mahdi7243

تاپیک جامع موشک ضد زره HJ-9 پیکان سرخ ( Red Arrow)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نابودگر چینی
هونگ‌جیان 9 تاکنون به پنج کشور جهان صادر شده ‌است. نمونه قابل‌حمل این موشک ضدتانک، درسال 2008 به پاکستان و امارات متحده عربی صادر شد.
سایت گروه مجلات همشهری: قدرت جمهوری خلق چین در حوزه دفاعی نیز مانند سایر حوزه ها ، در حال ارتقاء روز افزون است . نشریه با سابقه و پرمخاطب «دانستنیها»ی گروه مجلات همشهری در شماره دهم از دور جدید انتشار ، به معرفی یکی از ادوات جنگی ساخت چین پرداخته است.
این نشریه در دور تازه انتشار ، بخشی به نام « جنگ افزار » دارد که تحلیل ابزار و ادوات جنگی روز دنیا در آن، با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
بخش هایی از گزارش خواندنی علیرضا سزاوار در ادامه می آبد . نسخه کامل این گزارش در نشریه دانستنیها در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

gqmtt2a6jkli29odeyv0.jpg

موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده (ATGM) مهم‌ترین سلاح پیاده نظام ارتش‌ها برای مقابله با تانک‌ها و ادوات زرهی است. این سلاح‌ها کوچک، سبک، ساده ولی بسیار کارآمد هستند. مهم‌ترین و آشناترین سلاح ضدتانک برای ما ایرانی‌ها، آر‌پی‌جی است که ساده‌ترین سیستم هدایت‌شونده را داشت؛ یعنی دید مستقیم. از دهه 1970 تاکنون، ده‌ها نمونه از این موشک‌ها، با سیستم هدایت‌های مختلف برای ارتش‌های بزرگ دنیا ساخته شده است

ybccbgi3dm45o25wyhva.jpg

هه 1940 در جریان جنگ جهانی دوم، آلمان نازی اولین موشک ضدتانک هدایت‌شونده جهان را با نام X-1 ساخت که با اشغال آلمان، هرگز فرصت استفاده در میدان جنگ را پیدا نکرد. اما تا دهه 1960 موشک‌های ضدتانک حمل‌شونده توسط نفر، دچار بی‌مهری فرماندهان نظامی شدند، چون اعتقاد رایج نظامی در آن‌زمان این بود که راکت‌های غیرهدایت‌شونده چون بازوکا و کامپا می‌توانند از پس تانک‌ها برآیند. اما با شروع دهه 1970 و ورود تانک‌های قدرتمند که زره‌های ضخیم و پیشرفته داشتند، این راکت‌اندازها کارایی خود را تا اندازه‌ای از دست دادند.
در ادامه گزارش به توضیح پیرامون موشک های دهه 60 یعنی موشک‌هایی چون آ‌اس10 و 11 ساخت فرانسه یا موشک کبرا ساخت آمریکا پرداخته شده است.

دقت کن شلیک کن


fiu6j6vdb5nirlk7bjky.jpg

نسل دوم موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده چون تاو یا هات این امکان را به کاربر می‌داد که تنها با نگه‌داشتن علامت هدف‌گیر روی هدف (بعد از شلیک)، موشک را نیمه‌خودکار هدایت کند؛ به‌این‌ترتیب که سیستم هدف‌گیری با تعقیب گرمایی خروجی موشک، آن را به طرف هدف که توسط کاربر مشخص شده، هدایت می‌کند. محبوب‌ترین نوع موشک‌های هدایت‌شونده، با سیم و به‌صورت نیمه‌خودکار هستند...

امروزه 80 درصد موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده جهان، از نوع هدایت سیمی نیمه‌خودکار هستند که با وجود گذشت سه تا چهار دهه از ورودشان به میدان نبرد، همچنان با بهسازی گسترده طرح اولیه، روی خط تولید قرار دارند. یکی از محبوب‌ترین موشک‌های ضدتانک جهان که بیش‌از 12هزار فروند از آن توسط ارتش چین به خدمت گرفته‌شده، موشک هدایت سیمی هونگ‌جیان است. این موشک را شرکت ناکاتو در سال 1972 تولید کرد.

