Recommended Posts

[quote]این عربا واقعا بیسوادن ... و جالبه که برای نشون دادن بیسوادیشون عجله هم دارند . حدااقل اون احمقایشون که قراره تو رسانه های جمعیشون حرف بزنه ، نمیکنه بره یکم مطالعه کنه ، بعد بیاد حدیث بگه ...
فکر کنم اثرات زیاده روی در خوردن سوسمار باشه ![/quote]

مهم نيست كه چي ميگن. براي ما تائيد منابع رسمي هوا فضا مهم بود كه اين كار انجام شد و رسما ما به باشگاه فرستندگان ماهواره به فضا اضافه شديم.

سوالي كه برام مطرح هست اينه كه ايا هر كشور سهميه خاصي براي ارسال ماهواره داره يا نه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]این عربا واقعا بیسوادن ... و جالبه که برای نشون دادن بیسوادیشون عجله هم دارند . حدااقل اون احمقایشون که قراره تو رسانه های جمعیشون حرف بزنه ، نمیکنه بره یکم مطالعه کنه ، بعد بیاد حدیث بگه ...
فکر کنم اثرات زیاده روی در خوردن سوسمار باشه ![/quote]

مهم نيست كه چي ميگن. براي ما تائيد منابع رسمي هوا فضا مهم بود كه اين كار انجام شد و رسما ما به باشگاه فرستندگان ماهواره به فضا اضافه شديم.

سوالي كه برام مطرح هست اينه كه ايا هر كشور سهميه خاصي براي ارسال ماهواره داره يا نه؟[/quote]

در اين مورد اصطلاحي وجود داره با نام GOA كه مخفف Geostationary orbit allocation است .محدوديتي در فرستادن ماهواره نيست اما بايد براي اينكه فركانس ها با هم اختلاط پيدا نكنه حتما از سازماني به نام آي تي يو يك مجوز بگيريد.

در واقع هر ماهواره فقط حق دارد يك رينگ(حلقه) فركانسي رو مافوق دايره استوايي اشغال كنه پس بنابرين تنها يك سري محدود از اسلاتس هاي اوربيتالي وجود داره و بنابرين فقظ به يك ميزان محدود امكان قرار دادن ماهواره و ايجاد ترافيك حركتي در مدارهاي زميني هست.

اين موضوع باعث ميشه گاهي اوقات كشورهايي كه در يك طول جغرافيايي اما در عرض جغرافيايي متفاوت هستند بر سر بدست آوردن اين اسلاتس ها به مشاجره بپردازند .

به هر حال از طريق سازماني با نام ( ITU (International Telecommunication Union كشورها مي تونند بوسيله مكانيزم سهميه اي اون از حق خودشون دفاع كنند.اين سازماني بخشي از سازمان ملل هست و هر عضو سازمان ملل عضو اين سازمان نيز هست.


[url=http://www.itu.int/]ITU official site[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

پس پيام جان با اين تفاسير احتمالا با اين مشكل برخورد خواهيم كرد. اگر اين بخش هم مثل سازمان ملل باشه ممكنه از حقوق ما دفاع نشه. ولي اينطور كه در خبرها اومده بود 3 سهميه رو تا الان گرفتيم.
اگر فاصله زماني و يا بعد مسافتي با ماهواره بعدي باشه بازهم امكان برخورد دو ماهواره هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام

پس پيام جان با اين تفاسير احتمالا با اين مشكل برخورد خواهيم كرد. اگر اين بخش هم مثل سازمان ملل باشه ممكنه از حقوق ما دفاع نشه. ولي اينطور كه در خبرها اومده بود 3 سهميه رو تا الان گرفتيم.
اگر فاصله زماني و يا بعد مسافتي با ماهواره بعدي باشه بازهم امكان برخورد دو ماهواره هست؟[/quote]


البته مجمع بين المللي آي تي يو از بدو تاسيس چندان موفق در ايجاد يك همگرايي مطلق و الزام آور نبوده اما بايد گفت ساختار اون به گونه اي نيست كه بشه عضوي رو محدود كرد.در واقع فعاليت اين سازمان بسيار جامع است و در حال حاضر 91 كشور عضو رسمي اون هستند.

