hexman

اشنايي با بوفالوي كانادايي-هواپيماي ترابري DHC-5 Buffalo

Recommended Posts

[align=right]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/DehavillandCC-115Buffalo12.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_DehavillandCC-115Buffalo12.jpg[/img][/url]

DHC-5 Buffalo هواپيماي ترابري چند منظوره توربوپراب كانادايي است كه مابين سالهاي 1965 الي 1972 در شركت de Havilland Canada و بنا بر سفارش نيروي هوايي ايالات متحده امريكا توليد شده است.اين هواپيما بر اساس طرح هواپيماي قديمي تر و موتور پيستوني ساخت اين شركت يعني DHC-4 Caribou طراحي و ساخته شده است.

بارز ترين ويژگي اين هواپيما توانايي برخاستن ان در باندهاي پروزاي بسيار كوتاه ميباشد(STOL) به طوريكه قادر است با طي مسيري بسيار كوتاه(حتي كوتاهتر از مسير مورد نياز هواپييماهاي سبك) از زمين بلند شود .

اين هواپيما اولين پرواز خود را در سال 1961 انجام داد اما بدليل طولاني گشتن زمان فاز ازمايشي ان ،تا سال 1965 تنها 4 فروند بوفالو توليد و به نبروي هوايي امريكا تحويل داده شد.و سرانجام بابت مشكلاتي كه در برنامه ساخت و روند تحويلي DHC-5 Buffalo بوجود امد و با وجود اينكه شركت كانادايي برنده مناقصه برگزار شده توسط نيروي هوايي امريكا گشته بود موفق به عقد قرارداد با نيروي هوايي امريكا نشد و مقامات امريكايي را مجبور كرد تا قراردي با شركت Fairchild Aircraft براي ساخت هواپيماي C-123 Provider منعقد نمايند.

در اوايل دهه هشتاد مسولان شركت de Havilland Canada تلاشهايي براي ايجاد اصلاحاتي در DHC-5 Buffalo را اغاز نمودند تا بتوانند اين هواپيما را بعنوان يك هواپيماي غير نظامي مسافربري در بازار هاي جهاني به فروش برسانند. و پس از اعمال يكسري تغييرات اين هواپيما از هواپيماي ترابري نظامي به هواپيماي مسافري تغيير كاربري كرد اما با سقوط يك فروند DHC-5 Buffalo مسافربري در نماشگاه هوايي 1984 فارنبورگ اين پروژه نيز به پايان رسيد.

در اوايل دهه هفتاد ، ناسا گونه اي از اين هواپيما را كه C-8A Buffalo ناميده ميشد و با اعمال تغييراتي در گونه پايه ان به پرواز در اورد.از جمله تغييرات صورت گرفته ميتوان به بالهاي جديد ساخت بويينگ با دهانه كوتاهتر و بكار گيري 4 فروند موتور توربوفن ساخت Rolls-Royce نام برد.

C-8A Buffalo اولين پرواز ازمايشي خود را در سال 1972 انجام داد .اين هواپيما بطور مشترك توسط مرکز پژوهشی ایمز ناسا و دپارتمان صنعتي كميسيون بازرگاني كانادا(DITC) بكار برده ميشود.

NASA-Boeing QSRA

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/NASA_QSRA.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_NASA_QSRA.jpg[/img][/url]

در سال 2008 شركت هواپيما سازي Viking Air كه گواهينامه توليد DHC-5 Buffalo را در اختيار خود دارد اعلام كرد كه تصميم دارد تا توليد گونه اي جديد از اين هواپيما را در كارخانه واقع در ویکتوریا، بریتیش کلمبیا يا كارخانه واقع در شهر کالگری از سر بگيرد.

نمونه جديد توليد شده مجهز به دو موتور توربوپراب Pratt & Whitney Canada PW100 ، كاكپيت شيشه اي ،دستگاه تقويت ديد(night vision goggle) ، سيستم(Enhanced Vision System(EVS خواهد بود.قرار است DHC-5هاي جديد با گونه هاي قديمي تر موجود در نيروي هوايي كانادا جايگزين گردند.

[color=red]سابقه عملياتي[/color]

در سال 1965 يك فروند DHC-5 متعلق به نيروي هوايي امريكا به مدت 3 ماه به پايگاه هوايي Bien Hoa در ويتنام جنوبي منتقل گرديد و در طول اين مدت تنها 2 بار به پرواز در امد و به جابجايي سربازان پرداخت.

همچنين DHC-5 در نيروي هوايي سلطنتي كانادا در نقش هواپيماي ترابري نظامي و مسافربري به ايفاي نقش پرداخته است.اين نيرو در ابتدا 15 فروند DHC-5 را براي استفاده در نقش هواپيماي ترابري تاكتيكال سفارش داد و كمي بعد اين 15 فروند به اسكادرانهاي 424 و 413 و 442 گشت و نجات انتقال داده شدند.همچنين اسكادران 426 نيروي هوايي كانادا يك فروند DHC-5 را بعنوان هواپيماي اموزشي در خدمت خود گرفت.

همچنين در سال 1979 سه فروند DHC-5ي كانادايي نيز براي انجام عملياتهاي انتقال نيرو در منطقه خاور ميانه در اختيار نيروهاي سازمان ملل قرار گرفتند.

در سال 1974 نيز يك فروند هواپيماي DHC-5 كانادايي توسط موشك سام شليك شده توسط ارتش سوريه سرنگون شد و 9 سرنشين ان كشته شدند


DHC-5D نيروي هوايي مصر

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-EAF_-_DHC-5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-EAF_-_DHC-5D.jpg[/img][/url]


[color=red]گونه هاي مختلف[/color]

DHC-5 Buffalo

نمونه اوليه توليد شده به سفارش نيروي هوايي امريكا،دو موتوره،ترابري تاكتيكال و چند منظوره با قابليت نشست و برخاست از باندهاي بسيار كوتاه.4 فروند از اين گونه ساخته و تحويل ارتش امريكا داده شد

DHC-5A

ترابري چند منظوره براي تحويل به نيروي هوايي كانادا(CC-115) ،برزيل و بوليوي

DHC-5B

مجهز به دو موتور توربوپراب General-Electric CT64-P4C

DHC-5C

مجهز به دو موتور توبوپراب Rolls-Royce Dart RDa.12

DHC-5D

گونه بهبود يافته مجهز به دو متور توبوپراب CT64-820-4 ساخت جنرال هر يك الكتريك با توان 2,336 كيلو وات

DHC-5E Transporter

گونه غير نظامي مسافري

NASA / DITC C-8A

تقويت موتور و طراحي مجدد بالها-يك فروند ساخته شده جهت انجام كارهاي تحقيقاتي

XC8A ACLS

مجهز به سيستم فرود با بالشهاي بادي-يك فروند جهت تحقيقات

NASA / Boeing QSRA C-8A

يك فروند ساخته شده با همكاري شركت بويينگ-4 موتور توربوفن

CC-115

DHC-5A هاي تحويلي به نيروي هوايي كانادا

Viking DHC-5NG Buffalo NG

گونه اي كه قرار است در اينده با طراحي جديد در شركت Viking Air ساخته شود.

[color=red]مشخصات فني:[/color]

تعدا خدمه : 3 نفر (خلبان،كمك خلبان و كروچيف)

ظرفيت حمل سرباز : 41 سرباز با تجهيزات كامل يا 24 برانكارد

توانايي حمل بار : 18 هزار پوند يا 8.164 تن

درازاي هواپيما : 79 فوت يا 24.08 متر

طول بالها : 29.26 متر

ارتفاع : 8.73 متر

مساحت بال : 87.8 متر مربع

وزن خالي : 11.414 تن

حداكثر وزن برخاست : 23.336 تن

پيشرانه : 2* موتور توربوپراب CT64-820-4ساخت جنرال الكتريك هر يك با توان 2,336 كيلو وات

[color=darkred]كارايي:[/color]

حداكثر سرعت : 467 كيلومتر بر ساعت در ارتفاع 10 هزار پايي

حداقل سرعت واماندگي : 124 كيلومتر بر ساعت

شعاع عملياتي : 691 مايل يا 1112 كيلومتر

سقف پروازي : 31 هزار پا يا 9450 متر

نرخ صعود : 11.8 متر بر ثانيه

ترجمه از Hexman.military.ir[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم