Recommended Posts

روز رونمایی از این گیرنده های زمینی در شبکه 1 اخبار ساعت 21 اعلام شد که این گیرنده ها ساخت ایران هستند و بدست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شدند با توجه به این خبر یک سوال اساسي مطرح میشه و اون این هست که پس چرا این گیرنده ها تا این حد شبیه نمونه های خارجیشون هستند؟ حتی میشه گفت کپی اونها هستند ......... چند وقت پیش خبرهایی در رابطه با خرید تجهیزات فضایی بصورت غیر قانونی توسط ایران از شرکتهای خصوصی خارجی و چند ملیتی منتشر شده بود که امیدوارم به هیچ وجه واقعیت نداشته باشه که در اون صورت ............

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام.دوستان ایا رادار ارایه فازی هم نشون دهده شد یا نه؟[/quote]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_N1003242-1663457.jpg[/img]

http://gallery.military.ir/albums/userpics/N1003242-1663457.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون وریور عزیز.ایا این رادار مشابه خارجی هم دارد اگر دارد می توانید عکس یا نام ان را قرار دهید.تا به حال رادار ارایه فازی به این شکل ندیده بودم. ببخشید که زیاد سوال می کنم .کسی میدونه منظور وزیر از رادار با 6400 المان یعنی چی؟رادارهای فازی دیگر مگه چند المان دارند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.


[quote]من هم تبريك ميگم
يه سوال بهم نخندينا بلد نيستم اگه ميشه جوابشو بدين تصاويرشو از كجا ميگيره يعني ميگم از كدوم ماهواره ما كه خودمو ماهواره ي جاسوسي كه براي تصوير برداري باشه نفرستاديم ولي توي تي وي نشون ميداي كه دارن تصوير ميگيرن ميشه از ماهواره اي كه مختصاتشو داريم مثل ماهواره هاي حاسوسي تصوير بگيريم اگه بتونيم كدهاشو داشته باشيم؟[/quote]
برادر من چرا باید بخندیم؟! سوال کردن خیلی هم کار خوبیه. هیچ کس همه چیز رو نمی دونه.

ماهواره های نقشه برداری (غیرنظامی)، ماهواره های هواشناسی، ماهواره های زمین شناسی و بسیاری ماهواره های دیگه هستند که طبق قراردادهای مختلف بین المللی برای اکثر کشورها اطلاعاتشون در دسترس و قابل استفاده است.
یه نمونه خیلی آماتور از اون، همون گوگل ارث هست که برای کاربران عادی در دسترس قرار گرفته و ما از ایران بدون محدودیت خاصی می تونیم از اون استفاده کنیم. ماهواره های تخصصی هم به همین شکل هستند و هر کشوری که گیرنده های مناسب رو داشته باشه، می تونه از اطلاعات اونها (البته طبق یه سری قراردادها) استفاده کنه.
البته تصاویری که در تلویزیون پخش شد، مربوط به هیچ ماهواره ای نبود و مربوط بود به یه شبیه سازی دریافت اطلاعات! بنابراین اگه سوالتون رو به خاطر تصاویر تلویزیون مطرح کردین، جوابش اینه که اون تصاویر، واقعی نبود!


[quote]روز رونمایی از این گیرنده های زمینی در شبکه 1 اخبار ساعت 21 اعلام شد که این گیرنده ها ساخت ایران هستند و بدست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شدند با توجه به این خبر یک سوال اساسي مطرح میشه و اون این هست که پس چرا این گیرنده ها تا این حد شبیه نمونه های خارجیشون هستند؟ حتی میشه گفت کپی اونها هستند .........[/quote]
خوب اینجا 2 تا نکته هست!
یکی اینکه اگه خود شما بخواین یه آنتن گیرنده فرکانس 2GHz تصویر طراحی کنین چه شکلی خواهد بود؟ درضمن، فرستنده هم همونیه که برای بقیه آنتنها میفرسته.
مسلما باید آنتن شما هم شبیه آنتنهای گیرنده موجود باشه! به همین سادگی!

