Recommended Posts

[size=18]وای که چقدر بمن احساس غرور دست داد
خداکنه ماهواره های نظامی و جاسوسی هم بسازیم
دماغ استکبار به خاک بمالونیم
اونوقت یه سری گیرنده هم به بروبچ حزب الله میدیم بزنن اسرائیل بهتر ناکار کنن
تو یه مقاله خونده بودم
ایران بدنبال کشف فضا ، مصر بدنبال کشف زیرزمین های حماس!!![/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
بله درسته!
ارتفاع اين سكو حدودا 2 برابر موشك سفيره! :mrgreen:
البته براي ديدن موشكش هم بايد منتظر آمريكايي ها باشيم تا تحديدي چيزي بكنند تا ما هم مانور پرتاب موشك نشونشون بديم!!! rolling_on_the_floor[/quote]

موشكش كه قبلا نشان داده شده! ماهواره بر سيمرغ.
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12432

و نكته مهم ديگر آن كه رادار آرايه فازي:

[quote]

8- شبکه فرماندهی و کنترل امنیت فضایی، مرکز آزمایش موتور ماهواره بر با تراست 150 متر، سامانه جامع بهره برداری از اطلاعات فضایی، شروع ساخت مرحله اول پایگاه مراقبت فضایی کشور، سامانه ردیابی و شناسایی سیگنالی و[color=red][b] سامانه ردیابی راداری آرایه فازی[/b][/color].


http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=268562[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک قطعه ای هم که نشون داده شد عنوان شد که قطعه ای از ماهواره بر جدید هست که قراره به زودی پرتاب بشه که در حال حاضر تست ها در روش در حاله انجامه..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط امیدوارم قبله پرتابه این ماهواره ها به مردم توضیحاته بیشتری در زمینه ی ژئو یا لئو یا......بودنه اونها داده بشه تا مثله امید نشه که همه ی فرصت طلبا بعد از خاکستر شدنش تو جو زمین هر هر بخندن.در حالی که خندشون از جهل و نادانیه.چون از اولم قرار بود که این ماهواره ی فوق سبک بعد از چند ماه سقوط کنه.این ذاته ماهواره های بی موتوره.البته بنده هم معتقدم که در تعینه مسیره امید باید دقته بیشتری میشد تا جاذبه سرعته فرار از مرکزشو کم نکنه .ولی دسته متخصصای هوا فضا و الکترونیک و مخابرات درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام منم به عنوان عضو جدید خانواده میلیتاری این دستاورد بزرگو تبریک میگم :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من هم تیریک میگم خبر خوبی بود
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/615076_orig.jpg[/img]
این عکس نشون میده داریم خودمون برای موشک های خیلی بزرگتر از سفیر اماده می کنیم به چثه موشک و سایت پرتاب دقت کنید !


[color=red]عکس به گالری منتقل شد !

امین [/color][/quote]

بابا بیخود خوشحال نشین نصف موشک هنوز از تو اون سوراخه که رو سطح سکو هست در نیومده. سفیر که نسبت طول به عرضش این نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

[b][color=green] حقیر هم به نوبه خود ضمن تبریک این دست آورد بزرگ علمی و صنعتی فضایی به همه دوستان و امت سلحشور ایران اسلامی آرزوی موفقیت روز افزون تمام فرزندان خلف این امت حق جو را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم و در ضمن خبری تکمیلی در این خصوص به منظر دوستان میرسونم:[/color][/b]


[b][size=18][color=blue]خوداتکایی ایران در ساخت تجهیزات هوا و فضا [/color][/size][/b]

[b][color=olive]یکی از متخصصان هوا و فضای کشورمان با توجه به تحریم های این صنعت، ساخت تجهیزات در داخل کشور را موجب اتکا نداشتن به کشورهای دیگر دانست.[/color][/b]



به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، سید جواد موسوی، یکی از متخصصان جوان کشورمان،‌ با اشاره به فعالیت های مورد نیاز کشور در حوزه فضا و نیز ساخت و قرار دادن ماهواره در مدار گفت: این فعالیت ها نیازمند به زیر ساختهایی است که مرکز آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی از جمله آن به شمار می رود.

وی افزود: این مرکز از آن جهت لازم است که با انجام آزمایش های مختلف از جمله در خود ماهواره، از طراحی ها اطمینان به وجود آید، چرا که در حوزه هوا و فضا هزینه های زیادی صرف می شود تا این که یک ماهواره به فضا پرتاب می شود و این آزمایش ها این اطمینان را می دهند که در زمان پرتاب هزینه ها مثمر ثمر واقع خواهند شد.

موسوی زمان تصویب راه اندازی طرح آزمایشگاه های سازه و سیستم های فضایی را در سال 1381 ذکر کرد و گفت: از آن زمان بودجه ای به این مرکز اختصاص داده شد و جذب نیروی انسانی لازم آغاز شد.

وی افزود: اگر چه این آزمایشگاه امروز افتتاح شد ولی در ضمن راه اندازی و تکمیل، خدمات خود را از جمله در ماهواره بر سفیر و ماهواره امید ارائه داد.

موسوی افزود:‌کشورهای خارجی فناوری هوا و فضا را به راحتی در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهند، تبادل نظر و موافقت هایی هم با برخی طرف های خارجی انجام شد که به نتیجه نرسید از این رو محور کار نیروی داخلی قرار گرفت و ما از اسناد و مقالات علمی منتشر شده با پشتیبانی دانشگاه های کشور استفاده کردیم تا سرانجام توانستیم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خود را طراحی کرده و بسازیم.

این متخصص جوان کشورمان در ادامه گفت: ما از توانمندی همه دانشگاه های کشور و اساتید مرتبط استفاده کردیم و از سوی دیگر خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها را نیز به آنها ارائه می کنیم.

وی افزود: هم اکنون برخی آزمایشگاه های پراکنده مثلا در صنایع خودروسازی و دانشگاه ها وجود دارند ولی آنها در مقیاسی نیستند که بتوانند محصولی مانند ماهواره بر سفیر را آزمایش کنند، ولی این مرکز به صورت متمرکز و با گروه های متخصص که در کشور و بلکه خاورمیانه منحصر به فرد است، این خدمات را عرضه می کند.

موسوی این آزمایشگاه را همواره رو به رشد خواند و گفت: هم اکنون آزمایشگاه به صورت کامل بر اساس چشم انداز اولیه راه اندازی شده است ولی نقطه پایانی برای آن نیست و همزمان با تعریف طرح های هوا فضا ما هم به صورت مداوم آزمایشگاه را توسعه می دهیم.

وی افزود: آزمایشگاه های ما از جمله تست مودال امکان دادن خدمات به خودروسازی یا صنایع نفتی را نیز برای برخی آزمایش ها دارد و ما هم اکنون حدود 10 حوزه آزمایشگاهی با تیم های مجرب در اختیار داریم که با توجه به افزایش ارجاع کارهای بیشتر، نیروی انسانی بیشتری جذب خواهند شد.

موسوی در پایان سخنان خود تحریم را اگر چه در قدم اول موجب در اختیار نگذاشتن تجهیزات مورد نیاز و تاخیر در ساخت دانست ولی گفت: با خرید تجهیزات از خارج، برای تامین قطعات و تعمیر به آنها وابسته می شدیم اما اکنون نیروهای مجرب و دستگاه های شناخته شده داریم که تعمیر و نگهداری آنها را می دانیم از این رو ما اتکای تجهیزاتی نداریم و نیاز خود را خودمان تامین می کنیم.


منبع: [url=http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=27280]مشرق نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دعا کنید که ماهواره بر ایران با موفقیت کامل وارد فضا بشه. چند وقتیه پرتاب ماهواره برها با بد بیاری به سقوط اونها می انجامه
خدا کنه ماهواره بر ما 100 درصد درست عمل کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name="Aspahbod"][quote]من هم تیریک میگم خبر خوبی بود
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/615076_orig.jpg[/img]
این عکس نشون میده داریم خودمون برای موشک های خیلی بزرگتر از سفیر اماده می کنیم به چثه موشک و سایت پرتاب دقت کنید !


[color=red]عکس به گالری منتقل شد !

امین [/color][/quote]

{بابا بیخود خوشحال نشین نصف موشک هنوز از تو اون سوراخه که رو سطح سکو هست در نیومده. سفیر که نسبت طول به عرضش این نیست.[/quot}


اين در حقيقت يك سييلو پرتاب موشك تغير شكل يافته هست كه قسمت انتهاي موشك در داخل زمين مي باشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این آزمایشگاه می‌تونه نسخه‌ی ایرانی آزمایشگاه معروف پیشرانه جت ناسا باشه. بنابراین هنوز باید خیلی کار کنیم. امیدوارم زمانی این آزمایشگاه تبدیل به یک مرکز عظیم علمی بشود که مثل JPL ناسا شهرت جهانی پیدا کند. در چندین شعبه و زیرمجموعه‌ی JPL،ـ پنج‌هزار کارمند تمام‌وقت و چندهزار کارمند پیمانی کار می‌کنند! خیلی از مأموریت‌های مهم ناسا به عهده‌ی آنجا بوده است و خیلی از دانشمندان مشهور آنجا کار می‌کنند (مثل دکتر فیروز نادری خودمان). اصلاً شاید بتوانیم دکتر نادری را راضی کنیم تا بیاید و در این آزمایشگاه مسئولیت مهمی (مثلاً ریاست) به عهده بگیرد. مهم‌ترین سرمایه‌ی هر مرکز علمی، نه تجهیزات که مغزهای آن هستند.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%AC%D8%AA
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_Propulsion_Laboratory

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فیروز نادری علاقه به کاسه لیسی غرب داره و نوچه ی غربه !!!!!!!
http://www.facebook.com/profile.php?id=1402125887

همچین افرادی نیایند خیلی بهتره !!! تا اینجاش رو هم اینها نیاوردن بعدش رو هم نخواهند برد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فیروز نادری علاقه به کاسه لیسی غرب داره و نوچه ی غربه !!!!!!!
http://www.facebook.com/profile.php?id=1402125887

همچین افرادی نیایند خیلی بهتره !!! تا اینجاش رو هم اینها نیاوردن بعدش رو هم نخواهند برد[/quote]

کلا برای پیش رفت کشور در زمینه های حیاتی نباید خودمون رو به غرب زده ها وابسته کنیم . نمونش یکی از دانشمندای خودمون که خیلی غرب زده بود آخر سر متهم به جاسوسی شده بود و نه تنها پتانسیلش رو برای خدمت به کشور بکار نگرفت بلکه از دستی و به سفارش غرب باعث شکست چندین پروژه شد. در ثانی به کار گیری عناصر غرب باعث تحمیل تفکرات غربی در این صنایع حساس و در نتیجه تضعیف مملکت می شه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش مشرق از برنامه های فضایی ایران/4

[b]کاوشگرها؛ خط شکن های فضایی ایران+عکس[/b]

پیش از پرتاب ماهواره برها و محموله بسیار ارزشمند آنها، باید اطلاعات لازم از محیط فضا کسب شود. برای اینکار از راکت های کاوشگر استفاده می شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، راکت‌های کاوشگر از جمله وسایلی هستند که امروزه در زمینه تحقیقات فضایی و به کارگیری فناوری‌های جدید سهم بسزایی دارند. سادگی این نوع راکت‌ها سبب شده است تا هزینه ساخت و پرتاب آنها نسبت به ماهواره‌ها کمتر باشد. به همین دلیل بسیاری از کشورها پیش از دستیابی به فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، توانسته اند با به کارگیری راکت‌های کاوش، نقش فعالی در عرصه تحقیقات فضایی ایفا کنند.
راکت‌های کاوشگر، راکت‌های زیرمداری هستند که تا ارتفاعی معین (‌نقطه اوج مداری) بالا رفته و سپس به زمین بازگردند. حداکثر ارتفاع کاری بیشتر این راکتها، در محدوده 70 تا 300 کیلومتر است. برای آزمایش در ارتفاع کمتر از 70 کیلومتر از بالن و در ارتفاعات بالاتر از 300 کیلومتر از ماهواره کمک گرفته می شود.
با توجه به حساسیت و هزینه بر بودن سیستمهای ماهواره‌یی و تجهیزات فضایی موفقیت انجام پروژه بسیار حائز اهمیت است و آزمایشگاه هایی که بتوانند آن محیط را شبیه سازی کنند یا فراهم نبوده و یا این که بسیار سخت فراهم می‌شوند بنابراین راکتهای کاوشگر، آزمایشگاهی است برای رایانه‌ها یا سنسورهایی که قصد استفاده از آنها را بر روی ماهواره دارند.
کاربرد دیگر راکت‌های کاوش‌، مطالعات علمی خاص در ارتفاعات مذکور در جو است زیرا بالن‌های توانایی رسیدن به آن ارتفاع را نداشته و ماهواره‌ها نیز نمی‌توانند به دلیل خطر سقوط زیر ارتفاع مشخصی کار کنند؛ بنابراین معمولاً مطالعات علمی در این فاصله از جو را با راکتهای کاوش انجام می ‌دهند به طوری می‌توان سرعت باد، فشار هوا و برخی تستهای نجومی را با این نوع راکتها انجام داد.
این نوع پرتاب ها به علت سادگی هنوز هم در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) رایج است و دانشگاه های معتبر آمریکا برای آموزش پرسنل و دانشجویان، پرتاب راکت های کاوشگر را به تعداد زیاد انجام می‌دهند. در منطقه خاورمیانه نیز در کشور پاکستان و هند این نوع پرتابها رایج است.
یک راکت کاوشگر شامل تجهیزاتی برای ثبت و مخابره اطلاعات از فضا به زمین است و در موارد متعددی از قبیل کاوش‌های هواشناسی، مطالعات ستاره شناسی و کیهان شناسی، آزمایش‌های علم مواد، آزمایش‌های زیست فناوری فضایی و پدیده‌های علمی خاص مرتبط با علوم فضایی، کاربرد دارند. بعلاوه استفاده از راکت‌های کاوش ، یک روش اقتصادی برای بررسی عملکرد نمونه آزمایشی تجهیزات ماهواره و فضاپیماها، است.

راکت‌های کاوشگر شامل مجموعه‌های اصلی موتور، محموله آزمایشگاه فضایی، مجموعه بازیابی، مجموعه جدایش و ایستگاه زمینی هستند که برای اهداف تحقیقاتی و آزمایشگاهی مختلف و کاوش در ارتفاعات گوناگون، با طراحی ساده تا بسیار پیچیده و دقیق، ساخته می شوند. مدت زمان فعالیت آنها در فضا بر اساس نوع مأموریت و ارتفاع پروازی متفاوت است. پس از اتمام سوخت پیشران، مجموعه آزمایشگاهی با استفاده از سیستم جدایش، از موتور جدا شده و بعد از اتمام مدت زمان مأموریت به وسیله چتر فرود ‌آمده و بازیابی می شود. در طی این مدت، مجموعه آزمایشگاهی با استفاده از حسگرهای ویژه‌ای که در آن قرار داده شده است، اندازه گیری ها و آزمایش های لازم را اجرا نموده و داده های جمع آوری شده را به کمک فرستنده تله متری، به زمین ارسال می کند. این داده ها با توجه به ماموریت های تعریف شده، شامل پارامترهایی مانند درجه حرارت،‌ فشار محیط و شتاب را می شود. همچنین با استفاده از دروبین های تعبیه شده در محموله، ‌امکان تصویربرداری از تجهیزات مورد آزمایش یا محیط فضا فراهم شده و این تصاویر به کمک تله متری به زمین ارسال می شود.
محموله آزمایشگاه فضایی
آزمایشگاه فضایی عبارت است از محموله علمی- پژوهشی که به وسیله یک پرتاب کننده به فضای ماورای جو غلیظ انتقال می یابد و ضمن ارسال و مخابره نتایج،‌ در بازگشت به زمین، بازیابی شده و نتایج آزمایش های علمی و تحقیقاتی از آن استخراج می شود. این محموله از سامانه های زیر تشکیل شده است:
محموله ثابت
سامانه های ثابت محموله، شامل مجموعه ای از حسگرهای اندازه گیری پارامترهای مختلف بر مبنای ماموریت تعریف شده برای راکت کاوشگر است. این حسگرها برای اندازه گیری کمیت هایی از قبیل دما، فشار و پارامترهای مسیر مانند شتاب و سرعت زاویه ای به کار می روند که در هر پرتاب بنا به ماموریت، ارتفاع و شرایط محیطی، انتخاب شده و مدارهای راه انداز و تجهیزات جانبی آنها طراحی و ساخته می شود.
سامانه‌های پشتیبان
سامانه های اندازه گیری به مجموعه ای از سامانه های پشتیبان از قبیل سامانه های ارتباطی و ارسال اطلاعات، تغذیه، تصویربرداری و بازاریابی نیاز دارند. سامانه های ارتباطی، وظیفه جمع آوری و ارسال اطلاعات را از حسگرها به ایستگاه زمینی به عهده دارند. با استفاده از این اطلاعات، فرامین به عملگرهای مختلف ارسال می شود.
سازه محموله
تمام سامانه های یاد شده، در محفظه ای با استحکام و مقاومت حرارتی بالا، به نام «سازه محموله» قرار می گیرند. تحلیل های ایرودینامیکی برای تخمین ضرایب ایرودینامیکی، تعیین توزیع فشار و دما بر روی سطح خارجی سازه محموله و تحلیل های سازه ای به منظور بررسی اثر بارهای ایرودینامیکی، حرارتی، جرمی، ضربه ای و غیره بر پایداری و یکپارچگی سازه محموله انجام می گیرد. در زمینه انتقال حرارت نیز هدف، تعیین توزیع درجه حرارت در کل محموله بر اساس عواملی چون توزیع دما روی سطح بیرونی و منابع حرارتی داخل شامل تجهیزات محموله است. این توزیع درجه حرارت، برای تحلیل سازه و همچنین برآورد عملکرد اجزای محموله- که از دمای محیط اثرمی پذیرند- به کار می رود.
سامانه بازیابی
یکی از اهداف مهم طرح آزمایشگاه فضایی، بازیابی محموله علمی است که پس از پرتاب و جدایش پیشران، به زمین بازمی گردد. برای دستیابی به این هدف باید برای هر محموله و با توجه به وزن و ارتفاع پروازی آن، سامانه و مکانیزم بازیابی مناسب طراحی شود. طراحی مکانیزم شامل انتخاب اجزاء و چترهای آن است که با توجه به نتایج شبیه سازی مرحله بازگشت و با هدف کنترل سرعت محموله در هنگام رسیدن به سطح زمین انجام می شود.
سامانه جدایش
محموله آزمایشگاه فضایی با استفاده از نیروی پیشران تا ارتفاع مورد نظر پرتاب می شود و پس از اتمام سوخت، با استفاده از سامانه جدایش از پیشران، جدا می شود. مسیر حرکت پیشران و محموله با استفاده از نرم افزار شبیه ساز پرواز مدلسازی می شوند تا با انتخاب مناسب پارامترهای سامانه جدایش و زمان بندی مراحل کاری کاوشگر، از برخورد محموله و پیشران جداشده جلوگیری شود.
سامانه اخذ، ضبط و ارسال اطلاعات
اطلاعاتی که در حین پرواز راکت کاوش به دست می آید در داخل محموله ثبت می شود. بخشی از این اطلاعات نیز مستقیماً و توسط سامانه های تله متری به ایستگاه زمینی مخابره می شود که شامل نتایج اندازه گیری های انجام شده به وسیله حسگرها و تصاویر تهیه شده در کل مسیر پرواز است. اطلاعات کسب شده در حین انجام آزمایش کدگذاری شده است که با استفاده از نرم افزارهای ایستگاه زمینی تحلیل و استفاده از این داده ها امکان پذیر می شود.




ایستگاه زمینی
کنترل تمام مراحل پرواز، از جمله پرتاب و شناسایی مسیر پرواز راکت، جدایش موتور و شناسایی محل فرود، و دریافت و ثبت اطلاعات تله متری نیاز به تأسیساتی بر روی زمین دارد که مجموعه آنها ایستگاه زمینی را تشکیل می دهد.
طرح آزمایشگاه فضایی شامل « طراحی، ساخت و پرتاب محموله های علمی برای راکت های کاوشگر» است و از سال 1381 در پژوهشگاه هوافضا در حال اجراست. هدف از پرتاب کاوشگر3 ایجاد آزمایشگاه فضایی زیرمداری برای آزمایش عملکردی و محیطی زیرسامانه های فضایی تحت شرایط واقعی پرتاب است که در ادامه پرتاب کاوشگر 1 و 2 در سال های 1385 و 1387 انجام شده است.
به گزارش مشرق، اولین محموله آزمایشگاه فضایی، در آذرماه 1385 پرتاب شد. این محموله به نحوی طراحی شده بود که در حین اوج گیری، اندازه گیری هایی انجام دهد و سپس در بازگشت به زمین بازیابی شده و نتایج اندازه گیری ها و داده برداری ها از آن استخراج شود. این محموله پس از پرتاب موفقیت نسبی به دست آورد.



به دنبال پرتاب اول، فعالیت های مربوط به بهینه سازی عملکرد سامانه ها برای پرتاب بعدی آغاز شد. این فعالیت ها عمدتاً بر اساس تجارب به دست آمده از پرتاب اول و به منظور بهینه سازی سامانه ها و زیرسامانه ها، عملکرد محموله و ایستگاه زمینی انجام گرفت و سرانجام در آذرماه 1387 دومین محموله آزمایشگاه فضایی با موفقیت پرتاب شد. بازیابی محموله و اولین تصویربرداری فضایی توسط یک سامانه فضایی ایرانی از دستاوردهای این پرتاب بوده است.
محموله آزمایشگر که به جو زمین رفته و بازیابی می‌شود در واقع قسمت ارزشمند کار بوده و در آن تجهیزاتی از قبیل دوربین، سنسورها و کامپیوتر پروازها قرار دارند.
با سوختن سوخت موتور تنها یک پوسته استوانه‌ یی از آن باقی‌ می‌ماند و این بخش در نهایت برای افزایش ارتفاع قابل دستیابی سایر مجموعه، جدا می‌شود. در ادامه برای بازگشت محموله به زمین سرعت آن به تدریج کاهش می‌یابد و ابتدا پره کاهنده سرعت باز شده، سپس چتر ترمزی و در نهایت چتر اصلی باز می‌شود تا راکت با سرعت مناسب به زمین برسد.
وزن محموله حدود 150 کیلوگرم و تمامی اجزای راکت کاوش2 ساخت داخل بوده است به طوری که در طراحی و ساخت اجزا، محققان پژوهشگاه هوافضا شرکت داشته اند و در ساخت اجزای دیگر آن از بخشهای خصوصی و دولتی توانمند داخلی استفاده شد. به این ترتیب در طراحی، ساخت و حتی تستهای قبل از پرتاب هیچ طرف خارجی حتی در حد مشاوره در این پروژه وجود نداشته است.
کل مراحل پرتاب کاوشگر2 در 10 دقیقه انجام شده است که محموله نیز پس از این زمان به زمین رسیده است.
محموله سوم آزمایشگاه فضایی که در کاوشگر3 قرار داده شده بود، علاوه بر زیرسامانه های ارسال داده و تصویر، رایانه پرواز، سنجش محیطی، جدایش و بازیابی شامل نخستین محموله زیستی نیز بود. این کاوشگر توانست نخستین محموله زیستی را با هدف مطالعات زیستی پایه و فراهم کردن زمینه مطالعات پیشرفته تر در آینده، به فضا بفرستد. هدف از کاوشگر3، پرتاب یک محفظه زیستی، ارتقای سامانه های الکترونیکی و تله متری داده ها وسامانه سنجش محیطی بود. در این راکت، سامانه های الکترونیکی محموله بر اساس شواهد پرتاب های قبلی، بهینه سازی شده اند. سازه این راکت نیز همانند نمونه پیشین آن، بر اساس تئوری مجموعه های مستقل طراحی شد و به نحوی که برای ایجاد محموله ای با قابلیت های مختلف، مجموعه های مستقل با ماموریت مشخص به یکدیگر مونتاژ می شوند. بنابراین گسترش محموله علمی برای انجام تحقیقات مختلف امکان پذیر است.
با یکپارچه سازی محموله کاوشگر3 و انجام آزمایش های پیش از پرتاب، و پس از اتصال محموله به موتور پرتاب کننده و استقرار ایستگاه های زمینی، مجموعه کاوشگر3 آماده پرتاب شد. در این پرتاب تصاویر ارسالی و نتایج اندازه گیری شده هم زمان برای کارشناسان مستقر در ایستگاه زمینی سیار و ثابت ارسال می شود. تصاویر ارسال شده نشان می دهد که محموله تا لایه های فوقانی جو بالا رفته است و به نحوی که انحنای کره زمین در فیلم ها آشکار است. با رسیدن محموله به نقطه اوج، فرایند بازگشت محموله به جو آغاز شد و پس از دقایقی، ‌محموله به وسیله سامانه بازیابی خود به زمین بازگشت و منطقه فرود آن شناسایی شد. تمام عملیات محموله از ایستگاه های زمینی ثابت و سیار مستقر در سایت پرتاب کنترل و مراقبت می شد. شایان ذکر است که ایستگاه های یاد شده توسط پژوهشگران و کارشناسان پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخته شده است.
محموله سوم از زیرسامانه های سازه، محفظه زیستی، ارسال داده، ارسال تصویر، رایانه پرواز، سنجش محیطی، بازیابی و جدایش تشکیل شده بود.



به گزارش مشرق، سامانه های الکترونیکی و الکتریکی، مکانیکی و ایرودینامیکی کاوشگر3 کارکردی موفقیت آمیز داشتند و تمامی مراحل و رویدادهایی که در طول مسیر پیش بینی شده بود مانند جدایش موتور، رسیدن به نقطه اوج، بازگشت به جو، ارسال منظم داده و تصویر از محموله پرتابی و دریافت آنها در ایستگاه زمینی، با موفقیت به انجام رسید.
از ابتدای اکتشاف فضا و تحقیقات فضایی در جهان، انسان ها موفقیت های خود را مدیون مطالعه بر روی موجودات زنده بوده اند. بنابر این ایجاد مراکز تحقیقات زیست شناسی فضایی و فرستادن موجوداتی کوچک به فضا، گام های آغازین این راه است که می تواند به شکل گیری تحقیقات زیست فضایی در ایران کمک کند. از اهداف محفظه زیستی کاوشگر3 آماده سازی و سازگاری موجود زنده برای کاهش استرس های وارد شده به آن، ثبت علائم حیاتی در مسیر پرتاب و انجام مجموعه آزمایش های سلولی شامل سلول های بنیادی و سوماتیک(بدنی) و بررسی اثرات ناشی از استرس پرتاب و بر شکل و عملکرد رده های سلولی مختلف است. کاوشگر3 با فرستادن محفظه زیستی بر اساس ضوابط و استانداردهای مربوطه، زمینه جدیدی از فعالیت های علمی را در عرصه فناوری فضایی کشور ایجاد کرده است.
استفاده از راکت های کاوشگر، به منظور مطالعات زیستی در برنامه های تحقیقاتی بخش زیست فضایی کشور حائز اهمیت بسیاری است. از این رو، با توجه به رویکرد کشور به تخقیقات زیستی در فضا و به پشتوانه موفقیت های کسب شده در زمینه فناوری فضایی، لازم است که برای رسیدن به این مهم گام های سنجیده ای برداشته شود.
مهمترین اهداف پروژه پرتاب محفظه زیستی به شرح زیر است:
• مطالعه تأثیر فضا بر مودات زیستی: بررسی امکان حیات، مطالعه و ثبت عملکرد رفتاری در موجودات زنده
• مطالعه تأثیر فضا بر ساختار های زیستی: بررسی میزان رشد و مرگ و میر 5 رده مختلف سلولی
• ایجاد بستر و آمادگی لازم برای تخقیقات پیشرفته زیستی در مطالعات اینده

دستاوردها
پرتاب و بازیابی سومین محموله آزمایشگاه فضایی پژوهشگاه هوافضا توسط کاوشگر 3، در نتیجه انجام پرتاب های قبلی و کسب تجربه و دانش بهینه سازی از این طریق بوده است. فناوری پرتاب راکت های کاوش که در بسیاری از کشورهای صاحب فناوری، طی سالیان متمادی و صرف میلیون ها دلار هزینه به دست می آید، در ایران و از طریق پژوهشگاه هوافضا و با انجام دو پرتاب حاصل شده است. دستیابی به چنین موفقیتی نتیجه ایجاد زیرساخت های منسجم مطابق علوم نوین بوده است. دستاوردهای پرتاب محموله آزمایشگاه فضایی در کاوشگر 3 عبارتند از:
• ارسال اولین محموله زیستی با یک سامانه فضایی ایرانی
• ثبت تصویر از فضا توسط یک سامانه فضایی ایرانی
• ایجاد دانش فنی بازیابی محموله های علمی با سرعت های مافوق صوت
• دستیابی به فناوری طراحی و ساخت سازه های ماژولار با پروفایل بهینه ایرودینامیکی
• ایجاد فناوری تله متری داده و تصویر بر خط بلادرنگ در شرایط سخت(20g)
• توسعه فناوری تغذیه مدارهای الکترونیکی برای مدت زمان و شرایط سخت پرواز
از دیگر دستاوردهای پرتاب کاوشگر3 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تدوین و صحه گذاری نرم افزار شبیه سازی پرواز( پرتاب، جدایش، پرواز در خلأ و بازیابی)
• سیستم نظارت بر فعالیت های طرح
• بسته بندی و حمل و نقل محموله
• به کارگیری سیستم تأیید طراحی و اطمینان از عملکرد
• مستند سازی
• کارگروهی موفق محققان دانشگاهی در یک پروژه علمی- فناوری
فیلم های به دست آمده از محموله علمی در این پرتاب و ارسال داده و تصویر برخط، از محموله در حال پرواز، ‌در نوع خود بی نظیر است. پژوهشگاه هوافضا امیدوار است با ادامه فعالیت های طراحی و ساخت محموله های راکت کاوشگر بتواند در ارتقای پژوهش های علوم و فناوری فضایی سهم عمده ای داشته باشد و در این راه همچون گذشته، از همکاری تمامی پژوهشگران و دانشمندان و امکانات کشور بهره مند گردد. پژوهشگاه هوافضا تلاش می کند به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی، در پروژه‌های ملی دیگر و فعالیت های علمی و صلح آمیز در عرصه بین المللی نیز نقش بسزایی داشه باشند.

http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=27474

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متخصیص نظر بدهند

توی مقاله سفیر-1 اشاره شده که فکر کنم اشتباه شده.

موشک توی عکس هم باید موشک سفیر-2 باشه اما نمی دونم آ هست یا ب
نظر دوستان چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.