آي‌تي‌يو به عنوان يكي از نهادهاي سازمان ملل متحد، همواره همكاري نزديكي با ساير نهادهاي سازمان (ايكائو، يونسكو، سازمان هواشناسي جهاني، سازمان بين‌المللي كشتيراني و ...) داشته و امروزه نقش و وظيفه آي‌تي‌يو از حد يك كنترل‌كننده فضاي فركانسي در سطح جهان بالاتر رفته، و اين اتحاديه عملاً مسئول جهاني كنترل و توسعه هرگونه ارتباطات راديويي (شبكه اينترنت، شبكه‌هاي تلويزيوني و ...)‌ است.

در كشور ايران، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، به عنوان نماينده كشور در آي‌تي‌يو حضور دارد.

اتحاديه ارتباطات راه دور يا آي‌تي‌يو، بازوي سازمان ملل متحد در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعاتست. در واقع، آي‌تي‌يو كانون جهاني مخابرات و ارتباطات است كه كليه دولت‌ها و همچنين بخش خصوصي و بين‌المللي با آن همكاري و از آن پيروي مي‌كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهر: نیوساینتیست درباره پرتاب ماهواره امید گزارشی منتشر كرده است

نشریه معتبر علمی نیوساینتیست با اعلام شگفتی متخصصان دنیا از توانایی علمی ایران در پرتاب ماهواره امید در گزارشی به بررسی عملیات پرتاب ماهواره امید توسط ایران پرداخته و تاکید کرده است: توانایی‌های ایران در زمینه علوم فضایی بسیار بیشتر از سطح توقع جهانی است.

پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره داخلی ایران به مدار زمین طی روزهای گذشته همچنان متخصصان علوم فضایی را در شگفتی باقی گذاشته است. این اولین جمله‌ای است که نشریه علمی و معتبر نیوساینتیست در گزارش خود در رابطه با پیشرفت شگفت انگیز برنامه‌های فضایی ایران ذکر کرده است. [ماهواره ايران در كانون توجه نشست علمي سازمان ملل]

این نشریه در تازه‌ترین شماره خود ادامه داده است: چگونگی موفقیت این پروژه پاسخی است که می‌تواند زمان احتمالی رسیدن به هدفی مانند ارسال فضانورد به فضا توسط ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ایران ماهواره خود با نام امید را در تاریخ 2 فوریه با موفقیت به فضا ارسال کرد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایرانی این ماهواره مکعبی در ابعاد 40 سانتیمتر و وزن 25 کیلوگرم بوده و به یک فرستنده رادیویی uhf مجهز است. ایستگاههای رصد خارجی و اخترشناسان آماتور این ماهواره را در مدار پایین زمین مشاهده کرده‌اند. [تمجيد مدير شركت فضايي روسي از دانشمندان ايراني]

به گزارش نیوساینتیست، در ابتدا متخصصان بر این باور بودند که راکت ماهواره بر سفیر 2 با استفاده از موشکی ضعیف و جنگی پرتاب شده است اما شواهد جدید مبنی بر این است که انرژی پرتاب کننده این راکت بیش از انرژی موشکی بوده که برخی کشورها تصور آن را می‌کرده‌اند. [فيلم پرتاب ماهواره ملی امید]

به گفته اخترشناسان قسمت سوم این راکت که همچنان در مدار باقی مانده است نسبت به ماهواره درخشان‌تر بوده و به همین دلیل بسیار بزرگتر از آن است که تصور می‌شد.

جفری فوردن متخصص و آنالیزور توانایی‌های عملیاتی کشورهای خارجی در موسسه‌ ام آی تی یکی از افرادی است که بر دو مرحله‌ای بودن پرتاب راکت تاکید دارد. به اعتقاد وی مرحله دوم پرتاب این راکت بسیار پر انرژی‌تر بوده و تصور می‌شد چنین فعالیت علمی و مبتنی بر فناوری بسیار فراتر از تواناییهای علمی ایران باشد.در صورت درست بودن این فرضیه این موفقیت می‌تواند یکی از دلایل توانایی ایران در ارسال فضانورد به فضا باشد. [ماهواره اميد را به‌صورت آنلاين رصد كنيد]

به گفته فوردن در صورتی که ایرانیها از پرتاب سه مرحله‌ای استفاده کرده باشند شکی در آن نیست که به زودی و در هر زمانی ایران قادر به ارسال فضانورد به فضا خواهد بود و در صورت دو مرحله‌ای بودن این کشور به زودی توانایی پروازهای مداری زمین را خواهد داشت.

