امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این ماشینی که به نام اسکریپل نوشته، درستش اسکریپر هست

یک ماشین راهسازی خیلی خفنه که می تونه تو یک مسیر ناهموار، در کمترین زمان ممکن پستی و بلندی ها رو رفع بکنه، واقعا معرکه است ...

البته ما تحریم هستیم و بعد از انقلاب به ما ندادند و اکثر این هایی که تو ایران هستند مال زمان شاه ملعون هستند

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون دست درد نکنه برادر خیلی عالی بود - به تک تک دوستان پیشنهاد می کنم حتما حتما با دقت این مقاله را مطالعه کنند .[/quote]
و ایضا مسئولین رسانه ها تا تصویر درستی از این ارتش غربی - شرقی نشون مردم بدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]و ایضا مسئولین رسانه ها تا تصویر درستی از این ارتش غربی - شرقی نشون مردم بدن [/quote]
رضا جان عزيز:
از بحث رسانه ها و مسئولين كه بگذريم ... بهترين راويان خود جنگ همين بچه هاي رزمنده ارتشي و سپاهي هستند كه ايضا خودشون دست به كار شدن و در قالب كاروان هاي راهيان نور و ... داستان جنگ رو در صحنه روايت ميكنند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]و ایضا مسئولین رسانه ها تا تصویر درستی از این ارتش غربی - شرقی نشون مردم بدن [/quote]
رضا جان عزيز:
از بحث رسانه ها و مسئولين كه بگذريم ... بهترين راويان خود جنگ همين بچه هاي رزمنده ارتشي و سپاهي هستند كه ايضا خودشون دست به كار شدن و در قالب كاروان هاي راهيان نور و ... داستان جنگ رو در صحنه روايت ميكنند ![/quote]
خوب صدرا جان به نظر خودت چند نفر به بازدید این مناطق میروند و چند نفر باقی میمانند؟
به نظر شما این نستندی که درباره تکاوران دریایی چند روز پیش پخش شد موثر تر بود یا این خاطرات در این مناطق و آن زمان؟
بالطبع یک فیلم یا سریال خیلی میتونه بهتر یک مطلب رو منتقل کنه اگر واقعیت رو نشون بده ، وقتی ما n ساله داریم میگیم اینها پخمه بودن طبیعتا نمیتونیم این ذهنیت رو با چند تا مصاحبه برگردونیم وکار بزرگرومیطلبه.
مثلا آمریکا هیچ وقت نمیاد ویتنامی ها رویکمشت انسان وحشی وبی مغر نشون بده چون بعدش این صحبت پیش میاد که بهشونمیگن شما چقدر بیعرضه بودید که از دست اینها شکست خوردید! درسته؟

مخلص کلوم اینکه بهتره هرچیزی حقیقتش نشون داده بشه حتی اگر این حقیقت خیلی شیرین وفانتزی نباشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

آقا اصلاً هم ارتششون پفکی و پخمه نبود بلکه نامرد و بی دین و بی شرف بود((نمود دینداری،بیداری و ایستادن جلوی ظلم محرز ظالمه و نه فکر دنیا و جون خودشون بودن. نمود دینداری عمل به تکلیف شرعی و الهی در مقابل ظالمینه و بصیرت واقعی داشتن در تشخیص حق و باطل.به فرمایش گهربار آقا سید الشهدا(ع) در روز عاشورا که فرمودند: " وَ اِن کانَ دین جَدّی محمداً(ص) الّا بقَتلی فَیاسیوف خُذینی " یعنی:" اگر دین جدّم محمد(ص) جز با کشته شدن من، پایدار میماند ، پس ای شمشیرها مرا دریابید..... " و این شعاری بود که رزمندگان اسلام به واقع به آن عمل کردند به نیت دفاع از انقلاب و نظام مقدس اسلامی))

بارها شد که خود حقیر میدیدم که نامردا تا آخرین فشنگشون رو شلیک میکنن و وقتی تیرشون و مهماتشون ته میکشید و میدیدن که توو تله ما هستن اون موقع از توو سوراخاشون میومدن بیرون و میگفتن:" الدّخیل خمینی" و اسیر میشدن تا به زندگی نکبت بارشون باز چند صباحی ادامه بدن. الآن هم مطمئناً یه سریشون توو عراق جزء همون بعثی هایی هستن که دارن باقی مردم رو قتل و عام میکنن و نمیذارن تا دولت مردمی پا بگیره و هنوز به نوکریشون برای آمریکایی ها ادامه میدن icon_eek

برا همین نامردیشون اندک بچه های ما که ظرفیت و ایمان و تقیّدشون به اندازه بقیه نبود و از طرفی زخم خورده داغ دوستان و بچه محل هاشون بودن وقتی اینطور میدیدن که اون نامردا بچه ها ی ما رو اونطور قتل و عام میکنن و تا تیرشون تموم نمیشه تسلیم نمیشن وقتی میگرفتنشون همونجا دخلشون رو میاوردن.

دوستان گرامی ،تازه هدف بعضی از فیلما و یا بیاناتی که در مورد دفاع مقدس شده این نبوده که بگن اون نامردا ضعیف و پخمه بودن، بلکه هدفشون این بوده که بگن بچه های ما نترس و با اراده پولادی و محکم و قوی بودن که خدا گواهه همین طور بود. شهادت طلبی بچه های ما که بخاطر هدف مقدسشون بود عامل برتری ما به اون نامردا که از مردن بدجوری میترسیدن و هدف والایی هم نداشتن بود.

برداشت بعضی از عزیزان هم به این برمیگرده که متاسفانه خوب رزمندگان اسلام رو نشناختن و البته گناه اول متوجه من و امثال منه که با اون بچه ها بودیم ولی توو شناسوندنشون به نسلهای بعدمون قصور و کوتاهی کردیم.... icon_cheesygrin که امیدواریم خدای تعالی و و جود مقدس حضرت امام زمان حجة بن الحسن ارواحنا فداه و دوستان نسل دومی و سومی و شهدا و امام راحل(ره) و... ما رو حلال کنن. icon_eek

خب یه ایراد هم به دوستانیست که پیگیر این مطلب که برگ زرین و بسیار مهمی در تاریخ اسلام و تناریخ کشور عزیزمون ایران هست نبوده و نشدند.که امیدوارم بیشتر در این مورد از شاهدان زنده بازخواست کنن. که شناخت اون عزیزان بی بدیل چراغ راه آینده جوانان و آینده داران و آتیه سازان این مرز و بوم خواهد بود انشاءالله.

یا علی مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برا همین نامردیشون اندک بچه های ما که ظرفیت و ایمان و تقیّدشون به اندازه بقیه نبود و از طرفی زخم خورده داغ دوستان و بچه محل هاشون بودن وقتی اینطور میدیدن که اون نامردا بچه ها ی ما رو اونطور قتل و عام میکنن و تا تیرشون تموم نمیشه تسلیم نمیشن وقتی میگرفتنشون همونجا دخلشون رو میاوردن[/quote]

برادر نجف عزيز وجود همچين عزايزاني(همون اندك بچه ها..) در بين بچه هاي رزمنده يه زمانايي لازم بوده واقعا!!مثلا در همين موارد كه اشاره نموديد..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]دوست عزیز سلام
شما وقتی میخواید یک صفحه رو اسکن کنید، چند تا گزینه پیش روی شماست:
1- عکس
2- متن یا document
3-....
شما اگه گزینه دوم (متن) رو انتخاب کنید اون صفحه رو به صورت متن اسکن می کنه و در یک نرم افزار ویرایش متن مثل نوت پد (Note pad) و یا وورد (word) متن شما رو باز می کنه.
تذکر:
اکثر اسکنرها برای تبدیل اسکن به متن از نرم افزار IRIS استفاده می کنند که این نرم افزار تا ورژن 10 فارسی رو نمیتونه تبدیل کنه ولی از ورژن 11 به بعد میتونه متون فارسی رو از روی صفحه ها بخونه و پس از اسکن به متن تبدیل کنه. پس لازمه اسکنری که شما متون فارسی رو اسکن می کنید دارای نرم افزار ورژن 11 به بعد باشه وگرنه به صورت اجق و وجق به متن تبدیل می کنه.
اگه توضیحات دیگه ای می خواید من در خدمتم.
یا علی
اللهم احفظ قائدنا الخامنه‌ای[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]سيد مسعود شجاعي طباطبايي در وبلاگ خود با عنوان وصيت‌‌نامه عكسي را از علي فريدوني عكاس با سابقه ايرنا از عمليات رمضان منتشر كرده و مي‌نويسد:

محور پاسگاه زید (27 تیر 1361) نیمه‌شب یکشنبه 27 تیرماه، گردان های در گیر در مرحله دوم عملیات رمضان به دلیل گذشت زمان و نزدیک شدن صبح، از تعدای از نیروهای داوطلب می خواهند که از میدان مین پیش رو سریع تر گذر کرده و معبری برای عبوردیگر رزمندگان باز کنند. از میان 150 نفر داوطلب به 20 نفر از آنان اجازه ی ورود به میدان مین داده می شود و اغلب این 20 نفر نیز به شهادت رسیدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/24897.jpg[/img]

بعد از رفتن شما سخت تنها شدیم، همه حرفهایمان رنگ و بوی دلتنگی به خود گرفت،ای فرشته های خفته بر میدان مین، ای خدایان شجاعت و عشق، این درد فراق را تنها می توانم به آسمان در دل شب بگویم و در میان ستاره ها به جستجوی شما بر خیزم، این روزها از هجر فراغ شما،تنها می توانم دلتنگی هایم را به چهار دیواری گلزار شهدا بگویم، بعد از رفتن شما چقدر زخم زبان شنیدیم،زخم ها تنها در دلمان باز شد، چه زود بسیجی گمنام شد ، مگر شما جاده ی زندگی شان را هموار نکرید، معبرهای آتشین را به جان نخریدید، تا مدلهای بیشمار بی ام و و بنز و پرادو در شهر جولان دهند و در ویلاهای کنار دریاشان با سگانشان رژه مرگ بروند، ، چه زود فراموشتان کردند، هنوز سخت است باور کنم هشت سال دفاع مقدس به سخره گرفته می شود، چقدر دوست دارم بر آن خاکی که خفته اید سجده کنم و عشق را در دانه های داغ شن های محور زید جستجو کنم...

طباطبايي در ادامه اين نوشته مي‌نويسد:

1- گل واژه های این مطلب از نوشته های برادر عزیزم علی چناری است.

2- شهادت شهید آوینی در میدان مین: كم كم از آنچه در بيابان است رو بر مي گرداند... آسمان فكّه آبي است با ابر هاي پرپشت... نور در ميانشان تلالو مي كند... باد بهار با خودش رايحه اي براي دشت مي آورد... سيّد مرتضي بو مي كشد... عميق بو مي كشد... ناگهان غمي بر دلش مي نشيند... روزي بود كه اين دشت پر از سر و صدا بود... بر آنهايي كه اينجا گرفتار شده بودند چه گذشت...فكّه اسير شده بود... نمي شد رهايش كرد... فكّه ماند بي آنكه راهي براي بازگشت پيدا شود... رزمندگان ماندند و از تشنگي مردند... از عطش... سيّد مرتضي جرعه اي از قمقمه آب نوشيد... شور بود! ... مرتضي تعجّب كرد!... به زمين انداختش... چشم هايش را بست... سرش گيج رفت...كسي در ذهنش فرياد كشيد: * ياااااااااا علي..... !!! * مرتضي قدم آخر را محكم تر از هميشه برداشت!...

