امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دیمونا (در عبری: דימונה) نام یکی از شهرهای کشور اسرائیل است که در استان جنوبی اسرائیل و در صحرای نگب قرار گرفته است. شهر دیمونا در حدود ۳۴٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد(شهر دیمونا، مرکز یهودیان سیاه‌پوستی است که اکثرا از اتیوپی به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند).
مرکز تحقیقات اتمی نگب و نیروگاه اتمی دیمونا در ده کیلومتری جنوب شهر دیمونا قرار دارد
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اين تاپيك براي بررسي چگونگي حمله ايران به نيروگاه اتمي ديمونا در صورت آغاز جنگ بين ايران و ر‍ژيم اشغالگر ايجاد شده(دوستان فرض را بر اين بگذارند كه مسئولين ما به خاطر روند جنگ و بررسي تمامي مسائل تصميم به اين كار گرفتند)

موارد كليدي كه مي توان مطرح كرد ميزان تاثيرات چنين اقدامي براي اسرائيل و تاكتيك هاي پيش روي ايران كه در انتها به موفقيت در عمليات فوق منجر بشود.(خرابكاري داخلي – حملات موشكي – بمباران هوايي و ...)
منتظر ديدگاه دوستان اهل نظر هستم
تاپيك مرتبط:
آيا رژيم صهيونيستي توان حمله به تاسيسات اتمي بوشهر را دارد(تحليل اعضا)

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام اين چه سوالي شك نكنيد كه به راحتي اين نيروگاه هدف قرار خواهد گرفت براي اثبات اين موضوع در زمان جنگ تحميلي ما با اون امكانات كم و ابتدايي و كم تجربگي موفق به زدن مركز تجاري بغداد يعني بانك رافلين شديم در بيست و چند سال پيش كه موشك زمين به زمين نوبر بود حالا كه انواع موشكها با قابليتهاي مختلف و با داشتن متخصاصين زبده كه چشم بسته قول ميدم نيروگاه ديمونا كه هيچي بلكه سامانه ايكس باند امريكا در اسراييل رو هدف قرار بديم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام خدمت همه برادران.


یه خواهشی از مدیران دارم؛ لطفا این بحث رو به بخش دکترین منتقل کنین که با بحث مرتبط تو یه بخش باشه. من اینجا انتظار دیدن هرچیزی رو داشتم بجز این بحث!!!

_____________________________


و اما درمورد مسائل فنی؛

دوستان عزیز، بحث حمله به نیروگاه رو خیلی ساده در نظر نگیرین. چه نیروگاه بوشهر و چه دیمونا.

من مسائل امنیتی یه نیروگاه رو مختصرا عرض می کنم:
لایه های امنیت یک نیروگاه هسته ای:

1) پوششی بتونی با قطر بیش از 1 متر که باید دربرابر سقوط هواپیما مقاوم باشد.

2) محفظه ایمنی فولادی (لایه زیرین پوشش بتنی؛ به شکل کروی و هم مرکز با کره بتونی بیرونی) که تمام تجهیزات را دربر می گیرد.

3) دیواره بتونی داخلی که تمام تجهیزات و تاسیسات را بطور کامل پوشش می دهد. پوششی کاملا مستحکم در برابر ضربه، فشار، حرارت و انفجار.

4) دیگ فشار رآکتور، دارای ساختاری بسیار محکم و مقاوم دربرابر عبور مواد و اشعه های رادیواکتیو.

5) لوله های آب بندی شده که از نشت گاز میله های سوختی جلوگیری می کنند. هیچ ماده خطرناکی نمیتواند از این لوله ها خارج شود.

6) قرصهای مواد سوختی (دورن میله های سوخت) به شکلی ساخته شده اند که تولیدات شکافتی نمی توانند از آنها خارج شوند.

این 6 لایه مربوط به ایمنی غیرفعال نیروگاههاست. بخش ایمنی فعال (میله های فرمان، مخزن فشاری آب، مخزن لبریز شونده و ...) هم درصورت بروز هر سانحه ای فعال می شوند.