این نشریه معتبر علمی جهان در انتها آورده است: توانایی ایران در پرتاب این ماهواره از زاویه‌ای دیگر نگرانی برخی کشورهایی که نسبت به ایران در تولید سلاح‌های اتمی ظنین هستند را بر انگیخته است زیرا به اعتقاد این کشورها راکتی که بتواند چندین کیلوگرم وزن را به فضا ارسال کند، می‌تواند به همان میزان سلاح‌های مرگبار را به سمت کشورهای اروپایی یا آمریکایی پرتاب کند. این نگرانی‌ها در حالی است که ایران هدف خود را از ارسال این ماهواره را کاملا صلح جویانه اعلام کرده است.

[url=http://www.noandish.com/com.php?id=23422]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]ماهواره اميد با اتمام ماموريت وارد جو زمين شد[/b]

خبرگزاري فارس: با توجه به بررسي‌هاي دانشمندان فضايي كشورمان، ورود ماهواره اميد به جو غليظ مناطق غربي آمريكاي جنوبي و اقيانوس آرام گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز تبليغات سفير اميد، همانگونه كه در زمان پرتاب ماهواره ملي اميد اعلام شد، با توجه به مدار ماهواره در لحظه تزريق، عمر‌مداري ماهواره ملي اميد حدود 3 ماه تخمين زده شده بود.
ماهواره ملي اميد در تاريخ 14 بهمن 1387 توسط پرتابگر بومي داخلي سفير 2 با موفقيت كامل به مدار پرتاب و ماموريت خود را آغاز كرد كه مطابق محاسبات مي‌بايستي در نيمه اول ارديبهشت 1388 عمر مداري آن به سر آيد.
به كمك علم مكانيك ‌مدارهاي فضايي و مشاهدات روزانه موقعيت‌ مداري ماهواره، محدوده ورود ماهواره به جو غليظ مناطق غربي آمريكاي جنوبي و اقيانوس آرام گزارش شده است و عدم مشاهده ماهواره بعد از تاريخ 5/2/1388، نشانگر پايان عمر مداري ماهواره در اين تاريخ است.
ماهواره ملي اميد يك ماهواره تحقيقاتي پژوهشي با وزن 27 كيلوگرم و ابعاد 40×40×40 سانتيمتر مكعب و با ماموريت مخابراتي بوده است. اين ماهواره كليه ماموريت‌هاي محوله خود را بخوبي انجام داده كه آخرين دستاورد اين پروژه عظيم ملي، مطالعات مداري و بررسي‌هاي محوله در خصوص تغيير ارتفاع ماهواره‌ها در مدارهاي نزديك زمين بوده است.
يافته‌ها و دستاوردهاي مهم علمي و عملي اين طرح فضايي در برنامه‌ها و پروژه‌هاي آتي كشور مخصوصا در صنايع فضايي قابل بهره‌برداري خواهند بود. تاكنون مجامع علمي و سازمان‌هاي فضايي معتبر خارجي دستيابي جمهوري اسلامي ايران به اين موفقيت بزرگ در شرايط تحريم را بارها ستوده‌اند و آن را نشانه‌اي قدرت و توان بالاي علمي و صنعتي دانشمندان صنايع فضايي ايران مي‌دانند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802100109

--------------

[color=orange] ادغام شد
mahdavi3d[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی خبر نداره که بعدیش کی پرتاب میشه؟
یه چیزی هم بگم با اینکه عمر امید کم بود ولی مطمئن باشید تا ابد ماندگاره چون اولین ماهواره ی ایرانی بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا گریه می کنین؟؟؟به جای اینکه خوش حال باشید که ماموریتش رو با موفقیت انجام داده!!؟

فکر کنم ماهواره مصباح بود؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرماهواره ا ی یک عمری داره
سه ماه برای اولین بار ایران در فضا بوده .... این یعنی همه چیز :x

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناراحتی نداره باید خوشحال باشیم که ماهواره امید اولین ماهواره ایرانی توانست تمام دوره ماموریت از پیش تعیین شده حتی مدتی بیشتر را با موفقیت سپری کرده و از آزمایشات سنگین مختلف سربلند بیرون آید. الان که ماموریت ماهواره با موفقیت تموم شده سوزش دشمنان بیشتر میشه. :x

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/nf00040416-1.jpg[/img]

همزمان با سالگرد پرتاب ماهواره ملي «اميد» و روز ملي «فن‌آوري فضايي»، ضمن رونمايي و افتتاح چندين طرح مهم هوافضايي كه با حضور رئيس جمهور و وزراي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات،علوم تحقيقات و فن‌آوري و آموزش وپرورش، خبر پرتاب موفقيت‌اميز راكت كاوش 3 حامل محموله‌اي زيستي شامل لاك پشت، كرم، موش و نمونه‌هاي سلولي اعلام شد.

رونمايي از ماهواره ملي «طلوع»، نمونه مهندسي ماهواره ملي «مصباح دو»، نمونه مهندسي ماهواره دانشجويي «نويد علم و صنعت»، نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر «سيمرغ» و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران و آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌يي به فاصله يك سال از پرتاب نخستين ماهواره بومي ايران، نمايشي تمام عيار و تحسين‌برانگيز از عزم و تلاش خستگي‌ناپذير متخصصان هوافضاي كشورمان براي حضور قدرتمندانه در اين عرصه راهبردي از دانش و فن‌اوري بود.

پرتاب موفق راكت كاوش 3 حامل نخستين محموله زيستي ايران، ديگر دستاورد فضايي بود كه در سومين روز از دهه فجر انقلاب اسلامي و در روز ملي فن‌اوري فضايي اعلام شد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/nf00040416-2.jpg[/img]

[color=green][size=18]ماهواره سنجش از دور «طلوع» [/size][/color]
ماهواره سنجش از دور «طلوع» كه توسط متخصصان شركت صنايع الكترونيك وزارت دفاع طراحي و ساخته شده و با ماهواره بر «سيمرغ» قابل پرتاب است، داراي فن‌آوري‌هاي جديد مانند محموله تصويربرداري، كنترل وضعيت، مكانيزم‌ها وسلول‌هاي خورشيدي مي‌باشد كه براي نخستين بار در آن به كار رفته است.

ماموريت اصلي اين ماهواره، تصويربرداري تك طيفي با تفكيك پذيري 50 متر، ذخيره و ارسال داده‌هاي تصوير به ايستگاه‌هاي زميني دريافت تصوير مي‌باشد كه به اين منظور با ايستگاه‌هاي زميني تله متري، ردگيري و فرمان (TT&C) و مركز كنترل پرواز (FCC)، قابليت تبادل داده‌هاي پايش و كنترل ماهواره را دارد.

با توجه به ويژگي‌هاي تصاوير ماهواره «طلوع» مي‌توان كاربردهايي چون نقشه برداري زمين در مقياس بزرگ، مطالعه و بررسي حوضچه‌هاي آبي و دريا، مشاهده و ارزيابي تخريب منابع انساني، بررسي علوم كشاورزي، جنگلي، مشاهده پوشش ابرها، پراكندگي انساني و ارزيابي بلاياي طبيعي نظير زمين لرزه، سيل‌ها، آتش‌سوزي و ... را براي آن ذكر كرد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پايين دايروي و ارتفاع مدار آن بيش از 500 كيلومتر است و دو سال عمر مفيد براي آن پيش‌بيني مي‌شود.

انرژي اين ماهواره نيز توسط آرايه‌هاي خورشيدي بر روي بدنه و باتري‌هاي ثانويه تامين مي‌شود.

جرم اين ماهواره 100 كيلوگرم و ابعاد سازه آن مقطع شش ضلعي به عرض 86 و ارتفاع 100 سانتيمتر است.


[color=green][size=18]نمونه مهندسي ماهواره ملي «مصباح 2» [/size][/color]
ماهواره ملي «مصباح ــ 2» كه توسط دانشمند‌ان سازمان فضايي ايران وابسته به وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات ساخته شده، از نوع ماهواره هاي مخابراتي است كه در باند UHF كار مي‌كند.

ماموريت اين ماهواره شامل ذخيره و بازيابي اطلاعات، جمع‌آوري پخش داده‌هاي روي مناطق وسيع و پراكنده، خواندن از راه دور و ناوبري است.

ماهواره ملي «مصباح ــ 2» با جرم 70 كيلوگرم داراي مداري از نوع خورشيد آهنگ و ارتفاع 15+ 700 كيلومتر بوده و طول عمر آن سه سال پيش‌بيني مي‌شود.

هدف از توسعه طرح مصباح ــ 2 كسب دانش فني طراحي، تحليل، ساخت و آزمايش ماهواره به صورت بومي، دستيابي به فضا از طريق طراحي و پرتاب يك ماهواره نزديك به زمين به منظور جمع‌آوري، بازيابي و پردازش، ضبط و ارسال مجدد داده‌ها و ايجاد يك شبكه ارتباطي ماهواره اي براي ارتباط با كاربران در مناطق دور افتاده ايران با ديگر نواحي جغرافيايي دنيا است.


[color=green][size=18]نمونه مهندسي ماهواره «نويد علم و صنعت»[/size] [/color]
ماهواره نويد علم و صنعت كه توسط اساتيد و دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران طراحي و ساخته شده است، نخستين ماهواره ملي ــ دانشجويي كشور است.

اين ماهواره (IRANSAT-IUST) يك ماهواره كوچك با ابعاد 50*50*50 سانتيمتر مكعب و جرم 40 كيلوگرم مي‌باشد كه به منظور استقرار در مدار بيضوي با ارتفاع 250 تا 375 كيلومتر و زاويه انحراف مداري 55 درجه طراحي شده است.

ارتباط ماهواره با ايستگاه زميني از طريق سه فرستنده و گيرنده در باندهاي VHF و UHF برقرار مي‌شود و تامين انرژي آن نيز به وسيله صفحات خورشيدي نصب شده بر بدنه جانبي سازه ماهواره در كنار باتري و بهره‌گيري از تنظيم كننده‌ها و مبدل‌هاي ولتاژ صورت مي‌گيرد.

ماموريت ماهواره نويد علم و صنعت، تصويربرداري از زمين با رزولوشن (وضوح تصوير) 750 متر مبتني بر روشي جاروبي (PUSH BROOM) و به صورت تك باند است.

به طور كلي، كاربرد تصاوير دريافتي از اين ماهواره در زمينه‌هايي چون جو و علوم هواشناسي (خصوصيات ابرها، بارندگي، رطوبت و دماي هوا، مواد شيميايي جو، بادها ، ديناميك جو و تراكم بخار)، منابع (ماهيگري، آب‌هاي ناشي از برف و يخ، آبهاي اقيانوس ها، گردبادها ، توفان‌ها و جزر و مد درياها) و بلاياي طبيعي (خشكسالي، آلودگي محيط زيست و زمين لرزه ) مي‌باشد.


[color=green][size=18]نمونه مهندسي ماهواره بر «سيمرغ» [/size][/color]
اين ماهواره‌بر توسط سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است.

ماهواره چند مرحله‌اي «سيمرغ» در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه مصوب فضايي جمهوري اسلامي ايران طراحي و ساخته شده كه قادر است با استفاده از نسل جديد و پيشرفته موتورهاي سوخت مايع، انرژي لازم براي قرار دادن ماهواره‌هايي تا وزن 100 كيلوگرم در مدار 500 كيلومتري زمين را تامين كند.

ماهواره‌بر سيمرغ با بهره مندي از اين موتورها توانايي دستيابي به سرعتي برابر هفت هزار و 500 متر بر ثانيه در مدار 500 كيلومتري را جهت استقرار ماهواره دارا مي‌باشد.


[color=green][size=18]موتور ماهواره بر «سيمرغ» [/size][/color]
موتور ماهواره بر سيمرغ كه توسط متخصصان سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است از تركيب چهار موتور 32 تن تشكيل شده است كه با كلاستر (خوشه‌يي) شدن اين چهار موتور، تراست ايجاد شده به ميزان 128 تن افزايش مي‌يابد .

در مرحله نخست اين ماهواره بر از موتور 128 تن به همراه يك موتور كنترلي 15 تن استفاده مي‌شود كه در مجموع تراست اين مرحله ماهواره بر به 143 تن خواهد رسيد .

اين موتور مي‌تواند در ماهواره برهايي با قدرت زيادتر نيز در آينده مورد استفاده قرار گيرد و ماهواره‌هايي با وزن 700 كيلوگرم را در مدار يكهزار كيلومتري زمين قرار دهد.


