LAST--WAR

جنگ شهري

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا


جنگ شهری
کلیات
در جنگها همواره امکان توسعه عملیات نظامی در مناطقی که شهر ها و مناطق ساختمانی را در بر میگیرد وجود دارد لذا لازم است فرماندهان نظامی نسبت به ویژگی ها و تاکتیک های جنگ در مناطق ساختمانی آشنایی لازم را داشته باشد.
ممکن است اجرای عملیات جنگی در شهر برای بهره برداری از مزایای استراتژیک با تاکتیکی منطقه شهری باشد مزایای استراتژیک با تصرف شهر برای قرارگاه های بالاتر از لشکر حاصل میگردد شامل امکان استفاده و بهره برداری از نیروها و تاسیسات موجود در شهر که به صورت مراکز صنعتی و شرکت های حمل نقل و مراکز اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و همچنین محروم کردن دشمن در استفاده از آنها میباشد یک شهر ممکن است بعنوان یک مرکز سیاسی و حکومتی با مرکز اقتصادی صنعتی یا گره مواصلاتی و با مراکز فرهنگی برای کشور مقابل دارای اهمیت حیاتی باشد در چنین شرایتی تسلط یا عدم تسلط بر روی یک شهر میتواند منجر به تاثیرات روحی و سرنوشت ساز گردد که بر پیروزی یا شکست در برخوردهای بزرگ تر بعدی موثر است .
اجرای عملیات نظامی در منطقه شهری از دید فرماندهان یگانهای کوچکتر از لشکر به عنوان یک عملیات تاکتیکی ویژه تلقی میگردد.
اطلاق لفظ ویژه در عملیات شهری عمدتا" بلحاظ دو عامل مهم است:
عامل اول وجود ساختمان ها و تاسیسات شهری که نوع خاصی از عوارض را بر روی زمین عملیات تشکیل میدهند و تاثیر فوق العاده ای بر اجرای آتش و مانور و هدایت عملیات تاکتیکی دارند.
عامل دوم وجود مردم غیر نظامی ساکن در شهر میباشد وجود سکنه غیر نظامی در شهر ممکن است آفند کننده رادر چگونگی اجرای آتش تهیه و آتش های پشتیبانی و همچنین اجرای مانور محدود نمایداز طرف دیگر مشکلات کنترلی جمعیت در حین و بعد از عملیات مسئله بسیار مهمی را تشکیل میدهد برای پدافند کننده حفاظت از جان مردم شهر در زمان پدافند و تخلیه مردم در شرایط عقب نشینی و آسیب پذیری در مقابل حملات ستون پنجم از جمله مشکلات پدافند در شهر میباشد میزان حمایت مردم شهر از آفند کننده راپدافند کننده میتواند مزایای فوق العاده ای را در بالا بردن موقعیت طرف مورد حمایت ایجاد نماید.
چگونگی جنگ شهری
قبل از تصمیم گیری در امرعملیاترعایت موارد ذیل ضروری است:
1-اداره کردن تهاجم در مناطق ساختمانی
2-پاکسازی ساختمان
3-در ابتدای کار باید ساکنین محل راتا حد امکان از محل دور کرده منطقه را محاصره کامل در آورد در چنین وضعیتی راه های منتهی به منطقه باید کاملا" کنترل شود و عبور و مرور زیر نظر نیروهای امنیتی منطقه صورت پذیرد عملیات باید در نهایت آرامش انجام شود بطوری که هیچانسان بی گناهی صدمه نبیند و یا حتی از اجرای آن آگاه نشود ولی اگر رعایت ای نکات باعث به مخاطره افتادن عملیات شود باید آن را آغاز کرد و تا آخر ادامه داد.

ادامه دارد ....
[size=18][/size][size=12][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حمله به منطقه ساختمانی
1-ماموریت
ماموریت اصلی واحد های تک کننده به منطقه ساختمانی تصرف و پاکسازی کامل منطقه میباشد.
2-ملاحظات تاکتیکی
الف-در حمله به مناطق ساختمانی تک کننده امتیازات زیر را در مقایسه با تک به جبهه های عادی دارد:
(1) تک کننده امکان محاصره کردن شهر رادارد. پس از محاصره شهر تنگ کردن حلقه محاصره جهت تصرف شهر و یا به تسلیم کشاندن نیروهای مدافع امکان پذیر میباشد.
(2) تک کننده میتواند یک یا چند نقطه مناسب را در هر یک از جهات شهر انتخاب و شروع حمله را از آن قسمت ها آغاز نماید.
(3) تک کننده امکان بدست آوردن طرح ها نقشه جات جامع شهر و مناطق ساخته شده را دارد و از طرفی میتواند از اطلاعات بدست آمده از غیر نظامیان محلی و فراریان از شهر بهره برداری نماید.
(4) تک کننده میتواند ساختمان ها ومواضع نظامی داخل شهر را دور زده و یا از طریق راه ها به آنها نفوذ نماید.
ب-پدافند کننده در مناطق ساختمانی می تواند از هر ساختمان یا مجموعه ساختمانی بعنوان یک قلعه دفاعی مستحکم استفاده نماید. مواضع پدافندی در منطقه ساختمانی بعلت کثرت ساختمان های موجود به سادگی قابل تشخیص نبوده و آفند کننده را مجبور به یک جنگ ساختمان به ساختمان مینمایند.
3-مراحل حمله
حمله به مناطق ساختمانی به سه مر حله تقسیم میشود:
مرحله اول- جدا کردن منطقه ساختمانی با تصرف عوارض حساس و زمین های اطراف شهر ممکن است دفاع دشمن یا وجود موانع طبیعی یا مصنوعی از جدا کردن و محاصره کامل شهر جلوگیری نماید.در چنین شرایطی باید حد اقل مواضع و عوارض حساس اطراف شهر که پشتیبانی خوبی را برای ورود به شهر فراهم مینماید تصرف نمود این مرحله از حمله از نظر طرح ریزی و اجرا مشخصات عملیات منظم عادی را دارد.
مرحله دوم-شامل پیشروی به داخل منطقه ساختمانی و تصرف جاپای اولیه یا نقاط اتکائی در ساختمان های حاشیه شهر میباشد انجام این مرحله دیدبانی زمینی پدافند کننده و آتش های مستقیم او از روی معابر وصولی به شهر کاهش داده و یا از بین میبرد حمله کننده پس از تصرف جاپای اولیه نیرو ها و سلاح های خود را جابجا کرده و برای عملیات جهت تصرف و پاکسازی کل شهر آماده میشود.
مرحله سوم- پیشروی در منطقه ساختمانی و پاکسازی آن از وجود دشمن است.در طول این مرحله حمله دارای مشخصات و ویژگی های خاص است و با اجرای تک در سایر مناطق متفاوت است طرح این مرحله باید به صورت جامع و با تمام جزئیات تهیه گردد تا مشکلات کنترل عملیات رابر طرف نمایندحمله به صورت عملیات نیمه مستقل واحد های کوچک برای تصرف و پاکسازی منطقه ساختمانی اجرا میشود.


ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نبرد خانه به خانه
بخش اول:روش انتخاب وتهیهمواضع دفاعی در منطقه ساختمانی
1-انتخاب مواضع پدافندی
الف- بعد از بررسی مشخصات منطقه ساختمانی ساختمان هایی با مشخصات زیر را جهت ایجاد مواضع پدافندی انتخاب میکنیم.
(1) دارا بودن اختفا مناسب.
(2) دارا بودن پوشش مناسب.
(3) بصورت راههای پوشیده باشد.
(4) بصورت پراکنده باشد.
(5) دارا بودن میدان دید وسیع.
(6) دارا بودن میدان تیر مناسب.
(7) خطر آتش سوزی دز آن کم باشد.
(8) امکان آماده سازی در زمان موجود باشد.
الف-پوشش
باید ساختمان هایی انتخاب شود که در مقابل آتش مستقیم و غیر مستقیم پوشش و حفاظت را تامین نماید.ساختمان های مسکونی سه طبقه ساخته شده از بتون آرمه حفاظت مناسب را تامین می نماید اما ساختمان های مسکونی آجری یا بلوک ی یا از هر مواد سبک دیگر بایستی به روش های مختلف تقویت شود تا حفاظت کافی را تامین نماید ساختمان های یک یا دو طبقه که فاقد زیر زمین مستحکم باشند در مقابل آتش غیر مستقیم آسیب پذیر بشمار می آیند و لازم است بر روی هر موضع آتش پوشش مناسب ساخته شود تقویت دیوار مقابل آتش مستقیم دشمن با چیدن کیسه های شنی در پشت آن انجام می شود.
ب-راه های پوشیده و استتار شده
لازم است برای مواضع دفاعی حد اقل یک راه استتار شده و مخفی موجود باشد تا برای رسانیدن تدارکات و تخلیه مجروحین و تقویت و تعویض نیروها یا عقب نشینی از آن استفاده شود راه مناسب رامیتوان به شکلهای زیر ایجاد نمود.
(1) از طریق دیوار ساختمان ها مجاور.
(2) از طریق شبکه زیر زمینی.
(3) از طریق پشت ساختمان های تحت حفاظت.
چ-پراکندگی
از ایجاد موضع ساختمانی منفرد پرهیز شود و حتی الا مکان 2 ساختمان یا بیشتر اشغال گردد تا آتش پشتیبانی متقابل صورت گیرد وجود موضع در یک ساختمان بدون پشتیبانی متقابل در معرض محاصره و نابودی ناشی از حملات همه جانبه قرار دارد.
ح-دید بانی
ساختمان باید دارای ارتفاع نسبت به محیط اطراف باشد تا با بهره برداری از آن بتوان محور های دفاعی مجاور رادیدبانی کرد.
ج-میدان تیر
برای جلوگیری از محاصره مواضع دفاعی باید دارای پشتیبانی متقابل بوده و امکان تیر اندازی در جمیع جهات را داشته باشد ممکن است فرمانده برای ایجاد میدان تیر لازم مبادرت به از بین بردن موانع دید و تیر مانند درخت یا ساختمان های مجاور نماید.
خ-خطر آتش سوزی
ساختمان هایی که از مواد قابل اشتعال ساخته شده یا مواد قابل اشتعال در آن وجود دارد خطر بزرگی محسوب میگردند و باید از انتخاب چنین ساختمان هایی پرهیز کرد.
د-زمان
در انتخاب ساختمان ها بعنوان مواضع دفاعی عامل زمان جو مهم ترین عوامل میباشد در شرایطی که زمان کمی به حمله دشمن باقی مانده است باید از انتخاب ساختمان هایی که نیاز به تقویت دیوار ها با کیسه شن و یا تقویت سقف و تدابیر پیشگیری از آتش سوزی و وقت زیادی برای پاکسازی میادین مین و تلاش های انسانی دیگر دارد پرهیز شود.
2-آماده کردن و تهیه ساختمان ها:
الف- برای جنگ افزار ها محور های آتش مختلف بررسی و تعیین می شود برای هر محور آتش که یک مسیر و معبر را می پوشاند و موضع مناسب در نظر گرفته می شود برای هر وضع مواضع فرعی ساخته میشود که در صورت نیاز به تغییر موضع سلاح بتوان آن محور را از طریق موضع فرعی زیر آتش قرار داد.
ب- جهت تنوع بخشیدن به مواضع آتش و جلوگیری از اجرای آتش مداوم از طریق پنجره ها معمولا" برای هر سلاح چند روزنه در دیوار های ساختمان ایجاد میشود مقدار روزنه ها باید به حداقل ممکن باشد تا از ضعیف شدن و کاهش مقاومت ساختمان جلوگیری شود روزنه ها با ایجاد شکاف یا سوراخ کردن دیوار بوجود می آید چنانچه برای ایجاد روزنه و شکاف از مواد منفجره استفاده شود این عمل باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا از ایجاد شکاف های بزرگ یا تخریب دیوار جلو گیری شود نکته مهم در ایجاد روزنه آن است که روزنه ها باید مخفی بودهو از اماکنی که توجه دشمن را به خود جلب نمی کند ایجاد گردد شکل روزنه هابصورت قیف میباشد تا تیر انداز بتواند زاویه آتش بیشتری داشته باشدو از طرفی وسعت شکاف از بیرون محدود باشد در صورتیکه جنس مصالح دیوار آجری باشد باید از اطراف روزنه داخل و توسط کیسه های شن تقویت شود.
ب- محل های مناسب برای ایجاد روزنه های استتار شده در ساختمان ها بشرح زیر میباشد دود کش ساختمان زیر بر آمدگی لبه بام در بین چهار چوب پوشش پنجره ها در دیوار ها در پشت شاخه ها و پشت درخت ها در مناطق تاریک در زیر درها و...
ت-بدلیل امکان نفوذ دشمن بداخل ساختمان های دفاعی باید روزنه هایی درسقف و دیوار ساختمان ها و محل هایی مشرف بر اتاق ها پله های داخلی راهرو ها و سالن ها ایجاد شود ودر موقع لزوم از آن ها استفاده شود روزنه های داخل را باید با عکس پرده وسایر وسائل سبک مخفی نمود چنانچه روزنه هایی در ساختمان وجود دارد که مورد استفاده نمیباشد باید مسدود شود تا از استفاده احتمالی دشمن جهت نفوذ یا اجرای آتش بداخل ساختمان جلو گیری شود.
ث- جهت تقویت دیوار ها در مقابل آتش دشمن از کیسه های پر از شن یا خاک استفاده میشود تیر اندازان جهت حفاظت بیشتر خود باید در دو طرف پنجره موضع گیری نمایند.برای تیر اندازی از طبقه بالا به پایین بایستی میز یا اشیا دارای ارتفاع رادر کنار پنجره قرار داد و از روی آن ها هدف ها را مشاهده و به سمت آن ها تیر اندازی نمود وضعیت دراز کش همیشه آزادی عمل کافی برای تیر اندازی از زوایای مختلف فراهم می آورد.
ح- در طبقات پایین کلیه در هایی که مدافعان از آن استفاده نمی کنند قفل شده و یا الوار و میخ کوبیده شود و در پشت آن ها اثبات وکیسه های شن قرار داده شود و تله های انفجاری توسط پرسنل آموزش دیده واحد مهندسی یا دیگر پرسنل آموزش دیده یا مجرب کار گذاشته شود.
چ- راهرو ها و پله هایی که توسط مدافعان استفاده نمی شود توسط سیم خاردار تله انفجاری و یا با قرار دادن اثاثیه مسدود میگردد.تمامی شیشه ها باید از بین برده شود پنجره هایی که به عنوان موضع آتش استفاده میشوند با تور سیمی که پایین آن باز است پوشانده میشود و پنجره های بدون استفاده با چوب و کیسه های شن گردند.
ح- سنگر های حفره ای در طبقه همکف ساختمان های بدون زیر زمین حفاظت بیشتری را برای مدافعان فراهم میسازد.
خ- سقف ها با ستون و پایه تقویت میشوند تا سنگینی ناشی از خراب شدن طبقات بالارا تحمل نماید.
د- زیر زمین ها باید مانند طبقه اول آماده دفاع شود پنجره ها و در های اضافی مسدود وراهرو ها و اتاق های اضافی با تله سیم خاردار واثاثیه مسدود کردد.
ذ- در طبقات بالا جهت افزایش تحرک وجابجایی نیرو ها و مقابله با تحدیدات از جهات مختلف شکاف هایی در دیوار اتاق ها ایجاد می شود این شکاف ها توسط اثاثیه مخفی نگاهداشته میشوند ودر صورت عدم نیاز به استفاده آن ها با کیسه های شن پوشانده شود.
ر- تردد بین طبقات با گشودن شکاف هایی درسقف های طبقات و با استفاده از طناب یا نردبان تحرک بخشیده و از تردد اضافی در ساختمان جلوگیری شود در صورت عقب نشینی مدافع از طبقات پایین به بالا باید شکاف ها مسدود گردد .
ز- راه های ارتباطی ساختمان با خارج از طریق زیر زمین یا ایجاد شکاف با ساختمان مجاور یا از طریق پشت بام در سمت های دارای تامین جهت انتقال تدارکات و تخلیه مجروحین و ورود نیروی تقویتی و یا عقب نشینیدر زمان های لازم مورد استفاده قرار گیرد.
س- جهت جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان هایی که کف پوش یا سایر قسمت های آن چوبی است باید با لایه ای از خاک یا شن (حدود 2سانتی متر) پوشانده شود ذخیره کردن آب در حوض وان یا حمام سطلوسایر ظرف های موجود جهت خاموش کردن آتشهای احتمالی پیش بینی کرد جریان برق و گاز قطع گردد چنانچه ساختمان مورد نظر به ساختمان های قابل اشتعال متصل باشد باید با تخریب قسمت های مورد نیاز از امکان گسترش آتش احتمالی به ساختمان موضع جلوگیری کرد.
ش- جهت ایجاد و ارتباط مخابراتی خطوط تلفن از داخل راهرو های زیرزمینی و یا دفن کردن در شیار های ایجاد شده به این منظور و یا عبور دادن از داخل اماکن دارای تامین به ساختمان کشیده میشود آنتن دستگاه های بی سیم در کنار آنتن های تلویزیون منارل یا محل های مناسب دیگر قرار داده و استتار میشوند.
ص- آثار خرابه ساختمان ها مواضعی دارای استتار و اختفا مناسب برای جنگ افزار ها را ایجاد مینماید منهدم نمودن قسمت هایی از ساختمان برای این منظور بایدتوسط واحد مهندسی صورت گیرد.
ض- جهت جلو گیری از فرود بالگرد بر روی بام ساختمانی که پشت بام مسلح دارد بایستی مواضع مناسب پیش بینی شود همچنینجهت جلوگیری از نفوذ نیروی پیاده دشمن بر روی بام باید راه های احتمالی نفوذ را با موانع مسدود کرده و نگهبان های لازم جهت مراقبت بر روی بام قرار داد.
ط- چنانچه بدنه و نمای خارجی ساختمان طوری ساخته شده است که بالا رفتن از ساختمان و نفوذ به طبقات بالا کمک کند باید با ایجاد موانع منهسب در قسمت های لازم امکان بالا رفتن از طریق بدنه ساختمان را از بین برد.
3- اقدامات پدافندی در خارج ساختمان
الف- جهت متوقف کردن تانک ها و جلوگیری نیروهای پیاده مانعی در مجاورت ساختمان گذاشته میشود همچنین اطراف که پوشش تردد نیروی دشمن را تامین مینماید یا برای مواضع سلاح های آن ها مناسب است تخریب نموده با سیم خار دار پر میکنیم تمامی در و پنجره های آن را مسدود میسازیم و یا مین گذاری مینماییم.
ب- در هنگام انتخاب مواضع دفاعی دیگر و همچنین در وقت انتخاب مواضع خودرو های زرهی تمامی عوامل از استتار و اختفا و میادین تیر و غیره در نظر گرفته شده و رعایت میشوند در داخل منتقه ساختمانی میتوان مواضع تانک ها و نفر برها را بصورت کلی به موضع اختفای بدنه و موضع اختفای کامل دسته بندی کرد.جهت اختفای بدنه تانک میتوان ار دیوار های کوتاه و خرابه های روی هم انباشته شده استفاده نمود این عمل جهت کاهش احتمال هدف قرار گرفتن خودرو میباشد اما مواضع دارای اختفا کامل برای محروم کردن از دید مستقیم تانک ونفر بر های زرهی و یا به تاخیر انداختن در کشف محل موضع آن ها میباشد ممکن است برای اختفا و استتار بیشتر خودرو را داخل ساختمان مخفی نمود برای این منظور ابتدا بایستی از میزان مقاومت کف ساختمان در مقابل خودرو های زرهی مطمئن شد. از طرفی بدنه ساختمان باید در مقابل وضعیت حاصل از اجرای آتش تانک و اجرای متقابلآتش دشمن مقاومت لازم را داشته باشد.


ادامه دارد....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ملاحضات رزم پدافندی در شهر
ملاحضات رزم پدافندی در شهر شامل مواردی مشابه رزم در سایر مناطق است با این تفاوت که در هر مورد از آن ملاحضات در پدافند شهری از ویژگی های خاص خود بر خور دار میباشد.
الف- استفاده صحیح از زمین
(1) میدان دید و تیر دیدبانی محدود در مناطق ساخته شده برای آفند کننده و پدافند کننده وجود دارد ولی پدافند کننده مینواند با توجه به زمان موجود قبل از تماس با دشمن بهترین مناطق را که دارای میدان دید و تیر و در عین حال اختفا و پوشش میباشد انتخاب نماید.
