FLANKER

بررسی زیردریایی توربو دیزل Scorpène(عقرب ماهی )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scorpene1.jpg[/img][/align]

[b]با سلام خدمت دوستان عزیزم در سایت میلیتاری
در این تاپیک درباره زیردریایی پیشرفته عقرب ماهی ساخت فرانسه بحث و گفتگو خواهیم کرد
پروژه ساخت این زیردریایی مشترکا توسط دو شرکت DCNS فرانسه و NAVANTIA اسپانیا مطرح شد ، (که اگر به یاد داشته باشید شرکت فرانسوی فوق سازنده زیردریایی اگوستا نیز هست) . اولین سفارش دهنده هم کشور شیلی بود که 2 فروند زیردریایی مطابق با نیاز خود سفارش داد ، زیرا نیروی دریایی شیلی قصد داشت تا این دو فروند را با دو فروند زیردریایی کلاس Oberon خود که در سالهای 1998 و 2003 بازنشست شده بودند جایگزین کند .
شروع ساخت اولین فروند این کلاس در بندر چربورگ فرانسه ( کارخانه کشتی سازی DCNS ) و در نوامبر 2003 بود که در سپتامبر 2005 به آب انداخته شد و نهایتا در ژانویه ی 2006 ، زیردریایی فوق به نام O'Higgins به نیروی دریایی شیلی تحویل داده شد .
ساخت دومین زیردریایی نیز در نوامبر 2004 در کشتی سازی کارتاگنای بندر نوانسیا (Navantia ) شروع شد و این زیردریایی با نام Carrera در جولای 2006 به آب انداخته و دسامبر 2006 به شیلی تحویل داده شد .
[/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scorpene2.jpg[/img][/align]

[b]البته ساخت این دو زیردریایی ابتدای ماجرا نبود زیرا اولین قرارداد برای ساخت دو فروند Scorpene در ژوئن 2002 توسط نیروی دریایی سلطنتی مالزی با دو شرکت فوق امضا شد که بنا بر دلایل مالی ساخت زیردریاییها به تعویق افتاد . شروع ساخت فروند اول به تاریخ اکتبر 2007 در چربورگ فرانسه است که در تاریخ سپتامبر 2009 به نیروی دریایی سلطنتی مالزی تحویل داده شد و نام آن عبدالرحمن (KD Tunku Abdul Rahman ) می باشد .
مشخصا ساخت دومین فروند نیز در بندر نوانسیای اسپانیا در اکتبر 2008 آغاز شد و اواخر 2009 به مالزی تحویل داده شد نام این فروند عبدالرزاق (KD Abdul Razak ) است .
اما این پایان ماجرا نبود ، زیرا وزارت دفاع هند در اکتبر 2005 قرارداد ساخت 6 فروند زیردریایی اسکورپن را مشروط بر ساخت آنها در کشتی سازی مازاگون در بندر بمبئی هند با دو شرکت فوق امضا کرد . طبق قرارداد ورود تجهیزات ساخت در سال 2006 آغاز شد و طبق قرارداد قرار است تا دسامبر 2012 اولین زیردریایی ساخته و به اب انداخته شود و مابقی 5 فروند نیز تا 2017 ساخته شوند .
کشور دیگر سفارش دهنده زیردریایی فوق برزیل است که طبق قرارداد بسته شده در دسامبر 2008 دو شرکت فرانسوی DCNS و برزیلی Odebrecht مشترکا ( بدون شرکت اسپانیایی) تا سال 2015 چهار فروند از این زیردریایی را تولید خواهند کرد .
[/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scorpene3.jpg[/img][/align]

