کابین خلبان ) بالگردی با این ابعاد برخورد کنه آیا قدرت ساقط کردن ( آنی یا در اثر آتش سوزی) اون رو داره؟ [/quote]
دوتا عکس از داخلش میزارم شما خودت قضاوت کن.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/super_frelon_sa-321-ja_zs-htn_dvdb07_04.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_super_frelon_sa-321-ja_zs-htn_dvdb07_04.JPG[/img][/url]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Super-frelon-heller-41.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من در یکی از منابع تاریخی خوندم در زمان شاه مخلوع ایران 16 فروند از این هلیکوپتر به همراه چند فروند ناو تحویل گرفته

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من در یکی از منابع تاریخی خوندم در زمان شاه مخلوع ایران 16 فروند از این هلیکوپتر به همراه چند فروند ناو تحویل گرفته[/quote]
اشتباه كرده يا انقلاب شد تحويلمون ندادن يا اصلا سفارشي در كارنبوده بيشترين خريدهاي ما از امريكا بوده دردريا هم بيشتر از المان و بريتانيا خريد انجام شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]من در یکی از منابع تاریخی خوندم در زمان شاه مخلوع ایران 16 فروند از این هلیکوپتر به همراه چند فروند ناو تحویل گرفته[/quote]
اشتباه كرده يا انقلاب شد تحويلمون ندادن يا اصلا سفارشي در كارنبوده بيشترين خريدهاي ما از امريكا بوده دردريا هم بيشتر از المان و بريتانيا خريد انجام شده[/quote]
در چند جا از ین پرنده ها سخن گفته شده پس قطعا سفارشی در کار بود و خیلی جاها هم گفتن که این پرنده ها در سال 1971 وارد خدمت شده اند ولی از سرنوشت کنونی آنها اطلاعاتی در دسترس نیست.
حالا باز هم میگردم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اعتراف کن![/quote]

نه تورو خدا، به من رحم کن! ( الان یه دونه چراغ رو حس می کنم که جلوی چشممه و دارم اعتراف می کنم!)

این بازگشتهای تو هم مثل بازگشت گودزیلا می مونه :mrgreen: پر سر و صدا! ( شوخی کردم)

[quote]دوتا عکس از داخلش میزارم شما خودت قضاوت کن.[/quote]

ممنون. جوابم رو گرفتم، اگه گلوله نزدیکی های کابین خلبان بخوره ممکنه موج یا ترکشش باعث آسیب به خلبانها و سقوط فوری اون بشه اما اگه دورتر بخوره باعث آتش سوزی فوری در کابین میشه و سقوط تدریجی یا فرود اضطراری را در پی خواهد داشت.

این با این کابین پر از پرچش خوراک شناسایی راداری هست!!


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Super-frelon-heller-41.jpg[/img]

از n کیلومتری با هر رادار ضعیفی هم قابل شناساییه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سه تا از از این غول پرنده!

کاکپیت
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/DHC09c.jpg[/img]

موتور
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4891cfaed1c0143a848ae661ee000100004971_Turmo.jpg[/img]

روتور
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/photo16.jpg[/img]

[quote] از n کیلومتری با هر رادار ضعیفی هم قابل شناساییه! [/quote]
بله ولی به شرطی که نزدیک سطح آب پرواز نکنه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.