Recommended Posts

لطفاً نسبت به دانشمندان ایرانی مودب باشید.

اگه اونا ما رو به اینجا نرسوندن قطعاً یکی مثل شما هم نرسونده!!
هنرت چیه که به سایرین میگی بی هنر؟!


به جای اینکه برای دانشمندامون شرایط خوب فراهم کنیم ، اونا رو تخریب میکنم! و برای کسایی شرایط خوب فراهم میکنیم که هیچ کاری برای این مملکت و انقلاب از دستشون بر نمیاد!
(البته به جز رجز خوندن!! که ماشاءالله خیلی خوب بلدن)

-----------------------------------------
یکی از دوستان اشاره کرد به شباهتهای این طرح افتتاح شده با نمونه های خارجی.... نمیدونم چقدر شبیه واقعاً اما برای نمونه های پیشرفته تر ... ولی یه مثال یادم افتاد...

مثل امتحان تافل میمونه شما 6 ماه برای تافل بخونی (با پیش زمینه خوب زبان) ibt 80 میشی ولی برای اینکه این 80 رو برسونی به 100 باید یه سال بخونی و برای اینکه برسونی به 110 باید دو سه سال بخونی !!
(سقف امتحان 120)

-------------
بعضی تکنولوژی ها اینجورین یه جهش در اونها نیازه که این جهش خیلی وقت بر ، انرژی بر و هزینه بره!

اینطوری نیست که همه ابعاد موشک رو دوبرابر کنی و موتورشم قوی کنی دیگه دوبرابر اوج بگیره! یکی از انفجارهای سفینه امریکایی در سالهای گذشته که باعث کشته شدن چند نفر شدن [b]در نظر نگرفتن سرمای هوای اون سال[/b] اتفاق افتاد!!!!! که این چند درجه اختلاف دما باعث انفجار مخزن سوخت در هنگام خروج از جو شد!(چیزی که ناسا اعلام کرد)

انشاءالله با گسترش زمینه های علمی و بها دادن به این فعالیت ها زمینه پیشرفت های بزرگ فراهم شه. انصافاً در این دولت ارزش بیشتری داره به دانشمندان داده میشه، امیدوارم در دولتهای بعد هم ادامه پیدا کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسمه تعالی

با سلام

IMAGE634240301966255000.jpg

مروری بر برنامه های فضایی ایران

گزارش ویژه مشرق نیوز از پشت پرده آزمایشگاه فضایی کشور + تصاویر

در آستانه رونمایی از دستاوردهای جدید فضایی کشور و پس از افتتاح رسمی مرکز آزمایشگاه های فضایی، گزارش مشرق با تصاویری که برای اولین بار منتشر می شود، دستاوردهای این عرصه بسیار مهم را بیشتر معرفی می نماید.



به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، توانایی ساخت و پرتاب ماهواره، موتور محرک برای توسعه سایر فناوری های پیشرفته محسوب می شود و از طرف دیگر نشانگر توان علمی بالا در کشورهای صاحب این فناوری است.
پرتاب ماهواره امید با ماهواره بر بومی سفیر، نخستین گام عملی در بومی سازی فناوری فضایی محسوب می شود که توانست نام ایران را در بین معدود کشورهای عضو باشگاه فضایی جهان ثبت کند.
تلاش ها قبل از سال 1380 به منظور دستیابی به دانش فنی و ساخت انواع ماهواره ها، ایستگاه های زمینی و پرتاب کننده ها آغاز شد و اولین دستاورد آن طراحی و ساخت ماهواره ملی امید و ماهواره بر سفیر با ایستگاه های زمینی مربوطه است.
هم اکنون پس از دو سال از پرتاب ماهواره امید، کشورمان با یک جهش و خیزش عمده در عرصه فناوری های فضایی روبرو است. در واقع باید چندین رشته از علوم و فنون در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چنین پروژه بزرگی به اجرا درآید.
برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره بر(موشک حامل) تولید می کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از 200 کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود 28000 کیلومتر در ساعت برسد.
ماهواره برها به شکل موشک های چند مرحله ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می کنند.
در نخستین گام، موتور موشک روشن شده و نیروی بالابرنده فراهم می شود. با ایجاد نیروی بالابرنده ماهواره بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره ای که با خود دارد از زمین جدا شده به سوی آسمان حرکت می کند.
پس از اینکه سامانه پیشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند.
در گام دوم سامانه پیشران مرحله دوم روشن می شود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بیشتری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می راند. به همین ترتیب و با پایا ن یافتن سوخت، مرحله دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا می ش.د و بسته مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می شود.
پس از قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع مورد نظر، یک سامانه پیشران راکتی دیگر به کار می افتد و ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. پس از قرار گرفتن ماهواره در مدار با توجه به قوانین فیزیک، مأموریت ماهواره ادامه پیدا می کند.
ماهواره ها در سر موشک ها جاسازی شده و به فضا پرتاب می شوند. دماغه مخروطی شکل موشک که در برابر گرما مقاوم است ماهواره را از اصطکاک هنگام گذشتن از جو زمین محافظت می کند.
بعد از عبور از جو زمین، لایه محافظتی از ماهواره ها جدا شده در مرحله آخر، موشک، ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. بسیاری از ماهواره ها از سامانه پیشران موشکی خود برای رفتن به مدارهای بالاتر استفاده می کنند.
بسیاری از شرکت های تجاری و کشورها دارای قابلیت های پرتاب موشک ماهواره بر هستند و ماهواره هایی به جرم چند تن را می توانند سالم درست و منظم قرار دهند.
به گزارش مشرق، بیشتر پرتاب های ماهواره ای با موشک هایی انجام می شود که شروع پرتاب آن ها مستقیم به سوی بالا برنامه ریزی شده است. چنین روشی موشک را از میان سخت ترین بخش های جو زمین به سرعت عبور می دهد و بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت است.
پس از اینکه موشک مستقیم به بالا پرتاب شد مکانیسم کنترل موشک سامانه هدایت اینرسی را به کار می گیرد تا با انجام محاسبات لازم، دماغه موشک را به خط سیری که در طرح پروازیش در نظر گرفته شده متمایل کند.
در بیشتر موارد در طرح پرواز، جهت مستقیم موشک را در ابتدا به سمت شرق قرار می دهند؛ چون زمین از غرب به شرق می چرخد و چنین حرکتی، به موشک یک نیروی تقویت کننده اضافی وارد می کند. نیروی این تقویت به سرعت گردش زمین در محل پرتاب بستگی دارد.
ماهواره برها به عنوان ابزار قراردادن ماهواره ها در مدار، می بایست از بالاترین استانداردها برخوردار باشند. پرتاب با نیروی عظیم راکتی، تنش های فراوانی به بدنه، سازه و اجزای دیگر آن وارد می آورد.

IMG_0590_copy.jpg

اصطکاک پوسته بدنه با هوا، و نیز حرکت پرشتاب گازهای بسیار داغ خروجی پیشران، شوک های عظیم حرارتی را به بخش های مربوطه وارد می سازد.
و اینها تنها، بخشی از ماجراست.
تمامی زیر سامانه های موجود در ماهواره بر، از اجزای مختلف مراحل پیشران سوخت مایع مانند پمپ ها، فشارسنج ها، شیرها و ادوات کنترلی گرفته تا سامانه های ارتباطی ماهواره بر با زمین، باید بدرستی کار کنند تا پس از رسیدن آن به ارتفاعات بالا مانند 250 کیلومتری، 700 کیلومتری و حتی بیشتر، بخش نهایی ماهواره بر، ماهواره را رها کرده و در مدار و موقعیت از پیش تعیین شده، با دقت بسیار بالا قرار دهد، واین کاریست که ماهواره بر ساخته شده بدست متخصصان توانمند و جوان کشورمان موفق به اجرای آن گشته است و هم اکنون برای اجرای مجدد آن، این بار برای انتقال ماهواره های بزرگتر و مهمتر از ماهواره تحقیقاتی امید، به فضا آماده است.

IMG_0591_copy.jpg

با توجه به اینکه، ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک های غول پیکر انجام می شود، تنها کشورهایی می‌توانند وارد این عرصه شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند. پرتاب سفیر امید با اینکه گام اول در این مسیر بود، اما پرتاب یک ماهواره بر26 تنی جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری کار بزرگی تلقی می شود.
این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی ایران که تا کنون بارها موشک‌های بزرگی را برای تست‌های مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نموده‌اند قابل انجام می‌باشد، این مراکز هستند که با داشتن سامانه‌ های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصین مورد نیاز می ‌توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریت‌ها را ایجاد نمایند.
نکته مهم اینکه در ماهواره بر سفیر2 بیش از 10 هزار نوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته می‌شود.



صنایع تولید بخش‌های مختلف ماهواره بر[/color]

بخش طراحی و تحقیقات
برای تحقیقات، طراحی و تولید یک ماهواره ‌بر بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلی ماهواره بر را اجرا می‌نماید و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعه‌های موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم می‌نماید.
پس از آن صنایع سیستم، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق، عمل کرده و پروژه‌های مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف می‌کند.

صنایع موتور
ماهواره بر سفیر2 دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته می‌شود. موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است موشک 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد رانش، با تغییر زوایه، امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید. در صنایع موتور، فرایندهای پیچیده‌ای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپ‌ها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام می‌شود.

صنایع سازه
سازه‌های فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانس‌های لرزش و تنش‌ها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند.
از اینرو به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید نیاز است تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روش‌های علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد.

صنایع سوخت
ماهواره بر ها در جهان از سوخت های خاصی استفاده می نمایند که تامین آنها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد بنابراین در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخش‌های تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی نموده و به بهره برداری رساندند.

صنایع هدایت کنترل
در این صنایع، ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته می‌شود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه کرده و قطعات تولیدی در بخش‌های صنعتی تولید می شوند. بلوک‌های کامپیوتر پرواز، سامانه های ناوبری، منابع تغذیه، باتری‌ها، عملگرها، فشارسنج‌ها، سیم کشی ها و کلیه آزمایشگرهای داخلی بلوک‌ها، آزمایشگر ماهواره بر و آزمایشگر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته می‌شوند.

صنایع تجهیزات پرتاب
در این صنایع، کلیه تجهیزات حمل و آماده‌سازی ماهواره بر و تجهیزات میدان تست و پرتاب ماهواره بر ساخته شده و نصب می‌گردند، برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام می‌گردد.

صنایع ساخت سنسور
در صنایع هوافضایی، ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده است و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سامانه‌های ناوبری به شمار می‌آید.



عبور سفیر و سیمرغ از هشت خوان رستم

به گزارش مشرق، برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های گوناگون فعال در یک ماهواره بر، لازم است تا پیچیده ترین و سختگیرانه ترین آزمایشات، پس از طراحی و پیش از ساخت نهایی آن به اجرا در بیاید. همه این آزمایشات در داخل کشور و بر روی ماهواره بر بومی سفیر امید،‌ به انجام رسیده که صد البته نیاز به برخورداری از تجهیزات مدرن آزمایش و اندازه گیری و نیز نیروهای مجرب و متخصص دارد که در ادامه به هشت آزمایش مهم اشاره می کنیم :

آزمایش استاتیک
در این آزمایش، تحقیقات و آزمون های لازم مربوط به استحکام و سختی محصول در سطوح مختلف از قطعات گرفته تا مجموعه های مونتاژی، حین بارگذاری های ثابت یا استاتیک، در فرآیند توسعه و نهایی سازی محصول به اجرا در می آید. این آزمایشات از لحاظ سامانه بارگذاری، پارامترهای مختلف داده برداری و کنترل، در سطح منحصر به فردی در کشور می باشد و در خاورمیانه جزو پیشرفته ترین انواع آن می باشد.

Statik-_copy.jpg

آزمایش خواص جرم
خواص جرمی یک سازه عبارت است از جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی آن سازه. در صنایعی که کنترل حرکت مجموعه ها مورد نظر باشد از جمله صنایع هوایی و فضایی، اندازه گیری دقیق مشخصات مذکور، بسیار حائز اهمیت است. این آزمایشات برای ماهواره بر، با دقت بالایی انجام شده است.

Khavase_Jerm_copy.jpg

آزمایش مودال
در این آزمایش، پارمترهای مربوط به ماهیت رفتار سازه تحت بارهای دینامیکی، استخراج شده و برای شبیه سازی دینامیکی سازه که آزمایش عملی آن غیرممکن می باشد، در اختیار گروه مربوطه قرار می گیرد. این آزمایشگاه نیز، پیشرفته ترین آزمایشگاه مودال خاورمیانه است.

Modal_copy.jpg

آزمایش تلاطم
در ماهواره برهایی با پیشران از نوع سوخت مایع، از مخازن بزرگی برای ذخیره سوخت و اکسید کننده استفاده می شود. با اجرای آزمایشات لازمه از وضعیت تلاطم سوخت در داخل مخزن، اطلاع کافی و اطمینان حاصل می شود.

talatom_copy----.jpg

آزمایش ارتعاشات
از جمله آزمایشات مورد نیاز، بررسی های تحقیقاتی و محیطی-عملکردی ارتعاشات سازه ها و سامانه های الکترونیکی می باشد که در صورت وجود وضعیت ارتعاشی نامطلوب در سامانه ها، خطر نابودی کل سامانه نیز وجود دارد.

ertashat_copy.jpg

آزمایش شوک
سازه های فضایی و به طور کلی، کلیه سازه ها، در تمام طول عمر خود، پدیده شوک را تجربه می کنند که می تواند ناشی از یک پدیده مکانیکی یا طبیعی که موجب تحریک می گردد، باشد.
این شوک می تواند اثرات مخربی بر روی سازه یا اجزاء الکترونیکی داخل آن داشته باشد. به عنوان مثال، اعمال شوک های بیش از حد، می تواند بلوک های الکترونیکی هدایت و کنترل موشک را دچار خرابی نماید و اجرای مأموریت ها را دچار اختلال نماید. بنابراین محاسبه میزان این شوک ها چه شوک های کلاسیک و چه پیچیده، بسیار تعیین کننده بوده که نیاز به آزمایشات پیش از پرتاب دارد تا از صحت عملکرد سازه ها و سامانه ها پس از بروز شوک، اطمینان حاصل گردد.

آزمایش حرارت سازه
هدف از این آزمایش، استخراج پارامترهای مربوط به استحکام/سختی حرارتی قطعه و انتقال حرارت در سطوح مختلف مجموعه شامل قطعات و مجموعه¬های مونتاژی در فرایند طراحی و توسعه و نهایی سازی سامانه ها است. منحصر به فردترین آزمایشات در کشور و یکی از پیشرفته ترین ها در خاورمیانه در این زمینه بر روی اجزای لازم ماهواره بر به انجام رسیده است.

hararat_copy.jpg

آزمایش جدایش
موشک های چند مرحله ای شامل مراحل یا قطعاتی می باشند که در ادامه کار سامانه، مورد نیاز نبوده و به دلایل مختلف لازم است از سامانه اصلی(نهایی) جدا شوند. در واقع جدایش، مرحله ایست که تمام مراحل قبلی در فرآیند پرتاب ماهواره، برای آن اجرا می شود. در اتصال این بخش ها به یکدیگر، نیاز به ابزاری است که در زمان لازم، عمل کرده و باعث جدا شدن مراحل از یکدیگر شود. پس از جدایش مراحل، در ارتفاعی که نیروی آیرودینامیکی وجود ندارد، پوشش ماهواره (در بخش دماغه موشک) نیز باید از موشک جدا شود و سپس، ماهواره با رسیدن مرحله انتهایی ماهواره بر به نقطه مورد نظر برای رها کردن ماهواره، مرحله فعلی و ماهواره نیز باید از یکدیگر جدا شوند. بنابراین پس از طراحی سامانه های جدایش مراحل و همچنین پوشش دماغه(فیرینگ) و ماهواره، قبل از پرتاب، لازم است تا سامانه های مذکور، چه از نظر اجزاء و چه بصورت کلی مورد آزمایشات محیطی و عملکردی قرار گیرند.

Jodayesh_copy.jpg
Jodayesh-_copy.jpg

پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده های ثبت شده، تیم های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش ها می نمایند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش ها ماهواره بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می شود.
کشور ما نیز پس از طراحی ماهواره بر سفیر امید و اجرای آزمایش های لازم توسط متخصصان توانمند داخلی، اقدام به پرتاب عملی ماهواره بر نمود که با موفقیت کامل همراه بود. این موفقیت مرهون طراحی بسیار دقیق و اجرای سختگیرانه و مکرر آزمایشات پیش از پرتاب بوده و باعث رشد فزاینده و پرشتاب صنعت فضایی کشور گردید.

منبع: مشرق نیوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشکر از برادر najaf47


آیا باتوجه به پیشرفت های اخیر و در نظر گرفتن توانمندی های داخلی در زمینه موشکی و سیستمهای فضایی و . . . واقعا میشه امیدوار بود که تا سال 1400 ما بتونیم فضانورد به فضا ارسال کنیم؟؟

اگه کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم که قدم های احتمالی ما برای رسیدن به همچین هدفی رو ترسیم کنه و نظرش رو در مورد این هدف گذاری به صورت واقع بینانه بیان کنه1.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مروری بر برنامه های فضایی ایران/5


[b]گزارش ویژه مشرق از پشت پرده آزمایشگاه فضایی + عکس
[/b]

در آستانه رونمایی از دستاوردهای جدید فضایی کشور و پس از افتتاح رسمی مرکز آزمایشگاه های فضایی، گزارش مشرق با تصاویری که برای اولین بار منتشر می شود، دستاوردهای این عرصه بسیار مهم را بیشتر معرفی می نماید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، توانایی ساخت و پرتاب ماهواره، موتور محرک برای توسعه سایر فناوری های پیشرفته محسوب می شود و از طرف دیگر نشانگر توان علمی بالا در کشورهای صاحب این فناوری است.
پرتاب ماهواره امید با ماهواره بر بومی سفیر، نخستین گام عملی در بومی سازی فناوری فضایی محسوب می شود که توانست نام ایران را در بین معدود کشورهای عضو باشگاه فضایی جهان ثبت کند.
تلاش ها قبل از سال 1380 به منظور دستیابی به دانش فنی و ساخت انواع ماهواره ها، ایستگاه های زمینی و پرتاب کننده ها آغاز شد و اولین دستاورد آن طراحی و ساخت ماهواره ملی امید و ماهواره بر سفیر با ایستگاه های زمینی مربوطه است.
هم اکنون پس از دو سال از پرتاب ماهواره امید، کشورمان با یک جهش و خیزش عمده در عرصه فناوری های فضایی روبرو است. در واقع باید چندین رشته از علوم و فنون در کنار یکدیگر قرار گیرند تا چنین پروژه بزرگی به اجرا درآید.
برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره بر(موشک حامل) تولید می کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از 200 کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود 28000 کیلومتر در ساعت برسد.
ماهواره برها به شکل موشک های چند مرحله ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می کنند.
در نخستین گام، موتور موشک روشن شده و نیروی بالابرنده فراهم می شود. با ایجاد نیروی بالابرنده ماهواره بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره ای که با خود دارد از زمین جدا شده به سوی آسمان حرکت می کند.
پس از اینکه سامانه پیشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا می شود و به زمین سقوط می کند.
در گام دوم سامانه پیشران مرحله دوم روشن می شود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بیشتری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می راند. به همین ترتیب و با پایا ن یافتن سوخت، مرحله دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا می ش.د و بسته مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می شود.
پس از قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع مورد نظر، یک سامانه پیشران راکتی دیگر به کار می افتد و ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. پس از قرار گرفتن ماهواره در مدار با توجه به قوانین فیزیک، مأموریت ماهواره ادامه پیدا می کند.
ماهواره ها در سر موشک ها جاسازی شده و به فضا پرتاب می شوند. دماغه مخروطی شکل موشک که در برابر گرما مقاوم است ماهواره را از اصطکاک هنگام گذشتن از جو زمین محافظت می کند.
بعد از عبور از جو زمین، لایه محافظتی از ماهواره ها جدا شده در مرحله آخر، موشک، ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می دهد. بسیاری از ماهواره ها از سامانه پیشران موشکی خود برای رفتن به مدارهای بالاتر استفاده می کنند.
بسیاری از شرکت های تجاری و کشورها دارای قابلیت های پرتاب موشک ماهواره بر هستند و ماهواره هایی به جرم چند تن را می توانند سالم درست و منظم قرار دهند.
به گزارش مشرق، بیشتر پرتاب های ماهواره ای با موشک هایی انجام می شود که شروع پرتاب آن ها مستقیم به سوی بالا برنامه ریزی شده است. چنین روشی موشک را از میان سخت ترین بخش های جو زمین به سرعت عبور می دهد و بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت است.
پس از اینکه موشک مستقیم به بالا پرتاب شد مکانیسم کنترل موشک سامانه هدایت اینرسی را به کار می گیرد تا با انجام محاسبات لازم، دماغه موشک را به خط سیری که در طرح پروازیش در نظر گرفته شده متمایل کند.
در بیشتر موارد در طرح پرواز، جهت مستقیم موشک را در ابتدا به سمت شرق قرار می دهند؛ چون زمین از غرب به شرق می چرخد و چنین حرکتی، به موشک یک نیروی تقویت کننده اضافی وارد می کند. نیروی این تقویت به سرعت گردش زمین در محل پرتاب بستگی دارد.
ماهواره برها به عنوان ابزار قراردادن ماهواره ها در مدار، می بایست از بالاترین استانداردها برخوردار باشند. پرتاب با نیروی عظیم راکتی، تنش های فراوانی به بدنه، سازه و اجزای دیگر آن وارد می آورد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMG_0590_copy%7E0.jpg[/img]
اصطکاک پوسته بدنه با هوا، و نیز حرکت پرشتاب گازهای بسیار داغ خروجی پیشران، شوک های عظیم حرارتی را به بخش های مربوطه وارد می سازد.
و اینها تنها، بخشی از ماجراست.
تمامی زیر سامانه های موجود در ماهواره بر، از اجزای مختلف مراحل پیشران سوخت مایع مانند پمپ ها، فشارسنج ها، شیرها و ادوات کنترلی گرفته تا سامانه های ارتباطی ماهواره بر با زمین، باید بدرستی کار کنند تا پس از رسیدن آن به ارتفاعات بالا مانند 250 کیلومتری، 700 کیلومتری و حتی بیشتر، بخش نهایی ماهواره بر، ماهواره را رها کرده و در مدار و موقعیت از پیش تعیین شده، با دقت بسیار بالا قرار دهد، واین کاریست که ماهواره بر ساخته شده بدست متخصصان توانمند و جوان کشورمان موفق به اجرای آن گشته است و هم اکنون برای اجرای مجدد آن، این بار برای انتقال ماهواره های بزرگتر و مهمتر از ماهواره تحقیقاتی امید، به فضا آماده است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMG_0591_copy%7E0.jpg[/img]
با توجه به اینکه، ارسال محموله به فضا معمولاً با موشک های غول پیکر انجام می شود، تنها کشورهایی میتوانند وارد این عرصه شوند که ساختار کارشناسی و فناوری لازم را دارا باشند. پرتاب سفیر امید با اینکه گام اول در این مسیر بود، اما پرتاب یک ماهواره بر26 تنی جهت قراردادن یک ماهواره در مدار بیضوی 530-250 کیلومتری کار بزرگی تلقی می شود.
این مهم با تکیه بر سوابق تجربی مراکز هوافضایی ایران که تا کنون بارها موشکهای بزرگی را برای تستهای مختلف و از جمله تست کاوشگر پرتاب نمودهاند قابل انجام میباشد، این مراکز هستند که با داشتن سامانه های مدیریتی و کیفیتی بالا و داشتن متخصصین مورد نیاز می توانند ضریب اطمینان لازم برای اینگونه ماموریتها را ایجاد نمایند.
نکته مهم اینکه در ماهواره بر سفیر2 بیش از 10 هزار نوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پیچیده صنعتی در آن قابل توجه است و تمام قطعات تولیدی آن در صنایع داخلی ساخته میشود.
صنایع تولید بخشهای مختلف ماهواره بر
بخش طراحی و تحقیقات
برای تحقیقات، طراحی و تولید یک ماهواره بر بخش طراحی با توجه به انتظارات کارفرما طراحی کلی ماهواره بر را اجرا مینماید و سپس مشخصات مورد نیاز خود را از مجموعههای موتور و پیشرانه، سوخت، هدایت و کنترل، سازه و محفظه ی ماهواره معلوم مینماید.
پس از آن صنایع سیستم، به عنوان کارفرما برای سازنده اجزاء فوق، عمل کرده و پروژههای مختلفی برای هر یک از صنایع تعریف میکند.
صنایع موتور
ماهواره بر سفیر2 دارای دو موتور مرحله یک و مرحله دو می باشد که هر دو در این صنایع ساخته میشود. موتور مرحله اول که موتور اصلی پرتاب می باشد قادر است موشک 26 تنی را تا ارتفاع 68 کیلومتر حمل نماید و پس از آن با جدایش مرحله اول مامویت موتور مرحله دوم شروع می شود که خود از دو موتور تشکیل شده است و علاوه بر ایجاد رانش، با تغییر زوایه، امکان کنترل مرحله دوم سفیر را فراهم می نماید. در صنایع موتور، فرایندهای پیچیدهای در ساخت قطعات، محفظه موتور، انژکتورها و توربوپمپها وجود دارد که تماماً با توان داخلی انجام میشود.
صنایع سازه
سازههای فضایی به خاطر نوع کابرد از ویژگی های خاص برخوردارند، و علاوه بر سبک بودن بایستی دارای تحمل خوب مکانیکی باشند تا در برابر فرکانسهای لرزش و تنشها و فشارهای درونی و بیرونی مقاومت نمایند.
از اینرو به تخصص بالای طراحی و فناوری قابل قبول تولید نیاز است تا مواد مورد نظر انتخاب شده و اجزاء ساخته شوند و به روشهای علمی و مهندسی اتصالات صورت گیرد.
صنایع سوخت
ماهواره بر ها در جهان از سوخت های خاصی استفاده می نمایند که تامین آنها به هیچ وجه از منابع خارجی میسر نمی باشد بنابراین در این صنایع تاسیسات صنعتی سوخت های مورد نیاز ایجاد شده که توانایی تامین نیازهای صنایع موتور و بخشهای تحقیقاتی را دارا می باشد. مهندسین طراحی در این صنایع بدون نیاز به کمک خارجی کارخانجات لازم را طراحی نموده و به بهره برداری رساندند.
صنایع هدایت کنترل
در این صنایع، ده ها مجموعه الکتریکی و الکترونیکی که در سامانه پرتاب ماهواره کاربرد دارند، طراحی و ساخته میشود. قطعات الکترونیک را بخش آماد تهیه کرده و قطعات تولیدی در بخشهای صنعتی تولید می شوند. بلوکهای کامپیوتر پرواز، سامانه های ناوبری، منابع تغذیه، باتریها، عملگرها، فشارسنجها، سیم کشی ها و کلیه آزمایشگرهای داخلی بلوکها، آزمایشگر ماهواره بر و آزمایشگر پرتاب در این صنایع طراحی و ساخته میشوند.
صنایع تجهیزات پرتاب
در این صنایع، کلیه تجهیزات حمل و آمادهسازی ماهواره بر و تجهیزات میدان تست و پرتاب ماهواره بر ساخته شده و نصب میگردند، برج سرویس مستقر در میدان نیز در این صنایع طراحی و ساخته شده است. همچنین آماده سازی قبل از پرتاب و شارژ سوخت در این میدان انجام میگردد.
صنایع ساخت سنسور
در صنایع هوافضایی، ساخت سنسورهای شتاب و سرعت از عوامل تعیین کننده است و توانمندی در این زمینه گام مهمی در ساخت سامانههای ناوبری به شمار میآید.

[b]عبور سفیر و سیمرغ از هشت خوان رستم[/b]
به گزارش مشرق، برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های گوناگون فعال در یک ماهواره بر، لازم است تا پیچیده ترین و سختگیرانه ترین آزمایشات، پس از طراحی و پیش از ساخت نهایی آن به اجرا در بیاید. همه این آزمایشات در داخل کشور و بر روی ماهواره بر بومی سفیر امید، به انجام رسیده که صد البته نیاز به برخورداری از تجهیزات مدرن آزمایش و اندازه گیری و نیز نیروهای مجرب و متخصص دارد که در ادامه به هشت آزمایش مهم اشاره می کنیم :

آزمایش استاتیک
در این آزمایش، تحقیقات و آزمون های لازم مربوط به استحکام و سختی محصول در سطوح مختلف از قطعات گرفته تا مجموعه های مونتاژی، حین بارگذاری های ثابت یا استاتیک، در فرآیند توسعه و نهایی سازی محصول به اجرا در می آید. این آزمایشات از لحاظ سامانه بارگذاری، پارامترهای مختلف داده برداری و کنترل، در سطح منحصر به فردی در کشور می باشد و در خاورمیانه جزو پیشرفته ترین انواع آن می باشد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Statik-_copy%7E0.jpg[/img]

آزمایش خواص جرم
خواص جرمی یک سازه عبارت است از جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی آن سازه. در صنایعی که کنترل حرکت مجموعه ها مورد نظر باشد از جمله صنایع هوایی و فضایی، اندازه گیری دقیق مشخصات مذکور، بسیار حائز اهمیت است. این آزمایشات برای ماهواره بر، با دقت بالایی انجام شده است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Khavase_Jerm_copy%7E0.jpg[/img]

آزمایش مودال
در این آزمایش، پارمترهای مربوط به ماهیت رفتار سازه تحت بارهای دینامیکی، استخراج شده و برای شبیه سازی دینامیکی سازه که آزمایش عملی آن غیرممکن می باشد، در اختیار گروه مربوطه قرار می گیرد. این آزمایشگاه نیز، پیشرفته ترین آزمایشگاه مودال خاورمیانه است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Modal_copy%7E0.jpg[/img]

آزمایش تلاطم
در ماهواره برهایی با پیشران از نوع سوخت مایع، از مخازن بزرگی برای ذخیره سوخت و اکسید کننده استفاده می شود. با اجرای آزمایشات لازمه از وضعیت تلاطم سوخت در داخل مخزن، اطلاع کافی و اطمینان حاصل می شود.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/talatom_copy----%7E0.jpg[/img]

آزمایش ارتعاشات
از جمله آزمایشات مورد نیاز، بررسی های تحقیقاتی و محیطی-عملکردی ارتعاشات سازه ها و سامانه های الکترونیکی می باشد که در صورت وجود وضعیت ارتعاشی نامطلوب در سامانه ها، خطر نابودی کل سامانه نیز وجود دارد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ertashat_copy%7E0.jpg[/img]

آزمایش شوک
سازه های فضایی و به طور کلی، کلیه سازه ها، در تمام طول عمر خود، پدیده شوک را تجربه می کنند که می تواند ناشی از یک پدیده مکانیکی یا طبیعی که موجب تحریک می گردد، باشد.
این شوک می تواند اثرات مخربی بر روی سازه یا اجزاء الکترونیکی داخل آن داشته باشد. به عنوان مثال، اعمال شوک های بیش از حد، می تواند بلوک های الکترونیکی هدایت و کنترل موشک را دچار خرابی نماید و اجرای مأموریت ها را دچار اختلال نماید. بنابراین محاسبه میزان این شوک ها چه شوک های کلاسیک و چه پیچیده، بسیار تعیین کننده بوده که نیاز به آزمایشات پیش از پرتاب دارد تا از صحت عملکرد سازه ها و سامانه ها پس از بروز شوک، اطمینان حاصل گردد.

آزمایش حرارت سازه
هدف از این آزمایش، استخراج پارامترهای مربوط به استحکام/سختی حرارتی قطعه و انتقال حرارت در سطوح مختلف مجموعه شامل قطعات و مجموعه های مونتاژی در فرایند طراحی و توسعه و نهایی سازی سامانه ها است. منحصر به فردترین آزمایشات در کشور و یکی از پیشرفته ترین ها در خاورمیانه در این زمینه بر روی اجزای لازم ماهواره بر به انجام رسیده است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/hararat_copy%7E0.jpg[/img]

آزمایش جدایش
موشک های چند مرحله ای شامل مراحل یا قطعاتی می باشند که در ادامه کار سامانه، مورد نیاز نبوده و به دلایل مختلف لازم است از سامانه اصلی(نهایی) جدا شوند. در واقع جدایش، مرحله ایست که تمام مراحل قبلی در فرآیند پرتاب ماهواره، برای آن اجرا می شود. در اتصال این بخش ها به یکدیگر، نیاز به ابزاری است که در زمان لازم، عمل کرده و باعث جدا شدن مراحل از یکدیگر شود. پس از جدایش مراحل، در ارتفاعی که نیروی آیرودینامیکی وجود ندارد، پوشش ماهواره (در بخش دماغه موشک) نیز باید از موشک جدا شود و سپس، ماهواره با رسیدن مرحله انتهایی ماهواره بر به نقطه مورد نظر برای رها کردن ماهواره، مرحله فعلی و ماهواره نیز باید از یکدیگر جدا شوند. بنابراین پس از طراحی سامانه های جدایش مراحل و همچنین پوشش دماغه(فیرینگ) و ماهواره، قبل از پرتاب، لازم است تا سامانه های مذکور، چه از نظر اجزاء و چه بصورت کلی مورد آزمایشات محیطی و عملکردی قرار گیرند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Jodayesh_copy%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Jodayesh-_copy%7E0.jpg[/img]

پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده های ثبت شده، تیم های طراحی در صورت نیاز مجدداً اقدام به بازبینی بخش های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش ها می نمایند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش ها ماهواره بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می شود.
کشور ما نیز پس از طراحی ماهواره بر سفیر امید و اجرای آزمایش های لازم توسط متخصصان توانمند داخلی، اقدام به پرتاب عملی ماهواره بر نمود که با موفقیت کامل همراه بود. این موفقیت مرهون طراحی بسیار دقیق و اجرای سختگیرانه و مکرر آزمایشات پیش از پرتاب بوده و باعث رشد فزاینده و پرشتاب صنعت فضایی کشور گردید.

منبع : مشرق نيوز

http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=28008

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه نجف جان واقعا در بخش گسترده اي قدم گذاشتيم اميد وارم يك روز اببينم كه درحال فرستادن اولين انسان به فضا هستيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام و تشکر از برادر najaf47


آیا باتوجه به پیشرفت های اخیر و در نظر گرفتن توانمندی های داخلی در زمینه موشکی و سیستمهای فضایی و . . . واقعا میشه امیدوار بود که تا سال 1400 ما بتونیم فضانورد به فضا ارسال کنیم؟؟

اگه کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم که قدم های احتمالی ما برای رسیدن به همچین هدفی رو ترسیم کنه و نظرش رو در مورد این هدف گذاری به صورت واقع بینانه بیان کنه1.[/quote]

سلام آقا مستر . خود دكتر تو سخنرانيش گفت اگه با همين سرعت پيشرفت كنيم تا قبل از 1404 ميتونيم انسان به فضا بفرستيم و بار ها توسط مسولين اشاره به اين هدف شده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر چند فرستادن انسان به فضا میتونه برای کشورمون دستاورد بسیار بزرگی باشه خصوصا به لحاظ تبلیغاتی و اثبات توانائی های تکنولوژیکی ، ولی امیدوارم همین جدیتی که برای فرستادن انسان به فضا عنوان میشه ، برنامه ای برای ساخت سلاح های ضد ماهواره (تمامی انواع ماهواره ها در مدارات مختلف از LEO تا GEO) داشته باشیم

اکنون که گاهی سناریو های حمله به ایران و عکس العمل متقابل ایران مطرح میشه بحث هدف قراردادن پایگاه های آمریکایی و بستن تنگه هرمز و شناور های آمریکایی مطرح میشه ، که گمون می کنم برای همشون راه حل داشته باشن.

ولی انهدام ماهواره های آمریکایی (نه فقط بحث کور کردن یا انهدام ماهواره های جاسوسی نظامی) به نظرم دست کمی از حمله به خاک خود آمریکا نخواهد داشت و با توجه به وابستگی بسیار بالای بسیاری از امور اقتصادی و مدیریتی آمریکا به ماهواره ها ،داشتن پتانسیل انهدام ماهواره های اون ها بازدارندگی بسیار زیادی رو ایجاد خواهد کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نخستین ایستگاه زمینی کاملاً بومی دریافت، پردازش و ذخیره سازی تصاویر ماهواره های سنجش از دور، با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.


به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این مراسم ایستگاه زمینی ثابت دریافت تصاویر ماهواره های بومی سنجش از دور و همچنین ایستگاه زمینی متحرک دریافت تصاویر سنجش از دور نیز به بهره برداری رسید.

نخستین ایستگاه زمینی بومی دریافت، پردازش و ذخیره سازی تصاویر ماهواره های سنجش از دور، از قابلیت های ویژه ای برخوردار است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مراسم افتتاح این ایستگاه های سنجش از دور گفت: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به عنوان بهره بردار این ایستگاه قادر خواهد بود، تصاویری تا قدرت تفکیک یک متر را اخذ و پردازش کند و در اختیار کاربران بخش های مختلف قرار دهد.

سردار سرتیپ وحیدی افزود: شعاع پوشش این ایستگاه حداقل دو هزار پانصد کیلومتر و قادر است هر 24 روز یکبار، از مساحتی حدود ده میلیون کیلومترمربع، تصویر تهیه کند.

وزیر دفاع گفت: این تصاویر در بخش های کشاورزی، شهرسازی، سوانح غیرمترقبه و زمینه های بسیار متنوع دیگر کاربرد دارد.

سردار وحیدی افزود: این ایستگاه می تواند اهداف را تا سرعت هشت درجه بر ثانیه به صورت خودکار رهگیری کند.

وی گفت: تمام سیستم های این ایستگاه از جمله تغذیه کننده ها، گیرنده ها و رهگیری کننده ها، در ایران نوآوری و ابداع شده است.

وزیر دفاع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر را طراح و سازنده این ایستگاه بسیار مهم و بومی خواند و افزود: افزایش توانایی کاربر در ارتباط سریع تر و مطمئن تر برای کنترل عملیات ایستگاه، افزایش شعاع پوشش عملیاتی، افزایش کیفیت سیگنال دریافتی، افزایش چابکی و قابلیت جابجایی سریعتر از ویژگی های دیگر این ایستگاه زمینی دریافت، پردازش و ذخیره سازی تصاویر ماهواره های سنجش از دور است.

این ایستگاه 24 تن وزن دارد و بگفته کارشناسان طراح و سازنده آن، از هر ده میلیون تصویر، احتمال یک خطا وجود دارد.

این ایستگاه بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا ساخته شده است و با ساخت آن، ایران هر سه حلقه ساخت ماهواره، حامل های ماهواره و ایستگاه های فضایی را تکمیل کرد.

این ایستگاه همچنین به صورت چند منظوره عمل می کند و قادر است با برنامه ریزی های مختلف، همزمان چندین ماهواره را رهگیری و از آنها سیگنال دریافت کند.

http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=269624

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

امیدوارم به فکر ساخت هواپیماهای نظامی و مسافری و تجاری و قطارهای پر سرعت هم برای کشور باشن ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نوبه ی خودم تبریک میگم ، منتقل شد به اخبار عمومی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گفتید بهره برداری یادم افتاد دهه فجره و ....

اون ماهواره ای که قرار بود به فضا پرتاب شه چی شد قضیش؟


.... حالا اون ماهواره رو بی خیال... اون زیردریایی 500تنی چی شد؟
:mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب مارشال الان زيردريايي چه ربطي به اين تاپيك داره ؟ :mrgreen:
مسئولین ما اگه صلاح بدونند چيزي رو رونمايي ميكنند و هميشه اين سوالات در ميليتاري بي جوابه چون اگه كسي بدونه نمياد بگه و كسي هم اگر چيزي بگه اطلاعات سطحي و لو رفته اي بيشتر نيست كه اكثر بچه ها ازش خبر دارن ! rolling_on_the_floor

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر های بسیار خوش حال کننده ای هست.
من هم به مسئولین و مردم ایران خسته نباشید و تبریک می گم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمایی دو ماهواره فجر و رصد در ایام دهه فجر خبر داد

احمد وحیدی در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به پروژه های ماهواره‌ای کشور افزود: در حال حاضر ماهواره‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که در موعد مقرر پرتاب خواهند شد.
وی همچنین افزود: دو ماهواره فجر و رصد در ایام دهه فجر رونمایی می‌شوند. زمان پرتاب این دو ماهواره متعاقباً اعلام می شود.

وی همچنین به حمایت‌های وزارت دفاع از برگزیدگان جشنرواه بین‌المللی خوارزمی اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌های متنوعی در حوزه تحقیقات و فناوری و اجرای پروژه‌های کلان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد که این نشان دهنده عزم جدی این وزارتخانه برای حمایت از پروژه‌های علمی است.

وحیدی همچنین تبدیل ایده به محصول را از اولویت‌های این وزارتخانه ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا برنامه‌هایی که در این وزارتخانه‌ها اجرایی می‌شود در راستای تبدیل ایده به محصول خواهد بود.

http://mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1246777

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.