[b]اما اطلاعاتی که از مشخصات این زیردریایی موجود است و منتشر شده است مربوط می شود به زیردریایی های شیلی زیرا اولین کشور دارنده اسکورپن شیلی بود . به همین دلیل مشخصاتی که از زیردریایی در این قسمت هستند مربوط به شیلی میباشد
وزن آین زیردریایی در حالت غوطه وری کامل 1590 تن ، و طول آن 66.4 متر می باشد . اطلاعات کاملی در مورد موتور نیست ولی عنوان شده که 2 دیزل ژنراتور به قدرت 2500 کیلو وات نیروی محرکه این زیردریایی را تشکیل می دهد . زیردریایی مجهز به سیستم سونار متوسط اکتیو / پاسیو می باشد و سیستم اژدر نیز همان سیستم )wass Whitehead Alenia Sistemi Subaquei ) ساخت ایتالیا می باشد که اژدرهای سنگین بلک شارک را از 6 مقر تیوب اژدر شلیک می کند . این اژدر دومنظوره دارای سیستم هدایت با سیم میباشد و به سیستم سونار استرا astra در سر خود نیز مجهز است که آن را برای اقدامات ضربتی و اقدامات متقابل منحرف کننده اژدر مقاوم می سازد. قوای محرکه اژدر یک موتور الکتریکی است که از یک باتری اکسید نقره و آلومینیوم کار نیرو می گیرد . طبق اطلاعات موجود ؛ زیردریاییهای مالزی نیز به این سیستم اژدر مجهز شده اند .
6 مقر اژدر 21 اینچی زیردریایی قابلیت شلیک موشکهای ضد کشتی sm-39 اگزوست را نیز دارا می باشند ، که رنج این موشکه حدود 50 کیلومتر است . البته این زیردریایی بدون سیستم شناسایی EDO و سیستم جهت یابی AR-900 قادر به شلیک موشک اگزوست نیست بنابراین برای این کار این سیستم باید به زیردریایی اضافه گردد تا قادر به شلیک موشک باشد .
زیردریایی مجموعا قادر به حمل 18 اژدر ضد کشتی و یا ضد زیردریایی یا موشک اگزوست و یا ترکیبی از هر دوست ، ضمن اینکه در صورت استفاده به عنوان مین گذار هم توانایی حمل 30 مین دریایی را دارد وسیستم لود ( بارگذاری ) موشک یا مین یا اژدر ها اتوماتیک انجام میشود .
سیستم مدیریت جنگی subtics
این سیستم مرکز تمام داده های ورودی سونار ها وسیستمهای الکترونیکی و داده های دستی است ، کنترل سلاحهای زیردریایی و رادار از وظایف اصلی آن است و قادر است از منابع خارجی نیز اطلاعات دانلود کرده و به کار بگیرد . در واقع به نوعی مانند cpu کامپیوتر عمل می کند و تمام اطلاعات را پردازش کرده و بهترین حالات ممکن را در لحظه دفاع و حمله در نظر میگیرد . ضمنا این سیستم به GPS نیز مجهز است و با توجه اتصال آن به ماهواره جهانی و سنسورهای زیردریایی می توان از مانیتورینگ آن به اطلاعاتی مانند عمق منطقه عبوری ، تعداد کشتیهایی که از منطقه عبور می کنند ، دمای آب منطقه و چگالی آب ، میزان صدای زیردریایی و ... را مشاهده کرد .
مجموعه سونار
شامل سونار پاسیو دوربرد آرایه استوانه ای شکل ، سونار رهگیری ، سونار فعال ( اکتیو ) ، آرایه توزیعی ، سونار ارایه کناری ، سونار با رزولوشن بالا برای جلوگیری از برخورد با موانع زیر دریا ، و سونار یدک کشونده توسط کابل .
[/b]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scorpene5.jpg[/img][/align]

[b]ساختمان
ساختمان زیردریایی دارای سطح بالایی از مواد به کار رفته در آن می باشد، به طوریکه مدت پایداری آن در دریا (عملیاتی بودن در هر سال ) به 240 روز در عمق 300 متری در سال می رسد ، ( لازم به ذکر است که زیردریاییها دارای میزان پایداری بسته به کلاسشون دارند و به ازای هر تعداد روز مشخصی کارکرد باید سرویس تعمیر و نگهداری روشون انجام بگیره یعنی این زیردریایی می تونه مداوما 240 روز در سال اونم در عمق 300 متری در مأموریت بمونه و بعد برای تعمیر و نگهداری به پایگاه بره که مدت قابل توجهی به حساب میاد ) که این مسأله نسبت به زیردریاییهای معمولی خیلی برتری داره .
همچنین باید این نکته رو اضافه کنم که طول مدت در حداکثر دایو برای این زیردریایی محدودیتی نداره یعنی زیردریایی میتواند برای هر مدتی که لازم است در عمق حداکثر عملیاتی خود ( 300 متر ) باقی بماند . این مهم به دلیل استفاده از آلیاژ خاصی از فولاد با تنش خاص در بدنه زیردریایی است که آن را قادر به تعداد نامحدود دایو به عمق حداکثر و ماندن در این عمق مینماید .
تنش این فولاد طوری است که قابلیت انبساط و کشش بالایی در آن ایجاد می کند و در عین نازک بودن باعث میشود وزن کمی به پوسته زیردریایی وارد شود . نکته حائض اهمیت کاهش قطر بدنه است که منجر به ایجاد فضای بزرگتر و وزن کمتر زیردریایی شده که منجر به افزایش مقدار حجم سوخت و مهمات زیردریایی شده است .
در طراحی بدنه و پروانه ها و ورودی ها خروجی های آب نهایت دقت انجام شده تا اسکورپن کمترین صدا را در هنگام غوص و صعود ( دایو ) از خود بروز بدهد که در میان زیردریاییهای هم سطح خود از کمترین صدا برخوردار است . لایه ها و بخشهای داخلی همگی از پوشش ایزوله الاستیکی پوشیده شده اند تا نویز و صدای بخشها به حداکثر برسد ، همچنین تکنولوژی به کار رفته در ایجاد سیستم بدنه ضد شوک از زیردریاییهای اتمی برگرفته شده است . تمام این موارد از این زیردریایی گزینه ای مناسب برای انجام عملیاتهای ضد سطحی بر علیه ناوها و زیرسطحی بر علیه زیردریاییها ساخته است که در انواع آبهای و دریاهای بسته و باز آن را قادر به انجام عملیات می کند .[/b]