پايش را روي مين والمري گذاشت... ضامن رها شد... دشت صداي انفجار را شنيد... سيّد مرتضي بر زمين افتاد... يك لحظه آسمان را نگاه كرد... لبهايش را به داخل كشيد و با زبان خيسشان كرد و... چشم هايش را بست...
4- لحظاتی قبل دوست همرزمم آقای سعید رمضانعلی که در عملیات بدر در یک دسته بودیم، به اطلاعم رساند که حاج محمود کلهر نیز که در همان عملیات با او بودیم (وی در عملیات والفجر هشت دوچشم خود را از دست داد و مجروح شیمیایی هم بود) به ملکوت اعلا شتافت، خیلی دلتنگم و پریشان:

یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه
هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه
بشکسته سبوهامان، خون است به دل‌هامان
فریاد و فغان دارد، دردى‌کش میخانه
هر سوى گذر کردم، هر کوى‌ نظر کردم
خاکستر و خون دیدم؛ ویرانه به ویرانه
افتاده سرى سویى، گلگون شده گیسویى
دیگر نبود دستى تا موى کند شانه
ای وای که یارانم، گل‌های بهارانم
رفتند از این خانه، رفتند غریبانه

لينك مطلب : http://www.rajanews.com/detail.asp?id=86551[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از سنگین ترین درگیری ها در همین عملیات رمضان داشتیم، همینطور سنگین ترین تلفات. حیف و واقعا حیف که هنوز یک کار درست و حسابی تصویری برای نشان دادن این عملیاتها نشان ندادیم.
هر چقدر هم میگذره کمتر کار درست و حسابی میشه.

برای مثال غربی ها تقریبا بعد از 60 سال، چنان فیلمهای و بازی های فوقق العاده ای تولید کرده اند در مورد عملیات ساحل نورماندی که دیگر بعید میدانم کسی بتواند آن عملیات را به مسلخ قیاس بکشاند .... !

واقعا عکس زیبایی بود، تا حالا عکس به این رئالی از جنگ مون ندیده بودم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين عمليات دقيقا در سالروز شهادت اما علي (ع) شروع شد .خوشا به حال شهداي اين عمليات .

[img]http://img.tebyan.net/big/1382/04/4569203233201019216598856018431223196100.jpg[/img]

نام عملیات‌: رمضان

زمان اجرا‌: 23/4/1361

تلفات دشمن (کشته، زخمی یا اسیر)‌: 8715

رمز عملیات‌: یا صاحب الزمان ادرکنی

مکان اجرا: منطقه عملیاتی شلمچه ـ شمال غربی خرمشهر و شرق بصره

ارگانهای عمل کننده‌: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی

اهداف عملیات: فتح منطقه‌ای از خاک عراق و گرفتن امتیاز اراضی برای پایان عادلانه به جنگ دو ساله ـ طی 5 مرحله

1097 دستگاه تانک و نفربر منهدم شده، 50 تانک و نفربر به غنیمت نیروهای اسلام در آمد و 8715 تن از نیروهای بعثی عراقی نیز کشته و زخمی و اسیر شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا ؟

خیلی ها امروز به اینا میگن دیوانه ، مجنون ! icon_arrowd چطور میشه از همه چیت بگذری ؟
این عکس شده برام یه علامت سوال

به اون شهیدی که جلوی عکس نگاه کن ، ساقش خونیه ، معلومه که استخونهای پاش خورد شده icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مردم اثرات جنگ رو خیلی زود فراموش کردند. واقعا اینها قهرمان اند نه اون سربازایی که از اون سر دنیا پا میشوند میایند تو ساحل نرماندی و اون فیلم رو در موردشون درست می کنند که دنیا فکر میکنه منجیشون آمریکایه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] حیف و واقعا حیف که هنوز یک کار درست و حسابی تصویری برای نشان دادن این عملیاتها نشان ندادیم.[/quote]

كاملا درسته. از اين 8 سال دفاع واقعا مقدس 100ها مختارنامه ميتونيم بسازيم.

[quote]خیلی ها امروز به اینا میگن دیوانه ، مجنون ! چطور میشه از همه چیت بگذری ؟[/quote]

بزرگترين مشكل هم به نظر من همين ديدگاه هاست كه واقعا سمه. بعضيا كه گفتن برادر كشي كرديم ما!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم بعد از این همه سال هم تمایل زیادی به ساحتن چنین فیلم هایی باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.