شلیک‌کن، فراموش‌کن
امروز نسل سوم این موشک‌ها، هدایت لیزری یا تلویزیونی دارند، همچون موشک‌های بهسازی شده هونگ‌جیان ساخت چین، میلان 3 و جاولین، که توان هدایت کاملا خودکار دارند. در این سیستم، بعد از قفل‌شدن موشک روی هدف و سپس شلیک آن، تمامی کارها از تعقیب گرفته تا اصلاح مسیر موشک به سمت هدف، خودکار انجام می‌شود. برای همین، نظامی‌ها به این سیستم‌ها لقب «شلیک‌کن، فراموش‌کن» داده‌اند.

یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها از این نسل، هونگ‌جیان9 است که برخلاف نسل‌های قدیمی آن، به جای هدایت سیمی، از هدایت تصویری فروسرخ استفاده می‌کند. این مدل، برخلاف مدل‌های موشک آمریکایی تاو که هدایت نیمه‌خودکار دارند، هدایت تمام خودکار دارد و بعد از شلیک، نیازی به هدایت کاربر ندارد.
معرفی دیگر موشک‌هایی که این تکنولوژی را دارند مانند موشک ضدتانک M-47 دراگن ، بخش دیگری از این گزارش را تشکیل می دهد. همچنین توضیحات مفیدی درباره موشک ضد تانک ساخت چین هم دیده می شود.

مونیتور برای هدف گیری
هونگ‌جیان 9 رادار هدایت تصویری فرو سرخ دارد. این رادار روی دماغه موشک نصب شده‌ است و توانایی «شلیک‌کن، فراموش‌کن»‌اش در میان موشک‌های ضد تانک دوش‌پرتاب، کم‌نظیر است. روی لانچر هونگ‌جیان 9 یک مانیتور برای هدف‌گیری نصب شده‌ است. دوربین روی دماغه موشک، تصویر طیف زیرسرخ را به این مانیتور می‌فرستد. البته لانچر یک دسته هدایت هم دارد که در صورت نیاز برای هدایت دستی موشک به‌سمت هدف توسط سرباز به‌کار می‌رود.



33qrn85nap0wdc3rluu4.jpg

کاربر می‌تواند بعد از شلیک موشک، سراغ هدف‌گیری و آتش به هدف دیگر برود یا محل را ترک کند. اما مهم‌ترین نکته درباره این موشک که ارزش آن را بسیار بالا می‌برد این است که می‌توان ابتدا این موشک را از پشت موانع زمینی مثل سنگر شلیک کرد و سپس با استفاده از دوربین و دسته تعبیه‌شده روی لانچر، آن ‌را به سمت هدف هدایت کرد. این قابلیت را برخی موشک‌های معروف و پرکاربرد ضدتانک روسی و اروپایی هم ندارند.
برد موشک و میزان نفوذ و تخریب آن ، دارای نکاتی است که خوانندگان را به تامل فرو می برد. این نکات نیز در نسخه کامل گزارش در نشریه دانستنیها مورد بررسی قرار گرفته است.
هونگ‌جیان 9 تاکنون به پنج کشور جهان صادر شده ‌است. نمونه قابل‌حمل این موشک ضدتانک، درسال 2008 به پاکستان و امارات متحده عربی صادر شد. کشور پاکستان تحت لیسانس Baktar Shikan چین، مدل‌های قبلی این موشک را تولید می‌کند اما این موشک سابقه شرکت در جنگ را ندارد، هرچند در مانورها، دقیقا پاسخگوی نیازها بوده ‌است. مثلا این موشک توانسته ‌است بدون هیچ مشکلی، زره تانک M-84 را حدود 500 میلی‌متر بشکافد.


منبع گروه مجلات همشهری
منبع تصاویر china-defense.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نابودگر (destroyer ) یا شکارچی تانک ( tank hunter ) . این ادوات باید در پوشش زرهی خودی یا اتش خودی وارد معرکه نبرد شوند !یا در مواضع دفاعی در حالت پنهان به شکار زرهی دشمن بپردازند - سلاح هایی با برد بالا - اتش قوی و تحرک بالا هستند و در برابر زرهی دشمن بسیار کارامد می باشند . در مناطقی دارای پوشش گیاهی و دشتهای باز براحتی میتوان از این سری ادوات برا ضد زرهی دشمن استفاده نمود - البته پدافند متحرک هوایی باید فضای بالای سر این خودروها را از پرنده های شکارچی دشمن پاکسازی کند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمونه يا نمونه هاي موجود در ايران چي هستن؟ايا طرحهاي ملي و بومي هم در دست اقدامه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر میرسد چون اخلال در عملکرد اینگونه موشکها کار چندان دشواری برای کشورهای پیشرفته نیست ایران به دنبال تولید موشکهای شلیک کن فراموش کن نرفته است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر مکنم موشکش رو از روی تاو ساختن خیلی شبیه تاو هست مخصوصا راکتهای پلویی که موشک رو از لانچر به بیرون پرتاب میکنه و البتته بالچه ها

با موشک توفان 5 که مقایسه کردم دیدم چهار بالچه جلویی توفان 5 رو نداره خوشحال شدم بلاخره یک چیز رو خودمون ساختیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] مثلا این موشک توانسته ‌است بدون هیچ مشکلی، زره تانک M-84 را حدود 500 میلی‌متر بشکافد.[/quote]

واقعا هنر کرده!

اونهم در برابر زره تانکهای مدرن امروزی!

[quote]نمونه يا نمونه هاي موجود در ايران چي هستن؟ايا طرحهاي ملي و بومي هم در دست اقدامه؟[/quote]

دست شما درد نکنه! پس خانواده توفان 5/2/1 چی هستند؟

[quote]به نظر میرسد چون اخلال در عملکرد اینگونه موشکها کار چندان دشواری برای کشورهای پیشرفته نیست ایران به دنبال تولید موشکهای شلیک کن فراموش کن نرفته است[/quote]

موشکهای دارای سیستم SACLOS ( اون هم اگر با هدایت سیمی باشند) اتفاقا از اخلال ناپذیرترین موشکهای ضد تانک هستند، شما بر چه مبنایی یه همچین چیزی رو میگید؟

[quote]خوشحال شدم بلاخره یک چیز رو خودمون ساختیم[/quote]

حالا صبر کنی بیشتر هم خوشحال میشی!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نمونه يا نمونه هاي موجود در ايران چي هستن؟ايا طرحهاي ملي و بومي هم در دست اقدامه؟
[/quote]
موشک صاعقه 2 با قدرت نفوذ 750 میلیمتر در ایران موجوده که از روی این موشک ساخته نشده ولی قدرت نفوذش نسبت به این موشک فکر کنم بیشتر باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این طوری که مجله دانستنیها نوشته همچین چیز چشم گیری نیست، با توجه به اینکه در ایران در آزمایش هایی که با برخی از موشک ها انجام شده نفوذهای بالاتری هم به دست آمده و همین طور با توجه به وجود موشک توفان 5 باید بگم ما هم در این سطح از پیشرفت های خوبی برخوردار بودیم ...
با توجه به اینکه یکسری از مسایل راجع به بعضی از سلاح ها گفته نشده باید بگم ما از چین خیلی جلوتریم ...

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من فکر مکنم موشکش رو از روی تاو ساختن خیلی شبیه تاو هست مخصوصا راکتهای پلویی که موشک رو از لانچر به بیرون پرتاب میکنه و البتته بالچه ها[/quote]

iبیشتر شبیه ingwe هست تا تاو .....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر كنم خيلي بد سوال پرسيدم.نمونه موشك رو ميدونم اما منظورم نوعي كه روي خودروهاي زرهي قابل حمل باشه عين بالا چطور؟اين منظورم بود كه عذر خواهي ميكنم نامفهوم پرسيدم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلا طوفان 5 دارای قدرت نفوذی بین 900 تا 1000میلی متر است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان میشه موشک توفان بردش به ۱۰ کیلومتر رساند برای هلیکوپتر خیلی مفید میشه icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان میشه موشک توفان بردش به ۱۰ کیلومتر رساند برای هلیکوپتر خیلی مفید میشه icon_rolleyes[/quote]

کار نشد نداره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر چیزیو بهر کاری ساختن
موشک ضد تانک رو برا تانک ترکوندن نه آپاچی زدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز منظور من این بود که برد موشک توفان ۳ کیلومتر هست و تانکهای این زمان هر کدام دارای موشکهای زد هلیکوپتر هستن که بردشون به ۱۲ کیلومتر هم میرسه. من منظورم این بود که ایا امکان داره برد موشک توفان به بیش ۱۰ کیلومتر برسه تا بتونه از فاصله مناسبی تانک مهاجم رو منهدم کنه icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.