hexman

معرفي جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

Recommended Posts

[align=right]

AMX يك جنگنده تهاجمي است كه ويژه حملات زميني،پشتيباني نزديك از نيروي زميني و انجام ماموريت هاي شناسايي طراحي و ساخته شده است.

اين جنگنده با سرمايه گذاري مشترك دو كشور برزيل و ايتاليا و توسط كارخانه AMX International ساخته شده است كه در نيروي هوايي برزيل نيز با نام جنگنده A-1 در حال خدمت است.

AMX جنگنده اي است كه توانايي انجام عمليات با سرعت مافوق صوت و در ارتفاع پايين و در طول روز و شب را دارد.و همچنين اين جنگنده توانايي نشست و برخاست در باندهاي ناهموار و نامطمئن را نيز دارا ميباشد.

وجود مقدار اندك تشعشعات مادون قرمز و همچنين كاهش سطح مقطع راداري در اين جنگنده ،امكان شناسايي و اشكار شدن ان را تا حد زيادي كاهش داده است.

مجهز بودن به سيستم جنگ الكترونيكي پيشرفته(ECM) و موشكهاي هوا به هوا و توپ نصب شده بر روي دماغه توانايي بالايي به اين جنگنده در دفاع از خود داده است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Italian_Air_Force_AMX_fighter.jpg[/img]

[color=red]سير تكامل جنگنده[/color]

در سال 1977 نيروي هوايي ايتاليا درخواستي را مبني بر نياز به يك جنگنده تهاجمي براي جايگزيني با جنگنده هاي قديمي Fiat G.91 و F-104 Starfighter را صادر نمود.

در سال 1981 دولت هاي برزيل و ايتاليا براي شركت در يك پروژه مشترك به توافق رسيده و از شركت برزيلي Embraer براي همكاري در اين پروژه دعوت به عمل امد.

نمونه اوليه اين جنگنده در سال 1984 توليد شد كه اين نمونه در پنجمين پرواز ازمايشي خود سقوط كرده و خلبانش نيز كشته شد.ولي اين سقوط روند حركتي پروژه را متوقف ننمود و در سال 1989 اولين سري از اين جنگنده ها ساخته شده و به نيروي هوايي بريل و ايتاليا تحويل داده شدند و پس از ان نيز 200 فروند از اين جنگنده ساخته شد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AMX_%2528AERITALIA%252C_AERMACCHI%252C_EMBRAER%2529.png[/img]

[color=red]تاريخچه عملياتي[/color]

AMX هاي نيروي هوايي ايتاليا در سال 1999 و در جنگ كزوو شركت كردند و نيروي هوايي ايتاليا در AMX هاي خود به جاي استفاده از بمب هاي غير هدايت شونده و يا بمب هاي قديمي هدايت ليزري، از بمب هاي مارك 82 كه با كيت هاي هدايت كننده اسراييلي (Opher) تطبيق داده شده بودند استفاده ميكرد كه به خوبي توانسته بود بمب هاي سقوط ازاد را تبديل به بمب هاي هدايت مادون قرمز نمايد.

در سال 2005 نيروي هوايي ايتاليا برنامه اپگيرد كردن 55 فروند از AMX هاي خود رار اجرا نمود.مجهز نمودن انها به سيستم ناوبري خودكار(INS) ،استفاده از نمايشگرهاي ديجيتالي و چند منظوره پيشرفته در كاكپيت ، و توانايي حمل مهمات ضربتي مستقيم مشترك يا JDAM (كه اين سيستم دقت بمب هاي سقوط ازاد را افزايش ميدهد) بخشي از اين برنامه مدرن سازي بود.
در سال 2009 نيز 4 فروند از AMX هاي نيروي هوايي ايتاليا در خاك افغانستان مستقر گشتند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/amx_international_amx.jpg[/img]

گونه هاي مختلف

AMX-T

مدل 2 سرنشينه و اموزشي از اين جنگنده است كه تمامي قابليت هاي تهاجمي گونه تك سرنشين ا نيز حفظ نموده است و به خلبانان تازه كار اجازه پرواز اموزشي با يك جت پر سرعت را نيدهد.اين گونه در هر 2 نيروي هوايي برزيل و ايتاليا خدمت ميكند.

AMX-ATA

گونه 2 سرنشينه و پيشرفته تهاجمي/اموزشي ميباشد.اين جنگنده چند نظوره براي مقاصد اموزشي و تهاجمي طراحي شده است.اين گونه از سنسور هاي هشداري جديد،مجهز بودن به سيستم نمایشگر سربالا(HUD) ،رادار چند حالته (multi - mode) جديد كه قابليت حمل مهمات هوا به هوا و هوا به سطح را به اين جنگنده ميدهد استفاده ميكند.
اين گونه توانايي استفاده از طيف وسيعي از تسليحات را دارا ميباشد كه ميتوان به موشك هاي ضد كشتي و موشكهاي برد متوسط اشاره نمود.
نيروي هوايي ونزوئلا 8 فروند AMX-ATA را سفارش داد كه با مخالفت امركا اين امر تحقق نيافت زيرا در اين جنگنده از تكلونوژي امريكايي نيز استفاده شده است.

(AMX-R (RA-1)

گونه شناسايي كه فقط در نيروي هوايي برزيل خدمت ميكند.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1377060.jpg[/img]

[color=red]مشخصات اصلي:[/color]

خدمه : 1 نفر و در مدلهاي اموزشي 2 نفر
طول : 13.23 m
طول بال : 8.87 m
ارتفاع : 4.55 m
مساحت بال : 21 m²
وزن خالي : 6,730 kg
حداكثر وزن برخاست : 13,000 kg
نيرو محركه : 1 * موتور توربو فن Rolls-Royce Spey 807
[color=red]
عملكرد:[/color]
حداكثر سرعت : 1,160 km/h
سرعت بر سطح دريا : 950 km/h
برد : 3,330 km
سقف پروازي : 13,000 m
نرخ صعود : 52 m/s
نسبت وزن کل به مساحت يال : 512 kg/m²
نسبت كشش به وزن : 0.47
[color=red]
تسليحات :[/color]
1 قبضه مسلسل چرخان 20 ميلي متري ام۶۱ والکان 6 لول (مخصوص جنگنده هاي نيروي هوايي ايتاليا)

1 قبضه توپ 30 ميلي متري DEFA (مخصوص جنگنده هاي نيروي هوايي برزيل)

2 فروند موشك هوا به هواي AIM-9 Sidewinder و يا 2 موشك Mectron MAA-1 Piranha در نوك بالها

قابليت حمل 3,800 كيلوگرم بمب در 5 جايگاه در زير بالها و بدنه،شامل بمب هاي چند مظوره،بمب هاي هدايت ليزري،موشكهاي هوا به زمين و راكت انداز.[/align]

ويژه سايت ميليتاري

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]لینک منبع ؟[/quote]

شرمنده يادم رفت در انتهاي متن اضافه كنم

منبع انگليسي ويكي پديا با ترجمه خودم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه هگزمن جان

این هم چیزی در حدود همون تایگر و جگوار و اینهاست ولی شنیدم برزیل رادارش رو تقویت کرده و میخواهد موشک هایی مثل آمرام (یا اگر شد R27 ) رو روش نصب کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینم یک کلیپ با حال از سوختگیری هوایی این پرنده.

http://www.patricksaviation.com/videos/Starfighter/1109/

قدر خلبان هامون رو بدونیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اینم یک کلیپ با حال از سوختگیری هوایی این پرنده.

http://www.patricksaviation.com/videos/Starfighter/1109/

قدر خلبان هامون رو بدونیم.[/quote]

خيلي باحال بود دستت درد نكنه..خلبانه انگاري داره اتاري بازي ميكنه!
اخرشم به نظر خيلي خطرناك بود وقتي بنزينا ميپاشيد تو هوا..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از hexman بخاطر تاپيك خوبش .
و تشكر از Blaze بخاطر كليپ خنده دارش . :lol:
حق با hexman هستش . خلبانه زد كل عمليات سوختگيري رو با كاري كه كرد متوقف كرد .
سر شيلنگ سوخت رسان روي جنگنده جا موند و بنزين تو هوا پخش ميشد . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علت این چی بود که خلبان جتتش بالا و پایین میرفت و تعادلش بهم خورده بود :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]علت این چی بود که خلبان جتتش بالا و پایین میرفت و تعادلش بهم خورده بود :mrgreen:[/quote]
مقادیری ناشی گری + کمی هم جریان های باد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون جناب هکسمن.

هواپیمای خوبی هست، خصوصا در پشتیبانی نزدیک. البته بقاپذیری رزمی ای 10 و سوخو 25 رو نداره و بیشتر برای جاهایی مثل افغانستان که از پدافند هوایی خبری نیست مناسب هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم