komando59

ناو هواپیمابر شارل دو گل و جنگنده هاي قابل حمل !

Recommended Posts

ناو هواپیمابر شارل دو گل

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12960012211.jpg[/img][/url]

برگرفته از نام شارل دوگل
نوع کشتی : ناو هواپیمابر
کلاس : منحصر بفرد
کشور : سازنده فرانسه-تولن
ساخت کارخانه : دی‌سی‌ان‌اس
تاریخ سفارش : ۳ فوریه ۱۹۸۶
تاریخ به آب اندازی : ۷ مه ۱۹۹۴
ورود به ناوگان : ۱۸ مه ۲۰۰۱
مشخصات :
طول کشتی ۲۶۱٫۵ متر
پهنای بدنه ۶۴٫۳۶ متر
ارتفاع ستون ۷۵ متر
بارگیری استاندارد ۳۵٬۵۰۰ تن
حداکثر ظرفیت بارگیری ۴۰٬۶۰۰ تن
نوع موتور ۲ موتور K15 از نوع (PWR)،هرکدام به قدرت ۶۱ مگاوات ،
۲ موتور دیزل
تعداد خدمه ۱۹۵۰ نفر خدمه+۸۰۰ سرباز
سرعت ۲۷ گره دریایی
برد عملیاتی نامحدود-محدودیت غذایی تا ۴۵ روز
جنگ‌افزارها
رادار رادار هوایی ۳ بعدی DRBJ 11 B
رادار هوایی DRBV 26D
رادار سطح پایین DRBV 15C
رادار هدف‌یاب Arabel
توپخانه ضدهوایی ۸ توپ ۲۰م‌م مدل اف۲
۴توپ ۱۲٫۷م‌م ميترالئوس
موشک دفاع هوایی ۸ موشک میسترال
۴ پرتاب‌کننده سیلور
جنگ الکترونیک آشکارساز ARBR 21
پارازیت‌ساز مقابله‌به‌مثل ARBB 33
استراق سمع کننده ARBG2
۴ سامانه SLAT منحرف‌کننده اژدر
هواگردهای قابل حمل ۳۵ تا ۴۰ فروند هواگرد از انواع:
داسو رافال
سوپر اتاندارد
ای-۲ هاوک آی


[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959819431.jpg[/img][/url]
[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959820781.jpg[/img][/url]


--------------------------------------------------------------
اینم مشخصات جنگنده های قابل حملش :
--------------------------------------------------------------

رافال

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959800221.jpg[/img][/url]

رافال هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده ای از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین می باشد که در عین حال، هواپیمایی بی نهایت تغییر پذیر است و به سرعت می تواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی، حملات دریایی و یا زمینی تغییر دهد. در کاکپیت این جنگنده، از سیستم های اویونیک یا سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای بهره برداری شده است؛ مانند سیستم HUD هولوگرافیک با زاویه دید بالا ساخت شرکت تالس اویونیک که اطلاعات ماموریت را به وفور در جلوی دید خلبان حاضر می نماید، دوربین های CCD و همچنین صفحه نمایش های لمسی در طرفین خلبان که اطلاعات تاکتیکی موقعیت حاضر را ارائه کرده و به او امکان تصمیم گیری به موقع را می دهد.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959802091.jpg[/img][/url]

در مورد تسلیحات این جنگنده باید اظهار نمود که این هواپیما قادر به حمل بیش از 9 هزارکیلوگرم جنگ افزار هوا به هوا یا هوا به زمین از انواع مختلفی چون موشک های میکا، ماژیک، سایدوایندر، آپاچی، اگزوست، ماوریک، هارپون و بمب های هدایت لیزری GBU-12 بسته به نوع ماموریت می باشد. چنانکه پیش بینی نیز می شود، قرار بر این است که این جنگنده مدرن از سال 2006، به بمب های فوق دقیق هدایت لیزری یا GPS ماهواره ای ساژم AASM نیز برای منهدم ساختن هدف های دشوار زمینی مجهز گردد. این جنگنده، همچنین از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500 گلوله در دقیقه ساخت GIAT نیز برای نبرد های هوایی نزدیک بهره می جوید. این جنگنده از نظر جنگ الکترونیک نیز برتری خود را حفظ کرده است؛ چه، با در اختیار داشتن سیستم های هشدار تهاجم، گیرنده و آشکار ساز لیزری و سیستم های مغشوش کننده رادار دشمن از توانایی قابل قبولی برخوردار است.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959802841.jpg[/img][/url]

با مجهز شدن این هواپیما به سیستم راداری RBE2، این جنگنده از قابلیت هایی چون نگاه به پایین و شلیک به پایین نیز بهره مند شده قابلیت ردیابی همزمان 8 هدف و شناسایی تهدیدات هوایی به نحو احسن را نیز داراست. طول بالهای دلتا شکل این جنگنده حدود 11 متر و طول خود هواپیما در حدود 10 متر می باشد و در عین حال، از مساحت بالی به میزان 45 متر مربع بهره می برد. این جنگنده مدرن از دو موتور M88-2 ساخت سنکما، برای فراهم آوردن نیروی پیشران خود استفاده می نماید که البته هریک نیروی کشش استاتیکی معدل 75 کیلونیوتن را با پس سوز فراهم می آورند که در اصل ورودی های این موتورها، در زیر سکان افقی هواپیما واقع شده است! البته، تعجب نکنید. واقع شدن ورودی هوا زیر سکان افقی، به این دلیل است که این هواپیما از نوع کانارد می باشد، یعنی سکان افقی آن که غلتش حول محور عرضی را کنترل می کند، به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهای هواپیما هیچ گونه سطح کنترلی مشاهده نشده و بال ها تا انتهای خروجی های موتور امتداد یافته اند.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959803191.jpg[/img][/url]

موتورهای قدرتمند این جنگنده، رسیدن آن را به سرعتی معادل 8/1 ماخ و داشتن سقف پروازی برابر با 55 هزارپا را امکان پذیر ساخته اند که توانایی هایی بهینه برای جنگنده ای در این کلاس محسوب می شود. ناگفته نماند که این جنگنده در انواع گوناگونی برای ماموریت های متفاوت عرضه می گردد. این مدل ها عبارتنداز: مدل B این جنگنده در اصل برای استفاده نیروی هوایی طراحی گشته و هواپیمایی دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسلیحات نظامی می باشد. مدل C نیز مانند مدل قبل برای نیروی هوایی تولید شده و در چندی از موارد بهبودیافتگی هایی نیز نسبت به مدل قبلی مشاهده می شود. مدل M نیز جنگنده ای تک نفره و مدل ناونشین رافال محسوب می شود که به منظور انجام ماموریت های حفاظتی از ناوهای هواپیمابر تولید گشته است. قابل توجه است که باز هم کارخانه سازنده این جنگنده، یعنی شرکت داسالت، سنت شکنی نکرده و هواپیمای رافال را نیز هواپیمایی با بال های دلتا شکل طراحی نموده است، یعنی همان سنتی که در هواپیماهای پیشین فرانسوی مانند میراژ 4000 رعایت شده است.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959803551.jpg[/img][/url]

جنگنده رافال اولین هواپیمای نظامی جهان است که به منظور انجام ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین به طور همزمان، طراحی شده است که یکی از وجوه قدرت و شایستگی آن می باشد. به علاوه، توانایی این هواپیما برای انجام عملیات در حالت های ماورای دید بصری (BVR) و یا در ارتفاع بسیار پایین نسبت به سطح زمین در نبرد، امکانات گسترده ای را به آن، برای جنگنده ای چند ماموریته بودن و قابلیت بقای فراوان در مقابل دشمن را داده است. به هرسخن، این هواپیما، قادر است که نیاز نه تنها نیروی هوایی فرانسه، بلکه کشورهای زیادی در جهان را که بعدها از سفارش دهندگان این هواپیما خواهند بود، با شایستگی هر چه تمامتر مرتفع نماید.



سوپر اتاندارد

تاریخچه

جنگنده بمب افکن سوپر اتاندارد یک هواپیمای ناوپرواز است که برای نیروی دریایی فرانسه ساخته شده است. این جنگنده ارتقا یافته مدل قدیمی تر Etendard IVM است که هم اکنون به دلیل مشکلات سیاسی دیگر ساخته نمیشود و با مدل ناوپرواز جنگنده جاگوار در حال جایگزین شدن است.اولین نمونه ساخته شده این جنگنده در 28 اکتبر 1974 نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و پس از آن نیروی دریایی فرانسه 60 فروند از آن را سفارش داد که در سال 1978 تحویل شد همینطور آرژانتین نیز درخواست ساخت 14 فروند را نمود.

Super Etendard هم از لحاظ ساختار آئرودینامیکی و هم از لحاظ تسلیحاتی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده بود و به موشک های ضدکشتی پیشرفته اگزوسه مجهز شده بود که در آن زمان کمتر از یک سال از ساخت آن میگذشت . این هواپیما در نیروی هوایی آرژانتین به همراه موشک های اگزوسه نمایش خوبی علیه ناوهای انگلیسی در جنگ فالکلند داشت.


[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959804051.jpg[/img][/url]


عملیاتها

•فرانسه
اولین ماموریت این هواپیما در ارتش فرانسه در لبنان رقم خورد. در 22 سپتامبر 1983 این جنگنده مواضع ارتش سوریه در جنوب لبنان را که علیه نیروهای حافظ صلح فرانسوی آتش گشوده بود در هم کوبید. در 17 نوامبر 1983 نیز پس از عملیات انتحاری علیه نیروهای فرانسوی در بیروت این هواپیما در عملیاتی مشابه برای انهدام پایگاه های تمرینی حزب الله عازم جنوب لبنان شد. در سال 1991 جنگنده Etendard IVM از خدمت نیروی دریایی فرانسه خارج شده و سوپراتاندارد برای آنکه به طور کامل جایگزین آن شود بهینه سازی شده و به سیستم های مدرن روز از جمله هدایت لیزری موشک مجهز شد.این جنگنده مدرنیزه شده که به SEM مشهور است در عملیات ناتو در کوزوو شرکت کرد و با نابودی 73 درصد اهداف محول شده بهترین آمار در بین تمام جنگنده های دیگر ناتو در این عملیات را کسب کرد. پس از آن ناتو از سوپر اتاندارد SEM در افغانستان نیز بهره برد. این جنگنده ها توسط ناو هواپیمابر شارل دو گل به افغانستان حمل شده و در عملیات آناکوندا شرکت داشتند. در سالهای 2007 و 2008 نیز سوپراتاندارد به افغانستان بازگشت . وظیفه اصلی این جنگنده شناسایی و روشن کردن اهداف با پرتوهای لیزر بود تا جنگنده رافال بتواند آنها را نابود کند. جایگزین کردن سوپراتاندارد با Rafale M از سال 2006 شروع شد و تا سال 2010 تمام این هواپیماها از خدمت نیروی دریایی فرانسه کنار گذاشته میشوند.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959805251.jpg[/img][/url]

•آرژانتین
پس از اینکه آمریکا به خاطر دستگیری ها و اعدام های گسترده در دولت نظامی آرژانتین از فروش هواپیماهای A-4Q Skyhawks به این کشور خودداری کرد نیروی دریایی آرژانتین سفارش ساخت 14 فروند سوپراتاندارد را به فرانسه داد که در سال 1980 تحویل این کشور شد. قرار بود خلبان های آرژانتینی برای آموزش بین سالهای 1980 تا 81 به فرانسه اعزام شوند اما با شروع جنگ فالکلند هرکدام از این خلبان ها که بیش از 45 ساعت آموزش ندیده بوند مجبور به بازگشت گردیدند.در آگوست و نوامبر 1981 پنج فروند سوپراتاندارد به همراه 5 موشک اگزوسه به آرژانتین تحویل شد که بعد ها افزایش پیدا کرد. . تمام این موشک ها در جنگ استفاده شد که در چهار اصابت توانستند ناو HMS Sheffield ، دو کشتی ترابری merchant و کشتی ترابری Atlantic Conveyor را هذف قرار دهند. در هر ماموریت دو موشک اگزوسه استفاده میشد و در یک ماموریت دیگر قرار بود ناو HMS Invincible نیز مورد اصابت قرار گیرد که خلبان جنگنده در یافتن هدف دچار مشکل شده و نتوانست آن را نابود کند.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959804941.jpg[/img][/url]

•عراق
سوپراتاندارد دومین جنگنده فرانسوی بود که عراق پس از میراژ F1 به فرانسه سفارش داد. این جنگنده ها که از خود جنگنده های در خدمت فرانسه انتخاب شده بود در سالهای 1983 تا ١٩٨۵به این کشور تحویل شد و در این سال فرانسه بازگردانده شدند. در این دو سال این جنگنده ها عملیات موفقیت آمیزی علیه نفتکش های ایرانی در خلیج فارس انجام دادند. در سال 1984 دو فروند از این هواپیماها توسط F-14 های ایرانی سرنگون شد ولی خود ایران ادعا میکند که سه سوپراتاندارد عراق را ساقط کرده است. از این سه حمله تنها یک مورد در جا منجر به انهدام هواپیما شد و در دو مورد باقی جنگنده ها در راه بازگشت به پایگاه سقوط کردند. و سه جنگنده باقی مانده به فرانسه عودت داده شد.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959804481.jpg[/img][/url]

مشخصات:

سال ساخت 1974
ورود به خدمت 1978
تعداد ساخت 74
خدمه 1 نفر
طول 14.31 متر
فاصله نوک دو بال 9.60متر
ارتفاع 3.85 متر
سطح بال 29 متر مربع
وزن خالی 6460 کیلوگرم
حداکثر وزن هنگام برخاست 11500 کیلوگرم
پیشرانه یک موتور توربوجت SNECMA Atar 8K-50
حداکثر سرعت 1180 کیلومتر در ساعت
برد 3400 کیلومتر
سقف پرواز 13700 متر
نرخ صعود 100 متر در ثانیه

تسلیحات
دو توپ 30 میلیمتری DEFA 552 با نواخت 150 گلوله در دقیقه
دو راکت انداز ماترا با 18 راکت 68 میلی در هر کدام
دو موشک ضدکشتی اگزوسه و دو موشک AS-30L
قابلیت حمل 2100 کیلوگرم بمب در زیر بال و داخل بدنه

جنگنده های مشابه
A-4 Skyhawk
A-7 Corsair II
Blackburn Buccaneer

اینم آواکس E-2


[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12960006201.jpg[/img][/url]


در سال 1956 پیشرفتهای مداوم و مستمر در عرصه سیستمهای راداری کنترل و مراقبت پرواز و همچنین هشدار زود هنگام باعث شد تا این رادار ها به صورت هوابرد ( درقالب هواپیما ها) ظاهر شوند. اولین هواپیمایی که این نقش را بر عهده گرفت هواپیمای E_1 شرکت گرومن بود که در خلال سالهای 1954 تا 1961 ای وظیفه را برعهده داشت.

جانشین E-1 هواپپیمایی بود به نام E 2 باز هم از شرکت گرومن که اولین هواپیمای ناوپایه ای بود که از اول برای به عهده گرفتن نقش کنترل و هشدار زود هنگام هوایی در تمامی شرایط آب و هوایی طراحی شده بود. این هواپیمای دو موتوره دارای 5 نفر خدمه و یک دیش رادار گردان به قطر 25 فوت میباشد که این دیش در بالای بدنه نصب شده.

این پرنده کنترل میدان نبرد و هشدار زود هنگام را در تمامی شرایط جوی برای فرماندهان ناو گروه و افسران ستاد فرماندهی فراهم میاورد. انواع ماموریت های این هواگرد شامل هدایت سطحی, رهگیری (راداری) هوایی و کنترل عملیات های آفندی و پدافندی از طریق آسمان و کنترل ونظارت بر عملیات پوشش نزدیک هوایی و مدیریت جنگ در لحظات بحرانی و هدایت هوایی عملیات جستجو و نجات و در نهایت رله ی ارتباطی میباشد.

این هواپیما یکی از اجزای اساسی در قسمت هوایی ناو گروه میباشد که با رادار کامپیوتریش قادر به تشخیص خودی از خصم و نظارت بر تحرکات دشمن در منطقه و نیز آنالیز شرایط و تهدیدات بالقوه برای ایفای هر چه بهتر نقش اخطار زود هنگام و کنترل شرایط جنگ میباشد.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959816901.jpg[/img][/url]

اما روند کاری این هواگرد چگونه بود و در چه عملیاتهایی حضور پیدا کرد ؟

از آغاز ورود به خدمت این هواپیما در سال 1961 این پرنده حکم چشم تیز بین ناوگان را داشت و جنگ ویتنام اولین تجربه آن به شمار می آمد. در عملیات دره الدورادو ( حمله به تاسیسات پدافندی لیبی ) این هواپیماها وظیفه کنترل و هدایت مستقیم جنگنده های تامکت نیروی دریایی را بر عهده داشتند. در این عملیات که در سال 1986 به وقوع پیوست این هواپیما نقش بی بدیلی در نجات دادن دوفروند تامکت از خطر دو سوخوی لیبیایی داشتند.

بعد از آن و در اوایل دهه 1990 این هواپیما عازم خاور میانه برای شرکت در عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس) شد و به خوبی از پس وظیفه ی خود در فرماندهی و کنترل هوایی نیروهای متفقین بر آمد. با فرماندهی مستقیم حملات زمینی و گشتهای هوایی در اولین روزهای این جنگ 2 فروند جنگنده F_18 نیروی دریایی ایالات متحده توانستند به کمک E_2 دو فروند میگ 21 عراقی را که قصد غافلگیر کردن آنها را داشتند سرنگون کنند. در ادامه همان سالها این هواپیماها وظیفه ی نظارت بر نقاط پرواز ممنوع در شمال و جنوب عراق را بر عهده گرفتند.

س از جنگ اول خلیج فارس این پرنده ها عازم جنگ بالکان شدند و در آنجا وظیفه هدایت جنگنده های کشورهای عضو پیمان ناتو را بر عهده گرفتند که شامل درگیری های نزدیک یا داگ فایت هم میشد. جنگ بعدی این هواپیما عملیات آزاد سازی عراق سال 2003 بود که مهمترین وظیفه این پرنده نظارت و کنترل چندین عملیات تهاجمی و پوشش نزدیک هوایی بود.

در تمامی این مدت E-2 ها به صورت موثری چه در ایالات متحده و چه در سایر نقاط و کشورهای جهان در عملیات علیه قاچاقچیان مواد مخدر حضوری موثر داشتند.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959845651.jpg[/img][/url]

اما انواع مدل های این پرنده عبارتند از:

مدل A :

این مدل که مدل اولیه به شمار می آید اولین پرواز خود را در تاریخ 19 آپریل 1960 با شماره سریال (148147) انجام داد و پس از پشت سر گذاشتن تستهای پروازی با موفقیت با سفارش اولیه حدود 59 فروند وارد خط تولید شد. در سال 1964 اولین سری این هواپیماها در قالب اسکادران VAW_111 به دو ناو هواپیمابر USS Ranger و USS KithyHawk تحویل شدند و همان طور که اشاره شد در سال 1965 اولین نسخه های آن در جنگ ویتنام شرکت نمودند و به طور عملی مورد آزمایش قرار گرفتند.

در سال 1968 برنامه توسعه دو نسخه دیگر از این هواپیما شروع شد چون بعضی قطعات و لوازم آن( در سری A ) چندان قابل اطمینان نبودند و این برنامه به خلق نمونه های B و C منجر شد.

مدل های B و C :

در سال 1975 تعداد 51 فروند از مدل A رادار AN/APS 120 را دریافت نمودند و به استاندارد مدل B رسیدند. اما بعدا دو نمونه از مدل A برای ایجاد تغییرات جهت دستیابی به استاندارد C به کار گرفته شدند که سرانجام در اواخر سال 1972 خط تولید E_2 C راه اندازی شد.

برخی از ویژگی های این استاندارد عبارتند از ابزار پروازی و راداری بهتر همراه با موتور های پرقدرت تر که کمک شایانی در افزایش سطح ایمنی پرواز این پرنده دارد. اولین نمونه های این مدل در سال 1974 به نیروی دریایی تحویل داده شدند. اما چندسال بعد در سال 1982 به شرکت گرومن پیشنهادی مبنی بر ارتقای این پرنده انجام گرفت و این پرنده E_2 C update نامگذاری شد و از سال 1985 به بعد 100 فروند از این نوع تحویل نیروی دریایی ایالات متحده شد که البته هر سه نمونه B و C و C update دارای وسایل سوختگیری هوایی میباشند.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12960004931.jpg[/img][/url]

برای عقب نماندن از شرایط روز دنیا E-2C دو مورد ارتقای اساسی را تجربه کرد:

1- ارتقا به مدل E_2C group II و برنامه مدرنیزه کردن رادار (RMP)

این برنامه ها دارای این ویژگی ها بودند:

- ارتقای برد راداری ( افزوده شدن 40 درصد بر برد آن)

- قابلیت ردیابی پیشرفته زمینی

- رنگ آمیزی بدنه

1- سیستم انتقال اطلاعات تاکتیکیJoint Tactical Information Distribution System JTIDS و Global Positioning System GPS و ارتباط صوتی ماهواره ای.

2- برنامه Hawkeye 2000 که شامل نصب و ارتقای کامپیوتر ماموریت Mission Computer Upgrade MCU و قابلیت درگیری مشترک Cooperative Engagement Capability (CEC و سیستم اقدامات پشتیبانی الکترونیک Electronic Support Measures (ESM که توان عملیاتی این پرنده را در محیط پر خطر پیش بینی شده برای قرن 21 افزایش خواهد داد.

MCU قابلیت کشف و تعقیب اهداف متحرک را افزایش خواهد داد که این امر در همکاری با سیستم CEC. به وجود خواهد آمد.

CEC توان درگیری این پرنده را با نیروهای سطحی به طور قابل ملاحظه ای افزایش میدهد.( E_2 اولین پرنده در ارتش آمریکا است که به این سیستم مجهز شده)

E_2 های مجهز به سیستم CEC پرنده هایی کلیدی برای نشانه گیری سریع برای سیستم کنترل آنش AEGIS میباشند که به صورت خارق العاده ای برد مفید موشک های استاندارد (SM-2). را افزایش میدهند.

برنامه مدرنیزه کردن رادار پروژه رادار نمایش پیشرفته را توسعه میدهد به طوری که حاصل آن برای این هواگرد دید روی خط افق over-the-horizon و اکتشاف اهداف زمینی overland detection, و تعقیب تا ناوگروه tracking to the battle group خواهد بود که البته تزویج آن با برنامه CEC این پرنده را کاملا در نقش نمایش موشک بالستیک Theater Ballistic Missile و دفاع ضد موشک کروز Cruise Missile Defense (TBMD/CMD ظاهر خواهد کرد.

این قابلیت پیشرفته تعقیب در ترکیب با سیستم کنترل آتش AEGIS و موشکهای ارتقا یافته استاندارد (SM-2 Block IVA and SM-3) ناو گروه را قادر میسازد تا چتر دفاعی ضد موشک بالستیک در منطقه ای به وسعت ایالات متحده و یا هم پیمانانش فراهم سازد به علاوه سیستمهای E_2 با سایر هواپیما های کنترل و هشدار زود هنگام AWACS و سیستمهای زمین پایه انتقال اطلاعات سازگار است.

[url=http://www.novinupload.com/][img]http://www.novinupload.com/uploads/12959845651.jpg[/img][/url]

مشخصات فنی :

نقش: هواپیمای کنترل و هشدار زود هنگام ناوپایه.
شرکت سازنده: گرومن آمریکا
خدمه: 5 نفر
سال آغاز به خدمت: 1964
قیمت هر فروند: 80 میلیون دلار
پیشرانه: دو موتور توربو پراپ Allison T-56-A427 با قدرت 5100 اسب بخار
طول: 17.5 meters
ارتفاع: 5.6 meters
عرض بالها: 28 meters
حداکثر وزن برخاستن: 23,850 kg
سرعت: 552 km. per hour
سقف پروازی: 9,100 meters


جمع آوري از خودم ! icon_eek
منابعم زياده ( هوانورد و .... )! :oops:

كوچــــــــــــــــــــیک همتون
مهدی ! icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي خدا يعني ميشه ما هم يه روز ناو هواپيما بر داشته باشيم
آه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اي خدا يعني ميشه ما هم يه روز ناو هواپيما بر داشته باشيم
آه icon_cheesygrin[/quote]
اینطور که ماشنیدیم ناو هواپیما بر در دکترین نظامی ما جایی نداره
چند سوال این مدل رافایل کدوم مدل هست یعنی اسم مدلش چیه ؟
این اواکس رو فکر کنم در ناو های امریکایی هم دیده باشیم
اگه می شه بگین ناو های محافظش هم کدومان ؟ :mrgreen:
من اول فکر کردم پیشرانش اتمی باشه
راستی یه عکس هم با هواپیما های رو برامون بزارین ممنون می شم rolling_on_the_floor rolling_on_the_floor

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میسترال موشکی قابل حمل توسط نفر بر ضد اهداف هوایی است که با دست و به کمک اشعه فرو سرخ هدایت میشود و دارای برد موثر 5.3 کیلومتر و ماکزیمم سرعت 2.6 ماخ است ! icon_cheesygrin

[URL=http://up2.iranblog.com/][img]http://up2.iranblog.com/images/j16c7ivmfuk4xftq36r.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up.vatandownload.com/][img]http://up.vatandownload.com/images/p555c3ypkiwmshdldxn.jpg[/img][/URL]

[URL=http://up.vatandownload.com/][img]http://up.vatandownload.com/images/tpl8odp4h368d4kqmhw.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب مستر گریین نه ببخشید کوماندو 59 .


بالاخره ایشون بیخیال جر و بحث شده و دست کار مطالب علمی شده که جای بسی تقدیر و تشکر داره !! به افتخار کوماندو icon_cheesygrin :mrgreen: :mrgreen:

---

چند نکته دیده میشه :

خصوصا این تصاویر آخری . من فیلم هایی از میسترال دیدم که با استفاده از اون قایق های روی سطح آب رو میزنند . البته موشک به نمیخوره بلکه بصورت مجاورتی منفجر میشه .

---
E-2 رو میشه با استفاده از موشک غیر متعارفی مثل خ 58 انداخت اونهم از فواصل زیاد ...

---

این ناو ابزار اعمال قدرت فرانسه در کنار آمریکاست و بخاطر داشتن چنین ناوی هست که به خودش اجازه تهدید کشورهایی بسیار بزرگتر از خودش مثل رو میده همینطور انگلیس هم به واسطه همین ناو ها که البته پس از بلایی که فالکلند سرشون اومد دیگه از این ادعاها ندارند .

---
نکته آخر »
[quote]برنامه مدرنیزه کردن رادار پروژه رادار نمایش پیشرفته را توسعه میدهد به طوری که حاصل آن برای این هواگرد دید روی خط افق over-the-horizon و اکتشاف اهداف زمینی overland detection, و تعقیب تا ناوگروه tracking to the battle group خواهد بود که البته تزویج آن با برنامه CEC این پرنده را کاملا در نقش نمایش موشک بالستیک Theater Ballistic Missile و دفاع ضد موشک کروز Cruise Missile Defense (TBMD/CMD ظاهر خواهد کرد.

این قابلیت پیشرفته تعقیب در ترکیب با سیستم کنترل آتش AEGIS و موشکهای ارتقا یافته استاندارد (SM-2 Block IVA and SM-3) ناو گروه را قادر میسازد تا چتر دفاعی ضد موشک بالستیک در منطقه ای به وسعت ایالات متحده و یا هم پیمانانش فراهم سازد به علاوه سیستمهای E_2 با سایر هواپیما های کنترل و هشدار زود هنگام AWACS و سیستمهای زمین پایه انتقال اطلاعات سازگار است.[/quote]

این همون موشکی هست که میتونه در برابر یک موشکر خلیج فارس کار ساز باشه . بعلاوه استر ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از همه ! icon_cheesygrin
م كوچيك همه ام ولي من اين تاپيك رو 7-8 ماه پيش ارسال كرده بودم كه مديران محترم منتقلش نكرده بودند كه مصطفي عزيززحمت اين كاررو كشيد اگه مديران منتقل ميكردند شايد من زودتر سر به راه ميشدم !!!!! :mrgreen:

انشاالله ديگه ميخوام بزن تو كار تاپيك هاي علمي ! :mrgreen:

اسپمر كشي هم فعلا تعطيل ! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر از جناب کماندو۵۲بابت تاپیک جالبشون.جالبه که این فرانسویها با این خصوصیات اخلاقیشون از پیشران اتمی استفاده نکردن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش ميكنم ! icon_cheesygrin

اينجا دو احتمال وجود داره :

1- نتونستن از پيشران اتمي استفاده كنن !

2- هزينه بالا كه استفاده از موتورهاي ديزل و الكتريك رو به صرفه تر ميكنه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]احتمالا به كمك آمريكايي ها ساخته شده.....[/quote]

سلام

شاید از آمریکا کمک گرفته باشن یا بگیرن ولی مطمئنا نقشه ی اصلی مال خودشون هست ...

توجه داشته باشین اونقدر فرانسه در زمینه ی ساخت ناوهای بزرگ و نظامی تکنولوژی پیشرفته داره که روسیه چند ناو هلیکوپتر بر فرانسوی رو برای خرید سفارش داده ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از برادر مهدی
[quote]
جالبه که این فرانسویها با این خصوصیات اخلاقیشون از پیشران اتمی استفاده نکردن[/quote]


عجیبه ،

ولی شارل دوگل تنها ناو هواپیمابر با پیشران اتمی است که برای کشوری غیر از آمریکا ساخته شده است. شما مطمئنید که شارل دوگل (با کد R91)

از پیشران اتمی استفاده نمی کند ؟؟

لینک های زیر را ببینید:

http://en.wikipedia.org/wiki/French_aircraft_carrier_Charles_de_Gaulle_(R91)

به جمله زیر در لینک فوق توجه کنید
[quote]
the first French nuclear-powered surface vessel, and the first and so far only nuclear-powered carrier completed outside of the United States Navy.[/quote]




همین طور لینک زیر

http://www.naval-technology.com/projects/gaulle/

به جمله زیر در لینک فوق توجه کنید
[quote]
Charles De Gaulle Nuclear-Powered Aircraft Carrier, France[/quote]




همین طور لینک زیر

http://www.military-today.com/navy/charles_de_gaulle_class.htm

به جمله زیر در لینک بالا توجه کنید
[quote]
Ship is named after French statesman and general Charles de Gaulle. It is the only nuclear-powered aircraft carrier, built outside US.[/quote]



تصاویری از ناو R91 شارل دوگل


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-FS_CdG3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-FS_CdG3.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Gaule96%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Gaule96%7E0.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی اقا کاملا حق با شما است اون هم نه یکی بلکه 2 تا راکتور داره با توان 300 MW

[url=http://www.military-today.com/navy/charles_de_gaulle_class.htm]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نمیدانم چرا فرانسه باید ناو هواپیمابر را با کمک امریک بسازه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.