Recommended Posts

http://www.irupload.ir/images/vas5pkvea6k652ggd4i.jpg
عکسی که تو چند فروم خارجی دیدم.
یک اسلاید در یک کنفرانس اسراییلی. مدعی اند که از یک دوربین سونی با زوم سه برابر برای نوید استفاده شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه ویدیویه مصاحبه رو داری میتونی بزاری[/quote]
متاسفانه نه!چون کانورتور + ADSL ندارم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
عکسی که تو چند فروم خارجی دیدم.
یک اسلاید در یک کنفرانس اسراییلی. مدعی اند که از یک دوربین سونی با زوم سه برابر برای نوید استفاده شده.[/quote]اگر واقعا هم اينگونه باشد، به نظرم چندان مورد خاصي نيست. زيرا "نويد" يك ماهواره تحقيقاتي-دانشجويي است.
قبلا در خبرها داشتيم كه براي ماهواره هاي قويتر بعدي، لنز و حسگرهاي بسيار باكيفيتي توسط صاايران ساخته شده و يا در دست ساخت است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تحلیلگر صهیونیست:
"ماهواره نوید" ثابت کرد تهدید موشکی ایران علیه اسرائیل واقعی است
به گزارش عصر ایران ،"رون بن یشای" تحلیلگر اسرائیلی در مقاله ای در روزنامه یدیعوت آحارونت چاپ تل آویو نوشت: اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا به وسیله موشکی که در ایران ساخته و توسعه یافته نشان می دهد ایران قدرت شلیک موشک هایی با برد هزاران کیلومتر را دارد .

وی افزود: تثبیت ماهواره در فضا نیازمند موشکی با موتور محرکه بسیار قدرتمند است. موتور محرکه ای که می تواند برای مدت زمان نسبتا طولانی، فعالیت کند و موشک را به ارتفاع صدها کیلومتری بالا ببرد. این اقدام نیازمند موتورمحرکه بسیار قدرتمندتر از موتورمحرکه موشک شهاب 3 است که برد آن به 1500 تا 2000 کیلومتر می رسد.

این تحلیلگر صهیونیست اضافه کرد: فناوری موشک های پرتاب ماهواره ممکن است در پرتاب موشک های بالستیک با کلاهک های هسته ای برای برد پنج هزار کیلومتر یا حتی 10 هزار کیلومتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: در صورتی که ایران، این اقدام را با موفقیت انجام دهد می توان گفت تهران به توانایی اولیه برای پرتاب موشک های بالستیک دست پیدا کرده است، موشک هایی که می توانند آمریکا را بزنند . سازمان های جاسوسی غربی با نگرانی زیاد، تحولات فناوری و تکنولوژیکی در ایران را پیگیری می کنند.

منبع:
http://www.asriran.com/fa/news/199987/ماهواره-نوید-ثابت-کرد-تهدید-موشکی-ایران-علیه-اسرائیل-واقعی-است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده هم به همه ايرانيان تبريك ميگم اين موفقيت رو

يهسوال ذهنم رو مشغول كرده.ميگم اين توده ها كه از خروجي موشك پرتاب ميشدن ميشه باعث نگراني باشه؟
چون وزن ماهواره افزايش داشته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]گزارش مشرق از ویژگی های جدیدترین دستاورد فضایی کشور
[b]«نوید»؛ مژده دو برابر شدن توانمندی ماهواره ای ایران +عکس[/b][/color]

[color=darkblue]با توجه به اينكه ماهواره «رصد يك» نسبت به ماهواره ملي «اميد» سبك‌تر بود، حدود 10 كيلومتر بالاتر از مدار ماهواره‌اي اميد قرار گرفت. اما در مورد نوید، 1.85 برابر سنگین تر بودن آن نسبت به امید و 3.26 برابر نسبت به رصد، با افزایش 20 درصدی نیروی پیشران جبران شده است.[/color]
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، جدیدترین ماهواره تماماً ایرانی پرتاب شده به فضا، نوید علم و صنعت نام دارد که توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است. پس از قرار دادن موفق ماهواره «امید» ساخت صاایران در 15 بهمن سال 87، ماهواره «رصد-1» ساخت دانشگاه صنعتی مالک اشتر در 25 خرداد سال 1390 در مدار قرار گرفت و در 14 بهمن 1390 یعنی حدود هفت ماه و نیم بعد نیز «نوید علم و صنعت» به فضا پرتاب شد و پیام یامهدی(عج) را ارسال کرد. نوید به عنوان یکی از ماهواره های ساخته شده در کشور و تماماً توسط نیروهای داخلی پس از گذراندن تمامی آزمایشات برای پرتاب تحویل داده شد.
ماهواره 27 کیلوگرمی امید تنها قابلیت ارسال و دریافت علائم را داشته و برای اولین گام همین میزان نیز کافی به نظر می رسید. در گام دوم ماهواره رصد با چندین فناوری جدید آماده پرتاب شد؛ سامانه پایدار کننده برای تثبیت وضعیت فیزیکی ماهواره در مدار، سلول های خورشیدی برای شارژ باتری ها و تأمین انرژی و شاید از همه مهمتر دوربین تصویربرداری با قدرت تفکیک 150 متر.
این ویژگی ها رصد را در سطحی متفاوت از امید قرار داده و همچنین نشان دهنده رشد جهشی در طراحی و ساخت ماهواره ها برای رسیدن به هدف نهایی بود که استفاده عملیاتی از تصاویر و سایر قابلیت های ماهواره است. با توجه به قابلیت شارژ باتری در رصد از باتری های سبک تری به کار رفت و با توجه به طراحی بهتر و استفاده از تجهیزات جدید و با وجود برخورداری از دوربین رصد تنها 15.3 کیلوگرم جرم داشت یعنی 43 درصد امید.
ماهواره نوید
هدف اساسی در تعریف و اجرای پروژه طراحی و ساخت ماهواره نوید دستیابی به یک ماهواره کوچک مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در زمینه ماهواره است. ماهواره نوید علم و صنعت طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سامانه ای (سیستمی) سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر سفیر نوید از کلاس ماهواره بر سفیر 1-B که در سازمان هوافضای وزارت دفاع توسعه یافته است انجام شد.

به گزارش مشرق، در ساخت ماهواره ملي نويد یا NAVID-ST كه از رده(کلاس) ماهواره های ميكرو است، از استاندارد جهانی ECSS تبعیت شده و در واقع ماهواره ای سنجش از دور محسوب می شود. تأمين انرژي آن نيز توسط صفحات سلول خورشيدي نصب شده بر روی اضلاع جانبی بدنه ماهواره در كنار باتري و بهره‌گيري از تنظيم‌كننده‌ها و مبدل‌هاي ولتاژ صورت مي‌گيرد.[/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/132775_848.jpg[/img]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/132775_848.jpg]لينك عكس[/url][/align]

[align=justify]مأموريت ماهواره نويد، تصويربرداري از زمين با تفکیک 750 متر مبتني بر روش جاروبي(push broom) و به صورت تك باند و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سامانه در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. البته در موارد نیز گفته شده قدرت تفکیک مکانی تصاویر این ماهواره 400 متر است. به طور كلي كاربرد تصاوير دريافتي از اين ماهواره در زمينه‌ هايي چون جو و علوم هواشناسي از جمله خصوصيات ابرها، بارندگي، رطوبت‌ و دماي هوا، مواد شيمايي جو، بادها، ديناميك جو و تراكم بخار و ابرها و در نتیجه کاربرد در پیش بینی شرایط آب و هوا، تعیین خطوط ساحلی، نظارت بر منابع ماهيگيري، آب‌هاي ناشي از برف و يخ، آب‌هاي اقيانوس‌ها، گردبادها، طوفان‌ها و جزر و مد درياها، برآورد سطح جنگلها، شناسایی آتش سوزی جنگلها و بررسی آثار بلاياي طبيعي چون سیل، خشكسالي، زمين‌لرزه و نیز بررسی آلودگي محيط زيست است. به طور کلی سنجش از راه دور و تصويربرداری، ارتباط مخابراتی وانتقال داده و انتشار پيام (Broadcasting) ازجمله ماموريت های ماهواره ملی نويد علم وصنعت است.

ماهواره بومي نويد حدوداً هر 90 دقيقه يك بار به دور زمين می چرخد و دوربين نصب شده روي آن كه از شفافيت تصويري مناسبي برخوردار است به گرفتن عكس از مناطق مد نظر و ارسال آن به ايستگاه هاي زميني اقدام می كند.

ماهواره نويد در مقايسه با ماهواره هاي قبلي پرتاب شده از فناوریي كنترل وضعيت جديدتري بهره مند بوده و نحوه تأمین پايداري آن از روش چرخان است.
ماهواره ایرانی نوید 50 کیلوگرم جرم دارد و برای تزریق در مدار بیضوی با ارتفاع 250 تا 375 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماه بوده و در هر شبانه روز 6 بار از آسمان ایران عبور می کند و در محدوده دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد. این ماهواره از نوع مکعبی با اضلاعی به طول 50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شکل با شیب مداری 55 درجه حرکت می کند.

ماهواره نويد علم و صنعت داراي زيرسامانه هاي تأمين توان، تعيين و كنترل وضعيت با استفاده از حسگرها و عملگرهاي ديناميكي است به طوريكه در اين ماهواره حسگرهايي چون حسگر خورشيدي، مغناطيسي و عملگر مغناطيسي نصب شده است. نمونه برداري از دماي 27 تا 30 نقطه ماهواره و ارسال آن به زمين از جمله مأموريت هاي اين ماهواره کاملاً بومي است.
اين ماهواره همچنين داراي زيرسامانه الكترونيك كه شامل رایانه مركزي، فرماندهي، بخش تله متري و داراي رایانه روي برد و قابليت صدور فرمان از ايستگاه هاي زميني است.[/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/132774_165.jpg[/img]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/132774_165.jpg]لينك عكس[/url][/align]

[align=justify]هر چند طول عمر تجهيزاتي اين ماهواره يک و نيم سال است اما به دلیل آثار مخرب سایش روی بدنه و اجزای ماهواره به دلیل تماس با جو که در سرعتی بیش از 7500 متر بر ثانیه دائماً در حال روی دادن است ماهواره در مدت حدود دو ماه از بين رفته و در نهايت زير سامانه‌ها ‌آسيب مي‌بينند و بدین ترتیت عمر عملیاتی آن به دلیل استقرار در مدار نزدیک به زمین محدود به حدود دو ماه می شود.

از جمله دستاوردهای پروژه ملی نويد علم وصنعت می توان به ساخت اولين ماهواره دانشجويی به صورت کاملا بومی با قابليت تصويربرداری وبرقراری ارتباط مخابراتی وانتقال داده، کسب دانش وتجربه علمی وعملی در زمينه طراحی ، ساخت وتست زير سيستم های مختلف ماهواره، بهره گيری از دانش اساتيد ودانشجويان رشته های مختلف دانشگاهی در عرصه فناوری فضايی، تحکيم بستر ارتباطی بين دانشگاه وصنايع داخلی در حوزه فناوری های فضايی، ايجاد ،توسعه وبومی سازی فرآيند مهندسی سيستم ومديريت پروژه های فضايی، کسب دانش فنی وتجربه در زمينه برقراری مخابراتی بين تجهيزات ايستگاه زمينی وتجهيزات ماهواره، طراحی نرم افزارهای مونيتورينگ وکنترل ماهواره، طراحی نرم افزارهای پردازش، فريم بندی، کدينگ ورمز گذاری داده های تله متری وتله کامند ماهواره، طراحی وساخت سازه ماهواره متناسب با نيازمندهای ماموريت مبتنی بر فناوری های نوين اشاره کرد.
توانمندی های ايجاد شده در راستای انجام پروژه ماهواره ملی نويد علم وصنعت نیز شامل طراحی وساخت الکترونيک روی برد ماهواره، طراحی وساخت فرستنده وگيرنده ماهواره، طراحی وساخت ايستگاه های TT&C ماهواره، طراحی وساخت دوربين محموله تصويربرداری، طراحی وساخت سيستم توان ماهواره، طراحی وساخت عملگرها وحسگرهای سيستم تعيين وکنترل وضعيت ماهواره، طراحی وساخت سازه های فضايی با استحکام کافی و وزن کم است.

[b]ماهواره بر سفیر نوید[/b]
ماهواره بر سفیر نوید از رده سفیر1-بی بوده و از قدرت پیشران بالایی در مقایسه با ماهواره برهای پیشین سفیر كه در پرتاب امید و رصد استفاده شده اند، برخوردار است و 20 درصد به قدرت پیشران آن افزوده شده. تفاوتهایی نیز در ظاهر این ماهواره بر با نمونه های قبلی مشاهده می شود از جمله در بخش جدایش مرحله دوم آن. به طور کلی سفیر، ماهواره بری دو مرحله ای است و با سرعت بیش از 8100 متر بر ثانیه محموله خود را به فضا می برد.
در مرحله اول پس از اتمام كار پیشران(موتور) مرحله اول، جدايش مرحله اول به انجام می رسد. در این مرحله پیشران های کوچکی که در جلوی مرحله اول قرار داشته و خلاف جهت حرکت نیرو وارد می کنند فعال شده و سرعت بخش اول را کاهش می دهند که احتمال برخود بخش های اول و دوم پس از جدایش به صفر برسد. به این پیشران ها موتورهای تُرمزی نیز گفته می شود. در این مرحله بعد از جدايش مرحله اول و قبل از جدايش ماهواره، پوشش بيروني آن (‌فيرينگ) از ماهواره بر جدا شده و پس از رسیدن به موقعیت مطلوب مداری و سرعت مناسب، ماهواره از مرحله دوم ماهواره بر جدا شده و در مدار قرار می گیرد.
به گزارش مشرق، در جدايش اول كه در ارتفاع حدود 120 تا 150 كيلومتري اتفاق می افتد نزديك به 85 درصد جرم ماهواره بر جدا شده و كار انتقال ماهواره به مدار را مرحله دوم ماهواره بر انجام می دهد. از آنجا كه هر چه وزن ماهواره سبك‌تر باشد امكان قرارگيري آن توسط ماهواره بر سفير در مدار بالاتر بيشتر است، با توجه به اينكه ماهواره «رصد يك» نسبت به ماهواره ملي «اميد» سبك‌تر بود، حدود 10 كيلومتر بالاتر از مدار ماهواره‌اي اميد قرار گرفت. اما در مورد نوید، 1.85 برابر سنگین تر بودن آن نسبت به امید و 3.26 برابر نسبت به رصد با افزایش 20 درصدی نیروی پیشران جبران شده است و در نتیجه سفیر نوید، آن را در مدار با حضیض 250 و اوج تا 375 کیلومتر قرار می دهد.

[b]ایستگاه های زمینی[/b]
براي رهگيري ماهواره بر در حين عملكرد متوالي موتور مرحله اول و دوم و نيز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمين از چند ايستگاه زميني كه در نقاط مختلف كشور قرار گرفته است استفاده مي شود. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند. ارتباط ماهواره با ايستگاه زميني از طريق سه فرستنده و گيرنده در باندهاي VHF و UHF برقرار است.
پس از پرتاب نوید که در ساعت 3 و 33 دقیقه بامداد جمعه 14 بهمن انجام شد سيگنال رنجينگ اين ماهواره در ايستگاه قشم دريافت گرديد. اين امر به معنای قرارگيری صحيح ماهواره و صحت عملکرد و ردگيری آن تلقی می شود. در ادامه اين مأموريت پس از ايجاد ارتباط و کنترل وضعيت ماهواره عکس هايی با رزولوشن بهتر از اين ماهواره دريافت می شود.
طراحي و ساخت ايستگاه هاي مورد استفاده در داخل كشور به دست متخصصان ايراني صورت پذيرفته و اين ايستگاه ها شامل ايستگاه رهگيري، ايستگاه تله متري و فرمان و نیز ايستگاه مركزي است.
ايستگاه رهگيري وظيفه رهگيري ماهواره بر سفير در كل مسير پرتاب و رهگيري ماهواره و دريافت اطلاعات مداري در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دارد. ايستگاه تله متري و فرمان با استفاده از اطلاعات دريافتي از ايستگاه هاي رهگيري ماهواره را رهگيري مي كند و وظيفه دريافت اطلاعات تله متري از ماهواره و ارسال فرامين به ماهواره را به انجام مي رساند و ايستگاه مركزي با استفاده از اطلاعات دريافتي وظيفه هدايت و كنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنين كنترل تله متري و فرمان ماهواره را بر عهده دارد.
ساختار ایستگاه های زمینی به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

[b]* در آینده منتظر چه باشیم؟[/b]
سازمان صنايع هوا فضا به عنوان متولی قراردادن ماهواره ها در مدار بعد از پرتاب موفق ماهواره هاي اميد و رصد به فضا در سومين تجربه موفق پياپي خود با قرار دادن ماهواره نويد در مدار زمين فناوري پرتاب انواع ماهواره را به فضا در كشور نهادينه كرد.
فناوري فضایی چرخه کاملی از مراحل طراحی، ساخت، آزمایش و فرستادن ماهواره، طراحی و ساخت سکوهاي پرتاب و ايستگاه هاي کنترل، ايستگاه هاي ثابت و سيار دريافت اطلاعات از ماهواره ها و همچنین طراحی، ساخت و آزمایش موشک های حامل ماهواره است که این چرخه در کشورمان کامل شده و با اتکا به توانایی های داخلی تاکنون با موفق ترین نتایج در مقایسه با کشورهای دیگر عضو باشگاه فضایی محقق شده است.
البته برای پرتاب ماهواره ها و محموله های سنگین تر، نیاز است كه پرتاب ها در زوایه میل مداری مناسب خود صورت گیرد و بر این اساس لازم است از پایگاه پرتاب جدیدی استفاده شود. زاویه میل مداری، زاویه صفحه ای که ماهواره در آن می چرخد با صفحه ای که خط استوا در آن قرار دارد است. بدین ترتیب هم اکنون برای پرتاب محموله در یك زاویه میل خاص محدودیت وجود دارد زیرا بخش های مختلف ماهواره بر كه در طول مسیر از آن جدا می شود باید بر روی زمین و در نقاط غیر مسكونی فرود بیایند.
هر سه ماهواره امید، رصد و نوید در زوایه میل مداری 55 درجه پرتاب شده اند و این به دلیل محدودیت ما در پرتاب ماهواره بوده و امروز این موضوع باید توسعه یابد. بطور مثال برای پرتاب ماهواره های سنجشی نیاز است پرتاب ها در زاویه 98 درجه و در نتیجه از پایگاه های جدیدی اجرا شود.
به عقیده کارشناسان محل جدید پرتاب که از آن با نوان پایگاه ملی پرتاب ماهواره یاد می شود باید در منطقه عمومی جنوب شرق كشور و در نزدیكی دریای عمان و اقیانوس هند ایجاد شود تا بخش های جدا شده از ماهواره برها در اقیانوس فرود بیاید که در این صورت خطری مناطق شهری را تهدید نخواهد کرد.
همچنین طراحی و ساخت ماهواره برهای جدید با قابلیت های بیشتر از جمله توانایی حمل و قرار دهی چند ماهواره در هر پرتاب سرعت برنامه فضایی کشورمان رشد فزاینده ای خواهد یافت.
اثبات مجدد توانایی کشورمان در قرار دادن ماهواره در مدار به عنوان دستاورد ماهواره نوید و ماهواره بر سفیر نوید زمینه را برای ورود به بازار جهاني خدمات فضايي با بهره گیری از پرتاب ماهواره ها و استفاده بیشینه از توانمندي هاي داخلي در توسعه علوم و فناوري هاي فضايي فراهم می کند.
ذکر این نکته نیز ضروری است که اعمال برخی سلایق و فقدان طرح های جدید در انعکاس اخبار این دستاورد مهم توسط نهادهای مسئول در این امر، شیرینی آنرا در ایام دهه فجر به مراتب کمتر از حد واقعی آن کرد، امید آنکه یا تغییر مدیریتی اتفاق افتد و یا تحول ذهنیتی...

[color=olive]۱۵ بهمن ۱۳۹۰[/color]
منبع: مشرق‌نيوز
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/96801/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DA%98%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك نكته مهم

[quote]در مرحله اول پس از اتمام كار پیشران(موتور) مرحله اول، جدايش مرحله اول به انجام می رسد. [color=green]در این مرحله پیشران های کوچکی که در جلوی مرحله اول قرار داشته و خلاف جهت حرکت نیرو وارد می کنند فعال شده و سرعت بخش اول را کاهش می دهند که احتمال برخود بخش های اول و دوم پس از جدایش به صفر برسد. به این پیشران ها [b]موتورهای تُرمزی[/b] نیز گفته می شود.[/color]

[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]
عکسی که تو چند فروم خارجی دیدم.
یک اسلاید در یک کنفرانس اسراییلی. مدعی اند که از یک دوربین سونی با زوم سه برابر برای نوید استفاده شده.[/quote]اگر واقعا هم اينگونه باشد، به نظرم چندان مورد خاصي نيست. زيرا "نويد" يك ماهواره تحقيقاتي-دانشجويي است.
قبلا در خبرها داشتيم كه براي ماهواره هاي قويتر بعدي، لنز و حسگرهاي بسيار باكيفيتي توسط صاايران ساخته شده و يا در دست ساخت است.[/quote]به شدت تكذيب مي شود.
الان داشتم منابعم را چك مي كردم، آقاي دكتر بلندي (رئيس مركز تحقيقات فضايي دانشگاه علم وصنعت) در تاريخ 1390/7/17 در برنامه گفتگوي ويژه خبري ساعت 20، شبكه 4 سيما حضور داشتند و اعلام كردند كه دوربين ماهواره هاي نويد و ظفر "100 درصد" ساخت داخل است.
********************

نكات بيشتري كه آقاي دكتر بلندي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه 2 سيما شب گذشته (1390/11/16) اشاره كردند:
-ماهواره نويد، پيام "يا مهدي (عج)" را نيز در كل مسير چرخشش به دور زمين منتشر مي كند (به صورت راديويي)
-ماهواره نويد، درواقع ايجاد آمادگي و بسترسازي براي اجراي موفق ماهواره ظفر است. ماهواره ظفر يك ماهواره بسيار پيشرفته و تمام عيار است كه به دست متخصصين دانشگاه علم و صنعت در حال آماده‌سازي است.
-در ساخت اين ماهواره از استانداردهاي بسيار بالايي استفاده شده و سلامت ابزار و زيرسيستم هاي ماهواره، قطعي و حتمي است.
-5 ايستگاه زميني براي ماهواره نويد در نظر گرفته شده است: ماهدشت كرج، قشم،بوشهر، مشهد، تبريز
- در هر روز، ايستگاههاي زميني 5 تا 6 بار ماهواره را در روئيت خود دارند. كه هر بار حدود 5 دقيقه فرصت براي روئيت و ارتباط وجود دارد.
-در حال حاضر، روئيت ماهواره در فضاي ايران، در موقعيت "شب" اتفاق مي افتد و به تدريج تغيير مي كند و به موقعيت "روز" مي رسد. در اين وضعيت، دستور تصوير برداري از سطح زمين، به ماهواره ابلاغ خواهد شد. اين اتفاق براي 26 يا 27 بهمن پيشبيني شده است.
-حتي سلول هاي خورشيدي ماهواره نويد هم ساخت يك كارخانه در داخل كشور است.
********************

قبلا در برنامه"آسمان شب" شبكه 4 سيما، مورخ 90/7/21 در ساعت 19:45 اطلاعات جزئي تري هم ارائه شده بود. البته به دليلي نتوانستم دقيق يادداشت كنم :cry: ، به همين علت با علامت سوال قرار مي دهم:
-دوربين ماهواره نويد با دقت بهتر از 400 متر است. (؟)
-ماهواره، 26 سنسور حرارتي دارد. (؟)
-90 گونه سيگنال مختلف بين ماهواره و ايستگاه‌ها رد و بدل مي شود. (؟)
-ماهواره قادر به دريافت دستور و اجراي 76 فرمان مختلف است. (؟)
********************

[align=justify][color=darkred] ریس سازمان فضایی کشور:
[b]ماهواره نوید 50 دور گرد زمین چرخید[/b][/color]

[color=darkblue]رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام عملیات موفق قرار گرفتن سومین ماهواره ایرانی در مدار تعیین شده گفت: ماهواره كاملا بومی 'نوید علم و صنعت' از زمان پرتاب به فضا تاكنون 50 دور گرد زمین چرخیده است.[/color]
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، حمید فاضلی خاطرنشان كرد ماهواره نوید علم و صنعت در همین مدت 18 بار از فضای ایران عبور كرده و در مجموع سه ساعت بر روی فضای ایران بوده است.
وی با بیان این كه این میزان عبور ماهواره ایرانی نوید از روی زمین یك ركورد خوب بوده است، گفت: در بیشتر این گذرها در ارتباط با ایستگاه های پنجگانه زمینی مستقر در كشور بوده است.
رییس سازمان فضایی ایران گفت: در هر ارتباط ماهواره نوید علم و صنعت با ایستگاه های زمینی، پیام ها و اطلاعات ماهواره رد و بدل می شود و داده های دریافتی از حركت ماهواره در مسیر پیش بینی شده حكایت دارد.
وی خاطرنشان كرد ماهواره ایرانی نوید علم و صنعت هم اینك فرامین را به خوبی دریافت و پاسخ لازم را ارایه می كند و زیرسیستم های تامین انرژی و توان آن نیز به خوبی در حال فعالیت است و سلول های خورشیدی نصب شده بر روی آن، انرژی مورد نیاز ماهواره را تامین می كند.

فاضلی ادامه داد: توان ایجاد شده در باطری ماهواره در زیرسیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی خاطرنشان كرد تمامی حسگرهای ماهواره خوب عمل می كنند و پیامی نیز برای تعیین وضعیت كامل از جمله وضعیت دینامیكی ماهواره ارسال شده كه ماهواره نوید علم و صنعت آن را دریافت كرده است.
رییس سازمان فضایی ایران توضیح داد: حركات ماهواره نوید علم و صنعت هم اینك با عملگرها و حسگرهای نصب شده بر روی آن كنترل می شود و با فرامینی كه به ماهواره داده شده، چرخش های زاید حذف می شود.

وی خاطرنشان كرد دوران ماهواره را در جهتی كه دوربین قرار گرفته است، حفظ كرده ایم و در تلاش هستیم تا آن را تحت كنترل درآوریم.
فاضلی با بیان این كه 'دوربین ها برای تصویربرداری در سرعت دورانی مناسبی طراحی شده اند كه حدود چهار دور در دقیقه است'، گفت: در حال رسیدن به وضعیت ایده آل در این زمینه هستیم؛ در این صورت است كه دستور تصویر برداری ماهواره از زمین را صادر می كنیم.
وی یادآور شد طی این مراحل طبیعی است و هر ماهواره باید یكسری شرایط را طی كند تا وضعیت آن بطور كامل تحت كنترل درآید و بتواند ماموریت اصلی و تعریف شده خود را به درستی ایفا كند.
ماهواره ملی 'نوید علم وصنعت' بامداد جمعه 14 بهمن و همزمان با ایام دهه مبارك فجر سی وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران، با موفقیت به فضا پرتاب شد.
ماهواره نوید كه در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است، مأموریت تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تك باند را به عهده دارد.
این ماهواره با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی‌متر مكعب و جرم ۵۰ كیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ كیلومتر و زاویه انحراف‌مداری ۵۵ درجه طراحی شده‌است.

[color=olive]۱۷ بهمن ۱۳۹۰[/color]
منبع: مشرق‌نيوز
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/97253/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-50-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%B1%D8%AE%DB%8C%D8%AF[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به شدت تكذيب مي شود.
الان داشتم منابعم را چك مي كردم، آقاي دكتر بلندي (رئيس مركز تحقيقات فضايي دانشگاه علم وصنعت) در تاريخ 1390/7/17 در برنامه گفتگوي ويژه خبري ساعت 20، شبكه 4 سيما حضور داشتند و اعلام كردند كه دوربين ماهواره هاي نويد و ظفر "100 درصد" ساخت داخل است. [/quote]

مهدوی جان خودت میدونی که این رویه ی همیشگیمونه. یه مثال میزنم میگفتن سماوات و تمام قطعاتش تماما طراحی ایرانه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بالاخره این هم مسیر online
http://www.n2yo.com/?s=38075

امیدوارم اعلام لینک تکراری نباشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد دوربین به نظر من هم مهم نیست بالاخره ی ماهواره دانشجوییه (ولی خب رو راست باشیم! اگر واقعا یک سونی 3X باشه چرا از دوربین بهتری با همون وزن که حتما در دسترسه استفاده نکرده اند؟). اگر اون عکس فارس رو که توی اون اسلاید هست رو بشه پیدا کرد می شه روی درستی ادعای اینها بحث کرد.
------------
[quote]Because the launch pad will likely need 2-3 months to be prepared between launches, this pace seems to be about as fast as possible until Iran’s second launch pad is built[/quote]
http://allthingsnuclear.org/post/6887772290/future-iranian-satellite-launches
این جا نوشته لانچ پد برای پرتاپ هر ماهواره به دو سه ماه زمان آماده سازی احتیاج داره. آیا همچین ادعایی درسته؟ (با توجه به اینکه قرار بود فجر رو هم ظرف همین هفته پرتاب کنند) و اینکه علتش چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پيام "يا مهدي (عج)" به صورت تصويري فرستاده مي شود.
{پیام تصویری 'یا مهدی' از طریق ماهواره نوید به تمام دنیا ارسال می شود
سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره 'نوید علم و صنعت' به طور مرتب پیام تصویری 'یا مهدی' را به زبان انگلیسی در سراسر جهان منتشر می كند.}
http://irna.ir/News/30801854/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-,%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C,-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85/
*******************
[align=justify]
[color=darkblue] اولين ماهواره ملی با عنوان نويد علم وصنعت توسط دانشجويان و پژوهشگران دانشگاه علم وصنعت ايران در مرکز تحقيقات ماهواره اين دانشگاه طراحی و ساخته شد.[/color]
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم وصنعت ايران؛ در اين پروژه ، بخش فضايی شامل يک ماهواره کوچک است که بايد قادر به برآوردن ماموريت ماهواره باشد و بخش زمينی شامل ايستگاه زمينی است که وظيفه دريافت اطلاعات تله متری از ماهواره و صدور دستورات لازم به ماهواره را برعهده دارد. بعلاوه دريافت تصاوير حاصل از محموله تصويربرداری ماهواره جهت تحقق اهداف ماموريت آن برعهده اين بخش می‌باشد. بخش پرتاب نيز وظيفه قرار دادن ماهواره در مدار را عهده‌دار است.
گفتنی است ، مرکز تحقيقات ماهواره دانشگاه علم وصنعت ايران چندی است ، فعاليت خودراباهمکاری اساتيد ودانشجويان اين دانشگاه به منظور ساخت ماهواره ای با ماموريت تصويربرداری ومخابراتی فعال شده است .يکی از مهم ترين اهداف اين پروژه ايجاد بستری مناسب در راستای بهره مندی هرچه بيشتر از توانمندی متخصصان دانشگاهی در کنار قابليت های صنايع داخلی در طراحی ، ساخت وتست ماهواره می باشد. بدين منظور تاکنون فعاليت های مطالعاتی ،تحقيقاتی ، طراحی و ساخت بسياری در اين مرکز صورت گرفته و از اين رهگذرضمن بومی سازی دانش طراحی وساخت کليه زير سيستم های ماهواره ، محصولات مختلفی نيز به کمک متخصصان وصنايع داخلی طراحی وساخته شده است . دراين راستا با طراحی وساخت بسياری از تجهيزات وابزار آلات وايجاد کارگاه وآزمايشگاه های تخصصی مورد نياز بستر طراحی ،ساخت وتست زيرسيستم های مختلف ماهواره ايجاد شده است.
اين مرکز در آستانه ی سی ويکمين سالگرد پيروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ايران، افتخار دارد تا اولين محصول خود را به عنوان ماهواره ملی نويد علم وصنعت NAVID-ST که توسط سربازان ولايت در سنگر علم وفناوری طراحی وساخته شده است را به ملت بزرگ ايران تقديم نمايد.

از جمله دستاوردهای پروژه ملی نويد علم وصنعت :
- ساخت اولين ماهواره دانشجويی به صورت کاملا بومی با قابليت تصويربرداری وبرقراری ارتباط مخابراتی وانتقال داده
-کسب دانش وتجربه علمی وعملی در زمينه طراحی ، ساخت وتست زير سيستم های مختلف ماهواره
-بهره گيری از دانش اساتيد ودانشجويان رشته های مختلف دانشگاهی در عرصه ی فناوری فضايی
-تحکيم بستر ارتباطی بين دانشگاه وصنايع داخلی در حوزه فناوری های فضايی
- ايجاد ،توسعه وبومی سازی فرآيند مهندسی سيستم ومديريت پروژه های فضايی
- کسب دانش فنی وتجربه در زمينه برقراری مخابراتی بين تجهيزات ايستگاه زمينی وتجهيزات ماهواره
- طراحی نرم افزارهای مونيتورينگ وکنترل ماهواره
- طراحی نرم افزارهای پردازش ، فريم بندی ،کدينگ ورمز گذاری داده های تله متری وتله کامند ماهواره
- طراحی وساخت سازه ماهواره متناسب با نيازمندهای ماموريت مبتنی بر فناوری های نوين خواهد بود.

توانمندی های ايجاد شده در راستای انجام پروژه ماهواره ملی نويد علم وصنعت شامل:
- طراحی وساخت الکترونيک روی برد ماهواره
- طراحی وساخت فرستنده وگيرنده ماهواره
- طراحی وساخت ايستگاه های TT&C ماهواره
- طراحی وساخت دوربين محموله تصويربرداری
- طراحی وساخت سيستم توان ماهواره
- طراحی وساخت عملگرها وحسگرهای سيستم تعيين وکنترل وضعيت ماهواره
- طراحی وساخت سازه های فضايی با استحکام کافی و وزن کم است.
سنجش از راه دور وتصويربرداری، ارتباط مخابراتی وانتقال داده و انتشار پيام (Broadcasting ) ازجمله ماموريت های ماهواره ملی نويد علم وصنعت است.

روابط عمومی دانشگاه کسب اين موفقيت ارزشمند علمی را به جامعه دانشگاهی کشور، به ويژه دانشگاهيان علم وصنعت ايران و بالاخص اين دانشجويان و پژوهشگران سختکوش و محترم تبريک می‌گويد.

منبع: سايت دانشگاه علم و صنعت
http://www.iust.ac.ir/find.php?item=1.3346.14714.fa
*******************

[color=darkblue] رئیس دانشگاه علم و صنعت از پرتاب ماهواره "ظفر" با قابلیت‌های بیشتر در سال آینده خبر داد و گفت: دانشگاه علم و صنعت در فناوری ماهواره با دانشگاههای سایر کشورهای دنیا به ویژه آمریکا در حال رقابت است.[/color]
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدسعید جبل‌عاملی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت در تولید علم رتبه دوم کشوری را در گروه فنی مهندسی دارد، اظهار داشت: در برخی دانشکده‌ها از جمله مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی و مهندسی صنایع دارای رتبه یک کشوری هستیم.
وی پرتاب ماهواره "نوید" دانشگاه علم و صنعت را اقدام بزرگ این دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه علم و صنعت در فناوری پیشرفت چشمگیری داشته و نمونه آن طراحی و ساخت همین ماهواره نوید است که تنها چند کشور محدود توانایی ساخت و پرتاب ماهواره در دنیا را دارند.
جبل عاملی خاطرنشان کرد: این دانشگاه در تولید علم رتبه دوم کشوری را در حوزه فنی مهندسی دارد.

[color=olive]۱۳۹۰/۱۱/۱۹[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1529446

[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ویدئو گفتگوی خبری ساعت 20 شبکه 4 سیما،دوستان حتما این ویدئو رو دانلود کنید توش نکات مهمی درباره ی موتور موشک سوخت موشک و دیگر قسمت های موشک گفته میشه:

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_00_00_%5B2012_02_07_19_45_15%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_00_00_%5B2012_02_07_19_45_15%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_01_15_%5B2012_02_07_19_45_40%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_01_15_%5B2012_02_07_19_45_40%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_01_38_%5B2012_02_07_19_45_47%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_01_38_%5B2012_02_07_19_45_47%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_02_22_%5B2012_02_07_19_45_54%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_02_22_%5B2012_02_07_19_45_54%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_03_14_%5B2012_02_07_19_46_13%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_03_14_%5B2012_02_07_19_46_13%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_03_20_%5B2012_02_07_19_46_32%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_03_20_%5B2012_02_07_19_46_32%5D.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/khabar_20_flv_snapshot_04_21_%5B2012_02_07_19_47_15%5D.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_khabar_20_flv_snapshot_04_21_%5B2012_02_07_19_47_15%5D.jpg[/img][/url]

لینک دانلود(34 مگابایت)
http://reza4087.persiangig.com/video/khabar%2020.flv

با تشکر فراوان از رضا 4087

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]خبرگزاری فارس: مدیر پروژه ماهواره نوید خبرداد: ساعت ۱۶:۳۳ امروز در بدترین شرایط جوی موفق شدیم اولین تصویر زمان واقعی را توسط ماهواره نوید از تنگه هرمز گرفته و آن را مخابره و دریافت کنیم.[/b]

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین بلندی مدیر پروژه ماهواره نوید لحظاتی قبل برای اولین بار در برنامه «دیروز امروز فردا» خبر داد: امروز بعدازظهر در بدترین شرایط جوی موفق شدیم اولین تصویر زمان واقعی را توسط ماهواره نوید از تنگه هرمز گرفته و آن را مخابره و دریافت کنیم.

وی گفت: به یاد حضرت حجت روحی له الفدا این مژده بزرگ را برای ملت ایران دارم که ما توانستیم بعد از اینکه پیام یا مهدی (عج) در ابتدای هفته وحدت امسال توسط ماهواره نوید در جهان منتشر کنیم مأموریت دوم دریافت داده‌های حرارتی نقاط مختلف ماهواره را نیز با موفقیت انجام دادیم.

بلندی خبر داد: بعدازظهر امروز در بدترین شرایط جوی موفق شدیم اولین تصویر زمان واقعی را توسط ماهواره امید از تنگه هرمز گرفته و آن را مخابره و دریافت کنیم.

وی افزود: این در تاریخ فضایی کشور اولین بار است که توانسته‌ایم این تصویر را بگیریم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901119001664

[b]ماهواره نويد 9 گيگابايت تصوير ارسال كرد؛عمر نويد از 2 ماه خواهد گذشت [/b]

آخرین وضعیت فعالیت ماهواره نوید
مدیر مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گزارش آخرین وضعیت رصد ماهواره نوید علم و صنعت را که 14 بهمن سال گذشته به فضا پرتاب شد، اعلام کرد.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، حسین بلندی در آخرین گزارشی که در خصوص عملکرد ماهواره نوید ارائه داد، گفت: ماهواره نوید علم و صنعت که در 14 بهمن 1390 ساعت 3:30 بامداد به فضا پرتاب شد، فعالیت فضایی خود را با موفقیت سپری کرده و تصاویر دریافتی ماهواره نوید علم و صنعت، دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه­های جو و علوم هواشناسی، منابع و بلایای طبیعی است.

مشخصات ردها

تعداد کل دورهای ماهواره به دور زمین در روز: 16
تعداد کل دورهای ماهواره به دور زمین تاکنون: 640
تعداد کل رویتها از زمان پرتاب تاکنون: 175

تله متری

تعداد کل تله متریهای انجام شده: 64
تعداد فریم های تله متری دریافت از مجموع ایستگاههای زمینی: 6419
حجم داده هر فریم: 108 بایت
حجم داده تله متری دریافت شده: 700 کیلو بایت

تصویربرداری

نخستین تصویر: 19 بهمن ماه 90 ساعت 16:40
تعداد تصویر دریافتی: 41
تعداد کل فریم تصویر دریافتی: 143
کل حجم داده تصویر دریافتی: 9.13 گیگا بایت
تصویربرداری زمان واقعی: 28
تصویر برداری ذخیره و ارسال: 13

وی در ادامه افزود: بطور متوسط در هر شبانه روز یکبار تعیین وضعیت انجام و سپس دستورات کنترلی به منظور انجام عملیاتهای اجرایی کنترل وضعیت برای عکسبرداری از سطح زمین اجرا می‌شود. داده‌های میدان مغناطیسی زمین، حسگرهای خورشیدی و جریان عملگرهای مغناطیسی نشان دهنده عملکرد صحیح زیرسیستم کنترل وضعیت است.
به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علم و صنعت، وضعیت شارژ و دشارژ باتری‌های ماهواره و عملیات تولید انرژی توسط پانل‌های خورشیدی، توان مصرفی و توزیع توان توسط سناریوی ماهواره تضمین کننده سلامت سیستم انرژی تاکنون بوده است و هیچ یک از قطعات ماهواره تاکنون مشکل انرژی نداشته‌اند.

بلندی خاطر نشان کرد: دمای متوسط ماهواره تاکنون حدود 20 درجه بوده و بدنه بیرونی ماهواره تاکنون دمای 10- درجه تا 55 درجه را تجربه کرده است. همچنین قطعات داخل ماهواره نیز دمای 6- درجه تا 35 درجه را داشته‌اند که بیانگر عملکرد صحیح زیرسیتم کنترل حرارت در خلا و شرایط مداری ماهواره است.

ماموریت ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت که در روز جمعه 14 بهمن سال گذشته از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد، 14 فروردین‌ماه 91 به پایان می‌رسد.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/107839/آخرین-وضعیت-فعالیت-ماهواره-نوید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط Parviz
      تحلیلگران درباره دلایل نزديک شدن روسيه به ايران سه سناريو متحمل را ارایه می کنند.

      نخستين سناريو احتمالی به اين گزينه متکی است که روسيه خواهان ايرانی قدرتمند به عنوان متحدی است که می خواهد دربرابر آنچه سياستمداران روسی رويکرد يکجانبه گرايانه آمريکا می خوانند، قرار گيرد.

      سناريو دوم می گويد هيچ حکمرانی در تاريخ سياسی روسيه خواهان ايرانی قدرتمند در کنار مرزهايش نبوده و امروز نيز قادر نيست خود خطر را از ميان بردارد در نتيجه منتظر است تا يک قدرت احتمالی، یعنی آمریکا، اين کار را يرای آنها بدون دردسرانجام دهد.

      سناريو سوم براین باور تاکید دارد که روسیه می کوشد تا ایران را از یک سو به عنوان یک خطر بالقوه نشان دهد و از این طریق در عرصه بین المللی و به ويژه در رويارويی با آمريکا، امکان چانه زنی خود را بالا ببرد و از سوی دیگر، ایران را در عمل، در موقعیت ضعف قرار داده، امکان گرفتن امیتاز از این کشور را برای خود میسر کند.

      «آیا روسيه تمايل دارد ايران نابود شود؟»

      مايکل لدين، يکی از چهره های نئومحافظه کار يا نئوکنسرواتيو و عضو موسسه آمريکن اينترپرايز اينسيتو از کسانی است که به سناریوی دوم معتقد است.

      او در زمينه روابط روسيه و ايران قرضيه ای را مطرح می کند که براساس آن مسکو تمايل دارد تا تحريم ها عليه ايران به بن بست برسند.

      مايکل لدين در گفت وگو با راديو فردا می گويد:«اين چيزی که من مطرح می کنم يک فرضيه و گمانه زنی من در اين باره است. من در درون سيستم دولتی روسيه نيستم تا از آن خبر بدهم، بلکه شواهدی را در کنار يکديگر قرار می دهم و از آنها به اين نتيجه ای که می گويم می رسم.»

      آقای لدين می گويد:«اگر من به جای ولاديمير پوتين بودم، به دليل مشکلات ديرينه روسيه با مسلمانان، چه در افغانستان و چه در چچن و از سوی ديگر تلاش ايران برای گسترش قدرت خود در مناطق تحت تسلط مسکو، تمايل داشتم اين رژيم نابود شود.»

      به گفته آقای لدين وجود يک ایران مسلمان، جزم اندیش، زیاده خواه، مسلح به موشک های هسته ای و با حکمرانی که خود را منجی بشریت می پندارند، در کنار مرزهای روسيه، آخرين چيزی است که آقای پوتين و يا هر حکمران روسی ممکن است آرزو کند.

      مايکل لدين تصريح می کند:«اگر من پوتين بودم سعی می کردم که در تحريم ها اخلال ايجاد کنم تا نتيجه ندهند، اگر تحريم ها مثمرثمر شوند، آمريکايی ها به نتيجه دادن تلاش های ديپلماتيک اميدوار می شوند و ديگر به دنبال استفاده از گزينه نظامی نخواهند بود.»

      آقای لدين می افزايد:«اگر من پوتين بودم، آرزو می کردم که آمريکا به ايران حمله کند.»

      اين چهره سرشناس نئوکان ها( محافظه کاران جديد) با اشاره به سفر ولاديمير پوتين و سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به ايران، می گويد:«مقام های روسی به ايران گوشزد خواهند کرد که نگران آمريکا نباشيد، آمريکايی ها اکنون ضعيفند و دچار چند دستگی شده اند و به شما حمله نخواهند کرد.»

      به باور آقای لدين روسيه خواهد کوشيد تا تنش ميان ايران و روسيه هرچه بيشتر تشديد شود تا آمريکايی به اين نتيجه برسند تنها چاره کار استفاده از گزينه نظامی است.

      آقای لدين يکی از شواهد خود را در اين زمينه اين گونه بيان می کند:«سيستم موشکی که روسيه به ايران فروخته يکی از شواهدی است که نشان می دهد روسيه تمايل دارد ايران مورد حمله قرار بگيرد.»

      او می افزايد:«اين سيستم های موشکی کارايی ندارند و در جريان حمله هواپيما های اسراييلی به هر انچه که در سوريه بود نشان داد قادر نيستند که درست عمل کنند و هواپيماهای اسراييلی توانستند با زدن هدف های خود بدون هيچ مشکلی عملياتشان را موفقيت اميز انجام دهند.»

      به نظر می رسد که می تواند این چنین از اطهارات آقای لدین استنباط کرد که اگر روسیه خواهان صدمه ندیدن این کشورها می بود می بایست سلاح هایی در اختیارشان قرار می داد که بتوانند با آنها از خود دفاع کنند.

      آقای لدين با اشاره به اين که روسيه خواهان قدرت گرفتن يک ايران جزم اندیش، زیاده خواه و مسلح به سلاح هسته ای نيست ، می گويد:«اگر من پوتين بودم، از آنجا که روسيه قادر نيست خود اين مانع را از ميان ببرد، می کوشيدم يک کشور ديگر که احتمالا امريکا خواهد بود با کمترين هزينه برايم اين مشکل را حل کند.»
    • توسط ALI
      با سلام خدمت همه دوستان عزیز
      در این تاپیک قصد داریم با موتورهای تانک و انواع آن آشنا شده و در باره موتور چند تانک مطرح جهان بررسی کنیم
      موتور هر وسیله را میگویند که صورتهای مختلف انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.وسیله تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی موتورهای درونسوز هستند. موتورهای درونسوز به انواع دیزلی بنزینی وانکل هیبریدی استرلینگ و .. تقسیم میشوند. در این نوشتار ما موتورهای دیزلی که در تانکها استفاده میشود را بررسی خواهیم کرد. موتورهای دیزلی به این علت در تانکها و نفربرها استفاده میشوند که اولا گازئیل دارای انرژی بیشتری نسبت به بنزین است (سوخت دیزل (گازوئیل ) چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155x106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132x106 j (125,000 BTU) انرژی دارد . این (انرژی بالای گازوئیل) با بازده بالای موتور دیزل تلفیق می شود و این دلیل برتری موتور های دیزل بر موتور های بنزینی است .)ثانیا موتورهای دیزلی دارای انعطاف پذیری و استحکام بالایی نسبت به موتورهای بنزینی دارند.موتورهای دیزلی در صورت نبود گازوییل با بنرین الکل نفت و حتی روغن نباتی هم کار میکند.(این آخریش را خودم امتحان کردم. موتورهای دیزلی با روغن نباتی هم کار میکنند)
      موتور تانک از اجزای مهم یک تانک به شمار میرود. یک تانک هر چقدر دارای زره قوی باشد و تسلیحات دوربرد و قدرتمند باشد بدون داشتن یک موتور مستحکم و قوی نمیتواند در برابر تانکهای دیگر مقاومت کند. طراحان و سازندگان تانک نیز هنگام طراحی موتور تانک به سه مولفه توجه دارند: 1- اندازه کوچک 2- قدرت متناسب با وزن تانک 3 - مصرف بهینه. با این پیش درآمد به سراغ طرز کار موتورهای تانک میرویم.
      موتورهای تانک یا در مجموع موتورهای دیزلی در مرحله مکش برخلاف موتورهای بنزینی که مخلوط هوا و بنزین را مکش میکنند ، تنها هوا را میمکند و در مرحله تراکم هوا را متراکم میکنند. وقتی که هوا متراکم شد دمای آن بالا میرود در این مرحله نازل انژکتور توسط بلانچر باز شده و سوخت را به داخل سیلندر میپاشد و تولید قدرت میکند. یکی از اجزای بسیار مهم موتور تانک توربو شارژ میباشد
      توربو شارژ هوای موجود را به شدت متراکم میکند و در مرحله مکش هوا را به شدت و قدرت تمام وارد سیلندر میکند . به جرات میتوان گفت که موتورهای دیزلی بدون توربو شارژ هیچند. اگر شما حتی به کامیونها و تریلر ها هم توجه کنید در پشت آن یک لوله سیاه رنگ وجود دارد که در واقع هواکش توربوشارژ است. سوپر شارژ هم همان کار توربو شارژ را انجام میدهد ولی با این تفاوت که سوپر شارژ قدرت چرخش خود را بوسیله تسمه از میللنگ دریافت میکند و با این کار اقلا 20 درصد توان موتور را میگیرد ولی توربو شارژ بوسیله توربینهای مخصوص از محل دود حاصل از احتراق مانیفولد میچرخد.
      انشاالله با این پیش درامد ذهنتان آماده شده باشد. حالا برویم سر اصل مطلب

      به تصاویر زیر خوب دقت کنید

      موتورهای دیزلی از نظر آرایش سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند: خورجینی دومیللنگ / V شکل نیم میللنگ / V شکل تمام میللنگ / خطی / دوار / تخت / ...


      موتور وی شکل تانک تی 72 ساخت ایران

      این موتور دارای آرایش وی شکل است و توسط متخصصین داخل طراحی شده است. این موتور همانطوریکه در شکل میبینید دارای 8 سیلندر بوده و دارای 1000 اسب بخار قدرت و بدنه محکمی میباشد. به سوپاپها و فیلرهای سر سیلندر دقت کنید. این فیلر ها سالهای سال کار میکنند ولی عیبی پیدا نمیکنند.
      نمای دیگری از موتور تی 72

      توربوشارژ موتور تی 72 ساخت ایران

      موتور تی 72 دارای دو توربوشارژ کوچک است.اگر به عکس موتور تی 72 دقت کنید میبینید که برای افزایش کارایی موتور از زنجیر به جای تسمه استفاده شده است. چرا که احتمال پاره شدن تسمه وجود دارد ولی زنجیر نه.
      انواع آرایش سیلندر ها را در شکل زیر ببینید
      آرایش وی شکل تمام میللنگ

      آرایش تخت


      آرایش خطی

      دو نوع دیگر از موتورهای وی شکل (عکس دومی متعلق به موتور هامر میباشد)


      عکس از موتور تانک لئوپارد

      تانک لئو پارد دارای موتور 12 سیلندر وی شکل نیم میللنگ است که دارای 1500 اسب بخار قدرت بوده و دارای 2 توربو شارژ متوسط میباشد.این موتور دارای 12 بلانچر و نازل انژکتور و سه پمپ انژکتور میباشد. یعنی به ازای هر 4 سیلندر یک پمپ انژکتور. موتور تانک لکلرک هم کاملا مشابه موتور لئوپارد میباشد با این تفاوت که تمام میللنگ است.
      نازلها و پلانچر های موتور تانک لئو پارد و لکلرک

      تانکهای تی 90 ، چالنجر و آریت هم مشابه تانک لئوپارد بوده و فقط در حجم موتور با هم کمی فرق میکنند.

      تانک مرکاوا (فکر کنم نسل سوم ) از موتور خورجینی استفاده میکند این موتور دارای دو میللنگ بوده و بوسیله دو گرانویل به فلایویل و شافت مرکزی متصل میشود. این موتور دارای مصرف سوخت کاملا بهینه ای میباشد بصورتی که مصرف آن از همه موتورهای بالا کمتر است.این موتور تمام فورجینگی بوده و قدرت و گشتاور فوق العاده ای است. سیستم تزریق سوخت این موتور الکترونیکی است و توربوشارژهای آن تماما دارای تراشه های الکترونیکی بوده و سرعت چرخش توربو شارژ را تنظیم کرده و از ریتارد کردن موتور جلوگیری به عمل می آورد. این موتور (البته به نظرمن) شاهکار طراحی موتور های دیزلی است. متاسفانه هیچ عکسی از موتور این تانک ندارم.

      حالا میرسیم به موتور بحث برانگیز تانک آبرامز
      موتور این تانک از نوع پیستونی نیست و اگر به داخل این موتور توجه کنید متوجه این موضوع میشوید.




      این نوع موتورها را موتورهای وانکل یا دوار (ROTARY) مینامند. تصویر چهارمی روتور موتور وانکل است. این موتور دارای سه روتور گریز از مرکز میباشد. در این نوع موتورها سیلندر و پیستون وجود ندارد بجای پیستون روتور وجود دارد. مزیت این موتور این است که با اندازه کوچکی که دارد قدرت فراوانی تولید میکند. شاید باورش برایتان سخت باشد که موتور تانک آبرامز اندازه ای معادل موتور پزو 405 دارد ولی دارای قدرت 1500 اسب بخار است. ولی عیب بزرگ این موتور هم این است که دارای مصرف سوخت بالایی است و برد تانک را کاهش میدهد. این موتور دارای سوپر شارژ است. نسل چهارم مرکاوا هم از این نوع موتور استفاده میکند.

      سوپر شارژ موتور تانک آبرامز



      شافت خروجی موتور آبرامز(حکم میل لنگ را در موتورهای پیستونی دارد)



      موتور نفر بر برادلی

      موتور این نفربر دارای 6 سیلندر بوده و آرایش خطی دارد (به انژکتورهای نصب شده در سر سیلندر دقت کنید_ قطعات آبی رنگ). قدرتی معادل 750 اسب بخار دارد. این موتور دارای یک توربوشارژ متوسط میباشد. از موتورهای تخت و خطی بیشتر در نفربرها استفاده میشود.

      موفق باشید
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.