ALI

تاپیک جامع مقایسه تانک M1A2 - ABRAMS آمریکایی با تانک T 90 روسی (به روز شده)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=4][color=darkblue]به نام خدا و با سلام خدمت دوستان عزیز .

در این تاپیک به مقایسه تانک M1A2 ABRAMS با تانک T90 می پردازیم .[/color][/size]

[center][size=4][color=darkblue]تانک ABRAMS

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Montgomery-9705_intro_lg%7E1.gif[/img]



تانک T 90


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/T-90S-001%7E0.jpg[/img][/color][/size]
[/center]
[size=4][color=darkblue]امروزه در فروم های مختلف شاهد مقایسه این دو تانک مدرن هستیم ، در برخی از فروم ها که کشورشان از استفاده کنندگان تانک T90 است ، و یا وابستگی به بلوک شرق و روسیه دارند ، همگی تانک T 90 را برتر از M1A2 می دانند . اما در فروم های غربی و هم چنین کشورهای استفاده کننده از تانک M1A2 همگی برتری را از آن M1A2 می دانند . با توجه به اینکه کشور ما از هیچ یک از این دو تانک استفاده نمی کند انشاالله ما در این تاپیک شاهد یک مقایسه بدون جهت و خالی از هر گونه احساسات توسط دوستان باشیم . پیشنهاد مقایسه این دو تانک توسط دوست عزیزمان جناب علی آقا ( ali75 ) مطرح شد و عمده ی زحمات تهیه مطالب این مقاله را نیز ایشان متقبل شدند . بنده در این میان تنها نقش ایجاد کننده را بر عهده دارم . با تشکر مخصوص از زحمات علی آقا .[/color][/size]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18]مشخصات کلی تانک M1A2 ABRAMS
[/size]




وزن عادی / 61.3 تن
وزن رزمی / 63.9 تن
طول بدنه / 7.93 متر
طول کلی با احتساب لوله / 9.77 متر
عرض / 3.66 متر
ارتفاع / 2.44 متر
موتور / HONEYWELL AGT 1500
قدرت موتور / 1500 اسب بخار
نسبت قدرت به وزن / 24.5 اسب بخار در هر تن
گیر بکس / آلیسون DD1 – X1100 3B اتوماتیک
ظرفیت سوخت / 1900 لیتر باک اصلی ( 510 لیتر در باک زاپاس خارجی )
سیستم تعلیق / TORSION BAR
برد با تجهیزات کامل ایمنی / 390 کیلومتر
حداکثر سرعت جاده ای / 68 کیلومتر بر ساعت
تسلیحات /
یک توپ 120 میلیمتری L44 مدل M256 ساخت کارخانجات راین متال آلمان ، با 48 گلوله
یک تیربار کالیبر 30 به صورت موازی با لوله توپ ( هدایت از داخل تانک )
یک تیربار کالیبر 30 نصب شده بر روی برجک ( هدایت توسط نفر )
یک تیربار کالیبر 50 نصب شده بر روی برجک ( هدایت توسط نفر )






از آنجایی که همه دوستان با آیتم های عمومی این تانک آشنایی دارند ، مستقیما به آیتم های تخصصی این تانک می پردازیم .
در سال 1997 نیروهای نظامی ایالات متحده تصمیم به ارتقای تانک های M1A1 خود گرفتند . برنامه کلی این ارتقا بیشتر با نام مخفف SEP شناخته می شود که ترکیب کلمات SYSTEM . ENHANCEMENT . PROGRAM می باشد . در خلال سالهای 1999 و 2000 ارتش آمریکا تعداد زیادی از تانک های M1A1 خود را تحت برنامه SEP آپگرید کرد و تبدیل به نمونه های M1A2 کرد . همان طور که در ادامه نیز مفصلا توضیح خواهیم داد ، این به روز سازی بیشتر شامل تجهیزات الکترونیکی تانک می شود و سیستم های الکترونیکی تانک را به طور کامل متحول کرد و توانایی رزمی و نابود کنندگی تانک را افزایش داد .

سیستم ها و تجهیزات نصب شده بر روی تانک M1A2 عبارتند از :