همه این موارد باعث می شوند حمله به هر نیروگاه هسته ای، کاری بسیار پیچیده باشد و نیروگاه به راحتی دچار مشکل نشود.
به همین دلیل اسرائیل برای حمله احتمالی به نیروگاه بوشهر، حمله هوایی را اولین گزینه خود می داند. (باوجود دارا بودن موشکهای بالستیک و کروز)

البته علت اینکه برای ایران بهترین گزینه استفاده از موشکهای بالستیک است این مساله می باشد که اولا ایران قادر به پرتاب حجم عظیمی از موشکهای بالستیک است و حتی درصورت عدم برخورد تعدادی از آنها، بازهم می توان به تخریب کامل نیروگاه امیدوار بود.
ثانیا موشکهای بالستیک ایران جزء دقیقترین موشکهای بالستیک هستند (که من واقعا نمیدانم چگونه به این دقت رسیده اند!!!)
ثالثا گزینه بهتری پیش روی ایران وجود ندارد! (عدم توانایی استفاده از موشکهای کروز به دلیل نداشتن ماهواره یا هر سیستم هدایتی برد بلند دیگر، نداشتن هواپیمای بمب افکن مدرن و به تعداد بالا و ...)
_____________________

ولی باز هم تاکید می کنم، بحث اینجا زیاد به چشم نمیاد و به نظر من بهتره به بخش دکترین منتقل بشه.

با تشکر از همه دوستان مخصوصا برادر alexandre عزیز که این مبحث رو ایجاد کردن.


یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخه برای چی ما باید به دیمونا حمله کنیم؟

تا بیش از 20 میلیون مسلمان در نزدیکی اون رو در معرض تشعشعات اتمی منتشر شده اون قرار بده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred]درپی بروز فاجعه اخیر درنیروگاه های اتمی ژاپن، کارشناسان هسته ای رژیم صهیونیستی نیز به خطرناک بودن وضعیت نیروگاه اتمی دیمونا و نداشتن معیارهای لازم بین المللی اذعان کرده و نتوانستند نگرانی خود را کتمان کنند. [/color]

وخامت اوضاع در نیروگاه های اتمی ژاپن بویژه نیروگاه "فوکوشیما"و گسترش دامنه آلودگی ناشی از تشعشعات رادیواکتیو این نیروگاه، صهیونیست ها را درخصوص وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی 50 ساله "دیمونا" که براساس استانداردهای جهانی عمر آن ده سال پیش به پایان رسیده، نگران کرده است.



"عوزی ایفن" کارشناس انرژی اتمی دانشگاه تل آویو، گفت: ژاپنی ها پیش از این مدعی بودند، نیروگاه اتمی فوکوشیما از ایمنی لازم برخوردار است اما درزمان حاضر خطرات ناشی از تشعشعات رادیو اکتیو بخش های وسیعی از این کشور را فراگرفته است.



وی افزود: باید از فاجعه ای که در ژاپن رخ داد عبرت بگیریم و بازرسی های خود را درخصوص ایمنی نیروگاه هسته ای دیمونا تشدید کنیم.



"عوزی ایفن" همچنین گفت: متأسفانه تنها کارکنان نیروگاه اتمی "دیمونا" از اوضاع این نیروگاه اطلاع دارند و این در حالی است که هیچ شاخصی برای تضمین صحت گزارش های آنان در خصوص ایمنی این نیروگاه وجود ندارد.



وی تصریح کرد: من 10 سال است که از وضعیت نگران کننده نیروگاه اتمی "دیمونا" سخن می گویم ولی متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی دراین خصوص دریافت نکرده ام.



این کارشناس انرژی اتمی دانشگاه تل آویو افزود: نیروگاه دیمونا 50 سال عمر دارد و براساس استاندارهای جهانی، این نیروگاه باید 10 سال پیش فعالیت خود را متوقف می کرد.



وی اظهار داشت: امروز درپی بحران در ژاپن، اروپایی ها پی بردند که استانداردهای آنان در خصوص مدت زمان فعالیت نیروگاه های هسته ای نادرست بوده است.



همچنین در این خصوص يكي ديگر از کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی تصریح کرد: خطرات ناشی از نیروگاه "دیمونا" نه تنها صهیونیست ها بلکه جامعه انسانی و همسایگان فلسطین اشغالی را در معرض تهدید قرار می دهد.



وی افزود: با توجه به مساحت 20 کیلومتر مربعی فلسطین اشغالی در صورت نشت تشعشعات رادیو اکتیو از زرادخانه های اتمی اسرائیل، بسیاری از کشورها در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار می گیرند.



"کلیب" با اشاره به گزارش هایی که درخصوص نشت تشعشعات رادیواکتو از نیروگاه دیمونا صادر شده است، گفت: حدود سه سال پیش گزارش هایی در خصوص نشت تشعشعات رادیو اکتیو از این نیروگاه منتشر شد، اما مسؤولان رژیم صهیونیستی این گزارش ها را تکذیب کردند.