(2) اختفا و پوشش
(3) موانع یک منطقه ساخته شده خود بصورت یک مانع محسوب میگردد زیرا نیروی تک ور را کانالیزه و سرعت پیشروی آنرا محدود مینماید معابر وصولی احتمالی بوسیله موانع مسدود و بوسیله آتش پوشانده میشود موانع داخل مناطق ساختمانی با تخریب ساختمان ها ایجاد کانال ها و مین گذاری در زیر پل ها و نهر های آب و تله گذاری در ساختمان ها و همچنین واژگون کردن خودرو ها تله گذاری و مین گذاری در آن ها صورت می گیرد.
(4) عوارض حساس اطراف شهر و ساختمان های مناسب داخل شهر جهت پدافند سازمان داده میشود.
(5) معابر وصولی خیابان ها کانال ها زیر زمینی و کلیه راه های احتمالی پیشروی دشمن مسدود شده و سیستم پدافند برای کنترل آن ها سازمان داده میشود همچنین راه ها پوشیده جهت ارتباط مواضع خودی و تردد نیرو ها پیش بینی میگردد.
ب- تامین
با توجه به احتمال محاصره شدن و حمله همه جانبه به شهر وهمچنین احتمال همکاری ستون پنجم و اجرای عملیات چریکی و از طرفی وجودمشخصه رزم نزدیک در دفاع شهری مسئله تامین در ابعاد مختلف مطرح و از اهمیت بیشتری برخوردار است.
پ- پشتیبانی متقابل
آرایش نیرو ها و طرح ریزی آتش در عرض و عمق منطقه پدافندی بایستی بنحوی باشد که برای انجام مهموریت بتوانند یکدیگر را پشتیبانی متقابلنمایند.این آرایش از روستاها و عوارض حساس دورادور شهر آغاز وبه ساختمان های داخلی شهر ختم میگردد.
ت- پدافند دورادور
پدافند در شهر از بالا رده که مسئولیت دفاع از شهر را بعهده دارد تا پایین ترین یگان که از یک ساختمان دفاع میکند بصورت دورادور آرایش داده میشود امکان محاصره شهر قبل از هجوم بداخل آن و همچنین امکان محاصره مناطق ساختمانی و تک تک ساختمان ها لعلت استتار و اختفا موجود در شهر دلایل عمده ایست که آرایش دورادور را برای همه رده ها الزامی میسازد.
ث- پدافند در عمق
یگان ها در هر رده فرماندهی به منظور نگه داری عوارض حساس داخل منطقه میبایست در عمق گسترش یابند. هر یگان علاوه بر مواضع اصلی خود مواضع سد کننده ای روی عوارض حساس موجود در عقب ایجاد و سلاح های پشتیبانی خود را نیز در عمق سازمان میدهد.
ج- قابلیت انعطاف
طرح های پدافندی باید قابلیت عکس العمل سریع در مقابل نقاط ضعف یا اشتباهات تاکتیکی دشمن راداشته باشد و بتوان بموقع از آن ها بهره برداری نمود.
چ- حد اکثر بهره برداری از عملیات آفندی
وجود اختفا وپوشش وسیع در منطقه وآشنایی نیروی پدافند کننده به راه های پوشیده منطقه میتواند کمک زیادی به اجرای عملیات آفندی محدود بر علیه نیرو های در حال پیشروی دشمن نماید.
ح- پراکندگی
پدافند کننده جهت قوای خود در مقابل بمب باران های هوایی توپخانه وشیمیایی دشمن باید نیروی خود را بهحوی گسترش دهد که حد اقل آسیب پذیری را داشته باشد در عین حال باید با پیش بینی مسیر های عبور مناسب امکان تمرکز قوا در زمان ومکان مناسب را ایجاد نمود.
د- استفاده از زمان موجود
زمان در نظر گرفته شده برای طرح پدافند وآماده کردن مواضع و تطبیق آتش ها باید با توجه به زمان موجود در نظر گرفته شود.
ذ- تهیه و هماهنگ کردن طرح های پشتیبانی
موقعیت در اجرای پدافند بستگی به نحوه تهیه و هماهنگی کردن طرح های آتش موانع پدافند هوایی پدافند ضد زره وسایر طرح های پشتیبانی کننده دارد.
پایان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.