و اما نکته دوم:
وقتی میگیم توسط متخصصان داخلی طراحی شده، به معنی این نیست که از صفر طراحی کردن. همچنین درمورد ساخت، طبیعیع که از امکانات خارجی که در اختیارمون هست استفاده میشه. از پردازنده های شرکت موتورولا و اینتل بگیرین تا سیستم عاملهایی مانند ویندوز! که متاسفانه بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی استفاده میشه.
هیچ طراح عاقلی نمیاد چیزایی که در دسترسش هستند رو دوباره طراحی کنه و بسازه. چون این کار فقط زمان اجرا رو طولانیتر می کنه و هزینه رو به شدت بالا می بره.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
maysam2007 ممنون از توضيحاتتون جوابتون تا حدودي قانع كننده بود البته همين كه تا اينجا هم تونستن بيان خودش خيلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون وریور عزیز.ایا این رادار مشابه خارجی هم دارد اگر دارد می توانید عکس یا نام ان را قرار دهید.تا به حال رادار ارایه فازی به این شکل ندیده بودم. ببخشید که زیاد سوال می کنم .کسی میدونه منظور وزیر از رادار با 6400 المان یعنی چی؟رادارهای فازی دیگر مگه چند المان دارند؟[/quote]
مشابه خارجی (که آنتهاش مثل این باشه ندیدم ! ) رادارهای فازی ماتریسی هستند و هر چندتا المان بخواهید میتونید اضافه کنید ..

این رادار 5 در 5 هست (با توجه به این زاویه دید) که میشه 25 المان (یا قطعه یا نود : انتن ) حالا 6400 المان میشه بعبارتی 80 در 80 آنتن کوچک مثل این ../

این تاپیک ها اطلاعات کلی در مورد این رادارها هستن ... :

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6769&start=0

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10818

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماهم فقط می تونیم تبریک بگیم

انشالله که اون آدمی هم که می خواهیم بفرستیم فضا برگرده icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]سرپرست سازمان فضایی ایران:
ایتالیا در برنامه فضایی ایران کارشکنی می کند[/size]
سرپرست سازمان فضایی ایران (ایسا) با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران توان پرتاب ماهواره «مصباح یک» را داشته و برنامه‌ریزی هم جهت پرتاب آن صورت گرفته است از پیگیری تحویل این ماهواره از کشور ایتالیا خبر داد.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، ماهواره مخابراتی «مصباح» که نخستین ماهواره ساخت ایران است، با سرمایه‌گذاری بالغ بر 10 میلیارد تومان با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شده است.
موافقتنامه ساخت ماهواره مصباح در سال 1376 میان وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات به امضاء رسید و ساخت نمونه آزمایشگاهی این ماهواره طی سال‌های 1378 تا 1380 با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد.
ساخت مدل مهندسی و فضایی ماهواره مصباح نیز با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده است.
مصباح کاربری مخابراتی داشته و می‌تواند برای انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار رود.
این ماهواره 75 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 50 در 50 در 70 سانتیمتر مکعب است.
عمر مفید این ماهواره سه سال بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا پنج سال قابل استفاده باشد.
ماهواره مصباح پس از استقرار در مدار 14 بار در شبانه روز دور زمین می‌چرخد و سه تا چهار بار از طریق ایستگاه‌های زمین قابل مشاهده است.
بنابر اعلام مسوولان فضایی ایران و روسیه قرار بود این ماهواره در اواخر سپتامبر (اوایل مهرماه 84) همراه با یک میکروماهواره روسی و هفت میکروماهواره‌ خارجی دیگر توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» از پایگاه فضایی روسیه به فضا پرتاب شود، با این حال با خلف وعده‌ها و کارشکنی قدرت‌های فضایی دیگر این ماهواره پس از شش سال هنوز در انتظار پرتاب است. این در حالی است که متخصصان فضایی کشورمان حدود سه سال پیش موفق شدند ماهواره ملی «امید» را بدون اتکا به نیروهای خارجی با پرتابگر ساخت ایران به فضا پرتاب کنند.
دکتر حمید فاضلی، سرپرست سازمان فضایی ایران در خصوص وضعیت ماهواره مصباح یک و احتمال پرتاب آن در آینده گفت: در حال حاضر ماهواره‌برهای موجود توان این را دارد که ماهواره مصباح یک را به فضا پرتاب کنند اما متاسفانه به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌ها و قطعنامه‌ها این ماهواره در اختیار ایران نیست و کشور ایتالیا هم به همین بهانه مصباح را به ما برنمی‌گرداند البته ما رایزنی‌هایی جهت پس گرفتن ماهواره آغاز کرده‌ایم.
به گفته وی، ماهواره مصباح 1 از جمله ماهواره‌هایی است که در مدار لئو قرار می‌گیرد و به عنوان ماهواره میکرو تلقی می‌شوند.
فاضلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران توان پرتاب ماهواره مصباح یک را داشته و برنامه‌ریزی هم جهت پرتاب آن صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون که سازمان فضایی ایران در موقعیتی جدید مستقر شده است این احتمال وجود دارد که بازنگری در برنامه‌های پرتاب قبلی به وجود بیاید چرا که به نظر می‌رسد که برخی دستاوردها مشابه است و بنا بر این است که خیلی زود به ماهواره‌های عملیاتی بپردازیم. از این رو باید به سمت ساختار و پرتاب ماهواره‌های سنجشی مجهز به دوربین‌هایی با قدرت تفکیک و تصویربرداری بالا که بتواند خدمات قابل بهره‌برداری بدهد، حرکت کنیم.
منبع: :evil:
http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=37737

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بردنش ايتاليا چيكار كنن كه حالا پسش نميده؟ اگه واقعا ساخت داخل بود و متخصصان ايتاليا در ساختش همكاري ميكردن مي بايست اونا از ايتاليا بيان ايران نه اينكه ماهواره رو ببرن اونجا!!
البه ان موق ما تجربه اي مثل ساخت اميد نداشتيم و نميشه انتظار داشت كه د داخل ساخته مي شد..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هشدار نسبت به انقضای مالکیت ایران در فضا
عدم موفقیت ایران در پرتاب ماهواره زهره و پایان تاریخ انقضای مالکیت ایران بر سر نقطه مداری‌ اختصاصی زهره باعث شد مجامع جهانی نسبت به پس گرفتن این نقاط به ایران هشدار دهند. سرپرست سازمان فضایی ایران در زمینه این هشدار و برنامه آتی ایران توضیحاتی ارائه کرده است.


به گزارش مشرق به نقل از مهر، در سال 1356 دولت وقت ایران به درخواست برای ثبت سه نقطه در مدار همزمان زمین (GEO) در موقعیت‌های 26 ، 34 و 47 درجه شرقی از اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) اقدام کرد که مراحل هماهنگی و ثبت این نقاط برای پوشش محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب انجام شد و در سال 1365 در اتحادیه بین‌المللی مخابرات تحت عنوان زهره 1 ، 2 و 3 به ثبت رسید. پس از آن نیز تلاش‌هایی برای ثبت سه نقطه فضایی دیگر از طرف ایران تحت عناوین زهره 4، 5 و 6 انجام گرفت و هم اکنون 6 نقطه مداری برای سری ماهواره زهره 1 الی 6 منظور شده است.