وی تاکید کرد: زمان آن رسیده است که صهیونیست ها برای پیشگری از وقوع فاجعه انسانی، درهای نیروگاه مرموز "دیمونا" را به روی بازرسان بین المللی بگشایند.



رژیم صهیونیستی تاکنون به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نداده است از تاسیسات هسته ای خطرناک و آشکار و پنهان آن بازدید کنند و همچنین حاضر به امضای توافقنامه های بین المللی از جمله "ان پی تی" نشده است.


[url=http://www.irinn.ir/web/guest/home?p_p_id=101_INSTANCE_PqQs&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&_101_INSTANCE_PqQs_struts_action=%2Ftagged_content%2Fview_content&_101_INSTANCE_PqQs_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fhome&_101_INSTANCE_PqQs_assetId=69611]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرکز هسته‌ای دیمونا در جنوب سرزمین اشغالی فلسطین، همواره یکی از سری‌ترین مراکزی بوده که رژیم صهیونیستی از هرگونه اطلاع رسانی در مورد آن خودداری می‌کند و رسانه‌های این رژیم نیز با احتیاط با آن برخورد می‌کنند.




به گزارش پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، با وجود تمام مراقبت‌های به عمل آمده در این مورد، اما یک آشپز این مرکز اتمی که بمب‌های هسته‌ای این رژیم را تامین می‌کند اخیراً تصاویری از آن را در پایگاه شخصی خود منتشر کرده است.

به گزارش روزنامه معاریو این فرد که تصاویر تعدادی از کارکنان این پایگاه را در فیس‌بوک منتشر کرده بود با گزارش افرادی مواجه می‌شود که به پلیس این رژیم گفته بودند تصاویر خود را در این سایت اجتماعی مشاهده کرده‌اند.

پس از دستگیری این فرد مشخص می‌شود که وی فکر نمی‌کرده این اقدام او خارج از قانون‌های وضع شده توسط اسرائیل بوده باشد و ممکن است علیه او اعلام جرم شود. به گفته منابع آگاه بلندپایه اسرائیلی این فرد پس از آنکه تصاویر را از روی صفحه شخصی‌اش در فیس بوک پاک کرد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از کار اخراج شد و هیچ گونه بخششی هم علیه وی صورت نگرفت.

منابع امنیتی در تل‌آویو این رویداد را افتضاح امنیتی برای خود ارزیابی می‌کنند که عدم توانایی برای مقابله آن می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را برای این رژیم به وجود آورد. این مقامات امنیتی و اطلاعاتی بر این باورند شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک در آینده خطرات بیشتری را متوجه این رژیم خواهند کرد و باید تدابیر محکم‌تری در این رابطه اندیشیده شود.

ایلی نیسان تحلیل‌گر اسرائیلی هم به شبکه خبری بی.بی.سی عربی گفت با توجه به این تهدیدات و گسترش آن هم در دفتر نخست‌وزیری و هم در سازمان امنیت داخلی – شاباک – گروه های ویژه‌ای برای مقابله با درز چنین اطلاعات مهمی تشکیل شده و آنها می‌توانند همه امور را تحت کنترل خود داشته باشند.

رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای به خرج داده است تا مانع از درز اطلاعات مهم و امنیتی خود به خصوص در مورد مرکز اتمی دیمونا در صحرای نقب فلسطین شود، مساله‌ای که با وجود آگاهی جهانی از آن و مشخص بودن فعالیت‌های مخرب این رژیم به دلیل حمایت قدرت‌های بزرگ به خصوص آمریکا، این رژیم از تن دادن به بازرسی‌ بین‌المللی خودداری می‌کند.
http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=299180

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]نخستین رزمایش رژیم‌صهیونیستی در دیمونا [/color]

در سایه سکوت محافل بین المللی درباره تسلیحات هسته ای رژیم اشغالگر صهیونیستی، گزارش یک روزنامه صهیونیستی، از تصمیم این رژیم برای اجرای نخستین رزمایش خود اطراف تاسیسات هسته ای «دیمونا» پرده برداشت.

به گزارش العالم روزنامه "یدیعوت احرونوت" در گزارشی فاش کرد: در این تمرین نظامی، تاسیسات هسته ای از همه اطراف مورد حملات موشکی قرار می گیرد.

خبرنگار نظامی این روزنامه تاکید کرد: مسئولان امنیتی تصمیم گرفته اند که جزئیات این رزمایش بسیار سری باشد، و به دلیل حساسیت آن تعداد اندکی از مسئولان امنیتی و سیاسی از نتایج آن آگاه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این تمرین نظامی شامل سناریوهای بسیار هولناکی است، که برای نخستین بار انجام می شود.

افشای تصمیم رژیم اشغالگر برای برگزاری رزمایش نظامی اطراف تاسیسات هسته ای، درحالی مطرح می شود که غرب چشم خود را به روی ذخایر سلاح هسته ای این رژیم متجاوز؛ و خطر بزرگ این تسلیحات برای منطقه و جهان کاملا بسته است و در مقابل هرگونه تلاش از سوی دیگر کشورها برای دستیابی به انرژی هسته ای برای استفاده صلح آمیز را تهدیدی برای جهان می داند.

در همین راستا نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته در اظهاراتی برخلاف همه واقعیت های موجود درباره برنامه هسته ای ایران، از احتمال حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران خبر داد.

این درحالی است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره در گزارشهای خود بر مسالمت آمیز بودن فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده اند.

http://www.asriran.com/fa/news/179733/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسرائیل دیمونا را از هراس ایران تعطیل می کند
بر اساس گزارشی که روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرده است، مقامات رژیم صهیونیستی از حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای این رژیم در صورت درگیر جنگ شدن با ایران، سوریه، حزب الله لبنان و یا حماس، هراس دارند. رژیم صهیونیستی دارای چندین نیروگاه هسته ای است، (شبکه خبری العربیه تعداد این نیروگاه ها را 9 عدد اعلام کرده است). این در حالی است که مقامات این رژیم اخیرا تصمیم گرفته اند در صورت بروز هر گونه جنگی در منطقه نیروگاه های هسته ای خود را به طور موقت تعطیل کنند.
شفاف: بر اساس گزارشی که روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرده است، مقامات رژیم صهیونیستی از حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای این رژیم در صورت درگیر جنگ شدن با ایران، سوریه، حزب الله لبنان و یا حماس، هراس دارند. به همین دلیل این رژیم تصمیم گرفته شده است که در صورت بروز هر گونه جنگی نیروگاه های هسته ای اصلی این رژیم موقتا فعالیت خود را متوقف کنند.

بر اساس این گزارش، این تصمیم با نظر مشترک نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی و کمیته انرژی هسته ای این رژیم اتخاذ شده و این دو نیرو برای تعطیل کردن نیروگاه های هسته ای در صورت بروز هر گونه جنگ با دو کشور ایران و سوریه و یا حزب الله و جنبش حماس و یا دیگر سازمان های فلسطینی در غزه اعلام آمادگی کرده اند.


این گزارش در ادامه می افزاید: فعالیت های هسته ای نیورگاه اتمی دیمونا و نهال شورک مهم ترین نیروگاه هایی هستند که در صورت بروز حمله موشکی به تاسیسات هسته ای این رژیم، از فعالیت باز خواهند ایستاد، هدف از این اقدام این است که در صورت نفوذ حملات موشکی به سپرهای دفاعی مناطق هسته ای، از آسیب رسیدن به مناطق دور از مرکز رآکتورهای هسته ای جلوگیری شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این تصمیم توسط کمیسیون انرژی هسته ای رژیم صهیونیستی طراحی و به دولت این رژیم اعلام شده است.

اقدامات شبیه سازی شده که توسط فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل و کمیسیون انرژی هسته ای این رژیم انجام شده است، نشان می دهد که سپر دفاعی چند لایه مناطق هسته ای حتی با وجود تدابیر دفاعی بسیار شدید و قوی باز هم در برابر حملات موشکی آسیب پذیر نشان می دهد، این در شرایطی است که این مناطق به سپر دفاع ضد موشکی مجهز هستند و این تجهیزات امکان انهدام هر موشکی را در هر ارتفاعی دارند. اما به زعم کارشناسان هسته ای و دفاعی رژیم صهیونیستی، مناطق هسته ای این رژیم همچنان در برابر حملات موشکی آسیب پذیر هستند.

در واقع می توان گفت که به دلیل همین احتمال نفوذ پذیری این سپرهای دفاعی در برابر موشک ها، تصمیم گرفته شده در صورت بروز حمله موشکی فعالیت این نیروگاه های هسته ای متوقف شود. در عین حال این مسئله توقف فعالیت نیروگاه های هسته ای در مناطق غیر جنگی نیز اجرا خواهد شد.

مقامات رژیم صهیونیستی در توضیحات خود در مورد دلیل اتخاذ این سیاست، با بیان این ادعا که این نیروگاه ها در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت می کنند، مدعی شده اند که این فعالیت های تحقیقاتی را می توان برای مدت کوتاهی از فعالیت باز داشت.

در ادامه این گزارش نوشته شده است: نیروگاه هسته ای دیمونا در معرض موشک های سطح به سطح ایران، سوریه و حزب الله لبنان قرار دارد و نیروگاه نهال شورک نیز در معرض موشک های حماس قرار دارد. این در حالی است که پیش از این نیروگاه هسته ای دیمونا در سال 1991 از سوی عراق مورد حمله موشکی قرار گرفته بود، اگرچه موشک های شلیک شده از سوی عراق به هدف اصابت نکردند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: از زمان تاسیس نیروگاه هسته ای دیمونا در آغاز دهه 1960، رژیم اسرائیل همواره آمادگی خود را برای استفاده از هر نوع سلاح اعم از موشک های زمین به هوا و هواپیماهای جنگنده برای بی نتیجه گذاشتن فعالیت های شناسایی هواپیماهای شناسایی و حملات موشکی حفظ کرده است. این در حالی است که تاکنون هواپیماهای شناسایی کشورهای مختلف از جمله مصر، شوروی و حتی هواپیماهای جاسوسی کشورهای غربی در دهه 60 تلاش کرده بودند از این نیروگاه هسته ای عکس برداری کنند.

[url=http://www.shafaf.ir/fa/news/92464/اسرائیل-دیمونا-را-از-هراس-ایران-تعطیل-می-کند]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این مناطق به سپر دفاع ضد موشکی مجهز هستند و این تجهیزات امکان انهدام هر موشکی را در هر ارتفاعی دارند.[/quote]

در اطراف نیروگاه دیمونا و کلا تمام مناطق حساس اسراییل در حال حاضر فقط موشکهایPAC-2 و PAC-3 و ARROW-2 مستقر هستند به همراه سیستم کوتاه برد IRON DOM و میانبرد HAWK و این سیستم ها تواناییه درگیری با [color=red]هر موشکی در هر ارتفاعی[/color] رو ندارند و نویسندگان شفاف نیوز هم بهتره اول برن یه کم درباره سیستمهای دفاع موشکی مطالعه بفرمایند بعد از این نظرات آبکی بدن.
تا سال 2015 که اسراییل سیستم های تاد و SM-3 و آرو 3 و DAVID'S SLING رو به کارگیری میکنه اونوقت شفاف نیوز میتونه چنین جمله ای به کار ببره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهم شفاف نیوز نیست ، مهم خودشونن که دارن تعطیل می کنن icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظرم اين جريان تبليغاتيه !! وگرنه تعطيلي ديمونا كم چيزي نيست كه هنوز جنگ نشدهع اين كار رو بكنن !! شايدم دارن تعطيلش ميكنن كه اگه جنگ شروع شد و تاسيسات مورد حمله قرار گرفت الودگي هسته اي زمينشون رو نگيره ! به اون طرف قضيه هم نگاه كنيد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][b] [url="http://www.tabnak.ir/fa/news/277141/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84%DB%8C"]جزئیاتی جدید از سرنگونی «پهپاد» تجسسی در سرزمین های اشغالی[/url][/b][/center]
یک روز پس از آنکه اعلام شد یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین پس از ورود به خاک سرزمین های اشغالی توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سرنگون شده، منابع اطلاعاتی این رژیم جزئیات جدیدی را از این ماجرا منتشر کرده اند. جزئیاتی که بیش از هر چیز بر ضعف سامانه های ردگیر این رژیم تأکید دارد.



[right]یک روز پس از آنکه اعلام شد یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین پس از ورود به خاک سرزمین های اشغالی توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سرنگون شده، منابع اطلاعاتی این رژیم جزئیات جدیدی را از این ماجرا منتشر کرده اند. جزئیاتی که بیش از هر چیز بر ضعف سامانه های ردگیر این رژیم تأکید دارد.