[color=green][size=18]افتتاح نخستين مركز پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران [/size][/color]
به گزارش ايسنا، نخستين مركز پردازش تصاوير ماهواره اي ايران كه توسط سازمان جغرافيايي وزارت دفاع ايجاد شده است، به صورت كاملا بومي در كشور طراحي شده تا مطابق با پارامترهاي نامي بازتابي لايه LEO محاط بر آسمان جمهوري اسلامي ايران، معين و در جهت برنامه‌ريزي‌ شده به پايش داده‌هاي ماهواره‌يي بپردازد.

مركز تخصصي پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران قادر است تغييرات دوره‌يي پديده هاي محتول سطح زمين را نشان دهد و در مواردي چون بررسي تغيير مسير رودخانه‌ها، تغيير حد و مرز پيكره‌هاي آبي همچون درياچه‌ها، درياها و تغيير موفورلوژي سطح زمين بسيار كار ساز است.

افزون بر اين سيستم مذكور با توجه به اين كه بر اساس ثبت تغييرات و اختلاف‌هاي بازتابش الكترو مغناطيسي از پديده‌هاي مختلف كار مي‌كند، مي‌تواند حد و مرز پديده‌هاي زميني اعم از مرز انواع خاك‌ها، سنگ‌ها، گياهان، محصولات كشاورزي گوناگون و ... را مشخص كند.

گستره بسيار وسيع زير پوشش هر تصوير ماهواره‌يي، تشخيص و تمايز گونه‌هاي گياهي مختلف، محاسبه سطح زير كشت محصولات كشاورزي، مطالعه مناطق آسيب ديده كشاورزي بر اثر كم آبي و يا حمله آفتهاي مختلف به آنها، تهيه نقشه جامع پوشش گياهي هر منطقه، تهيه نقشه آبراهه‌ها و ارتباط آنها با مناطق مستعد كشت و برآورد ميزان محصول زير كشت، تعيين راهبرد مناسب براي جلوگيري و كاهش خسارت بلاياي طبيعي از ديگر توليدات نخستين نخستين مركز پردازش تصاوير ماهواره اي ايران به شمار مي‌رود.


[color=green][size=18]افتتاح آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌يي [/size][/color]
اين آزمايشگاه كه توسط اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ايجاد شده است، قابليت شبيه سازي محيط واقعي حركت مداري ماهواره در مدارهاي LEO با تغيير پارامترهاي مداري و مدار GEO را دارا است.

مشاهده آنلاين المان‌هاي مداري، مشاهده پارامترهاي مختلف زير سيستم تامين انرژي، نظير توان دريافتي از آرايه‌هاي خورشيدي، ولتاژ و جريان باتري‌ها، ظرفيت الكترونيكي و عمق دشارژ باتري‌ها از جمله قابليت‌هاي ويژه اين آزمايشگاه به شمار مي‌رود.

آزمايشگاه شبيه ساز سه بعدي مجازي توانايي چرخش 360 درجه‌يي حول محورهاي عمودي و افقي را داشته و همچنين مي‌تواند 25 + درجه در صفحه عمومي بچرخد.

اين آزمايشگاه با ايجاد بستر مناسب تحقيقات و آموزش براي دانشجويان و متخصصان همچنين قابليت ارزيابي و امتيازدهي به كاربران در حال آموزش را براي مربيان فراهم مي‌كند.


[color=green][size=18]پرتاب موفقيت‌آميز راكت كاوش 3 با نخستين موجودات زنده به فضا [/size][/color]
به دنبال پرتاب موفقيت آميز راكت‌هاي كاوش يك و دو به فضا، دانشمند‌ان و متخصصان فضايي كشورمان موفق شدند، براي نخستين بار محموله زيستي موجود زنده را توسط كاوش سه به فضا پرتاب كنند.

كاوش سه كه با همكاري پژوهشگاه هوافضا و سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است از زير سامانه هاي سازه، محفظه زيستي، تغذيه، ارسال داده‌هاي تله‌متري، تصويربرداري و ارسال همزمان، رايانه‌ پرواز، سنجش محيطي و بازيابي ، تشكيل شده است.

تله متري فعاليت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرايند پرتاب، ارسال تصاوير همزمان به ايستگاه زميني متحرك ، كنترل رايانه‌ پرواز در كل فرايند، كنترل عمليات فرامين و جدايش ، نمايش كپسول زيستي و موجودات زنده درون آن به صورت به هنگام ، دستيابي به مجموعه امكانات آزمايشگاهي براي داده برداري از فضاي جوي رقيق و خارج از جو و آزمايش زير سيستم فضايي از ديگر دستاوردهاي پرتاب كاوش سه به فضا به شمار مي‌رود.