سیستم دید جلو از نوع مادون قرمز ( FLIR ) از نسل دوم می باشد و علاوه بر دید از پریسکوپ می توان از این سیستم مادون قرمز نیز برای دید جلو استفاده کرد . این سیستم دید مادون قرمز GEN 2 FLIR نام دارد که یکی از پیشرفته ترین نمونه های دید مادون قرمز است . این سیستم در مواقعی که در شب تاریک امکان دید از دریچه پریسکوپ وجود ندارد ، امکان دید بهتر را فراهم می آورد . این سیستم توانایی تانک در دیدن محیط با وضوح بالا را افزایش داده است . نصب این سیستم بر روی این تانک باعث افزایش توانایی های رزمی این تانک شده است . گانر و فرمانده تانک به راحتی می توانند با این سیستم محیط اطراف خود را ببینند و هدفگیری کنند . این تانک در مجموع مجهز به شش پریسکوپ مخصوص می باشد که قابلیت دید 360 درجه را به طور کامل برای خدمه فراهم می آورد . همه زوایای این تانک توسط این پریسکوپ ها قابل مشاهده است . این پریسکوپ ها مجهز به سیستم گرمایشی و سیستم تنظیف خودکار هستند و به طور خودکار پریسکوپ را از گل و لای که بر روی این پریسکوپ ها می نشیند ، تمیز می کند . سیستم دید مجزای توپ چی تانک مدل GPS – LOS می باشد و ساخت کارخانجات رایتئون آمریکا است . این سیستم دید دقت توپ را بسیار افزایش داده است و چون با سیستم دید فرمانده لینک شده است ، می تواند توسط فرمانده تانک نیز به توپچی علامت داده شود . سیستم های دید این تانک از فناوری DRS استفاده می کند . به این صورت که سیستم دید مرکزی AN / VSS – 5 این تانک در محدوده طول موج های کوتاه 7.5 الی 13 میکرون ، کوچکترین اثرات گرمایی را حتی در مناطق قطبی و بسیار سردسیر نیز می تواند کشف کرده و ببیند . همچنین این تانک مجهز به سنسورهای هوشمند شناسایی نفرات است . این سنسور می تواند کلیه افرادی که در فاصله 50 متری این تانک قرار دارند را شناسایی کند . به این ترتیب امکان کمین زدن به این تانک و چسباندن بمب و مین به بدنه این تانک و یا کامیکازه علیه این تانک منتفی است .

این تانک مجهز به یک کامپیوتر پیشرفته می باشد که دارای یک نمایشگر رنگی با وضوح بالا می باشد . تمام اطلاعات داخلی و خارجی این تانک بر روی این نمایشگر نشان داده می شود . نیروهای پیاده نظام خودی در این نمایشگر با علامت مخصوص نشان داده می شوند و به این ترتیب احتمال شلیک خودی را کاهش می دهد . اطلاعات مربوط به هدفگیری ، تهدیدات دشمن علیه تانک ، تماما بر روی این نمایشگر نشان داده می شوند . سرعت و ظرفیت این کامپیوتر به نسبت نمونه های قبلی بسیار افزایش یافته است .

برای فرمانده تانک یک سیستم دید مجزا با نام CITV طراحی شده است که سرعت واکنش تانک را افزایش می دهد .

واحد قدرت این تانک ( UAAPU ) شامل یک موتور توربینی ، یک ژنراتور و یک پمپ هیدرولیک می باشد . واحد UAAPU این تانک می تواند قدرت لازم برای حرکت تانک ، جابجا کردن اهرم ها و جک های هیدرولیکی تانک و الکتریسیته لازم برای واحد های مختلف تانک می باشد .

سیستم دیگر این تانک ، سیستم کنترل حرارت تانک نام دارد . این سیستم با نام TMS که مخفف THERMAL MANAGEMENT SYSTEM می باشد ، شناخته می شود . این سیستم درجه حرارت تراشه های الکترونیکی ، کامپیوتر مرکزی تانک و همچنین دمای داخل تانک را در حد متعادل و نرمال حفظ می کند .

این تانک از گلوله های M 827 - APESDS – T با مغزی تنگستن که برای مقابله با زره های نسل جدید روسی تولید شده اند و گلوله های M 829 – APESDS – T ( گلوله های نسل آینده ) با مغزی اورانیوم ضعیف شده برای نفوذ عمقی و انهدام خودروهای زرهی سنگین و زره های قوی و مستحکم استفاده می کند . همچنین از گلوله های HEAT – MP – T با قدرت انفجاری بسیار بالا برای نفوذ در استحکامات دشمن و خودروهای زرهی سبک استفاده می کند . همینطور از گلوله های CANISTER ، که همان گلوله های ساچمه ای شبیه به گلوله شات گانها می باشد ، برای درگیری و از بین بردن نفرات دشمن استفاده می کند . این گلوله ها دارای ساچمه هایی از جنس تنگستن می باشند و دارای بردی معادل 600 متر می باشند .

این تانک به دلیل اینکه از طیف گلوله های مختلفی استفاده می کند ، فاقد لودر اتوماتیک است . وقتی که گلوله توپ شلیک شد ، سیستم به طور خودکار پوکه گلوله قبلی را از چامپر لوله خارج می کند . طراحی ورودی چامپر لوله به گونه ای است که فاقد دریچه می باشد و لودر تانک تنها گلوله را در لوله قرار می دهد . کارهایی از قبیل باز گردن دریچه انتهایی لوله ، خارج کردن پوکه ، بار گذاری گلوله جدید و بستن دریچه در این تانک انجام نمی شود . وقتی که گلوله شلیک شد . سیستم تانک به طور خودکار پوگه گلوله قبلی را از چامپر خارج می کند و شخص لودر گلوله بعدی را بنا به درخواست فرمانده درون چامپر قرار می دهد . طراحی چامپر به گونه ای است که لودر تنها کاری که انجام می دهد ، بارگذاری گلوله است و هیچ کار دیگری انجام نمی دهد .