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scorpene7.jpg[/img][/align]

[b]پرسنل:
اسکورپن تنها 31 نفر پرسنل دارد ، که نسبت به زیردریاییهای مشابه تعداد کمی است . ضمن این که تیم استاندارد کشیک در مواقع عادی تنها 9 نفر است ! که این مهم به لطف سیستمهای مدرن آن است . اتاق کنترل و فرماندهی و بخش زندگی کارکنان از لایه اکوستیکی ویژه ای ساخته شده تا کارکنان در راحتی باشند به علاوه اینکه برای رفاه کارکنان در تمام اتاقها و بخشهای عملیاتی سیستم تهویه مطبوع قرار دارد . ضمن اینکه در اتاقهای آن فضای اضافه ای برای حمل 6 نفر مهمان یا مأمور ویژه در نظر گرفته شده است .
طراحی پنهانکار
در طراحی بدنه و تمام اجزا این زیردریایی سعی شده تا صدای زیردریایی به حداقل ممکن برسد ، در طراحی هیدرودینامیک بدنه از مواد جاذب صدا و نویز استفاده شده و بخشهای داخلی نیز از ایزوله مناسب برای کاهش صدا برخوردارند .
پیشرانه
دو ژنراتور دیزلی که هر یک 1250 کیلو وات قدرت دارند پیشرانه های زیردریایی هستند . توان حداکثر زیردریایی در زیر آب 2900 کیلو وات است . برای اسکورپن دو نوع پیشران طراحی شده است . یکی CM-2000 که همان پیشرانه معمولی دیزل الکتریک است و دیگری AM-2000 که از سیستم AIP یا air independent propulsion ( سیستم پیشرانه مستقل از هوای اتمسفریک ) استفاده می کند . ( دوستانی که تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد AIP دارند می توانند به تاپیک زیردریایی AGOSTA 90B مراجعه بکنند . سیتم پیشران AM-2000 در پایداری زیردریایی و گشت زنی و برد عملیاتی ، حدود 3 برابر CM-2000 کارایی دارد . این پیشران (AM-2000 ) نیز همچون زیردریایی اگوستا از فناوری MESMA سود میبرد که قبلا به آن پرداخته ایم .
مشخصات کلی
پرسنل : 32
ابعاد
طول : حدود 64-66 متر
ابخور : 5.4 متر
وزن در سطح : 1450 تن
وزن در زیر آب : 1590 تن
فشار قابل تحمل فولاد بدنه : بیش از 700 مگا پاسکال
حداکثر عمق عملیاتی : 350 متر
حداکثر سرعت زیر آب : 20 نات
برد عملیاتی در سرعت متوسط 8 نات : 6400 ناتیکال مایل ( با احتساب هر ناتیکال مایل دریایی معادل 1.825 کیلومتر معادل 11680 کیلومتر که البته ذکر نشده با کدام پیشران )
پایداری عملیاتی : 50 روز
تسلیحات :
6 مقر اژدر 21 اینچی مخصوص اژدر و یا موشک ( معادل 533 میلیمتر )
تجهیزات :

Calzoni - Marine Handling & Lighting Solutions
Cloudis - Ship Cable Installation and Planning Software
L-3 ELAC NAUTIK - Sonar Systems, Echo Sounders and Underwater Communication Systems
Schneider Electric - Global Specialist in Military and Offshore Marine Energy Management
Sener - FORAN – CAD / CAM / CAE Design, Engineering and Production System for Shipbuilding[/b]
[color=red]
اگر از این مطلب در جای دیگری و یا سایت دیگری استفاده کردید اگه حال کردید یه اسمی از میلیتاری و بنده حقیر هم بگذارید [/color]icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از فلانکر جان

http://media.defenseindustrydaily.com/images/SHIP_SSK_Scorpene_OHiggins_Cutaway_lg.gif


http://media.defenseindustrydaily.com/images/SHIP_SSK_Scorpene_OHiggins_Final_Construction_lg.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگر از این مطلب در جای دیگری و یا سایت دیگری استفاده کردید اگه حال کردید یه اسمی از میلیتاری و بنده حقیر هم بگذارید
[/quote]


عجب مظلومیتی icon_rolleyes icon_arrowd icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اطلاعاتی که ازش منتشر شده خیلی محدوده و نمی شه زیاد روی این اطلاعات کم نظر داد

ولی بنظر من می تونه با u212 رقابت بکنه

ولی بازم بنظر من اطلاعاتش ناقصه

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسلما هست
چون جز 3 زیردریایی برتر دنیاست
ضمن اینکه از لحاظ پنهانکاری واقعا بی صداست
البته در عمل همه چیز مشخص میشه
در ضمن نقطه ضعف بزرگ زیردریاییهی فرانسوی به نظرم برد موشک زیردریا پرتاب اگزوست هستش که برد محدودی داره و ضد کشتیه و ضد ساحل نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.