worior

كربلا گپ (بررسی يكي از وقايع مهم فتح بغداد در جنگ 2003) .

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote][quote][quote]توي خود بغداد يك فرد با يك اسلحه دو لول ! (شات گان) به يه آپادچي شليك ميكنه و خلبان با نشوندن اين هليكوپتر پا به فرار ميزاره ! (حالا حساب باقيش رو خودتون بكنيد ! )
[/quote]
واقعا يه همچين چيزي وجود داشته ؟!؟!؟!؟! :mrgreen: icon_arrowd :lol:

[/quote]


تصاويري از اين واقعه ... :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GulfWar-episode2-DefenceTalk_com03%7E0.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GulfWar-episode2-DefenceTalk_com04.jpg[/img]


واين هم جالبه ! .. :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GulfWar-episode2-DefenceTalk_com06.jpg[/img][/quote]

ببينم از سرنوشت اين بابا بعد از جنگ اطلاعي در دست هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داداش منظورت كدوم باباست ؟ :mrgreen:

آپاچي ؟ icon_arrowd
.
.
اين پيرمرده ؟ :lol:
.
.
.
يا اون بروبچه ها ؟ :lol:

خب معلومه اومدن بردنش نميذارنش اونجا كه ملت هر سال بيان يادگاري بندازن ! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ببينم از سرنوشت اين بابا بعد از جنگ اطلاعي در دست هست؟[/quote]والله چي بگم ! سوالا ميفرماييد ~ من از سرنوشت خودم بعد از اون جنگ هنوز با خبر نيستم چه رسد به اين بنده خدا :mrgreen:






-
------------

[b]امشب كه خيلي خسته ام اما اگر تونستم در مورد نبرد نجف هم تاپيك ميزنم ...[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مصطفي به اشتباهم پي بردم بزاريد به حساب بي سوادي من . icon_arrowd :lol: :lol:

عاقبت اين لانگبو چي شد ؟ سالم موند ؟ اگه اين اتفاق تو ايران ميافتاد رادارش رو بايد تو يكي از خونه هاي اون اطراف پيدا ميكردي . :mrgreen: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]عاقبت اين لانگبو چي شد ؟ سالم موند ؟ اگه اين اتفاق تو ايران ميافتاد رادارش رو بايد تو يكي از خونه هاي اون اطراف پيدا ميكردي .[/quote] ماجراي كه من شنيدم (البته تلويزيون اعلام كرد) رو آمريكايي ها جور ديگري بيان كردند ... من شنيدم اين واقعه در اطراف بغداد روي داد اما آمريكايي ها ميگن نجف و دليلش هم تفنگ هاي شكاري نبوده نقص فني بوده (كه تصوير بالا البته چيز ديگري ثابت ميكنه) و اين آپادچي كاملا مجهز در نهايت توسط يك عدد موشك زمين به زمين MGM-140 منهدم شد ... البته اين قسمت رو در ماجراي نجف خواهم آورد ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

بابت اين عكس icon_eek

[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/600px-GMTI_JSTARS.jpg[/url]

چيزي كه من فهميدم ، تشخيص ادوات متحرك و ثابت با استفاده از رادار GMTI و ساير سنسورها ست . احتمالا نقاط زرد ، ادوات ثابت و نقاط قرمز ادوات متحرك باشند .

نگاهي به اين لينك بياندازيد ، صفحات 29 و 30
[url]http://www.northropgrumman.com/analysis-center/briefings/assets/Ground-Moving-Target-Indicator.pdf[/url]


=======================================

و اما بايد از جناب سرهنگ Worior خيلي خيلي خيلي خيلي خيلي .... تشكر كنم كه ديدگاه مرا نسبت به مديريت صحنه عمليات تغيير داد و علت پيروزيهاي شگفت انگيز آمريكائيها بر عراقي ها را برايم روشنتر كرد .

[i]چيزهايي را كه در ادامه مي نويسم براي مبتديهايي مثل خودمه :oops: [/i]

شايد پيروزيهاي آمريكائيها بر عراقي ها را بشود تكرار تاريخ دانست .
در جنگ جهاني دوم نيز ، آلمانها با نصب بيسيم بر روي تانك هاي خود و ابداع تاكتيكهاي حملات برق آسا ، چنان نيروهاي رزمي فرانسوي را غافلگير كردند كه خاك فرانسه دو دستي تقديم به هيتلر شد . گفتنيست حتي فرماندهان واحدهاي زرهي فرانسوي اطلاع چنداني براي استفاده از بيسيم نداشتند . تنها مقايسه ذهني نبرد اين دو گروه ، برتري طرف پيروز را نشان مي دهد .
در نبرد بين آمريكائيها و عراقي ها نيز برتري اطلاعاتي و تجهيزاتي آمريكائيها از يك طرف و حماقت فرماندهان عراقي از طرف ديگر ، كاملا مشخص است .
اميدوارم نيروهاي مسلح ما امكان استفاده از چنين تكنولوژي و نحوه تقابل با آن را در سطح وسيع داشته باشند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یادم زمانی که در ایام جنگ 2003 شبکه هاب عراق را می دیدم خیلی روی نیروهایی که برای عملیات انتحاری علیه به عراق آمده بودند مانور می داد.شاید 5000 نفری بودند.شدید ترین مقاومت ها را این افراد انجام دادند.البته همین افراد جرقه های عملیات های تروریستی را در عراق زدند.

زمان جنگ هواپیماهای آمریکایی دو راکت به آبادان زدند.روز دوم فروردین بود که توی حیاط یکی از اقوام در آبادان داشتم هواپیماهای آمریکایی را می دیدم که یک دفعه آسمان قرمز شد.هواپیمای آمریکایی یک راکت 1-2 کیلومتری محل حضور من زد.البته به لطف خدا محل اصابت راکت زمین خالی بود.فقط 2 نفر مجروح شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه امروز از شبکه یک تکرار فیلم دیروزشون رو دیدم که راجبه عراق و کشکی بودن دلیل امریکا مبنی بر حمله به امریکا داشت

علنا توش راجبه خیانت فرماندهان زیردست صدام حسین صحبت کرد که تو یک جلسه خصوصی گفتند امریکا به ما نیاز داره و میاد سراغمون و فرماندهانی که گفتند اگر نیومد چی ؟ ژنرالشون گفت اون وقت نبرد شروع میشه !

الان صفحه قبل رو خوندم تازه پست مصطفی رو دیدم ، مصطفی کجایی که اون قسمت حرفم گفتم خیانت درست دراومد icon_wink

هروقت برگشتی ، بیا ادامه بحثو بریم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اديب جان. فيلم Green Zone رو مي‌گي؟
اگه منظورت اون فيلمه، بايد عرض كنم كه اون قضيه‌اش يكم فرق مي‌كنه.
البته مي‌دوني كه فيلم‌ها مستند نيستن. لكن بحث خيانت فرماندهان عراقي، يه بحث خيلي ساده‌اس.
من ردش نمي‌كنم. ولي موضوع بالاتر از اين‌ها بود. چرا كه اگه يكم دقت داشته باشي، ذره ذره‌ي رفتار صدام حسين، از حمله به ايران گرفته تا اشغال بي‌دليل كويت و بعد عمليات مسخره‌ي طوفان صحرا و ماجراهاي بعد تا جنگ عراق در سال 2003، كاملاً به نفع امريكا بود.

اگه بخوايم انگشت اتهام به سمت كسي نشانه بگيريم، اولين فرمانده، خود صدام حسين خواهد بود.

بهتره يه بار ديگه پستم در صفحه‌ي قبلي رو مطالعه بفرمايي. در اين خصوص، در اونجا بيشتر توضيح دادم.
بعد هم ماجراي Green Zone، يه ماجراي واقعي نيست. يعني نه فرماندهان و نه شخصيت‌ها، هيچ‌كدوم واقعي نيستن و براساس فكر كنم يه رمان نوشته شده باشه كه هدفش هم چيز ديگري هست. هدف اصلي‌اش اينه كه جنگ عراق در اصل به خاطر خيانت يه فرمانده نفوذي عراقي در ارتش عراق بود كه گفت اونجا تسليحات كشتار جمعي هست و امريكا هم به خاطر اين تسليحات و اين اطلاعات غلط به اين كشور حمله كرد. ولي الان نمي‌خواد بپذيره كه ضعف اطلاعاتي‌اش، باعث اين افتضاح شده و داره سرپوش مي‌ذاره روي وقايع.
در حالي كه همه‌ي ما مي‌دونيم كه جنگ عراق، حداقل از سال 1995 برنامه‌ريزي شده بود و در اين تاپيك‌ و تاپيك‌هاي مشابه درخصوصش عرايضي رو نوشته بودم.

در نهايت، دوباره تكرار مي‌كنم كه اگر اين خيانت‌ها بدون هماهنگي با صدام بود، درصورت اقدام به خيانت، در اولين فرصت ممكن طرف از قلاب آويزون مي‌شد و چيزي براش نمي‌موند كه خيانت بعدي رو شكل بده!

--------------------------------------------------

من براي ادامه‌ي بحث در خدمتم (و به قول «به رنگ ارغوان»، جان بركف آماده‌ام icon_wink ).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایول، به رنگ ارغوانو دیدی ؟> نظرت چیه ؟ جز اونایی که میگن ضدواواک ساخته یا به نفع واواک حاتمی کیا ؟ icon_wink

اره منطقه سبز ، منظورم بود

ببین ، من هم دقیقا هم دغدغه های تو رو دارم ، چه راجبه خیانت و چه سیر اعمال صدام حسین و نفع رسانیش حال خواه یا ناخواه به امریکا

ولی به نظرم پازل کامل نیست ، شاید چند تا کمکی لازم داریم

مثلا ، وقتی عراق مورده هجمه امریکا قرار میگیره در سال 91 و سپس به ناگاه جنگنده های زیادی رو میفرسته به ایران، اونم دقیقا زمانیکه همه میدونند نیروی هوایی ایران به دلایل بسیار زیاد سیاسی و نظامی و اقتصادی از تب و تاب اولیه ش افتاده و به حال نزاری افتاده

منم مثل خودت عقیده م همینه که صدام هم در زمان های خاص خودش خیانت های خاص خودش! رو انجام داده

ولی بیشتر این پازل با ابهامات زیادی واقعا رو به رو هست ... ابهاماتی که هنوزم جوابی براش نیست

نیروی هوایی عراق در حالی منفعل شد که بارها اموزش جنگیدن زیر برتری هوایی امریکا رو تمرین کرده بود ، که حتی نمونه هاشم تو مقالاتی که تو مجله جنگ افزار به زبان فارسی منتشر شد

در کل صدام حسین و عراق یه علامت سوال بزرگ هستند !

راستی مصطفی نیستی ؟> دلم برات تنگ شده بود ، سر زدم سایت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایول، به رنگ ارغوانو دیدی ؟> نظرت چیه ؟ جز اونایی که میگن ضدواواک ساخته یا به نفع واواک حاتمی کیا ؟ Mr. Green [/quote]
بله. ديدم. فيلم خوبي بود. هرچند كه انتقاداتي بهش وارد هست، ولي در مجموع فيلم مفيدي بود.
من جزو اونايي هستم كه اعتقاد دارن از اين فيلم‌ها بايد بيشتر بسازن تا يخ بين نظام و مردم آب بشه و مردم بفهمن خيلي هم خبر خاصي نيست!

[quote]اره منطقه سبز ، منظورم بود

ببین ، من هم دقیقا هم دغدغه های تو رو دارم ، چه راجبه خیانت و چه سیر اعمال صدام حسین و نفع رسانیش حال خواه یا ناخواه به امریکا

ولی به نظرم پازل کامل نیست ، شاید چند تا کمکی لازم داریم

مثلا ، وقتی عراق مورده هجمه امریکا قرار میگیره در سال 91 و سپس به ناگاه جنگنده های زیادی رو میفرسته به ایران، اونم دقیقا زمانیکه همه میدونند نیروی هوایی ایران به دلایل بسیار زیاد سیاسی و نظامی و اقتصادی از تب و تاب اولیه ش افتاده و به حال نزاری افتاده
منم مثل خودت عقیده م همینه که صدام هم در زمان های خاص خودش خیانت های خاص خودش! رو انجام داده

ولی بیشتر این پازل با ابهامات زیادی واقعا رو به رو هست ... ابهاماتی که هنوزم جوابی براش نیست

نیروی هوایی عراق در حالی منفعل شد که بارها اموزش جنگیدن زیر برتری هوایی امریکا رو تمرین کرده بود ، که حتی نمونه هاشم تو مقالاتی که تو مجله جنگ افزار به زبان فارسی منتشر شد[/quote]
در سال 91، همون‌طور كه خودت مي‌دوني نيروي هوايي عراق هم وضع بهتري نسبت به ايران نداشت. درسته جنگنده‌هاي بيشتري در اختيار داشت. ولي ديگه پيشرفته‌ترين‌شون ميگ 29 بود؛ يه چند تا سوپر اتاندارد داشت كه قرضي بود و بايد به فرانسه پس مي‌داد و فكر كنم پس داد. يه چند تا ميراژ - اف 1 داشت و بقيه هواپيماهاي نسل سه!
حالا اين رو مقايسه بكن با فقط F-14 D هاي امريكايي كه هركدومشون چند تا فونيكس لود كرده بودن و مثل ايران هم در شليك فونيكس، وسواس و صرفه‌جويي بخرج نمي‌دادن؛ F-15ها و F-16ها و همچنين آواكس‌هايي كه كوچكترين تحركات هوايي‌شون رو رصد مي‌كردن؛ بعلاوه‌ي انهدام به يكباره‌ي رادارهاي عراقي توسط آپاچي‌ها كه عملاً چشم آسمون‌شون رو كور كرده بودن.

در اين شرايط، مي‌شد درگيري‌هاي كوري رو به راه بياندازه صدام. ولي دو موضوع بود؛ يكي اينكه بسيار اميدوار بود كه طوفان صحرا، تا بيرون راندن عراقي‌ها از كويت ادامه داشته باشه؛ نه بيشتر و ثانياً اين نيروي هوايي در مقابل امريكايي‌ها، فقط هدف تمريني بود.
لذا تصميم گرفت كه نيروي هوايي‌اش رو وارد ميدون نكنه! بعضي‌هاشون رو در سوله نگهداري كرد، بعضي رو روي باند فرودگاه، بعضي رو به ايران فرستاد و بعضي رو خاك كرد!
فكر نكنم هواپيماهاي چندان خوبي به ايران اومده باشن! به چند چند تا ميراژ عمدتاً خراب و Su-24، مابقي چندان چنگي به دل نمي‌زدن. ضمن اينكه همون زمان، ايران داشت با روسيه مذاكره مي‌كرد براي بهبود وضعيت نيروي هوايي‌اش و فكر كنم يه محموله از ميگ - 29 هاش رو هم دريافت كرده بود.
پس نمي‌شه گفت اين هواپيماها، يه طورايي كمك به بازسازي نيروي هوايي ايران بود. چون خودت مي‌دوني كه نبود اين جنگنده‌ها بهتر از بودنشونه. كما اينكه مي‌دوني خيلي از اين هواپيماها، روي باندهاي متروك هواپيمايي ما رها شدن.

البته از اونجايي كه سياست، مجهول‌الهويه به دنيا اومده و پدر و مادرش مشخص نيست، هيچ احتمالي رو نمي‌شه دور از ذهن نگاه داشت! كما اينكه قبلاً هم عرض كردم كه گاهي در سياست، گروه‌هاي متضاد، بهترين لطف‌ها رو آگاهانه!! بهم انجام مي‌دن. چون در عرصه‌ي بين‌المللي به همديگه نياز دارن!

دركل تصميم صدام براي عدم استفاده از نيروي هوايي‌اش، احمقانه بود. چرا كه باعث برتري مطلق هوايي امريكايي‌ها؛ بدون زحمت شد و همين باعث شد كه هواپيماهاي A-10 و ساير هواپيماها و هلي‌كوپترهاش، به راحتي ارتش زرهي عراق رو نابود كنن و ترسي هم مواجه شدن با جنگنده‌هاي عراقي نداشته باشن.

ولي همين تصميم هم خودش بشدت مشكوك هست. چرا كه ميزان تلفاتي كه صدام در جنگ خليج 1 داشت، اصلاً با عقل جور درنمياد. يه طورايي از روز اول مشخص بود كه اين جنگ، با سبك و سياق جنگ 8 ساله پيش نخواهد رفت و امريكا و نيروهاي ائتلاف، با ايران يه چيزي در حدود خيلي فرق مي‌كنن و سبك جنگيدنشون زمين تا آسمون فرق مي‌كنه.
ولي صدام اصرار داشت كه با ايشان، كلاسيك و براساس تجربيات جنگ با ايران بجنگه!
شايد بشه گفت صدام نياز به قرباني نيروي زميني‌اش (كه عملاً براي جنگ با ايران تجهيز شده بود) داشت كه وظيفه‌اش رو به بهترين نحو ممكن انجام داد.

به همين خاطر هم هست كه عرض مي‌كنم تحليل جنگ 2003 عراق و امريكا، بدون در نظر گرفتن جنگ خليج 1، كاملاً بي‌نتيجه و گنگ هست. اگه موافق باشي، بايد ابتدا بپردازيم به جنگ خليج 1 و اون رو واكاوي كنيم و علل و عواملش رو شناسايي كنيم و بعد بپردازيم به جنگ خليج 2 يا همون جنگ عراق كه عملاً فقط سايه‌اي از جنگ بود.

قبلاً بحثي در اين خصوص برادر سينا ايجاد فرموده بودن كه البته ادامه پيدا نكرد. خوبه كه اون تاپيك رو احياء كرده و به جنگ خليج 1 بپردازيم و بعد برسيم به اين جنگ و ببينيم آيا صدام، خيانت كرد يا نكرد.

[quote]راستی مصطفی نیستی ؟> دلم برات تنگ شده بود ، سر زدم سایت[/quote]
چرا. هستم. كم سعادتي بنده‌اس.
شما نبودي يه چند وقت! گفتم شايد بخاطر امتحانا، ديپرس شدي! شايدم عاشق ...!!! icon_wink
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فیض بردیم از نظرات دوستان و اگر هم ادامه بدن بیشتر استفاده میکنیم
حوادث 91 عراق خیلی شبیه اتفاقات فعلی لیبی هست و شاید بشه پیش بینی هایی هم بر اساس اون انجام داد
حالا که دوستان، قصد دارید وقایع 91 رو بررسی کنید، این لینک رو هم ببینید:
http://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Death
جاده مرگ در عراق
البته اطلاعاتی که بنده دارم یه کم با ویکی متفاوته
اما قصد بنده نشون دادن شباهتهایی یا ظاهرا اشتباهاتیه که در سال 91 انجام شد ولی در سال 2003 مجددا همون اشتباهات تکرار شد
باز هم تشکر از دوستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرتیم مصطفی، خوب من هم با تحلیلت موافقم ! هرچند جاهایی شاید اختلاف باشه بین مون ولی کلیت موضوع رو تایید میکنم

راجبه شاهراه مرگ :

http://www.daneshju.ir/forum/f344/t32378.html



متاسفانه عکساش پریده ولی خوب واقعا مهیب بود ! تصاویر رو که ادم می دید عملا میفهمید نیروی هوایی و برتری ش یعنی چی !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه ابی جان [size=7] میگم شما ابرام پلنگ نیستی؟[/size]
با اجازه ابراهیم جان ما هم دوسه تا مقاله در مورد جنگ عراق (البته نبرد های بعد از سال 2004 می زارم)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]راستش جنگ خيلي مسخره اي بود.
اولش كلي مقاومت شد ولي بعد خيلي سريع آتش بس اعلام كردند و بعد از پايان آتش بس در عرض يك روز كل عراق تسليم شد.

آمريكا تا حالا با يك كشوري كه ارتش واقعي داشته باشه نجنگيده
همشون به غير از ويتنام دره پيد بودند ويتنام هم كه ارتش كاملي نداشت حال امريكا رو خيلي خوب گرفت.[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط worior
      به نام حق
       
      پیشگفتار
      این تاپیک جهت بررسی و طرح ایده های مختلف در زمینه تهاجم موشکی کروز و پاسخ پدافند بصورت ارزان و گسترده ایجاد گشته است.
      سایر سناریو ها نظیر حملات موشک های بالستیک، و یا بمب های دورایستا(گلاید، بدون موتور)، همچنین موشک های هایپرسونیک موضوع این تاپیک نیست.
       
      طرح حمله:
      در دسترس بودن سامانه های موشکی کروز در خدمت بسیاری از ارتشهای منطقه و استفاده گسترده از این سامانه ها در منطقه خاورمیانه، لزوم دارا بودن یک سامانه مقاومت پدافندی موثر را گوشزد میکند، اما چنین سامانه ای با چه وضعیتی روبروست و چگونه باید پاسخ بدهد؟
       


       
      فرض کنیم، در تهاجم یک روزه 8 ساعته، با هدف گشایش مسیر پدافند و بدست گرفتن آسمان ایران، ائتلاف مهاجم، اقدام به اجرای تهاجمی با مشخصات ذیل بنماید:
      - 4000 موشک کروز، در برد های مختلف، بدون خطا(فرض میشود، این تعداد موشکی هست که به هدف خواهد رسید)
      - اهداف عمقی و مرزی
      - شانس اصابت موشک های پدافندی در صورت رهگیری 75 درصد.
      مشاهده میکنید که با شلیک 4000 موشک پدافندی، تنها قادر به انهدام 3000 موشک کروز مهاجم خواهیم بود، و این به معنای اصابت دست کم 1000 موشک به هدف و مشغولیت 8 ساعته پدافند بر روی تعداد بسیار زیادی هدف خواهیم بود. با توجه به تصویر فوق این رقم حتی بیش از موشک هایی ست که در سال 2003 به عراق شلیک شده است. 
      آیا چنین حمله ای از نظر هزینه ای و لجستیک برای ائتلاف مهاجم دشوار خواهد بود؟
      - قیمت هر موشک تاماهاوک کلاس 4 که از آخرین و بیشترین حجم امکانات مسیریابی بهره میجوید، 1.87 میلیون دلار با نرخ شناور 2017 محاسبه شده است، بنابراین 4000 موشک حداکثر 8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و این رقم حتی اگر به 10 یا 20 میلیارد دلار نیز برسد، با توجه بودجه نظامی کشورهایی مانند آمریکا و اعراب منطقه، همچنین تامین هزینه در چند سال مالی، رقمی دور از ذهن و دست نیافتنی نیست. هم اکنون نیز فقط دو کشور عربستان و امارات در حدود 1200 موشک کروز در اختیار دارند. اگر به دو کشور، سایرین چون ایالات متحده، فرانسه، انگلستان و ... اضافه شوند، مقدار 4000 موشک رقم کاملا دست یافتنی خواهد بود.
      - از نظر لجستیک نیز، با توجه به تعداد بسیار پایگاه های اجاره ای و تسخیری دشمن در منطقه، و گستردگی پهنه جغرافیایی مرزهای کشورمان، استقرار چنین موشک هایی فقط به ناوها محدود نمیشود، و تمامی پایگاه های زمینی میتوانند به عنوان محل پرتاب استفاده شوند، و میتوان این فرض را گرفت که طی سالهای اخیر این انبار سازی موشک های کروز صورت گرفته باشد و به زمان حمله موکول نگردیده است.
       
      هزینه مقابله؟
      - دفع موثر 4000 موشک بالستیک برای پدافند به تنهایی بسیار دشوار به نظر میرسد، و طبیعی ست که برای این منظور نمیتوان صرفا بر پدافند موشکی متکی بود. اگر خطای 0.75  برای پدافند را بپذیریم، به رقمی در حدود 5400 موشک پدافندی،مقدار بسیاری تجهیزات کشف و شناسایی و مقدار بالایی شانس نیاز است. فلذا عقلانه است که پایگاه ها و محل های شلیک دشمن پیش از اقدام یا در همان دقایق اولیه حمله شود (که این موضوع بحث این تاپیک نیست).
      - اخلال gps و حتی انهدام ماهواره های هدایت کننده نیز با توجه به تجهیزات مدرن ترکام و وجود عوارض طبیعی بسیار در ایران مزیتی در حدود بالابرد چند درصد خطا به سامانه های کروز وارد میکند. این میزان خطا را بدلیل عدم وجود اطلاعات کافی از کیفیت و دقت سامانه های مهاجم همچنین بروز پیشرفت های آینده باید فاکتور گرفت و به تنها به برخورد سخت پدافند متکی بود.
       
      با توجه به موارد فوق یک مجتمع پاسخ برای مقابله طراحی کنید، به نحوی که قادر باشد:
      - 100 درصد موج اول حمله که علیه پدافند و تجهیزات راداری ثابت است را از کار بی اندازد
      - 80 درصد کل موشک ها در موج های بعدی را منهدم کند
      - بعد از 8 ساعت تهاجم سنگین همزمان با انواع اخلال با دست خالی مواجه نشود.
      - اقدام سخت یا hard kill باشد.
      - این پاسخ در سامانه خلاصه شود. اقدامات غیر عامل نظیر استتار، تعدد و اخلال نادیده گرفته شود.
      - موج اول 800 موشک
      - موج دوم 1200 موشک
      - موج سوم 600 موشک
      - موج چهارم 1400 موشک
      - هر موج حمله 2 ساعت.
      - از همه مهمتر، سیستم بسیار ارزان و موثر باشد.
       

       
       
       
      دارایی کنونی پدافند موشکی ایران:

       
       
      با تشکر، از حضورتون در بحث
       
       
       
       
       
       
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
    • توسط EBRAHIM
      ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.

      اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.

      در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

      اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.

      موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
      ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

      به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.

      ماهنامه نوآور
    • توسط kingraptor
      ميراژ يك كابينه اف 1 سي كه مشخصات ان در زير مي ايد قادر است عمليات رهگيري را در هرگونه شرايط جوي و در هر ارتفاعي انجام دهد و به جنگ افزارهاي ميراژ 3 مسلح است. ميراژ اف 1 بي مدل دو كابينه اين جنگنده، اولين پرواز خود را در 26 مه سال 1967 انجام داد.


      ميراژ F-1E از نوع رهگير (دفاع هوايي)، ضربتي (بمباران هدفهاي زميني) و شناسايي (عكس برداري) است كه براي صادرات توليد ميشود. اين مدل مجهز به ناو بري كامپيوتري است و در آن اطلاعات پروازي و جنگ افزارها برروي شيشه حجلوي خلبان (HUD) حك ميشود.

      ميراژ F-1R يك كابينه (F-1CR نيروي هوايي فرانسه)قادر است در روز و شب عمليات مختلف شناسايي را انجام دهد. ميراژ F-1 با سوختگيري از هواپيماي تانكر سي 135 اف تونسته است مجموعا 6 ساعت پرواز كند و مسافت 2700 مايل دريايي، معادل 5000 كيلومتر را طي اين مدت طي كند. كشورهاي دارنده اف 1 عبارتند از : عراق، ليبي، مراكش، افريقاي جنوبي و اسپانيا.



      مدلهاي مختلف و كشورهاي استفاده كننده


      تا آوريل 1985 مجموعا 690 فروند ميراژ اف 1 سفارش داده شده بود. از اين مقدار 252 فروند، از جمله شش مدل اوليه، براي نيروي هوايي فرانسه توليد شده بود و 439 فروند ديگر آن را كشورهاي يونان، اكوادور، عراق، اردن، كويت، ليبي، مراكش ژ، قطر،افريقاي جنوبي و اسپانيا خريداري كردند.


      ميراژ اف1 سي مجهز به رادار سيرانوي 4 ام ساخت شركت تامسون سي اس ف است كه كارايي خوبي در ماموريتهاي رهگيري هوايي دارد. ولي ميراژ F-1CR2000 (مدل تغيير يافته سي براي نيروي هوايي فرانسه) داراي رادار سيرانوي 4 ام است كه امكانات زيادي را براي انجام ماموريتهاي ضربتي را براي خلبان فراهم مي آورد. مدل صادراتي اف 1 سي داراي رادار مشابه سيرانوي 4 و يا 4 ام است و مدلهاي ئي هم مجهز به رادار سيرانو 4 ام –آر هستند. اما رادار طوري جاسازي شده است كه فضاي كمتري را اشغال ميكند. ميراژ F-1EQ5 نيروي هوايي عراق موشك ضد كشتي اگزوست را با خود حمل ميكند.



      پيشرانه


      ميراژ F-1 به يك موتور اسنكما اتار 9K5 با قدرت كشش 15873 پوند با پس سوز مجهز است. ظرفيت بنزين در مخازن بالها 3750 ليتر است. همچنين سه مخزن داخلي به علاوه يك مخزن خارجي سوخت مورد نياز موتور را تامين ميكنند. كل ظرفيت سوخت داخلي اين هواپيما برابر 4300 ليتر است. تمام مخازن داخلي آن ظرف 6 دقيقه با فشار پر ميشوند. اف يك قادر به حمل دو مخزن سوخت خارجي با ظرفيت 1130 ليتر در مقر هاي خارجي زير بالها و يك مخزن با گنجايش 2200 ليتر در زبر شكم خود ميباشد. خرطوم سختگيري آن در قسمت راست كابين خلبان تعبيه شده است.


      جنگ افزار


      ميراژ اف يك داراي جنگ افزارهاي استاندارد از جمله دو قبضه توپ 30 ميليمتري DEFFA 553 هريك با 130 تير فشنگ در زير بدنه است. علاوه براين، مقرهاي نوك بالها مختص موشكهاي هوا به هوا هستند. حداكثر ظرفيت حمل سلاح در اين هواپيما برابر 6300 كيلوگرم ايت. در ماموريتهاي رهگيري دو موشك حرارتي ماترا 550 ماژيك و يا موشكهاي حرارتي AIM-9 Side Winder را در مقرهاي نوك بال و موشكهاي راداري ماترا سوپر530 را در زير بال حمل ميكند.


      در ماموريتهاي ضربتي يك موشك اگزوست و يك موشك ضد رادار آرمات يا تا 14 عدد بمب 500 MK-82 پوندي (250 كيلوگرمي)، 3 عدد بمب تخريب كننده باند فرودگاه و 144 عدد راكت از نوع تامسون برانت را با خود حمل ميكند. به علاوه در ماموريتهاي مختلف توانايي حمل وسايل زير را دارا ميباشد:


      باكهاي اضافي بنزين، تجهيزات ليزري همراه با موشك هوا به زمين AS-30 يا 400 كيلوگرم بمب ليزري، موشكهاي هوا به سطح، دستگاههاي هشدار دهنده عليه هر موج راداري كه هواپيما را تعقيب ميكند، تجهيزات ضد جنگ الكترونيك (ECM & ECCM) ، چهار دروبين مادون قرمز و معمولي، ‍چف و فلزهاي حرارتي به ترتيب براي گمراه كردن موشكهاي حرارتي و راداري را ميتواند با خود حمل كند.


      مشخصات هوپيما:



      طول: 15 متر

      عرض: 8.4 متر

      ارتفاع: 4.5 متر

      حد اكثر سرعت در اتفاع 36000 پايي: 2.2 ماخ

      حد اكثر سرعت در ارتفاع كم: 1.2 ماخ

      حداكثر وزن برخاستن: 32800 پوند.

      وزن رزمي: 21000 پوند

      وزن خالي: 16300 پوند

      سرعت تقرب: 141 نات (260 كيلوتر در ساعت)

      سرعت نشستن: 124 نات (235 كيلوتر در ساعت)
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.