به گزارش «تابناک»، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز گذشته از سرنگون کردن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین خبر داد که آن را یک پهپاد تجسسی نامیده است. به گزارش منابع این رژیم، پهپاد مذکور پس از ورود به حریم هوایی سرزمین های اشغالی، مسافت زیادی را طی کرده تا بالاخره توسط هواپیماهای جنگی اسرائیلی سرنگون شده است.

از اولین دقایق پس از اعلام خبر سرنگونی این پهپاد، منابع خبری رژیم صهیونیستی مدعی شدند پهپاد مذکور متعلق به ایران و تحت هدایت نیروهای ایرانی بوده و احتمالاً با همکاری حزب الله لبنان به سمت آسمان سرزمین های اشغالی به پرواز درآمده است.

در این میان، هرچند موضوع ارتباط این واقعه با ایران تنها در حد یک ادعا مطرح است و هنوز مقامات رژیم صهیونیستی به طور رسمی درباره منشأ اصلی این پهپاد اظهارنظری نکرده اند، اما پایگاه خبری «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی این رژیم، امروز ضمن قطعی دانستن تعلق این پهپاد به ایران، جزئیاتی را نیز درباره مأموریت آن منتشر کرده است.

دبکا فایل در گزارش خود با اشاره به اینکه پهپاد مذکور پیش از سرنگونی حدود نیم ساعت در آسمان سرزمین های اشغالی مشغول گشت زنی و انجام مأموریت بوده، مدعی شده این ابزار تجسسی در این مدت زمان کافی در اختیار داشته تا اطلاعات به دست آمده را به مرکز کنترل خود در ایران انتقال دهد؛ اطلاعاتی که از تأسیسات نظامی آمریکایی و اسرائیلی در جنوب سرزمین های اشغالی جمع آوری شده است.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی این پهپاد احتمالاً ضبط علائم سامانه دفاع هوایی رآکتور هسته ای «دیمونا» و همچنین سامانه راداری آمریکایی «X-band» بوده است که به پایگاه راداری X-band در ترکیه متصل است. به این ترتیب، در مجموع می توان هدف آن را ارزیابی سپر ضد موشک بالستیک آمریکا و اسرائیل در نظر گرفت.

دبکا فایل در ادامه مدعی شده فرستادن پهپاد مذکور، یک اقدام مقدماتی از سوی ایران جهت انجام حمله پیش دستانه به اسرائیل بوده و در این زمینه، به اظهارات سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران استناد کرده که پیش از این انجام چنین حمله ای را منتفی ندانسته بود.

به هر حال، این پایگاه خبری در بخش عمده مطلب خود به انتقاد از سامانه های دفاع ضدهوایی رژیم صهیونیستی پرداخته که نتوانسته اند در مدتی کوتاه تر پهپاد مذکور را شناسایی و سرنگون کنند و این موضوع را یک «خطای بزرگ» دانسته است.[/right]

[right][url="http://www.tabnak.ir/fa/news/277141/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84%DB%8C"]http://www.tabnak.ir...زمین-های-اشغالی[/url][/right]



[right]===============================[/right]

[right][color=#0000ff][b]سایه پهپاد ایرانی حزب الله بر سر دیمونا[/b][/color][/right]

[right]گزارش فارس از جدیدترین غافلگیری حزبالله برای اسراییل
خبرگزاری فارس: سیستم عریض و طویل سپر دفاع موشکی اسراییل، در مقابل جدیدترین تست هوایی یک گروه چریکی غافلگیر شده و نمی تواند پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را تا وقتی که به نزدیکی شاهرگ حیاتی این رژیم رسیده، تشخیص دهد.[/right]

[right][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910721000035_PhotoA.jpg[/img][/right]
[right] به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، یک هواپیمای بدون سرنشین وارد فضای سرزمینهای اشغالی شده و با طی مسیری در حدود 300 کیلومتر و عبور از روی مهمترین مراکز نفتی و نظامی اسراییل، طی سه ساعت، خود را به نزدیکی اصلی ترین مرکز تاسیسات هسته ای این رژیم یعنی نیروگاه دیمونا در عمق صحرای نقب میرساند اما این نفوذ تا مدتها از دید رادارهای فوق پیشرفته پنهان بوده و حتی پس از کشف و انهدام نیز تا چند روز، به معمای لاینحل سردمداران این رژیم تبدیل میشود.[/right]