[color=green][size=18]بازتاب گسترده دستاورد‌های فضایی در رسانه‌ها جهان [/size][/color]
این دستاوردهای بزرگ علمی در جهان بازتاب‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های مختلفی را در پی داشت رونمایی ماهواره ها و ماهواره بر کاوشگر - 3 و حمل موجودات زنده به فضا که امروز چهارشنبه همزمان با روز ملی فضا با حضور رئیس جمهور صورت گرفت رسانه های غربی را به بازتاب گسترده برنامه های فضایی ایران واداشت.

سایت خبری شبکه بی. بی. سی در گزارش خود نوشت: ایران با موفقیت موشک ماهواره بر کاوشگر- 3 را پرتاب کرد. در کپسول آزمایشی که این موشک با خود حمل می کند یک موش، یک لاک پشت و کرم به فضا فرستاده شده اند. این پرتاب در مدت برگزاری جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز نوشت: ایران روز چهارشنبه با موفقیت یک موش، لاک پشت و کرم را به فضا فرستاد. کاوشگر- 3 که در زبان انگلیسی به معنای "اکسپلورر- 3" است بخشی از یک برنامه فضایی ایران است که قدرتهای غربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز از پرتاب موفقیت آمیز یک موشک ماهواره بر ساخت داخل ایران خبر داد و نوشت کپسول آزمایشی که این موشک با خود حمل می کند از این توانایی برخوردار است که اطلاعات تجربی خود را به زمین بازگرداند. همچنین محمود احمدنژاد رئیس جمهور ایران از موشک ماهواره بر دیگری به نام "سیمرغ" خبر داد. موشک ماهواره بر سیمرغ می تواند ماهواره ای به وزن 100 کیلوگرم (220 پوند) را تا ارتفاع 500 کیلومتری (310 مایلی) حمل کند. ایران اولین ماهواره ساخت داخل را در فوریه سال گذشته و همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرتاب کرد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: ایران امروز از سه ماهواره جدید خود رونمایی و با موفقیت یک موشک ماهواره بر را آزمایش کرد. موشک کاوشگر-3 به مناسبت جشنهای سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 1979 آزمایش شد. دقیقا یکسال قبل، ایران برای اولین بار ماهواره ساخت خود را در مدار قرار داد.

همچنین خبرگزاری ایتالیا و شبکه تلویزیونی دولتی "رای" نیز ضمن گزارشی از برنامه های ماهواره امید و موشک سفیر- 2 به معرفی سه ماهواره جدید "یا مهدی"، "مصباح- 2" و "طلوع" پرداختند.

وال استريت ژورنال نيز به دنبال گزارش پرتاب موفقيت آميز سيمرغ، از نگراني كشورهاي غربي به دستيابي ايران به اين فناوري خبر داد و افزود: سران غرب در هراسند كه ايران در استفاده از فناوري دور برد بالستيك پيشرفت بيشتري كند.

منبع خبرگزاری فرارو[size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size][size=12][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از قرار گرفتن ‌ماهواره مشترک ایران ، چین و تایلند در مدار زمین خبر داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد سلیمانی افزود:‌ این ماهواره سنجش از راه دور در مالکیت 3 کشور قرار دارد و ایران، چین و تایلند از اطلاعات این ماهواره استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که چندین کشور برای طراحی، ساخت و پرتاب این ماهواره از چند سال گذشته همکاری مشترک داشته‌اند خاطرنشان کرد:‌ در نهایت 3 کشور ایران، چین و تایلند در این طرح مشترک باقی ماندند و می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: [color=red]چند دوربین مختلف روی این ماهواره قرار دارد که از سطح زمین عکسبرداری و ایستگاه‌های زمینی نیز این عکس‌ها را دریافت می‌کند.[/color]

‌سلیمانی به بلایای طبیعی زیاد مانند سیل، زلزله، افزایش بیابان‌ها، کاهش جنگل‌ها و منابع آبی در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد:‌ ایران و 2 کشور یاد شده برای مهار این بلایا و اجرای تحقیقات فضایی، همکاری و بهره برداری مشترکی از این ماهواره خواهند داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موفقیت در طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره سنجش از راه دور سه کشور را به ملت ایران و کشورهای منطقه تبریک گفت.

http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=66465

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.