Recommended Posts

دولت تونس سقوط کرد. سعی میکنیم اخبار رو در اینجا قرار بدیم و همچنین از نظرات دوستان استفاده کنیم.

اونچه که مسلمه، عقب نشینی آشکار زین العابدین بن علی بوده، و در نهایت فرار . جالبه که غربی ها و شخص باراک اوباما رسما از معترضان حمایت کرده. و آنچه که سرکوب معترضان نامیده رو محکوم. جالبه بدونید که عموما این تونس یه حکومت دموکراتیک بوده، و متمایل به غربی ها!!!

به هر حال اخبار رو از حالا به بعد دنبال کنید. فکر میکنم که جای بحث زیاد داره.

===============================================

[b]فرار رئيس‌جمهوري تونس به عربستان سعودي[/b]

[img]http://media.farsnews.com/Media/8910/Images/jpg/A0981/A0981599.jpg[/img]

به گزارش فارس، پايگاه خبري الجزيره اعلام كرد كه هواپيماي حامل "زين‌العابدين‌بن علي " رئيس جمهوري فراري تونس بامداد امروز (شنبه) در فرودگاه جده عربستان فرود آمد.

منابع مطلع به الجزيره اعلام كردند كه هواپيمايي كه حامل بن علي بود ساعات اوليه بامداد امروز وارد فرودگاه جده شد؛ ولي هنوز خبر رسمي اعلام نشده است.

گفته مي‌شود كه بن علي ابتدا قصد فرار به فرانسه را داشت؛ ولي پس از اينكه دست رد فرانسوي‌ها به سينه‌‌‌اش خورد، دفتر پادشاهي عربستان سعودي در بيانيه‌اي استقبال از وي و خانواده‌اش را اعلام كرد.

تونس اين روزها شاهد اعتراض‌هاي گسترده مردمي به عملكرد دولت بن‌ علي است و مردم اين كشور با حضور گسترده در خيابان‌هاي پايتخت و برخي شهرهاي اين كشور عرصه را بر دولت تنگ كرده‌اند.

گفته مي‌شود تاكنون ده‌ها تونسي در درگيري‌هاي مردمي با نيروهاي امنيتي اين كشور كشته شده‌اند.

در بيانيه عربستان سعودي آمده است كه رياض با در نظر گرفتن اوضاع استثنايي كه مردم تونس در آن قرار دارند، اميدوار است كه امنيت و آرامش به‌زودي به اين كشور عربي و اسلامي بازگردد.

عربستان سعودي در اين بيانيه اعلام كرد كه رياض در كنار تونس ايستاده است و اميدوار است كه مردم اين كشور با همكاري خود اين مرحله دشوار را پشت سر بگذارند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910250035

===================================================

[b]"محمد الغنوشي " رئيس جمهور موقت تونس كيست؟[/b]

[img]http://media.farsnews.com/Media/8910/Images/jpg/A0983/A0983031.jpg[/img]

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "الجزيره "، الغنوشي سياستمدار و اقتصاد دان تونسي نخستين بار در سال 1999 به نخست وزيري تونس رسيد و پس از تظاهرات اعتراض آميز مردم تونس كه خواستار بركناري زين العابدين بن علي از قدرت بودند و فرار وي از تونس بطور موقت قدرت را در اين كشور به دست گرفت.

ولادت:
محمد الغنوشي در 18 آگوست 1941 در شهر "سوسه " در سواحل جنوبي پايتخت تونس چشم به جهان گشود.

تحصيلات:
تحصيلات مقدماتي خود را در مدارس شهر سوسه به پايان رساند و وارد دانشكده اقتصاد پايتخت شد و در سال 1966 از آن فارغ التحصيل شد.

پست‌ها و مسئوليت‌ها:
در سال 1975 مديركل برنامه‌ريزي تونس شد، در سال 1987 و در دوره زمامداري "حبيب بو رقيبه " به عنوان منشي دولت وارد كابينه تونس شد.
در سال 1990 وزير اقتصاد و سپس وزير دارايي اين كشور و پس از آن وزير همكاري‌هاي بين المللي و سرمايه گذاري‌هاي خارجي شد و در اين پست باقي ماند تا اين كه در سال 1999 به نخست وزيري تونس رسيد.
در عرصه بين المللي به مرد مذاكره با موسسات و سازمان‌هاي مالي بويژه صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا معروف گرديد.

بدست گرفتن قدرت:
در 14 ژانويه 2011 با استناد به اصل 56 قانون اساسي تونس و پس از فرار زين العابدين بن علي از كشور درپي تظاهرات اعتراض آميز شهروندان تونسي قدرت را در تونس بدست گرفت.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910250182

================================

[b]الغنوشي: امكان بازگشت "بن علي " به تونس وجود ندارد [/b]

به گزارش مانيتورينگ فارس، "محمد الغنوشي " كه پس از فرار "زين العابدين‌بن علي " به عربستان سعودي خود را رئيس جمهور موقت اعلام كرد، در گفت‌وگوي تلفني با تلويزيون الجزيره كنترل اوضاع امنيتي را مهمترين اولويت تشكيلات انتقالي خود دانست و افزود: هم اكنون ارتش با همكاري نيروهاي امنيتي ماموريت تامين امنيت و جلوگيري از هرج و مرج و سرقت اموال (عمومي و خصوصي) را به عهده گرفت و كميته حقيقت‌ياب هويت گروه‌هاي ناشناس را كه به سرقت و آتش زدن اموال عمومي و خصوصي مي‌پردازند را اعلام خواهد كرد.

وي همه احتمالات در خصوص هويت گروه‌هاي ناشناس را مطرح دانست و گروه‌هاي خرابكار را به پايان دادن اعمال سرقت و آتش زدن دارايي‌هاي عمومي و خصوصي دعوت و تاكيد كرد كه وضعيت فوق العاده‌اي كه روز گذشته اعلام شده بود تا بازگشت امنيت به كشور ادامه خواهد يافت.

احزاب مخالف دولت زين العابدين بن علي، حزب حاكم را پشت پرده اين گروه‌هاي خرابكار مي‌دانند تا سياست "آتش سوخته " را به منظور مصادره كردن انقلاب مردمي تونس را كه تقريبا يك ماه پيش با خودكشي يكي از جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي در ولايت "سيدي بو زيد " آغاز شده بود را پياده سازي كنند.

رئيس جمهور موقت تونس اخبار منتشر شده مبني بر دستگيري افرادي از خانواده رئيس جمهور فراري تونس را تاييد كرد و افزود: در شرايط فعلي امكان بازگشت بن علي وجود ندارد و در صورت تاكيد خروج كامل بن علي از تونس احتمال اتخاذ اقدامات ديگر از جمله انتقال به فصل 57 قانون اساسي كه رئيس پارلمان را متولي رياست موقت به مدت 45 تا 60 روز مي‌داند، وجود دارد.

وي تاكيد كرد كه امكان انتقال به فصل 57 قانون اساسي صبح امروز شنبه طي مشورت‌هايي بحث و بررسي مي‌شود.

الغنوشي بر برگزاري مشورت‌ها به منظور خروج كشور از وضعيت بحراني تاكيد كرد و وعده داده كه انتخاباتي كه از طريق اين مشورت‌ها قرار است زمان برگزاري آنها تعيين شود؛ به صورت آزاد برگزار شوند.

وي همه تونسي‌ها رابه آشتي و اتحاد دعوت كرد و افزود: همه گروه‌هاي اپوزيسيون مهاجر بدون اينكه هيچ گونه پيگرد قضايي مي‌توانند به كشور بازگردند. وي تاكيد كرد كه همه بازداشت شدگان اعتراضات اخير آزاد مي‌شوند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910250212

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]هرج و مرج در تونس؛
ارتش تونس درهاي زندان را براي فرار زندانيان باز كرد[/b]

به گزارش مانيتورينگ فارس به نقل از العربيه، ارتش تونس دقايقي پيش اعلام كرد كه ارتش تونس تعدادي از زندانيان خطرناك و جاني را براي مراقبت بيشتر به زندان "قصرين " برده و باقي زندانيان اين زندان را آزاد كرده است.

شبكه العربيه در ارتباطي مستقيم با خبرنگار خود در تونس تصريح كرد كه همزمان با غارت خانه‌هاي مسكوني تعدادي از مردم مورد تعرض قرار گرفته در خيابان ها خواستار كمك شدند.

خبرنگار العربيه اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي تعدادي از افراد غارتگر را در شرق پايتخت تونس دستگير كرده است و اموال مسروقه را پس گرفته است.

العربيه تصاويري از افراد شرور را نشان داد كه با سلاح سرد به خانه هاي مردم در پايتخت تونس يورش مي برده‌اند.

همچنين اين شبكه اعلام كرد كه مقامات بانك مركزي تونس از احتمال غارت دارايي مالي اين كشور همزمان با افزايش درگيري ها ابراز نگراني كرده است.

در پي متواري شدن "زين العابدين بن علي " رئيس جمهور پيشين تونس كه روز گذشته در پي بالا گرفتن اعتراضات گسترده مردمي پايتخت اين كشور را به مقصد جده ترك گفته، محمد الغنوشي از سياسيون و اقتصاددانان اين كشور و همچنين جانشين بن علي طبق اصل 56 قانون اساسي خود را رئيس جمهور موقت اعلام كرده بود.

اين در حالي است كه "فواد المبزع " رئيس پارلمان مسئوليت رياست جمهوري اين كشور را به طور موقت برعهده گرفت و اين وضعيت تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري ادامه خواهد يافت. رئيس پارلمان حداقل 45 و حداكثر 60 روز عهده‌دار پست رياست جمهوري خواهد بود و انتخابات جديد رياست جمهوري بايد طي 60 روز برگزار شود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910251253

============================

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درگیری‌های تونس از حدود یک‌ماه پیش بر اثر خودسوزی یک جوان در اعتراض به بیکاری فزاینده در این کشور آغاز و با کشته شدن ۸۰ نفر وارد مرحلح جدیدی شد. با شدت گرفتن این اعتراضات زین العابدین بن علی در پیامی که پنج شنبه شب از تلویزیون ملی تونس پخش شد، وعده اعطای آزادی های کامل به رسانه ها و برداشتن فیلترینگ از سایت های اینترنتی داد و اعلام کرد : در تونس ریاست جمهور مادام العمر وجود نخواهد داشت و تلاش خود را برای استقرار دموکراسی به کار خواهد بست. بن علی در پیام خود تاکید کرد: من شما را فهمیدم، جامعه را فهمیدم. خرابکاری جزو عادات تونسی های متمدن نیست خشونت جزو رفتار ما نیستو تغییر پاسخی
خواهد بود به نیازهای شما که آن ها را درک کردم و بسیار درد کشیدم. درد من به خاطر این است که من ۵۰ سال از زندگی خود را در خدمت کشورم سپری کردم.

http://www.asriran.com/files/fa/news/1389/10/25/162658_814.jpg

آخرین پیام زین العابدین بن علی که از تلویزیون دولتی تونس پخش شد بسیار به پیام محمدرضا شاه پهلوی شبیه بود؛ پهلوی دوم در یکی از آخرین پیام هایش گفت: انقلاب شما رِ گرفتم.
شاه البته مجال بیشتری یافت و تقریبا بعد از ۱۰۰ روز از کشور گریخت، اما بن علی مجالی نیافت و فردای انتشار پیام اش، کشور را به مقصد فرانسه ترک کرد. محمدرضا شاه پهلوی در پیامش چنین گفت و وعده داد: "متعهد” میشوم که خطاهای گذشته و بی قانونی و ظلم و فساد دیگر تکرار نشده بلکه خطاها از هر جهت جبران نیز گردد "متعهد” میشوم که پس از برقراری نظم و آرامش در اسرع وقت یک دولت ملی برای برقراری آزادی های اساسی و اجرای انتخابات آزاد تعیین شود تا قانون اساسی که خون بهای انقلاب مشروطیت است بصورت کامل بمرحله اجرا در آید، من نیز پیام انقلاب شما ملت ایر ان را شنیدم.

جنبش مردم تونس، شاید جدی ترین قیام مدنی نسبتا کم خشونت در جهان عرب باشد که به پیروزی رسید. این توفیق مدنی در حالی صورت گرفت که خاطره جمعی جهان عرب مملو است از کودتاهای خونین: در عراق، در مصر.

اگر این تحول اجتماعی عمیق و پرانرژی در تونس و الجزایر و تجربه جدید دموکراسی زنده و پویا و ساختار سیاسی تازه عراق به سایر کشورهای عربی برسد، نسل ما شاهد موجی از بیداری اجتماعی ، اعتماد به نفس و نهایتا تغییر ساختار سیاسی اقتدارگرایانه (عربستان، سوریه، مصر، لیبی، الجزایر و …) بسیاری از کشورهای جهان اسلام خواهد بود.
این درس تاریخ است که دیکتاتورهای فرصت برای جبران اشتباهات خود دارند ولی از آن بهره نمی گیرند.

[url=http://www.asriran.com/fa/news/153014/%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C]لینک منبع کلیک کنید ![/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا كه كشورش در بيش از 20 سال گذشته پيوسته از حاميان زين العابدين بن علي بود , با سرنگوني او در چرخشي سريع از سرنگوني بن علي حمايت كرد.

به گزارش ايرنا اوباما در بيانيه اش گفته است من از همه طرفين مي خواهم تا آرامش را رعايت كنند و از هرگونه خشونتي خودداري ورزند, از دولت تونس هم مي خواهم تا به حقوق بشر احترام بگذارد و انتخاباتي آزاد و عادلانه را در آينده اي نزديك برگزار كند.

هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا نيز در بيانيه جداگانه اي تصريح كرد آمريكا از نزديك نظاره گر وقايعي است كه به سرعت در داخل تونس در حال شكل گيري است.

كلينتون افزوده است: آمريكا رابطه ديرينه و تاريخي با تونس دارد و ما به كمك به مردم و دولت آن كشور در برقراري صلح و ثبات براي كشورشان متعهد هستيم و اميدواريم آنان در همكاري با يكديگر جامعه اي قوي تر و دمكرات تري بسازندكه به حقوق همه مردم احترام بگذارد .

بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز در ارتباط با تونس تصريح كرد من از نزديك و توام با نگراني مراقب اوضاع تونس هستم.

وي افزود من دولت تونس را به خودداري از به كارگيري زور عليه مردم و احترام به آزادي بيان و گردهمايي در تونس فرامي خوانم.

بان گفت تحولات در تونس به سرعت پيش مي روند و همه طرفين بايد از طريق گفتگو به طور مسالمت آميز مشكلات را حل كرده و از تلفات , خشونت و ناآراميهاي بيشتر جلوگيري كنند.

وي افزود من به مذاكراتم با همه كساني كه به اين مورد توجه دارند ادامه مي دهم.

از سوي ديگر دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر نيز پس از انتشار اخباري مبني بر كشته شدن دستكم 21 نفر از مردم در جريان تظاهرات , تمايل خود را در حمايت از هر گونه تحقيقات در خصوص اتفاقاتي كه در تونس رخ داده اعلام كرد.

[url=http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100833189345]لینک منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
"محمد البوعزیزی" 26 ساله که به رغم داشتن مدرک تحصیلی، ناگزیر از راه دستفروشی کسب درآمد می کرد، حدود یک ماه پیش در شهر "سیدی بوزید" دست به خودسوزی زد.

خودسوزی این جوان تونسی که به مرگ وی منجر شد، باعث گردید دوستان و نزدیکان وی دست به اعتراض و تظاهرات بزنند. اعتراض و تظاهرات آنان هم به درگیری با نیروهای پلیس و ضد شورش و کشته شدن تعدادی دیگر منجر شد. این درگیری ها همین طور ادامه یافت و حدود یک ماه به طول انجامید.

این اعتراضات در نهایت به سقوط دولت تونس و فرار "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور این کشور منجر شد.

[align=center][img]http://www.asriran.com/files/fa/news/1389/10/25/162646_203.jpg[/img][/align]

[url=http://www.asriran.com/fa/news/153008/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%88%D9%86%D8%B3-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-+%D8%B9%DA%A9%D8%B3]لینک منبع [/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا كه كشورش در بيش از 20 سال گذشته پيوسته از حاميان زين العابدين بن علي بود , با سرنگوني او در چرخشي سريع از سرنگوني بن علي حمايت كرد.

به گزارش ايرنا اوباما در بيانيه اش گفته است من از همه طرفين مي خواهم تا آرامش را رعايت كنند و از هرگونه خشونتي خودداري ورزند, از دولت تونس هم مي خواهم تا به حقوق بشر احترام بگذارد و انتخاباتي آزاد و عادلانه را در آينده اي نزديك برگزار كند.

هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا نيز در بيانيه جداگانه اي تصريح كرد آمريكا از نزديك نظاره گر وقايعي است كه به سرعت در داخل تونس در حال شكل گيري است.

كلينتون افزوده است: آمريكا رابطه ديرينه و تاريخي با تونس دارد و ما به كمك به مردم و دولت آن كشور در برقراري صلح و ثبات براي كشورشان متعهد هستيم و اميدواريم آنان در همكاري با يكديگر جامعه اي قوي تر و دمكرات تري بسازندكه به حقوق همه مردم احترام بگذارد .

بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز در ارتباط با تونس تصريح كرد من از نزديك و توام با نگراني مراقب اوضاع تونس هستم.

وي افزود من دولت تونس را به خودداري از به كارگيري زور عليه مردم و احترام به آزادي بيان و گردهمايي در تونس فرامي خوانم.

بان گفت تحولات در تونس به سرعت پيش مي روند و همه طرفين بايد از طريق گفتگو به طور مسالمت آميز مشكلات را حل كرده و از تلفات , خشونت و ناآراميهاي بيشتر جلوگيري كنند.

وي افزود من به مذاكراتم با همه كساني كه به اين مورد توجه دارند ادامه مي دهم.

از سوي ديگر دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر نيز پس از انتشار اخباري مبني بر كشته شدن دستكم 21 نفر از مردم در جريان تظاهرات , تمايل خود را در حمايت از هر گونه تحقيقات در خصوص اتفاقاتي كه در تونس رخ داده اعلام كرد.

[url=http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100833189345]لینک منبع[/url][/quote]

این همون چیزی هست که میتونیم روش بحث کنیم. همینطور وادادگی و سستی شدید زین العابدین بن علی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا نيز در بيانيه جداگانه اي تصريح كرد آمريكا از نزديك نظاره گر وقايعي است [/quote]
حدودا چقدر نزديك ؟؟؟

اي كاش به جاي اينكه سير اخبار رو از آخر به اول داشته باشيم ... ميشد توالي اخبار رو از اول به آخر بررسي ميكرديم .
يعني تونس در چه وضعي قرار داشت ؟ دست كي بود ؟ (وابسته به چه جرياني) و چي شد كه درگيري شروع شد ! چون اعتراض بيكاران خيلي مسخرست به نظرم !

ولي اين قضيه كه اسرائيل از معترضين حمايت كرده ! اون هم درست همزمان با قضيه سودان ، حس بدي ايجاد ميكنه ! انگاري جران خيلي بزرگي سالها در كار بوده و حالا با هم داره به نتيجه ميرسه ! بعيد ميدونم مجموعه ي اين اتفاقات به نفع ما و در كا به نفع جهان اسلام باشه ! به قول يكي از دوستان در همين سايت ، انگاري برنامه خاورميانه بزرگ داره از آفريقا كليد ميخوره ! چرا همه اين اتفاقا داره با هم ميوفته ؟ انگاري پاي مصر رو هم دارن ميكشن وسط ! هدف بعدي كجاست ؟

[size=18]به نظرتون ما زيادي خواب نيستيم ؟[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظرتون ما زيادي خواب نيستيم ؟
[/quote] ماجرا رو اگر زياد نخواهيم پيچيده ببينيم خيلي ساده است ! ...


حاكميت هاي پادشاهي موروثي و طولاني مدت كشورهاي عربي دوام زيادي نخواهد در نتيجه مردم دست به اعتراض خواهند برد و اين حكومت ها بدست مردم سرنگون دير يا زود سرنگون ميشن ! نكته اي كه مهمه هم در مصر هم تونس و هم در عربستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس روزي عوض خواهند شد پس در نتيجه بهتره خود مردم اين كشورها زودتر كودتا كنند و بساط حاكميت هاي جديد رو فراهم كنند ! حالا بايد اين انقلاب ها و تغيير حاكميت ها رو مديريت كرد ! ...

ياد فيلم 2012 افتادم كه آخرش كشتي نجات غرب و شرق در آفريقا فرود مياد ! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشكل از اونجا شروع ميشه كه هيچ پديده اي تو دنيا ، اونهم تو دنياي سياست به اين سادگي ها نيست !
يعني شما اين قضيه رو يه انقلاب مردمي ميبيني ؟ بدون دخالت غرب ؟ كه حكومتشم به دست مردم خواهد افتاد و ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يعني شما اين قضيه رو يه انقلاب مردمي ميبيني ؟ بدون دخالت غرب ؟ كه حكومتشم به دست مردم خواهد افتاد و ......[/quote]به آخر جمله دقت كن ...‌ :

[b]حالا بايد اين انقلاب ها و تغيير حاكميت ها رو مديريت كرد ! ... [/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اي كاش به جاي اينكه سير اخبار رو از آخر به اول داشته باشيم ... ميشد توالي اخبار رو از اول به آخر بررسي ميكرديم.
يعني تونس در چه وضعي قرار داشت ؟ دست كي بود ؟ (وابسته به چه جرياني) و چي شد كه درگيري شروع شد ! چون اعتراض بيكاران خيلي مسخرست به نظرم ![/quote]
جناب وافن-اس‌اس عزيز.
ظاهر ماجرا دقيقاً به همين مسخرگي هست. چيزي كه من از اخبار گذشته رصد كردم، دقيقاً تا قبل از خودسوزي اون جوون، همه‌چيز عادي بوده.
تظاهرات چنداني هم قبلش نبوده. به عبارت بهتر، ظاهر قضيه مي‌گه كه اين خودسوزي، جرقه‌اي در انبار باروت بوده!!

اما همه‌ي ما مي‌دونيم اول بايد باروتي باشه، بعد انبار بشه تا بعد با يه جرقه، همه‌چيز بره هوا.
يعني بايد مبارزات و سركوب‌هاي گسترده‌اي باشه، مبارزات زيرزميني باشه، سوابق مشخصي باشه، كمك‌ها و اخبار و چتر حمايتي برخي باشه تا حداقل باروتي پديد بياد!!
نه اينكه مثل اين كايوت (گرگ بدبخت!) بشه كه تو تاريكي كبريت مي‌كشيد و مي‌ديد تو انبار TNT كبريت كشيده!!!

دولت زين‌العابدين بن علي، يك دولت پايدار بوده. از سال 1987 ميلادي، يعني بيش از 23 سال وي روي كار بوده.
در سال‌هاي اخير، هيچ‌كدوم به ياد نداريم كه در تونس، ناآرامي گزارش شده باشه.
قطعاً دولت تونس، خالي از مشكل نبوده. ولي ظاهراً وضع اينقدر بد نبوده (يا براي تونسي‌ها عادي بوده) كه كسي صداش درنيومده!

ساده‌تر بگم، تنها نمونه‌اي از اين دست تغييرات كه اين وقت شب (ساعت 01:13 بامداد) به ذهنم مي‌رسه، شوروي هست كه اونم علت و معلول‌هاي بسياري داره.
چون يه لحظه همه‌چيز آرومه، بعد ...!!
گويي كه شوروي هم تو يكي دو هفته اينطور تغيير نكرد و حداقل سه، چهار سالي كارش طول كشيد! گويي كه تحولات اساسي‌اش، نزديك به يك سال پاياني بود.

بطور كل تونس مثل ساير اكثر كشورهاي افريقايي، مستعمره فرانسه بوده كه در سال 1956، از اين كشور استقلال پيدا مي‌كنه و مي‌شه جمهوري تونس.
از ابتداي امر، شعار «آمده‌ام كه بمانم» سرلوحه سياستمداران تونسي بوده؛ به نحوي كه حبيب بورقيبه، اولين رئيس جمهور تونس بود كه تا سال 1987 (يعني 31 سال) در رأس قدرت بوده و پس از اون، توسط همين رفيق‌مون، زين‌العابدين بن علي (كه واسه خودش پليس والا مقامي بوده)، بيمار و ناتوان تشخيص داده مي‌شه و به استناد قانون اساسي، قدرت رو مي‌ده به ايشون!
ايشون هم 23 سالي در خدمت ملت تونس بودش تا همين اواخر كه تشريف برد سفر حج.
با اونكه زير نظر فرانسه هستن، ولي زبان اصلي‌شون كماكان عربي هست و البته مسلمون و سني هستن.
غالباً سني مالكي هستن.

[b]دكتر محمد تيجاني كه فكر كنم خيلي از شما بشناسين از همين كشور بوده و البته سني مالكي.[/b]

[quote]ولي اين قضيه كه اسرائيل از معترضين حمايت كرده ! اون هم درست همزمان با قضيه سودان ، حس بدي ايجاد ميكنه ! انگاري جران خيلي بزرگي سالها در كار بوده و حالا با هم داره به نتيجه ميرسه ! بعيد ميدونم مجموعه ي اين اتفاقات به نفع ما و در كا به نفع جهان اسلام باشه ! به قول يكي از دوستان در همين سايت ، انگاري برنامه خاورميانه بزرگ داره از آفريقا كليد ميخوره ! چرا همه اين اتفاقا داره با هم ميوفته ؟ انگاري پاي مصر رو هم دارن ميكشن وسط ! هدف بعدي كجاست ؟

[size=18]به نظرتون ما زيادي خواب نيستيم ؟[/size][/quote]
در اين خصوص، من عرض كلي‌تري دارم كه البته اين وقت نصفه شب، زمان مناسبي براي نوشتنش نيست (مگه اينكه نخوام فردا برم سر كار و مثل اين بچه‌ مدرسه‌اي‌هاي خوشبخت، فردا تعطيل باشم [size=7](خداييش زمان ما اينقدر تعطيلي مدارس به هر بهانه‌اي بود؟!!!)[/size].
ولي كليات امر رو اگه بخواين در نظر بگيرين، بهتره تحولات رو از سال 2000 به بعد دنبال كنين؛ اون هم جهاني. يعني اول يه نقشه‌ي جغرافياي قشنگ بذارين جلوي دستتون و بعد به سبك اين فيلم‌هاي پليسي، همزمان با وقايع روي كشورها پونز يا سوزن يا مهره‌ي مغناطيسي بذارين!
به چيزاي جالبي دست پيدا مي‌كنين.

--------------------------------------------------------------

راستي.
نكته‌ي نابي كه كمتر بهش اشاره شده (شايدم دقت شده) رو خدمت دوستان عرض مي‌كنم.
قبلش بگم خواهشاً سريع دنبال جواب نرين و يكم فكر كنين. جواب رو نوشتم (ولي با فونت مورچه‌اي!!).

به نظر شما، اسم ماجراي اخير (براندازي و فرار زين‌العابدين بن علي) چيه؟

[size=3]انقلاب گل ياسمن :mrgreen: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: icon_arrowd :lol: :mrgreen: [/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=blue]شوراي قانون اساسي تونس پس از معرفي رئيس پارلمان به عنوان رئيس جمهور موقت، از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در 60 روز آينده خبر داده است[/color]. [/size]


شوراي قانون اساسي عالي‌ترين مرجع قانوني تونس رسما زين العابدين بن علي رئيس جمهور اين کشور را از قدرت خلع و فؤاد المبزع رئيس پارلمان را بر اساس ماده 57 قانون اساسي به عنوان رئيس جمهور موقت اين کشور معرفي کرد.

اين در حالي است که پيش‌تر محمد الغنوشي از سوي بن علي به عنوان نخست وزير تونس انتخاب و قدرت را در دست داشت.

همچنين پس از آن که بن علي به عربستان سعودي گريخت، فرودگاه‌هاي تونس بار ديگر باز شدند.

بن علي بيش از دو دهه در تونس حکومت کرد. در دوران حکومت بن علي موارد زيادي از نقض حقوق بشر و شکنجه مخالفان در اين کشور شمال افريقا به گوش مي‌رسيد.

همچنين در جريان ناآرامي‌هاي تونس، ايستگاه اصلي راه‌آهن پايتخت و بازار اصلي اين شهر به آتش کشيده شد.

کارشناسان معتقدند که خلع رئيس جمهور تونس هشداري براي رژيم‌هاي استبدادي در جهان عرب محسوب مي‌شود.

کلويس مقصود سفير پيشين لبنان و ناظر دائمي اتحاديه عرب در سازمان ملل در مصاحبه با پرس تي‌وي، انقلاب تونس را زنگ هشداري براي رژيم‌هاي استبدادي در جهان عرب خواند.

مقصود گفت، اين انقلاب مي‌تواند از جنبه‌هاي مختلف بر جهان عرب تاثير داشته باشد و مي‌توان با انقلاب‌هاي بدون خونريزي، رژيم‌هاي استبدادي در برخي از کشورهاي عربي را تضعيف کرد.

همچنين در گزارشي ديگر از تونس، دست‌کم 42 زنداني بر اثر آتش‌سوزي در زنداني در منطقه موناستير کشته شدند.

منبع : [code]http://www.presstv.ir/detail.fa/160315.html[/code]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساتید نظراتشون رو دادند. جسارتا ما هم عریضیه مینماییم.!


بنده هم به سبب همزمانی به تجزیه ی سودان به این درگیری ها شک دارم، اما چه کنیم، که حلقه های مفقوده ای این وسط وجود داره، که یا ما بی اطلاعیم و مثل خیلی از قضیه ها بعد از ده ها سال متوجه پشت پرده میشیم یا واقعا قضیه همینجوری هست.

به نگاه کاملا پلیسی و بدبینانه:

زین العابدین که یه فرد متمایل به غربی هاست، با حمایت بیست و چند ساله کاملا مطیع اونها شده، و بهش گفتند که مقاومت نکنه، تا ما به کارمون برسیم، در عوض با خانواده تا آخر عمر دور از وطن اما در رفاه به زندگی اش ادامه بده.

در این نگاه، تحریک جوانان و بخشی از مردم، کار همیشگی امریکاست که در کشورهای مختلف اون رو اجرا کرده. بنیاد هایی مثل سورس و .... . هم استاد اینکارها هستند.

در این ماجرا خودسوزی یک جوان میتونه راحت ترین بخش قضیه باشه.


اما در نگاه ساده و البته عامه پسند یه انقلاب اجتماعی بوده.
===============

نکته ای که من رو خیلی مشغول به خودش کرده. وادادگی عجیبه زین العابدینه. که مثل یه هویج در عرض یه هفته برید و وزیر برکنار کرد و گفت که من نبودم و گول خوردم و .....

این عجیب نیست؟ آیا این کمک به فرضیه ی اول نمیکنه که انقدر طرف راحت گذاشت و رفت؟
من فکر میکنم سوای از اینکه پشت این قضیه چی بوده و باشه،

صرف پرداختن به این جنبه از روحیات سیاستمدارن میتونه مفید باشه که اساسا روحیه و عزم راسخ ( اینکه درست باشه یا نباشه رو کاری ندارم) و عدم شکننده بودن تصمیمات چقدر میتونه در چنین مواقعی تعیین کننده باشه؟

ادامه دارد....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.mashreghnews.ir/Images/News/Smal_Pic/25-10-1389/IMAGE634306916669062500.jpg

فساد لیلی طرابلسی؛ عامل انقلاب تونس
یک پایگاه خبری فساد خاندان حاکم تونس بویژه همسر رئیس جمهور را عامل انقلاب در این کشور معرفی کرده است.
به گزارش مشرق، پایگاه خبری "الحقیقة الدولیة" در مقاله ای نوشت که فساد خاندان دولتی در تونس باعث بروز انقلاب در این کشور شده است.
بر اساس این گزارش "لیلی الطرابلسی" همسر "زین العابدین بن علی" دوم رئیس جمهور تونس با بسیاری از مفاسد مختلف در این کشور مرتبط است و در امور داخلی تونس نیز دخالت می کند که این موضوع باعث شده است که بسیاری بر این عقیده باشند که این لیلی الطرابلسی و خانواده وی است که در تونس حکومت می کند، نه ریاست جمهوری این کشور.
این گزارش در ادامه به بررسی زندگی این زن پرداخته و می نویسد که وی در سال 1957 میلادی به دنیا آمد، پدرش فروشنده میوه بود، وی بعد از دریافت مدرک ابتدایی به آموزشگاه آرایشگری پیوست و در همین زمینه با مردی به نام "خلیل معاوی" که یک بازرگان بود آشنا شد، او در سن 18 سالگی با این مرد ازدواج کرد و سه سال بعد از او طلاق گرفت.
وی بعد از طلاق از همسر خود با بن علی ازدواج کرد، او از رئیس جمهور کنونی تونس سه کودک به دنیا آورد که سرین و حلیمه و محمد نام دارند. بن علی از همسر اول خود نیز سه فرزند داشت که غزوه، درصاف و سیرین نام داشتند.
الحقیقة الدولیة می افزاید که در سال های بعد از رسیدن بن علی به حاکمیت، اطرافیان این زن اموال زیادی را به دست آوردند و البته هیچ کس نمی توانست نفوذ کلی خود را بر این اموال به دست آورد اما خانواده لیلی بعد از بیماری بن علی توانستند نفوذ خود را در این کشور گسترش دهند بصورتی که برادر بزرگ وی موفق شد که شرکت هواپیمایی را در این کشور به دست آورد.
این گزارش در ادامه به بررسی نفوذ گسترده افراد دیگری از خاندان لیلی در شرکت های مختلف تونس پرداخته و شرکت هایی نظیر تلفن همراه و بانک ها و مؤسسات آموزش آزاد را در این مورد نام می برد.
در کتابی که سال 2009 میلادی به عنوان "حاکمیت قصر قرطاج در تونس" در کشور فرانسه منتشر شده است؛ نویسنده به موضوع هیمنه خاندان همسر بن علی در بخش های مختلف اقتصادی این کشور پرداخته است.
نیکولا بو و کاترین گراسیه، نویسندگان این کتاب که فروش آن در تونس ممنوع شده است. لیلی الطرابلسی و خاندان وی را حاکم مطلق در بسیاری از شریان های اقتصادی و سیاسی در کشور بعد از بیماری اخیر بن علی معرفی کرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي بابا بازم آتش بيار معركه يه زنه :lol: (البته اگه اين تحليل درست باشه )

راستي آقا مصطفي ما كه چشممون در اومد تا اون نوشته ي مورچه اي جنابعالي رو رصد كرديم :mrgreen: icon_arrowd :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.