سیستم کنترل آتش این تانک ( مدل FBCB 2 ، مدل سیستم کنترل آتش این تانک ) علاوه بر کامپیوتر مرکزی که به آن اشاره شد ، شامل یک فاصله یاب لیزری ، سنسور کانت ، سیستم و سنسور دهانه توپ ، سنسور تعیین جهت وزش باد ، سنسور گرمایی تعیین کننده دمای هوا و سنسور فشار سنج می باشد . سیستم کنترل آتش این تانک در دو حالت دستی و اتوماتیک ، کار شلیک اسلحه های تانک را انجام می دهد . در حالت درگیری اتوماتیک ، تنها هدف از سوی فرمانده مشخص می شود ، کامپیوتر مرکزی تانک به طور کامل و دقیق فاصله تا هدف ، عوامل جوی و مجیطی مثل جهت و سرعت وزش باد ( به وسیله سنسور مخصوص این کار که بر روی برجک نصب شده است ) دمای هوای محیط ( به وسیله سنسور مخصوص ) و سایر عوامل را سنجیده و با تعیین زاویه شلیک اقدام به شلیک گلوله مخصوص می کند . همچنین سیستم کنترل آتش به صورت هوشمند ، مهمات مورد استفاده را تعیین می کند . این تانک به مدد این سیستم کنترل آتش بسیار دقیق و هوشمند می تواند تا فاصله 3.5 کیلومتری به طور دقیق با تانک های دشمن رو در رو شود .

زره تانک M1A2 از نوع مرکب است و ترکیبی از انواع زره ها را شامل می شود . این زره در اصل از طرح زره BURLINGTON انگلیس اقتباس شده است . سیستم زرهی این تانک از نوع زره کمپوزیتی CHOBHAM می باشد . زره کامپوزیتی این تانک از انواع ترکیبات بسیار سخت و همچنین ترکیبات الاستیکی و جذب کننده گرما و انرژی تشکیل شده است . بدنه اصلی که زره ها بر روی آن نصب می شود از جنس کولار است که پنج برابر فولاد مقاومت دارد ، زره ساندویچی این تانک قادر است انواع تهدیدات از نوع گلوله های انرژی جنبشی ( KE ) و گلوله های شیمیایی ( CE ) را تا حد مشخصی دفع کند . ترکیبات خاص زره این تانک قابلیت جذب انرژی گلوله های دشمن را دارا می باشد . لایه های زره ساندویچی از جنس سرامیک بسیار سخت تشکیل شده است . این نوع زره ها بیشتر در برابر گلوله های CE مقاومت می کنند و آنها را دفع می کنند . نوعی دیگر از زره نیز از جنس فیبرهای ترکیبی بسیار فشرده نیز در قالب قطعات موزاییک شکل بر روی بدنه نصب می شوند . نصب این قالب های فیبری به منظور جذب انرژی گلوله های انرژی جنبشی می باشد . لایه خارجی این زره های موزائیک شکل را نیز توسط مواد ارتجاعی مثل ترکیبات لاستیکی می پوشانند که این هم خود در دفع انرژی گلوله های برخوردی نقش به سزایی ایفا می کند . اما مدرن ترین و ایمن ترین زره این تانک ، زره هایی هستند که از ترکیبات اورانیوم ضعیف شده در ساخت آنها استفاده می شود . این زره ها دارای توان جذب انرژی بسیار بالایی می باشند و می توانند انرژی گلوله های دشمن از نوع KE را به طور کامل به خود جذب کنند . این زره معادل 600 میلیمتر در برابر گلوله های انرژی جنبشی و معادل 1300 میلیمتر در برابر گلوله های انرژی شیمیایی CE مقاومت از خود نشان می دهد . در شرایطی که خطر بیشتری تانک را تهدید می کند ، می توان بسته های زره های کمکی از نوع RA را بر زره های قبلی نصب کرد که با این کار نهایت حفاظت از تانک به عمل می آورد . شرکت جنرال دینامیکز در سال 2008 نوع جدیدی از زره های اورانیوم ضعیف شده را برای این تانک طراحی کرد که به مراتب از نمونه های قبلی خود مقاوم تر هستند . این زره جدید طی طرح شرکت جنرال دینامیکز با نام GDLS شکل گرفت . طی این طرح همه خودروهای زرهی دارای زره های جدیدی می شوند . زره جدید تانک M1A2 که XMPP – 2083 نام دارد دارای قدرت جذب بالاتری نسبت به نمونه قبلی خود است . این زره معادل 720 میلیمتر برای گلوله های KE و معادل 1600 میلیمتر در مقیاس RHAe در برابر گلوله های CE مقاومت دارد . سیستم AN / VLQ – 6 که بر روی برجک این تانک نصب شده است ، نقش جمر را برای تانک در برابر موشکهای ضد تانک ایفا می کند . دو دسته شش تایی نارنجک انداز های دود زا نیز بر روی این تانک نصب شده است . همچنین موتور این تانک مجهز به یک سیستم تولید دود برای استتار تانک علیه سیستم های مادون قرمز دشمن می باشد .

تسلیحات این تانک عبارتند از : یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مدل M256 ساخت کارخانجات Rheinmetall آلمان می باشد . این توپ در حال حاضر یکی از بهترین و با کیفیت ترین و دقیق ترین لوله های توپ جهان به شمار می رود . این لوله توپ هم اکنون در کارخانجات WATERVLIET ARSENAL آمریکا تحت لیسانس کارخانه راین متال آلمان در حال تولید است . این لوله توپ در واقع نمونه بهبود یافته لوله توپ تانک های لئوپارد 2 می باشد . این لوله مجهز به دو جک هیدرولیکی کوچک اما پر قدرت و همچنین استابیلایزر می باشد و به واسطه دارا بودن این جک های هیدرولیکی ، سرعت عمل آن در حرکت عمودی بسیار زیاد است . یک پلتفرم تمام خودکار مدل CROWS از نوع هدایت لیزری بر روی برجک این تانک نصب شده است . این پلتفرم مجهز به یک تیر بار کالیبر 12.7x99 mm می باشد و شلیک آن توسط پلتفرم انجام می گیرد و خود پلتفرم نیز از داخل توسط فرمانده تانک کنترل می شود . همچنین می توان تیر بار کالیبر 12.7 را با نارنجک انداز 40 میلیمتری از نوع MK 19 جایگزین کرد . یک تیر بار کالیبر 7.62x51 mm از نوع M240 نیز به موازات لوله تانک قرار دارد . هدفگیری و شلیک این تیر بار توسط توپچی تانک و از داخل صورت می گیرد . همچنین یک تیر بار کالیبر 7.62x51 mm از نوع M 240 نیز در قسمت دریچه برجک نصب شده است که به وسیله GUN SHIELD محافظت می شود .

موتور این تانک دارای خاصیت MULTI FUEL است و می تواند به غیر از گازوئیل از انواع سوخت ها استفاده کند .

این تانک دارای چهار خدمه است که عبارتند از : راننده ، فرمانده ، لودر و گانر . این تانک مجهز به یک نگهدارنده مهمات است که انواع گلوله ها را به صورت طبقه بندی شده نگهداری می کند . همچنین می تواند 24 گلوله نیز به صورت زاپاس در انبارک خود نگهداری کند . تعداد چهار قبضه اسلحه کمری M9 و چهار قبضه اسلحه هجومی M4 نیز در داخل این تانک تعبیه شده است که در زمان هایی که خدمه بایستی از تانک خارج شوند ، بتوانند از خود دفاع کنند . این تانک در برابر عوامل NBC مقاومت کامل دارد . این تانک می تواند به طور متوسط بین هر 8 الی 10 ثانیه ، یک گلوله شلیک کند . این تانک تاکنون در نبردهای زیادی دیده شده است . در درگیری های کنونی مصر این تانک به همراه تانک M60A3 در خیابان های قاهره دیده می شد . در جریان جنگ افغانستان این تانک در افغانستان حضور گسترده ای داشت . تانک های M1A2 متعلق به کانادا و دانمارک به همراه M1A1 های آمریکا در افغانستان شرایط بسیار دشواری را سپری کردند . این تانک در شرایط جغرافیایی افغانستان نتوانست به خوبی ظاهر شود . در یکی از حملات گسترده ناتو ، آمریکا تعداد 16 دستگاه M1A1 را به همراه M1A2 های کانادا و دانمارک به ایالات هلمند و قندهار فرستاد ، در این حمله که تانک های آمریکایی از تانکهای دانمارکی و کانادایی پشتیبانی می کردند ، به سختی توسط تیم های کمین طالبان صدمه دیدند ، اما از 115 نفری که به همراه این تیم رفته بودند حتی یک نفر هم تلفات ندادند . این موضوع نشانگر آن است که حتی اگر خود تانک هم صدمه ببیند ، خدمه آن تا حد بسیار زیادی در برابر حملات مصون خواهند ماند . در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 تعداد 1848 دستگاه تانک M1A1 در مرز عربستان با عراق آماده هجوم به عراق بودند . در این جنگ پیروزی کامل از آن M1A1 بود و تانک های T55 ، T62 ، T72 عراقی که امکانات به روز درگیری مثل مسافت یاب لیزری ، گلوله های مدرن و ... نداشتند ، نتوانستند در برابر M1A1 کاری از پیش ببرند . در این جنگ حتی یک دستگاه آبرامز هم توسط آتش تانک های عراقی از بین نرفت . در این جنگ تعداد 23 دستگاه M1A1 آسیب دید ( کلی و جزئی ) . در جریان جنگ دوم خلیج فارس در سال 2003 نیز تانک M1A2 بسیار عالی ظاهر شد . در این نبرد نیز این تانک مغلوب تانک های حریف نشد . هر چند که تعداد زیادی از این تانک ها در اثر اصابت راکت های ضد تانک RPG 29 و موشک های کورنت به سختی صدمه دیدند و یا به طور کامل نابود شدند .


ابرامز در جریان ناآرامی های مصر

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M1_Abrams_Egypt_Riot.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M1_Abrams_Egypt_Riot.JPG[/img][/url]



پوزیشن افراد داخل تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M1A1_internal.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M1A1_internal.JPG[/img][/url]



پوزیشن گانر تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M1A2_GUNNER_POSITION.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M1A2_GUNNER_POSITION.jpg[/img][/url]



پوزیشن فرمانده تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-3rd_ID_M1A1_Abrams_TC_and_Gunner_20080.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-3rd_ID_M1A1_Abrams_TC_and_Gunner_20080.jpg[/img][/url]



پوزیشن راننده

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M1a1_drivers_hole0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M1a1_drivers_hole0.jpg[/img][/url]



موتور تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Abrams_TIGER.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Abrams_TIGER.jpg[/img][/url]



واحد قدرت تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M1_Abrams_Honeywell_AGT_1500_gas_turbine_engine_transmission%2C_Camp_Coyote%2C_Kuwait_2003.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M1_Abrams_Honeywell_AGT_1500_gas_turbine_engine_transmission%2C_Camp_Coyote%2C_Kuwait_2003.jpg[/img][/url]



برجک تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/375px-M1_Abrams_turret_fire_above.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_375px-M1_Abrams_turret_fire_above.jpg[/img][/url]



سنسور لوله

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M1_MRS.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M1_MRS.JPG[/img][/url]



انواع مهمات تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M827.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M827.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/M829a2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_M829a2.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/modsubcart2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_modsubcart2.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/apfsds-sabot-falloff%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_apfsds-sabot-falloff%7E0.jpg[/img][/url]



پلتفرم M151

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/631px-Kongsberg_Protector_RWS_on_M1126.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_631px-Kongsberg_Protector_RWS_on_M1126.jpg[/img][/url]



پلتفرم CROWS

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-M240_CROWS.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-M240_CROWS.jpg[/img][/url]



تیر بار برجک تانک مجهز به گان شیلد

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Us_machine_gunner.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Us_machine_gunner.jpg[/img][/url]



آبرامز به همراه تانک بر خود در عراق منهدم شد

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/AbramsLost-1991.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_AbramsLost-1991.JPG[/img][/url]



جدول اطلاعات میزان مقاومت زره آبرامز در مکان های مختلف

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Doc10000.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Doc10000.jpg[/img][/url][/color]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18]مشخصات تانک T 90
[/size]




وزن عادی / 46.5 تن
وزن رزمی / 49.8 تن
طول بدنه / 6.86 متر
طول کلی با احتساب لوله / 9.53 متر
عرض / 3.46 متر
ارتفاع / 2.23 متر
موتور / V 84 MS
قدرت موتور / 840 اسب بخار
نسبت قدرت به وزن / 18.1
سیستم تعلیق / TORSION BAR
برد با تجهیزات کامل / 600 کیلومتر
حداکثر سرعت جاده ای / 60 کیلومتر بر ساعت
تسلیحات :
یک توپ 125 میلیمتری مدل 2A46 با قابلیت ATGM شلیک موشک های AT 11
یک تیر بار کالیبر 7.62x54 mm R موازی توپ اصلی
یک تیر بار کالیبر 12.7x108 mm از نوع NSV نصب شده بر روی برجک






تانک T-90 یک MBT نسل سوم است که از مدرنیزه شدن تانک T-72 بوجود امده است (نام اولیه این تانک T-72BU بود اما بعدا به T-90 تغییر نام داده شد) این تانک در پی نیاز نیروی زمینی روسیه به یک MBT جدید ساخته شده است
T-90 از یک توپ 2A46 و سایت توپچی 1G46 یک موتور جدید و thermal sights استفاده می کند
حفاظت تانک T-90 شامل امیزه ای از یک زره فولادی ساده و زره واکنش دهنده کنتاکت 5 هشدار دهنده قفل لیزری, استتار Nakidka و سیستم جمینگ اینفرارد Shtora البته سیستم پالس الکترو مغناطیسی EMT-7 توسط شرکت سازنده در تست های این تانک استفاده شده است (البته این سیستم هم اکنون بر روی تانک های فعال T-90 نصب نیست)
همچنین ساخت وطراحی تانک T-90 Uralvagonzavod انجام شده است این شرکت در Nizhny Tagil روسیه قرار دارد.
تانک T-90 بر پایه ی تانک T-72BM با ویژگی های تانک T-80U طراحی شده است .
سرانجام این تانک با استفاده از یک موتور 840 اسب بخاری در سال 1993 با نرخ تولید بسیارکم به تولید رسید نمونه ی اولیه این تانک که بانام T-88 شناخته می شد از خصوصیات این پیش نمونه می توان به نسل جدید کنتاکت 5 اشاره کرد که بر روی بدنه و برجک تانک نصب شده اشاره کرد
پیرو طرح اصلی T-90 نشان می دهد که یک اپگریت کامل بر روی تمامی سیستم های تانک T-72 می باشد که این قاعده شامل توپ اصلی هم می شود .
همچنین تانک T-90 دارای سه لابه ی محافظتی از خود است لایه ی اول زره کامپوزیتی است که در برجک قرار دارد لایه ی دوم شامل نسل سوم کنتاکت 5 است ولایه سوم هم سیستم Shtora-1 می باشد
اولین تجربه جنگی تانک T-90 درگیری های داغستان می باشد در یکی از موارد این تانک متحمل برخورد 7 موشک RPG شد اما همچنان در نبرد باقی ماند
اصلی ترین سلاح تانک t-90 توپ ارتقا یافته شده 125 میلیمتری 2A46M است این توپ قدرتمند که در سه تانک نسل پیش MBT های شوروی ازمون خود را پس داده است قابلیت شلیک مهمات APFSDS))
(HEAT-FS) (HE-FRAG) دارا می باشد این تانک همچنین قابلیت شلیک موشک 9M119M Refleks
را دارا است موشک 9M119M Refleks یک موشک نیمه خودکار هدایت لیزری است این موشک دارای حداقل برد 100 متر وحداکثر برد 6 کیلومتر می باشد و زمانی که طول می کشد این موشک به هدفی در 6 کیلومتر بر خورد کنید 17.5 ثانیه است
این موشک توانایی نفوذ در 950 میلیمتر زره فولادی را دارا است . این موشک همچنین قابلیت شلیک به اهداف هوایی با سرعت کم مثل هلیکوپتر را دارا است
تیربار NSV ای که بر روی تانک تی 90 نصب است قابلیت کنترل از راه دور را توسط فرمانده تانک دارا است این تیربار دارای برد 2 کیلومتر است ودارای نرخ اتش 650- 750 در دقیقه است
همچنین تانک تی 90 دارای یک تیربار هم محور با برجک PKT 7.62 mm می باشد
هماننند دیگر تانک های مدرن روسی توپ 2A46M دارای یک اتو لودر است این امر موجب ان شده که تعداد خدمه ی این به 3 نفر کاهش یابد (فرمانده توپچی راننده) اتولودر تانک تی 90 می تواند حامل 22 تیر اماده به شلیک در چرخ وفلک باشد همچنین سرعت لود یک تیر بین 5-8 ثانیه طول می کشد
تانک تی90 همچنین می تواند طیف وسیعی از مهمات رار شلیک کند مثل : 3BM-44M APFSDS که این نوع مهمات مثل M829A3 دارای نفوذ خوبی در زره است .
مهمات HEAT قابل شلیک از تی 90 شامل: 3BK21B (دارای یک لایه از اورانیوم ضعیف شده)
3BK29 (که دارای نفوذ در 800 میلیمتر RHA می باشد ودارای 3 کلاهک جنگی TANDEM می باشد)
تمامی مدل های مختلف تانک t-90 از یک موتور 840 اسب بخاری V-84MS قدرت می گیرند
این تانک ها همچنین قابلیت نصب موتور های (V-92 )1000اسب بخاری(V96)1200 بخاری را نیز دارا هستند
t-90 می تواند با موتور 1000 اسب بخاری به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در جاده و 45 کیلومتر بر ساعت در بیرون جاده برسد
همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم T-90 از سه لایه محافظتی برای محافظت از خود بهره می گیرد
لایه اول زره کمپوزیتی در برجک است این زره متشکل از لایه هایی ازجنس پلاستیک وآلومنیوم می باشد
لایه دوم زره واکنش دهنده کنتاکت 5 است که قابلیت نصب بر روی همه جای تانک از جمله بر روی بالای برجک (برای مقابله با حملات هوایی نصب می شود) تی 90 در واقع با کمک این زره افسانه ای است که به مقاومت افسانه 1300 میلمتر فقط با وزن 48.5 تن می رسد
لایه ی سوم این سیستم سامانه Shtora-1 نام دارد (به روسی : Штора-1به انگلیسی : curtain) یک سیستم ساخته شده توسط Elektromashina است
این سیستم شامل دو electro-optical/IR "dazzlers بر روی جلوی برجک 4 سسیستم هشدار قفل لیزری دو نارنجک انداز 3D6 ویک سیستم کنترل کامپیوتری می باشد
سیستم Shtora-1 هنگامی که تانک توسط سلاح های هدایت لیزری نشانه گذاری شود به خدمه تانک هشدار می دهد. وبه سیستم جمر تانک اجازه جمینگ را می دهد در این هنگام سیستم جمر اینفرارد TShU1-7 EOCMDAS شروع به جم موشک های هدایت در خط دید SACLOS می کند همچنین سیستم نارنجک انداز دودی نیز بگونه ای با Shtora-1 هماهنگ شده تا هنگامی که Shtora-1 اخطار داد نارنجک های دودی نیز شلیک می شود البته لازم به ذکر است تانک های T-90S روسی فاقد این سیستم می باشند
تانک تی 90 در برابر حملات اتمی بیولوژیکی وشیمیایی و NBC مقاوم می باشد این تانک همچنین می تواند در نقش مین روب نیز بکار رود همچنین این تانک قابلیت نصب سیستم EMT-7 را دارا است این سیستم برای خنثی کردن مین ها به روش پالس های الکترونیک بکار می رود
اما پوشش Nakidka این پوشش طراحی شده در روسیه برای کاهش سطع مقطعی تانک ها در برابر رادار ها و....بکارمیرود
در طی ازمایش های 1999 ارتش روسیه بر روی تانک تی 90 این تانک نشان داد که عملکردی بهتر نسبت به تانک تی 80 u در برابر مهمات ATGM و APFSDS rpg دارد




لوله 2A46

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/2a46.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2a46.jpg[/img][/url]



گلوله پر قدرت 125 میلیمتری 3BM44

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3bm420010.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3bm420010.JPG[/img][/url]



گلوله 3BK 29 از نوع HEAT

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/125mm_3BK29_HEAT.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_125mm_3BK29_HEAT.JPG[/img][/url]



طیف گلوله های 125 میلیمتری این تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ammo_2a46_t90.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_ammo_2a46_t90.jpg[/img][/url]



موشک هوشمند 9M119M

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/9M119M.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_9M119M.jpg[/img][/url]




موتور 12 سیلندر این تانک

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/T-90_engine%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_T-90_engine%7E0.jpg[/img][/url]



برجک مدرن و قدرتمند تانک T 90 حفاظت شده با زره های جدید KONTAKT - 5 ERA نسل سوم

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/T-90_turret_side_view.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_T-90_turret_side_view.jpg[/img][/url][/color]




--------------------------------------------------------------------------------------------------


[color=darkblue]
در اینجا یک بار دیگر از دوست عزیزمان علی آقای عزیز تشکر و قدردانی می کنیم .



تهیه کنندگان :[/color]
[size=18]
[color=black]
[b]ali75

&

DASHALI
[/b][/color][/size]


[color=darkblue]کلیه حقوق این مقاله مختص سایت میلیتاری است .
هر گونه استفاده از این مقاله تنها با ذکر نام تهیه کنندگان و لینک سایت میلیتاری امکان پذیر است .

تهیه کنندگان : آقای علی عاقلی و علی محمدی[/color]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا انتخاب یکی از بین این دو تانک کار بسیار سختی است .
من تمام متن رو با وسواس زیاد خوندم ولی بازم هر کدام ویژگیهای خاص خود را داشتند .
مثلا تانک M1A2 - ABRAMS از کامپیوتر بسیار پیشرفته و پر سرعتی بهره میگیره اما زره اون بسیار سنگینه ولی با توجه به موتور قدرتمندش میتونه بازم سرعت تحرک خوبی داشته باشه .
و در مقابل تانک T 90 روسی از زره ای با همون مقدار مقاومت (در مدلهای جدید) اما به مراتب سبکتر بهره میبره که وزن کلی تانک رو بیش از 13 تن از رقیب آمریکایش سبکتر کرده و تونسته از موتوری با قدرت کمتر ولی با برد عملیاتی بیشتر بهره مند بشه که مصرف بنزین اون رو کاهش داده .

[b]با تمام این توضیحات ترجیح میدم به تانک M1A2 - ABRAMS رای بدم چون در جنگ عراق از خودش کارنامه ی خوبی بجای گذاشته .[/b]

من عاشق تاپیکهای مقایسه ای مخصوصا در مورد سلاحه ها و تجهیزات شناخته شده جهان هستم .

با تشکر از DASHALI و ali75 عزیز .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر
مقایسه جالبیه
از نظر اندازه T--90 بهتره اما قدر موتور به نسبت به وزن M1 جلو تره
این وزن شاید بخاطر زره بهتر هم باشه
از نظر سلاح هم M1 رو بالاتر میبینم
پس رای به M1A2 - ABRAMS میدم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من شخصا به T90 رای دادم

باید بگم که کارایی T90 به آن بدی ها هم که دوستان می گن نیست

T90 چالاکی خوبی داره و باید بگم در مهمات هم کم از رقیب آمریکایی نداره

باید بگم که آبرامز در شرایط آب و هوایی روسیه حرفی واسه گفتن نداره و این تانک واقعا برای آن شرایط ساخته شده

اگر اینترنت پر سرعت رسید دستم سعی می کنم یه فیلم روسی براتون از T90 بگذارم تا ببینید این تانک واقعا چیه ... حجمش حدود 150 مگ هست

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قیمت تی 90 چنده ؟ به ریال ...

وزن تی 90 کمتر هست کوتاهتر هست و با باک پر مسافت بیشتری رو میتونه طی کنه .

همین امر باعث میشه تا آوردن این تانک ها به صحنه نبرد راحتتر باشه و چون مسافت بیشتری رو طی میکنه نیازی کمتری به حمایت تانکر های سوخت داره و پشتیبانی رو خیلی ساده تر میکنه ./.



-

اگر آبرامز و تی 90 هم قیمت باشند آبرامز رو انتخاب میکنم ولی اگر تی 90 کمتر باشه انتخاب قطعی من هست ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقایسه جالبی نبود .اصل مقایسه بین این دو mbt رکوردهای هدف قرار دادن اهداف در حال سکون و در حال حرکت بود که من در این مقایسه ندیدم
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]یشنهاد مقایسه این دو تانک توسط دوست عزیزمان جناب علی آقا ( ali75 ) مطرح شد و عمده ی زحمات تهیه مطالب این مقاله را نیز ایشان متقبل شدند . بنده در این میان تنها نقش ایجاد کننده را بر عهده دارم . با تشکر مخصوص از زحمات علی آقا .
[/quote]
علی جان تعارف می کنید قسمت عمده کار که ترجمه مطلب درمورد ام 1 ابرامز بود بر عهده شما بود
[quote]یمت تی 90 چنده ؟ به ریال ...

وزن تی 90 کمتر هست کوتاهتر هست و با باک پر مسافت بیشتری رو میتونه طی کنه .

همین امر باعث میشه تا آوردن این تانک ها به صحنه نبرد راحتتر باشه و چون مسافت بیشتری رو طی میکنه نیازی کمتری به حمایت تانکر های سوخت داره و پشتیبانی رو خیلی ساده تر میکنه ./.



-

اگر آبرامز و تی 90 هم قیمت باشند آبرامز رو انتخاب میکنم ولی اگر تی 90 کمتر باشه انتخاب قطعی من هست ..
[/quote]
والله ریالیشو نمی دونم اما قیمت ابرامز 6.27 میلیون دلار وتی 90 2.7 میلیون دلار است
رای بند هم تی 90 هست که بعدا دلایل انتخابمو می گم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از دوستان عزیز



[quote]مقایسه جالبی نبود .اصل مقایسه بین این دو mbt رکوردهای هدف قرار دادن اهداف در حال سکون و در حال حرکت بود که من در این مقایسه ندیدم[/quote]



هر دو این تانک ها توانایی هدفگیری و شلیک در حین حرکت را به طور کامل دارا می باشند . اما

اینکه رکورد این دو را در زمینه شلیک در حال حرکت با هم مقایسه کنیم کار صحیحی نیست ، به هر

حال تانک آمریکایی به نسبت تانک روسی بیشتر در جنگ ها و ماموریت های مختلف شرکت کرده

است و صحیح نیست که ما رکورد شلیک های در حال حرکت این دو تانک را با هم مقایسه کنیم .[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue]M1A2 - ABRAMS [/color] بهتره چون : کارایی های خودشو واقعا در نبرد پس داده .
البته باز هم نمی شه از تانک [color=blue]T 90
[/color] راحت گذر کنیم اما چون من از روسها بیشتر بدم میاد نسبت به آمریکایی ها رای میدم به
[color=blue]M1A2 ABRAMS [/color] :mrgreen:
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تانک تی90 روسی در صورتی میتونه با آبرامز رقابت خوبی داشته باشه که اون سیستم هایی که اون بالا گفته شد همگی روی اون نصب شده باشن .
برای مثال : حفاظت تانک T-90 شامل امیزه ای از یک زره فولادی ساده و زره واکنش دهنده کنتاکت 5 هشدار دهنده قفل لیزری, استتار Nakidka و سیستم جمینگ اینفرارد Shtora البته سیستم پالس الکترو مغناطیسی EMT-7 توسط شرکت سازنده در تست های این تانک استفاده شده است [color=red](البته این سیستم هم اکنون بر روی تانک های فعال T-90 نصب نیست) [/color]
یا : [color=red]این تانک قابلیت نصب سیستم EMT-7 را دارا است[/color] این سیستم برای خنثی کردن مین ها به روش پالس های الکترونیک بکار می رود .
پس اگه این سیستها روش نصب بشه قیمتش هم بالاتر میره .
[b]ولی نکته قابل توجه اینه که این تانک تو هیچ جنگ بزرگی شرکت نکرده و نمیشه همینجوری اون رو فقط بخاطر ادعای روسها برتر دونست .[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ولی نکته قابل توجه اینه که این تانک تو هیچ جنگ بزرگی شرکت نکرده و نمیشه همینجوری اون رو فقط بخاطر ادعای روسها برتر دونست .[/quote]

پدرانش که در جنگ های بزرگ شرکت کردند.
واقعا کار سختیه که بینشون یکیو انتخاب کنی! اما من به T90 رای میدم[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]پس اگه این سیستها روش نصب بشه قیمتش هم بالاتر میره .
ولی نکته قابل توجه اینه که این تانک تو هیچ جنگ بزرگی شرکت نکرده و نمیشه همینجوری اون رو فقط بخاطر ادعای روسها برتر دونست .[/quote]
دوست عزیز درسته که اشتورا وemt-7 بر روی تی 90 نصب نیست ولی حتی با نصب چنین تجهیزاتی فکر نکنم قیمتش به 5 میلیون دلار هم برسه
بعدشم که گفته تو هیچ نبردی شرکت نکرده نبرد 1999 داغستان خودش میدون بزرگی بود برای تی 90 که تی 90 واقعا سربلند از اون بیرون امد
همچنان تی 90 با اختلاف اندکی از ابرامز جلوتره
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ali75 جان شما با اینکه کوچیکتر از مایی ولی سرور مایی . rolling_on_the_floor
من گفتم جنگ بزرگ .
اگه جنگ داغستان جنگ بزرگی محسوب میشه پس حرفی نیست . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.