اما عدم موفقیت ایران در پرتاب ماهواره زهره به فضا و سر رسیدن تاریخ انقضای مالکیت ایران بر سر نقطه مداری‌ اختصاصی زهره در طول جغرافیایی 26 درجه شرقی باعث شد اتحادیه بین المللی مخابرات و اعضای کارگروه رگولاتوری ماهواره این اتحادیه تصمیم بگیرند این نقاط را از ایران پس گرفته و آن را در اختیار ماهواره‌های دیگر قرار دهند.
براین اساس اتحادیه بین‌المللی مخابرات به ایران مهلت داد تا طی ضرب‌الاجل تعیین شده ای نسبت به راه‌اندازی و سرویس‌دهی این ماهواره در موعد مقرر اقدام کند که در نهایت عدم توجه به این زمان تعیین شده ایران را با تهدید لغو رزرو نقطه مداری‌ توسط دیگر کشورها مواجه کرد.
تلاش ایران برای حفظ مالکیت نقطه مداری زهره
حمید فاضلی سرپرست سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پایان تاریخ انقضای نقاط مداری ماهواره زهره و اقدامات ایران برای تمدید این مالکیت اظهار داشت: تلاشهایی در حال انجام است و به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته ایم که بزودی اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه با برخی شرکتها برای آنکه ماهواره شان را در مدار زهره قرار دهند وارد مذاکره برای انعقاد قرارداد شده ایم گفت: فعالیتهای بسیار موفقی در این زمینه صورت گرفته و با وجود محدودیت زمانی، خبرهای خوشی را به زودی برای مردم خواهیم داشت.
فاضلی با تاکید بر حساسیتهای این موضوع و با بیان اینکه ما موفق به حفظ موقعیت مداری ایران خواهیم شد تصریح کرد: نقاط مداری جزئی از خاک کشور است و ما نمی گذاریم از دست برود. براین اساس با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال می کنیم و نخواهیم گذاشت به منافع و مصالح کشور آسیب برسد.
وی در مورد برنامه های ایران برای حفظ موقعیتهای مداری که زمانشان به اتمام رسیده است به مهر گفت: درصدد هستیم موقعیت مداری خود را به کشورهای درخواست کننده دارای ماهواره اجاره دهیم که این راه حل مورد قبول شورایعالی امنیت ملی نیز قرار گرفته است. در این زمینه مذاکرات در جریان است.
سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان اینکه کشورهای رقیب ما را تحت فشار قرار داده و به ما تکنولوژی نمی دهند گفت: باید تلاش کنیم با کشورهایی که دارای ماهواره هایی هستند که سالهای آخر عمرشان را طی می کنند وارد مذاکره شویم و یا این ماهواره ها را از آنها خریداری کرده و یا در نهایت با آنها مشارکت کنیم. در این زمینه کارگروههایی فعال شده و در حال بررسی جوانب مختلف هستند.
وی در مورد چگونگی مذاکره برای تمدید قرارداد موقعیت مداری ایران به مهر گفت: زمانی که با شرکتی به توافق برسیم این شرکت به ITU اعلام خواهد کرد و در این باره مشکلی به وجود نخواهد آمد.
فاضلی در مورد اسامی کشورهایی که در این باره ایران با آنها وارد مذاکره شده است خبری اعلام نکرد و گفت در تلاش هستیم تا در محدوده زمانی مقرر این مذاکرات به نتایج نهایی برسد و پس از آن اطلاعات دقیقتری در مورد حفظ این نقطه مداری اعلام خواهد شد.
زهره در بهترین نقطه مداری پوشش ماهواره ای خاورمیانه
نقاط مداری به دو دسته دائم و غیردائم تقسیم می‌شوند. نقاط غیردائم نقاطی هستند که اگر از نقطه مداری مزبور از زمان ثبت سازمان جهانی مخابرات مبنی بر مالکیت توسط کشوری به مدت 7 سال استفاده نشود آن نقطه مداری در صورتی که درخواست کننده دیگری داشته باشد، واگذار می‌شود و در صورت استفاده از آن می‌تواند تا هر زمان مالکیت آن نقطه را داشته باشند اما نقاط دائم نقاطی هستند که بر روی مدار سنکرون (36 هزار کیلومتری) قرار دارند.
طول جغرافیایی 26 درجه شرقی و نقاطی که در همسایه آن قرار دارند یکی از بهترین نقاط برای پوشش ماهواره ‌ای خاورمیانه محسوب می‌شود و همین امر نقاط مداری ماهواره زهره 2 را با چالش مواجه کرده است.
ایران از اوایل سال 1990 میلادی طراحی سیستم ماهواره زهره را آغاز کرد و در سال 2001 میلادی قراردادی با روس‌ها برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری آن به امضا رساند اما تاکنون به دلایل مختلف و عدم تمایل روسها به انجام آن، این پروژه با عدم موفقیت روبرو شده است.
از آنجایی که ایران به صورت رسمی نقطه مداری‌ لازم را از اتحادیه بین‌المللی مخابرات دریافت کرده بود دیگر کشورها اجازه استفاده و دسترسی به آنها را ندارشته و نقاط مداری‌ تعیین شده و فرکانس‌های تخصیص یافته به برنامه فضایی ایران تعلق داشت. اما چنین قراردادهایی در حوزه ماهواره برای اشغال نقطه مداری مشخص در یک دوره زمانی ثابت و تعیین شده به کشورها اختصاص داده می‌شود تا ماهواره‌های واقعی خود را در آنها قرار دهند.
براین اساس طبق قوانین اگر اپراتوری نسبت به قرار دادن ماهواره خود در نقطه مداری اختصاص داده شده در زمان مقرر اقدام نکند نقطه مداری منقضی خواهد شد و در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت.

منبع: fi_lone_ranger
http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=47551

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باز دارن شعار می دن ، از سال 65 هیچ کاری نکردن حالا ادعای مالکیت هم دارن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]افتخاری دیگر برای ایرانیان ؛ ماهواره رصد در مدار زمین قرار گرفت [/b]

در شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) متخصصان و دانشمندان هوا فضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد به فضا، آن را در مدار زمین قرار دهند.


به گزارش واحد مرکزی خبر ،دانشمندان و متخصصان هوا فضای کشورمان پس از قرار دادن ماهواره ملی امید در مدار زمین موفق شدند [b]نخستین ماهواره تصویربرداری ایران که تمامی مراحل طراحی، ساخت ، تجمیع ، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است، را در مدار زمین قرار دهند.
[/b]

ماهواره رصد 15،3 کیلوگرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده که هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.

بنا بر این گزارش مأموریت ماهواره رصد برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی ، دریافت فرامین از ایستگاههای زمینی ، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله متری به ایستگاههای زمینی است.

توپولوژی و ساختار ایستگاههای زمینی ماهواره رصد نیز به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده است که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم نموده است. اغلب زیر سیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در این ماهواره وجود دارد که از جمله می توان به زیرسیستم های مدیریت توان، پانل های خورشیدی ، کنترل وضعیت ، محموله اپتیکی ، GPS ، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده داده های روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد .

بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره، بومی سازی فن آوری سنجش از دور و تصویربرداری از مین بوسیله ماهواره، توسعه فن آوریهای جدید شامل تولید توان در محیط مداری، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیرفعال ، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم ملی است.

این دومین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که قادر است میکروماهواره 16 کیلویی را تا ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره بر ؛ 22 متر ، قطر آن 1،25 و وزن کل آن 26 تن است.

[b]عملیات موتور اول و جدایش آن ‌، عملیات موتور دوم ، خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره بر مراحلی بودند که ماهواره بر سفیر رصد با موفقیت انجام داد.
[/b]
چهار ایستگاه ره گیری ، ایستگاه تله متری و فرمان ، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک ، عملیات ره گیری ، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره بر سفیر رصد بر عهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و همچنان عملیات آنان ادامه دارد.

http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=289142

خدا رو شکر و تبریک ... .


[color=green] با تشکرمنتقل شد به اخبار علمی

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]الان خبر 21 اعلام كرد.
تبريك فراوان عرض مي كنم.

