Stuka

Persian Mauser يا برنوي ايران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

برنوي ايراني يا Persian Mauser يا برنوي رضاشاهي .


ب
a7.jpg

ديگه کمتر کسي هست که با اين تفنگ افسانه اي تو ايران آشنا نباشه .يکي از بهترين تفنگهاي گلوله زني جهان .براي اولين بار در سال 1898 در آلمان بوسيله کارخانه Mauser ساخته شد و کمي بعد تقريبا سر از گوشه کنار جهان و تقريبا تمام جنگهاي جهان دراورد در کشور ما هم اين سلاح به سلاح اول عشاير ايران تبديل شد و خيلي زود جاي خودش رو باز کرد .در اوايل دوره پهلوي اول تفنگ هاي ارتش ايران عموما از تفنگ انفيلد انگليسي و تفنگ موسين ناگات روسي( در ايران به نام نوغان, نوقان شناخته شده بود) تشکيل شده بود .احتمالا با توجه به اينکه ايران همسايه هر دو قدرت بود اين جالب نبود که سلاح رسمي ارتش به اين دو قدرت وابسته باشد با توجه به کيفيت خوب اين سلاح به عنوان سلاح رسمي کشور برگزيده شد .سفارش ساخت اين سلاح به کارخانه Mauser که در شهر Brno در کشور چک اسلواکي داده شد ,در چک نيز علاوه بر آلمان توليد ميشد.

برگه تست نمونه توسط ارتش ايران به سال 1309 :

t23.jpg

بخاطر محل کارخانه که در شهر برنو بود اين تفنگ در ايران بنام تفنگ برنو شناخته شدست .بعدها در سال 1939-1940 به بعد ايران با وارد کردن خط توليد اين سلاح ,توليد اين سلاح رو در ايران ادامه داد که در دو مدل توليد ميشد: يک مدل معروف به برنو بلند وديگري مدل کوتاه شده معروف به برنو کوتاه. اين مدل محبوبيت زيادي در بين عشاير ايران پيدا کرد بعلت کوتاه بودن لوله بسيار مناسب براي شليک با يک دست از روي اسب بود. توليد برنو تا بعد از جنگ جهاني دوم هم ادامه داشت تااينکه نهايتا اين تفنگ با تفنگ آمريکايي M1 و بعد ها G-3 جايگزين شد.لازم به ذکر است که برنوي توليدي ايران يکي از بهترين کيفيت ساخت رو در جهان نسبت به بقيه مدل هاي اين اسلحه در جهان داشت ,حتي بهتر از مدل چک! امروزه اين مدل که بنام Persian Mauser در دنيا معروف است ,در ايران به نام برنوي رضا شاهي نيز گفته ميشود ,طرفداران و خريداران زيادي در بين اسلحه دوستان و شکارچي ها و کلکسوينرهاي جهان دارد.

0.JPG
ب
1.JPG
ب
10.jpg
ب
11.jpeg
ب
12.JPG
ب
13.jpg
ب
14.jpg
ب
15.jpg
ب
16.jpg
ب
17.jpg
ب
18.jpg
ب
19.jpg
ب
2.JPG
ب
20.jpg
ب
21.jpg
ب
3.JPG
ب
4.JPG
ب
6.jpg
ب
8.jpg
ب
9.jpg

برنو کوتاه :
ب
k22.jpg
ب
k24.jpg
ب
k25.jpg
ب
k5.jpg

اين اسلحه به نوعي نماد, بويژه در ميان عشاير لر تبديل شده و وارد ادبيات محلي شده .يک ترانه لري معروف بويراحمدي ميگويد : مستم مستم مستم ,برنو کوتاه به دستم.شعرهاي زيادي در مورد برنو در ميان عشاير وجود داره حتي روي سنگ قبرها ! عشاير و شکارچيان هيچ سلاح ديگه اي رو بعد از اين همه سال به اين برنوهاي قديمي ترجيح نميدند اگر با فرهنگ اون مناطق آشنايي داشته باشيد ميدونيد که چه جايگاهي اين اسلحه در اون مناطق داره .کمتر خانه اي است که يک يا چند برنو در اون نباشه مهارت تيراندازي عشاير با اين سلاح بقدري بالاست که در هنگام حرکت اسب و با يک دست و بدون نشونه گيري کامل هدف رو با اولين شليک مورد اصابت قرار ميدهند .کاري که از عهده زبده ترين تک تيراندازهاي ارتش هاي جهان با تفنگ هاي امروزي خارج است.تلفات ارتش شاهنشاهي در زمان رضاشاه و پسرش در جنگ با عشاير خود شاهدي بر اين مدعاست.
عشاير لر در حال تيراندازي با سلاح محبوبشان برنو کوتاه :
ب
lurs.JPG

من اگه جاي صنايع اسلحه سازي بودم خط توليد اين رو دوباره راه مينداختم. مي دونيد تو دنيا قدر دنبال اين اسلحه هستند ? صادرات خوبي ميشد هيچ کدومش رو زمين نمي موند !

کپي رايت ميليتاري.
Stuka



راستي به اين تاپيک قبليم يک عکس جالب اضافه کردم هر عزيزي که زحمت انتقال اين تاپيک و عکس هاش رو ميکشه اين عکس رو در اين پست هم منتقل به گالري بکنه ممنون .

اينجا

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]

دستت درد نکنه مطلب جالبی بود.

من از این تفنگ خیلی خوشم میاد ، واقعا از قدرت و دقت چیزی کم نداره .

تیراندازی با برنو واسه من که خیلی جالب تر از ژ3 بود.

[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام

ميزان لگدش چقدره؟[/quote]

[b]
به نظر من زیاد (فکر کنم البته لول بلند اگه شکارچی ماهر نباشی باعث خطای زیادی هم میشه) + صدای گوش خراش

[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمت گرم، واقعا حال کردم، برنو بلند مدل تولیدی ایران از سلاح GEWEHR 98 ( پدر ماوزر 98) هست و مدل متوسط همون ماوزر 98k و مدل کوتاه هم کارابین ماوزر هست.

دقت مدل بلند واقعا عالی هست اما مشکلش طول بلندش ( 125 سانتی متر) هست که حملش رو کمی سخت می کنه.

مدل کوتاه هم خوبه اما نسبتا صدای بلندتری داره ( بخاطر لوله کوتاهتر) ضمن اینکه یکی از دوستان می گفت امکان نصب دوربین نداره( راست و دروغش با خودش)

مناسبترین مدل، مدل متوسط هست که بیشترین قیمت رو هم داره.

اگه یه دونه متوسط 1317 خان پهن گیر آوردید سلام منو هم بهش برسونید! در صورت سالم بودن اسلحه، واقعا سلاح خوبی هست.

خودم دنبالش هستم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این سلاح بسیار قوی هست که برخی اوقات جراحاتی بدتر از ژ3 وارد میکنه و برد بسیار بالایی هم داره در عین حال با نصب دوربین می تونه به عنوان یک اسلحه تک تیراندازی استفاده بشه و چون نیمه اتوماتیک هست بسیار هم دقیق هست.
این سلاح سه نموونه داره یکی کوتاه که از نمونه بلند چیزی در حدود 28 س م کوتاه تر هست و بیشتر در قدیم در توپخانه استفاده میشده و این یگان بیشترین استفاده رو از سلاح میکرده ولی دوتا مشکل عمده داره یکی صدای بسیار گوشخراش اون هست که اگر جلوی لوله قرار داشته باشین برخی اوقات با یک شلیک تا چند ساعت گوشتون صدا میده و حتی صدای بیشتری از ژ3 داره و مشکل دوم تکان بسیار شدید این مدل هست ولی به خاطر کوچکی بسیار راحت حمل و نقل میشه.
نمونه دوم نمونه وسط هست که از نوع بلند 14 س م کوتاهتر هست ولی نسبت به کوتاه این خاصیت رو داره که هم صدای کمتری داره و هم لگد اون خیلی نرم هست .
نمونه سوم نمونه بلند هست اینم یادم رفت بگم نمونه وسط در یگانهای پیاده استفاده میشده.
نمونه بلند تیراندازی بسیار لذت بخشی داره و هم صدای کمی داره و هم لگد خیلی کم اما به دلیل لوله بلند بسیار دقیق هست و گلوله اون در هنگام پرواز یه ته صدای سوت میده ولی نمونه کوتاه صدای بم مانندی داره.
عشایر شیراز و اصفهان نمونه بلند رو به دلیل سهولت در استفاده در سنگر ها (به دلیل تجربیات جنگهای گذشته) رو ترجیح میدن و اتش دهانه کمتری هم داره و توی شب دیرتر جای تیرانداز لو میره چون برنو شعله پوش نداره.

اما نمونه بلند حمل و نقلش سخت هست و همچنین در ماشین هم در برخی از ماشینها جا نمی شه.
یه بار از 200 تا 250 متری با یک نمونه وسط و با حالت ایستاده یک سنگ 20 در20 سم رو زدم و اگر کسی مدتی با این اسلحه کار کنه به راحتی می تونه از 300 متری یا حتی بیشتر سر کسی رو هدف قرار بده.

متاسفانه در فشنگهایی که توسط سپاه به افراد داده میشه نوعی باروت استفاده شده که فقط تولید صدا می کنه و دوده بسیاری داره ولی قدرت کافی نداره و بیشتر قاتل جان لوله میشه.
در سال گذشته با طرحهایی برای جمع اوری سلاح تعداد بسیار زیادی تحویل عشایر چند استان شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من تقريبا در ده سالگي اولين شليک رو با اين اسلحه انجام دادم .خيلي هم ترسيدم چون قنداق زد ...... !!!!!!
خيلي دقيق هست فقط لگدش زياده, ژ-3 هم پيش اين شوخيه چون فقط کافيه به اندازه فشنگ و مرمي برنو و ميزان شارژ باروت اون و ژ - 3توجه کنيد تا حساب دستتون بياد !
در مورد فشنگ هاي جديد هم برادر اپرا ,خيلي ها خودشون دوباره فشنگ رو با باروت پر ميکنند.
منتها هنوز خيلي ها فشنگ هاي خيلي قديمي مال پنجاه سال پيش رو هم دارند ,هنوز کار ميکنه !
کسي اگه داشته باشه اين اسلحه رو اصولا نميفروشه ,منتها اگر پيدا کرديد حتما بخريد که ضرر نکرديد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] من اگه جاي صنايع اسلحه سازي بودم خط توليد اين رو دوباره راه مينداختم. مي دونيد تو دنيا قدر دنبال اين اسلحه هستند ? صادرات خوبي ميشد هيچ کدومش رو زمين نمي موند !

[/quote]

ببخشيد به كجا ميشه صادرش كرد با توجه به اسلحه هاي جديد ؟ مشترياش كيا هستن ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان قیمت های این خانواده برنو از کوتاه و دراز رو سراغ ندارید ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
STUKA جان دستت درد نکنه . خیلی حال داد .

برنو در بین اسلحه های RB یکی از بهترین و پر کاربرد ترین اسلحه ها به شمار می رود . هنوز هم در گوشه و کنار جهان در نیروهای غیر رسمی زیاد به چشم می خورد .


من خودم با برنو تیر اندازی نکردم . اما با MOSIN NAGANT تیر اندازی کردم . در سال 1386 که به اردبیل رفته بودم ، در بین ایل های شاهسون ، خیلی ها MOSIN NAGANT داشتند . جالب اینجاست که هنوز نمی دونستند که اسم تفنگشون موزین ناگانت است و به اشتباه به آن برنو می گفتند .


موزین ناگانت دارای صدای نسبتا بلند ، لگد نسبتا سنگین ولی دقت خیلی خوبی بود . یادمه یک کیسه ماسه به عنوان دو پایه در زیر آن گذاشتم . از فاصله حدود 100 الی 120 متر یک بطری نوشابه 1.5 لیتری رو تونستم بزنم . ( البته در شلیک دوم icon_eek )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/5Mauser.jpg[/img]

1903 Turk, M48a Yugo, 98/29 Persian, 98/22 Czech, Vz24 Czech


---------------------------------------------------------------------------


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/mosinsmausers.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mosinsmausers.jpg[/img][/url]

Left to right: 1952 Polish bubba'd M44, 1942 VKT M39 on an 1898 Izhevsk receiver, 1941 Izhevsk M38, 1943 Izhevsk M91/59, 1953 Polish M44 (bayonet is in the safe), 1946 Izhevsk M44, 1943 Tula M91/30 ex-sniper, Persian Mauser 98/29, Yugoslavian Mauser K98, Spanish Destroyer

----------------------------------------------------------------------------


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/constitutionalists.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_constitutionalists.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حال حاظر تو عشاير استان خوزستان ولرستان خيلي ها هستند كه لوله كوتاهشو دارند ، من خودم علاقه خاصي بهش دارم و چند بار هم شليك كردم لگدش زياده تقريبآ در حد G3 ديگه دلم بگه براتون بردش فوق العاده است ، خيلي خوش دسته ، پيشينه باستاني داره ، قدرتش خيلي عاليه ، كلآ سلاح باحاليه با اينكه تك تيره ولي حال ميده باهاش شليك كني

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://gallery.military.ir/albums/userpics/mosinsmausers.jpg

تو اين عكس چرا تفنگ اولي دوربينش اينقدر جلو هست؟؟؟؟؟؟؟ اصلا تيرانداز ميتونه تو دوربين رو ببينه ؟؟؟؟؟؟ icon_eek :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد شارژ باروت باید بگم این گلوله ها باید از باروت خاصی درشون استفاده کرد و نمی شه از همون باروت سهمیه اسلحه های ساچمه زنی در اون استفاده کرد و این کار فقط می تونه برای اسلحه ضرر و اسیب به همراه داشته باشه البته قبل از انقلاب توی کشور خودمون انواع باروت و مرمی و حتی گلوله رو میشد خرید ولی الان نه.
و اصلا کار اصولی نیست این کار رو کرد.

در مورد تولید و صادراتش باید بگم دوست عزیز ممدپایلوت عزیز این سلاح به این ریخت و قیافش نگاه نکنید و یا به این قدیمی بودنش هنوز جز سلاحهایی هست که حتی به عنوان تک تیراندازی از اونها استفاده می کنن و یادم می اد یک بنده خدایی می گفت شاید از معدود سلاحهایی که در عراق می تونه جلیقه نیروهای امریکایی رو بشکافه این سلاحه و به شکلی به کابوسی برای ایننیروها تبدیل شده.
در ضمن در این رده از اسلحه ها شما در جدیدترین اونها هم نواوری جدیدی نمی بینید جز اینکه مثلا قنداق رو پلیمری می کنن و یا موارد جزئی ولی اصل ماجرا که خود سلاح هست سر جاشه.

داداش علی حالا که بحث از تیراندازی کردی باید بگم من یه نمونه وسط در دسترس دارم و همیشه با اون تیر اندازی می کنم و فقط کافیه قلق اسلحه دست فرد بیاد با چشم سالم و بدن قوی میشه با این سلاح حتی بدون دوربین برای دشمن کابوس ایجاد کرد.

کلنل جان ممنون اما توی کشور خودمون دو نوع برنو هست یکی همون ایرانیها و یکی نمونه های چک و یا یوگسلاوی شاخصه نمونه های چک این هست که محافظ مگسک دایره ای شکل هست و باز اینکه کفی قنداق هم مقداری از چوب رو پوشش میده و به شکلی چوب توی اون قرار داره که نمونه دوم از چپ عکسی اولی که قرار دادین چک هست بقیه هم همه بلند هستن و هر کدام مال کشور خاصی و اولین اسلحه از راست هم برنو وسط ایرانی هست.
توی عکس دوم هم که همه اسلحه های این رده هستن.
ممنون از اینکه این پیره مرد دلاور رو از زیر خاک کشیدین بیرون و معرفی کردین بالاخره جاش توی این سایت خالی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.