[right][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000117_PhotoL.jpg[/img][/right]
[right][b]گرافیک مسیر حرکتی پهپاد ایوب[/b]
این مروری کوتاه و اجمالی بود بر جدیدترین سناریوی حزب الله لبنان برای غافلگیری ارتش شکست ناپذیر! صهیونیستی؛ ماجرایی که برای چندمین بار، حیثیت این رژیم را بر سر آنچه که سالها به آن افتخار میکرد لکه دار میکند: ورود یک شی پرنده به فضای سرزمینی که به گفته منابع نظامی غربی، پیشرفته ترین سامانههای راداری و دفاع موشکی با نام «گنبد آهنین» از آن دفاع می کنند.[/right]
[right]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000121_PhotoL.jpg[/img]
[b]استتار بخشی از سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین[/b]

سیستم دفاع ضدموشکی «گنبد آهنین» یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعهداده شده توسط صنایع دفاعی رافائل اسرائیل برای مقابله با انواع موشک ها و تهدیدات هوایی علیه سرزمین های اشغالی است و بنا بر ادعای فرماندهان ارتش صهیونیستی توانایی تشخیص آن را دارد که کدام موشک به سمت مناطق مسکونی و کدام به سمت مناطق بیخطر میرود و از قابلیت درگیری با چندین هدف و شبکه محور بودن چندین سیستم فعال در منطقه که با هم همیشه در حال تبادل اطلاعات می باشند نیز برخوردار است.

اسراییل مدعی است این سیستم تنها در یک ماه توانسته است 80 درصد از 300 راکتی که از غزه به سمت سرزمین اشغالی شلیک شده را مهار کند.
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000228_PhotoL.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/thumb_13910722000228_PhotoL.jpg[/img][/url]
[b]خشی از سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000264_PhotoL.jpg[/img]
حال این سامانه عریض و طویل دفاع موشکی که می کوشد تا 24 ساعته از امنیت سرزمین هایی که همیشه سایه ترس و مرگ رابر سر شهروندان خود می بیند، دفاع کند، در مقابل جدیدترین تست هوایی یک گروه چریکی غافلگیر شده و نمی تواند پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را تا وقتی که به نزدیکی شاهرگ حیاتی این رژیم رسیده، تشخیص دهد.
[b]گرافیک عملکرد سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین[/b]

اگر در گذشته حزب الله لبنان در مقاطع مختلفی همچون جنگ 33 روزه، جنگهای منتهی به آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و یا در انجام عملیاتهای شناسایی و شنود اطلاعاتی، ضربات بی آبرو کنندهای به ارتش اسراییل بزند (مانند ضربان پی در پی حزب الله در جنگ 33روزه به تانک فوق پیشرفته مرکاوا به عنوان ناموس ارتش صهیونیست و یا عملیات شنود اطلاعات جنگنده های ارتش اسراییل) اما این بار با بکارگیری سامانه هوایی و نفوذ به آسمان محافظت شدهترین نقطه دنیا، فصل جدیدی از نبرد میان حزب الله و اسراییل را رقم زده است.

دستیابی حزب الله لبنان به عنوان یکی از مهمترین گروههای چریکی دنیا (که استراتژی خود را نبرد با اشغالگران قدس تعریف کرده است) به سامانه های هوایی و توان استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، می تواند ناگوارترین خبر برای کسانی باشد که روزگاری آرزوی «نیل تا فرات» را در سر می پروراندند.

ماجرا از این قرار بود که پهپاد «ایوب» (که بنام فرمانده شهید حسین ایوب از بنیانگذاران قوای هوایی حزب الله نامگذاری شده) پرواز خود را بر فراز دریای مدیترانه به سوی ساحل جنوبی فلسطین اشغالی آغاز کرد.
[b]گرافیک مسیر حرکتی پهپاد ایوب بر فراز مدیترانه[/b]

دو نکته بارز در مسیر پروازی این هواپیمای بدون سرنشین آن است که توانست حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند.

حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر 150 کیلومتر در عمق دریا است. حریم هوایی، معمولا حریم قانونی هر کشوری است که تا 70 کیلومتر بالای دریا امتداد مییابد.

این پهپاد پرواز خود را بر فراز ناوگانهای حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگانهای آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت میکنند.
[b]گرافیک عبور پهپاد ایوب از فراز ناوگان دریایی آمریکا در مدیترانه[/b]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/22/13910722000124_PhotoL.jpg[/img]
پهپاد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیابها و رادارهای اسرائیل را پشت سر گذاشته و حتی پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد.

البته حزب الله لبنان به طور دقیق مشخص نکرده است که پهپاد ایوب دقیقا از چه نقطهای وارد سرزمینهای اشغالی شد و البته سه مسیر پروازی را برای ورود پهپاد به سرزمین اشغالی مشخص کرده است
[b]سه مسیر محتمل از ورود پهپاد ایوب به داخل سرزمین های اشغالی[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000130_PhotoL.jpg[/img]
این پهپاد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور و توانست بر فراز مهمترین پایگاههای نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد.

در مرحله آخر از این جدیدترین سناریوی حزبالله، پهپاد ایوب توانست خود را تا نزدیکی سایت هستهای دیمونا در عمق صحرای نقب برساند و در این منطقه بود که وجود آن شناسایی شد.

[b]رافیک پهپاد ایوب در نزدیک سایت هسته ای دیمونا[/b]
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/22/13910722000117_PhotoL.jpg[/img]
بر اساس اعتراف صهیونیستها، شناسایی این پهپاد توسط رادارها نبوده و توسط دیدهبانها و از طریق چشم انجام شده است.
[b]گرافیک عبور پهپاد ایوب از فراز سپر دفاع موشکی گنبد آهنین[/b]

با اعلام این خبر و سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، مهر بطلانی بر برخی اظهارنظرها زده شد که مدعی شدند این پهپاد، ساخته صنایع نظامی روسیه بود که احتمالا در اختیار کشورهای همسایه اسراییل قرار گرفته است.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که این پهپاد با استفاده از فناوری جمهوری اسلامی ایران و مونتاژ متخصصان حزب الله ساخته و بکارگیری شده است.

جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با سرمایه گذاری در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین و با استفاده از برخی تجربیات اولیه در ایام دفاع مقدس، به عنوان قطب این صنعت در خاورمیانه و یکی از معدود کشورهای ساخت این تکنولوژی در دنیا شناخته می شود.

جمهوری اسلامی ایران البته در دو سال گذشته نشان داد نه تنها در ساخت پهپادهای شناسایی و جنگنده با دستیابی به سامانه هایی نظیر صاعقه، مهاجر، ابابیل، کرار و شاهد 129 بلکه در زمینه مقابله با پیشرفته ترین پرنده های بدون سرنشین آمریکایی نظیر آنچه در حوزه مقابله با پهپاد جاسوسی RQ170 رخ داد نیز به پیشرفتهای شگرفی دست یافته که حتی در مخیله دشمنان این نظام نیز نمی گنجد.

برای نمونه پهپاد شاهد 129 به عنوان جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک هواپیمای راهبردی با قابلیت مداومت پردازی 24 ساعته و قادر به اجرای ماموریتهای مراقبت، شناسایی و انحراف اهداف با بمب و موشک است که میتواند در فاصله 1700 تا 2هزارکیلومتری پایگاه خود به انجام مأموریت بپردازد.
[b]جدیدترین پهپاد سپاه با نام شاهد 129[/b][/right]
[right][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000237_PhotoL.jpg[/img]
بنابراین نباید چندان تعجب کرد که جمهوری اسلامی ایران با در اختیار گذاشتن نمونه ای از دستاوردهای خود در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین به حزب الله لبنان (به عنوان بازوی قدرتمند ایران در زیر گوش اسراییل)، علاوه بر مخابره پیامی مهم برای قسم خورده ترین دشمن خود، بار دیگر این نکته را یاد آورد شود که در نوبت بعدی، پهپاد نفوذی شاید مجهز به موشک هایی باشد که براحتی شاهرگ حیاتی اسراییل را در 40 کیلومتر مورد هدف قرار دهد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10208/13910722000234_PhotoL.jpg[/img]

[url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910722000383"]http://www.farsnews....=13910722000383[/url][/right]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خاک تو سر پهباد مربوطه!! اگر قرار باشه همینجوری فرتی بگیرنش که نمیشه که؟!
خاک بیشتر تو سر اسرائیلی ها!!این مثلا اقتدارشونه؟! ایران پهباد امریکایی رو عین کبوتر نشوند و گرفت، اونوقت اینا باید با نیروی هوایی بیان سرنگونش بکنن اونم بعد از نیم ساعت؟!! خسته نباشا واقعا!
میگم اگر مال ایران بوده، کاش یه جوری بمبی چیزی بهش میبستن که بعد از زدنش، خودش رو بندازه رو اون تاسیسات هسته‌ای و منطقه رو رادیواکتیویته کنه بره پی کارش؟!!
  • Upvote 5
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.