-----------------

http://mahdavi3d.persiangig.com/image/tebyan/daneshfanavari/rasad1.jpg

-----------------

[color=darkred][b]افتخاری دیگر برای ایرانیان ؛ ماهواره رصد در مدار زمین قرار گرفت[/b][/color]

[color=blue]در شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) متخصصان و دانشمندان هوا فضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد به فضا، آن را در مدار زمین قرار دهند.[/color]


به گزارش واحد مرکزی خبر ،دانشمندان و متخصصان هوا فضای کشورمان پس از قرار دادن ماهواره ملی امید در مدار زمین موفق شدند نخستین ماهواره تصویربرداری ایران که تمامی مراحل طراحی، ساخت ، تجمیع ، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است، را در مدار زمین قرار دهند.

ماهواره رصد 15،3 کیلوگرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده که هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.

بنا بر این گزارش مأموریت ماهواره رصد برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی ، دریافت فرامین از ایستگاههای زمینی ، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله متری به ایستگاههای زمینی است.

توپولوژی و ساختار ایستگاههای زمینی ماهواره رصد نیز به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده است که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم نموده است. اغلب زیر سیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در این ماهواره وجود دارد که از جمله می توان به زیرسیستم های مدیریت توان، پانل های خورشیدی ، کنترل وضعیت ، محموله اپتیکی ، GPS ، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده داده های روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد .

بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره، بومی سازی فن آوری سنجش از دور و تصویربرداری از مین بوسیله ماهواره، توسعه فن آوریهای جدید شامل تولید توان در محیط مداری، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیرفعال ، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم ملی است.

این دومین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که قادر است میکروماهواره 16 کیلویی را تا ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره بر ؛ 22 متر ، قطر آن 1،25 و وزن کل آن 26 تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن ‌، عملیات موتور دوم ، خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره بر مراحلی بودند که ماهواره بر سفیر رصد با موفقیت انجام داد.

چهار ایستگاه ره گیری ، ایستگاه تله متری و فرمان ، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک ، عملیات ره گیری ، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره بر سفیر رصد بر عهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و همچنان عملیات آنان ادامه دارد.

[color=olive]ساعت خبر: 21:9 - تاريخ خبر: 25/03/1390[/color]
منبع: واحد مركزي خبر
http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=289142
[/align]
-----------------
[align=left]

[color=darkred][b]Iran puts satellite into orbit: state TV[/b][/color]

[color=blue]TEHRAN (Reuters) - Iran has successfully launched a second domestically built satellite into orbit, Iran's Arabic language al-Alam television reported Wednesday.[/color]

"Iran launched a domestically built rocket and the Rasad 1 (satellite) has been put into orbit," al-Alam reported.

In February 2009, Iran launched its first domestically-built satellite, OMID.

The Rasad 1 (Observation) satellite will be used for transmitting images and weather forecasts, TV reported.

[color=olive]Wed Jun 15, 2011 1:21pm EDT[/color]
http://ca.reuters.com/article/topNews/idCATRE75E4EF20110615
[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش واحد مرکزی خبر ، رویکرد اساسی در تعریف و اجرای پروژه، دستیابی به یک ماهواره عملیاتی، مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در حوزه ماهواره و ماهواره بر، با نظر به محدودیت های هزینه و زمان بوده است.

با این رویکرد، این ماهواره در مدت زمان [b]حدود 18 ماه [/b]تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست کیفیت را در [b]دانشگاه صنعتی مالک اشتر[/b] گذرانده و به [b]سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع برای اجرای روند مراحل پرتاب[/b] تحویل شده است.

مأموریت سطح یک ماهواره رصد یک، [b]تصویربرداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک 150 متر[/b] و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.

توپولوژی و ساختار ایستگاه های زمینی رصد به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده است که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترلی فراهم کرده است به گونه ای که [b]به طور متوسط حدود 110 دقیقه در شبانه روز ماهواره در حوزه دید ایستگاه های زمینی قرار دارد.[/b]

کوچکی ابعاد و جرم ماهواره رصد یک که از جمله الزامات سیستمی در تعریف طرح (به منظور اطمینان از امکان پذیری پرتاب و دستیابی به حداکثر ارتفاع مداری ممکن) بوده است، به گونه ای که با وجود محدودیت های هندسه و جرم، اغلب زیرسیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در ماهواره رصد یک وجود دارد.

ازجمله آنها می توان به زیرسیستم های مدیریت توان، صفحات خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اپتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده داده های روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

دستاوردهای مهم پروژه رصد یک عبارتند از:

- دستیابی به دانش و فناوری طراحی، ساخت و تست ماهواره (نخستین بار در کشور)

- دستیابی به فناوری سنجش از دور و تصویربرداری از زمین به وسیله ماهواره (نخستین بار در کشور)

- توسعه فناوری های جدید ازجمله تولید تون در محیط مداری، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی (فعال و غیرفعال)، ساخت صفحات و حسگرهای خورشیدی، ساخت بوم گرادیان جاذبه (تمامی موارد، نخستین بار در کشور)

- توسعه زیرساخت های کارگاهی و آزمایشگاهی برای ساخت و مونتاژ و انجام دادن تست های عملکردی و محیطی برای ماهواره های کوچک

- ایجاد بسترهای نرم افزاری و توسعه نیروی انسانی برای طراحی، ساخت و تست ماهواره

- دستیابی به شبکه ایستگاه های زمینی کنترل و ارسال و دریافت تصویر.

این پروژه همچنین بستر مناسبی را برای ایجاد منظومه ماهواره ای عملیاتی به عنوان یکی از بهینه ترین راهبردها برای دستیابی به فضا فراهم کرده است.

مشخصات کلی ماهواره:

وزن: 15.3 کیلوگرم

ابعاد: 350

شکل هندسی: بیضوی

شیب مداری: 56 درجه

پریود مداری: 91 دقیقه (زمان یک گردش کامل به دور زمین).

ماهواره بر سفیر رصد:

ماهواره بر سفیر رصد قادر است یک ماهواره را در ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

طول این ماهواره بر 22 متر، قطر آن 1.25 متر و وزن کل آن 26 تن است.

ماهواره بر سفیر رصد برای اجرای مأموریت خود پس از پرتاب مراحل زیر را طی می کند:

1- پس از اتمام کار موتور مرحله اول جدایش مرحله اول انجام شده و مرحله دوم ماهواره بر به حرکت خود ادامه می دهد.

2- با خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ، قبل از جدایش ماهواره، پوشش ماهواره (فیرینگ) جدا می شود و زمینه را برای قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا می کند.

3- در ادامه پس از رسیدن سرعت ماهواره بر به سرعت مورد نظر، جدایش ماهواره صورت گرفته، ماهواره در مدار تعیین شده قرار می گیرد.

دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر رصد:

1- بهینه سازی سیستم و زیرسیستم های طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر رصد

2- ایجاد زیرساخت های مناسب و کسب توانمندی برای طراحی و ساخت ماهواره‌برهای آینده.

ایستگاه های زمینی:

این ایستگاه ها شامل ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله متری و فرمان، و ایستگاه مرکزی است.

ایستگاه رهگیری، وظیفه رهگیری ماهواره بر سفیر رصد در کل مسیر پرتاب و رهگیری ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را بر عهده دارد.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های رهگیری، ماهواره را رهگیری می کند و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهد.

ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را بر عهده دارد.

ایستگاه متحرک دریافت ماهواره رصد:

این ایستگاه به منظور دریافت اطلاعات از ماهواره رصد طراحی و ساخته شده است. ایستگاه؛ متحرک است و زمان استقرار و آماده به کار شدن کمتر از یک ساعت می باشد و قابلیت دریافت، مشاهده و ذخیره تصاویر ارسالی از ماهواره رصد را دارد.

[b]ماهواره رصد اولین ماهواره تصویربرداری ایران است که تمامی مرحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده سازی پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است.[/b]

http://www.iribnews.ir/MainContent.aspx?news_num=289143

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.